Hulp met RC auto lader/accupack

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samba80
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-07 12:31
Hi,

Mijn zoontjes hebben zich op een rommelmarkt (in de zomer) laten verleiden om een RC auto (Mario kart Carrera) te kopen van hun eigen geld.

Erg leuk; alleen bleek bij thuiskomst in de avond dat er geen lader bij zat. Erg jammer dus, maar ook een mooie les. Nu er 1 jarig is wil ik natuurlijk de lader/accupack kado doen. ik heb er alleen nul verstand van en vermoed dat ik beter een nieuwer type batterij en lader kan kopen. Het is 7.4 volt en een speciaal stekkertje. Zie de foto. Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30b3gn78nN0KCndVuf3mwPPT7_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hEK7XUnZnhfVHDESCLZpaSe.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:42

Mystikal

It never hurts to help!

@memphis is hier zo'n beetje de grootste expert op het forum.

Maar stekkertje kan je altijd vervangen voor een ander stekkertje. Dat is niet bijzonder. Welke oplader je nodig weet ik zo niet. Volgens mij een standaard NiMH oplader.

[ Voor 57% gewijzigd door Mystikal op 19-12-2020 19:40 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De pack met 7.4v geeft aan dat het Lithium is, meestal gezien de ronde cellen gaat het om 18650 cellen (65mm lang, 18mm dik en 36mm breed)

Je hebt daatvoor een LiPo lader nodig. Probleem is dat veel goedkope modelbouwladers gebalanceerd willen laden wat je accu niet ondersteund en kom je meer uit bij een computerlader zoals een B6AC welke voor ee 45 euro te vinden is maar niet echt makkelijk bedienbaar.

Je kunt ook gewoon op zoek naar een originele lader:
https://www.amazon.nl/Car...id=pla-562932179230&psc=1

Zelfs origineel bij Carrerra te bestellen:
https://www.carrera-toys....0800002-lader-84-v-500-ma

[ Voor 6% gewijzigd door memphis op 19-12-2020 19:50 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samba80
memphis schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:46:
De pack met 7.4v geeft aan dat het Lithium is, meestal gezien de ronde cellen gaat het om 18650 cellen (65mm lang, 18mm dik en 36mm breed)

Je hebt daatvoor een LiPo lader nodig. Probleem is dat veel goedkope modelbouwladers gebalanceerd willen laden wat je accu niet ondersteund en kom je meer uit bij een computerlader zoals een B6AC welke voor ee 45 euro te vinden is maar niet echt makkelijk bedienbaar.

Je kunt ook gewoon op zoek naar een originele lader:
https://www.amazon.nl/Car...id=pla-562932179230&psc=1

Zelfs origineel bij Carrerra te bestellen:
https://www.carrera-toys....0800002-lader-84-v-500-ma
Dank voor de zeer snelle reactie. Ik ben een complete leek op dit gebied dus misschien een hele stomme vraag; je linkjes wijzen naar een 8.4 volt ipv 7.4. Maakt dat niets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een enkele lithium cel heeft een nominale spanning van 3.7v maar dient geladen te worden met een spanning van 4.2v. De lader/voeding dient een vaste spanning van 8.4v te hebben en een stroombegrenzing. Het laden gaat als volgt bij een lege accu:

- Spanning accu is laag, aangesloten spanning is hoger dus stroom gaat naar maximaal.
- De accu zal langzaam in spanning oplopen bij de maximaal begrensde stroom
- Eenmaal de spanning bereikt zal de stroom omlaag lopen, hier is de accu zo'n 80% vol.
- Is de stroom richting 1/10e van de maximale stroom gekomen is de accu vol.

Misschien te veel info maar heb je wel een idee hoe het laden verloopt.

En ja, een volle accu begint bij 8.4v en zal meestal bij 6v echt leeg zijn, in veel RC auto's zit dan ook een afslag bij 6.4v om de accu te beschermen..

Gezien je een 2e hands afdank auto hebt is natuurlijk de vraag of de accu nog goed is. Als je een multimeter hebt kan je allicht even meten. Een accu kan er niet tegen door een lange tijd stil te staan. Mogelijk heb je meer kosten....

Is de spanning ver onder de 6v is de kans groot dat die niet goed meer is. Overigens ook niet proberen met een willekeurige adapter te gaan laden, als de spanning boven de 8.6v komt is de kans op schade aan de accu en mogelijk ook de plek waar je hem laadt groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samba80
Dank voor het uitvoerige antwoord! Mijn verwachtingen qua antwoorden en snelheid zijn ruim overtroffen. De lader is besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Neem ook even een kijkje in de de grote RC auto topic:
Het grote RC cars topic - Deel 2

Pagina: 1