Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Situatie:
Ik heb 2 actieve speakers aan m'n laptop aangesloten. Als de laptop aan de stroom hangt hoor ik een vervelende ruis over beide speakers. De ruis is hier te horen. Het zit als volgt aangesloten;

Audio:
Macbook -> 3,5mm minijack naar XLR kabel -> Speakers

Stroom:
Stopcontact muur -> Stekkerblok met kabels van de speakers en macbook.

Als de laptop op accu werkt of als ik bijvoorbeeld m'n telefoon aansluit is er geen ruis te horen.

Wat ik zelf geprobeerd heb:
  • Andere 3,5mm aansluiting, eentje op Macbook zelf en een aan een usb-c docking station.
  • Ander stopcontact in de muur.
  • Andere USB-c aansluiting gebruikt voor opladen laptop
  • Andere adapter gebruikt om laptop op te laden.
  • Gecheckt of de audio kabel niet langs een stroomkabel loopt.
Dit heeft allemaal hetzelfde resultaat (ruis) totdat ik de stroom loskoppel van de laptop.

Ik ben benieuwd of jullie tips hebben.

Beste antwoord (via pieterrr op 14-12-2020 19:11)

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 08:43
Jag schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:31:
[...]

Ik denk dat het helpt om onderscheid te maken in ruis (versterker ruis, hoorbaar uit elke tweeter die op een versterker is aangesloten) en brom/stoorsignalen. Die hebben namelijk best wel een verschillende origine :)
Inderdaad, het geluidsfragmentje uit de OP klinkt niet als ruis veroorzaakt door verkeerde gaining. Die ruis is monotoon. De ruis die TS heeft geplaatst varieert en is in mijn ogen een stoorsignaal die, uit ervaring, meestal wordt veroorzaakt door de aarding.

Maar wat er is gezegd over de juiste gain is inderdaad iets om sowieso goed in te stellen op voorhand.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Al eens een andere audiokabel gebruikt?

XLR heeft geen zin in dit geval, het signaal uit je Mac is niet gebalanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterrr
  • Niet online
TMDC schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:41:
Al eens een andere audiokabel gebruikt?

XLR heeft geen zin in dit geval, het signaal uit je Mac is niet gebalanceerd.
Mijn aanname is dat het niet aan de audiokabel ligt, ik hoor namelijk geen ruis als ik mn telefoon aansluit op dezelfde kabel of de stroom loshaal van de laptop.

XLR is de input van de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voeding wel op een geaard stopcontact aangesloten? Is de aarding van dat stopcontact ook oké?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
Dit is een bekend probleem met laptops en geluidsinstallaties en heeft inderdaad te maken met de aarding. De adapter is geaard met het stopcontact, maar de laptop zelf niet met de adapter. Hoe het precies mis gaat weet ik niet maar die storing vind dus een weg via de audiokabel naar de geluidsinstallatie, ik weet wel dat dit verholpen is door een ongeaard stopcontact te gebruiken voor de laptop-adapter of een verloopje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:54
pieterrr schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:45:
[...]
Mijn aanname is dat het niet aan de audiokabel ligt, ik hoor namelijk geen ruis als ik mn telefoon aansluit op dezelfde kabel of de stroom loshaal van de laptop.

XLR is de input van de speakers.
Ik zou dit niet zomaar uitsluiten.
De goedkope XLR kabels die ik eerst gebruikte zorgden ook voor ruis.
Deze zaten samen met andere kabels samengebonden (allemaal laptop & audio gerelateerd).
Na wat onderzoek op internet, heb ik een setje Mogami kabels gekocht, waardoor de ruis nu bijna verdwenen is. Ruis die ik nu nog hoor, komt denk ik enkel van de actieve speakers zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
PatrickPR schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:55:
Dit is een bekend probleem met laptops en geluidsinstallaties en heeft inderdaad te maken met de aarding. De adapter is geaard met het stopcontact, maar de laptop zelf niet met de adapter.
De oude magsafe voedingen zijn niet geaard bij Apple en actieve speakers ruisen allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
bouwfraude schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:26:
[...]

De oude magsafe voedingen zijn niet geaard bij Apple en actieve speakers ruisen allemaal.
Dat van die magsafe voedingen wist ik niet, heb geen ervaring met Macbooks.

Maar dat alle actieve speakers ruisen ben ik het absoluut niet mee eens. Als dat voorkomt dan zou ik ze toch snel terug brengen. Nu zegt TS ook niet welke actieve speakers hij precies heeft, maar een beetje fatsoenlijke actieve speaker ruist niet uit zichzelf (ja, misschien als je het volume op de speaker helemaal open draait). TS zegt zelf ook dat het probleem weg is als hij zijn telefoon gebruikt of de laptop op accu gebruikt.

Heb je het audiofragmentje uberhaupt wel geluisterd? Dit klinkt typisch naar een laptopadapter die op een geaard stopcontact zit. In mijn ogen is het ook geen echte ruis, maar neigt meer naar geknetter.

[ Voor 3% gewijzigd door PatrickPR op 11-12-2020 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-09 16:12
pieterrr schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:35:
Situatie:
Ik heb 2 actieve speakers aan m'n laptop aangesloten. Als de laptop aan de stroom hangt hoor ik een vervelende ruis over beide speakers. De ruis is hier te horen. Het zit als volgt aangesloten;

Audio:
Macbook -> 3,5mm minijack naar XLR kabel -> Speakers

Stroom:
Stopcontact muur -> Stekkerblok met kabels van de speakers en macbook.

Als de laptop op accu werkt of als ik bijvoorbeeld m'n telefoon aansluit is er geen ruis te horen.

Wat ik zelf geprobeerd heb:
  • Andere 3,5mm aansluiting, eentje op Macbook zelf en een aan een usb-c docking station.
  • Ander stopcontact in de muur.
  • Andere USB-c aansluiting gebruikt voor opladen laptop
  • Andere adapter gebruikt om laptop op te laden.
  • Gecheckt of de audio kabel niet langs een stroomkabel loopt.
Dit heeft allemaal hetzelfde resultaat (ruis) totdat ik de stroom loskoppel van de laptop.

Ik ben benieuwd of jullie tips hebben.
Ik denk dat er gewoon signaal overdracht is van je voeding, met een mooi woord interferentie.

Zo'n DC voeding is een geschakelde voeding wat hoog frequent werkt, als je geluidskaart die signalen oppikt ben je de Sjaak. Vaak is er weinig aandacht besteed aan het ontwerp en liggen de printbanen vooral zo kort mogelijk bij elkaar gelegd om zo compact mogelijk te bouwen, en is er niet stil gestaan dat je audio kaart dat oppikt.

Ik heb er ook last van met de oordopjes, al weet ik niet zeker of dat aan de voeding ligt, gebruik ze alleen als ik op bureau zit met dock maar komt 100% voort uit een vuile voeding, ik heb een externe dac aangeschaft en zo het probleem opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door DjaRoel op 11-12-2020 20:23 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterrr
  • Niet online
De meningen tussen @TMDC en @PatrickPR verschillen dus. @TMDC zegt dat de boel wel geaard moet zijn, @PatrickPR zegt dat het juist niet moet. Gaat dat om de voeding van de speakers of van de macbook?
bouwfraude schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:26:
[...]

M'n oplader is niet geaard. Deze heb ik. Ik heb het ook getest door een usb-c van m'n monitor naar mn macbook te gebruiken als voeding. Ook met ruis als resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://www.adaptersonline.nl/wp-content/uploads/2018/07/usb-c-adapter-apple.jpg.
PatrickPR schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:07:
[...]

Nu zegt TS ook niet welke actieve speakers hij precies heeft, maar een beetje fatsoenlijke actieve speaker ruist niet uit zichzelf
Ik heb de speakers getagd in m'n post, KRK Systems Rokit RP5 G4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

pieterrr schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:00:
De meningen tussen @TMDC en @PatrickPR verschillen dus. @TMDC zegt dat de boel wel geaard moet zijn, @PatrickPR zegt dat het juist niet moet. Gaat dat om de voeding van de speakers of van de macbook?
M'n oplader is niet geaard. ...
Maar je speakers wellicht wel. Mijn actieve speakers in ieder geval wel. En dan kan zo'n storingsbron een weg vinden van de ongeaarde adapter via de aarde van je audio kabels naar de randaarde van je speakers. En dat hoor je dan. De naam hiervoor is: aardlus of groundloop.
Je lost het op door aarding van je audio kabels te ontkoppelen, met b.v. een ground loop isolator: De keuze is reuze.
Ik vermoed dat elke willekeurige groundloop isolator met de juiste connectors al een prima resultaat gaat hebben bij jouw. Mogelijk scheelt het ook wat ruis. Ontkoppelen van aarde kan je ook doen door je speakers niet in een geaard stopcontact te doen, maar dat werkt niet altijd.

Wat overigens *soms* helpt en een los USB geluidskaartje kopen. De potentie is er dat je exact hetzelfde probleem hebt, maar de kans is ook aanzienlijk dat het ineens prima en zonder storing werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 12-12-2020 02:12 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
pieterrr schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:00:

[...]

M'n oplader is niet geaard. Deze heb ik. Ik heb het ook getest door een usb-c van m'n monitor naar mn macbook te gebruiken als voeding. Ook met ruis als resultaat.
[Afbeelding].

[...]

Ik heb de speakers getagd in m'n post, KRK Systems Rokit RP5 G4
Het maakt met dit verschijnsel niet zo veel uit welk apparaat de aarde heeft. Het feit dat de aarde er is, is voldoende. Klinkt tegenstrijdig, weet ik, maar dit verschijnsel treedt bij audio installaties i.c.m. laptops juist op doordat er ergens een verbinding naar aarde is. Heb het al zo vaak meegemaakt. In jouw geval wordt het probleem dus opgelost door beide actieve speakers van de aarde te ontkoppelen. Als het een laptop met randaarde adapter betreft is dat de handigste plek om te ontkoppelen.

Mijn actieve speakers hebben ook randaarde. Ik heb zelf 2 ultra korte verloopjes gemaakt van een randaarde stekker naar een contra stekker zonder aarde. Daar zitten de voedingskabels in. Probleem opgelost en het maakt dan ook niet meer uit wat je er op aan sluit.

[ Voor 9% gewijzigd door PatrickPR op 12-12-2020 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Aarding zit er niet voor niets op, de meeste schakelende voedingen lekken naar de aarde.
Dat alle actieve speakers ruisen is misschien wat overdreven, ik heb slechte ervaringen met Teufel. Over Rokit komt ook wel wat geklaag voorbij.
Bluetooth werkt met laptop geluid best goed. Linux, Windows 10 en Chromebook doen het ermee.
Zowel met de dongle op de versterker als met de externe DAC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
bouwfraude schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:22:
Aarding zit er niet voor niets op, de meeste schakelende voedingen lekken naar de aarde.
Dat alle actieve speakers ruisen is misschien wat overdreven, ik heb slechte ervaringen met Teufel. Over Rokit komt ook wel wat geklaag voorbij.
Bluetooth werkt met laptop geluid best goed. Linux, Windows 10 en Chromebook doen het ermee.
Zowel met de dongle op de versterker als met de externe DAC.
Ik denk dat het helpt om onderscheid te maken in ruis (versterker ruis, hoorbaar uit elke tweeter die op een versterker is aangesloten) en brom/stoorsignalen. Die hebben namelijk best wel een verschillende origine :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Kijk ook even naar je gain structure.

Als je het volume op de speakers vol open hebt, en de laptop output heel erg laag. Dan ben je maximaal ruis aan het versterken. Als je de laptop op 100% zet, en de gain van de speakers wat minder, zou je minder ruis moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
Dat is idd een hele goede toevoeging!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
Jag schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:31:
[...]

Inderdaad, het geluidsfragmentje uit de OP klinkt niet als ruis veroorzaakt door verkeerde gaining. Die ruis is monotoon. De ruis die TS heeft geplaatst varieert en is in mijn ogen een stoorsignaal die, uit ervaring, meestal wordt veroorzaakt door de aarding.

Maar wat er is gezegd over de juiste gain is inderdaad iets om sowieso goed in te stellen op voorhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterrr
  • Niet online
PatrickPR schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 06:53:
[...]

Het maakt met dit verschijnsel niet zo veel uit welk apparaat de aarde heeft. Het feit dat de aarde er is, is voldoende. Klinkt tegenstrijdig, weet ik, maar dit verschijnsel treedt bij audio installaties i.c.m. laptops juist op doordat er ergens een verbinding naar aarde is. Heb het al zo vaak meegemaakt. In jouw geval wordt het probleem dus opgelost door beide actieve speakers van de aarde te ontkoppelen. Als het een laptop met randaarde adapter betreft is dat de handigste plek om te ontkoppelen.

Mijn actieve speakers hebben ook randaarde. Ik heb zelf 2 ultra korte verloopjes gemaakt van een randaarde stekker naar een contra stekker zonder aarde. Daar zitten de voedingskabels in. Probleem opgelost en het maakt dan ook niet meer uit wat je er op aan sluit.
Ik heb nu de aarde van het stekkerblok (waar zowel macbook en speakers in zitten) weggehaald. De ruis lijkt iets minder maar is zeker nog niet opgelost.
Later zal ik eens kijken of ik nog ergens een ongeaarde stekkerdoos heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hoor je de ruis ook als je een hoofdtelefoon of oordopjes op de 3.5mm aansluit?

Heeft de stekker 'omgedraaid' in de WCD/stekkerblok steken (in feite de fase en 0 omdraaien) invloed?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterrr
  • Niet online
pieterrr schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:52:
[...]

Ik heb nu de aarde van het stekkerblok (waar zowel macbook en speakers in zitten) weggehaald. De ruis lijkt iets minder maar is zeker nog niet opgelost.
Als aanvulling hierop; ik heb nu de stekkers van de speakers afgeknipt en ongeaard aangesloten, dit heeft de ruis opgelost.

Bedankt voor jullie hulp.

• esc
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:32

esc

Ik had exact het zelfde interferentie/motorzaag probleem zodra de Apple adapter was aangesloten maar dan met een Arcam rPac USB DAC aangesloten op mijn nieuwe Macbook Air M1 i.c.m. twee actieve Presonus E5 monitor luidsprekers.

Door de actieve luidsprekers op een ongeaarde verdeeldoos aan te sluiten is het ruisen/knetteren/storen verdwenen. Goede tip !

... het gaat nooit snel genoeg ...

Pagina: 1