Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sennits
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-10-2024
Beste Tweakers,

Ik ben 30 jaar en alleenstaand. Begin dit jaar deelde ik een appartement met een vriend. De verhuurder wilde het appartement gaan verkopen en wij moesten er uit. Sinds paar maanden woon ik nu weer bij mijn ouders. Ik wil hier zo snel mogelijk weg. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat verstandig is in deze tijd.

Een appartement kopen in regio Rotterdam? Ik kan een hypotheek krijgen van rond de 180k en heb ongeveer 35k gespaard. Af en toe zie ik op funda een dergelijk appartement voorbij komen van ongeveer 75m2 tussen de 175-200k. Over een paar dagen een bezichtiging ook. Ik twijfel vaak over de toekomstbestendigheid in combinatie met economische ontwikkelingen. Er gebeurt best veel tegenwoordig. :+

Een appartement huren? Vaak kom ik in de vrije sector met 3050 bruto niet eens in aanmerking omdat ze tegenwoordig inkomenseisen hanteren. Je maandinkomen moet dan iets van huurprijs * 3.75 zijn. Daarnaast heb Ik op verschillende sites alerts ingesteld. Als er al iets voorbij komt tussen de 800-950, bel ik meteen en krijg ik 9 van de 10 keer te horen dat het al verhuurd is.

Bij mijn ouders blijven? mijn ouders snappen mijn situatie wel en vinden het niet erg dat ik er ben. Ik kan veel sparen er is altijd eten 8)7. Alleen gaat het wonen bij mijn ouders wel ten koste van mijn gemoedstoestand. Ik merk namelijk dat ik depressief wordt.

Ik kijk dagelijks wat er mogelijk is, en het helpt ook niet dat ik bij elke optie pieker over alle negatieve gevolgen. Wat zouden jullie doen?

Alle tips zijn welkom.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-06 12:48
Als je al aangeeft dat je depressief begint te raken door bij je ouders te wonen, dan lijk mij de keuze snel gemaakt. Verhuizen!

De huursector is blijkbaar met jouw inkomen moeiljk tussen te komen en je ziet wel mogelijkheden tot kopen.
Of dat laatste financieel de meest gunstige keus is, is altijd een moeilijke vraag. Er betsaat altijd een kans dat de huizenmarkt klapt.

Al met al is een gezond en gelukkig leven belangrijker dan een paar euro toch? Dan lijkt mij een huis kopen geen verkeerde optie.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 22:36

Bezulba

Formerly known as Eendje

s0ulmaster schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:22:
Als je al aangeeft dat je depressief begint te raken door bij je ouders te wonen, dan lijk mij de keuze snel gemaakt. Verhuizen!

De huursector is blijkbaar met jouw inkomen moeiljk tussen te komen en je ziet wel mogelijkheden tot kopen.
Of dat laatste financieel de meest gunstige keus is, is altijd een moeilijke vraag. Er betsaat altijd een kans dat de huizenmarkt klapt.

Al met al is een gezond en gelukkig leven belangrijker dan een paar euro toch? Dan lijkt mij een huis kopen geen verkeerde optie.
Huizenmarkt mag klappen, maar dan heb je nog steeds een huis waar je kan wonen met een hyptheek die betaalbaar is en (als je niet 1 of andere vage hyptheekvariant kiest) afbetaald is na 20/30 jaar.

blup

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bezulba schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:26:
[...]

Huizenmarkt mag klappen, maar dan heb je nog steeds een huis waar je kan wonen met een hyptheek die betaalbaar is en (als je niet 1 of andere vage hyptheekvariant kiest) afbetaald is na 20/30 jaar.
Dit.

huren is je geld uitgeven en er nooit wat voor terugzien. Bij een koopwoning kan de waarde dalen, maar nog steeds hou je een hoop van die waarde in de stenen. Dus als je al depressief wordt van thuiswonen, waarom dan nog twijfelen? Ga bezichtigen!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-06 13:14
Qua toekomstbestendigheid zit je wel goed in die prijsklasse. Het is namelijk de prijsklasse die 'iedereen kan betalen' (modaal inkomen danwel stel met 2x minimum inkomen bijv). Als je iets weet te bemachtigen moet er wel echt iets goed mis gaan als het in prijs gaat dalen. Denk even welke economische zaken er gevolgen zouden kunnen hebben op huizenprijzen in deze categorie;

- Plotselinge uitstroom/bevolkingskrimp uit Rotterdam - vrij onwaarschijnlijk
- Leennormen voor (2e) inkomen worden aangepast - vrij onwaarschijnlijk (en dan nog kunnen stellen dit met 1 inkomen betalen)
- Rente gaat omhoog - vrij onwaarschijnlijk, dan gaan Zuid-Europa failliet

Dus ik zie het niet snel gebeuren dat de economische ontwikkelingen impact hebben op je appartement. En zelfs dan nog, betaal je 5-600 euro per maand aan hypotheek (+ wat VvE) in plaats van 8-900 aan huur.

Zeker als je je depressief begint te voelen zou ik kijken of je toch iets kunt kopen, voor je eigen gemoedstoestand. Desnoods behandel je het als een huurhuis waar je 2-3 jaar in wil wonen, de Kosten Koper zijn vanaf komend jaar toch een stuk lager ivm overdrachtsbelasting dus voordat je bij je ouders weg bent heb je die al bij elkaar gespaard. Kun je die 35K inzetten om te overbieden en voor de inrichting.

Bedenk je wel; dan ben je straks bij je ouders weg en zit je alleen in je eigen appartement. Als je goed alleen kunt zijn is dat natuurlijk prima, maar als je een sociaal dier bent; voorkom dat je eenzaam wordt, en kijk bij twijfel wellicht of je niet alsnog met een andere vriend kan gaan samenwonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heinoh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-05 17:00
Ik zou ook zeker gaan bezichtigen. Een huis kopen is zelden weggegooid geld. Eventuele waardevermeerdering is leuk meegenomen, maar woongenot is het belangrijkst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
heinoh schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:37:
Ik zou ook zeker gaan bezichtigen. Een huis kopen is zelden weggegooid geld. Eventuele waardevermeerdering is leuk meegenomen, maar woongenot is het belangrijkst!
Woongenot is zeker belangrijk en daarbij komt ook nog dat je dan niet meer bij je ouders woont. Natuurlijk superlief dat ze je weer in huis genomen hebben maar kan me goed voorstellen dat je zelfstandig wilt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Overigens kan je regio Rotterdam ruimer nemen. Prins Alexander is een stuk goedkoper dan Crooswijk laat staan centrum. En Capelle is nog wat goedkoper (maar een stuk verder fietsen naar het centrum dan Noord, natuurlijk..).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Naar je ouders terug als je een tijdje op jezelf hebt gewoond werkt niet.. been there, done that :p als ik jou was zou ik lekker gaan kijken voor de appartementjes die je leuk vind.

Je hebt het over de prijzen van appartementen, en de economische ontwikkelingen. Maar bedenk dat een stijging van rente daar ook bij hoort :) als je iets koopt leg je die rente vast, voor bijvoorbeeld 10 jaar. De huizenprijzen kunnen inderdaad dalen maar je hebt ook kans dat de rente tegen die tijd stijgt, waardoor je netto even duur uit bent.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
sennits schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:14:
[...]

Een appartement huren? Vaak kom ik in de vrije sector met 3050 bruto niet eens in aanmerking omdat ze tegenwoordig inkomenseisen hanteren. Je maandinkomen moet dan iets van huurprijs * 3.75 zijn. Daarnaast heb Ik op verschillende sites alerts ingesteld. Als er al iets voorbij komt tussen de 800-950, bel ik meteen en krijg ik 9 van de 10 keer te horen dat het al verhuurd is.

[...]
Die 'inkomenseis' voor particulier huren is niet zo hard. Vaak is die eis gewoon om mensen af te schrikken, alhoewel dit natuurlijk ook aan de verhuurder ligt. De range 800 - 950 is helaas wel aan de onderkant van de particuliere markt waardoor deze vrij gewild zijn voor mensen die net niet meer in aanmerking komen voor de sociale huur.

Het is wellicht makkelijker om iets te vinden in de 1000 - 1200 range. Gezien je spaargeld zou je daar makkelijk 2 - 3 jaren van kunnen huren, wat je voldoende tijd kan geven om iets anders toe zoeken als je dat zou willen.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanntje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-02 10:01
Kamer of studio geen optie?
Voordeel; Je blijft lekker sparen, hebt alle vrijheid en kan rustig verder kijken naar een koopwoning
Nadeel; Tis een Kamer/Studio - Wellicht dat je het een en ander deelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:32:
[...]

Dit.

huren is je geld uitgeven en er nooit wat voor terugzien.
Woongenot zie je er voor terug
Bij een koopwoning kan de waarde dalen, maar nog steeds hou je een hoop van die waarde in de stenen.
Ook bij het kopen van een woning heb je een aantal kosten die je nooit meer terug gaat zien. Afhankelijk van de periode dat je er woont maar ook de woningmarkt hebben daar zeker invloed op of het financieel de meest verstandige keuze is.
Dus als je al depressief wordt van thuiswonen, waarom dan nog twijfelen? Ga bezichtigen!
Dit is eigenlijk het beste advies, als de thuissituatie niet houdbaar is - en dat is hij mijn inziens als je er depressief van wordt - moet je kijken naar andere opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:29
Je gaat voor een starterswoning. Als je iets vind wat je prima kan betalen, is kopen mijn insziens de beste optie.
Huren ben je je geld sowieso kwijt, kopen investeer je gedeeltelijk.

Als de woningmarkt instort had je met huren wellicht een betere keuze gemaakt..

Het voordeel echter als de woning markt instort en je wilt verhuizen, jouw woning is minder waard, maar je vervolg stap ook!
Koopwoning en instortende woningmarkt is vooral erg vervelend bij gedwongen verkoop. Bij doorstroom naar grotere woning niet zo'n probleem.
Zou daarom zelf voor koop gaan.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-06 14:22
Zelfs als je wel kan huren zijn die huren zo hoog dat verder sparen onmogelijk wordt gemaakt. Zeker op een enkel inkomen. En met huren mis je die hele rendement factor van kopen.
Je wordt een beetje klein gehouden op die manier vind ik.

Je kan natuurlijk een studio/kamer huren maar dan heb je hetzelfde als wat je nu hebt minus je ouders en dan ben je maandelijks evengoed 4/600 euro lichter.
Word je daar oprecht blij van?

Ik zou er ook kritisch naar kijken of het wonen bij je ouders 't feitelijke probleem is en niet of je misschien gewoon wat anders mist.
Ik liep tegen mijn dertigste ook een beetje op mijn tandvlees maar dat had andere externe factoren zoals onvrede op werk en het gebrek aan een partner en een onvoldoende "dynamisch" leven. (ik was feitelijk alleen maar aan het werken en gamen voor ongeveer tien jaar)

Of kopen fiscaal gezien de juiste keuze is is een vraag die alleen tijd kan beantwoorden. Ik weet wel dat dat woningtekort wat we hier hebben niet opeens gaat wegwaaien...
Ook in deze cornacrisis zijn ook die prijzen alleen maar gestegen en je hebt nu vrij aantrekkelijke hypotheekrente's. (wij hebben 20jr vast voor 1.6 procent)

Wij vonden huren geen optie meer.
We hebben nu een groter huis, wat uiteindelijk afbetaald is, en hebben een lagere woonlast dan wat we tot afgelopen kwartaal hebben laten vallen op huur.

Als je weet dat je niet weg wil is het m.i. de beste route om gewoon te kopen. Zit je ook niet te trekken aan jaarlijkse woonlasten verzwaringen.

[ Voor 14% gewijzigd door Polderviking op 23-12-2020 12:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:59
Het maakt eigenlijk niet uit wat je doet, zolang je maar lol hebt in je leven. Ik proef een beetje dat je aanhikt tegen de risico's van een eigen woning. Eén ding is zeker, zonder eigen woning profiteer je in ieder geval niet van het genot ervan (financieel danwel van het ding zelf). Daarnaast kun je de risico's minimaliseren door NHG te gebruiken (zodat je tegen een waardedaling beschermd bent), de rente voor langere termijn vast te zetten, en niet aan het maximale deel van je inkomen dat je mag uitgeven aan een woning te lenen. Daarmee creeer je gemoedsrust voor jezelf.

Niemand kan in een glazen bol kijken, maar op deze manier ben je redelijk beschermd tegen tegenspoed in je leven en mocht je na een jaar de partner van je leven tegenkomen en willen samenwonen dan is die 10k die je misschien in twee jaar weggooit een schijntje in vergelijking van de aanwinst van je wederhelft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
F_J_K schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:50:
Overigens kan je regio Rotterdam ruimer nemen. Prins Alexander is een stuk goedkoper dan Crooswijk laat staan centrum. En Capelle is nog wat goedkoper (maar een stuk verder fietsen naar het centrum dan Noord, natuurlijk..).
Sterker nog, dat ís Rotterdam ;) Bij regio R'dam denk ik aan Hoogvliet, Spijkenisse, Berkel en Rodenrijs, Vlaardingen, Schiedam (ook deels Rotterdam natuurlijk maar ok) etc. Daar kan je best een prima tussenwoning vinden voor 200K (ipv een appartement). Ik weet niet of TS dat ook overweegt?

[ Voor 3% gewijzigd door Aikon op 23-12-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-06 21:58

Grvy

Bot

Aikon schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:19:
[...]

Sterker nog, dat ís Rotterdam ;) Bij regio R'dam denk ik aan Hoogvliet, Spijkenisse, Berkel en Rodenrijs, Vlaardingen, Schiedam (ook deels Rotterdam natuurlijk maar ok) etc. Daar kan je best een prima tussenwoning vinden voor 200K (ipv een appartement). Ik weet niet of TS dat ook overweegt?
Als je Zwijndrecht (sure sure, ietsjes erbuiten) ook nog meerekent dan is er zeker wel iets te krijgen.
Binnen 15 minuten ben ik in Rotterdam Centrum en ik woon super rustig in een mooie woonwijk voor een pak minder dan 200k. (gekocht eind 2016) :P in een tussenwoning, met voortuin en achtertuin en oprit. :9

[ Voor 4% gewijzigd door Grvy op 23-12-2020 12:21 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:56
Wat zouden jullie doen?

Alle tips zijn welkom.
Het moet bij je levensstijl passen en je moet je er prettig bij voelen, maar als je niet materialistisch aangelegd bent en overweg kunt met less = more, en mogelijk aansluiting zoekt met de natuur of het fijn vindt, waarom overweg je dan niet eens de aanschaf van een tiny house.

Met jouw budget is dat makkelijk te financieren, je kan er zelf wat werk in stoppen (misschien je creativiteit kwijt als je handig bent) en die dingen worden ook alleen maar meer en meer gewild.

Bijkomend voordeel je houdt genoeg geld over voor leuke dingen in het leven.

Gewoon een hersenspinsel.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-06 13:38
Met een vriend of vriendin een huis kopen is misschien ook een optie. Een tiny house kan qua kosten, maar volgens mij is er in die regio geen (tijdelijke) locatie om er een neer te zetten. Een duur appartement kopen met weinig vierkante meter kan ervoor zorgen dat je er de komende 20 jaar vastzit, maar daartegenover staat wel een eigen plek en woongenot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polderviking
Napo schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:02:
[...]

Woongenot zie je er voor terug
Mijn woongenot is toch aanzienlijk verbeterd sinds ik koop...

Dat alles je eigen verantwoordelijkheid wordt is een tweezijdig zwaard.
Ja je moet dan bijvoorbeeld zelf een nieuwe CV ketel kopen als dat ding kapot is, maar je kan het zelf ook wel gewoon fatsoenlijk (en snel) regelen.

Als je huurt ben je overgeleverd aan de grieven van je huurbaas en vaker wel dan niet is dat een ongelofelijk getouwtrek omdat je hok zeker voor private verhuurders toch vooral geld op moet brengen.
En dan is diezelfde kapotte CV ketel een vrij concreet ding waar ze gewoon wat in moeten ondernemen.
Maar zeker als je kampt met achterstallig onderhoud zoals een versleten keuken zijn huurbazen er wel echt goed in om dat op de lange baan te schuiven, zeker in deze markt.

Verder hakt die absurde huursom die je elke maand overboekt bij mij toch ook wel hard in het woongenot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sennits
[...]

Die tussenwoningen zie ik ook voorbij komen rond de 200k. Dan zit ik max aan mijn hypotheek en waarschijnlijk al mijn spaargeld om bij te leggen en te overbieden. Als ik zie hoe snel de bezichtigingen volgepland zijn en de type woning, denk ik dat dit redelijk kansloos is.

[ Voor 4% gewijzigd door sennits op 23-12-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:57
Eens met @Polderviking. Woongenot heb ik als huurder zelden ervaren. Ja, als er iets kapot ging hoefde je er niet voor te betalen, maar de oplossingen waren altijd sober (woningbouw) en juist omdat je huurt ga je ook niet zelf snel een grote upgrade doen. Vanaf mijn koopwoning met minimale investeringen vaak veel 'woongenot' gekregen.

Mijn vader had bijvoorbeeld als huurder op den duur zo'n 25 jaar oude CV die elke keer kapot ging. Maar omdat de verhuurder veel panden had en zo'n mannetje toch al in dienst had om dat soort zaken te repareren werd het steeds provisorisch gemaakt. Voor verhuurder de beste optie, want dan mannetje moest toch al betaalt en betekende uitstel van een echte investering (nieuwe CV). Voor vader betekende het én vaak oncomfortabele dagen (bij kuren cv) en daarnaast idioot hoge stookkosten (want CV uit jaren 80). Dat vond ik nu niet echt 'woongenot' 8)7

[ Voor 45% gewijzigd door Valorian op 23-12-2020 13:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Appartementje kopen of bij ouders blijven of huren?
Deze vraag heb je zelf al beantwoord ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Beste Tweakers,

Ik ben 30 jaar en alleenstaand. Begin dit jaar deelde ik een appartement met een vriend. De verhuurder wilde het appartement gaan verkopen en wij moesten er uit. Sinds paar maanden woon ik nu weer bij mijn ouders. Ik wil hier zo snel mogelijk weg. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat verstandig is in deze tijd.

Een appartement kopen in regio Rotterdam? Ik kan een hypotheek krijgen van rond de 180k en heb ongeveer 35k gespaard. Af en toe zie ik op funda een dergelijk appartement voorbij komen van ongeveer 75m2 tussen de 175-200k. Over een paar dagen een bezichtiging ook. Ik twijfel vaak over de toekomstbestendigheid in combinatie met economische ontwikkelingen. Er gebeurt best veel tegenwoordig. :+

Bij mijn ouders blijven? mijn ouders snappen mijn situatie wel en vinden het niet erg dat ik er ben. Ik kan veel sparen er is altijd eten 8)7. Alleen gaat het wonen bij mijn ouders wel ten koste van mijn gemoedstoestand. Ik merk namelijk dat ik depressief wordt.

Ik kijk dagelijks wat er mogelijk is, en het helpt ook niet dat ik bij elke optie pieker over alle negatieve gevolgen. Wat zouden jullie doen?

Alle tips zijn welkom.
Denk alsjeblieft goed zelf na voordat je wat gaat ondernemen. En laat je zeker niet gek maken door anderen.

Ik denk zelf altijd maar, als iedereen denkt geld te verdienen dan is er niets te verdienen. In andere woorden, be fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful.

Voor mij is het risico simpelweg te groot, te looptijden zijn te lang en de economie is te wispelturig om daar vertrouwen in te hebben.

Ik spaar nu dus geld, dit beleg ik zelf, onder anderen in crypto, en als er dan huizen per opbod verkocht worden sla ik mijn slag. Ook dat dit de enige morele manier is om het te doen in mijn ogen. Ik ben niet zo van pietje springt van de brug dus ik doe het ook.

Maar jij kan zelf uiteraard een andere afweging maken, maar doe dit zelf, het is sowieso een voordeel dat je in je eentje een hypotheek wil aangaan. Dat verminderd weer risico aangezien je het niet samen met een partner doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
Valorian schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:14:
Eens met @Polderviking. Woongenot heb ik als huurder zelden ervaren. Ja, als er iets kapot ging hoefde je er niet voor te betalen, maar de oplossingen waren altijd sober (woningbouw) en juist omdat je huurt ga je ook niet zelf snel een grote upgrade doen. Vanaf mijn koopwoning met minimale investeringen vaak veel 'woongenot' gekregen.

Mijn vader had bijvoorbeeld als huurder op den duur zo'n 25 jaar oude CV die elke keer kapot ging. Maar omdat de verhuurder veel panden had en zo'n mannetje toch al in dienst had om dat soort zaken te repareren werd het steeds provisorisch gemaakt. Voor verhuurder de beste optie, want dan mannetje moest toch al betaalt en betekende uitstel van een echte investering (nieuwe CV). Voor vader betekende het én vaak oncomfortabele dagen (bij kuren cv) en daarnaast idioot hoge stookkosten (want CV uit jaren 80). Dat vond ik nu niet echt 'woongenot' 8)7
Het in leven houden van antieke verwamingsinstallaties of zelfs gewoon gasverwarming is ook zo'n voorbeeld ja.

In de huidige markt zijn er helemaal geen motivatoren meer om zo'n pand te verbeteren. Of dat moet gelijk gepaard gaan met één of andere debiele huurverhoging waardoor je bijna beter zelf zo'n cv ketel kan ophangen.

Als jij er niet wil blijven wonen heb je voor jou twintig anderen.

En dat is misschien nog prima als je voor een habbekrats woont, maar je maandlasten als huurder zijn ten opzichte van koop gewoon concreet hoger inmiddels.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Lodo schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:54:
[...]
Voor mij is het risico simpelweg te groot, te looptijden zijn te lang en de economie is te wispelturig om daar vertrouwen in te hebben.

Ik spaar nu dus geld, dit beleg ik zelf, onder anderen in crypto, en als er dan huizen per opbod verkocht worden sla ik mijn slag. Ook dat dit de enige morele manier is om het te doen in mijn ogen. Ik ben niet zo van pietje springt van de brug dus ik doe het ook.
Dus jij ziet de huizenmarkt momenteel als een groter risico dan beleggen in Crypto?

Wie zegt dat er uberhaupt weer een tijd komt waarbij huizen per opbod verkocht worden in de komende 10-20 jaar?

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 23-12-2020 14:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valorian
@Lodo Iedereen die de afgelopen 5 jaar dacht "ik wacht tot de prijzen lager zijn en spaar / beleg ondertussen lekker door zodat ik straks ook hoger kan instappen" is bedrogen uitgekomen. Er valt niet op te sparen/beleggen tegen de woningmarkt-stijging. Het perspectief voor starters is met de jaren alleen maar kleiner geworden, en dat beetje extra spaargeld valt in het niet bij de veel hogere prijzen nu. Ja, je kan wachten tot diezelfde prijzen weer dalen, maar dat gaat (zo leert de vorige crisis) ook niet van een op andere dag en voor je het weet zit je nog vijf jaar te wachten en duur te huren. Ik zou nu kopen helemaal niet als een groot risico zien. Wel als een grote investering en mogelijk een die de komende jaren eerst weer iets minder waard wordt, maar voor iedereen met langetermijn-perspectief (je moet niet over 3 jaar toevallig weer weg willen én geen ander huis terug willen) een no-brainer als starter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-06 20:58
Valorian schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:14:

Dat klopt doorgaans huurwoningen hebben slechtere voorzieningen dan koopwoning gemiddeld genomen, waarbij een koopwoning nog wel 1 en ander aan is gedaan bij een oud pand zie je dat bij huurwoningen weinig zo had ik paar jaar geleden nog een huurwoning met enkelglas... en geen muurisolatie, raam open of dicht maakte weinig uit de woning was winddicht en meer niet, overgegaan naar koopwoning label B vloer/dak/muur/HR++ aanwezig en je kan zelf upgraden.

Huurwoning mocht ik wel wat aan doen met toestemming maar daar wordt voornamelijk de verhuurder beter van zodra je weg gaat.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
de Peer schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:59:
[...]

Dus jij ziet de huizenmarkt momenteel als een groter risico dan beleggen in Crypto?

Wie zegt dat er uberhaupt weer een tijd komt waarbij huizen per opbod verkocht worden in de komende 10-20 jaar?
Dat ligt er helemaal aan hoe slim je bent :)

Verstand.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Lodo schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:15:
[...]

Verstand.
Ik noem het speculatie

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gebakken peer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-06 21:33
[...]

Verstand.
verstand gokken*

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Verstand.
Nogal een boude uitspraak die veel mensen bezigen die de rest denken te verslaan. Had je vooral niet eind 2017 moeten zeggen met een flinke BTC/ETH/etc. wallet.

Als je binnenkort wilt kopen en flexibel wil blijven is geld in fiat/op een spaarrekening het veiligst. Ja, het wordt reëel misschien wat minder waard, maar de volatiliteit van crypto maakt het een ongeschikte store of value.

Dus aan TS: ik zou vooral je ogen open houden en die spaarrekening blijven spekken. Ik hoop dat je 'depressief' niet al te letterlijk bedoelt. Want onder zelf opgelegde druk een slecht geïsoleerde flat kopen word je ook niet blij van, afhankelijk van je buren. Nu ken ik Rotterdam e.o. niet zo goed, dus wie weet valt het mee.

Aan de andere kant weten we ook niet wat de huizenmarkt doet. Een vriend van me zit in een soortgelijk parket, maar hij pist wel elke maand 850 euro aan huur weg. Ondertussen kan hij niet tegen de stijgende huizenprijzen opsparen. En wanneer/of het klapt? Dat weet niemand.

Wie weet zijn er opties met minder negatieve kanten op wat meer afstand? Weet niet hoe je zit met sociaal leven, vervoer en werk?

[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 23-12-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sennits
Valorian schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:05:
@Lodo Iedereen die de afgelopen 5 jaar dacht "ik wacht tot de prijzen lager zijn en spaar / beleg ondertussen lekker door zodat ik straks ook hoger kan instappen" is bedrogen uitgekomen. Er valt niet op te sparen/beleggen tegen de woningmarkt-stijging. Het perspectief voor starters is met de jaren alleen maar kleiner geworden, en dat beetje extra spaargeld valt in het niet bij de veel hogere prijzen nu. Ja, je kan wachten tot diezelfde prijzen weer dalen, maar dat gaat (zo leert de vorige crisis) ook niet van een op andere dag en voor je het weet zit je nog vijf jaar te wachten en duur te huren. Ik zou nu kopen helemaal niet als een groot risico zien. Wel als een grote investering en mogelijk een die de komende jaren eerst weer iets minder waard wordt, maar voor iedereen met langetermijn-perspectief (je moet niet over 3 jaar toevallig weer weg willen én geen ander huis terug willen) een no-brainer als starter.
Dit is eerlijk gezegd waar ik naar neig om te doen als het lukt.

Toch wel wat twijfel; ik heb inmiddels wel een leeftijd bereikt dat ik wil gaan settelen. Afgelopen 2 jaar heb ik een relatie gehad maar dat is nu stuk(niet samengewoond). Kan best zo zijn dat ik iemand anders leer kennen en mogelijk snel wil gaan verhuizen. Maar dat weet je natuurlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:21

steveman

Comfortabel ten onder

Hoezo moest je eigenlijk het appartement uit omdat de verhuurder wilde verkopen? Gevalletje jammer voor de verhuurder lijk me, verkoop het maar met huurders.

Mosterd onder de brug nu natuurlijk...

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-06 10:44
steveman schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:35:
Hoezo moest je eigenlijk het appartement uit omdat de verhuurder wilde verkopen? Gevalletje jammer voor de verhuurder lijk me, verkoop het maar met huurders.

Mosterd onder de brug nu natuurlijk...
Geen enkel probleem natuurlijk voor de eigenaar als de verhuurders hiermee akkoord gaan..

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
sennits schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:31:
[...]

Dit is eerlijk gezegd waar ik naar neig om te doen als het lukt.

Toch wel wat twijfel; ik heb inmiddels wel een leeftijd bereikt dat ik wil gaan settelen. Afgelopen 2 jaar heb ik een relatie gehad maar dat is nu stuk(niet samengewoond). Kan best zo zijn dat ik iemand anders leer kennen en mogelijk snel wil gaan verhuizen. Maar dat weet je natuurlijk nooit.
Dat is altijd lastig, variabelen waar je (nog) geen zicht op hebt. Logisch. Wat goed is om te doen is denk ik de scenario's vaststellen (en eventueel doorrekenen). En vergeet niet dat een eventuele sterke daling van de huizenprijzen vlak na jouw aankoop (wat je wellicht dan zou zien als 'worst case scenario' ) óók betekent dat jou volgende huis met diegene met wie je dan zou gaan samenwonen óók sterk daalt. En dat huis is meestal duurder.

Dus stel je koopt nu een huis voor 180K en over 3 jaar is de dip flink ingezet en is dat huis 20% minder waard, dus 144K. Dan is er niets aan de hand zolang jij daar prettig woont, je zit het gewoon uit, en het wordt waarschijnlijk op den duur ook weer meer waard. Wil je nét rond die tijd gaan samenwonen met je vriendin, dan zal dat waarschijnlijk (ok, ook weer aanname) ook in een ander segment zijn, bijvoorbeeld een huis van wat nu zo'n 300K zou kosten. En dat huis kost je op dat moment, bij die crisis, dan dus ineens ook 20% minder dus 240K. Absoluut gezien heb je dan nog steeds voordeel van de crisis. Goed, is een kort door de bocht natuurlijk, en uitgaande van dat elk segment even veel last heeft van crisis-jaren, etc. En zou je op dat moment nog huurder zijn in diezelfde omstandigheden dan ben je natuurlijk helemaal spekkoper, dan heb je én geen last van de waardedaling van je eigen huis én wel de voordelen van een goedkopere nieuwe grotere woning. Maar helaas heeft hier nog steeds niemand (ondanks de enorme vraag in diverse topics) de glazen bol uitgevonden.

PS: Bij bovenstaande bierviltjes-scenario is het overigens dan wel erg handig als je zelf wat geld kan inbrengen én jaarlijks aflost. Dan voorkom je al snel (al na een paar jaar) dat je 'onder water' komt te staan bij een eventuele verkoop.

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 23-12-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06 16:26
Ik denk dat je weinig keuze hebt. Teveel inkomen voor sociale huur, te weinig voor vrije huur. Resteren de volgende opties:

1. kopen
2. vertrekken naar een plek waar de woningmarkt beter aansluit
3. bij ouders blijven --> slecht idee

Op termijn zul je waarschijnlijk een eigen woning willen bezitten. Dan is een appartement een gedeeltelijke hedge van de woningprijzen. Zo gek is het idee van kopen dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Volgens mij hoef je niet echt een bang te zijn voor de risico's bij het kopen van een huis. Zeker in de prijsklasse waarin jij zoekt. Het is niet alsof je straks met een onverkoopbare villa komt te zitten (of iets wat je moet verkopen met een onoverkomelijk groot verlies).
En hoogstwaarschijnlijk zal je volgende huis er één zijn in een hogere prijsklasse dus is het niet erg als de huizenprijzen gaan dalen.

Ik heb zelf 4 jaar geleden een appartementje in Rotterdam gekocht voor 120.000 euro. Ondertussen zijn de prijzen flink gestegen en gaan de appartementjes in dit complex weg voor ongeveer 180.000 euro.
Maar de huizen zijn ondertussen ook duurder geworden. Dus ik heb vooral last van de duurdere prijzen als ik nu weg wil.
Afgelopen jaren heb ik wel lekker extra afgelost op m'n hypotheek die nu bijna 85.000 euro is waardoor ik nu maar ongeveer 350 euro per maand betaal aan m'n hypotheek.

[ Voor 37% gewijzigd door l_c_v op 23-12-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-06 15:19
Sowieso kopen, al is het maar om te kunnen profiteren van de marktwerking.
Helaas is nu kopen niet echt perfect maar huren is sowieso geld weggooien (tenzij veel waarde hecht aan de flexibiliteit).

En kijk ook gewoon naar dorpen om de stad heen. Voor afstand tot supermarkten en tankstations hoef je het niet te doen en vrijwel alles heb je binnen 20 minuten rijden voorhanden in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

sennits schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:06:
[...]

Die tussenwoningen zie ik ook voorbij komen rond de 200k. Dan zit ik max aan mijn hypotheek en waarschijnlijk al mijn spaargeld om bij te leggen en te overbieden. Als ik zie hoe snel de bezichtigingen volgepland zijn en de type woning, denk ik dat dit redelijk kansloos is.
Een tussenwoning die voor 200k te koop staat zal voor een veel hoger bedrag verkocht worden. Denk dan al snel aan minimaal 220k maar richting de 250k is ook zeker geen gekke gedachte. Je moet dus echt ruim onder de 200k mikken om met hypotheek en spaargeld de woning aan te kunnen schaffen incl kosten koper. En als je geen meubilair hebt moet je daar ook nog rekening mee houden.

Heb je al eens met een aankoopmakelaar gesproken? Die kan je op weg helpen met wat er beschikbaar is, wat er nog komt en welke prijzen daarvoor geboden moeten worden. Dan weet je al snel of je überhaupt kans gaat maken.

Daarnaast, als je het enkel bij Funda houd ga je eigenlijk niks vinden. Als een huis op Funda staat is het of al verkocht of wordt het diezelfde dag nog verkocht.

[ Voor 20% gewijzigd door Tsurany op 23-12-2020 16:26 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Dst scheelt veel geld ja. Maar zelf zou ik diep ongelukkig worden vrees ik als single in een dorpje. Dan liever wat meer lasten en/of minder ruimte. Als je eenmaal gesetteld bent is zo’n stap de stad uit wellicht minder erg (zeker icm veel meer thuiswerken post corona) maar tot die tijd... maar goed is ook persoonlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 21:04
Valorian schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:05:
@Lodo Iedereen die de afgelopen 5 jaar dacht "ik wacht tot de prijzen lager zijn en spaar / beleg ondertussen lekker door zodat ik straks ook hoger kan instappen" is bedrogen uitgekomen.
Juist omdat het nu al zo lang 'goed' gaat, is de kans des te groter dat het ook een keer mis zal gaan. Economische schommelingen zijn normaal en gezond. De huidige groeiperiode duurt langer dan dat we dat ooit in de recente geschiedenis hebben gezien.

Juist precies jouw argument, en de algehele hosanna-stemming 'house prices only go up' is exact de indicator waarop je voorzichtig moet zijn.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruitvlieg
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-06 21:58
Ik lees helemaal niets over anti-kraak en tijdelijk huren. Dus die gooi ik maar bij als suggestie.

Heb je weinig meuk om mee te leuren (je ouders klonken wel aardig, die willen vast wel even je 3 boekenkasten bewaren), je houdt wel van avontuur en je wil snel weg, dan zou dit wel een aardige kunnen zijn.

Misschien heb je minder concurrentie met studenten nu er een lockdown is. Het is ondertussen 5 jaar geleden dat ik rondom Rotterdam hier naar heb gekeken, maar er waren enkele erg leuke woningen, dicht bij het centrum en een ruim assortiment erg smerige woningen te vinden, wat minder dichtbij

Het assortiment bij de twee toko's die ik me herinner, is vrij karig, maar neem persoonlijk contact. Als ze weten dat je keurig bent met een stabiele baan, krijg je wel als eerste te horen wanneer er wat goeds vrij komt. (Camelot en Interveste, er zijn er wel meer, maar deze namen herinner ik me nog)

Voordelen:
huur is laag. Anti-kraak is peanuts, tijdelijk verhuur was toen 400-500 p/m
Bij tijdelijk huren krijg je maanden van te voren te horen wanneer je eruit moet. Ruim op tijd om wat anders te zoeken
Vaak zelfstandige woningen

Nadelen:
Bij anti-kraak krijg je soms maar paar dagen van tevoren te horen dat je eruit moet (naar horen zeggen).
Soms zijn er gewoon geen leuke woningen te vinden. Hoewel je misschien je huidige situatie gaat waarderen na het zien van hele ralle flatjes in Overschie (Die zullen nu wel tegen de vlakte zijn) of juist je innerlijke crea-bea naar boven komt
Het is een precaire onderneming, want het is tijdelijk. Je zou zomaar weer zonder woning kunnen zitten. Informeer jezelf goed over wat zo'n anti-kraak bureau voor je kan betekenen.

Je zou het als een opstapje kunnen zien. Even op jezelf voor je gemoedstoestand en daarna rustig zoeken. Je wil niet gehaast zo'n financiële sprong maken, lijkt me.

Probeer ook iets te doen aan je gemoegdstoestand. Ga eens langs de huisarts/eerstelijns psy/pastoor/cultleider (kies wat van toepassing is). Er zijn methodes om met de schraalheid van de sitautie te dealen. Dat zou ook misschien nog kunnen helpen om met een koeler hoofd te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Richh schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:29:
[...]

Juist omdat het nu al zo lang 'goed' gaat, is de kans des te groter dat het ook een keer mis zal gaan. Economische schommelingen zijn normaal en gezond. De huidige groeiperiode duurt langer dan dat we dat ooit in de recente geschiedenis hebben gezien.

Juist precies jouw argument, en de algehele hosanna-stemming 'house prices only go up' is exact de indicator waarop je voorzichtig moet zijn.
Het is niet alleen de economische schommelingen maar ook simpelweg het aanbod van woningen. Zeker in grote steden is er over flink wat jaren nog steeds een tekort aan woningen, dat zal niet zo snel opgelost worden aangezien er amper bijgebouwd wordt. En als er al bijgebouwd wordt is het aan de rand, Nederland is geen hoogbouw land.

Zolang je een courant appartement hebt zou ik me niet al te veel zorgen maken. Het zijn juist de duurdere woningen in de buitengebieden die het eerste een daling gaan merken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Richh schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:29:
[...]

Tsja, mijn argument was ook wat kort door de bocht. Ik begrijp alle voors en tegens en zou ook niet iemand adviseren om het "kopen om het kopen" , maar icm een uitgangspunt waarbij huur torenhoog is en een alternatief niet voor handen vind ik het nog steeds de verstandigste beslissing. Eens dat het een keer gaat zakken, en zelf denk ik ook dat dat de komende jaren zal zijn.

Maar desalniettemin lijkt zelfs in het worst-case-scenario (dus een daling meteen na je torenhoge investering) kopen nog steeds geen slechte financiele keuze als je er maar tenminste een aantal jaar niet per se weg hoeft.

Historisch gezien is er de afgelopen halve eeuw nog nooit een moment geweest waarop kopen niet handig was als je er tenminste de eerstvolgende daling-golf mee kon uitzitten. Verlies je net dan ook je baan dan kan het zijn dat je dubbel f*cked bent natuurlijk. Dus iemand met een baaan in een risicovolle branche zou ik nu ook niet adviseren te kopen.

Bij het bovenstaande denk ik overigens vooral aan starterswoningen op plekken waar sowieso al schreeuwend tekort aan woningen is en geen uitzicht op verandering daarvan.

Maar goed, deze (overigens interssante) discussie is al uitgebreid gevoerd in het woningmarkt-topic natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Heb in een soortgelijke situatie gezeten 30 alleenstaand kom uit de huur. Als je kan kopen zou ik het direct doen. Niet lang over na denken, wel even de buurt goed checken (ook heel belangrijk vooral in Nederland).

[ Voor 30% gewijzigd door pizzacabonara op 23-12-2020 16:47 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Tsurany schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:34:
[...]

Het is niet alleen de economische schommelingen maar ook simpelweg het aanbod van woningen. Zeker in grote steden is er over flink wat jaren nog steeds een tekort aan woningen, dat zal niet zo snel opgelost worden aangezien er amper bijgebouwd wordt. En als er al bijgebouwd wordt is het aan de rand, Nederland is geen hoogbouw land.

Zolang je een courant appartement hebt zou ik me niet al te veel zorgen maken. Het zijn juist de duurdere woningen in de buitengebieden die het eerste een daling gaan merken.
Het probleem is dat je voor het budget van TS, geen courant appartement kan kopen. In dit segment is overbieden nog voor de bezichtiging gebruikelijk, en dat kan maar zo >10% zijn. Ik lees een oppervlakte van 70m2 in de startpost? Dat lukt zelfs aan deze kant van het IJsselmeer (Zwolle) niet voor 180k.

2/3e van de oppervlakte in een mindere wijk zal wellicht wel lukken, maar precies die dingen zijn een stuk minder waardevast dan het 70m2 appartement vlakbij een station of winkelcentrum.

Het woningtekort wordt inderdaad niet makkelijk opgelost, maar de vraag naar woningen kan wel degelijk afnemen. De vraag komt nu voornamelijk uit beleggers, starters komen er al amper meer tussen. Politiek zijn er wel bewegingen, waaronder het verhogen van de overdrachtsbelasting, die beleggers blokkeren. Dat duurt niet lang meer (praktisch 1 week :+).
De baanzekerheid van veel jongeren (voornamelijk 30 min) daalt snel en de steunmaatregelen kunnen niet voor eeuwig voortgezet worden. De werkloosheid ligt lager dan de werkloosheid van vorig jaar, terwijl de winkelstraten volledig leeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Rente is gewoon erg laag.. je woont dus gewoon voor een gefixeerde prijs voor x jaar. Zolang je daar niet weg hoeft is een daling nooit een probleem. Bovendien is het niet zo dat een appartement niks meer waard is. In het ergste geval keldert het met 20%, nog geen groot drama. (Duurder huis/appartement keldert met zelfde of hogere percentages).

Geod mogelijk dat de economie een grote dreun krijgt.. maar ik verwacht eerder dat de overheid het probeert op te.lossen met de inflatie aan te wakkeren. Mooi voor je schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
@Richh Eens dat de werkloosheid echt nog wel een klap gaat maken ja. Op dit moment wordt een heel groot werkloos deel van de bevolking door NOW-uitkeringen overeind gehouden. Als de staatssteun stopt gaan we pas echt zien welke bedrijven de corona-pauze hebben overleefd en welke alsnog 'gaan'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Valorian schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:44:
[...]

Tsja, mijn argument was ook wat kort door de bocht. Ik begrijp alle voors en tegens en zou ook niet iemand adviseren om het "kopen om het kopen" , maar icm een uitgangspunt waarbij huur torenhoog is en een alternatief niet voor handen vind ik het nog steeds de verstandigste beslissing. Eens dat het een keer gaat zakken, en zelf denk ik ook dat dat de komende jaren zal zijn.

Maar desalniettemin lijkt zelfs in het worst-case-scenario (dus een daling meteen na je torenhoge investering) kopen nog steeds geen slechte financiele keuze als je er maar tenminste een aantal jaar niet per se weg hoeft.
Daar ben ik het overigens volledig mee eens. Als je niet per se weg moet, is kopen imho snel verstandiger dan de duurhuur die we in Nederland hebben.

Dat zal TS voor zichzelf moeten bepalen. Hij is alleenstaand geeft hij aan, maar als je na een jaar relatie gaat samenwonen en uiteindelijk over de kinderwens gaat praten, kan een appartement (zeker eentje van 50/60m2) wel eens erg krap gaan worden. Als de woningprijzen dan gedaald zijn (bijvoorbeeld door een hogere rente, welke immers ook historisch laag is) - dan heb je een mooie restschuld en is het maar de vraag hoe ver een eventueel 2e inkomen de boel dan kan compenseren.
Historisch gezien is er de afgelopen halve eeuw nog nooit een moment geweest waarop kopen niet handig was als je er tenminste de eerstvolgende daling-golf mee kon uitzitten. Verlies je net dan ook je baan dan kan het zijn dat je dubbel f*cked bent natuurlijk. Dus iemand met een baaan in een risicovolle branche zou ik nu ook niet adviseren te kopen.
Als je baanzeker bent en ook zeker weet dat je hier minimaal 5 jaar kan overleven, liefst 10, dan zou ik ook zeker kopen.

Over baanzekerheid weten we echter helemaal niks (ondanks dat iedereen hier al direct adviseert: gewoon kopen!) :P en over zijn toekomstplannen lees ik ook nog weinig.
Het laatste wat ik lees, daar begrijp ik wel uit dat 'ie niet op 50m2 zit te wachten, en dat snap ik heel goed. Ik zou zo'n beleggingsproduct in de huidige markt ook overslaan.
Maar goed, deze (overigens interssante) discussie is al uitgebreid gevoerd in het woningmarkt-topic natuurlijk.
Zeker, mooie leestip voor @sennits: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 :P

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 23-12-2020 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 25-06 23:10

JT

VETAK y0

Een maat van mij heeft een tijdje anti-kraak gewoond op een en dezelfde locatie en in de tijd kun je goed sparen om net iets meer te besteden te hebben :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
Ik zou persoonlijk altijd kopen als dat lukt, zeker met de huidige rentestanden. Ik heb ook gekocht, kon een hypotheek krijgen in jouw prijsklasse. Ik betaal ca. 650 euro per maand bruto. Daarvan is 500 aflossing. Huurhuizen door al snel 900+. Wellicht, als je een 2,5 of 3 slaapkamer appartement te pakken krijgt, dat je nog een kamer kan verhuren? Je bent toch gewend samen met iemand te wonen, 300-400 euro per maand in de pocket (en dus feitelijk ruim de helft van je hypotheek betaald) en wat reuring om je heen. In de stad wellicht nog wel vraag naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:35
[...]

In Berkel een tussenwoning voor 200k? Prettige wedstrijd, gaat je nooit lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Bij particuliere beleggers gaan de huurprijzen inderdaad door het dak, maar bij de grotere corporaties is er echt wel wat te vinden binnen je budget, ook als je de inkomensgrenzen meeneemt. Soms is de inkomensgrens ook te ontwijken als je kan aantonen dat je binnenkort meer gaat verdienen en/of spaargeld bezit.

De grotere corporaties staan vaak niet op Funda, maar hebben eigen sites :)

https://www.vesteda.com/n...6&lat=51.92442&sortType=0

Ik huur zelf ook bij Vesteda en heb in 2,5 jaar nog nooit zo veel leegstand gezien hier :P
Wellicht kan je van een vorige bewoner zo wat meubels meenemen voor een mooi prijsje. 700-800 euro per maand is veel geld (zonder dat je het opspaart) en de oppervlakte is wellicht laag, maar je kiest wel voor een stukje zekerheid.

Is gewoon vrije sector huur, dus geen inschrijving of een te hoog inkomen.
Zorg dat je de gebouwbeheerders die je een rondleiding geven snel kan bereiken als er weer iets nieuws beschikbaar komt.
Vesteda ken ik toevallig, maar er zijn er ongetwijfeld meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 23-12-2020 17:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grono112
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 13:26
Ik zie dat veel mensen wel makkelijk zeggen ga een huis kopen. als ik bel voor een huis dat 1 dag op Funda staat ben ik nummer 21 in de rij, wat betekend dat je dus op de reserve lijst komt voor een bezichtiging!! Als je het al lukt om een bezichtiging te plannen krijg je 25 / 30 minuten om te kijken en moet je meteen beslissen dat je een bod wilt uitbrengen. Dat zal in de regio Rotterdam niet anders zijn ben ik bang.

Want de Funda prijs is de prijs waar je vanaf mag bieden. dus op alle huizen die je ziet moet je al standaard 10% bij rekenen om minimaal mee te bieden.

Daarbij worden er prijzen gevraag voor huizen waar ook nog even de Keuken / Badkamer / vloer opnieuw aangelegd mag worden.

Dus als starter een huis kopen is echt een moeilijke en frustrerende onderneming. Maar ik ben het wel eens met dat kopen aantrekkelijker is dan huren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:05

FreakNL

Well do ya punk?

F_J_K schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:50:
Appartementen in het goede gedeelte van Capelle doen ook gewoon 210/220..

https://www.funda.nl/koop...7486222-chopinstraat-131/

https://www.funda.nl/koop...143872-puccinistraat-108/

Ik heb overigens van mijn 27e (2007) tot mijn 35e (2014) gehuurd in Rotterdam. Per ongeluk 1 van de betere beslissingen van mijn leven. Net als op het dieptepunt kopen dat was :) Als ik in pakweg 2009 iets gekocht had was ik daar dus niet zomaar (zonder verlies) weggekomen.

Dus iedereen die maar roept; “kopen!”; Er is ook een andere zijde van de medaille. Ik zie ook niemand iets posten over het feit dat appartementen altijd het hardst geraakt worden bij een crisis...

[ Voor 36% gewijzigd door FreakNL op 23-12-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sennits
Bedankt voor de reacties. Vanwege alle uiteenlopende opties/meningen wordt een keuze maken niet gemakkelijker. Ik ga het even op me laten bezinken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 25-06 23:10

JT

VETAK y0

sennits schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:47:
Bedankt voor de reacties. Vanwege alle uiteenlopende opties/meningen wordt een keuze maken niet gemakkelijker. Ik ga het even op me laten bezinken
Anderen kunnen de keuze ook niet voor je maken, met de extra info kun je zelf waarschijnlijk een betere keuze maken die het beste bij jou past :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:16

TMC

[...]

Jij kent de regio niet echt denk ik. Spijkenisse/Hoogvliet zijn onvergelijkbaar met Berkel (dat vaak duurder is dan Rotterdam zelf).

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Daar zegt hij niks over natuurlijk. Hij heeft op zich wel gelijk dat het allemaal regio Rotterdam is.. Overigens wel glijdende schaal; Straks rekenen we Hellevoetsluis en Zevenhuizen er ook bij ;)

Er zit inderdaad een groot verschil tussen Spijkenisse en Berkel (ten faveure van Berkel) en dat komt terug in de prijs.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik twijfelde idd over Berkel, maar noemde gewoon wat omliggende gemeenten op. No worries ;)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou persoonlijk geen stadsappartement (meer) kopen, maar een woning. Dan kom je idd uit buiten Rotterdam e.o.

Zoiets als dit:
https://www.funda.nl/koop...-41195930-irenestraat-30/

Maarja ik lees al over Rotterdam, Berkel, etc.. dat gaat je nooit lukken, waarschijnlijk kun je daar zelfs amper tegenop sparen met de huidige stijging van 8-9% per jaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 24-12-2020 10:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Polderviking
pizzacabonara schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:44:
Heb in een soortgelijke situatie gezeten 30 alleenstaand kom uit de huur. Als je kan kopen zou ik het direct doen. Niet lang over na denken, wel even de buurt goed checken (ook heel belangrijk vooral in Nederland).
Hier in Nederland heb ik toch vooral het gevoel dat je echt op straatniveau moet kijken of je er wil zitten, je krijgt bij bezichtigingen vanzelf wel een "vibe" van de directe omgeving.
Je kan wat dat betreft ook 't beste in de zomer bezichtigen. Vaak heb je mensen die dan buiten gaan zitten, vooral in de "volksere" buurten. Daar op zich kan je al wat van vinden maar je kan dan ook ff praten met die aspirant buurtgenoten.

Buren en buurt is verder vooral gewoon een lotto. Je kan prachtig kopen en dan twee maanden later komen de flodders naast je wonen. Ben je ook uitgepraat.

Mijn vriendin is Mexicaanse, opgegroeid in Mexico (Stad). Die moet altijd lachen als ik het heb over slechte buurten. Ze vind oprecht dat Nederland breed genomen geen écht slechte buurten kent.
Referentiekader is alles.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:24
sennits schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:31:
[...]

Kan best zo zijn dat ik iemand anders leer kennen en mogelijk snel wil gaan verhuizen.
Nog een tip voor als je misschien snel wil gaan verhuizen: verbouwen is duur en de kosten krijg je bij verkoop bij lange na niet terug. Koop dus, als het even kan, een woning waar je geen dure verbouwing aan hoeft te doen (keuken, badkamer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Sport_Life schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:42:
Ik zou persoonlijk geen stadsappartement (meer) kopen, maar een woning. Dan kom je idd uit buiten Rotterdam e.o.

Zoiets als dit:
https://www.funda.nl/koop...-41195930-irenestraat-30/

Maarja ik lees al over Rotterdam, Berkel, etc.. dat gaat je nooit lukken, waarschijnlijk kun je daar zelfs amper tegenop sparen met de huidige stijging van 8-9% per jaar.
Nu weet ik niet waar de TS woont en of hij mobiel is, maar dit is een gat op een uur (met OV) naar het centrum van Rotterdam... En het is ook niet echt aan te fietsen... Daar zou ik nu al niet eens willen wonen laat staan toen ik vrijgezel was... Alleen in zo’n dorp gaan wonen (zondere verdere binding) zou niet mijn keuze zijn iig.)...

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@sennits normaal reageer ik niet heel snel op dergelijke topics maar toen ik je verhaal las moest ik erg aan mezelf denken. Qua leeftijd ben ik maar een paar jaartjes ouder maar heb rond diezelfde leeftijd in een vergelijkbare situatie gezeten. Op basis van wat ik heb meegemaakt kwam ik in ieder geval tot de conclusie dat het maar om twee redenen zinvol was om te huren:

- als je niet genoeg verdient om überhaupt financiering rond te krijgen voor een koopwoning
- als je snel tijdelijk een woning nodig hebt (in mijn geval tussen koopwoningen in met een vooraf bepaalde tijd)

In alle andere gevallen ben je met huren altijd duurder uit. Bovendien bouw je ook geen vermogen op.

Ook ik adviseer om de toch te kijken of je ergens wat kan kopen. Nu zie je de voordelen misschien niet genoeg maar misschien heb je over een paar jaartjes een partner misschien kinderen. Dan ben je echt heel blij dat je geen starter meer bent op de woningmarkt. De komende 10 jaar zal de woningkrapte niet als sneeuw voor de zon verdwijnen dus ik zou me daar niet al te druk om maken.

Tip: voormalige huurwoningen kunnen soms een uitkomst bieden. Kijk eens op:

https://www.woonstadrotte...koopwoningen?sort=default

[ Voor 4% gewijzigd door Jay-B op 24-12-2020 19:27 ]

• sennits
Jay-B schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:23:
@sennits normaal reageer ik niet heel snel op dergelijke topics maar toen ik je verhaal las moest ik erg aan mezelf denken. Qua leeftijd ben ik maar een paar jaartjes ouder maar heb rond diezelfde leeftijd in een vergelijkbare situatie gezeten. Op basis van wat ik heb meegemaakt kwam ik in ieder geval tot de conclusie dat het maar om twee redenen zinvol was om te huren:

- als je niet genoeg verdient om überhaupt financiering rond te krijgen voor een koopwoning
- als je snel tijdelijk een woning nodig hebt (in mijn geval tussen koopwoningen in met een vooraf bepaalde tijd)

In alle andere gevallen ben je met huren altijd duurder uit. Bovendien bouw je ook geen vermogen op.

Ook ik adviseer om de toch te kijken of je ergens wat kan kopen. Nu zie je de voordelen misschien niet genoeg maar misschien heb je over een paar jaartjes een partner misschien kinderen. Dan ben je echt heel blij dat je geen starter meer bent op de woningmarkt. De komende 10 jaar zal de woningkrapte niet als sneeuw voor de zon verdwijnen dus ik zou me daar niet al te druk om maken.

Tip: voormalige huurwoningen kunnen soms een uitkomst bieden. Kijk eens op:

https://www.woonstadrotte...koopwoningen?sort=default
ik zie in mijn situatie nog wel een andere reden om te huren; ik pieker namelijk extreem veel. Sinds kort ben ik hiervoor in behandeling bij een psycholoog. Daarom weet Ik weet niet of ik het mentaal aan kan om in zo'n turbulente tijd in de koopmarkt te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@Jay-B,

Dan koopt hij ergens een eengezinswoning voor 220k (dat zal in de randstad sowieso niet veel soeps zijn voor die prijs), woon er een jaartje , komt iemand tegen terwijl er tegelijkertijd een dip (of crisis) op de huizenmarkt optreedt waardoor hij ineens 50k in de min staat.... En diegene die hij tegengekomen is wil nou juist daar net niet wonen ;)

Huren is echt zo gek nog niet, je moet pas gaan kopen als je zeker weet dat je op diezelfde plek een jaar of 4-5 wilt zitten.. En dat is wel het minimum...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
sennits schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:56:
[...]

ik zie in mijn situatie nog wel een andere reden om te huren; ik pieker namelijk extreem veel. Sinds kort ben ik hiervoor in behandeling bij een psycholoog. Daarom weet Ik weet niet of ik het mentaal aan kan om in zo'n turbulente tijd in de koopmarkt te stappen.
Als je kiest een huis te kopen is dat tot je volgende huis de grootste aankoop die je ooit gedaan hebt en dat komt bij veel mensen met een bepaalde mate van de twijfel en onzekerheid. Dat is helemaal niet vreemd.

Wat je bij twijfel heel erg kan helpen is om enerzijds voor jezelf te bepalen wat jij maximaal wilt betalen voor de woning waar jij je nog comfortabel bij voelt. Budgetteer daarbij je totale maandelijkse uitgaven waarbij je voor je huis ook rekening houdt met bijkomende kosten voor verzekering, belastingen, energie en reservering voor onderhoud. Daarnaast kan het helpen om een plan te maken hoe je om gaat met je buffer en dat specifiek hoeveel je daar van apart wilt houden voor tegenvallers en ook als harde reserve. Dat maakt de kans dat je in de problemen komt een stuk kleiner.

Als je het huis eenmaal gekocht hebt en je zet de rente een redelijke periode vast, dan heb je vanaf dat moment over dat deel van je maandlasten zekerheid. En omdat die lasten gelijk blijven, ontstaat er na een paar jaar ruimte als je salaris zal stijgen. Tenminste met een inflatiecorrectie en als je ook nog kan groeien in een salarisschaal waar je in zit helpt dat ook.

Dit is overigens geen advies om te kopen want dat is een keuze die jij alleen zelf kunt maken. Het is een manier om gestructureerd inzicht te krijgen in de financiële gevolgen van een aankoop wat je misschien kan helpen minder te piekeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-06 11:14
Persoonlijk vind ik 35k erg weinig spaargeld om te kopen. Als je iets gaat overbieden dan moet dat uit eigen zak. Met 35K wat wil je beginnen tegen andere kopers of pandjeszoekers... en dan komen de bijkomende kosten er nog bij. Zoiezo zou ik geen oud appartement kopen. De VVE kosten zijn vaak duur. En als er echt een grote renovatie plots moet gebeuren en de pot is leeg worden die kosten verdeeld.
Zorg in ieder geval dat de VVE een goede buffer heeft. 100k is niks voor een pand.

Nieuwbouw zou de beste optie zijn. De eerste 10 jaar weinig onderhoud en lage VVE kosten. Maar zie er maar tussen te komen, tegenwoordig erg duur en vaak zit er nog geen keuken bij in.

Als ik in jouw schoenen zou staan en niet wilt huren maar wel wilt gaan kopen. Blijf nog lekker 2 jaar thuis wonen en mocht er iets op je pad komen toeslaan. Nu kan je goed sparen. Probeer die 35k te verdubbelen dan heb je een betere basis om iets te kopen.
Maak het thuis wonen je comfortabel. Geen idee hoe je nu thuis woont. Heb je een zolder of alleen een kamer? Mocht je een 2e kamer over hebben maak daar lekker een mancave van om tv te kijken/gamen als je daar van houd. Misschien kom je binnen 2 jaar wel iemand tegen waarmee je tegen die tijd iets mee wilt kopen. Dan ben je met zn 2 en kan je veel meer op de huizenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 06:38:
@Jay-B,

Dan koopt hij ergens een eengezinswoning voor 220k (dat zal in de randstad sowieso niet veel soeps zijn voor die prijs), woon er een jaartje , komt iemand tegen terwijl er tegelijkertijd een dip (of crisis) op de huizenmarkt optreedt waardoor hij ineens 50k in de min staat.... En diegene die hij tegengekomen is wil nou juist daar net niet wonen ;)
Werd ik ook voor gewaarschuwd destijds. Ik maakte echter gebruik van een MVE-regeling wat het risico aanzienlijk verlaagde (vaak het geval bij voormalige huurwoningen). Het nadeel is dat je niet alle winst in de waardeontwikkeling mag houden maar tegelijkertijd draai je ook niet op voor het totale verlies mocht je de woning toch moeten verkopen in een tijd dat het wat minder gaat in de markt.
Huren is echt zo gek nog niet, je moet pas gaan kopen als je zeker weet dat je op diezelfde plek een jaar of 4-5 wilt zitten.. En dat is wel het minimum...
Daar ben ik het wel mee eens. In mijn geval had ik 5 jaar gepland. Het zijn er 7 geworden. Wel financieel gezien mijn beste beslissing ooit op dit gebied. Woning is uiteindelijk met flinke overwaarde verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leesaa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:08
Heb je ook op woonnet rijnmond gekeken?
Direct kans, loting en vrije sector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sennits
Leesaa schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:23:
Heb je ook op woonnet rijnmond gekeken?
Direct kans, loting en vrije sector
Ja. Direct kans probeer ik wel eens. Om 20:00 komt het nieuwe aanbod online, maar dan is de website zo traag dat je eigenlijk altijd wel te laat bent. Ik heb een tijdje terug een scriptje geschreven voor de loting woningen... hopen op een gelukje 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albestaz
  • Laatst online: 10:00
.

[ Voor 99% gewijzigd door Albestaz op 27-12-2020 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albestaz
  • Laatst online: 10:00
sennits schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 22:07:
[...]

Ja. Direct kans probeer ik wel eens. Om 20:00 komt het nieuwe aanbod online, maar dan is de website zo traag dat je eigenlijk altijd wel te laat bent. Ik heb een tijdje terug een scriptje geschreven voor de loting woningen... hopen op een gelukje 🤞
Succes met je zoektocht!

Wij zijn uiteindelijk geslaagd in Schiedam. Nog steeds één van de goedkoopste steden in de Randstad terwijl het een leuk historisch centrum heeft met alle denkbare voorzieningen en goede OV verbindingen (met de intercity sta je letterlijk in 3 minuten op Rotterdam Centraal of in 15 minuten op Den Haag Centraal). Stad is ook flink in ontwikkeling de laatste jaren waardoor het steeds verder opknapt. Aftandse gebouwen maken plaats voor nieuwbouw en er komen regelmatig ook voor starters woningen bij (zoek bijvoorbeeld eens op schieveste).

Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht in Schiedam Oost, staat van oudsher niet bekend als geweldig en zeker niet te vergelijken met Rotterdam Noord of Kralingen, maar de prijs is dan ook de helft lager dan in die buurten. Wij vinden het er prima wonen, voel me er zeker niet onveilig of zo. De ligging is daarbij perfect. In 10 minuten loop je naar het centrum van Schiedam of loop je in 7 minuten naar het station. Rotterdam centrum doe je op de fiets in een kwartiertje.

M'n vriendin zegt binnenkort haar studio op in Rotterdam west op 10 minuten wandelen van Rotterdam Centraal. Particuliere verhuur en betaald geloof ik iets van 600-700 euro incl internet en energie. Wel klein natuurlijk, maar als singel prima wonen terwijl je dan niet vast zit aan koop en nog kunt doorsparen. Zo iets kan natuurlijk ook. Markt is lastig, maar er zijn altijd wel opties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:24
Mastergo schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:25:
Als je iets gaat overbieden dan moet dat uit eigen zak.
Ik ben het met je eens dat €35k niet heel veel is om mee te kopen maar het is niet zo dat datgene wat je boven de vraagprijs biedt per se uit eigen zak komt. Alleen dat deel wat je boven de getaxeerde waarde biedt, maar de getaxeerde waarde kan best hoger zijn dan de vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
Mastergo schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:25:
Persoonlijk vind ik 35k erg weinig spaargeld om te kopen. Als je iets gaat overbieden dan moet dat uit eigen zak. Met 35K wat wil je beginnen tegen andere kopers of pandjeszoekers... en dan komen de bijkomende kosten er nog bij. Zoiezo zou ik geen oud appartement kopen. De VVE kosten zijn vaak duur. En als er echt een grote renovatie plots moet gebeuren en de pot is leeg worden die kosten verdeeld.
Zorg in ieder geval dat de VVE een goede buffer heeft. 100k is niks voor een pand.

Nieuwbouw zou de beste optie zijn. De eerste 10 jaar weinig onderhoud en lage VVE kosten. Maar zie er maar tussen te komen, tegenwoordig erg duur en vaak zit er nog geen keuken bij in.

Als ik in jouw schoenen zou staan en niet wilt huren maar wel wilt gaan kopen. Blijf nog lekker 2 jaar thuis wonen en mocht er iets op je pad komen toeslaan. Nu kan je goed sparen. Probeer die 35k te verdubbelen dan heb je een betere basis om iets te kopen.
Maak het thuis wonen je comfortabel. Geen idee hoe je nu thuis woont. Heb je een zolder of alleen een kamer? Mocht je een 2e kamer over hebben maak daar lekker een mancave van om tv te kijken/gamen als je daar van houd. Misschien kom je binnen 2 jaar wel iemand tegen waarmee je tegen die tijd iets mee wilt kopen. Dan ben je met zn 2 en kan je veel meer op de huizenmarkt.
Als je een woning koopt van 250k heb je tussen 10~15k kosten koper (afhankelijk van aankoopmakelijkaar enzo), plus wat je eventueel overbied. Waarom vind je 35k weinig?
Ik bedoel als je nog keukens en badkamers moet plaatsen wordt het allicht krap maar een beetje latex op de muren en eventueel een nieuwe cv ketel kost de wereld niet.

Je overbiedingen komen ook niet zomaar koud uit eigen zak (in directe zin dan) zolang de taxatiewaarde mee kan rekken met je bod...
Hier heeft een aankoopmakelaar een rol.
En als je heftig boven waar je hem voor getaxeerd krijgt moet bieden dan is dat sowieso wel een moment van reflectie of die woning dat allemaal wel waard is.

Ik ben ook wel benieuwd naar uitdieping van je standpunten ten aanzien van onderhoud van oude appartementen. Dat is een kwestie van een gezonde VVE en een MJOP. Beide zijn al enige tijd verplicht en zijn gewoon stukken die je krijgt/kan opvragen bij bezichteging.
Als je oprecht niets ouds wil kopen dan snap ik dat je het benauwd hebt op de woningmarkt, zeker in de randstad bestaat er amper nieuwbouw en dat wat er is is weg voordat er überhaupt een fundering ligt en moet je feitelijk ongezien kopen.
Kan je ook wel wat van vinden. Ik heb toch altijd wel een radicaal ander gevoel bij een woning als ik er sta, dan wanneer ik naar wat foto's/impressies en een plattegrondje kijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Polderviking op 28-12-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Richh schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:54:
[...]

Als je baanzeker bent en ook zeker weet dat je hier minimaal 5 jaar kan overleven, liefst 10, dan zou ik ook zeker kopen.
De meeste verzekeringen bij huizen (tegen inkomensverlies/ of overlijden werkende partner) zijn ook maar voor 10 jaar verplicht. Dus zels banken zien daar weinig risico in.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sennits
Heb super veel geluk gehad. Vorige week kreeg ik bericht van een woningcorporatie dat ik als eerste ben geloot voor een sociaal huurappartement en het is nog nieuwbouw ook. Begin februari kan ik gaan tekenen.

Heb zoveel bezichtigingen gehad en telkens overboden dat dit een hele geruststelling is.
Pagina: 1