JBL Bar 9.1

Pagina: 1
Acties:
  • 4.072 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortunalars
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-10-2021
Hallo

Ik heb een jbl bar 9.1. Ik gebruik deze om films te kijken. Deze soundbar heeft een dolby atmos functie. Hebben jullie ervaringen met deze soundbar?

Doen jullie calibratie voor het kijken van een film? Merken jullie hier verschil mee?

Ik heb vaak bij films, netflix dat de afneembare speakers heel zacht een beetje geluid maken boven op maar de zijkanten alleen maar ruisen. De rear functie staat al op high en de atmos ook. Weet iemand hoe dit kan en hoe dit op ye lossen is? Soms is de atmos fantastisch maar soms is het gewoon totaal niks en komt het geluid alleen maar van voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05 13:01

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

De JBL bar is zelf al vrij goed gekalibreerd. Daar hoef je vrij weinig mee te doen. De Dolby Atmos functie maakt het mooier, al is het erg smaakgevoelig.

De ruis dat je hoort is volgens mij de normaliser dat zijn werk doet. Het geluid is vaak zachter dan het origineel om het mooier te laten klinken. Als je Dolby uit zet hoor je dat als het goed is minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortunalars
Bedankt voor de reactie ik ga het zo proberen.

Ik vind het wel vreemd. Het verschilt telkens per keer. Gisteren had ik een film waar de atmos perfect is. Je hoorde een auto achter je rijden, nu bij een film op netflix is de speaker ontzettend zacht. Je moet je oor er tegen houden om het te horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat ligt dan aan de bron en heeft ws niks met de speaker te maken. Netflix gaat anders om met audio dan een bluray oid, laat staan youtube.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortunalars
Hoe kijken jullie films thuis voor een bioscoop ervaring? Alles bij 4k blue ray spelers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortunalars
Net even wat getest. Als ik 1 achter speaker terug plaatst in de soundbar en de andere laat staan is het geluid van de afneembare speaker dst blijft staan perfect. Trek ik die weer uit de sound bar word het geluid ontzettend zacht, je moet je oor er tegen houden om het te horen. Tevens flink geruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-05 08:33
Vandaag de JBL Bar 9.1 soundbar binnen gekregen en met bijgeleverde 2.1 kabel aangesloten op HDMI2 (eArc) van mijn LG OLED E9 (instelling op Pass Through). Ik heb een vraag omtrent Dolby Atmos, wellicht hebben jullie hetzelfde. Voorheen zag in rechtsboven Dolby Vision/Dolby Atmos staan bij Netflix, Disney+, etc. Nu met de Bar staat er alleen nog Dolby Vision en geeft de bar 'Dolby Atmos DD+' aan op zijn display. Wordt de content nu toch met Atmos afgespeeld? Ik zo'n idee dat de vliegtuigen in Avengers End Game op Disney+ niet echt overvliegen.
Ik las dat er ook een verschil zit welke Atmos (DD+ vs TrueHD) er wordt geleverd door de streaming apps. Iemand enig idee of zelfde ervaring?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:06

FeaR

In GoT we trust

Iksie schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:24:
Vandaag de JBL Bar 9.1 soundbar binnen gekregen en met bijgeleverde 2.1 kabel aangesloten op HDMI2 (eArc) van mijn LG OLED E9 (instelling op Pass Through). Ik heb een vraag omtrent Dolby Atmos, wellicht hebben jullie hetzelfde. Voorheen zag in rechtsboven Dolby Vision/Dolby Atmos staan bij Netflix, Disney+, etc. Nu met de Bar staat er alleen nog Dolby Vision en geeft de bar 'Dolby Atmos DD+' aan op zijn display. Wordt de content nu toch met Atmos afgespeeld? Ik zo'n idee dat de vliegtuigen in Avengers End Game op Disney+ niet echt overvliegen.
Ik las dat er ook een verschil zit welke Atmos (DD+ vs TrueHD) er wordt geleverd door de streaming apps. Iemand enig idee of zelfde ervaring?
Dolby Digital is een track/codec (tegenhanger van DTS), Dolby TrueHD idem maar dan met een hogere bitrate (tegenhanger van DTS HD Master Audio). Dolby Atmos is iets anders, Dolby Atmos is meta data die toegevoegd kan worden aan één van bovenstaande Dolby tracks. Zo kan je dus Dolby Atmos over Dolby Digital (Plus) krijgen, iets wat streamingsdiensten veelal gebruiken. Dolby Atmos bij TrueHD kan ook maar daarvoor zal je naar Blu-rays moeten kijken. De eerste variant kan over HDMI ARC (en bij sommige TV's ook over S/PDIF). Wil je Atmos op basis van Dolby TrueHD dan zal je met eARC moeten werken. Dolby Digital Plus bij Netflix en Disney+ is gewoon Atmos alleen op de lagere track en naar mijn weten ook niet hoger te krijgen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• His17
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-05-2021
Ik ben mij aan het oriënteren op het gebied van de soundbar. Ik zoek er één die goed presteert op het gebied van muziek en films met name dolby atmos. Op het moment heb ik een 5.1 setup versterker, met 5.1 speakerset. Ik wil van alle kabel ellende af vandaar de switch.
Nu ben ik al een poosje bezig met oriënteren en kom ik steeds weer uit op de JBL 9.1 soundbar. En daar heb ik nog een paar vragen over voor ik overga tot aankoop, misschien dat iemand hier die kan beantwoorden.

1. Ik heb een samsung UE40MU6450S smart tv ik meen uit 2017, waar een hdmi arc aansluiting op zit. Daarnaast heb ik ook nog een playstation 4 pro staan. Nou is mijn vraag kan ik samen met de jbl 9.1 genieten van het dolby atmos geluid? Zo ja hoe?
Zo nee wat is de oplossing?

2. De 2 draadloze rear speakers kun je die ook gewoon op 230v aansluiten doormiddel van een soort oplader? Er zit immers een kleine usb aansluiting op beide rear speakers.

3. Ik heb is gelezen dat als je de draadloze rear speakers verder als 3m van de soundbar plaatst ze dan kunnen gaan kraken? Iemand hier ervaring mee? Ik wil ze dan bijvoorbeeld gebruiken in onze eetkamer waar we vaak zitten. Dat is ongeveer een meter of 6 van de soundbar vandaan.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Alvast bedankt.

Groet His17

[ Voor 62% gewijzigd door His17 op 04-03-2021 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ror257abpos
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-12-2023
Hi,

De volgende componenten gebruik ik:
-Samsung The Frame 2020 75" 4K met eARC (HDMI 2.1);
-JBL BAR 9.1;
-Nvidia Shield TV 2019;
-IPTV service provider die Blue-Ray content aanbiedt (dus met lossless audio).

De soundbar geeft - met de juiste content - Dolby Atmos TrueHD aan.

Om Dolby Atmos TrueHD icm je JBL BAR 9.1 te ervaren dien je:
-gebruik te maken van een TV met eARC ondersteuning;
-gebruik te maken van goede kwaliteit HDMI kabel (die HDMI 2.1 ondersteunt);
-Blue-Ray content (een speler is niet vereist), ik heb een IPTV service provider die dit aanbiedt.

De achterspeakers bevinden op een afstand van ca 4,5m van de soundbar vandaan. Ik heb tot 5m getest, was de max afstand om te testen in het huis. Tot op heden geen enkel issues ervaren.

Ik heb meerdere soundbars getest, de JBL 9.1 is een geval apart met zijn daadwerkelijke draadloze achterspeakers. De achterspeakers gebruik ik enkel bij het kijken naar films en gaming. Voor enkel tv kijkken zijn ze gekoppeld aan de soundbar. Het is mogelijk de achterspeakers middels usb aansluiting van voeding te voorzien, een prima oplossing van JBL. Een zeer tevreden JBL BAR 9.1 gebruiker.

Het is aan te bevelen om gebruik te maken van de calibratie. Voor mij maakte het een groot verschil qua user experience. Wellicht te maken vanwege de wat grotere afstand (4,5m) van de achterspeakers dan wat geadviseerd wordt (tussen 2-3m).

[ Voor 22% gewijzigd door ror257abpos op 05-03-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatbeesje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-06-2021
Hey ik heb ook een vraagje, als ik via Telenet naar een film kijk, en mijn achterluidsprekers liggen achter ik, dan hoor ik de stemmen, geluidseffecten allemaal goed erdoor komen, maar als ik via Netflix kijk, atmos of 5.1 dan hoor ik alleen maar de geluidseffecten, zonder de stemmen, en als ik niet verkeerd voor heb, denk dat dit komt door de laatste update dat hij geeft gedaan, nog iemand die dat probleem geeft? Ik vind toffer, dat je ook de stemmen door de achterluidsprekers hoor, dus tis beter nu films via tv te kijken dan via netflix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:25
greatbeesje schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:49:
Hey ik heb ook een vraagje, als ik via Telenet naar een film kijk, en mijn achterluidsprekers liggen achter ik, dan hoor ik de stemmen, geluidseffecten allemaal goed erdoor komen, maar als ik via Netflix kijk, atmos of 5.1 dan hoor ik alleen maar de geluidseffecten, zonder de stemmen, en als ik niet verkeerd voor heb, denk dat dit komt door de laatste update dat hij geeft gedaan, nog iemand die dat probleem geeft? Ik vind toffer, dat je ook de stemmen door de achterluidsprekers hoor, dus tis beter nu films via tv te kijken dan via netflix
Even een eigen topic maken en de template invullen, maakt het voor de mensen makkelijker te helpen. Je kan mij dan wel taggen door @.luisjenl erin te zetten( zonder de punt) denk ik wel met je mee :)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatbeesje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-06-2021
ik heb nieuw topic gemaakt luisje nl sorry ik ben hier nog maar nieuw sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:06

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.