Geverfde muur blijft banen hebben.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 21:04

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Topicstarter
Hey mede Tweakers. Kort vraagje, ik ben momenteel een kamer aan het verven, en blijf hierin steeds banen zien. Ook met de vorige verflaag die we hadden, bleef je daar banen in zien. Ook na een paar keer oververven. Ik ben na zo vaak over de muur gaan, er echt even helemaal klaar mee en wend mij in wanhoop tot jullie huelp.

The facts:
  • Ik heb gezien dat voorstrijk kan helpen hierbij, maar wij zijn begin dit jaar in dit huis gaan wonen, dus we weten niet exact hoe deze muur behandeld is en of voorstrijk het niet alleen maar erger gaat maken.
  • De muur is wel lastig te verven, ik heb de indruk dat hij veel verf opzuigt.
  • Ik blijf makkelijk witte gaatjes zien, en moet daar tot in den treure overheen om die weg te werken, misschien verkeerde roller?
  • We gebruiken wel knappe verf van Flexa, mocht dat relevant zijn.
De vragen:
  1. Hoe weet ik of voorstrijk nodig is?
  2. Die gaatjes die niet goed vullen, heeft dat te maken met dat ik een te fijne roller gebruik, of is dat typisch voor een oneffen vlak wat nog voorstrijk nodig heeft?
  3. Is er nog iets wat ik misschien compleet over het hoofd zie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9TsBEmo3OtdNlxaBcy4WRHwWvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDIe2KseA4x1lM2X5lVeTFV8.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe weet ik of voorstrijk nodig is? Daar ben je al te laat mee
Die gaatjes die niet goed vullen, heeft dat te maken met dat ik een te fijne roller gebruik, of is dat typisch voor een oneffen vlak wat nog voorstrijk nodig heeft? voor het verven strak maken /vullen
Is er nog iets wat ik misschien compleet over het hoofd zie? Horizontaal, en verticaal verven.

[ Voor 83% gewijzigd door Hackus op 13-12-2020 12:37 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-05 16:12
Tip1, die knappe saus van Flexa weggooien, naar de verfhandel gaan en goed spul kopen. Bijvoorbeeld SPS Multimat.

Tip2, zie tip 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 06:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Den_S85 schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:35:
Tip1, die knappe saus van Flexa weggooien, naar de verfhandel gaan en goed spul kopen. Bijvoorbeeld SPS Multimat.

Tip2, zie tip 1.
Yep mee eens. Flexa is misschien iets beter dan Histor. Ik heb eerst geschilderd met histor niet-zo-monodek 7 lagen, bleef kut. Sikkens Acrytex (oid) muur en plafondverf, alles in een en soms twee lagen helemaal 100% strak

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 13-12-2020 12:39 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:31
wat @Den_S85 zegt: Die 'Flexa' fout maakt iedereen de eerste keer :) Net zoals "Histor Monodek - dekt in 1 keer" - wat ze eigenlijk bedoelen: dekt misschien in 3-4 keer

Het scenario is meestal: die verf is bij de bouwmarkt gehaald, je komt thuis in de veronderstelling goed spul te hebben gekocht. De 2e keer laat je je niet meer foppen, ga je naar de verfhandel en kom je met Sikkens/Sigma of andere kwaliteitsverf thuis.

[ Voor 13% gewijzigd door stfn345 op 13-12-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Andere verf is voor mij nu geen optie meer (kleur is al uitgekozen, rest van de kamer is ook al die kleur en die muren pakken wel goed, ook al zal ik het de volgende keer zeker anders aanpakken nav jullie tips)

Wat zijn dingen die ik nu nog kan doen om het te redden? (afgezien van opnieuw stucen)

Bedankt voor al jullie reacties/hulp!
Hackus schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:16:
voor het verven strak maken /vullen
En waarmee doe ik dat?
Horizontaal, en verticaal verven.
Ik heb altijd geleerd enkel in verticale banen te werken. Krijg je dan niet hetzelfde probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

apNia schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:42:
Andere verf is voor mij nu geen optie meer (kleur is al uitgekozen, rest van de kamer is ook al die kleur en die muren pakken wel goed, ook al zal ik het de volgende keer zeker anders aanpakken nav jullie tips)

Wat zijn dingen die ik nu nog kan doen om het te redden? (afgezien van opnieuw stucen)

Bedankt voor al jullie reacties/hulp!

[...]

En waarmee doe ik dat?

[...]

Ik heb altijd geleerd enkel in verticale banen te werken. Krijg je dan niet hetzelfde probleem?
toon volledige bericht
Stukje eigen onderzoek voor je gaat klussen is ook wel handig.
Gaten vuller, grotere stukken met oa roodband.
Zuigende muur kun je testen met spons en water
Koop in het vervolg verf als Sikkens/Carparol in speciaalzaak. Kan misschien in aankoop duurder zijn dan, maar je hebt minder emmers nodig.

Door te rollen kun je aan de zijkanten teveel druk krijgen, waardoor er een iets dikkere laag op komt. Dat veroorzaakt zgn banen. dat reduceer je door horizontaal en verticaal te verven.
ook goed de verf verdelen kan helpen, en de roller het werk laten doen, niet teveel drukken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:56
Zo herkenbaar. Hier ook een lange muur waar we steeds banen zichtbaar hadden. We gebruiken goede verf. Uit eindelijk een schilder gevraagd km het te doen. Die had de muur binnen 1,5 klaar(11mx2,6m) de tip wie wij kregen was. Vooral meer verf gebruiken. Ons Nederlanders zijn zuinig. De schilder liet mij het geluid horen van een natte roller op de muur en als die te droog werd.

Ondanks de tips. Blijft sauzen gewoon K..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 09-05 06:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan toch elk merk in elke kleur krijgen. Zal niet 100,00% identiek zijn, maar dat zie je niet als je maar het hele oppervlak tot aan een hoek die kleur maakt.

Anders gewoon eeuwig doorgaan tot het goed is. Kan natuurlijk ook :).

OF

Gewoon stoppen in de wetenschap dat je er nooit meer naar gaat kijken als het ingericht is :P.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 13-12-2020 12:59 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het ziet er inderdaad uit alsof je op de ene plek er tien keer overheen bent geweest waardoor de laag daar veel dikker is dan op andere plekken. De laag overal zo dik smeren (dus meer verf) zal vast helpen maar uiteindelijk ben je aan het stucen met verf. :D

Voor gaatjes en zorgen dat het beter opvult heb ik ook wel eens de tip gekregen om iets te verdunnen, maar of dat juist een tip uit Hollandse zuinigheid was durf ik niet te zeggen. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Alright, dan ga ik nu de verf gewoon opmaken, en het er goed fucking dik op doen, hopelijk levert dat beter resultaat. Thanks guys :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Nog een keer proberen gaat zeer waarschijnlijk niets aan het resultaat veranderen.....

Het is al gezegd. Begin met betere verf (er is geen enkele reden dat je die niet in dezelfde kleur kan krijgen als de Flexa troep die je nu gebruikt). Bij online verwinkels vindt je goede verf voor niet heel veel meer.

Muren rollen vereist een bepaalde techniek waarbij je moet zorgen dat je verf niet te snel begint te drogen (zorgen voor weinig tot geen ventilatie als je bezig bent tot je klaar bent) en maar een 2 tal baanbreedtes tegelijk willen rollen en dan eerst opzetten en dan uitrollen waarbij je een (natte) overlap hebt met de vorige banen. Dat is de manier om toch een voldoende dikke laag op te zetten. Niet te zuinig zijn, maar ook niet overdrijven en goed uitrollen maar ook dan je roller niet te droog laten worden. Geluid van je roller is hier je vriend.

Met fatsoenlijke spullen en een goede roller (voor deze opervlak zou ik een Anza micmex gebruiken) moet je zeker met lichte kleuren een mooi streeploos geheel kunnen krijgen.

En goede verf maakt echt een wereld van verschil. Maar zelfs dan, laat je niets wijsmaken, voor een echt mooi resultaat is 2-3 lagen echt geen uitzondering. Ik heb recent veel muren gedaan en op enkele ervan vond ik na 4 lagen het resultaat pas echt perfect (maar die werden ook pas voor de eerste keer gedaan). En anderen waren na 2 lagen (plus voorstrijk) al goed.

En meerdere lagen helpt ook om lekker in alle holtes te komen. Ook die dek je nooit in 1 laag allemaal genoeg.

[ Voor 34% gewijzigd door Yowzawood op 13-12-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Nog een tip, zorg dat je goede verf hebt, en nooit halverwege stoppen met het schilderen van een baan. Heeft een klusser hier ook per ongeluk gedaan, en je ziet die strepen nog steeds :/. Ach ja, er komt toch een wandmeubel tegenaan, dus valt het niet op. :)

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 13-12-2020 13:23 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Yowzawood schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:18:
Nog een keer proberen gaat zeer waarschijnlijk niets aan het resultaat veranderen.....

Het is al gezegd. Begin met betere verf (er is geen enkele reden dat je die niet in dezelfde kleur kan krijgen als de Flexa troep die je nu gebruikt). Bij online verwinkels vindt je goede verf voor niet heel veel meer.
Ik heb een beetje m'n twijfels of Flexa wel de schuldige hier is, we hebben een andere muur waarbij je geen banen ziet. En hoewel dat misschien lichtval is, zie ik ook niks als ik er met een lamp langs schijn.

Ik wil ook aangeven dat ik m'n leven bij verschillende huizen waar ik heb gewoond, heel wat muurtjes al heb gerold. Iets specifiek als deze muur ben ik gewoon nog nooit tegengekomen.

Ik heb even wat close-ups gemaakt, misschien dat dat helpt?
Dit is de muur die na 1x dekte (duim voor schaal ;)):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KL3nn4qnuMCSYeF5mPMMkcZqvEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Mqobqg6TycTe2FhOsWnbYMF.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is de moeilijke muur, die er een stuk poreuzer uitziet.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JwPTaEqldljY2SAmDTv3r8_PhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ofn2WT6OqkkmdqZKfoYYFXS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:49

Je laatste keer rollen moet wel verticaal zijn.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:27
In tegenstelling tot de vele adviezen over kwaliteit verf, gebruik ik al jaren flexa muurverf. Ik ben het eens dat het geen a kwaliteit is. Maar 99% van de tijd is de truc om goed/overdreven nat te verfen en vooral niet te drukken. En dan komt het wel goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Het dik erop aanbrengen heeft eigenlijk vrij weinig uitgehaald. Ik blijf de banen zien, en twijfel nu een beetje of het niet het stucwerk is. Maar zoals hierboven te zien is, is de muur op bepaalde plekken vrij poreus. Zijn er nog dingen die ik nu kan doen die niet heel complex zijn (zo handig ben ik ook weer niet) om het wat egaler te krijgen? Ik hoop dat daarmee de strepen verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-05 19:35
Lijkt wel of er structuur verf op die moeilijke muur zit.
Verschil van structuur en bepaalt licht inval geeft ook een vreselijk effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Kun je eens een klein stukje muur proberen met voorstrijk? Ik heb het topic doorgelezen en hoewel Flexa een merk is dat ik zelf nooit zal aanschaffen, ben ik het wel met je eens dat het bijzonder is dat je ene muur strak is en je andere muur compleet ruk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Truffeltje schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:27:
Lijkt wel wat op spachtelputz. Die structuur vul je niet zo even met verf.

Uit ervaring kan ik zeggen dat dat ook niet met een roller lukt, maar met een blokkwast wel.

Als je het strak wil moet je de muur eerst strak trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Geeft best een groovey effect. Lekker zo houden en doorgaan met leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:22
apNia schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:10:
Het dik erop aanbrengen heeft eigenlijk vrij weinig uitgehaald. Ik blijf de banen zien, en twijfel nu een beetje of het niet het stucwerk is. Maar zoals hierboven te zien is, is de muur op bepaalde plekken vrij poreus. Zijn er nog dingen die ik nu kan doen die niet heel complex zijn (zo handig ben ik ook weer niet) om het wat egaler te krijgen? Ik hoop dat daarmee de strepen verdwijnen.
Het ligt er aan wat de banen veroorzaakt.
Als het aanzet is (nat over droog toont andere structuur) kun je het nog wel oplossen.

Als het de verdeling van de verf is wordt het spannend.
Zoals Hackus al aangaf kan een roller te veel verf afgeven aan de zijkanten. Als dit kleine dikte verschil (<1mm) met straallicht (licht wat plat langs de muur schijnt) belicht wordt kan het altijd zichtbaar blijven.

Even 'witten' is niet zo eenvoudig als het lijkt, zeker niet met straallicht.
Latex dik opzetten, kruislings verdelen en afrollen op een redelijk tempo en met de juiste dikte (verdunde) latex. Dit is wat ik altijd doe met een streeploos resultaat.
Daarnaast valt en staat alles met de ondergrond natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-05 09:49
Behangen.

Ik herken je struggles en ervaring.

[ Voor 68% gewijzigd door Lensent op 13-12-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
_O-
Het liefst met een hele drukke print. Zie je het minst in.
Kinderbehang is een aanrader :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
keroner schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:54:
[...]
Even 'witten' is niet zo eenvoudig als het lijkt, zeker niet met straallicht.
Latex dik opzetten, kruislings verdelen en afrollen op een redelijk tempo en met de juiste dikte (verdunde) latex. Dit is wat ik altijd doe met een streeploos resultaat.
Daarnaast valt en staat alles met de ondergrond natuurlijk.
Wat bedoel je met kruislings verdelen? Gewoon alle kanten op rollen?

En als je die foto's van m'n ondergrond ziet, denk je dat daar strak op te krijgen is? En wat voor roller zou je daarvoor aanraden? Ik heb een vrij fijne roller gebruikt. Misschien tè fijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:03

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Truffeltje schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:27:
Lijkt inderdaad wel of de muur op sommige punten een stuk groffer is dan op andere plekken.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-05 19:35
Tja , je kan ook een dikke vachtroller gebruiken. Maar daar wordt het zeker niet strakker van. Je ziet wel minder van de oneffenheden omdat een vachtroller ook een lichte structuur nalaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
apNia schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:30:
Wat bedoel je met kruislings verdelen? Gewoon alle kanten op rollen?
Bij grotere vlakken rollen zet je na het vullen van je roller eerst een groot kruis op de muur, pas daarna ga je verticaal banen trekken. Dat verdeelt veel beter.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

De muur eerst in zijn geheel met behangplaksel inrollen. Behangplaksel heeft hetzelfde effect als een duur impregneer goedje. Het isoleert ook vreemde vlekken, oude waterlekkages, en stopt de aanzuigende werking. Gewoon een pakje in een verfemmer, en rollen maar. Daarna goed laten drogen. Muur afwerken in de gewenste kleur en whalla!

[ Voor 45% gewijzigd door Nijl op 13-12-2020 20:06 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:49
Gonadan schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:46:
[...]

Bij grotere vlakken rollen zet je na het vullen van je roller eerst een groot kruis op de muur, pas daarna ga je verticaal banen trekken. Dat verdeelt veel beter.
Inderdaad. En zoals ik van een schilder heb geleerd.

- Verven doe je met verf. Dus genoeg verf aan brengen.
- Verf verkopen ze bij een verfwinkel, niet bij de bouwmarkt.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keroner
Die roller lijkt me wel prima. Zolang het niet die goedkope action rollers zijn (die verliezen meer vacht dan een hond in de rui 😄) zit het wel goed.

Kruislings verdelen kun je heel ruim nemen, maar in ieder geval meer diagonaal dan verticaal. Verticaal verdelen doe je sowieso met afrollen.

Gezien je muur denk ik dat je de verf flink moet verdunnen. Ik heb ooit spachtelputz gesaused (was nooit eerder gesaused) en dat zoog ook als een malle. Daardoor ook gigantische banen te zien.
De latex heel erg verdunnen bood de oplossing. Hierdoor kun je sneller werken en 'vult' het meer het reliëf van de muur.
Het moet daardoor wel vaker (3 x in mijn geval) maar wel met een perfect resultaat.

Gezien je eerste foto denk ik dat aanzet het probleem is. Dit komt weer door het zuigen van de muur. Hierdoor droogt de latex zeer snel en is het moeilijk te verdelen. Flink verdunnen en snel werken is denk ik de oplossing.

Ps. Let wel op met spetteren. Hoe dunnen de latex hoe meer het spetters.

[ Voor 3% gewijzigd door keroner op 13-12-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 06:27
Hier net de zolder gedaan met flexa. De beste truuk is simpelweg GÉÉN druk uitoefenen. Alleen het gewicht van je roller en meer niet. Tevens ook een goede laag gebruiken en niet te zuinig zijn. Uiteraard altijd nat op nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:27
Spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Tito129 schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:57:
Zo herkenbaar. Hier ook een lange muur waar we steeds banen zichtbaar hadden. We gebruiken goede verf. Uit eindelijk een schilder gevraagd km het te doen. Die had de muur binnen 1,5 klaar(11mx2,6m) de tip wie wij kregen was. Vooral meer verf gebruiken. Ons Nederlanders zijn zuinig. De schilder liet mij het geluid horen van een natte roller op de muur en als die te droog werd.

Ondanks de tips. Blijft sauzen gewoon K..
Precies, wat je ziet is is verf over verf die over reeds gedroogt is. Gewoon veel meer verf gebruiken en indien mogelijk de temperatuur verlagen. Gewoon kei veel verf gebruiken en het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-05 08:58
ik wilde je nog de tip geven idd om eerst lange banen te trekken en dan kruislings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
Alright, ja ik heb het wel eerst laten drogen, voor de tweede laag. Is het dan beter in vlakken van een-twee meter breed te werken en dan gewoon nat op nat die muur zeiknat maken? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Wanneer je twijfelt over de muur kan je beter wegenwit kopen, kost wat geld maar dan ben je wel in 1 keer verven klaar.
Dus wat arbeidsuren ben je niet duurder uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-05 11:22
Met een blokkwast proberen? Kan je het de gaatjes indrukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:29
Mijn ervaring is dat je de beste kans hebt door het nu eerst glad te maken. Danwel schuren, stucen of glad vliesbehang. En dan opnieuw schilderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jingles
  • Laatst online: 16-04 17:37
Als je het erg graag helemaal egaal wilt hebben is spuiten inderdaad ook een optie. Ik heb onlangs via werkspot een schilder laten komen die twee verdiepingen in één dag gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is het intussen niet handiger gewoon een schilder te vragen? Anders blijf je er verf (en geld) tegenaan gooien en ik weet niet of dat de bedoeling is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Dat lijkt dezelfde blok ellende die ik had met Histor groene verf. 5 lagen dezelfde shit van banen. Ik was gewisseld naar een groene verfkleur op Flexa basis. Verf nat-in-nat met dezelfde hoeveelheden en NIET halverwege stoppen of te lang laten drogen. Gewoon aan een stuk doorgaan. Op de Flexabasis lukte het met 2 lagen met gemak (uiteraard wel stuk geschuurd met fijne korrel). Ook al zaten er onderhand 8 oude lagen op de muur :')

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02:09
apNia schreef op zondag 13 december 2020 @ 22:42:
Alright, ja ik heb het wel eerst laten drogen, voor de tweede laag. Is het dan beter in vlakken van een-twee meter breed te werken en dan gewoon nat op nat die muur zeiknat maken? :D
Als je een muur verft dan doe je dat in één keer lekker nat. Niet bijwerken of in delen, want die overgangen ga je altijd zien. Idealiter naar het licht toe schilderen in overlappende natte banen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:38
Wat een slap gelul hier. Verf van de bouwmarkt is gewoon prima. Die kopen het lekker in bulk. Die Flexa latex kost hier bij de kleine ijzerwarenboer hier 90 euro terwijl het bij de hornbach 36 euro kost.
Zelfs de huismarkt Hornbach Polar white kwam goed als tweede uit de test

Een schilder inschakelen voor een kamertje verven? Ik ken vrij weinig mensen die even 500 euro willen aftikken voor het verven van een kamertje met een emmer Sikkens of Sigma.
Genoeg schilders die er ook gewoon met "bouwmarktlatex" er zo meteen overeen gaan. En had je dit topic ipv in Wonen & Verbouwen maar in Algemene zaken moeten openen hoe dit juridisch zat.

Wat ontbreekt aan die muur is voorstrijk. Helaas zelf dezelfde fout gedaan bij een maat thuis. Inmiddels de 5e laag geverfd en begint het nu een beetje te dekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

com2,1ghz schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:03:
Wat een slap gelul hier. Verf van de bouwmarkt is gewoon prima. Die kopen het lekker in bulk. Die Flexa latex kost hier bij de kleine ijzerwarenboer hier 90 euro terwijl het bij de hornbach 36 euro kost.
Zelfs de huismarkt Hornbach Polar white kwam goed als tweede uit de test
Yup. Verf van de bouwmarkt is gewoon prima. Zolang ze die bulk toevallig een keer bij de juiste fabriek gekocht hebben. Want de volgende batch kan zomaar van 3 fabrieken verderop komen en, net als de Histor in je voorbeeld, een dikke onvoldoende scoren.

Net zo goed als dat de huiswijn van de Lidl het ene jaar bij de top hoort en het volgende jaar net goed genoeg is om de plee mee door te spoelen. Courtesy of het feit dat ze bij de goedkoopste aanbieder langs gaan in plaats van enige vorm van kwaliteits controle te doen.

Dat soort tests zijn daarmee ook in één klap zinloos geworden. Er is geen enkele garantie dat de pot die jij van het huismerk koopt van dezelfde kwaliteit is als de pot die Radar getest heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:19

PB-powell

Mr. Laziness

Wij hebben ons hele huis met de 'rommel' van histor, flexa en gamma huismerk geschilderd, nergens strepen of banen zichtbaar. Alles gekocht in de loop van 1 jaar tijd, nooit problemen gehad en met 2-3 keer goed rollen is alles dekkend.
De juiste roller en niet te zuinig zijn met de verf helpt ook al, ook het resultaat goed opgedroogd bij daglicht bekijken en jezelf afvragen hoe zichtbaar het daadwerkelijk is. Kijk je er constant naar of is het een muur waar je met je rug naar toe zit op de bank?

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:15
ik heb in mijn jonge jaren een keer een bijbaantje gehad bij een schilder die deed Drogingsvertrager in de verf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:50
Hoe matter de verf, hoe minder elllende je ziet. Deze glimt nogal. Soms wordt matte verf pas na een paar dagen mat. Heb je een beetje geduld gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
bie100 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:30:
ik heb in mijn jonge jaren een keer een bijbaantje gehad bij een schilder die deed Drogingsvertrager in de verf
Floetrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Croga schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:07:
[...]

Yup. Verf van de bouwmarkt is gewoon prima. Zolang ze die bulk toevallig een keer bij de juiste fabriek gekocht hebben. Want de volgende batch kan zomaar van 3 fabrieken verderop komen en, net als de Histor in je voorbeeld, een dikke onvoldoende scoren.

Net zo goed als dat de huiswijn van de Lidl het ene jaar bij de top hoort en het volgende jaar net goed genoeg is om de plee mee door te spoelen. Courtesy of het feit dat ze bij de goedkoopste aanbieder langs gaan in plaats van enige vorm van kwaliteits controle te doen.

Dat soort tests zijn daarmee ook in één klap zinloos geworden. Er is geen enkele garantie dat de pot die jij van het huismerk koopt van dezelfde kwaliteit is als de pot die Radar getest heeft.
Dit staat bol van de aannames. Bewijs, bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De verf maakt heel veel uit. Meestal is het voldoende om gewoon niet de goedkoopste verf te kopen. En meestal staat er ook wel iets op over hoe dekkend dat het is.

Je kan beter gewoon wat duurdere verf kopen, dan heb je er ook minder van nodig, ben je eerder klaar en je verft toch maar een keer in de x (10?) jaar.

Volgens mij is die verf van die foto nog nat en ook een beetje vreemd belicht. Je hebt een beetje de pech dat we in de weken met het minste daglicht zitten, maar misschien dat het toch te organiseren is de muur eens bij daglicht te bekijken met droge verf.

[ Voor 30% gewijzigd door Marzman op 15-12-2020 09:14 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Lensent schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:01:
Dit staat bol van de aannames. Bewijs, bron?
De laatste zin, die begint met "Er is geen enkele garantie...." is geen aanname. Dat is een feit. Tenzij jij bewijs, met bron, hebt dat dat statement niet waar is, is de rest allemaal een logisch gevolg van dat feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 06:22

[...]

Dus je schildert verticale banen en bent verbaasd dat je later verticale banen ziet? Je verdeelt de verf alle kanten op en als laatste kan je wel de baan verticaal maken, maar enkel verticale banen schilderen dan kkrijg je zeker banen.
Is ook logisch want je muur is nooit helemaal vlak, om alle schuine wanden van de kuiltjes te raken moet je dus ook in alle richtingen een keer eroverheen rollen.

Flexa is inderdaad niet de beste, maar laatste keer ook mee gewerkt en dat ging verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-05 11:12
Als je een professionele schilder laat komen zal je zien dat schilderen maximaal de helft van het werk is.

Egaliseren en opschuren is enorm belangrijk, 't vervelende is dat zo een foutjes pas zichtbaar worden na het verven, dus daar zijn wij ook wat kort door de bocht gegaan.

En ook alle kanten op schilderen - werken in kleine vakken - overlappend met het vorige - verticaal - horizontaal - kruislings. (bij de eerste laag kan het iets minder secuur)

Goede verf doet ook veel - wij hebben indertijd Boss gebruikt, maar zijn nog andere goede merken.
Maar bij verf is goedkoop vaak duurkoop: het dekt wat minder dus extra laag nodig, geeft makkelijk strepen of druipers, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
sNielz123 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:25:
[...]

Dus je schildert verticale banen en bent verbaasd dat je later verticale banen ziet?
Nee, als je goed zou lezen zou je snappen dat ik verbaasd ben dat ik banen zie, niet dat ik verticale banen zie. Ik heb al vaak zat muren geverfd, maar nog nooit banen gezien zo ernstig als hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Topicstarter
chime schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:23:
Als je een professionele schilder laat komen zal je zien dat schilderen maximaal de helft van het werk is.

Egaliseren en opschuren is enorm belangrijk, 't vervelende is dat zo een foutjes pas zichtbaar worden na het verven, dus daar zijn wij ook wat kort door de bocht gegaan.
De structuur vind ik het ergste nog niet, het zijn echt de banen die me veruit het meeste storen. Ik denk dat ik in navolging op het advies hier nog wat bijbestel, en gewoon dik nat-in-nat ga werken in vlakken. Niet laten drogen voor nog een laag, zoals ik zondag heb gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuLo09
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-04 17:17
We hebben hier hetzelfde, ook na 4 keer schilderen. Lijkt bij ons echt door verschil in structuur te komen door het stuccen. Als je het recht van voor bekijkt zie je geen verschil in dekking alleen in een schuine hoek vallen de banen op. Wij hebben het maar geaccepteerd (is gelukkig maar een speelkamer voor de kids)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Croga schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:20:
[...]

De laatste zin, die begint met "Er is geen enkele garantie...." is geen aanname. Dat is een feit. Tenzij jij bewijs, met bron, hebt dat dat statement niet waar is, is de rest allemaal een logisch gevolg van dat feit.
Op zijn zachtst gezegd een bijzonder aparte redenatie.

Nu is die garantie er mogelijkerwijs wel, als je de historische technische informatiebladen en de NEN-normering(en) opsnort. En voor wat betreft je claims aangaande fabriekhoppen en ontbrekende kwaliteitscontroles, citation needed.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 06:27
apNia schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:27:
[...]

De structuur vind ik het ergste nog niet, het zijn echt de banen die me veruit het meeste storen. Ik denk dat ik in navolging op het advies hier nog wat bijbestel, en gewoon dik nat-in-nat ga werken in vlakken. Niet laten drogen voor nog een laag, zoals ik zondag heb gedaan.
Vorige week hier streeploos gesaust met flexa. Ik heb hier de volgende tactiek gehanteerd:
- 1 x verf dopen is maximaal 3 banen rollen. In mijn geval is een baan het bovenste gedeelte van de muur. Dit is dus ~1,5m2.
- Vervolgens het vlak dat eronder zit op dezelfde manier doen en de banen van boven naar beneden trekken.
- 2x dopen is dus 3 banen van boven naar beneden.
- Vervolgens begin ik weer met het bovenste vlak van de muur. Ik zet de roller 1 baan naast de natte baan.
Oftewel: nat / droog / neerzetten en werk naar het natte toe. Ik pak daar nog een baantje mee.
- dan het beneden gedeelte en weer mooie banen trekken van boven naar beneden. Je pakt dus ook meteen weer een stukje van het 'oude' natte mee voor extra dekking.

De gouden tip is hier absoluut: zorg als je de laatste keer rolt absoluut geen druk zet. Het gewicht van de roller is meer dan voldoende voor mooie egale spreiding.

[ Voor 4% gewijzigd door Renzzie op 15-12-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05 19:20
Volgens mij zitten die banen gewoon in het stuc.
Je kunt dan verven zoveel je wilt maar vanaf de zijkant blijf je dan gewoon die oneffenheid zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:33
Dit kan je blijven verven met goede verf, met slechte verf, met goede rollers, slechte rollers, met goede techniek en slechte techniek.
Maar volgens mij zit dit gewoon in de muurafwerking doordat de structuur ongelijk is.
Deze was waarschijnlijk eerst wit en daardoor zag je die nuances bijna niet in het licht.
Nu pak je een donkere kleur en zie je de structuur verschillen in de muurverf.
Alles glad stuccen, dan voorstrijken, dan schilderen. Dat is het enige dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 16:34
Los van het advies wat tot nu toe al in het topic is gegeven (genoeg verf, niet te hard drukken en genoeg uitrollen), liet een schilder mij laatst wel een slim trucje zien dat ik achteraf heel logisch klinkt.

Als de verf nog nat is ga je met een roller met een beetje extra verf de hele muur af waarbij je ieder keer met de roller beneden begint en boven eindigt. Op die manier is de rol richting over de hele lengte van de muur hetzelfde en krijg je een super strakke en effen muur. (uiteraard kan het ook van boven naar beneden zolang alle banen maar dezelfde kant op gezet zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Dat is een leuke truc voor een hele kleine muur... maar bij een wat langere muur werkt dat niet, dan zijn de eerste banen al gedeeltelijk droog en is nog een keer uitrollen juist het recept voor baanvorming.

Een fatsoenlijke manier van rollen is gewoon een halve meter ofzo per keer en dan een consequente techniek gebruiken voor het opzetten van je verf (ik heb een hekel aan die kruismethode, ga zelf altijd schuin verticaal) en dan op een consistente manier uitrollen, en inderdaad je laatste rolbeweging altijd consequent van boven naar onder (of andersom als je dat liever doet, ik niet).

Je moet juist voorkomen dat je nog extra verf moet pakken omdat je roller te droog is. Elke aanzet met extra verf blijf je ook zien......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 16:34
Yowzawood schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:24:
Dat is een leuke truc voor een hele kleine muur... maar bij een wat langere muur werkt dat niet, dan zijn de eerste banen al gedeeltelijk droog en is nog een keer uitrollen juist het recept voor baanvorming.
De schilder die het mij uitlegde deed op die manier een hele villa. En het zeg er echt perfect uit. Natuurlijk ga je niet een muur van 10~20 meter eerst helemaal rollen en dan nog een keer alles in een richting uitrollen. Hij deed een meter of zo en dan rolde hij het begin na voordat hij verder ging. En natuurlijk een stuk overlappend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 12:47
Ik lees vaak dat mensen te zuinig zijn met verf op de muur rollen. Mijn ervaring is juist andersom. Ik rol zo min mogelijk verf op de muur, net genoeg om niet direct in te drogen en de sporen van het narollen te zien. max 2-3 banen per oppakken van nieuwe verf.
apNia schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:02:

Ik heb even wat close-ups gemaakt, misschien dat dat helpt?
Dit is de muur die na 1x dekte (duim voor schaal ;)):
[Afbeelding]
Hoe meer verf ik pak hoe meer van dit effect ik zie. Een soort van micro-druipers, dikke/dunne laag verf afhankelijk van waar haren de muur raakten en waar niet. Ik heb 3 lagen alphacryl mat nodig voor volledige dekking, maar dat zit er dan wel op als een matte autolak. Gewoon vlak, geen banen, geen micro-druipers, geen afdruk van de roller haren, helemaal niks. Het liefst zou ik verven met een mohair roller maar dan heb ik waarschijnlijk 6 lagen nodig voor volledige dekking :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 12:41
Het is een beetje te laat, maar grondverf met een degelijk product, je ziet echt dat op bepaalde delen van de muur, de verf gewoon te snel opgezogen en droog werd. Het is ook mogelijk dat er een temperatuur of vochtverschil was tussen, als het een slecht geïsoleerde buitenmuur is krijg je ook problemen.

Je kunt inderdaad wel goed het verschil zien tussen goedkope en duurdere verf. Duurdere verf hoeft daarom niet DIKKER te zijn, dat is wat goedkope verfmerken doen om er duurder uit te zien (bij oa. Gamma). Een zelfstandige schilder met ervaring kan meestal wel zeggen welke merken beter zijn.

Een goede verf kost dan wel EUR 30+ per pot (ipv 10 of 20) maar kun je met 1 of 2 lagen gedaan zijn, met goedkope verf kun je er 5 lagen opleggen en nog steeds geen goed resultaat krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Guru Evi op 15-12-2020 21:13 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
kippy schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:34:
[...]Hij deed een meter of zo en dan rolde hij het begin na voordat hij verder ging. En natuurlijk een stuk overlappend.
En daarom schreef je ook in de "advies" dat je nadien de HELE muur moest na-rollen 8)7
Een beetje schilder rolt altijd de vorige baan na als hij de volgende baan heeft opgezet en uitgerold.

[ Voor 13% gewijzigd door Yowzawood op 16-12-2020 10:38 ]

Pagina: 1