Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 22:17
Hi,

Zo nu en dan heb ik voor een projectje een passende accu nodig, die maak ik dan van 18650 Li-Ion cellen. Op het web is hier al veel over te vinden; hoe je deze kunt maken en welke materialen je hierbij nodig hebt, eigenlijk is er te veel te vinden.. iets van een standaard of modulaire configuratie leek mij wel handig.

Daarom ben ik benieuwd, waar heb jij een (custom) accupack voor nodig?
Voorbeelden:
- Kamperen
- Werken in de tuin
- Dagje uit
- E-fiets
- Powerwall

Of anders; Wat zijn features die je zou willen zien in een kleine of grotere accupack?
Denk hierbij aan;
Technische specs:
- 12V, 24V, 36V, 48V of meer?
- DC output
- Solar Input
- AC output
- USB Quick Charge
- USB PD
- Led (evt RGB)
- etc...

Ook Mechanisch:
- Gewicht
- Volume
- Vorm

Alle input is welkom.

Hiermee wil ik een ontwerp maken dat andere mogelijk ook zouden kunnen gebruiken.

Let the discussion begin :)

Groetjes,
Twan

P.s. als we hier iets moois uit halen zal ik de post bewerken zodat deze ere doet aan de titel _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Twan_V op 27-12-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 22:23
In mijn Quest velomobiel ligfiets heb ik een transistorradio liggen waar 3 D cell batterijen (ook wel: R20 genoemd) in gaan. Ik heb er NiMh batterijen in zitten en die 3x1,2V is voor de radio net te weinig.
De batterijen zitten met z'n drieen achter elkaar in het batterijcompartimen ('als in een staaflantaarn') en nu zou het mooi zijn als er oplaadbare D cell batterijen zijn met 3/4 van de hoogte van de normale maat. Op de plek van 'drie-achtermekaar' zouden er dan 'vier-achtermekaar' komen en de spanning zou dan op 4,8V uitkomen. Ik denk dat de radio dan vrolijk draait.
Ik heb deze driekwarts Dcellen nergens kunnen vinden. Bestaan ze? Heeft iemand een makkelijk alternatief?
(en: is er eventueel een beter forum om deze vraag te posten...?)
Groet - André

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 22:17
AndredB schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:54:
In mijn Quest velomobiel ligfiets heb ik een transistorradio liggen waar 3 D cell batterijen (ook wel: R20 genoemd) in gaan. Ik heb er NiMh batterijen in zitten en die 3x1,2V is voor de radio net te weinig.
De batterijen zitten met z'n drieen achter elkaar in het batterijcompartimen ('als in een staaflantaarn') en nu zou het mooi zijn als er oplaadbare D cell batterijen zijn met 3/4 van de hoogte van de normale maat. Op de plek van 'drie-achtermekaar' zouden er dan 'vier-achtermekaar' komen en de spanning zou dan op 4,8V uitkomen. Ik denk dat de radio dan vrolijk draait.
Ik heb deze driekwarts Dcellen nergens kunnen vinden. Bestaan ze? Heeft iemand een makkelijk alternatief?
(en: is er eventueel een beter forum om deze vraag te posten...?)
Groet - André
Hoi André,

Wat mij betreft is alles over batterijen hier welkom :)
Ik heb een paar vragen:
- Heb je iets van een typenummer van de radio? of kun je wat zeggen over het spanningsbereik?
- Horen er origineel D cell batterijen in te zitten? (1,5/1,2 V (of lithium 3,7V)) anders dan zou die daar toch mee moeten werken..

Een D cell met precies 3/4 van de lengte ga je niet vinden, dit vraagt wel om iets customs.
Wat enigzins in de buurt komt van jouw gevraagde specs (op gebied van maat) is: Link
Type SC | Breedte 23.0 mm | Lengte 43.0 mm | 53 g | IEC 23/43

Als je het een beetje degelijk wilt maken is het geen plug-and-play kwestie, maar dat geeft niet, extra leuk!

Met meer details/specs kan ik je beter helpen.
Twan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:00
Zag bij toeval dit topic, ik volg al een poosje [Ervaringen] Oplaadbare Batterijen.

Kan me voorstellen dat deze discussie daar ook gevoerd kan worden, dus misschien is een apart topic wat dubbelop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Klopt, al is foto en video hardware wel anders, en werken ze daar niet zo gauw met BMS en Lithium cellen welke bijvoorbeeld oude ni-cd cellen moeten vervangen. Dus een topic in MME voor batterij/accu gerelateerde vragen is wat mij betreft prima, ook om dieper op de (laad)techniek in te kunnen gaan.