Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallifrey
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-02-2022
Ik heb onlangs een Asrock B550 Phantom Gaming 4 gekocht met de gedachte om daar mijn oude Ryzen 1700X in te zetten terwijl ik wacht op een 5600X. Ik had geen idee dat de huidige generatie moederborden geen ondersteuning meer bieden op de oudere CPU's. Dus heb ik nu een mooi rood lampje op het moederbord dat de CPU niet door de POST heen komt (geheugen overigens ook niet, die vind ik wel bijzonder).

Wachten op de 5600X heeft ook geen zin, daar de BIOS versie net 1 versie te laag is..

Ik ben dus benieuwd of er winkels of particulieren zijn die een Rysen 3000 of 4000 uitlenen danwel verhuren om een moederbord mee te updaten, of misschien technische dienst van computerwinkels die dit als dienst aanbieden. Ik zit in Den Haag, het lijkt me dat iets dergelijks toch echt wel moet bestaan.

Dus, weet iemand of dat zo is?

Zo niet, dan heb ik straks een nogal dure boekenlegger.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-09 20:13
Sharing is caring! Doorgeef 8th gen CPU tbv BIOS update
Zoiets?

Grote kans dat als je even op V&A een leuke ad maakt er iemand een goud genoeg hart heeft om er eentje te verzenden tegen porto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:58
Was de bios upgrade naar een nieuwe versie niet een een-weg upgrade, dwz, geen downgrade mogelijkheid?

Misschien moet je dit nog eens onderzoeken, het zou zonde zijn als je nu een cpu laat afsturen maar dat het toch niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:01
Het genoemde topic is voor Intel cpus? Bord van de TS ondersteunt alleen AMD Renoir of Mattisse cpus, ofwel
in ieder geval Ryzen 3000 met alle BIOS versies. Dus je kan er vanuit gaan dat je weinig met je 1700X kan op dit bord?

https://www.asrock.com/MB...ming%204/index.nl.asp#CPU

@Gallifrey Ik zie een grote webwinkel in dit overzicht van shops Die kunnen de BIOS vast bijwerken voor een kleine vergoeding. Moet je wel even wachten tot de lockdown voorbij is.

[ Voor 54% gewijzigd door biomass op 30-12-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallifrey
Nou schijnt het dat hij in het begin wel de eerdere generaties heeft ondersteund. Aldus sommige forums.

Je zou toch verwachten dat er nog winkels zijn die het als een dienst aanbieden. Vroeger ook voor zo'n technische dienst gewerkt die PC's van particulieren repareerde en die had altijd wel een aantal CPU's liggen op de werkbank.

Ik zal idd eens een V&A aan maken en kijken wat er van komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:06
Gallifrey schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:36:
Nou schijnt het dat hij in het begin wel de eerdere generaties heeft ondersteund. Aldus sommige forums.

Je zou toch verwachten dat er nog winkels zijn die het als een dienst aanbieden. Vroeger ook voor zo'n technische dienst gewerkt die PC's van particulieren repareerde en die had altijd wel een aantal CPU's liggen op de werkbank.

Ik zal idd eens een V&A aan maken en kijken wat er van komt.
Ik neem aan als men ASrock verkoopt die ondersteuning er dan ook bij zit.
Heb je de verkoper al gevraagd?

Vanwaar eigenlijk de keuze voor ASrock..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallifrey
Ik heb het moederbord over genomen van een mede-Tweaker die dezelfde uitdaging had. :)

Is trouwens dus nog steeds "nieuw" in dat we hem geen van beide hebben kunnen gebruiken.

Ik ben echter niet anders gewend dan dat AMD backwards compatible is, dus ik dacht geen probleem te krijgen en verwachtte op zijn minst te kunnen updaten met mijn CPU. Maar ik snap dat de supported CPU's gewoonweg niet meer op de BIOS passen.

Overigens stond dit moederbord toch al op mijn top 3 in de Tweakers vergelijking vanwege de features die het voor de prijs bood.

Verder vind ik Asrock prima, heb er meerdere gehad en nooit problemen gehad. Ik heb zelfs in het verleden bij een ander Asrock bord gevraagd om een specifiek BIOS feature dat je enkel op zaken-PC's vind en 2 weken later kreeg ik een beta-BIOS van ze met daarin dat feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallifrey
Megekko bied de dienst (BIOS updaten) aan onder garantie (voor 15 EUR) mits het moederbord via hun besteld is. Laat dat nou net niet het geval zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Gallifrey op 29-12-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:19

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Een B550 ondersteund toch geen ZEN1(+) je moet minimum een ZEN2 hebben om verder te kunnen zie ook https://www.asrock.com/MB...ming%204/index.nl.asp#CPU

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallifrey
Dat weet ik nu inmiddels, anders had dit topic niet bestaan. Maar tot aan Zen 1 waren alle moederborden altijd conpatible met alle CPU's die op het socket pasten, dus ik ging er initieel van uit dat dit ook hier het geval zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallifrey
Ik met wat moeite Alternate (waar het bord vandaan kwam) zover gekregen om de BIOS te updaten, sturen ze het bord terug naar een compleet verkeerd adres. Ik denk dat ik even bij V&A ga kijken of hij daar nu staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:01
Je kunt beter met de webshop afspreken wanneer zij naar jouw een nieuw moederbord met de juiste BIOS gaan opsturen als zij hun fout niet meer gecorrigeerd krijgen?
Pagina: 1