Vraag

• Deweydasticker
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 04-03 17:29
Goedenavond,

Ik ben al een tijdje bezig met mij thuisnetwerk en stuit nu op een probleem, waar ik niet helemaal uit kom.

Door het vele thuiswerken was ik helemaal klaar met de standaard KPN router en AP's. In de zomer besloten het geheel te vervangen door een systeem van Ubiquity. Het volgende heb ik geïnstalleerd:

Ubiquity Dream Machine
Ubiquity Unifi Switch 8 POE 60W
Ubiquity Unifi AC-AP-Pro

De dream machine staat naast de meterkast op de begane grond en de AP hangt op zolder in mijn kantoor.

Map:

Ik merk de laatste tijd dat devices niet snel van AP veranderen. Ik merk het vooral aan de Sonos die op zolder nog geen 50cm van de Acces point staat en vertikt daarmee verbinding te maken.
De helpdesk van Ubiquity kwam met dit: https://help.ui.com/hc/en...AN-Groups-and-AP-Groups#1.

Dit heb ik gedaan, en heb een groep (ik weet niet eens wat het doet) gecreëerd. Voor dat ik eruit was en feedback wilde geven was de chat alweer afgesloten.

Default:

De Gemaakte "Home-Group":

Op de AP heb ik dit netwerk geselecteerd:

Nu straalt de AP een andere SSID uit, daarmee kan ik verbinden, maar dit lost niet mij probleem op. Het enige wat hiermee getest is, is dat de AP werkt. Dat begrijp ik ook wel, want af en toe pakt een toestel de AP wel, maar dat is heel zelden.

Ik heb geen idee wat ik nog meer aan de instellingen moet veranderen om dit goed te laten gaan. Dit zijn mijn instellingen:

Site:

Wireless Network:

Heeft iemand een idee wat ik aan mijn instellingen kan verbeteren?

Alle reacties

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22:02
zet je zendkracht is wat minder.. grote kans hebben de gebruikers gewoon nog teveel bereik waardoor ze niet willen wisselen

(en sommige apparaten verbinden met een mac adres ipv met een SSID , die roamen nooit dus)

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:59
Ik zou inderdaad terug gaan naar de situatie dat beide AP’s hetzelfde ID uitzenden. Daarna gaan spelen met het zendvermogen om zo min mogelijk overlap te hebben tussen AP en AP

• Deweydasticker
Ik heb de SSID al teruggezet.

Ga dan nu even spelen met het zendvermogen. Wat ik wel beetje raar vind hoor, want ik het zou toch raar zijn als het zendvermogen van de Dream Machine hoger is dan die van de AP-AC-Pro op zolder waar ik nu vrijwel naast zit...

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23:35
Deweydasticker schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:45:
Ik heb de SSID al teruggezet.

Ga dan nu even spelen met het zendvermogen. Wat ik wel beetje raar vind hoor, want ik het zou toch raar zijn als het zendvermogen van de Dream Machine hoger is dan die van de AP-AC-Pro op zolder waar ik nu vrijwel naast zit...
Wat er gebeurd is dat het zendvermogen van je Dream Machine nog (net) goed genoeg is en je device daardoor niet op zoek gaat naar een ander netwerk.

• Deweydasticker
FoxLenny schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:53:
[...]

Wat er gebeurd is dat het zendvermogen van je Dream Machine nog (net) goed genoeg is en je device daardoor niet op zoek gaat naar een ander netwerk.
Hmm, ik snap het. Zie dat nu ook andersom. Als ik het zendvermogen van de AP op zolder iets hoger heb staan dan de DM beneden, pakt de Sonos de goeie AP. Echter als ik nu de telefoon naast de DM leg, blijft hij verbinden met de AP boven. Ga daar nog wel even mee spelen, even kijken of ik een goeie balans vind. Zal vooral tricky worden op de eerste verdieping.

Ik neem aan dat ik hiervoor nog met de RSSI waardes kan tweaken, of is dat niet echt handig?:

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22:02
ik ben persoonlijk trouwens fan van het 5ghz een apart SSID te geven..
voordeel is dat het bereik van 5Ghz minder is, waardoor je cliens sneller gaan roamen..

• Deweydasticker
Dat kan ik ook nog proberen idd, maar is deze functie daar niet voor bedacht:

https://tweakers.net/i/_3jDO2lAM_ZeH5-mxNMf2ho-9AY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L0dllNWIDPrn8rjR01rwojbt.png?f=user_large

Lijkt me dat de controller dan een 5Ghz verbinding forceert bij het apparaat (indien mogelijk)?

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:59
Deweydasticker schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:21:
Dat kan ik ook nog proberen idd, maar is deze functie daar niet voor bedacht:

[Afbeelding]

Lijkt me dat de controller dan een 5Ghz verbinding forceert bij het apparaat (indien mogelijk)?
Klopt is wel een beta feature dus garantie tot de brievenbus bij ubnt

• Deweydasticker
De routing is aanzienlijk verbeterd, bedankt allemaal.

Ik loop nu tegen een probleem aan, wat daar misschien mee te maken heeft.

Mijn telefoon lijkt af en toe de verbinding "kwijt" te zijn. Hij is dan wel verbonden met het netwerk, heeft goed signaal, maar heeft geen toegang tot internet. Ik zie op dat moment ook niks raars op de controller. Geen foutmeldingen of alerts worden weergegeven.

Als ik met de hand de verbinding verbreek en hem weer laat verbinden met het netwerk is het weer goed. Het lijkt steeds vaker te gebeuren, inmiddels is het zo 2 tot 3 keer per dag.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Deweydasticker schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:25:
De routing roaming is aanzienlijk verbeterd, bedankt allemaal.
Even verbeterd. Routing heeft niks te maken met je AP maar met instellingen in je router, oftewel je Dream Machine in dit geval.

De term die je gebruikt voor het overschakelen van je apparaten van het ene AP naar het andere AP wordt roaming genoemd.

• Skynett
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 20:14
Meest recente firmware er op staan? In december is er een versie uitgebracht die er voor in sommige gevallen zorgde dat de WiFi AP's onderling een wireless uplink gingen opzetten en dat spanning-tree in dat geval niet werkte. Resultaat is een endless loop in het netwerk waardoor packets niet meer van het netwerk af gaan en clients niet meer op het netwerk komen en er vanaf gegooid worden.

Nogmaals, dit deed zich lang niet in alle gevallen voor maar het is de moeite waard om even te checken.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16:51
En zet dat connect to 5GHz for high performace devices UIT. Dat geeft meer problemen dan dat het oplost.
Laat lekker je client beslissen waar ‘ie mee connect.

• Deweydasticker
@sypie: Ik bedoelde inderdaad roaming, heb het te snel opgeschreven.

@Skynett: Er staat inderdaad de meest recente firmware op de controller, versie 1.8.5.2964.

@BMW_Gizzmo: Staat uit.

• Qlimaxxx
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 14:42
Ik herken dit gedrag wel een beetje. Dat lijkt te liggen aan hoe Sonos werkt. Dat kan natuurlijk ook te maken hebben met je Spanning Tree instellingen. Als je meerdere Sonos speakers hebt en die verbinden met verschillende AP’s, dan moet je wel STP draaien (het liefst geen RSTP, dan kloppen de costs niet met STP wat Sonos gebruikt).

Dan nog is mijn ervaring dat Sonos redelijk blijft plakken op 1 AP. Zo veeleisend is een audiostream ook niet. Helaas gebruikt Sonos nog steeds, behalve bij de Move, 2.4GHz wifi. Ik woon zelf in de binnenstad. Heb noodgedwongen 1 Sonos speaker bekabeld zodat het zelf een netwerk opzet. De Move die ik heb is met een 5GHz only netwerk verbonden. Werkt als een zonnetje.
ijske schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:15:
ik ben persoonlijk trouwens fan van het 5ghz een apart SSID te geven..
voordeel is dat het bereik van 5Ghz minder is, waardoor je cliens sneller gaan roamen..
Tip: maak 2 SSID’s, 1 op 5GHz, de ander op beide frequenties. Dat is een van de gave features die je met UniFi hebt!

• silentkiller
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22-10 15:01
Sinds een software update,werken meerdere producten op 5GHz:
Products that support 802.11a/b/g/n
If your wireless router is broadcasting 802.11a/n, these products can connect to the 5GHz WiFi network:

One (Gen 2)
One SL
Port
Five
Sub (Gen 3)
Move

https://support.sonos.com/s/article/126?language=en_US

• DavidZH
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 23:26
Tip: maak 2 SSID’s, 1 op 5GHz, de ander op beide frequenties. Dat is een van de gave features die je met UniFi hebt!
Interessant. Hoe ga je hier dan met de clients mee om? Beide SSID’s op automatisch verbinden?

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DavidZH schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:18:
[...]

Interessant. Hoe ga je hier dan met de clients mee om? Beide SSID’s op automatisch verbinden?
Clients die 5GHz aankunnen alleen verbinden met de 5GHz-only SSID. Evt al onthouden 2.4GHz SSID vergeten.

Voorwaarde: overal in huis goede 5GHz-dekking. Anders krijg je zwarte gaten zonder verbinding.

Soittakaa Paranoid!

• rickdehoop
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23-10 21:19
ik heb dit probleem ook.
Door een workaround werkt de multicast nu (waar chromecast gebruik van maakt).
Kijk voor info hier:
UniFi AP-AC-PRO Not Crossing mDNS/Multicast/Broadcast between 2.4GHz and 5GHz Networks

1 groot nadeel lijkt wel te zijn dat ik mijn netwerk dus niet kan gaan uitbreiden icm meshing..
Dat is nou net waar ik deze voor had aangeschaft.

De problemen lijken dus in de controller software te zitten en niet in de hardware.

• Deweydasticker
Skynett schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:51:
Meest recente firmware er op staan? In december is er een versie uitgebracht die er voor in sommige gevallen zorgde dat de WiFi AP's onderling een wireless uplink gingen opzetten en dat spanning-tree in dat geval niet werkte. Resultaat is een endless loop in het netwerk waardoor packets niet meer van het netwerk af gaan en clients niet meer op het netwerk komen en er vanaf gegooid worden.

Nogmaals, dit deed zich lang niet in alle gevallen voor maar het is de moeite waard om even te checken.
Ik heb inderdaad de nieuwste versie erop staan. Het gedrag heb ik een beetje kunnen verbeteren de laatste weken doormiddel van het tweaken van de radiosterktes van de verschillende APs en het verbeteren van de RSSI waardes. Ben er niet veel mee bezig geweest omdat er een kleine Dewedasticker is bijgekomen en ik vooral bezig ben om zo veel mogelijk slaap te pakken als het kan... :-)

De wireless uplinks heb ik uitgezet, dat kan denk ik niet het probleem zijn. Het als het ware wegvallen van de verbinding naar buiten (ook al is de netwerk verbinding goed) kan ik naar een specifieke situatie herleiden en dan ook consequent simuleren, dat is: ik loop ver genoeg weg van huis tot ik bijna tot geen verbinding meer heb - bijvoorbeeld in de garage, als ik dan binnen een korte tijd terug kom en hij het netwerk weer pakt, ben ik wel verbonden met het netwerk, maar krijg ik geen verbinding met buiten. Ik heb geprobeerd te achterhalen bij welke roaming activiteiten dit nog meer gebeurt, maar het lukt met niet om een soort van logfile te creeren om te zien wanneer mijn telefoon bijvoorbeeld van AP naar AP wisselt. Dit moet volgens mij mogelijk zijn, echter ben ik nog een redelijke noob op dit vlak.

Bij insights zie ik behalve "high tcp latency" niks staan, maar die melding krijg ik vaker en volgens mij is dat niet heel erg relevant.

Ik heb STP aan staan op poort 1 en 8 van mijn switch in de meterkast (poort 1 is de UDM, poort 8 is de AP Pro op zolder). Het is mij niet helemaal duidelijk wat dat doet, maar het staat aan...
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee