Plugin hybride / electrisch rijden. Koudwatervrees: terecht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flammenwerfer
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-09-2021
Dag,

Ik zit er aan te denken een andere auto te kopen en een dealer in de buurt heeft een Ford C-Max plugin-hybride staan uit 2015, met zo'n 130000 op de teller. (Ex-lease) De auto moet zo'n 13000 euro kosten.
Omdat ik nog nooit eerder op enige vorm van elektrisch heb gereden heb ik gevoelsmatig wat twijfels, waarvan ik niet weet of die terecht zijn.
Zomaar wat vragen die bij me opkomen:

Hoe lang gaat een gemiddeld accupack mee ?
Zijn die dingen modulair en kun je, als 1 cel stuk is, alleen de kapotte cel vervangen, of moet je de hele accupack vervangen ? En wat kost zoiets ?
We zijn niet het type gezin dat iedere twee jaar een andere auto koopt: is zo'n hydride na 5 jaar wanneer het dus 10 jaar oud is, nog wel wat waard ?
Is een hydride auto geschikt om vol te stampen met kinderen en koffers om dan naar Zuid-Frankrijk te rijden ?
Wat verbruikt een hydride auto als je op de brandstof-motor rijdt? Is dat verbruik (veel) hoger dan een "normale" benzineauto?
Zijn hier mensen die ervaring hebben met deze auto en hoe bevalt (beviel) dat ?
Is er een andere goede hydride die jullie aanraden ?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 20:21
Flammenwerfer schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:42:
Dag,

Ik zit er aan te denken een andere auto te kopen en een dealer in de buurt heeft een Ford C-Max plugin-hybride staan uit 2015, met zo'n 130000 op de teller. (Ex-lease) De auto moet zo'n 13000 euro kosten.
Omdat ik nog nooit eerder op enige vorm van elektrisch heb gereden heb ik gevoelsmatig wat twijfels, waarvan ik niet weet of die terecht zijn.

Zijn die dingen modulair en kun je, als 1 cel stuk is, alleen de kapotte cel vervangen, of moet je de hele accupack vervangen ? En wat kost zoiets ?
We zijn niet het type gezin dat iedere twee jaar een andere auto koopt: is zo'n hydride na 5 jaar wanneer het dus 10 jaar oud is, nog wel wat waard ?
Is een hydride auto geschikt om vol te stampen met kinderen en koffers om dan naar Zuid-Frankrijk te rijden ?
Wat verbruikt een hydride auto als je op de brandstof-motor rijdt? Is dat verbruik (veel) hoger dan een "normale" benzineauto?
1 vraag die bij mij opkomt: wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShogNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-04 18:19
Een Ford C-Max is een mooie ruime auto.
Helaas is de plug-in versie behoorlijk beperkt in de kofferbak door het accupakket.
Even een afbeelding van Autoweek geleend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9i9Q1MBmUkJ6faNgTpAVUmjguM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wPZftswLtakV0XQblMcc39wR.jpg?f=user_large

Verder heeft de C-Max Plug-in een Type 1 aansluiting, deze zie je (bijna) nergens in Europa.

- Hoe lang gaat een gemiddeld accupack mee ?
Durf ik niet te zeggen hoelang deze mee gaan. Meeste Plug-in Hybrides stammen uit 2015, voor zo ver ik weet hebben deze nog prima accuduur.
- Zijn die dingen modulair en kun je, als 1 cel stuk is, alleen de kapotte cel vervangen, of moet je de hele accupack vervangen ? En wat kost zoiets ?
Voor zo ver ik weet niet modulair.
- We zijn niet het type gezin dat iedere twee jaar een andere auto koopt: is zo'n hydride na 5 jaar wanneer het dus 10 jaar oud is, nog wel wat waard ?
Restwaarde is altijd gissen. Wat nu wel zeker is dat de korting op MRB in 2024 naar 25% gaat en 2025 naar 0% korting. Dit zal wel nadelig zijn voor de restwaarde van een Plug-in.
- Is een hydride auto geschikt om vol te stampen met kinderen en koffers om dan naar Zuid-Frankrijk te rijden ?
Die zijn zeker geschikt. Brandstof is makkelijk bij te vullen. Laden onderweg heeft geen nut. Je kunt meestal met maximaal 3,6kw laden. Waardoor de meeste plug-in's 2 tot 4 uur nodig zijn om volledig vol te laden.
- Wat verbruikt een hydride auto als je op de brandstof-motor rijdt? Is dat verbruik (veel) hoger dan een "normale" benzineauto?
Verschilt uiteraard per auto. Mijn VW Passat GTE ongeveer 1L:16km
- Zijn hier mensen die ervaring hebben met deze auto en hoe bevalt (beviel) dat ?
Geen ervaring met een Ford c-max plug-in. Mijn ouders hebben een gewone C-max 1.0 ecoboost en die zijn super tevreden.
- Is er een andere goede hydride die jullie aanraden?
Ik rij zelf een VW Passat GTE van 2015. Deze kan ik zeker aanraden, grote kofferbak en lekker ruim achter in. Plus bijna alle opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Zoals hierboven al gezegd moet je rekening houden met minder bagageruimte (is dat echt zo extreem als op de foto hierboven?) vanwege het accupakket.

Betrouwbaarheid is niks over te zeggen maar als je zelf al zegt het soort gezin te zijn dat niet iedere 2 jaar een andere auto koopt (mijn ouders hebben begin dit jaar hun auto ingeruild die ze in 2006 kochten) dan zou ik eens goed nadenken of je dit wel wilt. Vroeg of laat geeft die accu de geest, wanneer is niet te zeggen, plugins zoals de C-max en Volkswagen GTE's zijn er namelijk net 6 jaar. Wat de techniek dus over de komende 5 jaar doet is compleet onbekend. Voor mij de reden geweest geen Golf GTE te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 24-12-2020 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:36
Een plugin heeft toch alle nadelen van elektrisch rijden maar niet de voordelen?

Voordelen 100% elektrisch rijden: geen MRB, lage onderhoudskosten door ontbreken ICE
Nadelen 100% electrisch rijden: korte range, maar buiten autovakantie om vaak prima te doen

Nadelen plugin Hybride: zwaarder icm MRB, wel weer de onderhoudskosten voor de ICE
Voordelen plugin Hybride: geen beperkte afstand, iets lager verbruik.
Een moderne Toyota Prius non-plugin hybride is volgens mij net zo zuinig.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:33

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De Opel Ampera of de Chevrolet zouden boven aan mijn lijstje staan (lees stonden bovenaan mijn lijstje), groot elektrisch bereik 45 - 70km en een over engineered accupakket, doordat maar 10kWh gebruikt wordt van de 16kWh beschikbare capaciteit is de accu zeer goed beschermt tegen degradatie, zeker de phase 2 is eigenlijk probleemloos.

(bij de opel ampera vanaf 2013 te herkennen aan opel eye, bij de volt te herkennen aan de kofferklap die in de carrosserie is mee gespoten)

De buffer bij veel andere PHEV's is aanzienlijk kleiner, in combinatie met een kleine accu die mogelijk 400-500 cycles per jaar heeft gehad zorgt dit in potentie voor een hogere degradatie met als gevolg minder range waardoor het PHEV voordeel verdwijnt.

Wat is je reisprofiel?
Kan je thuis opladen?

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 24-12-2020 13:34 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Flammenwerfer
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-09-2021
De auto zal 7 dagen in de week gebruikt worden voor reisafstanden van 20 km enkele reis.
Het is wel de bedoeling dat het de hoofd gezins- en werkauto wordt, waar af en toe een aanhanger achter moet.
Als je met thuis opladen bedoelt of ik een laadpaal heb, die heb ik niet....

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Je moet thuis opladen wil je enig nut van een plug in hybride hebben. Heet niet voor niks plug in, je moet daadwerkelijk inpluggen dus.
Maar dat hoeft niet met een speciale laadpaal, 230v met een speciale oplader gaat ook prima als de auto maar de hele nacht kan laden. Je moet dus wel een 230v stopcontact in de buurt van je parkeerplek hebben.

Wat ik zo kan vinden van die Ford is dat je 25-40 km op een lading doet, als ie nieuw is, afhankelijk van het weer. Je gaat dus niet 100% elektrisch kunnen rijden heen/terug, en dat is precies de situatie waar een plug-in echt voordeel kan bieden. Als je de verbrandingsmotor alleen sporadisch nodig hebt, dan zijn het hele zuinige en fijne auto's.

Status van de accupakketen zijn door de dealer uit te lezen. Dat moet je dus altijd vragen als je een hybride aanschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je dan toch al zo'n laadpaal thuis aan je eigen muur (en vooral KWh meter) hebt hangen: Is 't dan niet voordeliger om privé bijvoorbeeld een nieuwe VW ID.3 / ID.4 aan te schaffen?

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 24-12-2020 21:11 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 20:41

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Will_M schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:10:
Als je dan toch al zo'n laadpaal thuis aan je eigen muur (en vooral KWh meter) hebt hangen: Is 't dan niet voordeliger om privé bijvoorbeeld een nieuwe VW ID.3 / ID.4 aan te schaffen?
Dat wijkt toch iets af van de 13k dat TS voor ogen had 8)7

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Luchtbakker schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:14:
[...]

Dat wijkt toch iets af van de 13k dat TS voor ogen had 8)7
Met de huidige rentestanden is 't niet heel moeilijk om zelf uit te rekenen wat een persoonlijke lening kost én wat je dus privé zou moeten gaan betalen voor zo'n zelfde auto gedurende een 'Private Lease' periode, toch?

13K opgebouwd SPAARGELD ineens in een consumptief product als een auto steken is waarschijnlijk een duurdere aangelegenheid.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 20:41

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Will_M schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:19:
[...]

Met de huidige rentestanden is 't niet heel moeilijk om zelf uit te rekenen wat een persoonlijke lening kost én wat je zou moeten gaan betalen voor zo'n zelfde auto gedurende een 'Private Lease' periode, toch?

13K SPAARGELD ineens in een consumptief product als een auto steken is waarschijnlijk een duurdere aangelegenheid.
Ben ik deels met je eens. Wat je wel vergeet is dat je zit met de kosten per km van een elektrische auto ten opzichte van een diesel/benzine.

Je mag dan wel geen onderhoud hebben, een accupack gaat achteruit, een nieuwe auto heeft gigantische afschrijvingen, je bent minder flexibel bij lange afstanden, zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het is natuurlijk net wat TS belangrijk vind, maar ik zou een elektrische auto niet direct aanbevelen ter vergelijking met een hybride.

Bron

[ Voor 5% gewijzigd door Luchtbakker op 24-12-2020 21:24 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
Een groot nadeel van plugin hybride is dat het vaak relatief zware auto's zijn, met een relatief klein accupakket. Dat betekent:

- de accu wordt altijd erg zwaar belast, ook bij normaal rijgedrag zit deze zo aan zijn piekvermogen
- de accu wordt vrijwel altijd volledig leeggereden (waarna de rit op de ICE afgemaakt wordt)

Dat zorgt ervoor dat de accu's van PHEV's buitensporig snel slijten. Gecombineerd met het gebrek aan voordelen zoals lage wegenbelasting en weinig onderhoud maakt 2e hands PHEV's daardoor niet bepaald populair.

Nu is dit natuurlijk erg algemeen en zegt het weinig over de staat van de specifieke kar die jij op het oog hebt. Misschien heeft de eerdere eigenaar wel nauwelijks elektrisch gereden en is de accu nog prima. Maar het is wel iets om rekening mee te houden qua afschrijving.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:09
SniperGuy schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:59:
Een plugin heeft toch alle nadelen van elektrisch rijden maar niet de voordelen?

Voordelen 100% elektrisch rijden: geen MRB, lage onderhoudskosten door ontbreken ICE
Nadelen 100% electrisch rijden: korte range, maar buiten autovakantie om vaak prima te doen

Nadelen plugin Hybride: zwaarder icm MRB, wel weer de onderhoudskosten voor de ICE
Voordelen plugin Hybride: geen beperkte afstand, iets lager verbruik.
Een moderne Toyota Prius non-plugin hybride is volgens mij net zo zuinig.
Als je 20 km enkele reis hebt en kan opladen bij huis (idd via een gewoon stopcontact) is een PHEV toch ideaal? Rijd je die vakanties lekker op benzine.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
als je bij je werkgever dan ook gebruik mag maken van een normaal stopcontact is helemaal mooi, want gratis laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:36
Als dat niet kan is het voordeel weg: je blijft immers die 92 euro MRB per maand betalen (provincie ZH) en jaarlijk 400-500 voor een onderhouds beurt (op basis van Ford tarieven)

Ter vergelijking: een Normale 1.5 Cmax kost je aan MRB net geen 60 euro.
De "besparing" van een Hybride uitvoering is dus slechts 32 euro per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafino
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-03 21:51
Flammenwerfer schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:42:
Dag,

Ik weet niet of het nog relevant is, maar hier ook ex-lease Ford C-Max Hybride eigenaar.

Vorig jaar maart (begin Coronatijd) gekocht bij een dealer in Almere.

Allereerst zijn er echt enorm tevreden met deze auto, een luxe uitvoering en rijdt heerlijk. Ons huishouden, 2 volw. 3 kinderen, 1 hond. De ruimte voor- en achter is echt heerlijk, de kofferbak is wel wat minder, tot nu toe konden we alles mee, ook weekendjes weg. Voor meer bagage/langere vakanties heb ik een dakrails/koffer aangeschaft.

De EV-range is wat beperkt, nu in de winter 20KM, in de zomer 30KM. Voor ons gebruik blijkt dit in de praktijk echt goed te doen, we rijden veel korte stukjes volledige electrisch en dan thuis hup weer aan de lader, we hebben voldoende zonnepanelen voor ons gebruik.

We hebben nog geen ervaring in onderhoudskosten, dus ik heb nog geen idee wat de verwachte kosten zijn. Gezien we ook nog geen problemen hebben hoop ik op regulier onderhoud/beurt zoals gebruikelijk is.

De accu ligt als 1 groot pakket in de kofferbak, via de kofferbak en achter de bank kun je deze zien hoe deze is bevestigd en is een behoorlijk pakket. Ik heb daar zelf geen kennis van, maar zou niet zomaar hier iets aan gaan vervangen.

Pluspunten in gebruik
- Luxe/ruimtelijke ervaring
- Relax rijden automaat/hybride overgang is traploos en zeer stil.
- Geplande starttijden via app, niet hoeven krabben in de winter en heerlijk warme auto bij instappen.
- Benzine 1/3 van wat we eerder uitgaven.

Nadelen in gebruik:
- Gewicht merk je bij drempels, advies rustig te rijden ook i.v.m. accuverbruik/terugwinning energie.
- Kofferbak ruimte.. maar is bekend

Financieel zijn we er op vooruit gegaan, minder benzinekosten en wegenbelasting valt in lagere tarief (50% korting i.v.m. plugin, Noord Holland).

Kortom, tot nu toe zeer tevreden en zijn blij deze auto te hebben gekocht.
Pagina: 1