Ik ben van plan een nieuwe PC aan te schaffen, waar ik ook de games die de komende tijd uitkomen op kan spelen. Ik merk dat mijn huidige PC niet meer helemaal lekker meekomt met games als Cyberpunk 2077.
Nu zit ik al een tijdje te spelen met de gedachte om een Ryzen PC te maken. Ik schrik alleen een beetje van de prijzen voor een courante videokaart. Voor een 'niet eens het topmodel' kaart als een RTX3070 betaal je al >600...
Dus ik ben van plan mijn oude videokaart, een Asus Geforce GTX Titan, (tijdelijk) in m'n nieuwe PC te zetten. Om vervolgens door te sparen voor een leuke videokaart. De Geforce GTX Titan heb ik een paar jaar geleden gekregen van een collega die een nieuwe kaart had gekocht. Destijds was dit echt een beest en ik merk dat in de meeste games hij nog aardig meekomt. Ik heb een 30" HP monitor met 2560x1600.
Mijn vraag is dus: is dit verstandig? Of kan ik beter doorsparen voor die RTX3070, of misschien een RTX3060? Nieuwe kaarten van AMD? Ik twijfel
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Standaard PC-werk, browsen, Netflix, Office. Daarnaast ben ik gek op Indie-games als Factorio en Stardew Valley, maar die zijn niet heel erg zwaar. Ik speel daarnaast ook graag games als Anno, Apex Legends, Counterstrike, Cyberpunk 2077, beetje je standaard AA titels
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget zit nu op 800, max 900
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De Asus Geforce GTX Titan: pricewatch: Nvidia GeForce GTX Titan
Wellicht de voeding: Antec 1200 (zie hieronder), compleet overkill, tegelijk met de videokaart gekregen destijds.
HP Z30i beeldscherm, Ducky mechanisch toetsenbord, Logitech MX Master muis en Logitech Z-2300 speakers
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen specifieke dingen, heb een redelijk standaard Ryzen PC samengesteld. Zie hieronder voor de specs van de oude PC en wat ik bij elkaar heb geklikt voor de nieuwe.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, hoewel de prijs-pret verhouding van AMD CPU's me wel aanspreekt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee
Ga je overklokken?
Niet van plan, ligt er aan hoe eenvoudig dit is. Ben hier niet in thuis.
Wat verwacht je van ons?
Hulp bij het nemen van een beslissing
Is het een goed plan om een redelijk oude, maar destijds enorm high-end, videokaart in een nieuw systeem te stoppen?
Oude PC:
Nieuwe PC:
Nu zit ik al een tijdje te spelen met de gedachte om een Ryzen PC te maken. Ik schrik alleen een beetje van de prijzen voor een courante videokaart. Voor een 'niet eens het topmodel' kaart als een RTX3070 betaal je al >600...
Dus ik ben van plan mijn oude videokaart, een Asus Geforce GTX Titan, (tijdelijk) in m'n nieuwe PC te zetten. Om vervolgens door te sparen voor een leuke videokaart. De Geforce GTX Titan heb ik een paar jaar geleden gekregen van een collega die een nieuwe kaart had gekocht. Destijds was dit echt een beest en ik merk dat in de meeste games hij nog aardig meekomt. Ik heb een 30" HP monitor met 2560x1600.
Mijn vraag is dus: is dit verstandig? Of kan ik beter doorsparen voor die RTX3070, of misschien een RTX3060? Nieuwe kaarten van AMD? Ik twijfel
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Standaard PC-werk, browsen, Netflix, Office. Daarnaast ben ik gek op Indie-games als Factorio en Stardew Valley, maar die zijn niet heel erg zwaar. Ik speel daarnaast ook graag games als Anno, Apex Legends, Counterstrike, Cyberpunk 2077, beetje je standaard AA titels
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget zit nu op 800, max 900
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De Asus Geforce GTX Titan: pricewatch: Nvidia GeForce GTX Titan
Wellicht de voeding: Antec 1200 (zie hieronder), compleet overkill, tegelijk met de videokaart gekregen destijds.
HP Z30i beeldscherm, Ducky mechanisch toetsenbord, Logitech MX Master muis en Logitech Z-2300 speakers
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen specifieke dingen, heb een redelijk standaard Ryzen PC samengesteld. Zie hieronder voor de specs van de oude PC en wat ik bij elkaar heb geklikt voor de nieuwe.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, hoewel de prijs-pret verhouding van AMD CPU's me wel aanspreekt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee
Ga je overklokken?
Niet van plan, ligt er aan hoe eenvoudig dit is. Ben hier niet in thuis.
Wat verwacht je van ons?
Hulp bij het nemen van een beslissing
Oude PC:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5 3470 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | ASRock H77 Pro4/MVP | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Asus GeForce GTX Titan | € 0,- | € 0,- |
| 4 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB | € 75,- | € 300,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Core 3000 USB 3.0 | € 0,- | € 0,- |
| 4 | Geheugen intern | HP 4 GB PC3-12800 (DDR3 1600-MHz) SODIMM | € 52,77 | € 211,08 |
| 1 | Voedingen | Antec HCP-1200 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Plextor M6e(A) 512GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 511,08 | ||
Nieuwe PC:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 180,90 | € 180,90 |
| 1 | Moederborden | MSI B550-A PRO | € 129,- | € 129,- |
| 1 | Behuizingen | NZXT H510 Zwart | € 73,19 | € 73,19 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 50,76 | € 50,76 |
| 2 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 77,26 | € 154,52 |
| 1 | Voedingen | Corsair TX650M V2 | € 85,90 | € 85,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 125,- | € 125,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 799,27 | ||
:strip_exif()/f/image/uWZL3psXwgwGreYrG3CNlvid.jpg?f=fotoalbum_large)