ruizende audio Surface Laptop 3?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• bochelie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-02-2021
Ik wil zeer graag een windows laptop aanschaffen. Laatste tijd heb ik zowel een Dell als een HP workstation getest. Beide laptops werkten goed maar de audio bij beide laptops gaf problemen. Dit is wat ik bij beide laptops deed:

Opmerking1: Dit gebeurd alleen bij luidsprekers met ingebouwde of externe versterkers.
Opmerking2: Het openhouden van sommige programma's zoals de audio management stopt dit probleem.

Ik sluit mijn luidsprekers met ingebouwde versterker op de laptop via de 3.5mm aansluiting. Daarnaast heb ik een externe monitor met USB-c aansluiting en powerdelivery tot max 65 watt. Dus de laptop wordt rechtstreeks aan de monitor via usb-c aangesloten. Dit is dus zonder docking station. De reden hiervan is om juist mijn bureau vrij van allerlei kabels te houden. Dus daarom sluit ik de laptop niet aan het stopcontact. De stroom wordt via de usb-c geleverd direct uit de monitor.

Het probleem ontstaat ongeveer 10 a 15 seconden nadat de laptops geen enkel geluid afspelen. Dan gaan de luidsprekers een ruisende of zoemende geluid maken. Dit stopt zodra ik een geluid via de laptops afspeel, het maakt niet uit of het een standaard windows geluid is of muziek of video. Maar direct na 10 a 15 seconden stilte begint het geruis weer.

Het geruis/gezoem stopt zodra de laptops aan de netspanning aangesloten worden via de meegeleverde adapters.

Nu heb ik het idee dat dit probleem bij alle laptops voorkomt en dat het veroorzaakt wordt door de powermanagement. Dus als de laptops niet aan de netspanning hangen dan gaat de powermanagement sommige dingen uitschakelen om batterij te besparen. Dus de audio kaart wordt uitgeschakeld of krijgt te weinig stroom. Hierdoor krijgt de versterker geen signaal/spanning en dus gaan de luidsprekers ruizen/zoemen. Ook het open houden van sommige programma's zoals audio management voorkomt dit issue omdat de audio kaart dan aan gaat en blijft zolang de programma open is.

Een google zoekopdracht bevestigd dat vele anderen dit ervaren. Sommigen vertelden dat dit op te lossen is via de registry. Maar ik kon de juiste keys niet vinden. Geen enkele voorgestelde oplossing heeft geholpen.

Nu wil ik graag een Microsoft Surface Laptop 3 aanschaffen.
De vraag is, wie heeft zo'n samenstelling en kan dus bevestigen of dit ook het geval is bij de Microsoft Surface Laptop 3?

Dus monitor met usb-c en power delivery tot max 65 watt. Laptop via usb-c aansluiten. Luidsprekers met ingebouwde of externe versterker via de 3.5mm aansluiting aansluiten. Geen geluid afspelen en alle audio programma's dicht. Krijg je een zoemend of ruisende geluid uit de luidsprekers?

Alvast bedankt voor de moeite. :)

Alle reacties

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Je analyse lijkt me sluitend. Zo'n registry key vinden lijkt me idd ook moeilijk. Je weet immers niet onder welke sectie je moet zoeken en naar welke key.
De oplossing van dit draadje zal het wel niet zijn maar wie weet:
Actieve speakers ruisen als laptop aan stroom hangt
Ik denk dat alleen veel searchen mogelijke een oplossing kan brengen.
Of iemand moet een (software) truc kunnen bedenken om je geluidskaart ook op accu ingeschakeld te houden.

Wat ik me nu realiseer is dat het eerder genoemde draadje mss toch een aanknopingspunt/workaround heeft. Dat is de uitleg over een (eind)versterker die vol open blijft staan, ook al is er geen input. Mocht er niet in een volumeregeling zijn voorzien kan een potmeter mss helpen.

[ Voor 22% gewijzigd door Veng7 op 31-12-2020 14:56 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
oplossing lijkt me simpel toch, je actieve speakers niet via de analoge uitgang van je laptop aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 21:37
borft schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:29:
oplossing lijkt me simpel toch, je actieve speakers niet via de analoge uitgang van je laptop aansluiten.
Dit inderdaad. Mijn monitor met USB-C aansluiting heeft ook een 3,5mm uitgang. Als jouw monitor dat niet heeft, kun je iets als een pricewatch: Sharkoon SB1 gebruiken of een echte upgrade zoals een AudioQuest DragonFly of en andere goede DAC.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bochelie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-02-2021
Bedankt voor jullie reactie en goed bedoelde oplossingen.

Mijn doel is om mijn bureau zo schoon mogelijk te houden. Meer kabels aansluiten is niet de bedoeling. En wat als ik de laptop een keer (komt welleens voor) op mijn versterker wil aansluiten? Dan kan het niet omdat daar geen usb poort zit natuurlijk.

Uiteindelijk heb ik toch een monitor aangeschaft. En dus heb ik de luidsprekers aan de monitor aangesloten. En dus gaat er maar 1 kabel naar de laptop. En toch gebeurt hetzelfde. Na veeeeeel zoekwerk ben ik achter gekomen dat dit door de powermanagement van windows komt. En dit komt voor in alle nieuwe laptops (denk ik). Er is geen oplossing vanuit microsoft dat ik weet, de voorgestelde oplossingen op internet doen het ook niet. Ik kan wel zelf een programma schrijven die dit voor mij maakt alleen, dit vind ik onzin omdat een dure laptop naar behoren moet werken. Dus mijn oplossing is de laptop terug te sturen en een goede desktop aanschaffen. Voordeel is dat de desktop hoe dan ook sneller en goedkoper zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Lijkt me een goede oplossing. Maar wordt je buro daar niet "voller" van. Blijbaar vind je de afmetingen van een desktop geen probleem.
Jammer dat we geen principieel juiste oplossing konden aanbieden.

"een dure laptop naar behoren moet werken" Ik vind idd dat ze daar iets laten liggen door een uitgang gewoon open te laten. Echter voor een headset zou het niet uitgemaakt hebben.

[ Voor 51% gewijzigd door Veng7 op 02-01-2021 12:56 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 21:37
Het probleem is dat je versterkertje in de speakers te hard staat en de ruis in de kabel/input versterkt tot een hoorbaar niveau.

Ik zou persoonlijk zorgen dat je de laptop koopt waar je blij van wordt en er een ander stel speakertjes bij halen. Iets met een USB DAC zoals een versterker van SMSL AD18 of een Klipsch R-41PM.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Wat ik nu bedenk: blijkbaar komt die ruis van een "open" ingang.
Kijk eens of je de spec van die ingang ergens kunt vinden. Zo ja (maar je kunt ook zonder spec gokken), sluit dan een weerstand over de ingang van die eindversterker aan (kan een beetje gerputs opleveren als je er niet goed bij kunt). De waarde van die weerstand moet dan laag zijn tov de ingangsimpedantie van die versterker en relatief hoog t.o.v. de uitgangsimpedantie. Die uitgangsimpedantie zal wel een aantal kilo-ohms zijn. Ik zou eens beginnen met bv. 10 of 20 kohm. Je kunt ook met een potmeter experimenteren (slechts 2 pootjes aansluiten) en die later vervangen door een vaste weerstand (dan moet je wel een ohm meter hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
bochelie schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:41:
Bedankt voor jullie reactie en goed bedoelde oplossingen.

Mijn doel is om mijn bureau zo schoon mogelijk te houden. Meer kabels aansluiten is niet de bedoeling. En wat als ik de laptop een keer (komt welleens voor) op mijn versterker wil aansluiten? Dan kan het niet omdat daar geen usb poort zit natuurlijk.

Uiteindelijk heb ik toch een monitor aangeschaft. En dus heb ik de luidsprekers aan de monitor aangesloten. En dus gaat er maar 1 kabel naar de laptop. En toch gebeurt hetzelfde. Na veeeeeel zoekwerk ben ik achter gekomen dat dit door de powermanagement van windows komt. En dit komt voor in alle nieuwe laptops (denk ik). Er is geen oplossing vanuit microsoft dat ik weet, de voorgestelde oplossingen op internet doen het ook niet. Ik kan wel zelf een programma schrijven die dit voor mij maakt alleen, dit vind ik onzin omdat een dure laptop naar behoren moet werken. Dus mijn oplossing is de laptop terug te sturen en een goede desktop aanschaffen. Voordeel is dat de desktop hoe dan ook sneller en goedkoper zal zijn.
Volgens mij heeft het niets te maken met Windows, of het naar behoren werken van de laptop. Ik denk dat het je verwachtingen zijn die niet kloppen. Je laptop gaat in powersave als je hem niet gebruikt, dat is logisch gedrag. Als er geen stroom is, gaat de uitgang zweven (again, dat is verwacht gedrag). Je versterker heeft blijkbaar een nogal hoog-ohmige ingang, waardoor ie de zwevingen niet dempt, maar gaat versterker,. en je hoort ruis.

Als je minder kabels wilt: gebruik een BT verbinding. Een andere oplossing is een optische verbinding gebruiken, ipv een electrische, dan heb je daar ook geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myppitches
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 02-09 15:30
Hai! Ik heb sinds een half jaartje de Surface Laptop 3 15". Allereerst, het is echt een prachtmachine. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een aanschaf van dit kaliber.

Maar helaas zitten er hier ook nog staartjes aan. Zo heb ik inderdaad hetzelfde probleem als jij met het ruis door je versterker. Ik gebruik zelf geen externe speakers, maar het is overduidelijk te horen door mijn Audio-Technica ATH-M50X's. Zonder hem aan te sluiten aan een USB-C monitor merk ik dit echter niet.
Verder heb ik dat ik een statische vibratie voel wanneer hij is aangesloten aan mijn USB-C monitor . Dit is hetzelfde soort trilling wanneer de poweradapter omgekeerd is aangesloten.
Ook word ik echt knettergek van de "adaptive contrast". Welke kneus bij Microsoft vond dit een goed idee? Nou moet ik elke keer na een Windows update in het register, om daar een sleutel aan te passen. Wat een gedoe. Zelf vind ik het wel een beetje mager van MS dat ze zulke fouten nog maken in de derde generatie Surface Laptop. Verder vond ik het ook erg jammer dat er geen Intel versie was voor het 15" model. Ik zou graag willen profiteren van WiFi 6... Een leer voor de volgende keer!

Na al deze negativiteit klinkt het ineens een heel stuk minder om zo'n highend machine aan te schaffen. Zelf heb ik er geen spijt van. Ik geniet elke dag van het mooie scherm, heerlijke toetsenbord, reete goeie speakers en fijne trackpad. Performance is voor mij als HBO-ICT student meer dan genoeg. Ik ben niet van plan om er games op te gaan ontwikkelen. Ik ga nou eenmaal de management kant op :).

Mocht je nog vragen hebben, pm me gerust!

PS.: I know dat dit een al iets oudere discussie is, maar ik wilde mijn gedachtes ook even mededelen.
Pagina: 1