Muur geverfd, eindresultaat vol strepen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurasylvie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-12-2020
Hallo iedereen

Ik heb onlangs samen met mijn partner een poging gedaan tot onze muur schilderen. Nu als je straks de foto's gaat zien, zul je vast denken wat een enorme prutsers, maar nochtans ben ik hier niet zonder voorbereiding aan begonnen...

De muur in onze woonkamer (huurapp) had toen we erin kwamen nog heel wat schroeven zitten in de muur van de vorige eigenaars. Ik heb die eruit gehaald en gevuld, dus natuurlijk hadden we allemaal witte plekken. Daardoor wilde ik de muur volledig hernieuw schilderen. Hij was dus al eerder geschilderd door vorige eigenaars.

Ik had nog nooit geschilderd, maar geen probleem dacht ik. Ik keek diverse YouTube video's, ik las me in, kocht alles aan wat ik nodig had. Verf = hubo verf monocouche mat, want ik las dat deze verf qua prijs-kwaliteit top was. Ik had ook uitgerekend hoeveel verf ik nodig had.

Ik begon met de muur te wassen met water en soda kristallen om te ontvetten. Daarna heb ik alles afgeplakt met tape en de vloer volledig bedekt etc.

Laag 1 ging goed. De muur was al bij al snel geverfd en ik had ook nog een klein beetje verf over van de eerste 2,5L. Nadat het volledig droog was zag het er best mooi egaal uit. Ik dacht dat ik mijn nieuwe hobby gevonden had 😅

Daarna hebben we het zeker een volledige nacht laten drogen tot net na de middag. De verf moest volgens de emmer minstens 6u drogen. We zagen hier en daar nog wat stukjes die iets minder gedekt waren, dus vandaar besloten we over te gaan tot laag 2.

Laag 2 ging al iets minder vlot. We kwamen maar net toe met onze verf, maar deden verder niks anders dan tijdens laag 1. We kwamen nog maar net toe met de tweede pot.

Als het droog was zagen we nog allemaal strepen (van zij-aanzicht. Als je bij ons binnenkomt is het de muur die links van ons is, dus de vlekken/strepen vielen heel erg op) en hadden geen idee hoe dit kwam. Ik en mijn vriend besloten daarom nog een laag te doen. We hebben het deze keer langer laten drogen, wel 24u.

Laatste en derde laag was een fiasco. De verf was halverwege de muur al op (???) waardoor we de muur niet volledig hebben kunnen afwerken en je dus nog meer strepen en vlekken ziet. Ook in het begin waar we voldoende verf (standpunt van waar foto is getrokken is waar we begonnen zijn) hadden ziet het er rampzalig uit.

Conclusie: voor nu hebben we het maar even genegeerd en onze meubels terug geplaatst maar we willen dit wel echt oplossen.

Hoe in godsnaam kunnen we dit nog fixen?
Graag jullie tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lz00pl8OTZyBlI8re9UEIE5N3BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2fWCYmOVsVlTSf55OVOx0zx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAfNGhDQHR8Co8aCxuAREwsgRgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EK3ZUaN5qiX2DyfbZ279ORuE.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
Ik dacht dat ik een déjà vu had, maar blijkbaar niet. Dit topic van nog geen week geleden gaat letterlijk over precies hetzelfde, misschien staat er wat nuttigs in: Geverfde muur blijft banen hebben. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 19-12-2020 14:02 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:39

Tijntje

Hello?!

Bij matte of metallic verf moet je altijd iedere baan in de zelfde volgorde eindige, van boven naar beneden of andersom maar altijd het zelfde anders kan je banen zien of spuiten in plaats van rollen.

Oplossing is heel simpel, opnieuw doen 😁

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:06

dbzfan

Nee.

Zuigt het misschien te veel verf op? Voorstrijk gebruiken dan?

Ik heb hier een oa 10m lange muur geverfd met matte flexa muurverf en geen strepen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wat @Tijntje schrijft. En de muur in 1 keer doen. Zorgen voor goede egale dekking en niet de verleiding doen om even paar banen horizontaal te doen. Neem ook een roller die rondom vol verf zit. Maak banen van boven naar beneden en zorg altijd dat je nat overlapt en niet halverwege stoppen. Indien je stopt, dan niet overlappen want daar wordt het dikker en dat zie je.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurasylvie
Wim-Bart schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:01:
Wat @Tijntje schrijft. En de muur in 1 keer doen. Zorgen voor goede egale dekking en niet de verleiding doen om even paar banen horizontaal te doen. Neem ook een roller die rondom vol verf zit. Maak banen van boven naar beneden en zorg altijd dat je nat overlapt en niet halverwege stoppen. Indien je stopt, dan niet overlappen want daar wordt het dikker en dat zie je.
Hoe bedoel je? Overal online lees je om eerst de verf verticaal te verdelen, dan horizontaal uit te rollen en dan opnieuw verticaal te eindigen. Zo heb ik het hier ook echt gedaan... Ook niet halverwege gestopt ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurasylvie
dbzfan schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:16:
Zuigt het misschien te veel verf op? Voorstrijk gebruiken dan?

Ik heb hier een oa 10m lange muur geverfd met matte flexa muurverf en geen strepen te zien.
Ja ik heb dit ook al gedacht. Daar lijkt het ook wel op. Maar moet ik de muur dan eerst opschuren en dan voorstrijk en dan weer verf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:50
Zit er geen verschil in textuur van de oppervlakte van de wand? Als sommige delen ruwer zijn en andere delen gladder dan krijg je een verschil in reflectie, ook al is de kleur hetzelfde.
Wanneer er delen dusdanig ruw zijn dat de verf dit niet oplost ga je dit zeker zien, vooral met strijklicht.
Met frontaal licht is er dan vaak niets te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14:20
goedemorgen een maat van mij is schilder en ik ben veel met hem op pad geweest en klussen gedaan.
zoals jullie muur er nu uit ziet, ben je te zuinig geweest met de verf. het droogt te snel.te weinig in de roller.

wij beginnen altijd vanuit de kant, die zet je met een blokkwast op met verf.
daarna rollen, probeer de roller echt vol te laten zuigen met verf en rol dan de muur in lange verticale banen

gewoon nog een keer oververven
succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik heb dit ook eens gehad, wat bij mij hielp:

-Floetrol (droogvertrager) gebruiken zodat je langer nat-in-nat schildert. Of Latex gebruiken die van zichzelf al langzamer droogt.
-Veel verf aanbrengen, beetje verdund (vloeit beter)
-Niet te veel kracht uitoefenen met roller. Die grotere kracht ga je niet vol houden op het hele oppervlak.
-Als je voor de hoekjes een kwast gebruikt, dan altijd narollen met kleine vachtroller
-Een vachtroller gebruiken met écht lange haren, die goed verzadigd is met verf.

Het schilderen van een muur met structuur moet echt niet onderschat worden, is behoorlijk lastig om het echt goed te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 20-12-2020 11:47 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurasylvie
annestweak schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:56:
goedemorgen een maat van mij is schilder en ik ben veel met hem op pad geweest en klussen gedaan.
zoals jullie muur er nu uit ziet, ben je te zuinig geweest met de verf. het droogt te snel.te weinig in de roller.

wij beginnen altijd vanuit de kant, die zet je met een blokkwast op met verf.
daarna rollen, probeer de roller echt vol te laten zuigen met verf en rol dan de muur in lange verticale banen

gewoon nog een keer oververven
succes
Hoi!
Bedankt voor je antwoord. Na poging 2 dachten we ook dat we te zuinig waren geweest. Ik heb daarom vanaf het begin meer verf gebruikt (echt meer dan voldoende) en ook daar zien we die vervelende strepen 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:50
Het komt echt over alsof er ruwe plekken in de wand zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurasylvie
ASW1 schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:17:
Het komt echt over alsof er ruwe plekken in de wand zitten.
Hi, ja inderdaad, zo lijkt het wel.
Alleen, bij de oude verflaag viel dit totaal niet op te merken?
Hoe zouden we dit kunnen oplossen?

Ik dacht aan schuren en primen, en dan verf, maar ben absoluut geen schilder dus ik heb geen idee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:30
Mijn eerste indruk is, te weinig verf gebruikt. Je verhaal onderstreept dat ook. Je kwam net uit met de verf zeg je. In de regel blijkt het zo te zijn dat wij als mens heel goed kunnen inschatten hoeveel verf we moeten gebruiken om 'net' uit te komen met de verf. Helaas zit er dan wel te weinig op de roller tijdens het schilderen.

De vachtroller moet vol zijn tijdens het rollen en mag geen vastgeplakte koek worden. Ik heb nog nooit iemand te veel verf zien gebruiken bij de eerste keer schilderen, wel altijd te weinig..

Edit: als het niet komt door te weinig verf dan is het of een ruwe of een zuigende ondergrond. Was de muur uberhaupt sausklaar gestuct? Of was hij behangklaar? Een sausklare muur is echt glad. Voor behang is dat niet nodig en behangklare muren worden in de regel niet 'afgefilmt' waardoor een grovere structuur over blijft.

[ Voor 23% gewijzigd door Clifdon op 21-12-2020 11:13 ]

Always look on the bright side of life.

Pagina: 1