Kelder bestaande woning

Pagina: 1
Acties:

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-10 14:17
Stainless85 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 00:09:
[...]
Begrijpelijke afweging. Wij hebben nog geen concrete schetsen gemaakt, uiteraard wel een idee wat we waar willen realiseren. Maak je die schetsen 'gewoon' met potlood of gebruik je een speciaal programma (of heeft iemand tips voor een gebruiksvriendelijk programma)?

Voor ons moet het vooral een multifunctionele ruimte worden met sanitaire voorzieningen. Ruimer Leven zal de blauwdruk van de woning digitaliseren en een voorlopig ontwerp maken (afgestemd op onze wensen).

In mei krijgen we inderdaad de sleutel. Vanaf dat moment willen we wel de engineeringsfase in. Dit neemt ook de nodige tijd in beslag en ondertussen kan ik met de zolder aan de slag zodat we eventueel op de 1e etage en zolder kunnen wonen zodra ze daadwerkelijk met de kelder gaan beginnen. Tot de overdracht willen we ons vooral bezig houden met het vergaren van informatie en de offerte volledig begrijpen. Verder absoluut geen haast, dus best kans dat de schep er net als bij jou pas in 2022 ingaat. Tot nu toe in ieder geval erg blij met de tips die ik hier heb gelezen (waarvoor dank).
Om de schetsen te maken heb ik eerst de plattegrond en fundering van ons huis in kaart gebracht door de bouwtekeningen op te vragen en zelf de kruipruimte in te duiken. Voor de schetsen gebruik ik een surface tablet en - verrassend genoeg - OneNote. Het makkelijke aan OneNote vond ik dat ik heel eenvoudig op een grid de schets (plattegrond) kon maken, beetje gummen e.d., en ook versiebeheer van verschillende varianten kon doen. Dit is bijv uiteindelijk de kelder geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCuEUhKKa_GulyrFKjAEb7mJPNw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wjBiWgAEWmMoEdMPx8X0CSAV.png?f=user_large

Btw, je hebt niet toevallig onlangs in onze buurt een huis gekocht he? Zijn we straks hetzelfde type huis aan het onderkelderen. :')

There can be only fun

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:28
secret17 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:24:
[...]

Dank voor de interesse, maar hier kan ik kort over zijn: hele verhaal is uiteindelijk niet doorgegaan en vorig jaar hebben we een ander huis gekocht waar we sinds februari wonen. :)

Rondom het kelderproject zijn we aanvankelijk wel heel dichtbij gekomen; offertes opgevraagd bij Ruimer Leven, orientatiegesprekken met de bank, taxaties laten maken van de woning na onderkeldering, etc.

Er kwamen echter op een gegeven moment wat barstjes in het plan toen we gingen uitrekenen hoeveel we nog zouden moeten investeren in de woning en de tuin om alles, naast de investering in de casco kelder, helemaal naar onze zin en duurzaam te krijgen. Bovendien kregen we nieuwe buren waar we wat gedoe mee hebben gehad rondom hun verbouwing en intussen bleven de prijzen van materialen zo hard stijgen dat we bovenop de eerste begroting van de kelder met gemak 20% konden gooien. Dan heb je het gelijk over tienzuidenden euro's extra. Al met al toen besloten dat we beter naar een ander huis konden gaan uitkijken en uiteindelijk zelfs besloten om terug te gaan naar de randstad, dichterbij strand, familie, voorzieningen, etc.

Ik moet zeggen dat ik het in eerste instantie wel heel jammer vond dat het allemaal niet doorging (de ontworpen kelder had echt een wow-effect en bood heel veel ruimte voor werkruimte, speelruimte, stukje fitness/wellness nog eventueel), maar we zijn achteraf toch heel blij dat we de keuze op verhuizen hebben laten vallen en dan zeker naar de andere regio (Noordwijk).

Zijn er wellicht andere mensen uit dit topic die hun plannen wel hebben doorgezet?
Heb niet eerder gereageerd in dit topic maar hier gaat het wel doorgezet worden. Enige voordeel dat ik heb is dat er al een kelder onder het huis zit met een sta hoogte van 1.70m. Echter is het probleem dat we al op onderkant fundering zitten, de vorige bewoners hebben het al 20cm uitgegraven (was dus 1.50m). We willen geen tonnen gaan uitgeven dus een stahoogte van 2.60m gaan we niet over het gehele oppervlak bereiken. Het idee is nu om 60cm uit de bestaande fundering te blijven en als het ware een kuil in de kelder maken. De "rand" in de kelder blijft dus 1.70 en de kuil moet in ieder geval richting de 2 meter gaan. Hieronder even een plattegrond van de kelder. Garage telt niet mee trouwens die ligt 1.20m hoger maar biedt wel de toegang tot de kelder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kAE9WMUy0Fjw183gdI8q65mJ0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JexWNVQHoopknHilYpg4FlVu.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben nog geen idee wie of hoe dit uitgevoerd moet gaan worden. Ik ben nu eerst op zoek naar een partij die een dergelijk advies kan uitbrengen over de mogelijkheden van dit idee.

__/`\__/`\__

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:28
D-e-n schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:15:
@Mistacal
Eerste vraag is dan wat voor fundering je nu hebt. En vervolgens: hoe is het grondwater daar? Het uitgraven suggereert dat je een gemetselde kelder met een los gestorte vloer ertussen.
Het lijkt op een simpele strookfundering met opgemetselfde kalkzandsteen. Er tussen is niets gestort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrzgMSlYQ6rIdaQTGPiDJJO9Hwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EnFkEhGb1wHq8d66omx0hykt.jpg?f=fotoalbum_large

__/`\__/`\__

Pagina: 1