Vraag

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2025
Mijn vraag
Wanneer ik aan mijn modem/router (Ziggo ConnectBox) een Mess-systeem ophang, dondert mijn snelheid naar beneden. Vrij frustrerend als de uitgangssnelheid van de ConnectBox betreft WiFi prima te pruimen is, tenzij je een paar trappen oploopt (maar dat is hier niet meegenomen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJWvrCQBsiaOyFSQhtyoYS_mWVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bOADu7Lk2Ez5EfyPdjTDoL3u.png?f=fotoalbum_large

Heb nu het Deco M4-systeem als pakketje van Ziggo (schappelijke prijs) in huis. Volgens instructie sluit ik één unit aan (bedraad) en uiteraard zet ik de WiFi op de ConnectBox uit. Dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIX-xjsfqMrIxOpQIoa2PMCAwxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZpcH26m6t5sU470EDPGdOw0a.png?f=fotoalbum_large

Je moet hem (volgens Ziggo) op Acces Point zetten in de app en Snelle Roaming inschakelen. Ook gedaan: verdere drop in snelheid of in elk geval geen verbetering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e36JN84vm0lAxXyH8kQaMCFJ4do=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I6fWcRmG7icgWmLEBBxyotiH.png?f=fotoalbum_large

Laatste stap zou het aansluiten van de slaves zijn: als ik naast mijn iMac zet (waarop bovenstaande screenshots zijn gemaakt) dan verliest deze continue de verbinding met de hoofd-unit.

Waar maak ik een denkfout als ik zeg dat het toch mogelijk moet zijn om zonder de helft te verliezen deze snelheid (± 400 Mbps) mogelijk moet zijn?
Zit er iets in de "voorgekookte" instellingen van het Ziggo-kookboekje niet goed?

Relevante software en hardware die ik gebruik
iMac 27" uit 2017 (laatste versie OS), iPhone 12 Pro (laatste versie iOS, enkel voor doorlopen van de app), TP-link M4 3-pack en de Ziggo ConnectBox

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zonder Mesh-systeem werkt het beter, maar haal ik op de bovenverdieping onvoldoende stabiliteit/snelheid (voor de kinderen).
Ik weet niet welke categorie de UTP-kabel is die er nu van ConnectBox naar M4 loopt. Heb er een Cat5e tussen gehad met vergelijkbaar resultaat. Probeer morgen een Cat6a en Cat7 ertussen te zetten.
Een andere set is de investering wat mij betreft ook waard O-)

[ Voor 3% gewijzigd door ralphilosophy op 28-12-2020 15:51 ]

“The greatest teacher, failure is”

Beste antwoord (via ralphilosophy op 01-01-2021 17:33)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ralphilosophy schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:24:
Ik heb nog even de oude situatie (voordat de router en mesh-antennes wegens defect retour gingen)

Hierin stond de Connect Box in bridge-modus en het WiFi-signaal kwam volledig vanuit het Amplifi-systeem (zover ik daar verstand van heb: klassiek Mesh). Maximale snelheid gemeten circa 250 Mbps (op de begane grond). Amplifi systeem kwam op zeker moment niet of nauwelijks boven de 250 Kbps uit en is daarom retour voor reparatie.
Op zich was ik tevreden over snelheid op 1e verdieping en zolder, maar beneden vond ik een rendement van 50% vergeleken de ConnectBox wel jammer/matig. Zeker door ervaring van het thuiswerk ;)

[Afbeelding]
Nogal logisch dat het in deze setup slecht gaat werken :o

Bij repeaters (mesh is niets anders dan een rebranding van 'repeater') moet je overlap hebben tussen de nodes omdat ze zowel verbinding moeten hebben met je clients als met de volgende/vorige node. Je moet dus nooit een repeater op plek plaatsen met slechtste signaal, maar juist halverwege tussen de vorige node en plek met slechtste signaal. Dus als je op zolder geen dekking hebt, moet de repeater op 1e verdieping in het trapgat staan. Door de repeater op zolder te plaatsen heeft het exact even slechte verbinding met de zooi beneden als je eigen clients daar hebben. En met zulk slechte verbinding zal zelfs de kleinste hoeveelheid data alle zendtijd opslurpen, wat allicht verklaart waarom je zulke slechte prestaties had. Dit is dus geen defect apparaat maar user error bij installatie...

Ik snap eerlijk gezegd niet waar je mee bezig bent hier, want je had toen je topic opende al een prima oplossing, zeker als je het met je bestaande bedrading zou combineren. In plaats van kijken hoe dat zou werken heb je iets veel duurders dat feitelijk exact hetzelfde doet gehaad. Vervolgens heb je dat niet aan de praat gekregen, maar in plaats van te troubleshooten (en ons mee te laten helpen/kijken) heb je het ook al halsoverkop teruggestuurd.

Nu, wetende dat je een draad naar boven hebt en wens hebt prestaties van de modemrouter te evenaren moet je gewoon kijken naar specs ervan en iets met gelijke specs kopen voor boven. Die WiFi-specs zijn 3x3 MIMO WiFi-ac in 5GHz en 2x2 MIMO on 2.4GHz. Goedkoopste optie om dat te realiseren is Ziggo's Wifibooster via een Internetkabel, wat bij benadering de WiFi van de modemrouter is (dus exact waar je nu al tevreden mee bent), maar dan in kastje zonder router. Kost EUR 60.

Hang dat aan je netwerkkabel, zorg dat SSID(s), PSK (wachtwoord) en security exact hetzelfde zijn als in je modem beneden, en klaar is kees. Ieder enigszins modern client device (alles van na ~2015) zal automatisch overschakelen als je van beneden naar boven loopt of omgekeerd.

Of je daarmee ook op zolder >200Mbps gaat halen is een tweede. Zo niet kun je dat waarschijnlijk realiseren door de AP boven (met langere kabel - Ziggo levert er alvast een flink lange bij) richting trapgat te verplaatsen zodat het zowel zolder als 1e verdieping goed dekt. Plaats het daarbij aan de buitenmuur-zijde, zodat het goede line-of-sight naar binnen heeft.

Lukt het niet om zo overal 200Mbps te halen, dan moet je alsnog een derde AP op zolder realiseren - en daar moet je ook een kabel bij trekken, want iedere vorm van repeater kost je zoals je nu weet minimaal de helft van je bandbreedte, en 200Mbps is uitdagend genoeg dat je dat zelfs met behoorlijk dure apparatuur niet zonder meer gaat halen. Om dezelfde reden valt powerline trouwens ook af (gemiddeld haal je met de snelste G.hn wave 2 dingen van Devolo nog altijd maar ~110Mbps, al zou je als alle stopcontacten van randaarde voorzien zijn nog wel kans maken op >200Mbps). Wat wel een performante alternatief voor Ethernet is: MoCA, oftewel netwerk over TV-kabel. Heb je op zolder TV? Dan kun je met bijv Hirschmann INCA daadwerkelijk in de buurt komen van een 1Gbps link naar boven toe.

Maar goed, belangrijkste advies is om vooral stap voor stap te werken, zeker als je wilt dat wij er ook bij helpen, want wat je nu doet is letterlijk niet te volgen, en kost jou ook meer tijd, moeite en waarschijnlijk ook geld dan nodig is.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik heb nog even de oude situatie (voordat de router en mesh-antennes wegens defect retour gingen)

Hierin stond de Connect Box in bridge-modus en het WiFi-signaal kwam volledig vanuit het Amplifi-systeem (zover ik daar verstand van heb: klassiek Mesh). Maximale snelheid gemeten circa 250 Mbps (op de begane grond). Amplifi systeem kwam op zeker moment niet of nauwelijks boven de 250 Kbps uit en is daarom retour voor reparatie.
Op zich was ik tevreden over snelheid op 1e verdieping en zolder, maar beneden vond ik een rendement van 50% vergeleken de ConnectBox wel jammer/matig. Zeker door ervaring van het thuiswerk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0KtBSJ_5uYRGw3-p28rZxe66w8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KZwgZBJgobkN4G1JhG84Vvr7.png?f=fotoalbum_large

Dan de huidige situatie

De ConnectBox zendt een fijn WiFi signaal uit dat op de begane grond 200 Mbps tot 480 Mpbs fixt en dat wil ik het liefst ook op de eerste verdieping en voor de zolder neem ik genoegen met > 100 Mbps (als het maar stabiel is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3CIrHZC6w21k76jh28I7bgusnw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i3svEEM6NohvIGfnh27F1pYZ.png?f=fotoalbum_large

Wat komt er op de plaats van de vraagtekens? Wellicht een Amplifi-router (die ooit terug komt van reparatie natuurlijk), maar dan niet als brug maar als (bedraad) "accespoint"? Al dan niet met de mesh-points bijvoorbeeld op zolder voor nog wat stabiliteit daar?

Uitgangspunt is de WiFi van de ConnectBox (200 - 480 Mbps op begane grond) en verlies op eerste verdieping en zolder mag, mits eerste verdieping liefst rond 200 Mbps en zolder in elk geval > 100 Mbps.

Moet er eventueel nog wat op de plek van het open vraagteken (waar voorheen dus de Amplifi-basisunit stond)? Denk zelf omdat ik over de begane grond nu wel tevreden ben.

[ Voor 13% gewijzigd door ralphilosophy op 31-12-2020 11:28 ]

“The greatest teacher, failure is”

Pagina: 1