Is V&A Beoordeling toegestaan in deze situatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.479 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09 19:17
Omdat ik hoop(te) dat verkopers via Tweakers V&A anders zijn dan marktplaats verkopers, zit onderstaande mij dwars en wil ik daar eigenlijk een negatieve beoordeling voor achterlaten (wetende dat ik dan waarschijnlijk onterecht een negatieve beoordeling terug krijg).

Maar is dat volgens de regels toegestaan?

Ik bied een verkoper de vraagprijs van 50 euro voor een microfoon om 22:40 's avonds. Ik krijg de reactie "Dat is goed! .... Waar mag hij heen of kom je hem halen"

Omdat ik mijn agenda (voor eventueel ophalen) op dat moment niet bij de hand heb zeg ik toe om 'm dat de volgende dag te laten weten. Reactie verkoper "prima".

de volgende dag om 10:10 's morgens laat ik weten dat ik de microfoon graag verzonden wil hebben. En ik krijg de reactie:

"Goede morgen.
Iemand heeft hem in de tussentijd overgenomen.
Bedankt voor u interesse!"

Op mijn vraag "Oh, dat valt me tegen. Ik dacht dat wij een deal hadden....." krijg ik de reactie:'
"Dat dacht ik ook maar iemand wilde hem voor 60. Dus mijn keuze was snel gemaakt."

Verkoper geeft dus toe dat we een deal hadden, maar verkoos het toch aan een ander te verkopen voor 10 euro meer.

De microfoon ga ik niet meer krijgen van 'm, maar is een negatieve beoordeling in dit geval toegestaan, omdat we een deal hadden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:50
Het is uiteraard toegestaan maar persoonlijk zou ik dit gewoon lekker links laten liggen en verder zoeken naar een andere mic.
Ik snap je frustratie maar vraag & aanbod of bijvoorbeeld marktplaats / Facebook market werkt nu eenmaal zo bij ons Hollanders! ;)

De persoon had uiteraard wel even netjes een melding kunnen doen aan je, maar zolang er niet betaald is en enkel een "mondelinge-afspraak" is gemaakt, heb je weinig aanknoop mogelijkheden.

My2cents.

[ Voor 5% gewijzigd door seadogg op 28-12-2020 12:58 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, lijkt me goed om daar gewoon een review van te posten. Vrij stijlloos dit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:15
De regel is dat je enkel bij een overeenkomst een beoordeling mag plaatsen, dus in dit geval is dat zeker toegestaan. Een "wraakreview" van de andere partij is niet toegestaan dus die kan je laten verwijderen.

Ik zou persoonlijk zeker een beoordeling achterlaten, dit is waar die hele feature voor bedoeld is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dit mag, en doe het vooral! Dit soort Marktplaats fratsen horen niet thuis in het Tweakers V&A. Door in een review dit te beschrijven weet de volgende potentiële koper wat hem of haar kan gebeuren, en hopelijk leert het dit soort gedrag bij de verkoper ook af :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:09

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

"Dat is goed!''
Is een gesloten overeenkomst dus ja je mag reviewen volgens de V&A regels.

Je mag het wettelijk zelfs afdwingen dat de verkoper het product aan je levert. (recht hebben en recht krijgen is wel een verschil)

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09 19:17
Levering afdwingen is volgens mij zinloos en ik wil überhaupt geen zaken meer doen met deze verkoper. Maar ik wil het ook niet helemaal 'links laten liggen'.

Ik ga eens nadenken over de juiste bewoordingen van de beoordeling.

Dank voor de eerste reacties.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 23:28
Zeker review achter laten. Laat dit soort gedrag vooral bij marktplaats blijven en niet hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verkoper gaat akkoord met jouw bod. Dat jij nog even in de agenda moet kijken voor een afhaalmoment doet niets aan het feit af dat er gewoon een overeenkomst was. Dat verkoper het product dan later aan iemand anders verkoopt is verre van netjes. Je mag hem daar dus zeker op beoordelen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bug1984
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-09 18:18
Hallo heren,

Ik ben eenmaal globaal nieuws geworden?

Misschien kan ik mijn mening even toelichten?

Helaas door de vele reacties heb ik een keuze gemaakt op een hoogste bod.
Misschien had ik dit moeten informeren is mij helaas ontschoten.

Maar ook meteen je mening en teleurstelling op va beoordelingen te plaatsen vind ik niet netjes. Maar goed ik accepteer het.

Als iedereen dit gaat doen blijft het ver zoeken. Daarom heeft mp ook een beoordeling aanstaan wanneer je een deal sluit met de koper wanneer iets verkocht is. Dit om te voorkomen dat teleurgestelde potentiële kopers hun emoties niet in bedwang kunnen houden.

Dit was het goede nacht!

Gegroet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Bug1984 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 00:59:
Dat kan, maar dan moet je het in de tussentijd niet toezeggen aan iemand anders? Dat doe je dus wel met reacties als "Dat is goed!" en "prima".
Als iedereen dit gaat doen blijft het ver zoeken. Daarom heeft mp ook een beoordeling aanstaan wanneer je een deal sluit met de koper wanneer iets verkocht is.
Op Tweakers werkt het niet veel anders, een beoordeling schrijven is pas toegestaan nadat er een overeenkomst tot stand is gekomen.

Jij probeert hetzelfde product 2x te verkopen / je sluit 2 overeenkomsten. Hoe zie je dat dan voor je?

Over: (Veilig) tweedehands handelen

Wanneer is de koop gesloten: de overeenkomst

Over het moment waarop de koop gesloten is, bestaat veel misverstand. Veel mensen gaan er onterecht van uit dat als er betaald is, dat dat het moment is dat de koop rond is. Die misvatting kan nare gevolgen hebben, zoals een negatieve beoordeling.

Wetboek 6:217 zegt slechts dit:
1 Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.

Met andere woorden: wat we veel zien in vraag en aanbod is een scenario als dit:
  • Mogelijke koper stuurt een bericht: "Ik bied 500 euro"
  • Verkoper reageert: "Prima"
Ook al is er verder nog helemaal niets besproken, is er voor de wet een overeenkomst gesloten. En die kan niet zomaar eenzijdig worden opgezegd. De koper is nu gebonden de prijs te betalen, de verkoper is gebonden te leveren.

Let dus vooral goed op als je met meerdere mensen tegelijk communiceert!
Als je als verkoper namelijk aan meerdere mensen een tegenvoorstel doet, en meerdere mensen gaan akkoord met dat voorstel voordat je het intrekt, dan heb je met meerdere mensen een bindende overeenkomst gesloten terwijl je maar één product hebt.

[ Voor 46% gewijzigd door Xander op 29-12-2020 01:32 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Hallo heren,

Niet overdrijven: topic heeft slechts een paar reacties :)
Nee je hebt een deal gesloten met de TS en die ben je niet nagekomen. Dat je “helaas” voor het hoogste bod bent gegaan doet daar niks aan af
Maar ook meteen je mening en teleurstelling op va beoordelingen te plaatsen vind ik niet netjes.
Daar zijn de beoordelingen juist voor gemaakt: als er een deal is beoordelen hoe de verkoop is gegaan.
Maar goed ik accepteer het.
Accepteren? 'Wraakbeoordeling' verwijderen
Als iedereen dit gaat doen blijft het ver zoeken. Daarom heeft mp ook een beoordeling aanstaan wanneer je een deal sluit met de koper
Je had een deal, dus vandaar de beoordeling :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:01
Interessante discussie en vreemd dat de admin @Microkid vind dat er wel een review geplaatst kan worden. Heb precies ditzelfde meegemaakt en 2 weken terug is mijn review verwijderd omdat er geen deal zou zijn. Exact dezelfde werkwijze, akkoord gaan, wachtend op een ophaal moment, volgende ochtend aan iemand anders verkocht. (Communicatie via t.net)

Laat er geen misverstand over zijn, ik vind dat de review ook geplaatst moet worden.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Het hoogste bod waar je voor had gekozen was van Afrit13, je had dit ook schriftelijk aanvaard. Ik neem aan dat je ook jouw advertentie gelijk op gereserveerd of zelfs op verkocht had gezet? Zo nee, dan had je kunnen weten dat je meer biedingen had kunnen krijgen en dat je die nieuwe bieders zou moeten laten weten dat het product al vergeven was.
Maar ook meteen je mening en teleurstelling op va beoordelingen te plaatsen vind ik niet netjes.
Hoezo is dat niet netjes? Een review kan na een gesloten deal, ook als de tegenpartij de overeenkomst niet nakomt. Daar is het reviewsysteem ook voor, om medetweakers te laten weten hoe een koper danwel verkoper handelt na een gesloten koop.
Als iedereen dit gaat doen blijft het ver zoeken. Daarom heeft mp ook een beoordeling aanstaan wanneer je een deal sluit met de koper wanneer iets verkocht is.
Dat is het hem juist, je had het al verkocht aan Afrit13. Het product is namelijk niet pas verkocht wanneer het fysiek is overgedragen, maar al eerder op het moment van aanvaarden. Je zegt het ook zelf, de deal was al gesloten met de koper. Alleen de details van de overdracht moesten nog uitgewerkt worden, maar de koopovereenkomst stond al. Afrit13 mag jou zelfs aan die overeenkomst houden, maar je hebt wellicht geluk dat hij dat (op dit moment) niet wil.

Je kunt het ook omdraaien, als Afrit13 na het aanvaarden van de overeenkomst niets meer had laten weten, dan stuur je ook berichten of hij het nog wilt. Blijft het langere tijd stil (ik dacht dat dit iets van 3 dagen was), dan had je een negatieve review bij Afrit13 kunnen plaatsen en vanzelfsprekend had je dan je microfoon aan een ander kunnen verkopen. Maar Afrit13 heeft netjes woord gehouden en volgens afspraak de volgende ochtend jou laten weten hoe de overhandiging het beste zou kunnen plaatsvinden (via verzenden dus)

[ Voor 6% gewijzigd door yodeluxe op 29-12-2020 08:33 ]

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas mag dat niet! Want je bent zelfs wettelijk verplicht om je aan de overeenkomst te houden.
Maar ook meteen je mening en teleurstelling op va beoordelingen te plaatsen vind ik niet netjes. Maar goed ik accepteer het.
Je niet aan afspraken houden is niet netjes, dus tja, eigen schuld dikke bult.
Als iedereen dit gaat doen blijft het ver zoeken. Daarom heeft mp ook een beoordeling aanstaan wanneer je een deal sluit met de koper wanneer iets verkocht is. Dit om te voorkomen dat teleurgestelde potentiële kopers hun emoties niet in bedwang kunnen houden.
Ga dan vooral terug naar Marktplaats, daar horen deze fratsen thuis, we verwachten hier wat meer integere (ver)kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:15
Hallo heren,

Misschien kan ik mijn mening even toelichten?

Dit was het goede nacht!

Gegroet!
Als iedereen bij een koop een beoordeling achterlaat is het ver zoeken? Wauw.
Je hebt het over potentiele kopers maar die mogen geen beoordeling plaatsen, alleen kopers.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.