Koellast airco berekenen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-05 19:40
Nu de dagen weer beginnen te lengen wordt het tijd voor het volgende wooncomfortverbeterproject(je): airco in de slaap-/studeerkamers. Ik ben er wel ongeveer uit wat het moet worden, maar ik zit nog een beetje met de koelcapaciteit omdat ik de installatie niet onnodig wil overdimensioneren en wat weerwoord wil kunnen bieden aan de installateur.

Ik heb drie kamers die gekoeld moeten worden, van respectievelijk 29, 36 en 40 m3. Voor de kleinere kamers kom ik er met de vuistregel voor de koellast wel uit (de 30/40/50 watt/m3 regel). Dat zijn "gewone" kamers op het noordwesten met een lage warmtelast die ook tijdens de hittegolf afgelopen zomer niet supersnel opwarmden en aan 1-1,5kW ruim voldoende hebben.

De grotere kamer, van 40 m3, is een ander verhaal. Die ligt op het zuidoosten, heeft een plat dak (beton + isolatie), vrij veel glas (5 m2, HR++), geen buitenzonwering en herbergt een game-pc met 750 watt voeding die een groot deel van de dag in gebruik is. De ruimte warmt snel op door zon en pc en koelt nauwelijks af, en ik vraag me af hoe ik hier nu het beste de koellast kan bepalen. Uitgaande van de vuistregel zou ik van 2 kW uitgaan (50 watt/m3 bij 40 m3), maar ik vraag me af of dat voldoende is. Bij de meer gedetailleerde berekeningen op internet kwam ik ook zomaar op 3,5kW uit op basis van de kenmerken van de ruimte, wat me gevoelsmatig dan weer wat veel lijkt omdat de woning goed geïsoleerd is en voorzien van warmteterugwinning (energielabel A).

Beste antwoord (via Vistajevski op 26-12-2020 13:06)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:39

Theo

moederbord

De warmte die de zon naar binnen straalt die kun je met een airco niet naar buiten krijgen; de zon straalt zo'n 1 kW per vierkante meter uit. Via jouw ramen komt dus alleen al 5 kW aan warmte binnen. Wil je dat de ruimte dus niet opwarmt dan moet je ofwel die 5 kW aan warmte afvoeren (zware airco), of je moet zorgen dat die 5 kW aan zon niet naar binnen kan (zonwering aan de buitenkant).

Als je daarna de ruimte wil afkoelen is het vrij simpel; de capaciteit van je airco moet groter zijn dan de wamtegeneratie in de ruimte. Als je de zon buiten kan houden dan heb je verrassend weinig energie nodig. Een vuistregel is dat de hoeveelheid warmte/koude dat je nodig hebt om je gehele woning één graad op te warmen/koelen gelijk staat aan [jaarlijks gasverbruik in kuub / 8] watt. Verbruik je 2.000 kuub gas per jaar dan kun je met 250 watt aan warmte/koude je woning één graad afkoelen/verwarmen. Hierbij komt de warmte die je zelf nog toevoegt (je game pc, personen die warmte uitstralen enz), en de zoninstraling.

Dat je pc trouwens een 750 watt voeding heeft houdt niet in dat deze dat ook gebruikt. Ik heb een auto die 300 km/h kan, maar dat ik het kan houdt niet in dat ik het ook doe (ok, stiekem heb ik geen snelle auto, maar je snapt hopelijk het punt :P ) Een PC die daadwerkelijk 750 watt verbruikt is vrij zeldzaam; dan zit je te kijken naar een dual RTX3080 setup met een dik overgeklokte cpu. Dat je een 750 watt voeding hebt houdt niet in dat deze dat ook verbruikt. Net als dat ik (g)een auto heb die 300 km/h kan dat ik dan altijd met deze snelheid rij.

Vanuit ervaring: Ik heb een slaapkamer van 20 vierkante meter van 4 meter hoog (tot aan de nok); frans balkon op het zuidwesten en vind dat de slaapkamer ook in een hittegof gewoon <20 graden moet zijn. Mijn vaste airco die daar hangt (een 2 kW model) draait altijd op eco mode (1.4 kW max), en zelfs in een hittegholf draait ie op half vermogen. Dus voor zo'n ruimte is elke vaste airco ruimschoots voldoende; mits je zonwering hebt. Anders kan mijn airco het op vol vermogen ook niet aan..

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Even out-of-the-box gedacht:
2kW airco en zonwering plaatsen?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:52
Vistajevski schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:57:
Die ligt op het zuidoosten, heeft een plat dak (beton + isolatie), vrij veel glas (5 m2, HR++), geen buitenzonwering en herbergt een game-pc met 750 watt voeding die een groot deel van de dag in gebruik is. De ruimte warmt snel op door zon en pc en koelt nauwelijks af..
Alleen een airco installeren klinkt dan idd een beetje als water naar zee dragen.

Zoek je trouwens naar een multi-split of driemaal single?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
Nielson schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:15:
[...]
Alleen een airco installeren klinkt dan idd een beetje als water naar zee dragen.

Zoek je trouwens naar een multi-split of driemaal single?
Zonwering zit inderdaad ook in de planning, maar ik ben er nog niet uit wat daar de beste oplossing is (screens of rolluiken). Heeft dat veel effect op de koelcapaciteit?

Ik zit nu te denken aan een multisplit. Ik wil de buitenunit op het dak laten plaatsen met een dakdoorvoer naar de technische ruimte, waar nog een vrije groep (16A, voor wasdroger, die we niet hebben) zit en de rioolaansluiting voor condensafvoer. Van daaruit zijn de slaapkamers ook makkelijk bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Maak het allemaal niet te spannend.
Wat gebeurd er als je airco het niet trekt? Dan wordt het iets warmer dan je eigenlijk zou willen. Dat zal gemiddeld 1 a 2 weken per jaar gebeuren. Maar aangezien de slaapkamers toch al koel zijn, zal het alleen de werkkamer zijn die net wat te warm wordt. Ook zal het al veel schelen als de zon er niet meer op staat.
Als het buiten 35C is, dan is 26-28C binnen met een lagere luchtvochtigheid al heerlijk, dan hoeft hij echt niet naar 21C te gaan.
Ook zul je zien dat het 's-avonds gewoon lekker afkoelt en de warmte weer uit je huis trekt.

Multisplit's (en eigenlijk alle airco's) heb je in 'standaard' maten, als je in de slaapkamers allebei een 1,5kW hangt (samen 3kW), dan kom je automatisch uit op minimaal 4kW, maar ga je eigenlijk al eerder naar 5.2kW kijken. Een 6.8kW kan dan ook, maar dan moet je gaan kijken of hij ver genoeg kan terug toeren. (Anders krijg je constant start-stops, dat is ook niet fijn)
Volgens mij maakt het bij Daikin bijvoorbeeld niet uit of je een 4kW of 5.2kW hebt qua minimaal vermogen, maar dat krijg ik even niet gevonden. Dan zou ik voor de kleine meerprijs gewoon die 5.2kW neerhangen. Hang je in de computerkamer een 3.5kW aan de muur en zit je heerlijk koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zonnepanelen op dat dak zetten, zonwering voor de ramen (buitenkant) en dan een 2 kW en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Check hier eens:

Het grote airconditioning topic - Deel 2

En zoals hierboven ook al gezegd, je hoeft natuurlijk niet naar 20 graden te koelen.
Als het al koeler (en minder vochtig) is dan buiten is het al behaaglijk.

Daarnaast, als je de unit al op tijd aanzet en lekker door laat pruttelen op lage stand zal het koel blijven.
Als je het eerst binnen op laat lopen naar 30graden moet ie natuurlijk vol aan de bak.

Heb sinds dit jaar ook airco's hangen, en zet ze altijd in de laagste stand, fluisterstil, en geen last van koude trek ofzo. Gewoon op tijd aanzetten en rustig z'n werk laten doen. (Als tweaker hang je toch units met wifi, dus aanzetten kun je overal :P )

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:13
Vistajevski schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:28:
[...]

Zonwering zit inderdaad ook in de planning, maar ik ben er nog niet uit wat daar de beste oplossing is (screens of rolluiken). Heeft dat veel effect op de koelcapaciteit?
Screens hebben een enorme invloed op de zon-instraling. Uiteraard afhankelijk van de mate van lichtdoorlatendheid van de screens. Een reductie van 50-80% zonnewarmte is normaal bij gebruik van screens.

Zonnepanelen op een plat dak hebben min of meer hetzelfde effect als screens voor de ramen, voor wat betreft de warmte in huis: je dak komt in de schaduw van de zonnepanelen te liggen, waardoor je dak niet meer wordt opgewarmd door direct zonlicht. In plaats van zonnepanelen kun je dit verkoelende effect ook met een groen dak bereiken. Alleen levert een groen dak geen energie op, een zonnepanelen dak wel.

Trias Energetica

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zonnewering doet enorm veel voor hoeveel een huis opwarmt maar je moet het wel gebruiken dan. Dus niet 'oh het is nog maar 23 graden binnen en het is met zonnewering zo donker'. Het doel is om te voorkomen dat de woning opwarmt. Eenmaal ze opgewarmd is dan is het kwaad al geschied.

Dat gezegd zijnde vind ik het altijd zonde om een huis te zien met veel glas zonder zonnewering. Een paar jaar na oplevering staat dan de aircoboer er...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

De warmte die de zon naar binnen straalt die kun je met een airco niet naar buiten krijgen; de zon straalt zo'n 1 kW per vierkante meter uit. Via jouw ramen komt dus alleen al 5 kW aan warmte binnen. Wil je dat de ruimte dus niet opwarmt dan moet je ofwel die 5 kW aan warmte afvoeren (zware airco), of je moet zorgen dat die 5 kW aan zon niet naar binnen kan (zonwering aan de buitenkant).

Als je daarna de ruimte wil afkoelen is het vrij simpel; de capaciteit van je airco moet groter zijn dan de wamtegeneratie in de ruimte. Als je de zon buiten kan houden dan heb je verrassend weinig energie nodig. Een vuistregel is dat de hoeveelheid warmte/koude dat je nodig hebt om je gehele woning één graad op te warmen/koelen gelijk staat aan [jaarlijks gasverbruik in kuub / 8] watt. Verbruik je 2.000 kuub gas per jaar dan kun je met 250 watt aan warmte/koude je woning één graad afkoelen/verwarmen. Hierbij komt de warmte die je zelf nog toevoegt (je game pc, personen die warmte uitstralen enz), en de zoninstraling.

Dat je pc trouwens een 750 watt voeding heeft houdt niet in dat deze dat ook gebruikt. Ik heb een auto die 300 km/h kan, maar dat ik het kan houdt niet in dat ik het ook doe (ok, stiekem heb ik geen snelle auto, maar je snapt hopelijk het punt :P ) Een PC die daadwerkelijk 750 watt verbruikt is vrij zeldzaam; dan zit je te kijken naar een dual RTX3080 setup met een dik overgeklokte cpu. Dat je een 750 watt voeding hebt houdt niet in dat deze dat ook verbruikt. Net als dat ik (g)een auto heb die 300 km/h kan dat ik dan altijd met deze snelheid rij.

Vanuit ervaring: Ik heb een slaapkamer van 20 vierkante meter van 4 meter hoog (tot aan de nok); frans balkon op het zuidwesten en vind dat de slaapkamer ook in een hittegof gewoon <20 graden moet zijn. Mijn vaste airco die daar hangt (een 2 kW model) draait altijd op eco mode (1.4 kW max), en zelfs in een hittegholf draait ie op half vermogen. Dus voor zo'n ruimte is elke vaste airco ruimschoots voldoende; mits je zonwering hebt. Anders kan mijn airco het op vol vermogen ook niet aan..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
Theo schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:42:

Helder verhaal: eerst zonwering, dan airco. Dat wist ik eigenlijk ook wel. Dat ik nog geen zonwering heb laten plaatsen is ook meer vanwege de bouwkundige uitdagingen en omdat het niet echt mooi te integreren is (met dank aan de architect), maar dat moet dan maar.

Ik verstook overigens gemiddeld zo'n 700-800 m3 gas per jaar, inclusief koken en warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Vistajevski schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:18:
[...]

Helder verhaal: eerst zonwering, dan airco. Dat wist ik eigenlijk ook wel. Dat ik nog geen zonwering heb laten plaatsen is ook meer vanwege de bouwkundige uitdagingen en omdat het niet echt mooi te integreren is (met dank aan de architect), maar dat moet dan maar.

Ik verstook overigens gemiddeld zo'n 700-800 m3 gas per jaar, inclusief koken en warm water.
Met zo'n gasverbruik heb je dus ongeveer 100 watt nodig om je woning één graad op te warmen of af te koelen. Met een 2 kW airco/verwarming kun je dan dus je gehele woning zo'n 20 graden warmer krijgen dan buiten, of 20 graden koeler krijgen dan buiten, minus de warmte die via de zonstraling naar binnen komt en de warmtegeneratie binnen. (Dit geldt alleen bij het afkoelen van de woning, niet bij verwarmen)

Als je de warmtegeneratie kan beperken in huis (geen bitcoins mijnen op je quadSLI computer, niet de gehele dag 32 taarten in de oven bakken, geen 20 personen in huis (1 persoon = 125 watt aan warmte) én je kan de zonstraling buiten houden dan heb je echt aan heel weinig al voldoende om je woning koel te houden.

Stel het is buiten 35 graden en je wil het binnen 20 graden hebben en houden, en je hebt zo'n 400 watt aan warmtegeneratie binnen (twee personen, een koelkast, laptop, lampje, magnetron, tv; alles geeft warmte binnen) dan heb je dus 1.500 watt aan koude nodig voor het thermisch verschil, 400 watt aan koude voor je interne warmtegeneratie plus de zonstraling die via de ramen naar binnen komt (bijna nul met zonwering, 5.000 watt zonder zonwering) Dan heb je dus aan een 2 kW airco al voldoende om je gehele woning op temperatuur te houden. Mits je de zonstraling buiten kan houden; anders zit je al snel op 7 kW wat je nodig hebt...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je wilt een binnenunit praktisch nooit op maximum vermogen gebruiken, dan verga je van het geluid. Met de fan op stil gaat je rendement en maximum koelvermogen gewoon naar beneden.
Pagina: 1