pruttelde warmtepomp, juist goed of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:28
goedemorgen,
sinds 10 juni dit jaar hebben wij een elga warmtepomp en na veel hulp van jullie werkt hij prima
dit jaar 52% elektra verbruik tegen 17% minder gas.

wat mij opvalt aan de buitenunit, die hoor ik snachts wel eens pruttelen
vannacht weer: 636watt bij een buitentemp van 8graden
heb m al eens eerder gehoord bij 6 graden

is dat pruttelen juist goed of komt hij dan een grens?

(ben mij nog aan het verdiepen over de juiste stooklijn) en dacht wellicht moet ik daar iets mee doen.

nog veel te leren hier, maar erg interessant.

met vriendelijke groet:
Anne
...

setup: intergas hre, 5kw elga en een honeywell t6
...

Beste antwoord (via annestweak op 22-12-2020 12:29)

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Wat bedoel je met pruttelen? Is dat een geluid, is dat een vorm van draaien, etc?

Ja, 24/7 verwarmen is je doel. Met 636 Watt opgenomen vermogen, met een COP van ongeveer 4 zal je rond de 2500 Watt aan warmte de woning in brengen.

Als basis kun je uitgaan van ongeveer 1 m3 vervangen door 2 kWh electra. Dan kun je alvast een beetje een inschatting maken of je goed zit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik lees hier vaak dat de WP laten pruttelen goed is of zelfs het doel, dus ik gok van wel.

Je schrijft dat je 52% meer elektra gebruikt en 17% minder gas. Dat zegt me niet zoveel want ik weet niet welke absolute getallen daar bij horen. Een kuub gas is ongeveer 8 kWh staat me bij dus je kunt zo uitrekenen of de WP niet meer trekt dan zou moeten. Denk er overigens wel aan dat je WP niet letterlijk zoveel stroom mag trekken want dan zou z'n COP 1 zijn als een straalkachel. Even in de specs kijken wat het wel zou moeten zijn met die buitentemperaturen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Wat bedoel je met pruttelen? Is dat een geluid, is dat een vorm van draaien, etc?

Ja, 24/7 verwarmen is je doel. Met 636 Watt opgenomen vermogen, met een COP van ongeveer 4 zal je rond de 2500 Watt aan warmte de woning in brengen.

Als basis kun je uitgaan van ongeveer 1 m3 vervangen door 2 kWh electra. Dan kun je alvast een beetje een inschatting maken of je goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Wil je wat basisinformatie hebben over het bepalen van de stooklijn, dan kun je hier een kijkje nemen: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie: Stoken_met_een_stooklijn. Het gaat over een Panasonic warmtepomp, maar het principe is gelijk, alleen de instellingen zullen iets afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
Termy schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:44:
Ik lees hier vaak dat de WP laten pruttelen goed is of zelfs het doel, dus ik gok van wel.

dat heb ik ook gelezen en dat bracht bij mij de twijfel, niet of wel goed ;)

Je schrijft dat je 52% meer elektra gebruikt en 17% minder gas. Dat zegt me niet zoveel want ik weet niet welke absolute getallen daar bij horen. Een kuub gas is ongeveer 8 kWh staat me bij dus je kunt zo uitrekenen of de WP niet meer trekt dan zou moeten. Denk er overigens wel aan dat je WP niet letterlijk zoveel stroom mag trekken want dan zou z'n COP 1 zijn als een straalkachel. Even in de specs kijken wat het wel zou moeten zijn met die buitentemperaturen.
ik zal dat eens verder uit gaan diepen

bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
Ep Woody schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:00:

ik bedoel het geluid inderdaad, verder hij draait heel stil (lichte zoem)

top, bedankt voor je reactie en aanvulling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
@Ep Woody
Voordat ik een warmtepomp had, stookte ik de vvw met Max.55 graden

Ben daar vanuit gegaan en de stooklijn van de Elga op 35 graden minimaal gezet tot 55 graden maximaal. Dat lijkt mij een goed uitgangspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
annestweak schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:28:
@Ep Woody
Voordat ik een warmtepomp had, stookte ik de vvw met Max.55 graden

Ben daar vanuit gegaan en de stooklijn van de Elga op 35 graden minimaal gezet tot 55 graden maximaal. Dat lijkt mij een goed uitgangspunt.
Het voordeel/nadeel is, Elga regelt zelf al veel, dus het gaat eigenlijk altijd wel goed. 35 graden minimaal lijkt mij persoonlijk wat hoog voor vloerverwarming, maar als dat voor jou werkt, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
Ep Woody schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:59:
[...]

Het voordeel/nadeel is, Elga regelt zelf al veel, dus het gaat eigenlijk altijd wel goed. 35 graden minimaal lijkt mij persoonlijk wat hoog voor vloerverwarming, maar als dat voor jou werkt, top!
vanmorgen, was het te koud in de kamer, althans het was 1 graad kouder dan de ingestelde temperatuur
moet ik nu de stooklijn omhoog brengen of de helling ?

fijne kerstdagen allemaal o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
@Ep Woody en mede forum leden, afgelopen dagen wat kunnen proberen en heb iets ontdekt qua stookgedrag van de elga.

mijn water naar de vloerverwarming werd niet warm genoeg, stooklijn geprobeerd aan te passen maar geen veranderingen.
uiteindelijk mijn war eraf gehaald en de temperatuur vloog omhoog
ook als ik de stooklijn aanpas, gaat de elga keurig mee met aanpassen van de temperatuur.

alles werkt nu zoals ik het wil, alleen vraag ik mij wel af waarom het met de war regeling te koud bleef.
Pagina: 1