Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Op korte tijd 3 voedingen gesneuveld... Oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• John Plankton
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-06-2021
Hoi,

Op 3 maanden tijd is mijn voeding 3 keer gesneuveld. Elke maal is een condensator in de voeding ontploft...

Wanneer ik voor langere tijd van de pc ga, schakel ik alles uit en onderbreek ik de stroom door de stekkerbox uit te trekken. Uiteraard sluit ik eerst de pc af op de correcte manier. 9 van de 10 keer, wanneer ik de pc terug aansluit op het net, geeft de voeding een luide knal, zonder dat de pc zelf ingeschakeld is. Meestal kan ik de pc daarna wel gewoon zonder probleem inschakelen.

Behalve 3 keer dan... Dan zie ik echt een vonk in de voeding, en is telkens een condensator gesneuveld en slaat de zekering in de elektriciteitskast af. Vandaag was het weer prijs. Dit is al de 3de voeding op 3 maanden tijd, dus ik vermoed dat er iets aan de hand moet zijn in mijn pc zelf. Zijn er componenten die dit typische verschijnsel kunnen veroorzaken?

Persoonlijk heb ik het gemunt op het moederbord, hier loopt al immers stroom door zonder dat de pc effectief ingeschakeld dient te zijn. Videokaart, harde schijven ed. staan naar mijn mening niet onder stroom wanneer het stopcontact gewoon inzit, en kunnen dus volgens mij ook niet de voeding telkens slopen. Of heb ik het mis?

Ter info : de voeding is een Corsair 650W, de pc zelf is al vrij oud (lees 10 jaar!)

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 22:18
Netspanning controleren! Is misschien er nog meer stuk in je huis?

My favorite programming language is solder.

• John Plankton
Puch-Maxi schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:36:
Netspanning controleren! Is misschien er nog meer stuk in je huis?
Ik heb net de spanning op verschillende stopcontacten gecontroleerdn geven allemaal rond de 236 V. Vrij normaal lijkt me. Met al mijn andere elektrische toestellen heb ik geen problemen. Ik heb nog een andere pc waarvan ik ook de stekker uittrek. Wanneer ik de stekker hier terug insteek geeft dit geen problemen (voeding nog nooit kapot geweest, ook geen knallen te horen)

• Puch-Maxi
Gelukkig maar :). Even voor de volledigheid, welke condensator klapt er eigenlijk? Misschien dat je even een foto kan bijvoegen oid.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Heb je al een piekspanningsbeveiliging aangebracht? Vooral bij oude huizen is dit aan te raden.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Is het stopcontact wel geaard?

[ Voor 17% gewijzigd door Soldaatje op 06-03-2017 22:31 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:45
Is het stopcontact geaard? En bedoel je met stekkerbox een verlengsnoer/stekkerblok ? Zo ja, vervang om te testen ook eens een keer je netsnoer en het stekkerblok en zorg dat alles geaard is. Dit klinkt toch echt alsnof er ergens iets niet helemaal lekker meer in elkaar zit.

UNOX: The worst operating system

• John Plankton
Bedankt voor de reacties! Het is telkens een condensator die vrij dicht bij de schakelaar van de voeding zelf zit. Eentje van ongeveer 1 cm hoog. Ik kan hem momenteel niet openschroeven, mocht ik nog een andere krijgen in garantie...

Het stopcontact is geaard. Hierop heb ik een stekkerblok (met snoer) aangesloten met 8 stopcontacten. De stekker van de stekkerblok is uitgerust met een overspanningsbeveiliging, dus indien alles goed werkt zou de pc beveiligd moeten zijn.

Jullie denken dus allemaal dat het een "extern" probleem is? Het kan dus bijvoorbeeld niet dat er iets niet pluis is met mijn moederbord en daardoor teveel stroom vraagt bij het inpluggen van de stekker? Ik zal morgen de aarding van de stekker eens doormeten, al is het maar om 100% zeker te zijn

Hoe dan ook, momenteel kan ik niet veel testen, want de pc doet dus niks meer... voor de derde keer :-)

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-11 15:03
Om welke voedingen gaat het? Hier op Tweakers zitten verschillende voedingsexperts die vast nog wel iets over de gebruikte voeding kunnen vertellen.

Wat is het exacte type?

[ Voor 23% gewijzigd door Lennyz op 07-03-2017 08:48 ]

• John Plankton
Lennyz schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 08:47:
Om welke voedingen gaat het? Hier op Tweakers zitten verschillende voedingsexperts die vast nog wel iets over de gebruikte voeding kunnen vertellen.

Wat is het exacte type?
De voeding is een Corsair RM650X. Die hiervoor was van hetzelfde type. De voeding die als eerste kapot is gegaan was tevens een Corsair van 500 W Het type weet ik niet meer, is al weggegooid.

• Puch-Maxi
Heb een foto gevonden, kun je de condensator aanwijzen?

Afbeeldingslocatie: http://www.pctekreviews.com/Reviews/RM650X/23.jpg

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is je stekkerdoos wel in orde?
heb je al andere apparaten geprobeerd.

Je zou verwachten dat de zekering in de voeding eerder stuk zou gaan dan vitale onderdelen.

• John Plankton
Ja, het was de blauwe condensator links onderaan (die dus aan de stekker zit waar je je kabel inplugt).

Ik ben even ook op speurtocht gegaan en heb wel een mankement in mijn huisinstallatie gevonden. Toen ik een weerstandsmeting tussen de aarding van het stopcontact en de aardingsonderbreker buiten uitvoerde, kreeg ik een oneindig grote weerstand. Ik heb het stopcontact open gedaan en zag onmiddellijk dat de aardingskabel uit zijn klem was losgekomen. De stekker had dus geen aarding meer. Ik heb dit inmiddels gerepareerd en heb nu geen weerstand tussen beide meetpunten (zoals het hoort).

Ik geloof (correct me if i'm wrong) dat een overspanningsbeveiliger enkel werkt met een geaard stopcontact, dus indien dit zo is kan de spanningsoverbeveiliging niet werken...

Nu is echter mijn vraag : kan dit de absolute oorzaak zijn? Immers, er zullen wel tal van mensen zijn die een pc aansluiten op ongeaarde stopcontacten. Misschien is het nu opgelost door de aarding te repareren, maar is het normaal dat een voeding zo snel stuk gaat zonder aarding?

In de loop van de week ga ik om een andere voeding, dus kan momenteel nog niet testen.

• Puch-Maxi
De blauwe Y-condensatoren maken onderdeel uit van het netfilter. Ze zitten tussen de fase/nul en PE, zie img.

Afbeeldingslocatie: https://www.capacitorguide.com/wp-content/uploads/filterY.png

Ze zorgen ervoor dat de lekstroom veilig kan worden afgevoerd naar de aarde (PE). Zodat je geen schok krijgt als de aarde niet is aangesloten. Is de rest van de elektrische installatie wel in orde? Geen zwevende nullen en dergelijke?

[ Voor 6% gewijzigd door Puch-Maxi op 07-03-2017 19:35 . Reden: Lopende zinnen. ]

• John Plankton
Wat bedoel je met zwevende nullen? Ik vermoed dat mijn installatie wel in orde is, 8 jaar geleden werd de gehele zekeringskast vervangen.

Als ik zo naar het schema zie zou de voeding dan toch nog steeds moeten werken, ook als is de condensator opgeblazen? Tenzij er gelijkertijd nog andere dingen sneuvelen, doch zag ik er voor de rest niks stuks aan

• Puch-Maxi
Het netfilter zit inderdaad nog voor de interne zekering, de Y-condensatoren zijn puur voor de veiligheid. Het is voor ons bijna onmogelijk om te zeggen wat er precies fout gaat. We kunnen alleen maar een beetje gokken.

Wanneer je moederbord bijvoorbeeld sluiting zou maken, dan gaat de voeding in de kortsluitbeveiliging. De Y-condensator zal daar niet kapot van gaan. Als er al wat zou gebeuren is het de interne zekering die klapt. Er is dus iets anders aan de hand, maar wat?

Ik zou eens beginnen om de voeding geaard aan te sluiten :). Zonder hardware eraan, puur alleen de voeding (inschakelen d.m.v. een paperclip). De aardlek mag dan niet inschakelen. Woon je toevallig in België?
edit:
Voor de goede orde, een voeding gaat normaal gesproken niet spontaan kapot als hij ongeaard is aangesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door Puch-Maxi op 07-03-2017 20:35 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:21

MsG

Forumzwerver

John Plankton schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:00:
Nu is echter mijn vraag : kan dit de absolute oorzaak zijn? Immers, er zullen wel tal van mensen zijn die een pc aansluiten op ongeaarde stopcontacten. Misschien is het nu opgelost door de aarding te repareren, maar is het normaal dat een voeding zo snel stuk gaat zonder aarding?
Puur de aarding lijkt me sterk gezien het in dit geval vrij snel achter elkaar is. In Nederland is het merendeel van de huizen enkel in de keuken voorzien van randaarde. Ik heb mijn computer al jaren ongeaard aangesloten en heb er nooit problemen mee, laat staan een kapotte voeding gehad.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• John Plankton
Ik woon in België ja, niet zo heel ver van Sint-Niklaas. Mijn pc krijg ik momenteel niet meer aan de praat. Dit was ook de vorige keren zo. Na het vervangen van de voeding toen ging hij gewoon meer. Momenteel heb ik nog niks aan mijn pc gedaan, hij staat op straf :-). Nee, ik ben nogmaals aan het horen bij de pc winkel of ik alsnog een nieuwe kan krijgen, dan mag ik de voeding uiteraard nog niet open doen. Indien niet, ga ik de voeding eens open doen om te zien of de zekering er ook van tussen is. De voeding met een paperclip opstarten lukt alleszins niet meer, heb ik gisteravond nog geprobeerd.

Het rare is, dat ik deze klappen telkens hoor wanneer ik de voeding onder stroom zet, dus het stopcontact in steek. Ook niet altijd, maar meestal wel. Soms een harde knal, soms een doffe lichte knal, soms niks. Echter de voeding werkte gewoon verder. Dan was er maandag die finale luide knal met vuurwerk... Feit is wel dat al deze knallen gebeuren wanneer de pc zelf niet aan staat (dus enkel de voeding in stopcontact, en 1 lampje op mijn moederbord en 1 lampje van mijn kaartlezer die gaat branden).

Ik heb nog een andere pc staan (hou je vast : een Pentium III 800 Mhz :-) ), maar bij wijze van test heb ik deze ook gisteren een keer of 10 gekoppeld aan het net, met tussenpozen van ongeveer een half uur. Ik heb dit zowel aan het geaarde stopcontact als een ongeaard stopcontact geprobeerd. Nooit een knal gehoord, en het ding werk dus nog wel degelijk. Om deze reden begin ik sterk te denken dat er een mankement in de pc zelf zit?

• Puch-Maxi
Denk dat ik weet, het ligt niet aan je PC, voeding of moederbord :). Het ligt aan een (rand)apparaat.
Het randapparaat zit aangesloten op de stekkerdoos en/of aan je PC, denk aan een monitor, printer etc.

In de oude situatie had je een geaarde stekkerdoos, maar was de PE in het WCD niet aangesloten. Met als gevolg een zwevende aarde. Nu is er een randapparaat met een kleine lekstroom naar het chassis/aarde. Deze lekstroom kan door de zwevende PE niet wegvloeien naar de aarde, dus loopt de stroom via de Y-condensator in je netfilter. Dat gaat misschien een poosje goed, maar op een gegeven moment slaat de condensator door.

Conclusie: Sluit je nieuwe voeding, randapparatuur geaard aan op dezelfde stekkerdoos en je zult waarschijnlijk geen problemen meer ondervinden :). Als er dan een te grote lekstroom zou zijn (>30mA), dan tript de aardlekschakelaar. Althans, dit is mijn theorie zonder de situatie te kennen.

• John Plankton
Hmmm, daar zit alleszins iets plausibel in. Echter, de monitor, printer, pc speakers enz. hebben allemaal een ongeaarde stekker. Het enige wat ook is aangesloten op de stekkerdoos wat wel een geaarde stekker heeft (denk ik) is het bakje van Telenet. Ik ga dit morgen eens verifiëren want ik ben wel niet 100 % zeker.

Ik was al aan het kijken om eventueel het moederbord te vervangen, maar na wat opzoekingswerk blijkt toch dat een mobo nog niet zo snel een voeding stukmaakt, het zou eerder omgekeerd zijn. Ook hier op het forum lees ik verhalen van voedingen die moederborden, grafische kaarten e.d. slopen , maar nooit omgekeerd. Ik wil echter de pc maar terug gebruiken als ik weet dat de volgende voeding ook weer niet vrij snel FOERT gaat zeggen :-)

Morgen volgt een update :-)

• Puch-Maxi
Het kan ook heel goed een apparaat zonder PE zijn hoor, dan loopt de stroom gewoon via de stekker (bijvoorbeeld hdmi/dvi of vga) naar het chassis van je pc. Het Telenet bakje is dat een kabel/dslmodem of tuner?

• John Plankton
Er hangt zowel een bakje van internet als van de tv. Maar als het via communicatiekabels ook kan gaan zijn er uiteraard een pak meer verdachte randapparatuur.

Er schiet me wel nog net iets te binnen. Ik heb begin vorig jaar een nieuw bureau gekocht. Kort daarna heb ik heb mijn multimedia apparatuur dan wat anders geschikt en daarom kwam het ook beter uit om de stekkerdoos in een ander stopcontact te steken (wat nu het stopcontact bleek met de defecte aarding bleek te zijn). Enkele maanden later is mijn voeding stuk gegaan. Nog geen jaar verder moet ik er nu dus ondertussen al een vierde keer een nieuwe voeding in steken. De kans ik klein dat in het vorige stopcontact de aarding ook is losgekomen, dus de theorie van de zwevende nul zou wel eens waar kunnen zijn.

Morgen ga ik eens voor zekerheid ook het stopcontact open doen waar de stekkerdoos vroeger in zat!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Zou dat het echt zijn? Volgens mij kan je tegenwoordig nog maar moeilijk een ongeaarde verlengdoos kopen, dus ook op mijn ongeaarde stopcontact heb ik een geaarde stekkerdoos waar de computer op zit. Dat is dan toch ook een situatie met 'zwevende aarde'? Het lijkt me een beetje sterk dat dit het zou moeten zijn, want denk dat half Nederland met zwevende aarde te maken heeft. Wie koopt er bewust een niet-geaarde stekkerdoos voor zijn of haar niet-geaarde stopcontacten? Volgens mij kan dat niet eens meer.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Puch-Maxi
@MsG Daar heb je gelijk in, er zijn waarschijnlijk hele volksstammen die hun computer zonder aarde hebben aangesloten. Normaal gaat dat goed, maar misschien is er in dit geval ergens een lekstroom?

Heb voor mijn systeem speciaal een aardedraad getrokken, want er stond de helft van de netspanning ongeveer 115VAC op de behuizing. Niet fijn als je de behuizing aanraakt en tegelijk een radiator :P.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Lees trouwens nu wel dat het minder onschuldig is dan ik dacht om een geaarde verlengdoos op een ongeaard stopcontact aan te sluiten. Zeker omdat je gewoon makkelijk bij de randaarde kan en dus een optetter van de netfilter kan krijgen. Bijzonder dat een veiligheidsvoordeel zo backfired en het juist gevaarlijker wordt dan wanneer je een verouderde verlengdoos zonder randaarde zou kopen.

Ik woon in een huurhuis van 1971, waarin ik niet zomaar randaarde in het gehele huis kan afdwingen :-P, en zo vele bewoners met mij.

Maar los van de onveiligheid denk ik dus niet dat dit de hoofdoorzaak is dat jouw voedingen het begeven.

Is het trouwens alle 3 de keer dezelfde voeding geweest? Wellicht dat die voeding ook gevoeliger is in combinatie met wellicht iets afwijkends in jouw situatie.

• John Plankton
De eerste voeding die stuk is gegaan was een Corsair 500W. De 3 voedingen erna waren telkens Corsair RM 650X. Ik ken niet zo veel van voedingen, maar van wat ik ervan gelezen heb zouden dit toch vrij kwalitatieve toestellen moeten zijn...

• Puch-Maxi
@John Plankton Kleine bump, is het allemaal gelukt? :)

[ Voor 17% gewijzigd door Puch-Maxi op 12-03-2017 00:27 ]

• John Plankton
Sorry voor de late reactie!

De voeding is binnen gedaan in de pc winkel, gaat worden opgestuurd naar de fabrikant voor na te zien. Ging wel even duren. Tot dan denk ik niet dat ik momenteel nog veel kan doen. Van zodra ik de voeding terug heb, post ik hier het resultaat op. Het enige wat dus momenteel is gebeurd, is de aarding die hersteld is.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Controleer of er geen andere apparatuur defect is, dwz dat deze apparaten stroom op je aarde/kast zet, dus bij geen aarde zou je stroom moeten meten, vroeger eens gehad dat de bios altijd weg was door defecte apparatuur(printer).
Dus printer en andere hardware, laten stroom door naar je pc, koppel zoveel mogelijk hardware los en probeer te meten op je kast bijv, zonder en met aarde, koppel dan 1 voor 1 alle hardware aan je pc, ook de monitor niet vergeten.

• -The_Mask-
  • Niet online
Je moet je probleem zoeken bij de stekkerdoos, randaarde of gewoon de netspanning. Het is iig een extern probleem en heeft niet te maken met de PC zelf.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OH.

• John Plankton
Effe ter vervollediging van het topic...

Het probleem is opgelost, weliswaar de exacte oorzaak/schuldige ken ik nog altijd niet. Ik heb de aarding van het stopcontact hersteld, de voeding voor de 4de keer vervangen, en nu draait hij zonder problemen. Ook wanneer ik de pc in het stopcontact steek komen die knallen niet meer voor _/-\o_
Pagina: 1