Aankoopadvies hardtop cabrio tot 12k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-11 21:59

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Een jaar terug heb ik de overstap gemaakt naar het rijden van cabrio. Een hardtop was al gauw een vereiste door de combinatie van het dagelijkse gebruik, en bescherming tegen vandalisme (wat in mijn werkveld zeker relevant is), heb ik een 307CC gekocht.
Ik had veel onderzoek naar deze auto gedaan, en gezien die info een prima keuze gemaakt, een 'oude' 1.6 liter motor die zeer degelijk is (ja ze zijn er van Peugeot), met de facelift versie electronica, waardoor best een betrouwbare auto is.

Echter was het ook een stap achteruit van mijn auto daarvoor (en tevens eerste), een BMW 3 serie (e46) qua comfort, daarnaast is die alles behalve vlot, en al weet ik menig snellere auto's er uit te trekken door niet bang te zijn voor de 6k toeren, zou ik graag iets sportievers willen.

Door het nodige spaarwerk zijn er een hoop leuke auto's te koop.

In principe heb ik iedere hardtop cabrio bekeken, daar in vallen in principe de Peugeots, Renaults en Opels af. De BMW Z4 ligt te hoog qua prijs, de welbekende MX5's zijn niet te doen, een NC is toch echt nog te klein voor mij, ook met modificaties gaat dat hem niet worden.

Bovenaan de lijst staan de Mercedes R171 SLK's en de BMW E93 3 series. Volvo C70 vind ik ook nog wel interessant, al vind het benzine verbruik van de auto wel erg hoog.

Ik loop al maanden met de vraag van welke auto het gaat worden, dus hopelijk kunnen jullie een beetje helpen.

Wat zoek ik:
Sportief maar wel nog comfortabel - ga hem dagelijks gebruiken, in principe niet meer dan 50km per rit.
8 seconden of minder naar de 100. Ik doe niet aan hard rijden, wel sportief optrekken.
Schakel heeft een voorkeur, maar is geen harde eis.
Hardtop
Betrouwbaar (duh)
Benzine

Om nog de voor en nadelen te bekijken van de Mercedes en BMW zover ik het kan zien:

Mercedes rijdt vermoedelijke sportiever maar minder comfort
Mercedes heeft airscarf
BMW is 4 zits (er zit niet vaak meer dan 2 in de auto, en vriendin heeft een station)
BMW ligt hoger op de weg

Qua design vind ik ze vergelijkbaar in aantrekkelijkheid, de R171 vind ik tof om te zien, de e93 is een strakke coupe.

Dus wie kan mij nog een stapje verder helpen qua keuze?

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Alle reacties

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:58

MLLL

Palm Treo 650

Enige die ik nog kan vinden buiten de merken uit de no go is de VW Eos.

Maar of je daar blij van wordt is maar de vraag, die staan nogal bekend om lekkende daken is al vrij op leeftijd.
Die 2,0TSI is volgens mij nog voor de beruchte TSI debacle tijd , dsg zou ik wel laten staan.

Of een Ford Focus daar zit alleen niets tussen dat rond de 8 seconde naar de 100km/u sprint

[ Voor 14% gewijzigd door MLLL op 22-12-2020 22:57 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Benjamin- Misschien wel interessant om in je vraagstelling te vermelden: Wil je die auto voor dagelijks vervoer gaan gebruiken, en zo ja, over wat voor een aantal Kilometers praten we dan op jaarbasis?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
E93 335i lijkt me de enige optie :9~

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-11 23:08
Ik zou persoonlijk een E93 pakken. Bij je zoektocht gewoon even goed op het aantal eigenaren letten en een keuring laten doen bij een BMW dealer (heeft ie alle recalls gehad en altijd onderhoud etc.).
Een 330i (of 328i / 325i) moet opzich wel te doen zijn voor 12k, je krijgt een wat hogere kilometerstand maar dat hoeft met de BMW blokken de pret niet te drukken. (ken een aantal 335i's met flink wat meer vermogen dan stock met 250k km op de teller.).
Sethro schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:03:
Voor 12k wil je daar niet aan beginnen haha

Zucht...

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
MLLL schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:55:
Enige die ik nog kan vinden buiten de merken uit de no go is de VW Eos.

Maar of je daar blij van wordt is maar de vraag, die staan nogal bekend om lekkende daken is al vrij op leeftijd.
Die 2,0TSI is volgens mij nog voor de beruchte TSI debacle tijd , dsg zou ik wel laten staan.

Of een Ford Focus daar zit alleen niets tussen dat rond de 8 seconde naar de 100km/u sprint
Oh ja de Eos. Was hier geen fan van. Heb daar een keer in gezeten, maar achterin vond ik erg onprettig zitten. (hoog middenstuk, en rare vorm aan de zijkant waardoor ik echt niet prettig zat)
Will_M schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:00:
@Benjamin- Misschien wel interessant om in je vraagstelling te vermelden: Wil je die auto voor dagelijks vervoer gaan gebruiken, en zo ja, over wat voor een kilometers praten we dan op jaarbasis?
Staat er gewoon in. Dagelijks gebruik.
Kilometers op jaarbasis is niet zo heel relevant. Ik werk lange diensten, waardoor ik full time werk en toch maar 2 of 3 ritten per week maak. Gaat dus meer om de lengte van de ritten, wat zo'n 50km is. Om toch een schatting te geven, zeg zo'n 15k per jaar.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• Sethro
SgtElPotato schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:04:
Ik zou persoonlijk een E93 pakken. Bij je zoektocht gewoon even goed op het aantal eigenaren letten en een keuring laten doen bij een BMW dealer (heeft ie alle recalls gehad en altijd onderhoud etc.).
Een 330i (of 328i / 325i) moet opzich wel te doen zijn voor 12k, je krijgt een wat hogere kilometerstand maar dat hoeft met de BMW blokken de pret niet te drukken. (ken een aantal 335i's met flink wat meer vermogen dan stock met 250k km op de teller.).

[...]

Voor 12k wil je daar niet aan beginnen haha
Richting de 15k staan er best leuke te koop. Goede vinden gaat toch paar maanden duren en dan is de rest erbij gespaard.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Sethro schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:03:
335i zal best leuk zijn ja. Maargoed zag dat een 330i ook al iets van 6,5 naar de 100 doet, dat is echt meer dan zat.
SgtElPotato schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:04:
Goede controle is sowieso wel belangrijk met dit soort prijzen.

Zag inderdaad zat keuze voor die prijs, 330i zag ik al voor onder de 12k met echt zeer nette standen (150k km ong). Sowieso maak ik me niet erg druk om de kilometerstand.

Wat maakt het dat je de E93 zeg boven een R171?
Sethro schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:08:
[...]

Richting de 15k staan er best leuke te koop. Goede vinden gaat toch paar maanden duren en dan is de rest erbij gespaard.
Eens dat ik door kan sparen, echter dan komt er geen einde aan.

Ik heb voor mezelf deze grens gelegd, omdat ik weet dat ik voor die prijs een mooie auto kan krijgen die aan mijn eisen voldoet. Volgens mij is er verder geen belangrijk voordeel te vinden tussen de 335 en bijv de 330.

Mijn doel is lekker vlot optrekken, niet om sportauto's er proberen uit te trekken.

• SgtElPotato
Sethro schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:08:
[...]

Mijn advies zou het niet zijn, grote kans dat je waste gates / turbo's en meer moet gaan vervangen binnen korte tijd (rond de 200k km). Kost je ook weer 1500/2000 euro.
Benjamin- schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:13:
[...]
Goede controle is sowieso wel belangrijk met dit soort prijzen.

Zag inderdaad zat keuze voor die prijs, 330i zag ik al voor onder de 12k met echt zeer nette standen (150k km ong). Sowieso maak ik me niet erg druk om de kilometerstand.

Wat maakt het dat je de E93 zeg boven een R171?
Ik vind persoonlijk de R171 echt lelijk. Imho het kleine broertje van de SL maar mislukt. :+

[ Voor 38% gewijzigd door SgtElPotato op 22-12-2020 23:17 ]

Zucht...

• Sethro
330i is ook heel fraai maar net geen 335i. In verbruik en kosten is er nauwelijks verschil. Bij mij zou dat knagen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 22-12-2020 23:19 ]

• SgtElPotato
Sethro schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:18:
330i is ook heel fraai maar net geen 335i. In verbruik en kosten is er nauwelijks verschil. Bij mij zou dat knagen.
Het valt trouwens opzich nog wel mee zie ik nu. Voor rond de 15k heb je meerdere exemplaren met 150k op de teller wat een prima kilometerstand is.

Maar met een max budget van 12k zou ik voor een 330i gaan omdat je bij de 335i al snel richting de 200k of meer aan kilometers gaat.

Zucht...

• SteV1986
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-11-2024
Hier een R171 rijder. Betreffende de looks dat is echt een smaak ding merk ik. Sommigen vinden m verschrikkelijk. Anderen top. Het mooie vind ik dat het model daar de R171 tot 2011 is geproduceerd nog vrij tijdloos overkomt. De versie die ik rijd komt uit 2004 en ik hoor regelmatig van mensen dat ze dat niet hadden verwacht.

Wat info over de R171
- In mijn optiek wel comfortabel, lage instap daar hoor ik mensen wel over die eens meerijden, lastiger in of uit de auto komen. Je moet je er als het ware in laten vallen, als je daar gewend aan bent geen enkel probleem meer. Ik vind t soms eerder lastig uit een hogere auto te stappen ;)
- Qua lengte is dit inderdaad de betere optie. Met bijna 1m90 heb ik ook eerst gekeken naar een NC en dat paste gewoon simpelweg niet. Eerlijk is eerlijk er blijft niet veel hoofdruimte over voor mij.
- Airscarf, nut is afhankelijk van hoe je tegen je stoel aanzit. Zit je standaard iets met je hoofd van de hoofdsteun af vind ik het effect marginaal (met kap open). Stoelverwarming is wel een absolute must.
- Nog een must dimmende achteruitkijkspiegel en buitenspiegels, gezien hoe laag je auto is wordt je anders nogal eens verblind.
- Sportief, ja genoeg in de zin van auto rijd goed door, is geen echte sportwagen als je het mij vraagt, die ervaring heb je meer in een MX5. Verwacht wel dat er wel eens vaker een leasebak naast je staat bij het stoplicht die dan toch sneller wil optrekken dat lokt de auto blijkbaar toch wel uit.
- Aanschaf, kijk uit met aankoop in NL. Veel auto's zijn import waarvan de historie niet altijd duidelijk is. Mijn exemplaar heb ik uit België gehaald. Met name ook om de opties in orde te hebben en geen standaard grijze kleur.

Mocht je meer vragen hebben let me know wellicht kan ik nog wat meer van mijn ervaringen delen.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
SgtElPotato schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:14:
Ik vind persoonlijk de R171 echt lelijk. Imho het kleine broertje van de SL maar mislukt. :+
Ik vind hem juist echt wel leuk er uit zien, zeker als je een iets sportievere bumper zou doen, gezien ik dat nog wel het minst mooie vind. (bepaalde pakketten of de AMG versie heeft wel mooie)

Ook nog een andere reden behalve uiterlijk?
Sethro schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:18:
Begrijp wel waarom, denk bij mij alleen niet, omdat je namelijk altijd wel hoger kan, je kan ook nog naar de M3. Natuurlijk zal daar een veel groter prijsverschil in zitten, maar punt is dat je altijd hoger kan, altijd sneller enz. Ik ben daar niet zo heel gevoelig voor.

Waarom ik nu een andere auto wil, is omdat die Peugeot gewoon echt traag is, 12,5 naar de 100 geloof ik, en qua comfort is er zeker ook nog heel wat te behalen.
SgtElPotato schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:23:
[...]

Het valt trouwens opzich nog wel mee zie ik nu. Voor rond de 15k heb je meerdere exemplaren met 150k op de teller wat een prima kilometerstand is.

Maar met een max budget van 12k zou ik voor een 330i gaan omdat je bij de 335i al snel richting de 200k of meer aan kilometers gaat.
Opzicht hoeft 200k KM natuurlijk geen probleem te zijn. Ik weet niet wat een beetje normale standen zijn voordat deze motors problematisch worden? 4 ton?
SteV1986 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:26:
Hier een R171 rijder. Betreffende de looks dat is echt een smaak ding merk ik. Sommigen vinden m verschrikkelijk. Anderen top. Het mooie vind ik dat het model daar de R171 tot 2011 is geproduceerd nog vrij tijdloos overkomt. De versie die ik rijd komt uit 2004 en ik hoor regelmatig van mensen dat ze dat niet hadden verwacht.

Wat info over de R171
- In mijn optiek wel comfortabel, lage instap daar hoor ik mensen wel over die eens meerijden, lastiger in of uit de auto komen. Je moet je er als het ware in laten vallen, als je daar gewend aan bent geen enkel probleem meer. Ik vind t soms eerder lastig uit een hogere auto te stappen ;)
- Qua lengte is dit inderdaad de betere optie. Met bijna 1m90 heb ik ook eerst gekeken naar een NC en dat paste gewoon simpelweg niet. Eerlijk is eerlijk er blijft niet veel hoofdruimte over voor mij.
- Airscarf, nut is afhankelijk van hoe je tegen je stoel aanzit. Zit je standaard iets met je hoofd van de hoofdsteun af vind ik het effect marginaal (met kap open). Stoelverwarming is wel een absolute must.
- Nog een must dimmende achteruitkijkspiegel en buitenspiegels, gezien hoe laag je auto is wordt je anders nogal eens verblind.
- Sportief, ja genoeg in de zin van auto rijd goed door, is geen echte sportwagen als je het mij vraagt, die ervaring heb je meer in een MX5. Verwacht wel dat er wel eens vaker een leasebak naast je staat bij het stoplicht die dan toch sneller wil optrekken dat lokt de auto blijkbaar toch wel uit.
- Aanschaf, kijk uit met aankoop in NL. Veel auto's zijn import waarvan de historie niet altijd duidelijk is. Mijn exemplaar heb ik uit België gehaald. Met name ook om de opties in orde te hebben en geen standaard grijze kleur.

Mocht je meer vragen hebben let me know wellicht kan ik nog wat meer van mijn ervaringen delen.
Over het design is het inderdaad erg wisselend, maar ik vind het design juist wel tof. Inderdaad is het design vrij tijdloos, komt natuurlijk ook omdat het met niets te vergelijken is op de weg. De design elementen zijn niet te koppelen aan bepaalde bouwjaren.
Ik zit eigenlijk nooit tegen de hoofdsteun aan, dus jammer om te horen dat het dan weinig doet.
Kan me voorstellen dat mensen je uitdagen, dat had ik in mijn oude BMW ook een stuk meer dan in mijn Peugeot, dat terwijl die BMW een 316 was en dus echt niet snel was. Menig paupertjes in Golfjes deden hun best om mij er uit te trekken, en dat lukte ze dan ook gemakkelijk haha.

Ik weet dat de MX5 soort van de ultieme sportieve auto is in het normale segment, maar wat maakt het dat deze roadster niet zo heel sportief dan aanvoelt, en juist wel luxe?

Hoe komt het dat veel import is?

Wat voor R171 heb je? De voornaamste modellen die ik zie is de 200 en 350. 280 en 300 zie je maar zelden, wat wel jammer is, want waar ik bij een 330i niet het gevoel zou hebben dat ik een foute keuze heb gemaakt, zou ik bij de 200 dat wel hebben, omdat deze wel echt een heel stuk trager is dan de 350.

• SgtElPotato
Benjamin- schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:41:
[...]

Ik vind hem juist echt wel leuk er uit zien, zeker als je een iets sportievere bumper zou doen, gezien ik dat nog wel het minst mooie vind. (bepaalde pakketten of de AMG versie heeft wel mooie)

Ook nog een andere reden behalve uiterlijk?

[...]
Nee geen andere reden voor mij behalve uiterlijk. Maar dat is uiteraard smaak :)
[...]

Opzicht hoeft 200k KM natuurlijk geen probleem te zijn. Ik weet niet wat een beetje normale standen zijn voordat deze motors problematisch worden? 4 ton?

[...]
Bij de 335i zijn het de turbo's die rond die kilometerstand vaak om de hoek komen kijken. Wel een mooi moment om dan te kijken naar een upgrade (betere of zelfs een single turbo (aangezien het een twinturbo is)). Maar dat kan ook bij 150k gebeuren of pas bij 250k dat is afhankelijk van de rijstijl (goed warmrijden voordat er hard gereden mee wordt, goed af laten koelen na een heftige rij sessie).

Meestal wordt dat bij een keuring wel nagekeken, zijn de lagers nog goed etc.

Zucht...

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Chrysler crossfire? Effectief een SLK 320, maar in een naar mijn mening leukere verpakking. Onderhoud is goed te doen, prijs ook. Het interieur is wel wat el cheapo, maar het is wel een lekker 'andere' auto. ( Ik rij zelf de coupé-versie.)

Edit: laat bovenstaande maar zitten, blijkt een softtop te zijn :+

Overigens heeft de C70 met de vijfcilinder wel een retefijne motor, maar ik vind het interieur enigszins goedkoop aandoen.
Qua verbruik haalde ik in m'n eerste generatie S80 met de turboloze benzineversie ( 170PK) van die vijfcilinder pakweg 1/13, maar dat was dan ook geen auto om sportief in te rijden.

[ Voor 44% gewijzigd door Helgie op 22-12-2020 23:58 ]

Hypocrites must die

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:41
Vriend van mij had een slk230 van de eerste generatie.
Ook al was de auto qua smaak niet mijn ding, accelereerde wel super!

Keertje een bmw 325i e93 gereden en heerlijke auto, vermogen viel mij alleen wat tegen maar misschien was dat gewoon een slecht model (dealer apeldoorn). Wel echt beetje een tank

Nu een saab 93 2.0T en die gaat echt als de brandweer :) (en een f31 320d, ook heerlijk)

Ik zou ze gewoon beide rijden en testen. Wel de 320 variant van de e93 laten staan, dat is echt te traag

Niet super relevant maar ik vind het dak systeem van de bmw echt briljant

Afbeeldingslocatie: https://thumbs.gfycat.com/EllipticalYoungAsiansmallclawedotter-size_restricted.gif

Beide super leuke opties! Een 4zit is wel altijd handig voor incidentele ritjes/spullen
Ze zitten beide op 7.7 0-100 (325i vs 200) maar de mercedes is wel 400(!) kg lichter. Dat merk je denk ik wel tijdens het rijden (en de wegenbelasting)

Weet je zeker dat je handbak wilt? De automaten de bmw en merc zijn wel echt top en maken het cabrio gevoel voor mij echt af

[ Voor 58% gewijzigd door laurens0619 op 23-12-2020 00:11 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• SteV1986
Benjamin- schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:41:
Over het design is het inderdaad erg wisselend, maar ik vind het design juist wel tof. Inderdaad is het design vrij tijdloos, komt natuurlijk ook omdat het met niets te vergelijken is op de weg. De design elementen zijn niet te koppelen aan bepaalde bouwjaren.
Ik zit eigenlijk nooit tegen de hoofdsteun aan, dus jammer om te horen dat het dan weinig doet.
Kan me voorstellen dat mensen je uitdagen, dat had ik in mijn oude BMW ook een stuk meer dan in mijn Peugeot, dat terwijl die BMW een 316 was en dus echt niet snel was. Menig paupertjes in Golfjes deden hun best om mij er uit te trekken, en dat lukte ze dan ook gemakkelijk haha.

Ik weet dat de MX5 soort van de ultieme sportieve auto is in het normale segment, maar wat maakt het dat deze roadster niet zo heel sportief dan aanvoelt, en juist wel luxe?

Hoe komt het dat veel import is?

Wat voor R171 heb je? De voornaamste modellen die ik zie is de 200 en 350. 280 en 300 zie je maar zelden, wat wel jammer is, want waar ik bij een 330i niet het gevoel zou hebben dat ik een foute keuze heb gemaakt, zou ik bij de 200 dat wel hebben, omdat deze wel echt een heel stuk trager is dan de 350.
Voor mijn gevoel zorgt de hogere mate van comfort er ook voor dat het minder een sportieve wagen wordt. Kanttekening daarbij is wel, ik rijd de 200 versie (handgeschakeld). Ik vond de 350 versie teveel een benzineslurper worden. Voor de volledigheid ik rijd nu gemiddeld 1 op 12/1 op 13. Gezien ik ca 15k+ km per jaar doe was dat wel een afweging en deze is vlot genoeg voor mij. Bij een 350 zit je inderdaad in 6sec op 100 maar zul je wel meer moeite hebben een handgeschakelde variant te vinden.

In Nederland zijn er helaas minder SLK's verkocht dus wat je ziet komt ook regelmatig uit Duitsland of België. Redenen om daar te kopen, meer full-options, aantrekkelijkere prijsstellingen en meer kleurmogelijkheden. Koop je ze echter import in NL kan het zijn dat een stukje van het schadeverleden wordt verzwegen. Ik moet zeggen dat ik daar ook vrij skeptisch in ben geworden nadat iemand anders tegen mijn eerste SLK aan was gereden (total loss) en de auto enkele maanden later op Marktplaats stond zonder enige vermelding van schade 8)7 fyi de auto was gewoon niet recht meer na het ongeluk.

Mijn auto is overigens onderstaande. De kleur blauw zie je niet zo vaak binnen NL.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztSrb4sUBCReEbxYMJGdMyQndZQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/92dd5DLGXCBl0Jmmy60mzxxp.jpg?f=user_large

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Nederlanders kopen geen leuke auto's dus kom je al snel in andere landen terecht waar een 'onpraktische' auto voor er bij nog wel betaalbaar is.

Heb je ook eens al naar een Nissan 350Z gekeken bijvoorbeeld? edit, geen hardtop.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@Benjamin- is een Targa/uitneembaar paneel ipv wegklappend dak een optie?

Voor dat geld kom je misschien redelijk in de buurt van een Corvette C5

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
SgtElPotato schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:47:

Bij de 335i zijn het de turbo's die rond die kilometerstand vaak om de hoek komen kijken. Wel een mooi moment om dan te kijken naar een upgrade (betere of zelfs een single turbo (aangezien het een twinturbo is)). Maar dat kan ook bij 150k gebeuren of pas bij 250k dat is afhankelijk van de rijstijl (goed warmrijden voordat er hard gereden mee wordt, goed af laten koelen na een heftige rij sessie).

Meestal wordt dat bij een keuring wel nagekeken, zijn de lagers nog goed etc.
Is dit geen probleem bij de 330i?
Helgie schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:48:
Chrysler crossfire? Effectief een SLK 320, maar in een naar mijn mening leukere verpakking. Onderhoud is goed te doen, prijs ook. Het interieur is wel wat el cheapo, maar het is wel een lekker 'andere' auto. ( Ik rij zelf de coupé-versie.)

Overigens heeft de C70 met de vijfcilinder wel een retefijne motor, maar ik vind het interieur enigszins goedkoop aandoen.
Van wat ik kan zien is deze geen hardtop cabrio. Wel leuke auto.
laurens0619 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:49:
Vriend van mij had een slk230 van de eerste generatie.
Ook al was de auto qua smaak niet mijn ding, accelereerde wel super! Wegligging vond ik prima maar geen bmw

Keertje een bmw 325i e93 gereden en heerlijke auto, vermogen viel mij alleen wat tegen maar misschien was dat gewoon een slecht model (dealer apeldoorn)

Nu een saab 93 2.0T en die gaat echt als de brandweer :)

Ik zou ze gewoon beide rijsen en testen. Wel de 320 variant van de e93 laten staan, dat is echt te traag

Edit: de chrysler die ze hierboven noemen heb in altijd super bruut gevonden, qua uiterlijk meer mijn dinf dan de slk
Vermogen is zeker wel belangrijk bij de BMW's, ze zijn natuurlijk flink aan het gewicht, en lichtere versies geven al snel een mindere ervaring. Ik zou zelf echt wel neigen naar een 330 om te zorgen dat het vlot rijdt.
Die Saab heb ik weleens gezien, niet helemaal mijn ding, tevens ook geen hardtop, maar volgens mij is het wel een leuke auto.
SteV1986 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:50:
[...]

Voor mijn gevoel zorgt de hogere mate van comfort er ook voor dat het minder een sportieve wagen wordt. Kanttekening daarbij is wel, ik rijd de 200 versie (handgeschakeld). Ik vond de 350 versie teveel een benzineslurper worden. Voor de volledigheid ik rijd nu gemiddeld 1 op 12/1 op 13. Gezien ik ca 15k+ km per jaar doe was dat wel een afweging en deze is vlot genoeg voor mij. Bij een 350 zit je inderdaad in 6sec op 100 maar zul je wel meer moeite hebben een handgeschakelde variant te vinden.

In Nederland zijn er helaas minder SLK's verkocht dus wat je ziet komt ook regelmatig uit Duitsland of België. Redenen om daar te kopen, meer full-options, aantrekkelijkere prijsstellingen en meer kleurmogelijkheden. Koop je ze echter import in NL kan het zijn dat een stukje van het schadeverleden wordt verzwegen. Ik moet zeggen dat ik daar ook vrij skeptisch in ben geworden nadat iemand anders tegen mijn eerste SLK aan was gereden (total loss) en de auto enkele maanden later op Marktplaats stond zonder enige vermelding van schade 8)7 fyi de auto was gewoon niet recht meer na het ongeluk.

Mijn auto is overigens onderstaande. De kleur blauw zie je niet zo vaak binnen NL.
Klopt dat bepaald comfort gevoel gelijk staat aan sportief gevoel. Tijd terug nog een video gezien over perceptie van snelheid wanneer comfort (wegligging, vering e.d.) hoog ligt of juist laag.
Een sportieve auto zal jou veel meer laten voelen van de weg dan een comfortabele auto, maar juist zoveel voelen zorgt voor het sportieve.
Daarom lijkt een NC mij ook wat teveel van het goede. Naast natuurlijk dat die erg klein is, en zelfs al pas je er in, dan is maar de vraag of dit fijn gaat rijden.

Zuipen van de 350 had ik ook gezien, en dat maakt het ook niet heel aantrekkelijk voor mij, daarom ook zo jammer dat de andere modellen zo slecht verkocht hebben.

Zat oplichters inderdaad. De oude auto van mijn vriendin had ze verkocht door herhaaldelijke probleem met de boardcomputer, staat een tijdje later door de opkoper (een autohandelaar) op de site als 0 problemen bekend, ze belt en ze liegen gewoon glashard over de problemen met deze auto... tja.
FiXeR.nl schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:51:
[...]

Nederlanders kopen geen leuke auto's dus kom je al snel in andere landen terecht waar een 'onpraktische' auto voor er bij nog wel betaalbaar is.

Heb je ook eens al naar een Nissan 350Z gekeken bijvoorbeeld? edit, geen hardtop.
Toevallig had ik wel gekeken naar een 350Z, supertoffe auto, maar inderdaad geen hardtop.
GoldenSample schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:56:
@Benjamin- is een Targa/uitneembaar paneel ipv wegklappend dak een optie?

Voor dat geld kom je misschien redelijk in de buurt van een Corvette C5
Ehm.. ja een Targa is een optie. Maar is een C5 een serieuze optie dan? Ik heb daar nog nooit naar gekeken. Gevoelsmatig roept dat nu op dat ik nog wat meer moet betalen, voor een auto die waarschijnlijk veel onderhoud gaat eisen met in het algemeen veel kosten. Maar als dat niet is, dan wil ik zeker kijken.

EDIT: Goedkoopste import vanaf 16k, dat lijkt me wel serieus meer.

• SgtElPotato
De 330i is een 3.0 NA (Naturally Aspirated) en heeft geen turbo's of superchargers.
De 335i heeft een single of twin turbo. 335i tot 2010 (N54 motor) zijn twin turbo's, vanaf 2011 zijn het single turbo's (N55) motors.
laurens0619 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 00:18:
De 325 of 330 is dacht ik hetzelfde blok, beide de prachtige 6 cillinder
Klopt, de 330i heeft wat andere software en een betere inlaat (3 stage volgens mij) waardoor hij wat meer vermogen heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door SgtElPotato op 23-12-2020 00:19 ]

Zucht...

• laurens0619
Het gaat inderdaad om perceptie
Ik vond mijn eerste auto (swift van 750 euro) een mega snelle auto maar dat kwam meer door de belevenis van in een stuk blik te rijden

Ik vond de slk230 van de r170 best rap wat ik mij herinner en als ik het goed lees is de 200 van de 171 de 230 van van de 170 (kompressor). Gewoon test rijden, misschien vind je het vermogen al zat

Belevenis is key dus zou lekker een 325, 330, 200 en 350 testrijden

Ik denk stiekem dat een Slk200 nog wel een optie kan worden, prima vermogen voor prima prijs (dat ik dit ooit zou zeggen als bmw man haha)

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 23-12-2020 00:22 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Benjamin- schreef op woensdag 23 december 2020 @ 00:13:

[...]

Ehm.. ja een Targa is een optie. Maar is een C5 een serieuze optie dan? Ik heb daar nog nooit naar gekeken. Gevoelsmatig roept dat nu op dat ik nog wat meer moet betalen, voor een auto die waarschijnlijk veel onderhoud gaat eisen met in het algemeen veel kosten. Maar als dat niet is, dan wil ik zeker kijken.

EDIT: Goedkoopste import vanaf 16k, dat lijkt me wel serieus meer.
Heb even gekeken en is inderdaad net even te duur ja, jammer.. Overigens is het voordeel van de leeftijd wel dat je geen BPM/CO2 heffing meer betaald als je er een uit Duitsland trekt. Onderhoud valt waarschijnlijk vergeleken met een 330i/335i wel mee, maar denk dat dat ook komt omdat z'n BMW op leeftijd stiekem vrij prijzig wordt om te onderhouden/echt goed te houden en z'n Corvette opzich geen enorm gecompliceerde techniek heeft itt de BMW.

Houd daar sowieso even rekening mee, wat wil je aan onderhoud (maar ook brandstof) besteden. Daar zit natuurlijk een flink verschil in als je het over een 307CC of een 330/5i danwel Corvette hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 23-12-2020 00:19 ]

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
SgtElPotato schreef op woensdag 23 december 2020 @ 00:17:
[...]
De 330i is een 3.0 NA (Naturally Aspirated) en heeft geen turbo's of superchargers.
De 335i heeft een single of twin turbo. 335i tot 2010 (N54 motor) zijn twin turbo's, vanaf 2011 zijn het single turbo's (N55) motors.
Wist niet eens dat de 330 nog zonder turbo is, opzicht wel weer een plus, minder dat onderhoud nodig heeft.
laurens0619 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 00:18:
Het gaat inderdaad om perceptie
Ik vond mijn eerste auto (swift van 750 euro) een mega snelle auto maar dat kwam meer door de belevenis van in een stuk blik te rijden

Ik vond de slk230 van de r170 best rap wat ik mij herinner en als ik het goed lees is de 200 van de 171 de 230 van van de 170 (kompressor). Gewoon test rijden, misschien vind je het vermogen al zat

Belevenis is key dus zou lekker een 325, 330, 200 en 350 testrijden

Ik denk stiekem dat een Slk200 nog wel een optie man worden, prima vermogen voor prima prijs (dat ik dit ooit zou zeggen als bmw man haha)
Mijn zus heeft een Micra die ook echt sportief rijdt. Trekt leuk op, en tja de vering en stoelen zorgen er voor dat je alles voelt. Minder comfortabel, maar veel sportiever dan wat ik gewend ben.

Ja ik moet ook zeker gaan testrijden. 350 testrijden vind ik nog wel tricky... ben bang dat ik andere dan niet meer wil. :D
GoldenSample schreef op woensdag 23 december 2020 @ 00:18:
[...]

Heb even gekeken en is inderdaad net even te duur ja, jammer.. Overigens is het voordeel van de leeftijd wel dat je geen BPM/CO2 heffing meer betaald als je er een uit Duitsland trekt. Onderhoud valt waarschijnlijk vergeleken met een 330i/335i wel mee, maar denk dat dat ook komt omdat z'n BMW op leeftijd stiekem vrij prijzig wordt om te onderhouden/echt goed te houden en z'n Corvette opzich geen enorm gecompliceerde techniek heeft itt de BMW.

Houd daar sowieso even rekening mee, wat wil je aan onderhoud (maar ook brandstof) besteden. Daar zit natuurlijk een flink verschil in als je het over een 307CC of een 330/5i danwel Corvette hebt.
Dat zal je verbazen, die 307CC zuipt flink, dat is echt geen zuinige motor, zeker niet met het gewicht van deze auto. Ik denk dat 1:12,5 toch wel echt max is gemiddeld, en ik rijd best veel snelweg.
Volgens mij is een 330i nog ietsje zuiniger met vergelijkbaar rijgedrag.

• laurens0619
Ik weet niet hoe jij rijdt maar ik doe met mn saab 1:9 en ik ken de bmw benzine blokken van dexe generatie (pre turbo) ook niet anders dan 1:9-1:10

Tegelijk kan aan mijn rechtervoet liggen

Het turbogevoel kan trouwens ook nog wel wat uitmaken. De bmw heeft 6 cyl maar geen turbo, zelf ben ik gek op het turbo gevoel wat die slk met kompressor ook soort van heeft

Enne gewoon die 350 testrijden joh, grote kans dat je de rest laat staan mrja is dat zo erg
Met jouw kilometers boeit dat verbruik ook niet echt
Wat is het prijsverschil?

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 23-12-2020 00:35 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-11 22:55
Benjamin- schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:07:
[...]

Oh ja de Eos. Was hier geen fan van. Heb daar een keer in gezeten, maar achterin vond ik erg onprettig zitten. (hoog middenstuk, en rare vorm aan de zijkant waardoor ik echt niet prettig zat)
Bestuur jij die auto vanaf de achterbank dan?

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-11 09:37
Leuke vraag! Ik heb eens een zoekopdracht gedaan op gaspedaal. Cabrio, benzine, handgeschakeld tot 12,5k.Sorteren van duur naar goedkoper

Er zijn genoeg leuke auto's, maar erg weinig leuks met een ingebouwde hardtop. Als je het leuk/sportief wilt houden, dan denk ik dat je goed zit bij Mercedes en BMW. De Volvo, Peugeot, Saab etc is allemaal lompzwaar en niet persé sportief.

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:45
Hier nog een stem voor de SLK R171. Rijd zelf nu 11 jaar cabrio, letterlijk van alles gehad van MX5 (Diverse varianten), Golf, Cascada etc.

R171 is voor een perfecte mix tussen relaxed rijden/toeren maar zo af en toe ook nog even met een bloedgang over een rotonde jagen :) Comfortabeler dan een MX5 maar wel minder sportief/direct en qua cabrio dan wel weer een stuk fijner dan de meeste 4 zits cabrio.

In een 4 zits cabrio probeer eens met alle ramen naar beneden te rijden, in veel gevallen krijg je dan last van klapperende gordels omdat die in de luchtstroom zitten.

Overigens laat de SLK200 zit nog vrij aardig tunen zonder aanpassingen is voor facelift +20 pk en + 80 nm mogelijk, na de facelift ongeveer +20 PK + 100 nm, de pre-facelift kan je ook de pulley vervangen van de compressor dan zit je op het zelfde als de facelift of nog wat beter als je hem door een kleinere vervangt. Haalbare grens ligt op ongeveer 220 pk in totaal als je meer wilt dan kom je in uitgebreidere modificaties terecht. De 350 is echt een heerlijke 6 cilinder die wel wat dorstig en ook nogal wat weegt houd daar ook rekening mee, daarnaast in rechte lijn fantastisch maar de bocht omgooien is toch een wat ander verhaal dan voel je wel dat er een zwaar blok voorin zit, dan is de 200 wat dynamischer. De automaat van de 200 is nog een oude 5 traps de andere motoren hebben de nieuwe 7 traps. De 200 kan je nog wel vinden met handbak maar de andere motoren zijn echt een zeldzaamheid.

Basis onderhoud valt opzich ook wel goed zelf te doen zijn vrij simpele auto's om aan te werken. Mocht je wat willen weten dan hoor ik het graag.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik had ooit een BMW Z4 uit 2003 en daarvan is de kap al dusdanig goed dat die prima als daily gebruikt kan worden. Echt een heel verschil met de goedkopere oudere Z3. Dus voor 'dagelijks' gebruik hoef je echt niet per se een harde kap.
Voorts: een vierzitscabrio met hardtop. Die wordt echt groot en zwaar en dan ook nog het gewicht hoog in de wagen.... Vraag is of je dat nog wel 'sportief' wil gaan noemen zonder er 300 pk in te hangen, met dito verbruik. Maar je kan je afvragen wat 'sportief' nu eigenlijk is.
Veel merken stappen nu ook weer af van de harde cabriodaken; te veel gedoe

Maar goed, denk dat de geadviseerde SLK`tjes het beste passen. Maar als je bang bent voor vandalisme zou ik zeker geen glimmende Mercedes willen rijden maar juist een oud barrel.

[ Voor 24% gewijzigd door bombadil op 23-12-2020 09:31 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
M'n vader heeft een R171 uit 2004. Wil je specifieke dingen weten? Als ik je een tip mag geven: let heel, heel, heel goed op lekkages. De R171 staat er om bekend dat de auto op de rubbers gaat lekken. Een collega van m'n vader hoorde het water gewoon in de kofferbak klotsen bij een bocht. Het exemplaar van m'n vader heeft iets minder problemen, maar is wel erg vochtig van binnen.

Als je lang bent, heb je inderdaad niet heel veel ruimte. Ik ben 1.76, m'n vader was ooit 1.86. beide passen we er prima in. Een vriend van mij is tegen de 2m. Volgens mij was hij blij dat we open reden, toen ik hij een keer meereed. Je wordt inderdaad heel erg verblindt door andere auto's. Mijn vader heeft volgens mij het standaard model, dus de binnenspiegel kan wel verduisterd worden, maar zover ik weet de buitenspiegels niet. Alsnog word ik verblind door al die slecht afgestelde ledlampen.

[ Voor 39% gewijzigd door hoi1234 op 23-12-2020 09:44 ]

• Knul
  • Laatst online: 08-11 20:50
Is een leuke E46 met (losse) hardtop geen optie? Ik heb zelf een E36 met hardtop, met de hardtop erop is het net alsof je een normale auto rijdt. Een E46 heeft een geisoleerde softtop dus die is sowieso een bak stiller. Ik vind een E46 mooier dan een E93, maar dat is persoonlijk.

Anyway, dit is mijn auto met de hardtop:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50378132087_b83879e9c7_z.jpgIMG_0673 by Tinus Tussengas, on Flickr

Met de softtop:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50008628077_f164d1858d_z.jpg20200613_170205 by Tinus Tussengas, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50182971183_4ed3624f49_z.jpgIMG_20200730_110721 by Tinus Tussengas, on Flickr

En zonder top, zie je gelijk waarom een MX-5 (helaas) geen optie was :)

Ik rij gemiddeld 1:12.5 met mijn 320i (zes-in-lijn, 150pk). Veel beter dan dat ga je ook niet scoren vrees ik.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-11 18:47

JT

VETAK y0

@Benjamin- Ik zie, ondanks dat je de NC afschrijft, deze toch verder in het topic nog een aantal keer benoemd worden. Hij is wat minder comfortabel qua rijgeluid, dat is absoluut waar. Maar of dat een probleem is, hangt wat mij betreft af van hoe ver je dagelijks woon-werkverkeer voert. Dat zie ik nergens. Twee keer een half uurtje zou ik echt geen probleem vinden. Persoonlijk rij ik ook rustig de hele dag in mijn NC. Als je comfort echt belangrijk vindt dan zou ik het niet doen als je meer dan een uur per enkeltje moet rijden denk ik. Mocht je de NC toch gaan overwegen pak dan wel >2009 model. Blokken van NC zijn niet erg betrouwbaar, maar dat geldt meer voor <2009. En goed olie blijven pijlen.

Waarom een NC sportief aanvoelt is wat je zelf al aangeeft, op een bepaald punt betekent voor je gevoel meer comfort = minder sportiviteit. Een NC is nog redelijk zacht afgeveerd maar je zit behoorlijk laag (=minder comfort), je hoort erg goed wat jij en de auto doet (= minder comfort) en qua gevoel laat de auto je ook veel voelen (sturen en schakelen gaat niet heel licht ofzo, kan ervaren worden als minder comfort maar zo ervaar ik dat niet). Als het toch nog in je hoofd rondspookt om een NC te nemen ga dan gewoon even proberen of je er echt niet in past.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
laurens0619 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 00:32:
Ik weet niet hoe jij rijdt maar ik doe met mn saab 1:9 en ik ken de bmw benzine blokken van dexe generatie (pre turbo) ook niet anders dan 1:9-1:10

Tegelijk kan aan mijn rechtervoet liggen

Het turbogevoel kan trouwens ook nog wel wat uitmaken. De bmw heeft 6 cyl maar geen turbo, zelf ben ik gek op het turbo gevoel wat die slk met kompressor ook soort van heeft

Enne gewoon die 350 testrijden joh, grote kans dat je de rest laat staan mrja is dat zo erg
Met jouw kilometers boeit dat verbruik ook niet echt
Wat is het prijsverschil?
Verbruik is natuurlijk altijd wat lastig te meten, zoals ik al zei rijd ik best veel snelweg. Ik ben niet zozeer van hard rijden, dus dan compenseer je daar aardig. Maargoed het opgegeven verbruik is van de E93 en 307CC hetzelfde. Dat zegt niet alles, maar toch.
FastFred schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:26:
[...]

Bestuur jij die auto vanaf de achterbank dan?
Want alleen hoe de bestuurder zit is relevant? Als ik een 4 zits neem, dan wil ik wel dat iemand daar een beetje fatsoenlijk kan zitten.
MisterH75 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:18:
Hier nog een stem voor de SLK R171. Rijd zelf nu 11 jaar cabrio, letterlijk van alles gehad van MX5 (Diverse varianten), Golf, Cascada etc.

R171 is voor een perfecte mix tussen relaxed rijden/toeren maar zo af en toe ook nog even met een bloedgang over een rotonde jagen :) Comfortabeler dan een MX5 maar wel minder sportief/direct en qua cabrio dan wel weer een stuk fijner dan de meeste 4 zits cabrio.

In een 4 zits cabrio probeer eens met alle ramen naar beneden te rijden, in veel gevallen krijg je dan last van klapperende gordels omdat die in de luchtstroom zitten.

Overigens laat de SLK200 zit nog vrij aardig tunen zonder aanpassingen is voor facelift +20 pk en + 80 nm mogelijk, na de facelift ongeveer +20 PK + 100 nm, de pre-facelift kan je ook de pulley vervangen van de compressor dan zit je op het zelfde als de facelift of nog wat beter als je hem door een kleinere vervangt. Haalbare grens ligt op ongeveer 220 pk in totaal als je meer wilt dan kom je in uitgebreidere modificaties terecht. De 350 is echt een heerlijke 6 cilinder die wel wat dorstig en ook nogal wat weegt houd daar ook rekening mee, daarnaast in rechte lijn fantastisch maar de bocht omgooien is toch een wat ander verhaal dan voel je wel dat er een zwaar blok voorin zit, dan is de 200 wat dynamischer. De automaat van de 200 is nog een oude 5 traps de andere motoren hebben de nieuwe 7 traps. De 200 kan je nog wel vinden met handbak maar de andere motoren zijn echt een zeldzaamheid.

Basis onderhoud valt opzich ook wel goed zelf te doen zijn vrij simpele auto's om aan te werken. Mocht je wat willen weten dan hoor ik het graag.
De gordels is herkenbaar, nu moet ik zeggen dat ik op de snelweg bijna altijd met ramen omhoog rijd en dan heb ik er weinig last van. Verder heb ik geen windscherm, dus geen idee of dit nog iets oplost.

Dat tunen is nog wel interessant. Uit jouw verhaal vraag ik me dan ook wel af of een 350 uberhaupt wel interessant is, voor mij draait sportief rijden juist om lekker de bochten te pakken, niet om een sprintje te trekken.
bombadil schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:28:
Ik had ooit een BMW Z4 uit 2003 en daarvan is de kap al dusdanig goed dat die prima als daily gebruikt kan worden. Echt een heel verschil met de goedkopere oudere Z3. Dus voor 'dagelijks' gebruik hoef je echt niet per se een harde kap.
Voorts: een vierzitscabrio met hardtop. Die wordt echt groot en zwaar en dan ook nog het gewicht hoog in de wagen.... Vraag is of je dat nog wel 'sportief' wil gaan noemen zonder er 300 pk in te hangen, met dito verbruik. Maar je kan je afvragen wat 'sportief' nu eigenlijk is.
Veel merken stappen nu ook weer af van de harde cabriodaken; te veel gedoe

Maar goed, denk dat de geadviseerde SLK`tjes het beste passen. Maar als je bang bent voor vandalisme zou ik zeker geen glimmende Mercedes willen rijden maar juist een oud barrel.
Vandalisme heeft niets te maken met wat ik zou rijden. Ik werk in de jeugdzorg, als zoiets gebeurd dan is het persoonlijk. Een mes in een stoffe dak is dan net iets te makkelijk om te doen...
Nu is dit niet iets wat vaak ofzo gebeurd, tot nu toe zover ik weet 1x in de 1,5 jaar dat ik er werk.

Sportief is relatief, nu is vrijwel alles sportief vergeleken wat ik nu heb, maar het belangrijkste is dat het wat leuker rijd. Ik heb lang kunnen genieten van het open dak, maar sinds oktober ongeveer is het rijden weer supersaai geworden, en ik wil daarom wat meer pit.
hoi1234 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:35:
M'n vader heeft een R171 uit 2004. Wil je specifieke dingen weten? Als ik je een tip mag geven: let heel, heel, heel goed op lekkages. De R171 staat er om bekend dat de auto op de rubbers gaat lekken. Een collega van m'n vader hoorde het water gewoon in de kofferbak klotsen bij een bocht. Het exemplaar van m'n vader heeft iets minder problemen, maar is wel erg vochtig van binnen.

Als je lang bent, heb je inderdaad niet heel veel ruimte. Ik ben 1.76, m'n vader was ooit 1.86. beide passen we er prima in. Een vriend van mij is tegen de 2m. Volgens mij was hij blij dat we open reden, toen ik hij een keer meereed. Je wordt inderdaad heel erg verblindt door andere auto's. Mijn vader heeft volgens mij het standaard model, dus de binnenspiegel kan wel verduisterd worden, maar zover ik weet de buitenspiegels niet. Alsnog word ik verblind door al die slecht afgestelde ledlampen.
Ik heb daar nu ook al redelijk wat last van lampen, dat maakt ook dat ik een R171 lastig vind. Juist op de snelwegen lijkt het me geen fijne auto. Ik denk dat op de snelweg de E93 veel fijner is, maar dat de R171 weer veel leuker is daarbuiten.
Knul schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:51:
Is een leuke E46 met (losse) hardtop geen optie? Ik heb zelf een E36 met hardtop, met de hardtop erop is het net alsof je een normale auto rijdt. Een E46 heeft een geisoleerde softtop dus die is sowieso een bak stiller. Ik vind een E46 mooier dan een E93, maar dat is persoonlijk.

Anyway, dit is mijn auto met de hardtop:

Met de softtop:

En zonder top, zie je gelijk waarom een MX-5 (helaas) geen optie was :)

Ik rij gemiddeld 1:12.5 met mijn 320i (zes-in-lijn, 150pk). Veel beter dan dat ga je ook niet scoren vrees ik.
Helaas niet. Ik ben het eens dat de E46 mooier is dan de E93, maar een hardtop is toch wel echt een eis.
JT schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:16:
@Benjamin- Ik zie, ondanks dat je de NC afschrijft, deze toch verder in het topic nog een aantal keer benoemd worden. Hij is wat minder comfortabel qua rijgeluid, dat is absoluut waar. Maar of dat een probleem is, hangt wat mij betreft af van hoe ver je dagelijks woon-werkverkeer voert. Dat zie ik nergens. Twee keer een half uurtje zou ik echt geen probleem vinden. Persoonlijk rij ik ook rustig de hele dag in mijn NC. Als je comfort echt belangrijk vindt dan zou ik het niet doen als je meer dan een uur per enkeltje moet rijden denk ik. Mocht je de NC toch gaan overwegen pak dan wel >2009 model. Blokken van NC zijn niet erg betrouwbaar, maar dat geldt meer voor <2009. En goed olie blijven pijlen.

Waarom een NC sportief aanvoelt is wat je zelf al aangeeft, op een bepaald punt betekent voor je gevoel meer comfort = minder sportiviteit. Een NC is nog redelijk zacht afgeveerd maar je zit behoorlijk laag (=minder comfort), je hoort erg goed wat jij en de auto doet (= minder comfort) en qua gevoel laat de auto je ook veel voelen (sturen en schakelen gaat niet heel licht ofzo, kan ervaren worden als minder comfort maar zo ervaar ik dat niet). Als het toch nog in je hoofd rondspookt om een NC te nemen ga dan gewoon even proberen of je er echt niet in past.
Los van wat comfortabel is, is het probleem vooral dat ik erg dicht op het dak zit. De NA en NB zijn niet eens een optie qua hoogte, de NC is wat hoger, maar niet comfortabel qua hoogte helaas.
Verder is er zat aan te passen op die auto's, dus qua comfort is er nog zat te doen, qua hoogte alleen niet.

Ik merk dat ik toch wel meer naar de E93 neig, het grootste pluspunt van de R171 is gelijk ook het grootste minpunt, namelijk het formaat. Ik rijd het grootste gedeelte snelweg, en vaak ook 's avonds, en dan ben ik bang dat dit me tegen gaat staan, en het is juist de bedoeling om een auto te kopen die ik echt eens 5 jaar kan houden.
Ik ga nog wel een SLK200 proberen, toch kijken wat het doet en hoe ik het ervaar op de snelweg. Anders word het denk ik een 330i gezien het verbruik van de 335i veel hoger ligt, meer kost en mogelijk nog kosten van de turbo krijgt.

Nu maar even wachten totdat de boel weer open is.

Graag hoor ik zeker nog argumenten voor andere keuzes (zeker voor de R171 want vind het een prachtige auto), want voor mij is dit echt veel geld, dus ik wil wel echt een goede keuze maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Benjamin- op 23-12-2020 12:42 ]

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:45
Denk dat je al het juiste doet, proefrit maken is erg belangrijk het gevoel met de auto krijgen.

Misschien nog voor de SLK R171 en dan met name als je een facelift model kan krijgen is het relatief moderne multimedia systeem de facelift versie heeft oncommand 2.5 en dat werkt behoorlijk mooi en is veel extra voor te krijgen. De pre-facelift heeft oncommand 1 en zou ik eerder als bruikbaar omschrijven.

Succes met de keuze!

• hoi1234
Benjamin- schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:39:
Ik heb daar nu ook al redelijk wat last van lampen, dat maakt ook dat ik een R171 lastig vind. Juist op de snelwegen lijkt het me geen fijne auto. Ik denk dat op de snelweg de E93 veel fijner is, maar dat de R171 weer veel leuker is daarbuiten.
Ik heb eigenlijk alleen nog in de Mercedes van mijn vader gereden, dus ik heb niet echt referentiemateriaal. Volgens mijn vader rijdt de auto het prettigst en het zuinigst tussen de 80 en 100km/h. Ik heb er ook wel kleine stukjes 130km/h in gereden, ik heb een vrij zware voet blijkbaar en het gaspedaal gaat soms erg licht laten we maar zeggen, maar ik probeer altijd 100km/h te rijden. Harder maakt open althans te veel lawaai.

Mijn vader heeft ook een mx5 NB gehad, die had precies hetzelfde probleem. Volgens mij heb je met alle cabrio's in meer of mindere maten last van lawaai op hoge snelheid.

• JT

JT

VETAK y0

[...]

Los van wat comfortabel is, is het probleem vooral dat ik erg dicht op het dak zit. De NA en NB zijn niet eens een optie qua hoogte, de NC is wat hoger, maar niet comfortabel qua hoogte helaas.
Verder is er zat aan te passen op die auto's, dus qua comfort is er nog zat te doen, qua hoogte alleen niet.
Dan is je dak niet vaak genoeg open :+

But on a serious note, ik denk dat je niet op zoek bent naar een sportieve auto maar naar een comfortabele auto die een beetje vlot is in een rechte lijn en een hardtop heeft :P Sportiviteit suggereert toch wel in bepaalde mate wel compromissen op het gebied van comfort en bruikbaarheid en die wil je niet doen :) Wat ook helemaal niet erg is en het is niet gezegd dat een comfortabele auto niet leuk kan zijn.
hoi1234 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:57:
[...]

Ik heb eigenlijk alleen nog in de Mercedes van mijn vader gereden, dus ik heb niet echt referentiemateriaal. Volgens mijn vader rijdt de auto het prettigst en het zuinigst tussen de 80 en 100km/h. Ik heb er ook wel kleine stukjes 130km/h in gereden, ik heb een vrij zware voet blijkbaar en het gaspedaal gaat soms erg licht laten we maar zeggen, maar ik probeer altijd 100km/h te rijden. Harder maakt open althans te veel lawaai.

Mijn vader heeft ook een mx5 NB gehad, die had precies hetzelfde probleem. Volgens mij heb je met alle cabrio's in meer of mindere maten last van lawaai op hoge snelheid.
In mijn NC heb ik wel eens iets illegalere snelheden gereden :+ En dat is niet iets wat je langere tijd wil doen. Dan moet je lekker een 530 kopen ofzo, dat zijn autobahn cruisers. Alhoewel ik mij kan voorstellen dat een 3 serie cabrio hardtop een stuk minder lawaai maakt. Je moet echter niet gaan kijken naar het verschil in gewicht ;) Nog los van dat een hard top topzwaarder is.

Edit: ik ken iemand die van een NC naar een 135 is gegaan, softtop dus lichter en minder topzwaar dan een hardtop. Die vond de MX5 iets te, maar die verlangt nu terug naar een NC want deze boot vindt hij niks :+

[ Voor 43% gewijzigd door JT op 23-12-2020 14:16 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11 10:22
ik rijd tevreden EOS, 2.0 atmosferisch (FSI), je kunt een tfsi >2012 kopen of een V6 uit elke periode (raad aan >2009).
V6 is wel lastig te vinden, via Duitsland te doen. komrn je import kosten er nog wel bij;

Fahrzeugdaten:
Volkswagen EOS 3.2 V6 INDIVIDUAL GSD/PANORAMA LEDER NAVI
11.990 €
Erstzulassung: 05/2008
Kilometerstand: 119.196 km
Leistung: 184 kW (250 PS)
Farbe: Schwarz Metallic

Durch Klick auf den Link gelangst Du direkt zum Inserat:
https://suchen.mobile.de/...tm_campaign=Recommend_DES

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-11 10:13

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• SteV1986
Hier zou ik mij niet te blind op staren. Mocht je een model vinden zonder de automatisch dimmende binnenspiegel kan je altijd nog even de 2e hands markt in de gaten houden, Kaslo in Nijmegen is een vrij grote partij die regelmatig onderdelen heeft, om de binnenspiegel op termijn te vervangen.

Betreffende de pre-facelift of de facelift versie een radio kun je ook zelf nog wisselen mocht je willen en vervolgens je stuurwielbediening weer koppelen. Staat nog wel op mijn lijstje in ieder geval zodat ik ook CarPlay kan gaan gebruiken.

Ow en dan nog even over het verbruik. Hierboven genoemde punt klopt inderdaad. De SLK rijdt het zuinigst tussen de 80-100km/u. Eerder de wagen meegehad richting Zwitserland en het verbruik lag toen tussen de 1 op 15/1 op 16.

Zoals ook hierboven al gemeld, maak zeker een proefrit voor je een keuze gaat maken. Dat hoeft niet perse te zijn met de exacte auto die je gaat kopen, maar voor de oriëntatie in ieder geval het juiste model.

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Als jij er gratis een klapdak in sleutelt is dat inderdaad een leuke optie.

• s2sw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 22:17
Heb heel veel cabrio's gehad voor de handel, vooral veel 1 en 3-series BMW.
Qua rijden is een 1-serie met atmosferische 3 liter het fijnst, dus een 125i of een 128i, maar jij wilt eentje met een hard dak. Een E93 met diezelfde motoren is mij al te langzaam, je moet ook niet vergeten dat het een auto van ca. 1700kg is.

De 25i en 30i is een N53 motor met directe inspuiting en NOX katalysator, bij hogere kilometerstanden zit die katalysator vol en loopt de motor niet meer in leanburn modus met verhoogd verbruik als gevolg. Door uit te lezen makkelijk te zien. Als je een automaat neemt, heeft deze variant ook een ZF 6HP automaat die, ongeacht of de automaat oliewissel gehad heeft, na 200dkm wel eens kapot kan gaan.

De 28i variant van de 1-serie en 3-serie cabrios is enkel buiten Europa geleverd, het is een atmosferische motor met normale injectie en GM automatische transmissie. Die bak schakelt minder snel dan de ZF variant, maar houdt het wel langer vol.

De 35i is een fantastische motor met wel een groot aantal aandachtspunten, ongeacht of het een N54 of N55 is. Ik heb dit jaar 10+ auto's met die motor gehad en eigenlijk alles wat mogelijk is er al op stuk gehad.

Verder nog:
BMW Z4 E89: uiterlijk top, rijden flop. Krappe auto met wazig stuurgedrag.
Volvo C70: zo slap dat ik er haast zeeziek van werd, ook erg traag. Interieur wel mooi en erg praktisch.
Porsche Boxster: top auto, meer ruimte als een BMW E89 Z4 met kleinere buitenmaten. Echter geen hardtop.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Benjamin- CLK 200/230 ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11 16:57

DaWaN

'r you wicked ??

Omdat ze nog niet genoemd zijn: Lexus SC 430 en Lexus IS 250C zijn ook een optie.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• hoi1234
De r171 is trouwens best zuinig. Ik ben er vandaag mee naar een vriend gereden. Toen ik de snelweg opreed, had ik 12l/100km, omdat ik best hard optrok in het dorp. Maar 70 km later alsnog 6.0 gehaald. Ik heb continu 100 gereden en een paar kilometer 80 achter een vrachtwagen, omdat het best druk was en inhalen redelijk krap was.

Ga zo maar eens terug 130 rijden. Kijken hoe zuinig die dan is.

Overigens is het dodelijk saai om dicht te rijden, maar dat is dan mijn mening.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-11 08:24
Sportieve auto’s met hardtop. Vroeger had je best veel targa’s, dat lijkt een goed compromis tussen open en sportief.

Recent zijn er volgens mij niet zoveel meer. De 911 natuurlijk maar die zijn nogal boven budget.

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

DaWaN schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:00:
Omdat ze nog niet genoemd zijn: Lexus SC 430 en Lexus IS 250C zijn ook een optie.
De goedkoopste IS250 is 18000 euro dus die valt sowieso af.
De SC430 zou kunnen dan heb je wel eentje uit de laagste prijsregionen, het verschil tussen de goedkoopste en duurste SC430 is vrij bizar

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11 16:57

DaWaN

'r you wicked ??

MLLL schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:04:
[...]
De SC430 zou kunnen dan heb je wel eentje uit de laagste prijsregionen, het verschil tussen de goedkoopste en duurste SC430 is vrij bizar
De IS zie je niet vaak, maar over de grens staat er één binnen budget

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:29

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntL0TwRppnTIzTmwwmYmpzccaJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMgZM7rWKonWaTSvev7n1vio.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom niet een mooie SL 500? :D

Wat een bazen auto is dat, alleen weet ik niet zeker of je voor 12.000 een nette krijgt.
Maar altijd met een V8 rijden lijkt me heerlijk :D

Of is dit een beetje teveel YOLO?

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

MLLL schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:04:
[...]

Ik kan het me niet exact herinneren, maar ik meen me te herinneren dat Top Gear destijds de SC430 keihard afkraakte? Hij scheen niet erg sportief te zijn. Ik vind het persoonlijk een geinige auto om te zien en hij zal kwalitatief waarschijnlijk geweldig zijn ( die V8 staat zeer goed bekend) maar dat lijkt me wel een auto waar je zeer zeker eerst een lange testrit mee moet maken.

Hypocrites must die

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Helgie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:27:
[...]

Ik kan het me niet exact herinneren, maar ik meen me te herinneren dat Top Gear destijds de SC430 keihard afkraakte? Hij scheen niet erg sportief te zijn. Ik vind het persoonlijk een geinige auto om te zien en hij zal kwalitatief waarschijnlijk geweldig zijn ( die V8 staat zeer goed bekend) maar dat lijkt me wel een auto waar je zeer zeker eerst een lange testrit mee moet maken.
Daar bleef inderdaad geen spaander van heel, nu moet je Topgear met een korreltje zout nemen dat scheelt.
Heb 3 keer een Lexus gehad en het waren stuk voor stuk fijne auto's.

• Bullebas
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-03 20:36
Leuk, in de meeste van dit soort topics vraagt de betreffende Tweaker wat de saaiste gezinsauto is wat hij voor een bedrag kan krijgen.

Je kan de grote broer van de Mercedes SLK overwegen; de SL. Het model van na 2000 ongeveer heeft standaard een hardtop. Qua kosten is die heus wel een stuk duurder, maar het is ook meer auto dan de SLK.

De Volvo C70 is voor zover ik kan zien een comfortabele reisauto en niet erg sportief, maar de vijfcilinder T-5 is een fantastische motor. Ik heb zelf al twee Volvo's gehad met de 2.3 T-5, en deze motoren zijn erg vermogend, hebben een prettig ontspannen karakter en een goede soundtrack. Het is ook makkelijk om het vermogen te verhogen met chiptuning; mijn huidige auto(een 2001 S60 T-5 met standaard 250PK) produceerde al voordat ik 'm kocht in 2014 rond de 300PK, en omdat het een betrouwbare motor is werkt met inmiddels drie ton op de klok alles nog naar behoren. Het ingetogen uiterlijk van de C70 kan een plus zijn als je bang bent voor vandalisme.

Wat exotischer: een Cadillac XLR. Moeilijk te vinden hier; ik zie maar een paar exemplaren, en die hebben allemaal maar weinig kilometers afgelegd, dus de prijzen zijn daarom hoog. Wel een invouwbare hardtop en veel vermogen.

Tot slot: de Jaguar XK8 heeft standaard geen hardtop, maar aftermarket is er wel wat te krijgen zo te zien. Misschien het overwegen waard.

Verwijderd

Persoonlijk vind ik dat een cabrio een 6 cilinder hoort te hebben en een automaat. Voor dagelijks gebruik zou ik geen slk nemen of een andere 2 zitter, maar een auto waar je ook iets meer in kwijt kunt en voldoende comfort geven.

Mercedes clk, e klasse, BMW 3 serie zijn net allemaal iets meer auto en hebben die heerlijke 6 in lijn motoren. De nieuwere Mercedessen helaas de v6.

Een corvette als dagelijks vervoer zou ik je afraden.

• FastFred
  • Laatst online: 08-11 22:55
Aight! schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:26:
In een auto kun je wonen, maar met een huis kun je niet rijden :D

Is een verwijderbare hardtop een optie? Dan kun je eens kijken naar Z3/Z4, Honda S2000 wellicht?

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
JT schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:06:
[...]

Dan is je dak niet vaak genoeg open :+

But on a serious note, ik denk dat je niet op zoek bent naar een sportieve auto maar naar een comfortabele auto die een beetje vlot is in een rechte lijn en een hardtop heeft :P Sportiviteit suggereert toch wel in bepaalde mate wel compromissen op het gebied van comfort en bruikbaarheid en die wil je niet doen :) Wat ook helemaal niet erg is en het is niet gezegd dat een comfortabele auto niet leuk kan zijn.

[...]

In mijn NC heb ik wel eens iets illegalere snelheden gereden :+ En dat is niet iets wat je langere tijd wil doen. Dan moet je lekker een 530 kopen ofzo, dat zijn autobahn cruisers. Alhoewel ik mij kan voorstellen dat een 3 serie cabrio hardtop een stuk minder lawaai maakt. Je moet echter niet gaan kijken naar het verschil in gewicht ;) Nog los van dat een hard top topzwaarder is.

Edit: ik ken iemand die van een NC naar een 135 is gegaan, softtop dus lichter en minder topzwaar dan een hardtop. Die vond de MX5 iets te, maar die verlangt nu terug naar een NC want deze boot vindt hij niks :+
Sportief is relatief natuurlijk. Net toevallig nog in de Kia Ceed van mijn vriendin gereden, en die rijdt nog sportiever dan de mijne. De motor in mijn auto is gewoon veel te zwakjes.

Maar klopt dat ik een vlotte hardtop cabrio zoek. Tevens zijn MX5s standaard helemaal niet zo snel, maar is de ervaring, bochtenwerk en 50/50 gewicht de reden waarom ze sportief voelen, niet voor hun 0-100.

Hoge snelheden met dak open is idd niet heel fijn, volgens mij was iets van 155-160 het snelste met open dak, en dat was volgens mij met een graad of 20 laat in de avond.
SteV1986 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:25:
[...]
Betreffende de pre-facelift of de facelift versie een radio kun je ook zelf nog wisselen mocht je willen en vervolgens je stuurwielbediening weer koppelen. Staat nog wel op mijn lijstje in ieder geval zodat ik ook CarPlay kan gaan gebruiken.
Heeft eerlijk gezegd mijn voorkeur. Heb al de nodige Android auto radio's ingebouwd, en daar zitten ook hele mooie tussen, en dat geeft wel een stuk beter resultaat dan een ingebouwde die rond de 10 jaar is (of soms al vanaf dag 1...)
s2sw schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:23:
Heb heel veel cabrio's gehad voor de handel, vooral veel 1 en 3-series BMW.
Qua rijden is een 1-serie met atmosferische 3 liter het fijnst, dus een 125i of een 128i, maar jij wilt eentje met een hard dak. Een E93 met diezelfde motoren is mij al te langzaam, je moet ook niet vergeten dat het een auto van ca. 1700kg is.

De 25i en 30i is een N53 motor met directe inspuiting en NOX katalysator, bij hogere kilometerstanden zit die katalysator vol en loopt de motor niet meer in leanburn modus met verhoogd verbruik als gevolg. Door uit te lezen makkelijk te zien. Als je een automaat neemt, heeft deze variant ook een ZF 6HP automaat die, ongeacht of de automaat oliewissel gehad heeft, na 200dkm wel eens kapot kan gaan.

De 28i variant van de 1-serie en 3-serie cabrios is enkel buiten Europa geleverd, het is een atmosferische motor met normale injectie en GM automatische transmissie. Die bak schakelt minder snel dan de ZF variant, maar houdt het wel langer vol.

De 35i is een fantastische motor met wel een groot aantal aandachtspunten, ongeacht of het een N54 of N55 is. Ik heb dit jaar 10+ auto's met die motor gehad en eigenlijk alles wat mogelijk is er al op stuk gehad.

Verder nog:
BMW Z4 E89: uiterlijk top, rijden flop. Krappe auto met wazig stuurgedrag.
Volvo C70: zo slap dat ik er haast zeeziek van werd, ook erg traag. Interieur wel mooi en erg praktisch.
Porsche Boxster: top auto, meer ruimte als een BMW E89 Z4 met kleinere buitenmaten. Echter geen hardtop.
Het klopt dat die 3 series best zwaar zijn, tegelijkertijd weet zo'n 330 nog de 6,5 naar de 100 te doen, dat is snel zat.

Ik had al wat gelezen over de N52 en N53, volgens mij is de conclusie dat ze elkaar niet zo ontlopen qua plus en minpunten.
De 350i is mij toch wel teveel van het goede, zal zonder meer heel leuk zijn, maar levert wel veel meer kosten en problemen op. Ik sluit niets uit, maar denk niet dat dit hem zal worden.
hoi1234 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:07:
De r171 is trouwens best zuinig. Ik ben er vandaag mee naar een vriend gereden. Toen ik de snelweg opreed, had ik 12l/100km, omdat ik best hard optrok in het dorp. Maar 70 km later alsnog 6.0 gehaald. Ik heb continu 100 gereden en een paar kilometer 80 achter een vrachtwagen, omdat het best druk was en inhalen redelijk krap was.

Ga zo maar eens terug 130 rijden. Kijken hoe zuinig die dan is.

Overigens is het dodelijk saai om dicht te rijden, maar dat is dan mijn mening.
Dicht is zeker saai, met open dak is het gewoon genieten, de frisse lucht in enz. Met dak dicht is het saai en is het om van A naar B te gaan. Daarom dan toch wel iets leukers met meer comfort.
t_captain schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:31:
Sportieve auto’s met hardtop. Vroeger had je best veel targa’s, dat lijkt een goed compromis tussen open en sportief.

Recent zijn er volgens mij niet zoveel meer. De 911 natuurlijk maar die zijn nogal boven budget.
Daarbij vind ik targa's ook zeker aantrekkelijk. Helaas inderdaad weinig tot geen aanbod, tenzij je jaren 80/90 ga. Dat zou ik best tof vinden, maar dan wil ik er ook aan kunnen klussen en natuurlijk als 2de auto. Helaas heb ik hier totaal geen mogelijkheden voor.
Aight! schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:26:
[Afbeelding]

Waarom niet een mooie SL 500? :D

Wat een bazen auto is dat, alleen weet ik niet zeker of je voor 12.000 een nette krijgt.
Maar altijd met een V8 rijden lijkt me heerlijk :D

Heb even gekeken, leuke auto om van benzinepomp naar benzinepomp te rijden. :P
Maar inderdaad wel heel tof.
Bullebas schreef op donderdag 24 december 2020 @ 00:22:
Leuk, in de meeste van dit soort topics vraagt de betreffende Tweaker wat de saaiste gezinsauto is wat hij voor een bedrag kan krijgen.

Je kan de grote broer van de Mercedes SLK overwegen; de SL. Het model van na 2000 ongeveer heeft standaard een hardtop. Qua kosten is die heus wel een stuk duurder, maar het is ook meer auto dan de SLK.

De Volvo C70 is voor zover ik kan zien een comfortabele reisauto en niet erg sportief, maar de vijfcilinder T-5 is een fantastische motor. Ik heb zelf al twee Volvo's gehad met de 2.3 T-5, en deze motoren zijn erg vermogend, hebben een prettig ontspannen karakter en een goede soundtrack. Het is ook makkelijk om het vermogen te verhogen met chiptuning; mijn huidige auto(een 2001 S60 T-5 met standaard 250PK) produceerde al voordat ik 'm kocht in 2014 rond de 300PK, en omdat het een betrouwbare motor is werkt met inmiddels drie ton op de klok alles nog naar behoren. Het ingetogen uiterlijk van de C70 kan een plus zijn als je bang bent voor vandalisme.

Wat exotischer: een Cadillac XLR. Moeilijk te vinden hier; ik zie maar een paar exemplaren, en die hebben allemaal maar weinig kilometers afgelegd, dus de prijzen zijn daarom hoog. Wel een invouwbare hardtop en veel vermogen.

Tot slot: de Jaguar XK8 heeft standaard geen hardtop, maar aftermarket is er wel wat te krijgen zo te zien. Misschien het overwegen waard.
Mijn vorige topic was al over een saaie gezinsauto, maar dat was voor mijn vriendin haha.

De turbo versies van de C70 had ik bekeken, de combinatie van hoog verbruik en gewicht, maakt ze alleen niet aantrekkelijk voor mij. Dus tenzij ik dit zeker terug ga verdienen met minder onderhoud, dan is dat niet zo aantrekkelijk.
Tevens voordeel qua onderhoud, is dat over BMW extreem veel te vinden is, dus heb op mijn E46 best wel wat reparaties gedaan, inclusief compleet vervangen van een deur.
Zal de andere nog eens bekijken.
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2020 @ 07:58:
Persoonlijk vind ik dat een cabrio een 6 cilinder hoort te hebben en een automaat. Voor dagelijks gebruik zou ik geen slk nemen of een andere 2 zitter, maar een auto waar je ook iets meer in kwijt kunt en voldoende comfort geven.

Mercedes clk, e klasse, BMW 3 serie zijn net allemaal iets meer auto en hebben die heerlijke 6 in lijn motoren. De nieuwere Mercedessen helaas de v6.

Een corvette als dagelijks vervoer zou ik je afraden.
Meer in kwijt is niet zo relevant, mijn vriendin heeft een stationwagon.

Wat betreft automaat ben ik het niet eens. Wil je puur cruisen, ja absoluut, maar ik vind het toch ook wel leuk om zelf te schakelen.
Verder rijd ik zeer zelden file i.v.m. aparte diensttijden, dus dan is schakel prima.
FastFred schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:02:
[...]

In een auto kun je wonen, maar met een huis kun je niet rijden :D

Is een verwijderbare hardtop een optie? Dan kun je eens kijken naar Z3/Z4, Honda S2000 wellicht?
Helaas niet. Mijn angst voor schade heeft niets te maken met de buurt of het uiterlijk van de auto, maar met de doelgroep met wie ik werk. Zij weten welke je auto je rijdt, en zouden ze wraak nemen, dan boeit het ze niets of je in een C1 rijdt of een Porsche.

• t_captain
300ZX, zijn die nog te betalen tegenwoordig?

• JT

JT

VETAK y0

Benjamin- schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:24:
[...]

Sportief is relatief natuurlijk. Net toevallig nog in de Kia Ceed van mijn vriendin gereden, en die rijdt nog sportiever dan de mijne. De motor in mijn auto is gewoon veel te zwakjes.

Maar klopt dat ik een vlotte hardtop cabrio zoek. Tevens zijn MX5s standaard helemaal niet zo snel, maar is de ervaring, bochtenwerk en 50/50 gewicht de reden waarom ze sportief voelen, niet voor hun 0-100.
Mwoah, ik heb een 2.0 en ik heb het meerdere keren getimed met een G-Tech Pro RR. Ik heb een keer de 6,5 en 6,7 naar de 100 aangetikt met een goede launch. Maar qua beleving is een Honda VTEC ofzo veel leuker ook al is dat niet perse sneller :) Maar traag/gemiddeld/niet snel zou ik het niet noemen ;) Het leuke aan een MX5 is trouwens dat je niet hard hoeft te gaan om lol te hebben :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 24-12-2020 21:30 ]

Ecodan warmtepomp

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
t_captain schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:32:
300ZX, zijn die nog te betalen tegenwoordig?
20k voor een 91 model. Wel hele leuke auto.
JT schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:08:
[...]

Mwoah, ik heb een 2.0 en ik heb het meerdere keren getimed met een G-Tech Pro RR. Ik heb een keer de 6,5 en 6,7 naar de 100 aangetikt met een goede launch. Maar qua beleving is een Honda VTEC ofzo veel leuker ook al is dat niet perse sneller :) Maar traag/gemiddeld/niet snel zou ik het niet noemen ;) Het leuke aan een MX5 is trouwens dat je niet hard hoeft te gaan om lol te hebben :Y)
Klopt helemaal. Ik heb echt heel veel bekeken rondom the MX5's, ik heb zelfs nog overwogen om 2 auto's te nemen, maar op veel manier is dat niet de oplossing.

• t_captain
Een MX5 met wat motortuning zou echt super zijn. Licht, compact, goede gewichtsverdeling, transaxles zijn leuke en toegankelijke auto’s.

Alleen laten ze af fabriek grote kansen liggen door geen model met iets meer power aan te bieden.

Alfa 4c zit precies in die sweet spot. Wel zeldzaam en duur (okee en niet open).

Is eem S2000 met hard top te krijgen?

En een Elise?

[ Voor 11% gewijzigd door t_captain op 25-12-2020 11:06 ]

• JT

JT

VETAK y0

t_captain schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:05:
Een MX5 met wat motortuning zou echt super zijn. Licht, compact, goede gewichtsverdeling, transaxles zijn leuke en toegankelijke auto’s.

Alleen laten ze af fabriek grote kansen liggen door geen model met iets meer power aan te bieden.

Alfa 4c zit precies in die sweet spot. Wel zeldzaam en duur (okee en niet open).

En een Elise?
Ik vind een 4C echt automobiele porno. Maar voor veel mensen is het sturen en 4C en desillusie als je internet mag geloven. S2k kun je tegenwoordig vergeten voor dat geld en een Elise is nooit op dat prijspunt geweest.

Tegenwoordig heeft Mazda 184pk af fabriek in de ND die rond of onder de 1000kg zit. Daarmee ben je echt geen zieligerd.

Ecodan warmtepomp

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
t_captain schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:05:

En een Elise?
Geen van allen voldoet aan de eis van hardtop cabrio.

• t_captain
Elises heb ik zeker gezien met hardtop. Zal wel net zoals de MX5 zijn, een optie of aftermarket onderdeel.

• lexvandoef
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:48

Leuk topic! Ik wil hier toch heel even op reageren want je kan zo’n beetje alles modificeren aan een mx5, dus ook de hoogte van de stoelen!

Voor minder dan 100e koop je een modificatieset voor de stoelrails waarmee je ofwel 2,5 ofwel 6cm in hoogte kan winnen!

https://www.jassperforman...ers-non-height-adjustable

Ik rijd nu zelf een 2007 2.0 hardtop nc, echt een top auto als je een sportieve en redelijk comfortabele daily zoekt. Gezien de ruimte in je auto zou ik dan ook kijken naar een nc1 (2005-2009), deze stoelen hebben geen hoogteregeling en zitten lager dan de stoelen met hoogteregeling in de laagste stand. 2.0 is ook een must vind ik, de 1.8 is echt te tam voor een roadster.

Veel plezier met de zoektocht!

@t_captain mx5 is geen transaxle ;) bak zit gewoon aan het blok vast bij deze auto. Wel een hele leuke auto inderdaad!

[ Voor 4% gewijzigd door lexvandoef op 25-12-2020 21:41 ]

Pagina: 1