Vraag

• Elsdeniep
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 03-09 10:02
Beste forumleden,

Ik ondervind problemen met mijn Shelly wifi relais.
De fabrikant raadt aan een vast ip-adres te gebruiken.
Op deze manier dus:

Ik weet niet veel van routers en DHCP. Kan iemand mij daarom in Jip&Janneke-bewoordingen vertellen of ik nou juist wel of juist niet een vrij ip-adres uit de DHCP range van de router moet kiezen?
Zo nee, hoe kies ik dan een geschikt ip-adres?

Ik heb op Stack Exchange een post gevonden waarin men afraadt om een ip-adres uit DHCP range te gebruiken.
Zie: https://serverfault.com/q...ay-to-find-unused-ip-addr

Hopelijk helpt iemand me op weg.
Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Elsdeniep op 23-12-2020 13:48)

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 08:50

Nox

Noxiuz

Elsdeniep schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:05:
@ijske heel graag want ik moet veel googlen om jullie goedbedoede antwoorden te begrijpen.
Ik heb een Ziggo Connect Box.
Hier zie ik de DHCP-instellingen:
http://prntscr.com/w8ffix
Je kan op je apparaten invullen:

192.168.178.2
192.168.178.3
en zo door tot en met:
192.168.178.9

Gateway en dns 192.168.178.1

Als je meer apparaten hebt kan je van de 245 bijvoorbeeld 200 maken en start lokaal adres van 10 naar 50 zetten. Dan kan je tot en met 192.168.178.49 door gebruiken :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Alle reacties

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:38
Het beste is volgens mij om gewoon een adres toe te laten wijzen door je router dmv DHCP en vervolgens op de router in te stellen dat hij dat adres altijd aan dat apparaat moet koppelen (kan bij vrijwel iedere router). Dat voorkomt dat je een statisch ip adres instelt dat vervolgens door je router aan een ander apparaat toegekend wordt.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 09:53
je zou inderdaad bv 192.168.0.250 vast kunnen zetten op je device, en dan op je modem ervoor zorgen dat hij dit ip-adresje nooit aan iemand anders gaat geven, dus op de modem DHCP instellen dat hij slechts tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.200 uitdeelt.

• zzattack
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 13:01
Statische adressen buiten de DHCP reeks zullen niet door de DHCP server uitgereikt worden, dus die zijn zeker veilig. Nadeel van statische adressen is dat je administratie op orde moet zijn, en dat is met static DHCP reservations gemakkelijk te realiseren. Best of both worlds.

• Elsdeniep
Dank voor de antwoorden. Geef me even de tijd om te begrijpen wat er staat...
Waar ik van schrik is: het is kennelijk te simpel gedacht om een statisch ip-adres aan het wifi relais toe te wijzen want ik moet blijkbaar op de router ook iets gaan doen.

Kan ik dat ergens op een heel begrijpelijke manier opzoeken?

• ijske
Elsdeniep schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:51:
Dank voor de antwoorden. Geef me even de tijd om te begrijpen wat er staat...
Waar ik van schrik is: het is kennelijk te simpel gedacht om een statisch ip-adres aan het wifi relais toe te wijzen want ik moet blijkbaar op de router ook iets gaan doen.

Kan ik dat ergens op een heel begrijpelijke manier opzoeken?
als je ons kan zeggen welke modem of router je hebt, kunnen we je wel een kant naar toewijzen...

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Ik zal iets meer uitleg geven.

Je kunt op drie manieren een ip-adres aan een device toekennen.

1. Via de dhcp-server die in je router zit (zo krijgen bijvoorbeeld PC's hun ipadres).
Die dhcp-server heeft een reeks van ipadresen die hij uitdeelt aan devices die bij het opstarten een dhcp request doen.
Zoiets wil je niet gebruiken voor een device als een shelly, want dan kan het IP-adres veranderen en dat is voor home automatiseringen devices heel onhandig.

2. Via de dhcp server die in je router zit, maar dan maak je in die dhcp server een koppeling tussen een IP-adres en het mac-adres van die shelly, dan zorgt de dhcp server ervoor dat dat bewuste mac-adres altijd hetzelfde IP-adres krijgt.

3. Door het vast te leggen in het device zelf, maar dan moet je er wel voor zorgen dat het een IP-adres is dat wel in hetzelfde subnet zit (eerste drie getallen van het IP-adres moet gelijk zijn) maar buiten de dhcp range zit.
Je stelt dan bijvoorbeeld in je router een range van 90 in met een startadres van xxx.xxx.xxx.10, dan kun je zelf adressen gebruiken vanaf xxx.xxx.xxx.100

Uiteraard is 2. de beste manier, dan voorkom je fouten en heb je een centraal punt waar alle IP-adressen vast liggen namelijk in je router.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• hcQd
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 12:22
Ben(V) schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:13:
Zoiets wil je niet gebruiken voor een device als een shelly, want dan kan het IP-adres veranderen en dat is voor home automatiseringen devices heel onhandig.
Waarom, eigenlijk? Ik zou verwachten dat dit soort apparaten mDNS of SSDP, of iets vergelijkbaars gebruiken om elkaar te vinden.

• Nox

Nox

Noxiuz

hcQd schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:58:
[...]

Waarom, eigenlijk? Ik zou verwachten dat dit soort apparaten mDNS of SSDP, of iets vergelijkbaars gebruiken om elkaar te vinden.
Dat werkt niet altijd even vlekkeloos denk ik :P

Mijn advies zou altijd zijn om de shelly's op dhcp te laten staan en maak de lease-tijd royaal, als je die op bv. 1 of 2 uur zet heb je kans dat ze misschien pas om eoa gare reden niet werken. (je komt de gekste dingen tegen tegenwoordig :+) Voordeel hiervan is, is dat je altijd de controle houdt over welk device welk IP heeft en het subnet, dns en gateway goed staan. Voor gebruik bij bekabelde netwerken fijn want je hoeft op de apparaten zelf niks te doen waarschijnlijk. Bij gebruik van wifi moet je soms toch al inloggen op het apparaat op eoa manier en dan is een static IP configureren nog iets handiger omdat je niet met dhcp werkt. Indien je problemen blijft ervaren met de apparaten kies hier dan ook zeker voor.

Het hangt een beetje van je router af of het ip-adres wat je wilt uitlenen aan het apparaat in de dhcp-pool moet zitten (onlogisch) of erbuiten moet vallen (logisch). Al zijn de meningen nogal verdeeld wat logisch en niet logisch is.

Mocht je de shelly's echt op een fixed IP moeten zetten omdat ze niet lekker werken met dhcp en je moet je administratie op orde hebben, maak je eigen dhcp-server:

:P

Edit:

Als je een statisch ip toewijst aan een apparaat moet dat in dezelfde subnet zitten maar niet in de dhcp range.

In je router vind je bij de dhcp server vaak het volgende: dhcp range (from 192.168.1.2 to 192.168.1.200), als je dit ziet kan je 201, 202, 203 etc. uitgeven aan apparaten met een statisch IP t/m .254. Als je range anders is:

.1 is vrijwel altijd de gateway of .254, gebruik die dan niet
.2 t/m 254 zijn normale ranges, maak hem dan iets kleiner. Als je range ~100 apparaten is, is dat meer dan genoeg.

Gateway kan je in de router vinden, dns is vaak identiek aan de gateway.

[Voor 16% gewijzigd door Nox op 22-12-2020 22:45]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• ijske
jonges... topicstarter vraagt naar jip & janneke taal... dat dhcp reservatie de beste manier is weten we allemaal, maar laten we het simpel houden

• Elsdeniep
@ijske heel graag want ik moet veel googlen om jullie goedbedoede antwoorden te begrijpen.

[Voor 35% gewijzigd door Elsdeniep op 23-12-2020 13:09]

• Elsdeniep
@Ben(V) voordat ik je laatste zin las dacht ik: antwoord 3, want als ik dan de router reset of een nieuwe koop, staat het gereserveerde ip-adres nog in het device.
Helaas, niet dus.
Ik denk nog even door...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Elsdeniep schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:05:
Je kan op je apparaten invullen:

192.168.178.2
192.168.178.3
en zo door tot en met:
192.168.178.9

Gateway en dns 192.168.178.1

Als je meer apparaten hebt kan je van de 245 bijvoorbeeld 200 maken en start lokaal adres van 10 naar 50 zetten. Dan kan je tot en met 192.168.178.49 door gebruiken :)

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Maverick schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:25:
Het beste is volgens mij om gewoon een adres toe te laten wijzen door je router dmv DHCP en vervolgens op de router in te stellen dat hij dat adres altijd aan dat apparaat moet koppelen (kan bij vrijwel iedere router). Dat voorkomt dat je een statisch ip adres instelt dat vervolgens door je router aan een ander apparaat toegekend wordt.
Nee.

Het beste is om een bepaalde range te gebruiken voor DHCP en een deel te voorzien van vaste IP-adressen.

Zo zou je bijvoorbeeld de eerste 50 adressen in een reeks voor vaste IP-adressen kunnen gebruiken en de rest door de DHCP server te laten benutten. Zo voorkom je dat je met je vaste IP-adressen door de adressen van de DHCP server heen fietst.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Nu online
Elsdeniep schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:13:
@Ben(V) voordat ik je laatste zin las dacht ik: antwoord 3, want als ik dan de router reset of een nieuwe koop, staat het gereserveerde ip-adres nog in het device.
Helaas, niet dus.
Ik denk nog even door...
Optie 3 van Ben(V) zou wel mijn voorkeur hebben, al is optie 2 ook prima - meer een persoonlijke voorkeur. De laatste post van Nox is wat dat betreft helemaal prima: je wilt een IP adres gebruiken die:
  • In de IP-range van je modem ligt (en die gebruikt 192.168.178.x, als ik je screenshot met subnetmask bekijk)
  • Buiten de DHCP reeks van je modem ligt (en die gebruikt 192.168.178.10...254 volgens je screenshot)
  • Niet al in gebruik is door het modem zelf (en die zal standaard 192.168.178.1 gebruiken; 192.168.178.255 wordt om andere redenen afgeraden en alles daar boven mag nie)t
...dus in dat Shelly-ding inderdaad 192.168.178.2 (of 3, 4, 5...9) invullen.

[Voor 4% gewijzigd door vanaalten op 23-12-2020 14:41]

• Ben(V)
  • Nu online
Als de dhcp reeks van je router 192.168.178.10..254 is en je wilt een vast IP-adres gebruiken zul je die range in de router moeten verkleinen, want vaste IP-adressen mogen niet ook nog eens door de DHCP server uitgedeeld worden, dan loop je het risico dat je hetzelfde IP-adres twee keer gebruikt waardoor je netwerk plat gaat.
192.168.178.255 is het broadcast adres van het subnet dat mag je nooit gebruiken.

Optie 2 is gewoon het beste omdat je dan alles op een plek(in je router) vast hebt liggen, als je het op de devices zelf vastzet dan loop je de kans dat je een fout maakt en twee keer hetzelfde IP-adres uitdeelt waarna je hele netwerk plat gaat.

En uiteraard moet je aan home automation devices altijd een vast IP-adres toekennen en nooit variable door een DHCP server, dat is echt vragen om problemen.

DHCP is eigenlijk alleen geschikt voor ad-hoc connecties.
Hier in huis heeft alles een Mac-adres naar IP-adres koppeling en alleen gasten krijgen een IP-adres van de DHCP server.
Is ook heel erg handig bij fout zoeken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:55:
Als de dhcp reeks van je router 192.168.178.10..254 is en je wilt een vast IP-adres gebruiken zul je die range in de router moeten verkleinen,
Eh, nee. 192.168.178.2 tot en met 192.168.178.9 zijn dan gewoon beschikbaar - en gezien het niveau van de TS (no offense!) betwijfel ik of er al andere apparaten zijn met een vast IP adres in die korte reeks.
want vaste IP-adressen mogen niet ook nog eens door de DHCP server uitgedeeld worden, dan loop je het risico dat je hetzelfde IP-adres twee keer gebruikt waardoor je netwerk plat gaat.
Dat klopt. Maar nog steeds, .2 tot en met .9 zijn beschikbaar.
Optie 2 is gewoon het beste omdat je dan alles op een plek(in je router) vast hebt liggen, als je het op de devices zelf vastzet dan loop je de kans dat je een fout maakt en twee keer hetzelfde IP-adres uitdeelt waarna je hele netwerk plat gaat.
Op zich wel, maar - afhankelijk van het modem merk, type enzo - kan het nog wel eens onduidelijk zijn (zeker voor een leek) waar & hoe je dat precies moet instellen. Terwijl een vast IP-adres in de Shelly lekker eenvoudig te doen is.

Daarnaast: je wilt hoe dan ook een administratie ergens hebben van wat je hebt ingesteld. Als morgen je modem/router dood gaat en je hebt geen idee wat je allemaal hebt ingesteld aan IP-adressen ben je wel even bezig voor alles weer goed werkt. En ALS je zo'n administratie toch al hebt, dan maakt het weinig uit of je de clients een fixed adres hebt gegeven of alles vanuit de modem/router doet.

Dus hier heb ik destijds - ook omdat ik niet beter wist - de boel opgezet volgens jouw optie (3) en in een documentje opgeschreven hoe het opgezet is. Als de router morgen kapot gaat: nieuwe in het netwerk en enkel het IP-adres/subnet van het ding instellen op 192.168.1.1/24 en alles werkt weer.

Wat dat betreft zie ik - ALS je alles goed documenteerd - weinig verschil tussen opties 2 en 3.

Voor de TS denk ik daarom dat optie (3) nu het handigste is, want: eenvoudiger om te doen, niets meer uit te zoeken. Tenzij TS zin heeft om zich meer in netwerken en zo te verdiepen. :)

• Ben(V)
  • Nu online
We zijn het eens dat we van mening verschillen.

• Elsdeniep
Tenzij TS zin heeft om zich meer in netwerken en zo te verdiepen.
Meer een noodzakelijk kwaad. Ik had verwacht dat het veel simpeler te realiseren zou zijn.
Ik ben na 3 dagen intensief studeren begonnen met de Shelly's een statisch ip-adres uit de gereserveerd range op de router te geven.
Guess what? Sommige Shelly's gaan daarna offline en zijn dus niet meer te gebruiken. Sommige doen het wel met hun nieuwe adresje. Hoe kan dat nu?

• wlmpie
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 03:25
Huh? je had het antwoord van Nox toch aangemerkt als beste antwoord? Nu heb je het precies fout gedaan, want je wilt dus geen ip-adressen zelf uitdelen die ook door je dhcp server kunnen worden uitgedeeld (dat is de gereserveerde range op je router). Met de standaardinstellingen van je connectbox, kun je dus alleen 192.168.178.2 t/m 9 gebruiken. Heb je er meer nodig dan moet je de gereserveerde range op de connectbox kleiner maken.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee