Ryzen 5 3600 uit China "review"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:15

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
Naar aanleiding van de "review" van @Tomas Hochstenbach gingen mijn wenkbrauwen behoorlijk fronsen.

Niet alleen omdat er nauwelijks sprake is van een review en dit makkelijk in een paar zinnen samengevat kon worden:
De goedkoopste "tray" versie van de Ryzen 5 3600x is €196 (€200,95 incl. verzendkosten) en bij Ali is die voor €186 (incl. verzendkosten en BTW) te krijgen. De kans is echter groot dat de verkoper de belasting oplicht door aan te geven dat het een product is met een waarde onder de €22. In dat geval betaal je maar €154. Je zal wel een dikke maand moeten wachten (en mogelijk langer).
Qua performance, etc. is het exact dezelfde cpu die we hier in Nederland kunnen kopen...
Maar ook omdat er gewoon een redactioneel artikel verschijnt die eigenlijk belastingontwijking ophemelt. Iedereen weet dat verkopers vaak een lagere waarde op het product plakken om uiteindelijk goedkoper te zijn. Dit is zo via Ali maar ook via eBay. Vaak wordt het ook nog een expliciet door de verkoper aangegeven.

Maar los daarvan vraag ik me oprecht af wie in hemelsnaam besloten heeft hier redactionele capaciteit aan te verspillen. Het is uit de benchmark duidelijk dat het om een "normale" Ryzen 5 3600 gaat. Het enige verschil is dat ie uit China komt en dankzij belastingontduiking ruim €45 goedkoper is. Als je het allemaal volgens de regels doet is het verschil maar €10 (zonder verzendkosten) of €15 (met verzendkosten). Voor dat "enorme" prijsverschil heb je geen wet koop op afstand, wordt garantie een lastig verhaal en mag je een dikke maand wachten op je artikel (en hopen dat alles goed gaat).

Gezien het bedrag en het feit dat dit niet zo heel veel goedkoper is, kun je eigenlijk verwachten dat het om een "authentieke" Ryzen gaat. Als je al een "grappig" artikel had willen maken over namaak, had je echt naar de Ryzen's van enkele tientjes moeten kijken.

Wat dus overblijft is een ronduit nutteloos artikel dat een product test waarvan al te verwachten viel dat het dezelfde CPU zou zijn dat qua prijsverschil ronduit oninteressant is als men zich aan de regels wil houden.

De vraag is dan ook: op welk moment dacht de redactie: dit is interessant, laten we hier redactionele capaciteit aan spenderen?? Is het @WoutF of @Eric van Ballegoie die hier de regie heeft?

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 12:19

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Dank voor je feedback.

De insteek van deze review was om met een steekproef te kijken of een populaire, goedkope processor die de afgelopen maanden slechter verkrijgbaar en daardoor fors duurder is geworden in Europa, wel daadwerkelijk goedkoper uit China te krijgen is, en of je dan ook daadwerkelijk een goedwerkende variant krijgt van de chip krijgt die je hoopt te bestellen.

In het artikel leggen we uit hoe het zit met de afdracht van BTW, waarbij we schrijven dat de verkoper een trucje uitvoerde om dit te omzeilen. Nergens hemelen we dit op of zijn we hier enthousiast over: we melden alleen wat we bij onze aankoop hebben ervaren en vertellen erbij dat de kans staat dat je de BTW wél moet betalen, en rekenen voor wat je dan kwijt bent.

Onze steekproef leert dat de processor daadwerkelijk een Ryzen 5 3600 is, waarmee niets mis lijkt te zijn. In de conclusie vermelden we bovendien dat er nadelen aan bestellen uit China kleven, zoals lange levertijd, het ontbreken van een boxed koeler en beperkte garantie.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:00
Dat 'trucje' is stelselmatige fraude. Daar is echt geen ander woord voor van toepassing en komt neer op downplayen/goedpraten.

En een 'steekproef' met N=1 is geen steekproef maar een anekdote. De conclusie "lijkt een riskante onderneming, maar in de praktijk blijkt dat reuze mee te vallen" kan ook niet getrokken worden op basis van de ene ervaring.

[ Voor 38% gewijzigd door Rukapul op 21-12-2020 08:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
Maar het prijsverschil is er gewoon niet of nauwelijks. In de prijsgrafieken van zowel de boxed- als tray-versie is de prijs al maanden stabiel en schommelt bij beiden rond de €200-210.

Zeker als er WEL BTW bij opgeteld zou worden is het prijsverschil nauwelijks noemenswaardig. Maar los van dit alles verdient het gewoon geen 4 pagina's tellend artikel. In mijn beknopte samenvatting staat ALLES dat relevant is.

Als je alle punten bij elkaar optelt dan blijft er gewoon weinig over:
- de steekproef is nietszeggend. Nu ging het goed echter zijn er legio voorbeelden van waar het helemaal fout gaat. Ook een douane (en in deze tijd Corona) kan een compleet ander verhaal opleveren. Duidelijk een geval van n=1 en er zijn eigenlijk geen concrete conclusies aan deze steekproef te verbinden
- prijsverschil is at best €40-50 en at worst een dik tientje
- vanwege het prijspeil is gewoon te verwachten dat dit een authentieke Ryzen is. Een benchmark is daarom compleet nutteloos

En probeer de schijn qua BTW in hemelsnaam niet op te houden. Als op voorhand duidelijk was dat men gewoon de BTW moest betalen was heel deze exercitie niet eens meer interessant. En iedereen, ook jij, weet hoe praktisch iedere verkoper uit China met dit soort zaken omgaat! Op praktisch alles (zolang de douane niet het grote vermoeden heeft dat het toch echt meer waard is) worden stickers gezet dat het om een product met "lagere" waarde gaat. Dit is al 2 decennia (en mogelijk zelfs langer) het geval op eBay (waar dit soort "bedrijven" voorheen altijd zaten). Het zou dus eerder "onverwacht" zijn als er WEL BTW betaald zou moeten worden.

Met bovenstaande wetenschap + het feit dat er echt geen basis zou zijn voor het artikel als er WEL BTW op zat, is er gewoon gebruik gemaakt van de frauduleuze insteek van de verkoper. Iets dat voor een bedrijf gewoon verwerpelijk is.

Dit zou een "leuk" artikeltje zijn voor een weblog of een reactie in het AMD Ryzen (ZEN2) levertijden en beschikbaarheid topic maar NIET op de frontpage van Tweakers.
Des te meer omdat het ook nog eens om een gedateerd product gaat...

[ Voor 24% gewijzigd door MazeWing op 21-12-2020 08:52 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-10 15:05

3raser

⚜️ Premium member

Eric van Ballegoie schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:39:
In de conclusie vermelden we bovendien dat er nadelen aan bestellen uit China kleven, zoals lange levertijd, het ontbreken van een boxed koeler en beperkte garantie.
Jullie conclusie start met:
In deze tijden is het een hele opluchting om eens te kunnen schrijven over hardware die goed, goedkoop en ook nog leverbaar is. Een AMD Ryzen 5 3600 voor weinig geld bestellen in China lijkt een riskante onderneming, maar in de praktijk blijkt dat reuze mee te vallen. De processor werd redelijk snel geleverd, werkt probleemloos en is bovendien prima over te klokken.
Hoezo geen reclame voor bestellen in China? Bovendien worden in de nadelen niet vermeld dat er extra kosten bij zullen komen als je product door de douane wordt herkent als het daadwerkelijke product dat het is, en dat de ogenschijnlijke besparing vanaf dat moment enorm tegen valt. Zeker als je dat vergelijkt met een product uit Nederland die je 14 dagen op zicht krijgt en waarbij een normale garantieregeling wordt toegepast.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
Eric van Ballegoie schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:39:
De insteek van deze review was om met een steekproef te kijken of een populaire, goedkope processor die de afgelopen maanden slechter verkrijgbaar en daardoor fors duurder is geworden in Europa, wel daadwerkelijk goedkoper uit China te krijgen is, en of je dan ook daadwerkelijk een goedwerkende variant krijgt van de chip krijgt die je hoopt te bestellen.
Deze insteek vind ik zeker leuk, maar...
In het artikel leggen we uit hoe het zit met de afdracht van BTW, waarbij we schrijven dat de verkoper een trucje uitvoerde om dit te omzeilen.
Je noemt het een trucje, maar dat is een leuk eufemisme voor liegen. Op de verpakking zetten dat iets slechts 20 euro waard is - dat is geen truc maar valsheid in geschrift. Liegen dus.
Nergens hemelen we dit op of zijn we hier enthousiast over:
Mwah, als ik dit lees:
"In deze tijden is het een hele opluchting om eens te kunnen schrijven over hardware die goed, goedkoop en ook nog leverbaar is. Een AMD Ryzen 5 3600 voor weinig geld bestellen in China lijkt een riskante onderneming, maar in de praktijk blijkt dat reuze mee te vallen. De processor werd redelijk snel geleverd, werkt probleemloos en is bovendien prima over te klokken."
...dan kan je een hoop zeggen, maar dit vind ik enthousiast klinken. Ja, er volgen wat disclaimers, maar nergens de disclaimer dat je meewerkt aan fraude en daar geen problemen mee moet hebben.
Onze steekproef leert dat de processor daadwerkelijk een Ryzen 5 3600 is, waarmee niets mis lijkt te zijn. In de conclusie vermelden we bovendien dat er nadelen aan bestellen uit China kleven, zoals lange levertijd, het ontbreken van een boxed koeler en beperkte garantie.
Yep. Hier mist het stukje over de illegaliteit van dit alles.

Ja, ik ben serieus best pissig over deze insteek. Het gaat hier over niet-betalen van belasting en daarmee een aanslag doen op gemeenschapsgeld. Ik heb wat minder moeite met illegaal downloaden, wat ten koste gaat van een niet-sympathiek mediabedrijf, maar dit gaat over geld wat anders gebruikt wordt voor onderwijs, speeltoestellen, corona-steun en dergelijke. Bij elke processor-aankoop bij Ali wordt indirect dus geld van ons, van mij, gestolen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
vanaalten schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:52:
Ja, ik ben serieus best pissig over deze insteek. Het gaat hier over niet-betalen van belasting en daarmee een aanslag doen op gemeenschapsgeld. Ik heb wat minder moeite met illegaal downloaden, wat ten koste gaat van een niet-sympathiek mediabedrijf, maar dit gaat over geld wat anders gebruikt wordt voor onderwijs, speeltoestellen, corona-steun en dergelijke. Bij elke processor-aankoop bij Ali wordt indirect dus geld van ons, van mij, gestolen.
Dit, plus het feit dat het gewoon een dolksteek in de rug is voor de webshops die hier betalen om in de pricewatch te staan...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

MazeWing schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:53:
[...]

Dit, plus het feit dat het gewoon een dolksteek in de rug is voor de webshops die hier betalen om in de pricewatch te staan...
Geeft niks als die weglopen. Dat maken we straks ruimschoots goed met een "Premium" abonnement. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:33
Ik vraag me af of Tweakers persoon uiteindelijk zelf nog netjes zijn aangifte heeft ingevuld. Het is namelijk ook taak van de invoerder om dit te controleren. Je hebt gezien dat het niet zo is, dus ben je (moreel) verplicht dit op te lossen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Je noemt het een trucje, maar dat is een leuk eufemisme voor liegen. Op de verpakking zetten dat iets slechts 20 euro waard is - dat is geen truc maar valsheid in geschrift. Liegen dus.
Dat hadden we inderdaad beter moeten aangeven, en inmiddels heb ik dit bij de pagina over het bestelproces en in de conclusie opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

De titel is nu ook aangepast zo te zien. Dat legt de nadruk van het artikel in ieder geval iets minder bij het omzeilen van belasting, want zo goedkoop is hij dan ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MazeWing schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:47:
Maar het prijsverschil is er gewoon niet of nauwelijks. In de prijsgrafieken van zowel de boxed- als tray-versie is de prijs al maanden stabiel en schommelt bij beiden rond de €200-210.

- prijsverschil is at best €40-50 en at worst een dik tientje
Mijn ervaring met douane is dat dat voordeel met een beetje pech ook nog kan omslaan in een nadeel als je een overijverige beambte treft, die het 'trucje' oppikt en er zelf ook eentje toepast. In de vorm van een dikke aanslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
Eric van Ballegoie schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:59:
[...]

Dat hadden we inderdaad beter moeten aangeven, en inmiddels heb ik dit bij de pagina over het bestelproces en in de conclusie opgenomen.
De verkoper gaf in onze geval wél frauduleus een te lage waarde voor het product op, waardoor afdracht van BTW ten onrechte vermeden werd. Na afdracht van BTW kost de processor daarom feitelijk geen 154, maar 186 euro.
Nee! De verkoper geeft bij iedereen en in alle gevallen frauduleus een te lage waarde voor het product op. Net zoals praktisch elke verkoper die via ebay verkoopt. Ook daar is dit meer regel dan uitzondering en staat het aan de basis om een concurrerende prijs t.o.v. Europa te kunnen hanteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Nee, "liegen" is een zware understatement. Bewuste belastingfraude is namelijk een misdrijf.

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kleine toevoeging:

Voor die +-150 euro koop je hem ook van V&A of Marktplaats. Een degelijk alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
En nu wordt het echt mooi!!

"Opeens" zijn de prijzen van de pricewatch aangepast en/of simpelweg eruit gehaald...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 21:14
MazeWing schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:15:
En nu wordt het echt mooi!!

"Opeens" zijn de prijzen van de pricewatch aangepast en/of simpelweg eruit gehaald...
Hier staan de prijzen er nog gewoon zoals een uur geleden? :?

Even wat anders, dat "trucje" wat tweakers benoemd mbt de lagere import kosten:
https://ondernemersplein....%20goederen%20heen%20gaan.

Succes heren, jullie zijn als bedrijf zelf verantwoordelijk voor een kloppende aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
Zingo schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:18:
[...]

Hier staan de prijzen er nog gewoon zoals een uur geleden? :?

Even wat anders, dat "trucje" wat tweakers benoemd mbt de lagere import kosten:
https://ondernemersplein....%20goederen%20heen%20gaan.

Succes heren, jullie zijn als bedrijf zelf verantwoordelijk voor een kloppende aangifte.
Heel de grafiek is anders. De laagste prijs (groene lijn) was voorheen in heel november rond de €200, nu zie je halverwege november opeens een stijging.

Ik heb al gepoogd via de wayback-machine echter laat die de huidige prijsgrafiek zien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeMoRy
3raser schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:02:
De titel is nu ook aangepast zo te zien. Dat legt de nadruk van het artikel in ieder geval iets minder bij het omzeilen van belasting, want zo goedkoop is hij dan ook weer niet.
@Eric van Ballegoie

De titel lijkt aangepast naar "Ryzen 5 3600 direct uit China - Dezelfde processor goedkoper?", maar op de frontpage heet het artikel gewoon nog "06:00 Review - AMD Ryzen 5 3600 voor 150 euro - Processor voor een schijntje uit China"

Misschien moet dat ook nog gecorrigeerd worden, want die oude titel is misleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
MazeWing schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:19:
[...]

Heel de grafiek is anders. De laagste prijs (groene lijn) was voorheen in heel november rond de €200, nu zie je halverwege november opeens een stijging.

Ik heb al gepoogd via de wayback-machine echter laat die de huidige prijsgrafiek zien
De tray versie lijkt bij mij nog steeds dezelfde grafiek te laten zien zonder een stijging in november?
pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 Tray

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
Het lag aan mij, ik was schijnbaar naar de "x" versie aan het kijken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Hier is ie in november juist lager dan september, oktober en december:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaatUFTnYH-sWPe_8Edfu8fC-bQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pbTehMN1OlUjVBg1HVpPQcdk.png?f=user_large

Anyway, wel grappig dat het er ook over gaat over belastingontduiking en zo.
Vraag me af hoeveel % van de mensen hier op tweakers weleens uit China iets hebben laten komen... _/-\o_ O-)

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Rensjuh schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:23:
Anyway, wel grappig dat het er ook over gaat over belastingontduiking en zo.
Vraag me af hoeveel % van de mensen hier op tweakers weleens uit China iets hebben laten komen... _/-\o_ O-)
Wel eens, maar altijd kleine dingetjes die geen hoge waarde vertegenwoordigen. Dat neemt niet weg dat Tweakers hier een fout maakt door moedwillig aan te geven dat je in China een CPU kan kopen en waarschijnlijk de belasting kan ontduiken. Zelf iets bestellen is iets anders dan het promoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
3raser schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:28:
[...]

Wel eens, maar altijd kleine dingetjes die geen hoge waarde vertegenwoordigen. Dat neemt niet weg dat Tweakers hier een fout maakt door moedwillig aan te geven dat je in China een CPU kan kopen en waarschijnlijk de belasting kan ontduiken. Zelf iets bestellen is iets anders dan het promoten.
Oh nee, maar dat "promoten" (als je het al zo kunt noemen) is ook niet goed.
Het gaat mij er meer om dat iedereen hier in het artikel reageert op het "belastingontduiken" terwijl zo'n beetje iedereen weleens wat uit China laat komen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3raser schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:28:
[...]

Dat is prima af te vangen door een belastingaangifte linkje in het nieuwsartikel te verwerken, denk ik.

Wat er dan nog aan voordeel overblijft is discutabel, maar dan haal je blijkbaar wel de azijn de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
Rensjuh schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:31:
[...]

Oh nee, maar dat "promoten" (als je het al zo kunt noemen) is ook niet goed.
Het gaat mij er meer om dat iedereen hier in het artikel reageert op het "belastingontduiken" terwijl zo'n beetje iedereen weleens wat uit China laat komen.
Er zit verschil tussen een gebruiker die zoiets doet of een onderdeel van DPG (1 van de grootste uitgevers van Nederland). Maar het meest verwerpelijke is nog wel de "onschuld" die Tweakers zichzelf geeft. Het is niet de schuld van Tweakers, maar van de verkoper.

Dat het algemene kennis is dat praktisch alle verkopers uit China (of het nu via Ali of ebay is) deze handelswijze hanteren wordt maar even aan voorbij gegaan. Het is de schuld van de verkoper en NIET van Tweakers O-)

Het zou ze sieren alsnog dit product te melden bij de douane en de BTW te betalen en een bevestiging daarvan aan het artikel toe te voegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:32:
Wat er dan nog aan voordeel overblijft is discutabel, maar dan haal je blijkbaar wel de azijn de reacties.
Daar zit het grootste probleem! Er is geen basis meer voor dit artikel. Als je je aan de regels houdt is het prijsverschil dusdanig klein dat het simpelweg niet interessant is.

De enige relevantie zou dan nog de ervaringen van producten uit China bestellen, echter is het artikel een n=1 situatie, dus ook daarvoor niet relevant noch interessant. Men had dan meerdere producten bij meerdere verkopers moeten bestellen. Als het prijspunt dan niet meer relevant is, zou in ieder geval de ervaringen met meerdere verkopers overeind blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-10 06:27
Ik zie nergens trouwens melding van de inklaringskosten van de postbezorger. Indien er geen fraude gepleegd wordt door de verzender, dan zal de Nederlandse postbezorger de zending moeten inklaren. Hierover betaal je ook nog kosten,
PostNL€13,00
UPS€10,50
DHL€14,50
GLS€14,50

Hierdoor ben je even duur, of misschien wel duurder uit dan gewoon via een Nederlandse webshop kopen. En dan mis je nog garantie en wet koop op afstand.

[ Voor 3% gewijzigd door coop op 21-12-2020 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeMoRy
coop schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:40:
Ik zie nergens trouwens melding van de inklaringskosten van de postbezorger. Indien er geen fraude gepleegd wordt door de verzender, dan zal de Nederlandse postbezorger de zending moeten inklaren. Hierover betaal je ook nog kosten,
PostNL€13,00
UPS€10,50
DHL€14,50
GLS€14,50

Hierdoor ben je even duur, of misschien wel duurder uit dan gewoon via een Nederlandse webshop kopen. En dan mis je nog garantie en wet koop op afstand.
Ik heb het een paar keer proberen aan te kaarten. Noemde het "administratiekosten".

En eigenlijk zou je bij bedragen boven de 150 euro ook nog 6% douanerechten moeten betalen... Maar omdat China 'doet' alsof het een derdewereldland is, vervallen die. Dat is natuurlijk ook heel dubieus, angezien die regeling er eigenlijk is voor echt arme landen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
coop schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:40:
PostNL€13,00
UPS€10,50
DHL€14,50
GLS€14,50

Precies! Het is gewoon duurder als je je aan de regels wil houden, dus totaal niet interessant, zeker gezien het ontbreken van garantie en wet koop op afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-10 06:27
MeMoRy schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:43:
[...]

Ik heb het een paar keer proberen aan te kaarten. Noemde het "administratiekosten".

En eigenlijk zou je bij bedragen boven de 150 euro ook nog 6% douanerechten moeten betalen... Maar omdat China 'doet' alsof het een derdewereldland is, vervallen die. Dat is natuurlijk ook heel dubieus, angezien die regeling er eigenlijk is voor echt arme landen.
Ah, ja, ik had snel even alle reacties doorgelezen en zag het niet zo 123 voorbij komen. Je hebt helemaal gelijk mbt die 6%.

Het zou Tweakers sieren om de 'review' te verwijderen of in ieder geval de titel aan te passen en de eerste paragraaf van iedere pagina aan te passen met een melding.

[ Voor 12% gewijzigd door coop op 21-12-2020 09:46 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:32:
[...]Dat is prima af te vangen door een belastingaangifte linkje in het nieuwsartikel te verwerken, denk ik.
Dat linkje (b)lijkt niet te bestaan. Ik heb voor de zekerheid zojuist met de belastingdienst gebeld, waar ik na 5 (!) loketten uiteindelijk met de douane werd doorverbonden. Er blijkt geen mogelijkheid te zijn om als particulier alsnog BTW te betalen bij de belastingdienst of douane. De enige mogelijkheid die de douane aandroeg was om de factuur aan de vervoerder (in ons geval PostNL) te sturen waarna zij alsnog de BTW zouden kunnen vereffeningen.

Overigens gaven alle personen die wij spraken aan dat ze deze vraag nog nooit eerder hadden gekregen, er blijken dus niet heel veel mensen te zijn die bij een foute opgave alsnog BTW willen afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eric van Ballegoie schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:01:
[...]

Dat linkje (b)lijkt niet te bestaan. Ik heb voor de zekerheid zojuist met de belastindienst gebeld, waar ik na 5 (!) loketten uiteindelijk met de douane werd doorverbonden. Er blijkt geen mogelijkheid te zijn om als particulier alsnog BTW te betalen bij de belastingdienst of douane. De enige mogelijkheid die de douane aandroeg was om de factuur aan de vervoerder (in ons geval PostNL) te sturen waarna zij alsnog de BTW zouden kunnen vereffeningen.

Overigens gaven alle personen die wij spraken aan dat ze deze vraag nog nooit eerder hadden gekregen, er blijken dus niet heel veel mensen te zijn die bij een foute opgave alsnog BTW willen afdragen.
Ik kan er inderdaad ook bar weinig over terugvinden op Google. Het lijkt er inderdaad op dat de Belastingdienst geen optie geeft om dit zelf recht te trekken.

Da's wel een beetje cru, want er wordt hier zo hard geklaagd over de belastingontduiking (al dan niet opzettelijk), maar het komt er dus op neer dat je er niets aan kan veranderen. In ieder geval, niet eenvoudig. Ik ga er niet vanuit dat PostNL op je particuliere berichtje over 1 pakketje zit te wachten, om zo het probleem dat de belastingdienst gecreerd heeft op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
Eric van Ballegoie schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:01:
[...]

Dat linkje (b)lijkt niet te bestaan. Ik heb voor de zekerheid zojuist met de belastindienst gebeld, waar ik na 5 (!) loketten uiteindelijk met de douane werd doorverbonden. Er blijkt geen mogelijkheid te zijn om als particulier alsnog BTW te betalen bij de belastingdienst of douane. De enige mogelijkheid die de douane aandroeg was om de factuur aan de vervoerder (in ons geval PostNL) te sturen waarna zij alsnog de BTW zouden kunnen vereffeningen.

Waarschijnlijk omdat niemand zo “integer” is om het achteraf nog te doen.

Maar jullie hadden gewoon anders moeten handelen met de wetenschap hoe dit soort verkopers praktisch altijd deze handelswijze hanteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:43
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:07:
[...]

Ik kan er inderdaad ook bar weinig over terugvinden op Google. Het lijkt er inderdaad op dat de Belastingdienst geen optie geeft om dit zelf recht te trekken.

Da's wel een beetje cru, want er wordt hier zo hard geklaagd over de belastingontduiking (al dan niet opzettelijk), maar het komt er dus op neer dat je er niets aan kan veranderen. In ieder geval, niet eenvoudig. Ik ga er niet vanuit dat PostNL op je particuliere berichtje over 1 pakketje zit te wachten, om zo het probleem dat de belastingdienst gecreerd heeft op te lossen.
Het is misschien ook meer een ethisch principe. Zover ik het lees is het dat voor de meeste mensen hier ook. Daarbij, "het komt er dus op neer dat je er niets aan kan veranderen", jawel, daar niet bestellen. Dat "Trucje" (heerlijk hoe Tweakers het noemt) is algemeen bekend, en kun je verwachten voor je daar besteld. Om van één van de grootste websites in NL, en dé grootste elektronicawebsite in NL, nu te verwachten dat zij dit niet weten wanneer je elektronica (Tweakers' hele hebben en houden) in China besteld, is gewoon doen alsof je neus bloedt.

&

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus Tweakers heeft momenteel te weinig cashflow uit o.a. clicks van de pricewatch (zie Premium debacle) en wat doen jullie? Even uitleggen hoe je hardware in China kan bestellen met gratis belastingontduiking tips.

De nieuwe koers van T.net ontgaat me volledig en raakt kant nog wal.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-10 23:16

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Zoals collega Eric al zei, dank voor jullie feedback, het is goed om te horen hoe dit type content verschillend wordt ontvangen binnen de community. Om te beginnen is het goed om te weten dat het idee van dit artikel ontstond toen deze processor begin deze maand zeer slecht leverbaar was, en de goedkoopste winkels met voorraad meer dan 250 euro vroegen. De afgelopen week zijn de prijzen weer wat genormaliseerd, waardoor het prijsverschil kleiner is geworden.

Wat in deze zaak prikkelt, is dat het dubieus is: kán dat wel voor die prijs en als dat blijkbaar zo is, hoe dan? Vandaar dat we geen handleiding hebben geschreven 'Zo koop je een processor uit China' - er staat in het artikel geen enkel linkje naar AliExpress - maar hebben uitgezocht wat er dan gebeurt. Hoe het zit met zaken als btw, invoerrechten en inklaringskosten staat vermeld in het artikel, inmiddels nog wat explicieter dan toen het artikel vanochtend live ging, maar feit is dat die in de praktijk niet zijn berekend en je als consument (praktisch) geen mogelijkheid hebt om daar achteraf nog wat aan te doen.

De conclusie die jullie trekken is denk ik juist en staat ook op de conclusiepagina: in een normale situatie is het kopen van pc-componenten in China niet of nauwelijks goedkoper dan ze lokaal aanschaffen, en dan heeft dat laatste natuurlijk ook nog de nodige voordelen, bijvoorbeeld qua garantie. Maar dat het normaliter niet interessant is om als consument te doen, betekent natuurlijk niet dat het niet interessant is om er eens in te duiken en over te schrijven, juist als het door bijzondere omstandigheden op het eerste gezicht wél interessant lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kunnen we de prijzen in de pricewatch nu ook zonder BTW zien? Dan word het allemaal weer wat eerlijker. Hey, kan het zijn dat de hoofdredacteur op vakantie is? Dat zou verklaren waarom een dergelijk krankzinnig bericht niet alleen geplaatst maar ook zwaar gepushed werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tomas Hochstenbach schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:00:
Maar dat het normaliter niet interessant is om als consument te doen, betekent natuurlijk niet dat het niet interessant is om er eens in te duiken en over te schrijven, j
Dat is een zeer rooskleurige kijk op een artikel dat jullie al twee keer hebben moeten aanpassen.

Dat het geen 'handleiding' is klopt, maar dat zou ook wel intense saai zijn om over te lezen aangezien het gewoon type klik is, zoals in elke shop waar jullie ook nooit een 'handleiding' voor geven. Het enige dat dit een plaatsingwaardig artikel maakt is dat je als consument gewoon geen belasting betaald.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:01:
Kunnen we de prijzen in de pricewatch nu ook zonder BTW zien? Dan word het allemaal weer wat eerlijker. Hey, kan het zijn dat de hoofdredacteur op vakantie is? Dat zou verklaren waarom een dergelijk krankzinnig bericht niet alleen geplaatst maar ook zwaar gepushed werd.
Waarom is dit 'krankzinnig' en wat wordt er 'zwaar gepusht'? Wij hemelen belastingontduiking niet op, we vermelden alleen onze ervaringen met een proces dat héél veel Nederlanders doorlopen (bestellen op Aliexpress). Is het verwerpelijk om uit China te bestellen en door frauduleus handelen van de verkoper BTW betaling te ontduiken? Dat is een interessante vraag. Als koper hebben wij niet om dit frauduleus handelen van de verkoper gevraagd. Dat klinkt misschien als een cop-out, omdat 'iedereen weet dat het zo werk op Aliexpress', maar de vraag is bij wie de fout hier ligt.

Mijn telefoontje met de belastingdienst en douane (zie hierboven) leert dat de zes mensen die ik daar heb gesproken in ieder geval nog nooit de vraag van een particulier hebben gekregen om achteraf BTW te betalen. Sterker nog, deze diensten bieden particulieren met gewetenswroeging helemaal geen mogelijkheid om achteraf alsnog BTW te betalen. De enige suggestie die de douane ons deed was om de factuur met het volledige bedrag aan de vervoerder (in ons geval PostNL) te sturen en hen te vragen de BTW alsnog te heffen. Dat lijkt echter vooral een theoretische optie, bij PostNL is hierover in ieder geval geen informatie terug te vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Ik vind dit artikel juist een heel realistisch scenario omschrijven voor veel bezoekers van Tweakers.
Er heerst schaarste op allerlei producten. Dus als je een product echt wil ga je zoeken. Je komt dan bv. AliExpress tegen en denkt "hmm interessant, maar wel risicovol".
Tweakers test dit uit en wat blijkt: het risico is er, maar wellicht kleiner dan je vooraf denkt.

Blijkbaar kan een chinese webshop dus leveren voor een lagere prijs.
Er wordt hier dan ook nog bekeken hoeveel lager die prijs nou echt is. Terwijl je uit de prijsgrafieken niet kan halen of het product ook daadwerkelijk geleverd kan worden.

Het verbaasd me dus eigenlijk wel dat er een groep Tweakers is die zo fel reageert op dit artikel. Het is nou eenmaal een feit dat je tegenwoordig alles kunt bestellen vanuit de hele wereld. Hoe de douane hiermee omgaat is niet ons probleem. Als koper kan je er niks aan doen dat de verkoper belasting ontduikt. De laatste toevoegingen en aanpassingen geven hier nog meer duidelijkheid over.

Op Tweakers komen ook wel eens artikelen over nieuwe telefoons die nog geen officiële europrijzen hebben. Daar staat dan de omgerekende prijs bij. Mogen die artikelen dan ook niet meer ? Want je maakt "reclame" over producten die je hier (nog) niet kan kopen ? Of mogen die artikelen pas verschijnen als de producten te koop zijn in een Nederlandse winkel ? Waarbij je daarna de opmerkingen krijgt "was allang te koop via Ali, voor een lagere prijs. Jullie zijn x maanden te laat. Etc."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
Tomas Hochstenbach schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:00:
De conclusie die jullie trekken is denk ik juist en staat ook op de conclusiepagina: in een normale situatie is het kopen van pc-componenten in China niet of nauwelijks goedkoper dan ze lokaal aanschaffen, en dan heeft dat laatste natuurlijk ook nog de nodige voordelen, bijvoorbeeld qua garantie. Maar dat het normaliter niet interessant is om als consument te doen, betekent natuurlijk niet dat het niet interessant is om er eens in te duiken en over te schrijven, juist als het door bijzondere omstandigheden op het eerste gezicht wél interessant lijkt.
Het idee is inderdaad interessant! Maar dan wel met meerdere bestellingen bij meerdere verkopers zodat het daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft. Dit artikel is n=1 en er valt helaas niets anders van te maken.

Is hetgeen je hebt getypt dan niet interessant? Jawel, voor een weblog of reactie in een topic. Als redactioneel artikel (weggezet als "review)? Nee! Absoluut niet.
En als de basis van het artikel (schaarste in Nederland, laten we eens kijken hoe het is als je in China besteld) inmiddels achterhaald is (verschillende webshops hebben de CPU weer ruim op voorraad) dan moet je achter je oren krabben of je het nog wel gaat plaatsen.
Eric van Ballegoie schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:18:
Mijn telefoontje met de belastingdienst en douane (zie hierboven) leert dat de zes mensen die ik daar heb gesproken in ieder geval nog nooit de vraag van een particulier hebben gekregen om achteraf BTW te betalen. Sterker nog, deze diensten bedien particulieren met gewetenswroeging helemaal geen mogelijkheid om achteraf alsnog BTW te betalen. De enige suggestie die de douane ons deed was om de factuur met het volledige bedrag aan de vervoerder (in ons geval PostNL) te sturen en en te vragen de BTW alsnog te heffen. Dat lijkt echter vooral een theoretische optie, bij PostNL is hierover in ieder geval geen informatie terug te vinden.
Je bent in dit geval niet een particulier maar een werknemer in dienst van een bedrijf. Wie heeft dit artikel gekocht? @Tomas Hochstenbach (uit eigen zak) of is het door Tweakers (of in ieder geval vanuit het "budget" bestemd voor dit soort zaken)?

Hoe dan ook is het argument: "het ligt aan de verkoper" absoluut niet valide. Jullie hadden er gif op in kunnen nemen dat de verkoper deze handelswijze zou hanteren. Of is het pas de eerste keer dat jullie zoiets kopen?

[ Voor 5% gewijzigd door MazeWing op 21-12-2020 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
MazeWing schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:42:
Je bent in dit geval niet een particulier maar een werknemer in dienst van een bedrijf. Wie heeft dit artikel gekocht? @Tomas Hochstenbach (uit eigen zak) of is het door Tweakers (of in ieder geval vanuit het "budget" bestemd voor dit soort zaken)?

Hoe dan ook is het argument: "het ligt aan de verkoper" absoluut niet valide. Jullie hadden er gif op kunnen nemen dat de verkoper deze handelswijze zou hanteren. Of is het pas de eerste keer dat jullie zoiets kopen?
Ik heb bij de belastingdienst en douane juist expliciet gevraagd hoe deze situatie voor particulieren werkt, wij schrijven onze artikelen niet voor bedrijven maar voor eindgebruikers die doorgaans particulier zijn.
Voor bedrijven die inkopen buiten de EU is het veel duidelijker en zijn wel wél formulieren beschikbaar om de BTW te verrekenen. Dit soort praktijken met frauduleuze opgave van waarde zullen ook veel meer voorkomen bij particuliere (1 stuks) bestellingen, dan wanneer je als bedrijf een pallet of container laat overkomen. Dat laatste is overigens een aanname, ik heb daar geen ervaring mee. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
Eric van Ballegoie schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:05:
[...]

Ik heb bij de belastingdienst en douane juist expliciet gevraagd hoe deze situatie voor particulieren werkt, wij schrijven onze artikelen niet voor bedrijven maar voor eindgebruikers die doorgaans particulier zijn.
Voor bedrijven die inkopen buiten de EU is het veel duidelijker en zijn wel wél formulieren beschikbaar om de BTW te verrekenen. Dit soort praktijken met frauduleuze opgave van waarde zullen ook veel meer voorkomen bij particuliere (1 stuks) bestellingen, dan wanneer je als bedrijf een pallet of container laat overkomen. Dat laatste is overigens een aanname, ik heb daar geen ervaring mee. ;)
Duidelijk! Maar hoe zit het dan met de CPU die door Tweakers is gekocht? Want als hier geen BTW over betaald is (en dus ook inklaringskosten) heeft Tweakers zich feitelijk schuldig gemaakt aan bewust belastingontduiking, wetende dat deze handelswijze meer regel dan uitzondering is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:55
Tweakers is volgens mij een bedrijf en hoeft geen BTW af te dragen voor gekochte goederen. dus wat een discussies over BTW afdragen terwijl het voor tweakers niet van toepassing is. Zo hebben ze dus ook geen wet overtreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
PheraX schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:10:
Tweakers is volgens mij een bedrijf en hoeft geen BTW af te dragen voor gekochte goederen. dus wat een discussies over BTW afdragen terwijl het voor tweakers niet van toepassing is. Zo hebben ze dus ook geen wet overtreden.
Neen!
Douane en belastingen bij invoer
Wanneer je als ondernemer goederen uit China importeert, krijg je met douanekosten te maken. Om goederen in te mogen voeren in de Europese Unie (EU) is een aangifte ten invoer nodig. Dit is een elektronische aangifte. Meestal stelt een douane-expediteur de aangifte op en dient deze daarna in bij de douane. Zeker in het begin is het verstandig deze klus aan een specialist uit te besteden. Voor douanehandelingen heb je een EORI-nummer nodig. EORI staat voor ‘Economic Operators Registration and Identification number’. Dit nummer gebruik je om gegevens met de Nederlandse Douane uit te wisselen.

Btw
Bij invoer in Nederland betaal je naast eventuele invoerrechten ook Nederlandse btw. In je standaard btw-aangifte trek je de betaalde btw als voorbelasting af. Dit werkt hetzelfde als bij je inkopen in Nederland. Tenminste, als je recht hebt op btw-aftrek. Importeer je regelmatig? En heb je recht op btw-aftrek? Met een vergunning artikel 23 van de Belastingdienst hoef je de btw niet op het moment van invoer te betalen. Wel geef je de btw aan en trekt deze weer af als voorbelasting. Per saldo betaal je dan niets.
bron: https://www.kvk.nl/advies...ina/importeren-uit-china/

Maar loopt natuurlijk al helemaal spaak als de verkopende partij de boel oplicht door een waarde lager dan €22 op te geven in alle "officiële" documenten. Tweakers heeft willens en wetens meegewerkt aan het in standhouden van deze constructie. Nog even los van het feit dat het ook niet netjes is naar alle winkels in de pricewatch en aanbieders van V&A....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Als bedrijf kan je de BTW inderdaad verrekenen en betaal je het dus sowieso niet. De reactie die ik bij de belastingdienst kreeg toen ik deze casus voorlegde en vroeg hoe je als particulier alsnog de BTW kunt betalen was de reactie (ik weet de letterlijke quote niet meer) volgens de strekking van 'als het pakketje er niet uitgepikt is heeft u geluk gehad'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
Eric van Ballegoie schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:20:
Als bedrijf kan je de BTW inderdaad verrekenen en betaal je het dus sowieso niet. De reactie die ik bij de belastingdienst kreeg toen ik deze casus voorlegde en vroeg hoe je als particulier alsnog de BTW kunt betalen was de reactie (ik weet de letterlijke quote niet meer) volgens de strekking van 'als het pakketje er niet uitgepikt is heeft u geluk gehad'.
Lees mijn voorgaande reactie. Ik heb het nu niet meer over de consument (en dus lezer van Tweakers), maar echt over hoe jullie als bedrijf deze aankoop hebben gedaan. Hoe het nu gaat is absoluut niet de juiste manier. Want ook al wordt "achteraf" de BTW terugbetaald, je zit nog wel met inklaringskosten, die in dit geval ook niet zijn betaald.

[ Voor 9% gewijzigd door MazeWing op 21-12-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MazeWing schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:22:
[...]

Lees mijn voorgaande reactie. Ik heb het nu niet meer over de consument (en dus lezer van Tweakers), maar echt over hoe jullie als bedrijf deze aankoop hebben gedaan. Hoe het nu gaat is absoluut niet de juiste manier. Want ook al wordt "achteraf" de BTW terugbetaald, je zit nog wel met inklaringskosten, die in dit geval ook niet zijn betaald.
Inklaringskosten betaal je aan de inklarende partij - in dit geval PostNL. Die heeft geen inklaring gedaan, en daardoor zijn er dus ook geen inklaringskosten verschuldigt.

Dat PostNL het pakket wel had MOETEN inklaren is natuurlijk moeilijk aan Tweakers aan te rekenen (al doe je het wel graag zo voorkomen).

Verder ben je dan echt aan het mierenn*$ken, want inklaringskosten ontstaan alleen voor het werk dat PostNL uitvoert, wat nu dus niet gedaan is, en achteraf ook niet nodig, want Tweakers zou die BTW weer terug kunnen vragen.

Behalve een sterk staaltje werk-voorziening dus overbodig in dit geval, maar wel voor particulieren.

Oplossing: in je AliExpress order opgeven dat je graag de echte waarde op het pakketje wilt hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
MazeWing schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:22:
[...]

Je verwijt ons steeds wisselende dingen, wat de discussie voor mij wat lastig maakt. In eerste instantie was het verwijt dat wij onze (onwetende?) lezers kennelijk op het slechte idee brengen spullen in China te kopen, terwijl je verderop de aanname doet dat iedereen (en wij dus ook) weten dat dit standard practice is op Aliexpress. Daarnaast haal je (in de reacties onder het artikel) de diepgang van artikelen op Tweakers in het algemeen en het nieuwe Premium abonnement erbij. En nu is je laatste punt kennelijk dat wij opzettelijk de belasting hebben ontdoken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 20:31

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Zonder BTW fraude zou Aliexpress en Alibaba nergens zijn, althans deze indruk krijg ik.

Ik koop namens mijn bedrijf wel eens in via Alibaba. Hoe graag ik bij de douane direct mijn inklaringkosten en BTW wil betalen, dit gaat vaak nog mis. Koop je wat groter in dan gaan zendingen vaak via DHL en vraagt DHL mij netjes om een BTW-id of sturen ze een betaalverzoek voor het overmaken van de BTW. Maar dit gaat ook vaak nog wel eens mis. Zo had ik recent een bestelling van 2k dollar uit China. Door een fout van mijn leverancier zat er een pakbon op die een waarde van $350.000.- weergaf. Ik heb geen inklaringkosten nog de BTW hoeven te betalen. BTW komt achteraf wel weer goed, maar de inklaringkosten niet.

Leveranciers waar ik zaken mee doe vertellen mij dat bijna alle internationale business via Alibaba en Aliexpress worden verzonden middels de BTW fraude methodiek zoals wij hier omschrijven. Als ik dan aangeef dat het op de officiële manier moet verlopen is men verbaast. "You don't want cheap?" dit doet mij geloven dat er echt enorm veel handel de NL/EU binnenkomt waarover geen BTW is afgedragen. Dit is enorm schadelijk voor de lokale ondernemers, het is schandalig dat we nog niet over de middelen beschikken om dit soort praktijken tegen te gaan.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
Eric van Ballegoie schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:27:
[...]

Je verwijt ons steeds wisselende dingen, wat de discussie voor mij wat lastig maakt. In eerste instantie was het verwijt dat wij onze (onwetende?) lezers kennelijk op het slechte idee brengen spullen in China te kopen, terwijl je verderop de aanname doet dat iedereen (en wij dus ook) weten dat dit standard practice is op Aliexpress. Daarnaast haal je (in de reacties onder het artikel) de diepgang van artikelen op Tweakers in het algemeen en het nieuwe Premium abonnement erbij. En nu is je laatste punt kennelijk dat wij opzettelijk de belasting hebben ontdoken?
Ik verwijt jullie niet steeds wisselende dingen, ik verwijt het jullie enkel in wisselende volgorde (en op basis van reacties over een specifiek aspect). Uiteindelijk is het een samenraapsel van de "problematiek" die er heerst omtrent redactionele content. Problemen die bij dit artikel nog eens extra naar voren komen.

Maar om het even duidelijk te maken:
  1. Wat is de relevantie van het artikel nu de prijzen weer normaal zijn (lees: voldoende voorraad tegen normale prijzen)
  2. Hierdoor het prijsverschil er praktisch niet meer is (zeker niet wanneer je EN BTW betaald EN inklaringskosten)
  3. Er verder conclusies worden getrokken op basis van 1 product uit 1 bestelling (n=1)
  4. Tweakers de schuld van het ontduiken van de belasting bij de verkopende partij neerlegt en z'n eigen handen in onschuld wast.
  5. Men weigert aan te geven of ze bekend zijn met het gegeven dat praktisch elke Chinese verkoper op deze manier z'n spullen verzend (en dus WIST dat men de belasting zou ontduiken)
  6. Niet wil aangeven hoe ze uiteindelijk zelf het product hebben gekocht (is het een "particuliere" aankoop door de redacteur of een "zakelijke" aankoop omdat het middels het budget van Tweakers is gedaan)
Punt 1 t/m 3 zijn het belangrijkste, aangezien dat daadwerkelijk over de relevantie en noodzaak (en dus kwaliteit) van het artikel heeft te maken. Punt 4 t/m 6 hebben voornamelijk betrekking op de "ethische" kant van het verhaal en dat het moreel verwerpelijk is wat Tweakers gedaan heeft. Zeker met de wetenschap dat er bedrijven grof geld betalen om in de pricewatch te komen en er ook nog een hele community is die middels V&A hun artikelen kwijt wil zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Eric van Ballegoie schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:27:
[...]

Laten we eerlijk wezen. Jullie hadden voor het schrijven van dit artikel moeten weten waaraan je begon. Je had dan ook geweten dat dit bepaalde reacties kan veroorzaken. Ik schrok eerlijkgezegd na het lezen van dit artikel, want eigenlijk zet je alle sluizen open voor consumenten. Je werkt het haast in de hand, soort PirateBay idee. Gewoon niet slim.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
Marchel schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:35:
Dit is enorm schadelijk voor de lokale ondernemers, het is schandalig dat we nog niet over de middelen beschikken om dit soort praktijken tegen te gaan.
En nog eens extra "lullig" als je een website hebt die winkeliers geld laat betalen om in de pricewatch te komen. Van enige "onderzoeksgrond" is ook geen sprake, aangezien het maar om 1 bestelling gaat.

Als het nu om meerdere producten uit meerdere bestellingen van meerdere verkopers was zou de onderzoeksgrond zwaardig wegen dan het morele. Maar dat is nu absoluut niet het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

MazeWing schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:42:
[...]

En nog eens extra "lullig" als je een website hebt die winkeliers geld laat betalen om in de pricewatch te komen. Van enige "onderzoeksgrond" is ook geen sprake, aangezien het maar om 1 bestelling gaat.

Als het nu om meerdere producten uit meerdere bestellingen van meerdere verkopers was zou de onderzoeksgrond zwaardig wegen dan het morele. Maar dat is nu absoluut niet het geval.
Pffff..... Ik moet er niet aandenken. Lekker bezig weer. Zo ga je dus met je klanten om, niet te vergeten dat die pricewatch betalers enorm veel geld betalen om er in te mogen staan. Echt een relatie waar je op kan bouwen dus. Klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Marchel schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:44:
[...]

Pffff..... Ik moet er niet aandenken. Lekker bezig weer. Zo ga je dus met je klanten om, niet te vergeten dat die pricewatch betalers enorm veel geld betalen om er in te mogen staan. Echt een relatie waar je op kan bouwen dus. Klasse.
Interessant argument, vooral omdat we als redactie op andere momenten vaak juist het verwijt krijgen 'commercieel' te zijn en bijvoorbeeld alleen producten (zoals telefoons) te bespreken die bij Nederlandse shops verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r4ve
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-10 16:26
Eric van Ballegoie schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:54:
[...]

Interessant argument, vooral omdat we als redactie op andere momenten vaak juist het verwijt krijgen 'commercieel' te zijn en bijvoorbeeld alleen producten (zoals telefoons) te bespreken die bij Nederlandse shops verkrijgbaar zijn.
Hier ga je wel voorbij aan een wezenlijk verschil tussen de huidige artikel en de andere verwijten.

Als producten interessant zijn maar niet worden verkocht in Nederland, dan is dat zeker een artikel waard. De huidige "review" (review tussen enorme aanhalingstekens, maar dat terzijde) gaat over een product dat weldegelijk in Nederland te koop is, maar dat jullie voor een paar tientjes minder uit China hebben laten komen.

Ik ben zeker niet onschuldig als het gaat om AliExpress, maar dit artikel slaat wat mij betreft compleet de plank mis. De risico's die je neemt met dit soort verkopers is enorm, en jullie sample size van 1 is veel te klein om conclusies te trekken. Hadden jullie 5 CPUs van verschillende verkopers gekocht, dan had je een mooi artikel gehad. Dit is een anekdotisch verhaal wat misschien een forumpost waard is, maar wonderlijk genoeg al de hele ochtend de headliner is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:31
Tweakers redactie heeft hier een foutje gemaakt. Ik denk dat de redacteur de beste bedoelingen had om te kijken of je in tijdens van schaarste een goedkopere cpu uit een ander land kunt krijgen, waar geclaimd wordt dat ze volop aanwezig zijn. Helemaal niet realiserend dat het ontwijken van btw een dingetje zou zijn. Ik denk dat de redacteur eerder vooral zich de vraag stelde: Wat ontvang ik? Een baksteen, een andere cpu die getweaked is? Of de echte cpu voor een lager bedrag? En niet wat eventueel het morele aspect is aan het bestellen uit China. Anders had de redacteur wel vermeldt dat hij een verkoper had geprobeerd te vinden die netjes het juiste bedrag zou vermelden voor de douane. Dat lees ik niet terug in het artikel.

En dus is dit artikel alleen met de intentie geschreven om een goedkopere cpu te vinden. Inmiddels is blijkbaar de prijs van de cpu verandert, waardoor effectief het artikel geen nut meer had. Dat is het gevolg van het bestellen uit China met langere levertijd, en wisselende prijzen. Dus eigenlijk had de auteur moeten besluiten dit verhaal verder links te laten liggen.
Ik ben nu ook heel benieuwd hoe het artikel was geschreven als de prijzen niet waren gedaald in Nederland. Iets in de trant van: "Goedkoper shoppen loont op Ali Express!" En dat zou toch zeker wel zuur zijn geweest richting de pricewatch winkeliers.

Alleen is dat niet gebeurd en nu krijg je dit gedoe. Oeps, foutje. Maarja, Tweakers heeft zover ik weet nog nooit een artikel terug getrokken (en er zijn zeker in het verleden meerdere artikelen geweest waar evenveel - dan wel nog meer - consternatie over was).

En de houding van: I wasn't me, de verkoper heeft niet het juiste bedrag genoemd, is nogal zwak te noemen. Er vanuit gaande dat de redactie weet hoe deze praktijken gaan op Ali e.d., dan zijn ze hiervoor weldegelijk verantwoordelijk als ze dit product kopen. Immers, men had ook kunnen kiezen om de cpu niet aan te schaffen.

[ Voor 8% gewijzigd door segil op 21-12-2020 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
segil schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:09:
Oeps, foutje. Maarja, Tweakers heeft zover ik weet nog nooit een artikel terug getrokken (en er zijn zeker in het verleden meerdere artikelen geweest waar evenveel - dan wel nog meer - consternatie over was).
Wel hoor:
https://tweakers.net/revi...igen-175wh-powerbank.html

Is teruggetrokken na ophef op het forum:
Artikel over zelfbouw Powerbank is levensgevaarlijk

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Weltschmerz
[...]

Is het verwerpelijk om uit China te bestellen en door frauduleus handelen van de verkoper BTW betaling te ontduiken? Dat is een interessante vraag. Als koper hebben wij niet om dit frauduleus handelen van de verkoper gevraagd. Dat klinkt misschien als een cop-out, omdat 'iedereen weet dat het zo werk op Aliexpress', maar de vraag is bij wie de fout hier ligt.

Mijn telefoontje met de belastingdienst en douane (zie hierboven) leert dat de zes mensen die ik daar heb gesproken in ieder geval nog nooit de vraag van een particulier hebben gekregen om achteraf BTW te betalen. Sterker nog, deze diensten bieden particulieren met gewetenswroeging helemaal geen mogelijkheid om achteraf alsnog BTW te betalen. De enige suggestie die de douane ons deed was om de factuur met het volledige bedrag aan de vervoerder (in ons geval PostNL) te sturen en hen te vragen de BTW alsnog te heffen. Dat lijkt echter vooral een theoretische optie, bij PostNL is hierover in ieder geval geen informatie terug te vinden.
Ja, dat klinkt zeker als een cop-out en dat heb je zelf gelukkig ook door. Maar ik vind dat ook een interessante vraag. En was dat het beginpunt van het artikel geweest, en had je eerst met de douane en belastingdienst gebeld, en bij meerdere bedrijven in China wat besteld om echt onderzoek te doen naar hoe het eraan toe gaat, ja, dan had je een goed artikel. Wat je nu hebt is iemand die een ervaring heeft geschreven van één bestelling. Even eerlijk, wat is dat nu waard voor een lezer om te weten hoe zoiets eraan toegaat?
Over het "wie er fout zit". De verkoper. 100%. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat wat jullie doen goed is. En daar zit het hem in.

Verder wil ik even mijn mening uiten over hoe je hier een aantal keren argumenten voert. Je schrijft bijvoorbeeld dat er dingen aan de conclusie zijn toegevoegd, dingen zijn verhelderd, en dat je de douane etc. hebt gebeld. Maar je vermeld er tijdens die argumenten niet bij dat dit allemaal gevolgen zijn door actie vanuit jullie bezoekers. Het is dan heel makkelijk om te zeggen "Kijk, we hebben het beter aangepakt", maar zo voelt het voor mij als lezer in ieder geval niet. Voor mij voelt het alsof jullie het slecht aan hebben gepakt, en jullie lezers hebben van jullie dikke onvoldoende nog net een zesje kunnen maken. Dan kun je wel zeggen "Wat willen jullie nu?" maar dat lijkt me duidelijk. Schrap dit artikel zoals het er nu staat, ga eens kijken wat nu echt het doel van je artikel is, en begin opnieuw met de informatie die je hebt. Is je vraagstuk/stelling "Hoe verloopt zo'n bestelproces uit China, en kun je vertrouwen op het ontvangen van de juiste CPUs", plaats van even een dik aantal bestellingen verspreid over meerdere winkels (waarvan elke winkel een aantal bestellingen). Schrijf in je inleiding dat er al eerder een artikel was dat met na herzien niet aan de Tweakers kwaliteit voldeed (mede dank aan de lezers), neem je ervaringen met het bellen naar de douane en belastingdienst mee, schrijf een stuk over wat de gevolgen kunnen zijn van import, waar de plichten voor lezers liggen, en dan je bevindingen van je producten.
Dan heb je, naar mijn mening, in ieder geval een goed antwoord gegeven op je vraagstuk. Of je dat nu dan niet hebt? Zoals gezegd, een zesje dankzij je subscriber base, en daar zou ik niet blij van worden als schrijver.
Eric van Ballegoie schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:54:
[...]

Dit voelt een beetje alsof je diplomatisch probeert te schrijven "Wat willen jullie nu?" Ja, je krijgt dat verwijt inderdaad soms te horen van sommige van jullie lezers. En ja, soms krijg je het tegenover gestelde. Maar in dit geval heeft het daar niets mee te maken. Of jullie nu te commercieel zijn of niet, in dit geval mist het aan integriteit, en dat is hier het probleem.

Verder, en daar heb ik eerder ook al naar gehint, kun je woorden als "trucje" beter weglaten. Het komt dan echt over alsof jullie goed weten wat er speelt, maar dat je het afdoet door er een kleinigheidje van te maken. Dat leest een beetje alsof ik als lezer te dom ben om te begrijpen wat daar gebeurt (en dat ben ik net niet : P).

&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
@Weltschmerz uitstekend verwoord!

Het is typisch hoe men (weer) in de verdediging schiet ipv gewoon onder ogen te zien dat het artikel ondermaats is en de lezers toch echt wat beters verwachten.

Het artikel in z’n huidige vorm is prima materiaal voor een blogpost of forumpost. Dat dit het schoot tot officiële “review” op de frontpage is schrijnend en geeft tevens aan hoe “hoog” de lat ligt qua kwaliteit. Maarja, niet verwonderlijk als men onderstaande gedachtengoed er op na houdt...
Bart Zoetmulder schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:11:
Het belangrijkste criterium is altijd dat de gebruiker het goed genoeg vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
MazeWing schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:30:

Het is typisch hoe men (weer) in de verdediging schiet ipv gewoon onder ogen te zien dat het artikel ondermaats is en de lezers toch echt wat beters verwachten.
[...]
Ik probeer niet (alleen maar) in de verdediging te schieten ;) Op basis van jullie feedback hebben we de titel van het artikel aangepast en kritischere kanttekeningen geplaatst bij het BTW-verhaal. Daarnaast hebben we na reacties waarin gesuggereerd werd als particulier dan maar zélf achteraf BTW moet betalen, navraag bij de belastingdienst en douane gedaan om te zien of dat kan. Onze informatie was namelijk dat dit niet mogelijk is, en dat hebben we feitelijk bevestigd gekregen.

Daarmee hebben we niet geprobeerd het artikel van een onvoldoende naar een zesje te tillen zoals gesuggereerd, maar hebben we gepoogd de toon - die kennelijk meerdere van jullie in het verkeerde keelgat schoot - aan te passen.

Ik ben het er persoonlijk overigens niet mee eens dat dit artikel ondermaats is. Natuurlijk is het een steekproef en om een algemeen geldend beeld te scheppen hadden we inderdaad bij meer winkels samples moeten kopen. Daarnaast hadden we uitgebreid over belastingregels uit kunnen wijden en wellicht dat we die afweging bij een volgend artikel anders zullen maken, we nemen feedback uiteraard ter harte.

PS: Tegenover jullie kritische feedback staan overigens ook zowel openbare als persoonlijke reacties van mensen die dit artikel wél waarderen en het artikel dus niet als 'ondermaats' bestempelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Waarom is dit 'krankzinnig' en wat wordt er 'zwaar gepusht'?
Na twee (!) aanpassingen is het inderdaad allemaal wat minder absurd, en gepusht? Het eerste wat ik vanmorgen op tweakers zag was een artikel over een tweakers redacteur die iets goedkoop kan kopen omat hij geen belasting betaald. Gewoon de wet overtreden heeft. Om daarvoor het excuus te gebruiken dat heel veel mensen dat blijkbaar doen komt niet echt sterk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
Eric van Ballegoie schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:53:
[...]

Ik ben het er persoonlijk overigens niet mee eens dat dit artikel ondermaats is. Natuurlijk is het een steekproef en om een algemeen geldend beeld te scheppen hadden we inderdaad bij meer winkels samples moeten kopen. Daarnaast hadden we uitgebreid over belastingregels uit kunnen wijden en wellicht dat we die afweging bij een volgend artikel anders zullen maken, we nemen feedback uiteraard ter harte.

PS: Tegenover jullie kritische feedback staan overigens ook zowel openbare als persoonlijke reacties van mensen die dit artikel wél waarderen en het artikel dus niet als 'ondermaats' bestempelen.
Ik zie het woord steekproef hier al een aantal keer voorbij komen, maar is dat echt het goede woord? Is voortaan elke bestelling die ik plaats bij een winkel voor jou een steekproef?

Verder is het waarderen van iets niet automatisch een conclusie dat het niet ondermaats is. Ik heb genoeg dingen in mijn leven die ondermaats zijn, maar die ik toch echt wel waardeer. Dat wilt niet zeggen dat ik ze niet beter wil zien.
Ik waardeer trouwens de moeite die je hier doet, en die de auteur van het artikel heeft gedaan, ook echt. Vind ik het artikel daarmee niet ondermaats?
Ja, ik ben hier bijdehand, maar ik vind dan ook dat je verdediging niet zomaar overeind geduwd moet kunnen worden.
De vraag die ik zou willen stellen is niet "vinden mensen dit goed genoeg?" maar "is dit waardig voor een website die zichzelf promoot met het winnen van prijzen elk jaar".

[ Voor 9% gewijzigd door Weltschmerz op 21-12-2020 16:04 ]

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:54
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:55:
[...]

Na twee (!) aanpassingen is het inderdaad allemaal wat minder absurd, en gepusht? Het eerste wat ik vanmorgen op tweakers zag was een artikel over een tweakers redacteur die iets goedkoop kan kopen omat hij geen belasting betaald. Gewoon de wet overtreden heeft. Om daarvoor het excuus te gebruiken dat heel veel mensen dat blijkbaar doen komt niet echt sterk over.
Maar Tweakers hoeft per saldo geen BTW te betalen over deze import. Alle betaalde BTW kan worden teruggevraagd, dus de Nederlandse staat loopt hier geen BTW inkomsten mis. Ik snap deze discussie over de wet overtreden niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

MazeWing schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:30:

Het artikel in z’n huidige vorm is prima materiaal voor een blogpost of forumpost. Dat dit het schoot tot officiële “review” op de frontpage is schrijnend en geeft tevens aan hoe “hoog” de lat ligt qua kwaliteit. Maarja, niet verwonderlijk als men onderstaande gedachtengoed er op na houdt...

[...]
Als je nou gewoon even aangeeft wat je wilt, ipv achthonderd keer er omheen te draaien:

je wilt graag dat het artikel verwijdert wordt en dan als blog of forumpost mag het weer prima teruggeplaatst worden (dubbele standaard much?)

Tweakers kan daar dan een standpunt bij innemen (ja we verwijderen het, of nee we houden het) en dan is het toch klaar?

Wat een eindeloos gejank om een processortje van AliExpress. Alle doorzeurende azijnzeikers van Tweakers eens een tijdelijke vakantie geven, dat zou voor mij de kwaliteit en het plezier pas echt verhogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WoutervOorschot
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-10 12:40
Als positieve noot, ik vond het een grappig artikel om te lezen, en geeft een leuk inkijkje in dat je op ali dus ook 'normale' producten kunt kopen. Het blijkt dus niet heel veel goedkoper te zijn dan in NL, maar wel op voorraad.

Als koper overtreed je ook geen wet als de verkoper fraude pleegt (zoals verkeerde waarde op een pakket zetten), en afhankelijk van hoe tweakers de aangifte doet zouden ze eventueel afgedragen BTW denk ik ook terug kunnen vorderen dus is het voor de belastingdienst ook om het even. Dat China haar voorangspositie qua posttarieven misbruikt is bekend, en daar wordt internationaal wat aan gedaan binnenkort volgens mij.

De kleine aanpassingen aan het artikel hadden misschien direct door de redactie op kunnen worden gemerkt, maar voor de rest een leuke afwisseling van de standaardreviews! Er zou misschien wat meer kritiek/afraden mogen zijn op kopen in China vanwege ethische bezwaren, maar dat lijkt me iets voor een ander artikel (bijvoorbeeld de nieuwe columns).

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:50:
[...]

Als je nou gewoon even aangeeft wat je wilt, ipv achthonderd keer er omheen te draaien:

je wilt graag dat het artikel verwijdert wordt en dan als blog of forumpost mag het weer prima teruggeplaatst worden (dubbele standaard much?)

Tweakers kan daar dan een standpunt bij innemen (ja we verwijderen het, of nee we houden het) en dan is het toch klaar?

Wat een eindeloos gejank om een processortje van AliExpress. Alle doorzeurende azijnzeikers van Tweakers eens een tijdelijke vakantie geven, dat zou voor mij de kwaliteit en het plezier pas echt verhogen.
Ik wil meer kwaliteit! En niet alleen ik, een groot deel van de gebruikers wil dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:50

ep667

It doesn't hurt to help

Plenkske schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:39:
Ik vind dit artikel juist een heel realistisch scenario omschrijven voor veel bezoekers van Tweakers.
Dit vind ik dus ook, al snap ik wel de twijfel over het BTW verhaal. Ik koop ook wel eens wat in China, maar bereken dan toch altijd de invoerkosten die ik zou moeten betalen als de verkoper eerlijk is. Dat zou in dit geval (154,09+13)*1,21 = € 202,18 zijn. Duurder dan de goedkoopste optie in de pricewatch.

Dat er een lagere prijs wordt vermeld bij import via Ali Express is meer regel dan uitzondering, maar dat wil niet zeggen dat je hier als koper altijd mee 'weg komt' en dat is wel goed om te vermelden. Zelf heb ik een jaar of 2 terug een Anker bluetooth speaker gekocht vanuit China. Ding kostte me 20 euro, terwijl deze bij retailers in NL voor 70 euro over de toonbank. De inklaring duurde al 2 weken toen ik een brief kreeg van PostNL of ik met de factuur wilde bewijzen dat het ding me echt maar 19,89 had gekost. Dat kon ik. Had ik dat niet gekund, dan zou de douane zelf een schatting maken op basis van de 'gangbare verkoopprijs' (volgens de medewerker van PostNL). Dan ben je helemaal de klos.

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MazeWing schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:21:
[...]

Ik wil meer kwaliteit! En niet alleen ik, een groot deel van de gebruikers wil dat.
Oke. Noted. Dit artikel is er al dus tenzij je een tijdmachine hebt?

Stemmen doe je met je voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ep667 schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:34:
[...]

Dit vind ik dus ook, al snap ik wel de twijfel over het BTW verhaal.
Twijfel? .... de tweaker redateur wist dondersgoed dat dit boven het vrijgestelde bedrag lag en ontweek de betaling opzettelijk. Alleen daarom was ie zo goedkoop.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Och de moraalridders zijn er weer.. ik vond het wel een interessant artikel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
stin00 schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:22:
Och de moraalridders zijn er weer.. ik vond het wel een interessant artikel :)
Inderdaad, ik vind het ook een beetje van een mug een olifant maken. Het is opzicht best interessant: kan je een cpu goedkoop uit China halen die nog perfect werkt ook tegen een veel lagere prijs. Wat ik wel miste: nergens stond volgens mij in het artikel of goed onderzocht was of het een nieuwe of een gebruikte cpu was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 18:51
Het is niet eens liegen van de Chinese verkoper om ons geen BTW en inklaring te laten betalen.
Ze doen dat omdat de verzendkosten voor artikelen beneden een bepaalde waarde vele malen goedkoper zijn in China, vanwege staatssubsidie.
Ik vraag vrijwel altijd of ze het echte bedrag erop willen zetten, vanwege het feit dat ik het zakelijk ook gewoon in de boeken wil zetten en het dan ook wel fijn is als het gewoon klopt.
Daarnaast levert het ook vertraging op wanneer het pakket gecontroleerd wordt.
Toch arriveert 80% met een te lage waarde op het formulier, of krijg ik weer een telefoontje of brief van een bezorgdienst.
Toen ik daar een keer mijn ongenoegen uitte hierover, wist de medewerker mij te vertellen dat ze het dus uit eigenbelang doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mathijs op 21-12-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Waar ik moeite mee heb is de volgende uitspraak en met name het stukje blijkt:
Een AMD Ryzen 5 3600 voor weinig geld bestellen in China lijkt een riskante onderneming, maar in de praktijk blijkt dat reuze mee te vallen.
Op basis van 1 succesvolle verzending vind ik dit een stellige conclusie.

Met je ogen dicht een spoorwegovergang oversteken lijkt een riskante onderneming, maar als één keer goed gaat zou je met gezond verstand nooit zeggen dat dit risico reuze meevalt.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eagle Creek schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:27:
Waar ik moeite mee heb is de volgende uitspraak en met name het stukje blijkt:

[...]

Op basis van 1 succesvolle verzending vind ik dit een stellige conclusie.

Met je ogen dicht een spoorwegovergang oversteken lijkt een riskante onderneming, maar als één keer goed gaat zou je met gezond verstand nooit zeggen dat dit risico reuze meevalt.
Met dat soort argumenten kunnen we alle reviews vanaf nu wel afschrijven.

"de RTX3070 LIJKT een goede koop maar we hebben er maar 1 ontvangen om te testen dus het is een gok"
"de batterijduur van de nieuwe Macbook M1 LIJKT heel goed te zijn maar we hebben er maar 1 getest"

etc etc.

En voordat je begint met "maar daar kan je online veel meer reviews van vinden!", AliExpress staat ook vol met reviews van kopers die hun CPU hebben ontvangen. Daar is Ali Feedback voor :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:26
Ik begrijp de aard van de 'review' ook niet helemaal (daar het woord 'review' ook m.i. niet goed gebruikt is). Betreft het nou een artikel over de prestaties van een Chinese AMD CPU, welke dus niet Chinees is? Of gaat het om hoe betrouwbaar Chinese resellers en diens producten zijn?

Het is een leuk onderzoekje om te kijken of het de moeite waard is computer hardware uit China te halen, maar niet goed uitgevoerd vind ik. Pak dan een handvol hardware waar je bijvoorbeeld een hele PC mee kunt bouwen. Kijk naar typisch Chinese merken bijvoorbeeld. En plaats het a.u.b. niet als review, want dat is het gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:59:
[...]

Met dat soort argumenten kunnen we alle reviews vanaf nu wel afschrijven.

"de RTX3070 LIJKT een goede koop maar we hebben er maar 1 ontvangen om te testen dus het is een gok"
"de batterijduur van de nieuwe Macbook M1 LIJKT heel goed te zijn maar we hebben er maar 1 getest"

etc etc.

En voordat je begint met "maar daar kan je online veel meer reviews van vinden!", AliExpress staat ook vol met reviews van kopers die hun CPU hebben ontvangen. Daar is Ali Feedback voor :*)
Je doet mijn argument hier stek mee te kort. Onderdeel van de hele review is inzichtelijk maken of dat het inderdaad een risico is om dergelijke hardware te bestellen via Ali. Om na één succesvolle bestelling te stellen dat de risico's allemaal wel meevallen, is te kort door de bocht. Dit is namelijk een situatie waarin sprake is van verhoogd risico.

Het voorbeeld dat jij aanhaalt, om een normale videokaart te testen, is geen verhoogd risico en daar is de kans op falen juist omgekeerd. Je gaat ervan uit dat wanneer je een product met goede reputatie besteld op een manier van/bij een kanaal met goede reputatie, er weinig risico is.

Again: met mijn ogen dicht een spoorweg oversteken en zeggen "het risico valt mee" is heel wat anders dan s' nachts in het donker naar de wc thuis toe lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Eagle Creek op 22-12-2020 15:35 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Pagina: 1