Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-08 13:58
Mijn vraag
Wanneer ik aan mijn modem/router (Ziggo ConnectBox) een Mess-systeem ophang, dondert mijn snelheid naar beneden. Vrij frustrerend als de uitgangssnelheid van de ConnectBox betreft WiFi prima te pruimen is, tenzij je een paar trappen oploopt (maar dat is hier niet meegenomen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJWvrCQBsiaOyFSQhtyoYS_mWVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bOADu7Lk2Ez5EfyPdjTDoL3u.png?f=fotoalbum_large

Heb nu het Deco M4-systeem als pakketje van Ziggo (schappelijke prijs) in huis. Volgens instructie sluit ik één unit aan (bedraad) en uiteraard zet ik de WiFi op de ConnectBox uit. Dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIX-xjsfqMrIxOpQIoa2PMCAwxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZpcH26m6t5sU470EDPGdOw0a.png?f=fotoalbum_large

Je moet hem (volgens Ziggo) op Acces Point zetten in de app en Snelle Roaming inschakelen. Ook gedaan: verdere drop in snelheid of in elk geval geen verbetering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e36JN84vm0lAxXyH8kQaMCFJ4do=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I6fWcRmG7icgWmLEBBxyotiH.png?f=fotoalbum_large

Laatste stap zou het aansluiten van de slaves zijn: als ik naast mijn iMac zet (waarop bovenstaande screenshots zijn gemaakt) dan verliest deze continue de verbinding met de hoofd-unit.

Waar maak ik een denkfout als ik zeg dat het toch mogelijk moet zijn om zonder de helft te verliezen deze snelheid (± 400 Mbps) mogelijk moet zijn?
Zit er iets in de "voorgekookte" instellingen van het Ziggo-kookboekje niet goed?

Relevante software en hardware die ik gebruik
iMac 27" uit 2017 (laatste versie OS), iPhone 12 Pro (laatste versie iOS, enkel voor doorlopen van de app), TP-link M4 3-pack en de Ziggo ConnectBox

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zonder Mesh-systeem werkt het beter, maar haal ik op de bovenverdieping onvoldoende stabiliteit/snelheid (voor de kinderen).
Ik weet niet welke categorie de UTP-kabel is die er nu van ConnectBox naar M4 loopt. Heb er een Cat5e tussen gehad met vergelijkbaar resultaat. Probeer morgen een Cat6a en Cat7 ertussen te zetten.
Een andere set is de investering wat mij betreft ook waard O-)

[ Voor 3% gewijzigd door ralphilosophy op 28-12-2020 15:51 ]

“The greatest teacher, failure is”

Beste antwoord (via ralphilosophy op 01-01-2021 17:33)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ralphilosophy schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:24:
Ik heb nog even de oude situatie (voordat de router en mesh-antennes wegens defect retour gingen)

Hierin stond de Connect Box in bridge-modus en het WiFi-signaal kwam volledig vanuit het Amplifi-systeem (zover ik daar verstand van heb: klassiek Mesh). Maximale snelheid gemeten circa 250 Mbps (op de begane grond). Amplifi systeem kwam op zeker moment niet of nauwelijks boven de 250 Kbps uit en is daarom retour voor reparatie.
Op zich was ik tevreden over snelheid op 1e verdieping en zolder, maar beneden vond ik een rendement van 50% vergeleken de ConnectBox wel jammer/matig. Zeker door ervaring van het thuiswerk ;)

[Afbeelding]
Nogal logisch dat het in deze setup slecht gaat werken :o

Bij repeaters (mesh is niets anders dan een rebranding van 'repeater') moet je overlap hebben tussen de nodes omdat ze zowel verbinding moeten hebben met je clients als met de volgende/vorige node. Je moet dus nooit een repeater op plek plaatsen met slechtste signaal, maar juist halverwege tussen de vorige node en plek met slechtste signaal. Dus als je op zolder geen dekking hebt, moet de repeater op 1e verdieping in het trapgat staan. Door de repeater op zolder te plaatsen heeft het exact even slechte verbinding met de zooi beneden als je eigen clients daar hebben. En met zulk slechte verbinding zal zelfs de kleinste hoeveelheid data alle zendtijd opslurpen, wat allicht verklaart waarom je zulke slechte prestaties had. Dit is dus geen defect apparaat maar user error bij installatie...

Ik snap eerlijk gezegd niet waar je mee bezig bent hier, want je had toen je topic opende al een prima oplossing, zeker als je het met je bestaande bedrading zou combineren. In plaats van kijken hoe dat zou werken heb je iets veel duurders dat feitelijk exact hetzelfde doet gehaad. Vervolgens heb je dat niet aan de praat gekregen, maar in plaats van te troubleshooten (en ons mee te laten helpen/kijken) heb je het ook al halsoverkop teruggestuurd.

Nu, wetende dat je een draad naar boven hebt en wens hebt prestaties van de modemrouter te evenaren moet je gewoon kijken naar specs ervan en iets met gelijke specs kopen voor boven. Die WiFi-specs zijn 3x3 MIMO WiFi-ac in 5GHz en 2x2 MIMO on 2.4GHz. Goedkoopste optie om dat te realiseren is Ziggo's Wifibooster via een Internetkabel, wat bij benadering de WiFi van de modemrouter is (dus exact waar je nu al tevreden mee bent), maar dan in kastje zonder router. Kost EUR 60.

Hang dat aan je netwerkkabel, zorg dat SSID(s), PSK (wachtwoord) en security exact hetzelfde zijn als in je modem beneden, en klaar is kees. Ieder enigszins modern client device (alles van na ~2015) zal automatisch overschakelen als je van beneden naar boven loopt of omgekeerd.

Of je daarmee ook op zolder >200Mbps gaat halen is een tweede. Zo niet kun je dat waarschijnlijk realiseren door de AP boven (met langere kabel - Ziggo levert er alvast een flink lange bij) richting trapgat te verplaatsen zodat het zowel zolder als 1e verdieping goed dekt. Plaats het daarbij aan de buitenmuur-zijde, zodat het goede line-of-sight naar binnen heeft.

Lukt het niet om zo overal 200Mbps te halen, dan moet je alsnog een derde AP op zolder realiseren - en daar moet je ook een kabel bij trekken, want iedere vorm van repeater kost je zoals je nu weet minimaal de helft van je bandbreedte, en 200Mbps is uitdagend genoeg dat je dat zelfs met behoorlijk dure apparatuur niet zonder meer gaat halen. Om dezelfde reden valt powerline trouwens ook af (gemiddeld haal je met de snelste G.hn wave 2 dingen van Devolo nog altijd maar ~110Mbps, al zou je als alle stopcontacten van randaarde voorzien zijn nog wel kans maken op >200Mbps). Wat wel een performante alternatief voor Ethernet is: MoCA, oftewel netwerk over TV-kabel. Heb je op zolder TV? Dan kun je met bijv Hirschmann INCA daadwerkelijk in de buurt komen van een 1Gbps link naar boven toe.

Maar goed, belangrijkste advies is om vooral stap voor stap te werken, zeker als je wilt dat wij er ook bij helpen, want wat je nu doet is letterlijk niet te volgen, en kost jou ook meer tijd, moeite en waarschijnlijk ook geld dan nodig is.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Van 388,9 naar 345,9 is een te verwachten terugval.
De wifi van de Ziggo box is gewoon beter dan die Deco's.

En als je op een slave gaat zitten valt het uiteraard nog meer terug want een mesh systeem is gewoon een setje repeaters dus elke hop halveert minimaal je snelheid.

Kabels zullen er niets mee te maken hebben denk ik dan moet je wel heel beroerde kabels hebben.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
Ben(V) schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:08:
Van 388,9 naar 345,9 is een te verwachten terugval.
De wifi van de Ziggo box is gewoon beter dan die Deco's.

En als je op een slave gaat zitten valt het uiteraard nog meer terug want een mesh systeem is gewoon een setje repeaters dus elke hop halveert minimaal je snelheid.

Kabels zullen er niets mee te maken hebben denk ik dan moet je wel heel beroerde kabels hebben.
Het feit dat je hem dus van router naar acces point zet, maakt die halvering al?

Met andere woorden, ik moet wel een hele goede wifi in een zeker Mesh-systeem hebben wil ik blijven profiteren? En dan nog neemt met iedere hop de snelheid (zo) significant af?
Zou ik (beter) geholpen zijn met een WiFi-repeater in dat geval?

[ Voor 9% gewijzigd door ralphilosophy op 28-12-2020 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
ralphilosophy schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:21:
Zou ik (beter) geholpen zijn met een WiFi-repeater in dat geval?
Nee, dat zijn dingen waar je ver weg van moet blijven.

Maar, wat is het probleem nu echt? De snelheden die je haalt zijn nog steeds uitstekend, dus ik vermoed dat je geen enkel probleem ervaart bij het gebruik? Daarnaast zijn deze snelheden op 1 device gemeten. Er zullen meer devices van je WiFi gebruik maken, en die hebben ook bandbreedte nodig.

Prestaties van WiFi zijn van veel dingen afhankelijk. Exacte apparatuur (zowel access point als client), afstanden, materiaal waar je muren van gemaakt zijn, etc... Als je echt de volledige Ziggo snelheid wilt halen, kun je beter bekabeld gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Cpt.Morgan op 28-12-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Ben(V) schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:08:
Ik dacht dat het hele punt van een meshsysteem was dat de units onderling via een dedicated backhaul frequentie (6GHz) in verbinding staan? Dat is wel wat anders dan een simpele repeater die via dezelfde frequenties met de clients en het hoofd-AP communiceert.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
Cpt.Morgan schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:18:
[...]

Nee, dat zijn dingen waar je ver weg van moet blijven.

Maar, wat is het probleem nu echt? De snelheden die je haalt zijn nog steeds uitstekend, dus ik vermoed dat je geen enkel probleem ervaart bij het gebruik? Daarnaast zijn deze snelheden op 1 device gemeten. Er zullen meer devices van je WiFi gebruik maken, en die hebben ook bandbreedte nodig.

Prestaties van WiFi zijn van veel dingen afhankelijk. Exacte apparatuur (zowel access point als client), afstanden, materiaal waar je muren van gemaakt zijn, etc... Als je echt de volledige Ziggo snelheid wilt halen, kun je beter bekabeld gaan.
Ik weet dat WiFi-repeaters niet populair zijn en de techniek verouderd, maar (ook theoretisch) lijkt dat wel de oplossing te zijn waar ik naar op zoek ben. Wellicht moet ik het gewoon eens proberen.

Het echte probleem is onvolledige dekking binnenshuis. Eerste verdieping is prima en daar zijn geen problemen. Met het stijgen van de trappen loop ik uiteraard averij op tot in ultimo een magere 25 Mbps: daar wil ik de verbetering (logisch) aanbrengen.

Ik hoef niet de volledige Ziggo snelheid te behalen, maar 25 Mbps binnen het bestaande vermogen van (theoretisch, maximaal) 500 Mbps vind ik toch wel erg mager (en logisch als je op zolder bent).
Lrrr schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 02:53:
[...]

Ik dacht dat het hele punt van een meshsysteem was dat de units onderling via een dedicated backhaul frequentie (6GHz) in verbinding staan? Dat is wel wat anders dan een simpele repeater die via dezelfde frequenties met de clients en het hoofd-AP communiceert.
Is dat niet verschillende via de diverse Mesh-systemen? Ik bedoel, de ene wel, de andere niet? Want in die theorie zou je niet zóveel van je snelheid verliezen per hop toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:38
Je verliest in principe de helft van de snelheid voor de backhaul, die m4 doet 867Mpbs via WiFi, dus max hou je 433 over theoretisch. Mits je verbinding 100% is.

Heb je niet de mogelijkheid om een utp kabel naar de eerste verdieping te trekken via een loze leiding (of een oude leiding voor telefoon/coax oud?) en een access point bedraad aan te sluiten? Heeft altijd de voorkeur boven draadloze oplossingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
ExiZTeNcE schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:18:
Je verliest in principe de helft van de snelheid voor de backhaul, die m4 doet 867Mpbs via WiFi, dus max hou je 433 over theoretisch. Mits je verbinding 100% is.

Heb je niet de mogelijkheid om een utp kabel naar de eerste verdieping te trekken via een loze leiding (of een oude leiding voor telefoon/coax oud?) en een access point bedraad aan te sluiten? Heeft altijd de voorkeur boven draadloze oplossingen
Die mogelijkheid is er wellicht, ga ik eens naar kijken.

Is zo’n accespoint (vergeef me mijn onwetendheid, ik heb andere sterkere punten op Tweakers, haha) dan een tweede WiFi-bron? Hoe “verspringt” het signaal als ik met bijv. een smartphone door het huis loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:38
ralphilosophy schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:20:
[...]

Die mogelijkheid is er wellicht, ga ik eens naar kijken.

Is zo’n accespoint (vergeef me mijn onwetendheid, ik heb andere sterkere punten op Tweakers, haha) dan een tweede WiFi-bron? Hoe “verspringt” het signaal als ik met bijv. een smartphone door het huis loopt?
Ligt eraan hoe je eea inricht. Je kunt een ubiquiti AP ophangen boven ter ondersteuning van je connectbox met hetzelfde SSID, maar je kunt ook gewoon je huidige deco m4 slave bedraad aansluiten.
Je hebt dan gewoon hetzelfde mesh netwerk als nu, alleen zijn je slave nodes dus ook bedraad verbonden wat geen bandbreedte kost voor de backhaul.
In beide gevallen zal een moderne smartphone tussen de nodes hoppen naar het sterkste signaal mits beide dezelfde SSID hebben. Eea ondersteund vanuit een node/AP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralphilosophy
ExiZTeNcE schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:47:
[...]

Ligt eraan hoe je eea inricht. Je kunt een ubiquiti AP ophangen boven ter ondersteuning van je connectbox met hetzelfde SSID, maar je kunt ook gewoon je huidige deco m4 slave bedraad aansluiten.
Je hebt dan gewoon hetzelfde mesh netwerk als nu, alleen zijn je slave nodes dus ook bedraad verbonden wat geen bandbreedte kost voor de backhaul.
In beide gevallen zal een moderne smartphone tussen de nodes hoppen naar het sterkste signaal mits beide dezelfde SSID hebben. Eea ondersteund vanuit een node/AP
Geluk bij een ongeluk: er ligt zelfs nog een kabel. Wel van de verkeerde categorie, maar dat maakt het doortrekken weer makkelijk. Ik ga prutsen en eens kijken naar de mogelijkheden qua acces points

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
ralphilosophy schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:09:
[...]
Ik weet dat WiFi-repeaters niet populair zijn en de techniek verouderd, maar (ook theoretisch) lijkt dat wel de oplossing te zijn waar ik naar op zoek ben. Wellicht moet ik het gewoon eens proberen.
Een mesh systeem dat je draadloos aansluit is niets anders dan een fancy setje WiFi-repeaters, die door voldoende overlap in de dekking, en soms een dedicated WiFi kanaal voor backhaul (onderlinge communicatie) best redelijk presteren. Een enkele WiFi-repeater kan dat niet.

Wat jij wilt is 1) goede WiFi dekking, met 2) hoge snelheden. De beste manier om dat te realiseren is te zorgen dat je naar voldoende plekken in huis een ethernetkabel hebt lopen, en op elke punt een access point aansluit. Verschillen zijn groot, maar voor een gemiddelde eensgezinswoning is 1 punt per verdieping een redelijke gok om te starten (in mijn eigen huis is zelfs begane grond en tweede verdieping al voldoende, de connectbox op de begane grond bediend ook prima mijn eerste verdieping).

Al die access points geef je daarna hetzelde SSID, wachtwoord, authenticatiemethode en encryptiemethode (allevier moeten identiek zijn), daarna zullen je devices automatisch roamen tussen de verschillende access points. Neem je een wat meer fancy systeem, met centraal management, dan kan e.e.a. automatisch goed voor je worden ingesteld.

Overigens kan dit gewoon met het Deco M4 systeem dat je nu hebt. Je sluit dan elke unit bedraad aan, en zet ze allemaal op "Access Point" mode, zie ook hier:

[ Voor 18% gewijzigd door Cpt.Morgan op 29-12-2020 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat noem je de verkeerde categorie Cat 5 is al echt voldoende hoor, wel even goed kijken naar de aansluitingen. Eerst proberen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralphilosophy
ExiZTeNcE schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:47:
[...]

Dat eerste stuk wordt nu de werkwijze: kan een AP van Ubiquiti bestellen die hopelijk morgen geleverd wordt. Alvast wat voorzichtige voorbereidingen getroffen en zo nog even in de kabeltjesbak duiken.

Plan is om de AP bedraad aan te sluiten en op te hangen op de 1e verdieping in één van de slaapkamers. De Deco's mogen mooi terug naar Ziggo ;)
Frogmen schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:13:
Wat noem je de verkeerde categorie Cat 5 is al echt voldoende hoor, wel even goed kijken naar de aansluitingen. Eerst proberen.
Ik heb begrepen dat Cat5 een maximaal doorvoer heeft van 100 MBps. Voor nu zou dat zeker genoeg zijn, maar als ik toch aan het boren en trekken ga, kan ik er beter een gigabit-waardige kabel voor in de plaats leggen, niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Cat 5 is al Gigabit wel netjes afmonteren, zeker in huis is het geen probleem. Bedenk wel dat de specificatie gebaseerd op kantooromgevingen waar soms 100 kabels in een bundel zitten. Heb ooit 100Mb gehaald over telefoonkabel met verbindingsovergangen. Laat je dus niet gek maken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

M2M

medicijnman

En 100 megabit stabiele bedrade snelheid is ook ruim voldoende voor 99.9% van het standaard internet werk. De kans is significant dat de draadloze verbinding alsnog trager gaat zijn dan 100Mb/s.

-_-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Cat 5 is geen Gigabit maar maximaal 100Mbps, voor 1Gbps moet je minimaal Cat5e voor hebben.

Neemt niet weg dat als de kabel niet al te lang is je best kunt proberen of het werkt.
Als je geluk hebt werkt het en anders kun je alsnog de kabel vervangen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:34
Dus nu heb je 1 unifi gekocht die je op de 1e verdieping gaat hangen?
Kan best werken maar dan moet je de wifi op je connectbox weer inschakelen en ervoor zorgen dat de encryptie 100% gelijk staat (ja dat is meer dan ssid en wachtwoord)

Makkelijker was geweest de 2e deco node gewoon boven in de utp prikken ;) (is nl exact dezelfde chipset/hardware)

Je denkfout is trouwens dat de m4 een set is zonder dedicated backhaul, snelheid is draadloos dus altijd /2
Dus naast bekabelde hoofd node:400, naast de 1e slave 180 en de 2e slave 80 (zijn gemiddelde snelheden, hangt er maar net vanaf hoe goed de nodes elkaar kunnen zien)
Had je dedicated backhaul gewild had je de m9plus moeten kopen

Maar wired backhaul is zoveel beter dus goed dat je kabel gebruikt

[ Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 29-12-2020 19:02 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Elke Deco met een netwerkkabel aansluiten.

Waarom de verandering router<>accesspoint zo'n snelheidverlies geeft is moeilijk te zeggen. Toevallig een client die de eerste keer voor 5GHz koos en bij de 2e meting voor 2.4GHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
ralphilosophy schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:20:

Nee, de smartphone springt pas over naar de ander als de eerste helemaal buiten bereik is. Aangezien je op zolder nog een klein beetje wifi van beneden had is de kans klein dat de telefoon zelf iets beters op zoekt. Als je dat wilt moet je een wifi systeem nemen dat actief clients van de ene naar de andere zender verhuisd.
Of het zendvermogen van beneden omlaag zetten zodat die boven niet meer te bereiken is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@jadjong dat gedrag heb je alleen als het niet als 1 netwerk gezien wordt (ssid/encryptie)

Actief clients omzetten bestaat niet (kicken bij min rssi/linkrate wel maar dat noem ik niet overzetten), de client doet het zelf mits de netwerken goed ingesteld staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
jadjong schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:17:
Elke Deco met een netwerkkabel aansluiten.

Waarom de verandering router<>accesspoint zo'n snelheidverlies geeft is moeilijk te zeggen. Toevallig een client die de eerste keer voor 5GHz koos en bij de 2e meting voor 2.4GHz?
Maar een router bekabeld op de 1e verdieping (de kabel ligt er inmiddels) zal dus eigenlijk mijn probleem "oplossen" of het nu een TP-link Deco is (of TP-Link Archer AX10) of een andere naam/merk heeft zal er niet toe doen?

[ Voor 3% gewijzigd door ralphilosophy op 30-12-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Overal hetzelfde apparaat is makkelijker, maar als je weet war je mee bezig bent kan een mix ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
jadjong schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:44:
Overal hetzelfde apparaat is makkelijker, maar als je weet war je mee bezig bent kan een mix ook.
De Deco's (een 3-pack) kon nog terug

Het is meer dat ik (om te beginnen) met één unit extra (naast de ConnectBox), bedraad en wel wil kijken wat het me biedt... Van daaruit (met hetzelfde systeem) verder uitbouwen kan altijd nog.

Overigens ontstond mijn vraag omdat mijn Mesh een factor 1000 dropte (250 Kbps, seriously), dus deze: Ubiquiti Amplifi HD. Eventueel komt ie terug en zou ik die (technisch gezien) ook bekabeld op de 1e verdieping kunnen aansluiten natuurlijk: wel zo vertrouwd O-)
Of mis ik nu iets?

[ Voor 29% gewijzigd door ralphilosophy op 30-12-2020 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja niet lullig bedoeld maar ik zou wat beter van tevoren bedenken wat je wilt en als je het besteld hebt eerst even kijken waarom het niet werkt ipv direct terugsturen

Dus, wat is je doel? Overal wifi? Hoe snel? Heb je utp punten tot je beschikking? Op zoek naar advanced features?

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 30-12-2020 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
laurens0619 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:14:
Ja niet lullig bedoeld maar ik zou wat beter van tevoren bedenken wat je wilt en als je het besteld hebt eerst even kijken waarom het niet werkt ipv direct terugsturen

Dus, wat is je doel? Overal wifi? Hoe snel? Heb je utp punten tot je beschikking? Op zoek naar advanced features?
Doel is overal WiFi van minimaal 200 MBps
UTP-punt heb ik op begane grond en eerste verdieping.
Geen advanced features

• ralphilosophy
Ik heb nog even de oude situatie (voordat de router en mesh-antennes wegens defect retour gingen)

Hierin stond de Connect Box in bridge-modus en het WiFi-signaal kwam volledig vanuit het Amplifi-systeem (zover ik daar verstand van heb: klassiek Mesh). Maximale snelheid gemeten circa 250 Mbps (op de begane grond). Amplifi systeem kwam op zeker moment niet of nauwelijks boven de 250 Kbps uit en is daarom retour voor reparatie.
Op zich was ik tevreden over snelheid op 1e verdieping en zolder, maar beneden vond ik een rendement van 50% vergeleken de ConnectBox wel jammer/matig. Zeker door ervaring van het thuiswerk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0KtBSJ_5uYRGw3-p28rZxe66w8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KZwgZBJgobkN4G1JhG84Vvr7.png?f=fotoalbum_large

Dan de huidige situatie

De ConnectBox zendt een fijn WiFi signaal uit dat op de begane grond 200 Mbps tot 480 Mpbs fixt en dat wil ik het liefst ook op de eerste verdieping en voor de zolder neem ik genoegen met > 100 Mbps (als het maar stabiel is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3CIrHZC6w21k76jh28I7bgusnw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i3svEEM6NohvIGfnh27F1pYZ.png?f=fotoalbum_large

Wat komt er op de plaats van de vraagtekens? Wellicht een Amplifi-router (die ooit terug komt van reparatie natuurlijk), maar dan niet als brug maar als (bedraad) "accespoint"? Al dan niet met de mesh-points bijvoorbeeld op zolder voor nog wat stabiliteit daar?

Uitgangspunt is de WiFi van de ConnectBox (200 - 480 Mbps op begane grond) en verlies op eerste verdieping en zolder mag, mits eerste verdieping liefst rond 200 Mbps en zolder in elk geval > 100 Mbps.

Moet er eventueel nog wat op de plek van het open vraagteken (waar voorheen dus de Amplifi-basisunit stond)? Denk zelf omdat ik over de begane grond nu wel tevreden ben.

[ Voor 13% gewijzigd door ralphilosophy op 31-12-2020 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Ik zou op de begane grond niks extra's plaatsen, Die ConnectBox doet daar toch wat je wil?

En dan plaats je, om te beginnen, 1 fatsoenlijk extra bedraad Access Point (of router ingesteld als Access Point) in slaapkamer 1 + 2. Je zorgt dat alle WiFi instelling (SSID, wachtwoord, encryptie, authenticatie) EXACT identiek zijn ingesteld, zodat je devices zullen roamen. Er staan in deze thread al meerdere suggesties (van bij @lier en jouzelf) over welke hardware je daar kunt plaatsen.

Test dan eens hoe alles bevalt, en kijk daarna of er wellicht nog een (extra) oplossing voor zolder nodig is.

Hoe alles uitpakt is gewoon niet 100% van tevoren te bepalen bij WiFi, omdat de kwaliteit van het signaal en de verbinding van veel factoren afhankelijk is.

[ Voor 11% gewijzigd door Cpt.Morgan op 31-12-2020 14:57 ]

• ralphilosophy
Cpt.Morgan schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:56:
Ik zou op de begane grond niks extra's plaatsen, Die ConnectBox doet daar toch wat je wil?
Klopt helemaal: was ook mijn gedachte (tot dusver)
Cpt.Morgan schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:56:
En dan plaats je, om te beginnen, 1 fatsoenlijk extra bedraad Access Point (of router ingesteld als Access Point) in slaapkamer 1 + 2. Je zorgt dat alle WiFi instelling (SSID, wachtwoord, encryptie, authenticatie) EXACT identiek zijn ingesteld, zodat je devices zullen roamen. Er staan in deze thread al meerdere suggesties (van bij @lier en jouzelf) over welke hardware je daar kunt plaatsen.
Met andere woorden de bestaande Amplifi (na reparatie) zou prima kunnen voldoen en dan moet ik naar de WiFi-details kijken in de ConnectBox en deze info "overtikken" in de details van de Amplifi? Dat moet te doen zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
ralphilosophy schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:01:
[...]
Met andere woorden de bestaande Amplifi (na reparatie) zou prima kunnen voldoen en dan moet ik naar de WiFi-details kijken in de ConnectBox en deze info "overtikken" in de details van de Amplifi? Dat moet te doen zijn :)
Ja, in principe wel. Zeker verstandig, omdat je dan met apparatuur die je al bezit kunt starten, zonder investering. Natuurlijk is de praktijk soms net iets weerbarstiger, maar hiermee moet je een eind komen:

* Instructies om je Amplifi router als Access Point te gebruiken: https://help.amplifi.com/...9347-Enabling-Bridge-Mode
* Het exact hetzelfde krijgen van WiFi instellingen tussen apparaten van 2 verschillende merken kan soms wat tricky zijn, door beperkingen in sommige devices en andere naamgeving. Het kan enorm helpen om met een app als deze te checken wat de instellingen van de 2 precies zijn, en of ze hetzelfde zijn: https://play.google.com/s....wifianalyzer&hl=nl&gl=US

Kom je er t.z.t. niet uit, vraag hier dan nog even om hulp :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Wellicht ook tzt wat spelen met de signaalsterkte-instelling. Je wilt denk ik dat het signaal van bijv. de eerste verdieping zo zwak is dat ‘ie wegvalt als je naar de begane grond gaat, zodat je telefoon gedwongen overstapt op het signaal van de Connectbox.

• laurens0619
Prima plan de connectbox plus een ap maar de amplifi is dan wel een vreemde keuze

De amplifi bestaat uit een router plus 2 mesh nodes die niet wired kunnen. Die mesh nodes ga je dus niet gebruiken als je op de 1e verdieping utp hebt (toch)?)

Dan ga je dus 330 euro uitgeven voor een set die je als losse accesspoint gaat inzetten naast de connectbox?
Je had toch ook nog een los ubiquiti ap besteld? Was dat geen unifi? Dat zou prima zijn voor de 1e verdieping

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 31-12-2020 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralphilosophy
laurens0619 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:54:
Prima plan de connectbox plus een ap maar de amplifi is dan wel een vreemde keuze

De amplifi bestaat uit een router plus 2 mesh nodes die niet wired kunnen. Die mesh nodes ga je dus niet gebruiken als je op de 1e verdieping utp hebt (toch)?)

Dan ga je dus 330 euro uitgeven voor een set die je als losse accesspoint gaat inzetten naast de connectbox?
Je had toch ook nog een los ubiquiti ap besteld? Was dat geen unifi? Dat zou prima zijn voor de 1e verdieping
De Amplifi heb ik, maar is nu in reparatie. Mocht ie het niet redden dan is een AP een mogelijk alternatief.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ralphilosophy schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:24:

[Afbeelding]

Bij repeaters (mesh is niets anders dan een rebranding van 'repeater') moet je overlap hebben tussen de nodes omdat ze zowel verbinding moeten hebben met je clients als met de volgende/vorige node. Je moet dus nooit een repeater op plek plaatsen met slechtste signaal, maar juist halverwege tussen de vorige node en plek met slechtste signaal. Dus als je op zolder geen dekking hebt, moet de repeater op 1e verdieping in het trapgat staan. Door de repeater op zolder te plaatsen heeft het exact even slechte verbinding met de zooi beneden als je eigen clients daar hebben. En met zulk slechte verbinding zal zelfs de kleinste hoeveelheid data alle zendtijd opslurpen, wat allicht verklaart waarom je zulke slechte prestaties had. Dit is dus geen defect apparaat maar user error bij installatie...

Ik snap eerlijk gezegd niet waar je mee bezig bent hier, want je had toen je topic opende al een prima oplossing, zeker als je het met je bestaande bedrading zou combineren. In plaats van kijken hoe dat zou werken heb je iets veel duurders dat feitelijk exact hetzelfde doet gehaad. Vervolgens heb je dat niet aan de praat gekregen, maar in plaats van te troubleshooten (en ons mee te laten helpen/kijken) heb je het ook al halsoverkop teruggestuurd.

Nu, wetende dat je een draad naar boven hebt en wens hebt prestaties van de modemrouter te evenaren moet je gewoon kijken naar specs ervan en iets met gelijke specs kopen voor boven. Die WiFi-specs zijn 3x3 MIMO WiFi-ac in 5GHz en 2x2 MIMO on 2.4GHz. Goedkoopste optie om dat te realiseren is Ziggo's Wifibooster via een Internetkabel, wat bij benadering de WiFi van de modemrouter is (dus exact waar je nu al tevreden mee bent), maar dan in kastje zonder router. Kost EUR 60.

Hang dat aan je netwerkkabel, zorg dat SSID(s), PSK (wachtwoord) en security exact hetzelfde zijn als in je modem beneden, en klaar is kees. Ieder enigszins modern client device (alles van na ~2015) zal automatisch overschakelen als je van beneden naar boven loopt of omgekeerd.

Of je daarmee ook op zolder >200Mbps gaat halen is een tweede. Zo niet kun je dat waarschijnlijk realiseren door de AP boven (met langere kabel - Ziggo levert er alvast een flink lange bij) richting trapgat te verplaatsen zodat het zowel zolder als 1e verdieping goed dekt. Plaats het daarbij aan de buitenmuur-zijde, zodat het goede line-of-sight naar binnen heeft.

Lukt het niet om zo overal 200Mbps te halen, dan moet je alsnog een derde AP op zolder realiseren - en daar moet je ook een kabel bij trekken, want iedere vorm van repeater kost je zoals je nu weet minimaal de helft van je bandbreedte, en 200Mbps is uitdagend genoeg dat je dat zelfs met behoorlijk dure apparatuur niet zonder meer gaat halen. Om dezelfde reden valt powerline trouwens ook af (gemiddeld haal je met de snelste G.hn wave 2 dingen van Devolo nog altijd maar ~110Mbps, al zou je als alle stopcontacten van randaarde voorzien zijn nog wel kans maken op >200Mbps). Wat wel een performante alternatief voor Ethernet is: MoCA, oftewel netwerk over TV-kabel. Heb je op zolder TV? Dan kun je met bijv Hirschmann INCA daadwerkelijk in de buurt komen van een 1Gbps link naar boven toe.

Maar goed, belangrijkste advies is om vooral stap voor stap te werken, zeker als je wilt dat wij er ook bij helpen, want wat je nu doet is letterlijk niet te volgen, en kost jou ook meer tijd, moeite en waarschijnlijk ook geld dan nodig is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
dion_b schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:44:
[...]

Niet dat ik je tegen wil spreken, maar tot ± 2 weken geleden werkte deze opstelling prima gedurende de 1,5 jaar dat we hier wonen. De enorme drop (min of meer factor 1000) weet ik eerst aan de lockdown, maar gaandeweg werd het met duidelijk dat dit het niet was. Enfin, dat is geschiedenis: in het slechtste geval is de Amplifi even helemaal nagelopen
Potverdikke, dat hadden die aardige mensen van Ziggo ook wel mogen zeggen :X Kreeg alleen maar TP-opties en dit is zoals jij stelt precies waar naar ik naar zoek. _/-\o_ Heb me er meteen op gestort en inderdaad prachtige mogelijkheid om dit apparaatje zo bedraad aan te sluiten en te zien wat het me brengt
Gelukkig zijn we hier in apparatuur vrij modern dus dat moet helemaal goed komen O-)

Vermoedelijk is het vloeken in de kerk (waarvoor op voorhand mijn excuses) maar ik zou natuurlijk een draad van de WiFi-booster via de kabel naar een tweede exemplaar op zolder kunnen trekken. Of maak ik daar een denkfout? Denk met de eerste verdieping al goed te komen en me dan hooguit zorgen te gaan maken over het kantoor (al is dat nu nog prima voor elkaar).

Wie dan leeft, wie dan zorg. Een setje Powerlines kan ik altijd nog eens proberen van een vriend. En dan heb ik het nog maar niet over de Amplifi die wellicht ooit nagelopen weer op de stoep staat ;)

Tot dusver ben ik in elk geval briljant geholpen! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ralphilosophy schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:25:
[...]

Niet dat ik je tegen wil spreken, maar tot ± 2 weken geleden werkte deze opstelling prima gedurende de 1,5 jaar dat we hier wonen. De enorme drop (min of meer factor 1000) weet ik eerst aan de lockdown, maar gaandeweg werd het met duidelijk dat dit het niet was. Enfin, dat is geschiedenis: in het slechtste geval is de Amplifi even helemaal nagelopen.
Dan heb ik wat je schreef niet goed begrepen. Je had het op 29-12 over een Ubiquiti AP kopen die een dag later geleverd zou worden. Op 30-12 noem je de Amplifi voor het eerst - en dat is een Ubiquiti AP, dus klonk het verdacht alsof je die pas die dag binnen had :o
[...]

Vermoedelijk is het vloeken in de kerk (waarvoor op voorhand mijn excuses) maar ik zou natuurlijk een draad van de WiFi-booster via de kabel naar een tweede exemplaar op zolder kunnen trekken. Of maak ik daar een denkfout? Denk met de eerste verdieping al goed te komen en me dan hooguit zorgen te gaan maken over het kantoor (al is dat nu nog prima voor elkaar).
Hoezo vloeken in de kerk? Zo'n AP heeft een switch erin zitten en er is niets raars aan een AP via een switch aansluiten. Kan prima.
Wie dan leeft, wie dan zorg. Een setje Powerlines kan ik altijd nog eens proberen van een vriend.
Bedenk dat er flinke verschil in specificaties van die dingen is. De snelheden die ik noemde haal je alleen met G.hn wave 2 met MIMO (Devolo Magic 2 bijvoorbeeld). G.hn wave 1 of Homeplug AV 2.0 met MIMO doet vrij exact de helft daarvan. Goedkopere SISO adapters zullen fors minder presteren als je randaarde hebt, maar zonder randaarde is het verschil miniem. De meeste adapters die je tegenkomt zijn nog steeds HomePlug AV 1.1 met proprietary "500Mbps" extentions van Sigma Designs. Daarmee moet je rekening houden met <25Mbps throughput in de meeste situaties. Dus controleer de specs van wat je van een vriend leent. Het is vaak redelijk nauwkeurig te extrapoleren wat je met een andere standaard gaat halen als je prestaties met een oudere weet, maar dan moet je dus wel exacte specs kennen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
Kleine update: de bedrade WiFi-booster is geïnstalleerd en geeft me op de 1e verdieping 400+ Mbps en op de zolder inderdaad > 200 Mbps! Ergo: tevreden mens hier en heel veel dank voor het meedenken! _/-\o_

Pagina: 1