Inleiding
Beste Medetweakers, Momenteel ben ik bezig met het onderzoeken van warmtekostenverdelers in het appartement van mijn ouders. Dit komt doordat de rekening vors hoger is uitgevallen in vergelijking tot alle andere bewoners. Het appartement van mijn ouders heeft namelijk een enkelplaat radiator(type 10) en alle andere buren een dubbelplaats radiator(type 20). Hierbij heb ik het grote vermoeden dat de warmtekostenverdelers niet goed is ingesteld/geprogrammeerd. De eigenaar van de warmtekostenvedelers VWV en de VVE willen ons niet helpen en geven aan dat de warmtemeters nooit fout kunnen zitten.Uitleg warmtekostenvedeler
Alle appartementen maken gebruik van de warmtekostenverdelers van VWV. Hierbij gaat het om de Siemens WHE46.:fill(white):strip_exif()/f/image/1BvGMjAgiVVX15XbQ6l3nChZ.png?f=user_large)
Deze heeft een minidisplay waarbij de volgende waardes uit te lezen zijn:
1 * Actuele verbruikswaarde
2 * Display test (flitsen)
3 * Peildatum
4 * Verbruik op peildatum
5 * nieuwe peildatum
6 * foutmelding (indien beschikbaar)
7 * vermogen radiator
8 * Kc-waarde
Probleem 1
Als vergelijkingsmateriaal heb ik de waardes van de buren gebruikt. Wat blijkt, de waardes: 7 Vermogen radiator en 8 KC-Waarde zijn hetzelfde geprogrammeerd als die van de buren. Aangezien wij een enkelplaat radiator hebben en de buren een dubbelplaats radiator zou ik verwachten dat de vermogen en kc-waarde anders zijn. Zo staat er als vermogen bij onze enkelplaat radiator(750mmx800mm) P1562==1562watt als vermogen geprogrammeerd, waarbij deze maximaal ~564 watt hebben volgens de berekening op Radson. Als ik zoek naar de waarde 1562 watt kom ik dan uit bij de volgende dubbelplaats radiator, die wij niet hebben en de buren ook niet.Probleem 2
Wat mij ook opviel is dat de KC-Waarde op alle radiatoren hetzelfde is en standaard is zoals in de handleiding Kckhf=1.28. De KC-waarde is een correctiefactor voor het temperatuurverlies tussen de radiator en de warmtekostenverdeler. Deze is per radiator altijd verschillend en het is belangrijk dat er geen standaardwaarde wordt gebruikt:/f/image/wBkQjqiN7JMgV4G5D74haIJW.png?f=fotoalbum_large)
Probleem 3
Hoe meer onderzoek ik deed naar deze warmtemeters hoe vreemder het werd. Zo vond ik een andere handleiding van dezelfde type warmtekostenverdeler. Hierbij viel het op dat de berekeningsformules en de uitleg(Kc, Kchf en KQ) van VWV waren aangepast:Formule VWV
:fill(white):strip_exif()/f/image/o2YR0kh65G9HxHJN3ewS4Nnr.png?f=user_large)
Formule Qundis
:fill(white):strip_exif()/f/image/CkOiKNXjpCvbhpfeQX023RGN.png?f=user_large)
Hierbij valt het op dat de formule van de 2-voelerprincipe van VWV de Kc is aangepast naar Kchf. Ik mag aannemen dat de waarde Kc ergens gebruikt moet gaan worden in de formule aangezien die wel vermeld staat als standaardwaarde bovenin.