Aankoopadvies thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti28
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:24
Voorafgaand: alvast bedankt dat je de moeite hebt genomen te klikken, sterkte met lezen :)

TLDR; nieuwe server voor Nextcloud en Home Assistant + diverse addons, toekomstbestending voor ca. 10 jaar, tussentijdse upgrade mogelijk. HDD's voor storage zijn al in bezit. Maak ik gekke keuzes of zie ik dingen over het hoofd?

Huidige situatie en het waarom?
Momenteel draaien er twee machines in de meterkast. Een HP MediaSmart stenentijdperk machine met een Intel Core2Duo E8400, 4GB geheugen en een berg storage. Daar draait Ubuntu 18.04 LTS op met daarop Nextcloud via een Snap. Daarnaast een SFF desktopje van Fujitsu met een Intel Core i3-4160T en 8GB geheugen en een lokale SSD. Hierop draait Proxmox VE waar HassOS op staat.

Beide systemen slurpen flink wat stroom, produceren hitte en het zijn er twee. Kom aan, dat is natuurlijk niet nodig. Dus: samenvoegen op één systeem. Beheersbaarheid is dan een stuk beter. Daarnaast zijn er wellicht in de toekomst plannen om meer dingen zelf te gaan hosten. Nextcloud was de eerste stap om van Onedrive/Google Drive/iCloud af te komen. Stap twee om niet afhankelijk te zijn van cloud diensten was een domotica systeem wat puur en alleen lokaal beschikbaar is: HassOS. Stap drie zal wellicht een maildienst worden. Ik weet wat je zegt, je wil dit niet alleen in je eigen meterkastje hebben. Klopt. Op een tweede locatie zal een vergelijkbaar systeem beschikbaar zijn wat als uitwijk dient, allemaal middels Proxmox VE.

Het systeem moet in de toekomst uit te breiden zijn. Ik heb het dan vooral over het geheugen en storage. Wie weet kom ik over 6 jaar performance te kort en koop ik voor een prikkie een dikke AM4 CPU op de V&A, maar dat is voor nu niet in the picture.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal gebruikt worden als thuisserver op basis van PVE (Proxmox Virtual Environment, zie www.proxmox.com). Hierop komen twee VM's:
- Nextcloud op Ubuntu [insert willekeurige recente LTS versie]
- HassOS met diverse addons, momenteel: AddGuard, Bitwarden, UniFi Controller en Zigbee2MQTT.
- Offsite backup en/of replicatie middels Proxmox VE

In de toekomst mogelijk meer diensten, maar dat is nog in het ongewisse.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb mijn zinnen gezet op een systeem ónder de €350,-. Dat is geen harde grens, in die zin dat een performance winst van 25% voor €10,- een no brainer is. Echter een performancewinst van 25% voor €50, is een no-go.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, 4x 1TB SATA300 3,5 inch drives van verschillende merken. Lees: bij elkaar geraapt zootje, maar does the job.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb los van de HDD's niets. Dus:
• Moederbord
• CPU
• Geheugen
• M2 SSD voor OS
• Voeding
• Kast

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD heeft voor altijd een plekje in mijn hart. Ooit, zo'n 15 jaar geleden kwam bij ons de AMD Athlon 3000+ - alias de Pentium-killer - in huis. Daar heb ik warme herinneringen aan. De nieuwe Ryzen architectuur komt op mij over als veel processor voor je geld, dus vandaar dat ik daar zelf voor heb gekozen. Mocht echter Intel voor minder geld meer bieden dan hoor ik dat graag. Bij gelijke performance voor gelijk geld gaat AMD voor. Gewoon.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet relatief zuinig zijn. Er moet minimaal 64GB geheugen aangestuurd kunnen worden voor mogelijk toekomstige workloads. Daarnaast moet de voeding efficiënt zijn, minimaal 80Plus Gold.

Last but not least: ik ga uit van nieuwe componenten. V&A is hooguit in een upgrade scenario over x-jaar interessant.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht van jullie een gezonde kritische mening over de gekozen componenten afgezet tegen bovenstaand verhaal. Maak ik de juiste keuzes? Vergeet ik iets? Heeft een 80Plus Gold voeding wel zin? Is het wel zinvol om een 3e generatie Ryzen met integrated grapics te kopen? Het lijkt er op dat ze nauwelijks verschillen van de 2e generatie.

Wellicht ook goed om te horen waar ik totaal niet op zit te wachten: Commentaar op de keuze om dit zelf te hosten, gebruikte software, mogelijke rampscenario's waar dataverlies optreed, roepen dat €350,- te weinig is - dat heeft namelijk alles met je wensen te maken.

Wat voor systeem heb ik dan bedacht?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 109,-€ 109,-
1MoederbordenGigabyte B450M S2H V2€ 55,95€ 55,95
1BehuizingenBitFenix NOVA Zwart€ 33,80€ 33,80
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3/8€ 38,47€ 38,47
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 54,90€ 54,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 250GB (WDS250G2B0C)€ 37,99€ 37,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 330,11

Korte toelichting op de gekozen componenten:
• CPU: AMD krijgt liefde van mij, Ryzen 3200G heeft igp, komt goed uit de benchmarks
• Moederbord: Goedkoopste AM4 bord met 4x SATA, M2, 64GB max memory.
• Kast: Simpel, zwart, goedkoop, alles past er in.
• Geheugen: Snelste 8GB latje voor een fatsoenlijke prijs wat ik kon vinden
• Voeding: Goedkoopste 80Plus Gold voeding.
• M2 SSD: Bekend merk, goede ervaringen, is verder nergens op gebaseerd behalve dan een fatsoenlijke prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:39
Een goede reden om voor Intel te kiezen is dat het AMD platform in rust meer stroom verbruikt dan een Intel die niets doet op een zuinig gekozen moederbord. Een build bijvoorbeeld op basis van een Fujitsu D3643-H zal minder stroom verbruiken dan jouw build. Iedere 5 Watt van een 24/7 machine die je bespaart is op jaarbasis 44kW - dus bijna 100 euros. Het Het grote zuinige server topic - deel 2 bevat veel nuttige informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:50
Energieverbruik is belangrijk, maar de berekening hierboven klopt niet. 5 watt voor een 24/7 is een verbruik van 44 kWh (klopt), maar dat kost geen 100 euro maar 10 euro. Vuistregel is dat voor elke watt die je bespaart bij een 24/7 apparaat de kosten 2 euro per jaar lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
upje schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:10:
Energieverbruik is belangrijk, maar de berekening hierboven klopt niet. 5 watt voor een 24/7 is een verbruik van 44 kWh (klopt), maar dat kost geen 100 euro maar 10 euro. Vuistregel is dat voor elke watt die je bespaart bij een 24/7 apparaat de kosten 2 euro per jaar lager zijn.
Is inderdaad juist, excuus voor het drama. 5*24*365/1000*0.22 = 9.64 - er is ergens iets mis gegaan in mijn vorige berekeing (een paar nullen) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti28
Ik heb onderhand aardig wat pagina's doorgelezen van het grote zuinige server topic. Daar worden veel Intel builds gemaakt, vooral op basis van de niet super snelle Pentiums. Prima, maar dat is voor mij te underpowered. Dan zou er dus een i3 in gaan, liefst wel eentje van de meest recente generatie of die daarvoor (11 of 10). Bij een 9e generatie zit ik weer met een ouder socket wat een eventuele CPU upgrade misschien lastig maakt in de toekomst.

Wat ik me nu vooral afvraag: is er een soort van stelregel die aangeeft wat zuiniger is? Een beetje Google werk levert me vooral op dat over het algemeen kleiner beter is. Bijvoorbeeld 2,5 inch disk boven 3,5 inch disk. Mini-ITX boven Micro-ATX, etc.

Misschien een kleine side-note: qua zuinigheid hoeft het voor mij niet zó ver te gaan als de builds in het zuinige server topic. Ik bouw de server om zelf diensten te hosten die normaal ook een paar euro per maand kosten in de public cloud, dus het mag wel wat kosten per maand (los van de €1,50 afschrijving per maand over 10 jaar van de investering). Maar een beetje duiding waar ik nou naar moet kijken is wel prettig :)

[ Voor 3% gewijzigd door marti28 op 29-12-2020 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbor1234
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-04-2024
Waarom proxmox en niet bv (gewoon) docker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:30
Ik snap de keuze voor een Hypervisor wel. Hier een server2019 machine met HyperV maar natuurlijk ieder z`n eigen ding. ESXi is ook een prima keuze. Heb je toch wat meer vrijheid. Ik heb hier één VM draaien met docker daarin. Sommige zouden het nested virtualisatie noemen, andere gewoon zoals het hoort :).

Wat betreft een AMD build, en welke dan ook. Ik zie dat je HASSio en Zigbee2mqtt gebruikt. Let enorm goed op of de USB passthrough naar je VM lekker werkt op je build. Dat heeft mij er namelijk altijd van weerhouden om domotica in een VM te draaien. Dit heeft vooral te maken met je CPU en MoBo icm Proxmox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

marti28 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:34:
Ik heb onderhand aardig wat pagina's doorgelezen van het grote zuinige server topic. Daar worden veel Intel builds gemaakt, vooral op basis van de niet super snelle Pentiums. Prima, maar dat is voor mij te underpowered. Dan zou er dus een i3 in gaan, liefst wel eentje van de meest recente generatie of die daarvoor (11 of 10). Bij een 9e generatie zit ik weer met een ouder socket wat een eventuele CPU upgrade misschien lastig maakt in de toekomst.

Wat ik me nu vooral afvraag: is er een soort van stelregel die aangeeft wat zuiniger is? Een beetje Google werk levert me vooral op dat over het algemeen kleiner beter is. Bijvoorbeeld 2,5 inch disk boven 3,5 inch disk. Mini-ITX boven Micro-ATX, etc.

Misschien een kleine side-note: qua zuinigheid hoeft het voor mij niet zó ver te gaan als de builds in het zuinige server topic. Ik bouw de server om zelf diensten te hosten die normaal ook een paar euro per maand kosten in de public cloud, dus het mag wel wat kosten per maand (los van de €1,50 afschrijving per maand over 10 jaar van de investering). Maar een beetje duiding waar ik nou naar moet kijken is wel prettig :)
in de regel is RAM belangrijker dan een CPU als je VM's wil hosten, het zuinige server topic richt zich meer op zuinige MoBo met een bijbehorende zuinige PSU.

Zoals @Powergrim zegt passthrough van USB is wel intressant..
en PI-KVM is trouwens ook erg intressant

Een vm server draait per definitie 24/7 in beste verbruik, maar snachts slaap je en overdag werk je .. die tijd doe je niks met de server(s) .. en ik durf te wedden dat 75% van de resources gewoon pure verkwisting is over die 5 a 10 jaar tijd. Dat is ook wat menig persoon verteld.

Ik zelf zou splitsen in productie (zuinig en efficient) dat 24/7 draait een rpi of indistruele pc/zuinige server oid .. en "test" dat niet zo efficient is dus een i9 of AMD vergelijkbaar maar wel lekker is om mee te spelen. en die dus gewoon uitgaat als je klaar bent met spelen .. en deze kan dus wel aanstaan voor maanden..

Anyway je ik wil alles horen wat in je straatje past "advies" is eerder een reden om een slechte insteek goed te praten.. objectief is de + en - punten van diverse strategie-en te bekijken en dan een keuze te maken .. Wij kunnen de keuze niet voor je maken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti28
pbor1234 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:16:
Waarom proxmox en niet bv (gewoon) docker?
Deze discussie wil ik graag buiten het topic houden.
Powergrim schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:23:
Ik snap de keuze voor een Hypervisor wel. Hier een server2019 machine met HyperV maar natuurlijk ieder z`n eigen ding. ESXi is ook een prima keuze. Heb je toch wat meer vrijheid. Ik heb hier één VM draaien met docker daarin. Sommige zouden het nested virtualisatie noemen, andere gewoon zoals het hoort :).

Wat betreft een AMD build, en welke dan ook. Ik zie dat je HASSio en Zigbee2mqtt gebruikt. Let enorm goed op of de USB passthrough naar je VM lekker werkt op je build. Dat heeft mij er namelijk altijd van weerhouden om domotica in een VM te draaien. Dit heeft vooral te maken met je CPU en MoBo icm Proxmox.
Oh, dat is wel een goed punt. Ik zal eens gaan uitzoeken hoe dat precies zit met USB passtrough op een AMD platform.
vso schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:19:
[...]

in de regel is RAM belangrijker dan een CPU als je VM's wil hosten, het zuinige server topic richt zich meer op zuinige MoBo met een bijbehorende zuinige PSU.

Zoals @Powergrim zegt passthrough van USB is wel intressant..
en PI-KVM is trouwens ook erg intressant

Een vm server draait per definitie 24/7 in beste verbruik, maar snachts slaap je en overdag werk je .. die tijd doe je niks met de server(s) .. en ik durf te wedden dat 75% van de resources gewoon pure verkwisting is over die 5 a 10 jaar tijd. Dat is ook wat menig persoon verteld.

Ik zelf zou splitsen in productie (zuinig en efficient) dat 24/7 draait een rpi of indistruele pc/zuinige server oid .. en "test" dat niet zo efficient is dus een i9 of AMD vergelijkbaar maar wel lekker is om mee te spelen. en die dus gewoon uitgaat als je klaar bent met spelen .. en deze kan dus wel aanstaan voor maanden..

Anyway je ik wil alles horen wat in je straatje past "advies" is eerder een reden om een slechte insteek goed te praten.. objectief is de + en - punten van diverse strategie-en te bekijken en dan een keuze te maken .. Wij kunnen de keuze niet voor je maken ..
Dank voor je uitgebreide reactie. De keuze voor splitsen of een compleet ander platform wil ik hier graag buiten houden. Ik heb een scenario met een oplossing, daar zoek ik hardware bij. Ik zoek niet een andere/betere oplossing. Noem het eigenwijs, prima. Ik heb mijn vraag expres zodanig gekaderd.

Wat ik ook uit je reactie haal is dat de keuze voor deze build nogal overpowered is. Is het dat nog steeds met het oog op de toekomst waarbij er mogelijk ook mail gehost gaat worden voor minder dan, of maximaal 10 personen? Is dan wellicht een Intel Pentium Gold G6500 Boxed meer dan genoeg? Als ik naar de benchmarks kijk presteert de Pentium G6500 redleijk gelijk aan de Ryzen 3200G. Verkijk ik me dan zo enorm op de Pentium Gold series?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Ik ga weer rekenen, hopelijk nu wel in 1 keer goed :)
Stel je hebt 10 gebruikers die ieder 50 mailtjes per dag ontvangen dan is dat totaal 500 mailtjes. De meeste zullen overdag binnenkomen, zeg tussen 8 uur 's ochtends en 6 uur 's avonds, dat is dus gedurende 10 uur. 500 mailtje in 10 uur is 50 mailtjes per uur. Stel dat de afhandeling van een mailtje 5 seconden kost dan is de CPU daar dus ruim 4 minuten per uur mee bezig, dat lukt dus al op een Raspberry Pi.

Servers die het soort taken uitvoeren wat jij in je hoofd hebt hebben niet veel nodig, de meeste tijd staan ze te lummelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti28
@martyw Allright, you've got me op praktisch alle workloads. Enige workload die wel wat vraagt - althans, dan merk ik met m'n huidige config met een E8400 CPU - is Nextcloud. De webinterface is gewoon niet bepaald rap. Fair enough, een E8400 is dan ook een traag hok als je 't vergelijkt met hedendaagse CPU's. Waarschijnlijk loopt een goedkope mobiele ARM chipset al rondjes er om heen.

Een RPi kan dus mijn workloads nú wel aan, en wellicht in de toekomst ook. Maar dan kom ik met een paar bezwaren, wellicht door gewoonweg te weinig kennis:

- Geen mogelijkheden om storage direct op het board aan te sluiten
- Upgrademogelijkheden zijn precies 0 mocht over 5 jaar blijken dat Nextcloud / HASSio / Mailserver inclusief alle bijbehorende webservers te zwaar is geworden. Enige upgrade die ik zie is dan een compleet nieuwe RPi oid er onder te schuiven, maar dan zit ik weer met een migratie en dat is wat ik in de komende 10 jaar niet zou willen doen (even er van uitgaand dat mijn software nog wel zolang blijft bestaan en onderhouden).

Conclusie die ik hierop trek is dat ik hier genoeg aan heb en dat ik zelfs m'n CPU zou kunnen terugklokken zolang ik de power niet nodig heb. Mocht dat ooit wel zo worden heb ik alle ruimte om het wat op te krikken. Daar moet ik dan nog wel even een geschikt moederbord voor vinden. Ben me nu aan het inlezen op de LGA1200 chipsets van Intel. Even los van het moederbord (en mogelijk de voeding, nog onvoldoende onderzoek naar gedaan of deze op lage load ook degelijke efficientie heeft) denk ik dan hier op uit te komen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 60,-€ 60,-
1MoederbordenGigabyte H410M S2H€ 60,90€ 60,90
1BehuizingenBitFenix NOVA Zwart€ 33,80€ 33,80
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR26N19S6/8€ 31,28€ 31,28
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 54,90€ 54,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 250GB (WDS250G2B0C)€ 37,99€ 37,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 278,87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

marti28 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:48:
Dank voor je uitgebreide reactie. De keuze voor splitsen of een compleet ander platform wil ik hier graag buiten houden. Ik heb een scenario met een oplossing, daar zoek ik hardware bij. Ik zoek niet een andere/betere oplossing. Noem het eigenwijs, prima. Ik heb mijn vraag expres zodanig gekaderd.
En wij kijken er doorheen :+ maar doe vooral wat je zelf wilt ...

Alleen wat is ons advies dan waard ?
Als bv een intel-386 een mail queue van een mkb bedrijf aan kan ..

Voor 75% - 90% kan je wellicht af met een leuke passieve zuinig ding .. de rest IDK

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

marti28 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:09:
@martyw Allright, you've got me op praktisch alle workloads. Enige workload die wel wat vraagt - althans, dan merk ik met m'n huidige config met een E8400 CPU - is Nextcloud. De webinterface is gewoon niet bepaald rap. Fair enough, een E8400 is dan ook een traag hok als je 't vergelijkt met hedendaagse CPU's. Waarschijnlijk loopt een goedkope mobiele ARM chipset al rondjes er om heen.

Een RPi kan dus mijn workloads nú wel aan, en wellicht in de toekomst ook. Maar dan kom ik met een paar bezwaren, wellicht door gewoonweg te weinig kennis:

- Geen mogelijkheden om storage direct op het board aan te sluiten
- Upgrademogelijkheden zijn precies 0 mocht over 5 jaar blijken dat Nextcloud / HASSio / Mailserver inclusief alle bijbehorende webservers te zwaar is geworden. Enige upgrade die ik zie is dan een compleet nieuwe RPi oid er onder te schuiven, maar dan zit ik weer met een migratie en dat is wat ik in de komende 10 jaar niet zou willen doen (even er van uitgaand dat mijn software nog wel zolang blijft bestaan en onderhouden).
Daarom is zuinige server topic intressant(er) .
Een RPI kan usb storage doen, wat nog steeds relatief rap is .. maar meh..

Ik zou bv alles baseren op docker/container constructie --> elke feature in zijn eigen omgeving. storage/config allemaal dusdanig geconfigureerd dat het HW onafhankelijk is, Als je dan een extra PI oid inzet kan je met een relatief simpel commando 1 of meerdere containers verplaatsen en de load verdelen.

Trage websites kunnen diverse oorzaken hebben, trage DB, misconfiguratie of ander geneuzel daar moet je onderzoek naar doen. Maar het kan ook gewoon een bagger product zijn ..

Tja vanalles

Pagina: 1