Kapotte transformator kerstlampen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmmH
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-12-2020
Ik heb een paar LED kerstlampen (voor binnen). De lampen zijn misschien al wel 10 à 12 jaar oud. Twee dagen geleden is de transformator kapot gegaan (een van de stekkerpootjes is afgebroken). Ik weet helemaal niets af van elektriciteit. Ik heb me rot gezocht op internet voor dezelfde kerstlampen. Deze lijken niet meer te verkrijgen. Ook heb ik gezocht op een nieuwe transformator, maar ik weet niet goed of ik dan de goeie heb.

Een wat grotere webwinkel heeft geprobeerd me per mail te helpen, maar ze leggen niet uit waar ik precies op moet letten, of het (oude?) systeem überhaupt nog verkrijgbaar is, of anders bij wie ik eventueel terecht kan.

Bij mijn zoektocht kwam ik op dit forum terecht. Ook tweemaal een topic over kapotte transformators van kerstverlichting gezien, maar die hielpen mij helaas niet verder. Vandaar dat ik nu jullie hulp inroep.

De oude transformator ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wo-L_D7pwPZ6LwFcb9yK3aFwLpU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LAFBL6SlUKE4RJc2aouBbzBI.jpg?f=user_large

Aan de onderkant zit een gat waar je een stekkertje (2 pinnen) moet insteken. Dat stekkertje zit aan het snoer van de LED lampen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uX5b0FQEm3ZlS0NOoyA_Xu7tEvA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KLbG7tySHWn8qKoENpxDyhcM.jpg?f=user_large

Op de transformator staat de volgende info.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMsvkuhflbxruTgqMnzKNnpD-dU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GkN4NucIeSI1xEOSdhB73OVG.jpg?f=user_large

Op het snoer zit het volgende label.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqHxHm12XA-ObZmXV6XyTL2Dkxg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5S0Pdikwt3zyTHp41EAc9KH7.jpg?f=user_large

De lamp bestaat uit 10 glazen bollen met in elke bol 1 LED lamp.

Weet iemand waar ik precies op moet zoeken, en waar ik dat kan vinden of is het een "lost case"???

Beste antwoord (via EmmH op 21-12-2020 08:46)

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:37
Je hebt gewoon een omvormer nodig die je 230V omzet naar 24V, met minimaal 1A output.

Bijvoorbeeld iets als dit (rap ffe op Amazon.nl gezocht):
https://www.amazon.nl/Pre...angsstekker/dp/B07NSNT5NF

https://www.amazon.nl/Pop...terstekkers/dp/B08377DWHD

Dan moet je hiervan de uiteindes afknippen en op de juiste manier met elkaar doorverbinden en zou het opgelost moeten zijn.

Een exacte (plug-n-play) replacement vinden zal waarschijnlijker een stuk moeliijker zijn, maar wie weet kan een andere Tweaker hier wel nog iets vinden...

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Je hebt gewoon een omvormer nodig die je 230V omzet naar 24V, met minimaal 1A output.

Dan moet je hiervan de uiteindes afknippen en op de juiste manier met elkaar doorverbinden en zou het opgelost moeten zijn.

Een exacte (plug-n-play) replacement vinden zal waarschijnlijker een stuk moeliijker zijn, maar wie weet kan een andere Tweaker hier wel nog iets vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Nee hoor is geen lost case jou model nummer bestaat wel/ is nog te krijgen echter niet met dezelfde aansluiting voor de lampjes.

Ik weet niet hoe comfortabel je bent in het hobby'en van de adapter. Maar in principe kan je hem alleen met een oud draad + stopcontact aansluiting goed repareren. Ik zou dit ook voor je kunnen doen en ik heb zat van die stopcontact aansluitingen (hoarder). Maar ik denk dat je een eindje uit de buurt van Groningen woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
@azerty Niet goed gelezen? Er staat 1VA dus de minimale stroom moet 1/24=0,042A zijn.

Een 1A zal het vermoedelijk ook wel doen maar is niet nodig!
Voor vervanging zal vermoedelijk bijna iedere voeding die 24V (of iets minder) en >= 0.042A kan leveren goed zijn.

Verder is reparatie vermoedelijk ook wel mogelijk B.V.B door de behuizing open te maken en de gebroken stekker te verwijderen , dan vervangen voor een andere of een draad met stekker eraan solderen . Vervolgens de behuizing weer goed dicht lijmen.
Of ook het andere pootje afbreken en op de koperen punten een snoer met stekker solderen, daarna goed isoleren (plamuur en of goede tape).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier, voor 15 euro, inclusief verzendkosten, heb je er ook nog wat lampjes bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:16
theuser schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:32:
@azerty Niet goed gelezen? Er staat 1VA dus de minimale stroom moet 1/24=0,042A zijn.

Een 1A zal het vermoedelijk ook wel doen maar is niet nodig!
Voor vervanging zal vermoedelijk bijna iedere voeding die 24V (of iets minder) en >= 0.042A kan leveren goed zijn.

Verder is reparatie vermoedelijk ook wel mogelijk B.V.B door de behuizing open te maken en de gebroken stekker te verwijderen , dan vervangen voor een andere of een draad met stekker eraan solderen . Vervolgens de behuizing weer goed dicht lijmen.
Of ook het andere pootje afbreken en op de koperen punten een snoer met stekker solderen, daarna goed isoleren (plamuur en of goede tape).
De adapter is ultrasoon gelast. Ja, die ga je openkrijgen met een zaag/dremel maar je gaan 'm maar moeilijk dichtkrijgen en waterdicht wordt een uitdaging.

De gebroken stekker verwijderen gaat niet, de stekker maakt deel uit van de behuizing.

Als je 'm dan toch gerepareerd hebt, is de lak duurder dan de brief en vraag ik me af of je nog veilig bezig bent....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:09

Illusion

(the art of)

azerty schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:17:

Nee en Nee.
Beide door jou gelinkte zijn DC adapters, terwijl TS een AC transformator heeft.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Dat maakt niet uit. In principe doen ze het ook gewoon op gelijkspanning. Ik had min of meer hetzelfde aan de hand en heb een 24 volt AC trafo die last had van coil whine vervangen door een DC laptopadapter van 19 volt. Werkt prima. Dat ging dan om 3 x ledstrings in de kerstboom totaal 3 ampère. Er kan zoveel. Als je maar weet wat je doet. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Bart2005 op 18-12-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-09 16:06

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

ff lomp: als je de stopcontactplug bij de 2 pennetjes afvijlt/breekt, dan komen gewoon de twee draadjes tevoorschijn voor de 230volt. Daar kun je met een soldeerverbinding/lasklemmetje gewoon een nieuwe stekker opzetten.

Vervolgens de stekker weer ff goed aftapen of dichtkitten en weer door! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Michael Knight op 18-12-2020 17:33 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Ook een prima idee. Kost niks en is zo gedaan. Het kan dat je het ding helemaal kapot maakt maar dat is ie toch al. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmmH
Beste allemaal, ik moet misschien nog iets verduidelijken. Ik ben een fiscaal juriste en heb nog nooit iets gesoldeerd... Het mooiste zou zijn als ik een trafo of adapter kan vinden die als vervanger kan dienen.

@Azerty: Soortgelijke adapters heb ik op internet gezien. Maar ik weet niet of de pinnetjes van (het snoer van) de lampjes hierin passen.

@Galinsky: Lief aanbod, maar ik woon inderdaad niet in de buurt van Groningen, maar in de buurt van Den Haag.

@Theuser: Het repareren en solderen zie ik niet zo zitten :)

@ Sypie: Heb ik over nagedacht, maar je kunt niet zien hoe de aansluiting is.

@ Looney11: Durf ik toch niet zelf te doen. De lampen zijn overigens voor binnen.

@ Illusion en Bart2005: Is het zo dat het inderdaad niet uitmaakt of ik een AC transformator of een DC adapter zoek? Op de doos van de verlichting staat overigens: bulb rating - 3V 0,02A 0,06W.
De lamp bestaat, zoals gezegd, uit 10 glazen bollen met in elke bol 1 LED lampje.

@Michael Knight: Jullie klinken allemaal heel handig, maar dat gaat mij niet lukken. En helaas kan ik met de lockdown van nu niet even langs een "handyman" of Repair Café...

@ Azerty en Illusion: De tweede zoekactie van Azerty toont een Universele AC Adapter. Het snoer eindigt in een (hoe noem je dat?) stukje met zo te zien de mogelijkheid om er 2 pinnetjes in te steken. Zou dit dan misschien passen en te proberen zijn? Klopt het dat 1A geen probleem zal zijn voor mijn lampen (bulb rating - 3V 0,02A 0,06W en dat x10 LED lampjes.

Jullie zien dat ik er helemaal niets vanaf weet, maar ik kan wel goed belastingadvies geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
maareh de adapter levert dan wel wisselspanning.. maar LEDs werken perfect op gelijkspanning

denk dat een 24V DC adapter net zo goed werk..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Bart2005 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:30:
Dat maakt niet uit. In principe doen ze het ook gewoon op gelijkspanning. Ik had min of meer hetzelfde aan de hand en heb een 24 volt AC trafo die last had van coil whine vervangen door een DC laptopadapter van 19 volt. Werkt prima. Dat ging dan om 3 x ledstrings in de kerstboom totaal 3 ampère. Er kan zoveel. Als je maar weet wat je doet. :)
SMSfreakie schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:55:
maareh de adapter levert dan wel wisselspanning.. maar LEDs werken perfect op gelijkspanning

denk dat een 24V DC adapter net zo goed werk..
Er is een kans dat een DC adapter werkt. Er is ook een hele grote kans dat deze niet werkt. Als je niet weet wat er verder achter zit qua schakelingen is het stupide om klakkeloos te adviseren een DC voeding te plaatsen als er origineel een AC voeding in zit.

Er is een kans dat de leds antiparallel geschakeld zijn, en dan werkt ineens nog maar de helft. (en de andere helft brandt 2 keer zo fel, en is vlak daarna stuk)
Er is een kans dat er nog ergens een volledige brugcel zit, die wordt dan asymmetrisch belast, waardoor twee van de 4 diodes 2 keer zo warm worden.
Er is een kans dat er nog een halve brugcel tussen zit, dan werkt het niet, of twee keer zo fel.
Er is een kans dat er nog een knippercircuitje achter zit dat de 50Hz gebruikt als klok. Dat werkt dan niet meer.

Mogelijkheden genoeg, en als je weet wat je doet @Bart2005 dan sta je daar bij stil, ipv zomaar wat te adviseren. Zeker omdat AC niet duurder is dan DC, is het toch 0 moeite om gewoon iets identieks aan het origineel te adviseren, ipv een gokje te wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Sorry maar dit is m.i. veel tever gezocht. Jouw fantasie gaat met je op de loop. Dat met alle respect natuurlijk. Maar er is geen enkele reden om e.e.a. zo te schakelen al jij beschrijft en daarom gebeurt dat ook nooit.

Je spreekt in "kansen" en die kansen zijn heel klein tot niet bestaand. De enige reden meestal om een AC adapter in te zetten is omdat dat goedkoper is wegens minder onderdelen. Namelijk alleen een trafo zonder diodes, brugcellen en eventuele stabilisators en elcos. In mijn geval werkte het prima op een DC laptopvoeding maar ieders Mileage may vary inderdaad. En als je er geen inzicht in hebt moet je er zeker niet aan beginnen want dat is gevaarlijk.

[ Voor 54% gewijzigd door Bart2005 op 19-12-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Illusion schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:30:

Er is een kans dat er nog ergens een volledige brugcel zit, die wordt dan asymmetrisch belast, waardoor twee van de 4 diodes 2 keer zo warm worden.
Wat m.i. flauwekul is. Als er een brugcel nodig is zit die in de voeding. Niet "ergens anders" in het circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:44
Zoek is even op google op "adapter kerstverlichting", je vind dan o.a. deze https://www.intratuin.nl/...max-2000-led-lampjes.html maar ook de Hornbach heeft een variant in het assortiment. Volgens mij moeten die allemaal wel werken, zo speciaal is het niet. Je hebt wel nog de kans dat de connector zelf dan niet past (mijn variant van de action heeft een maanvormige connectie), maar dit is makkelijk op te lossen door de oude connector van het snoer af te knippen en deze te verbinden met de bijgeleverde. Aan die kant van de adapter is ook gelijk een stuk minder gevaarlijk om te knutselen. Dan ben je met 1x knippen en 2 draadjes verbinden klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Zo is het. We kunnen er zeer moeilijk over gaan doen maar het KISS principe werkt vrijwel altijd. En zo niet omdat er een zeer ingewikkelde vergezochte schakeling is gebruikt dan werkt het gewoon niet. Je steekt niet zomaar je huis in brand door een beetje te experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Bart2005 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:44:
[...]

Wat m.i. flauwekul is. Als er een brugcel nodig is zit die in de voeding. Niet "ergens anders" in het circuit.
Er is genoeg (iets oudere) kerstverlichting in omloop waar er nog een (knipper-)kastje tussen de adapter en de verlichting in zit. Dat jij het nog nooit gezien hebt, daar kan ik niks aan doen.

En zelfs als dat er niet zit, als je niet snapt dat een led(=diode!) anders reageert op 24V AC dan op 24V DC, dan is discussie zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Bart2005 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:48:
Zo is het. We kunnen er zeer moeilijk over gaan doen maar het KISS principe werkt vrijwel altijd. En zo niet omdat er een zeer ingewikkelde vergezochte schakeling is gebruikt dan werkt het gewoon niet. Je steekt niet zomaar je huis in brand door een beetje te experimenteren.
Jaaa KISS!!
Er was een AC voeding, dus die vervangen we door een identieke AC voeding. Simpeler kan het niet worden toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:11
Misschien rare vraagm.. maar 10 jaar oude lampjes voor binnen met 10 lampjes... Dat is niet meer waard om te repareren?

Hoeveel kost een vergelijkbare snoer tegenwoordig?

[ Voor 18% gewijzigd door 99ruud99 op 19-12-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:29
99ruud99 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:53:
Misschien rare vraagm.. maar 10 jaar oude lampjes voor binnen met 10 lampjes... Dat is niet meer waard om te repareren?
Waarom zou je een perfect werkend lichtsnoer weggooien alleen omdat de transformator kapot is? LED-lampen kunnen tienduizenden uren meegaan dus (zeker als de verlichting alleen met kerst wordt gebruikt) zijn die nog lang niet "op". Maar ja, een passende losse transformator vinden is lastiger en waarschijnlijk zelfs duurder dan een nieuw snoer halen bij de action. Lang leve het millieu! Het lijkt me meer dan terecht dat TS onderzoekt of er alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Illusion schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:50:
En zelfs als dat er niet zit, als je niet snapt dat een led(=diode!) anders reageert op 24V AC dan op 24V DC, dan is discussie zinloos.
Vertel jij dan maar eens hoe dat dan in zijn werk gaat...

Al dat zinloze suggereren dat je het allemaal wel weet daar heeft niemand iets aan. Leg het gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Volgens mij heb ik zo eentje nog op zolder liggen. Ik kijk morgen even ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Bart2005 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 23:14:
[...]

Vertel jij dan maar eens hoe dat dan in zijn werk gaat...

Al dat zinloze suggereren dat je het allemaal wel weet daar heeft niemand iets aan. Leg het gewoon uit.
Hij legt het toch uit!!!????

Wat jij beweert gaat inderdaad niet altijd op.
Kerstverlichting dat goedkoop is ontworpen zal inderdaad met LED's het vermogen verdelen over het positieve deel en het negatieve deel van de sinus.Daardoor heb je maar een voeding van half het vermogen nodig wat flink de kosten bespaart.

En gelijkrichters hoeven inderdaad niet in de voeding te zitten, genoeg voorbeelden van apparaten zoals modems, routers, DECT telefoons etc in de praktijk die met een AC voeding komen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

24V wisselspanning en die schroefaansluiting zijn praktisch de defacto standaard voor kerstverlichting.

Gewoon een nieuwe halen bij de bouwmarkt is inderdaad een goede tip, valt ook nog mee wat het kost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blokker1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-09 17:23
bulb rating - 3V 0,02A 0,06W

Dit klinkt toch niet echt als led lamptjes, google maar eens.
Dus gewoon waarschijnlijk ouderwetse gloeilamjes
Ik heb wel zo een trafo liggen maar die is een beetje overkill 24v ac maar 36VA, wel zelfde aansluiting.
Weet niet of de lamptjes zelf uit de bol kunnen, anders zou je beter een ledstring kunnen kopen en de lampjes en al vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmmH
Hallo allemaal,

Ik denk dat de beste oplossing voor mij is het allereerste antwoord van azerty:
"Je hebt gewoon een omvormer nodig die je 230V omzet naar 24V, met minimaal 1A output.

Een exacte (plug-n-play) replacement vinden zal waarschijnlijker een stuk moeliijker zijn, maar wie weet kan een andere Tweaker hier wel nog iets vinden..."

En dan moet ik een soortgelijke AC transformator vinden en zelf de oude connector vervangen door de nieuwe (afknippen en aan elkaar verbinden). Ik zie ook meerdere reacties die daarin meegaan. Dat is een stuk beter dan mijn huis in brand steken. :)

@99ruud99: Het zijn wel heel bijzondere lampen die ik nergens meer kan vinden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_c5TmGQ0W1eiNJNd1CEUsB1G_7w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AH9YIM6FyacegpRbiWM5nFlp.jpg?f=user_large

En @blokker1: Er staat echt LED op de doos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IW6wtZIcT2KGpk2caK6iDDDTd_U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AsjqgSvXINbFwHDh5XEnUoTL.jpg?f=user_large

Bedankt allemaal! Ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:29
EmmH schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:46:
[i]"Je hebt gewoon een omvormer nodig die je 230V omzet naar 24V, met minimaal 1A output.
Dit antwoord is fout, zoals @theuser al heeft aangegeven. Je hebt niet minimaal 1A nodig, maar slechts minimaal 0.042A. Je kan dus eventueel met een flink kleinere adapter toe.

Bovendien moet de adapter AC als output geven. DC werkt misschien ook, maar dat kunnen we niet met zekerheid zeggen op basis van de beschikbare informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb nog twee adapters liggen. Een is 24V 11VA en de andere 24V 30VA. Die lijken dus wel een stuk sterker te zijn. Ik weet niet of dat een probleem is qua minimale belasting. De schroefkoppeling lijkt wel hetzelfde te zijn. Als je wil kan je er wel eentje krijgen voor de verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
EmmH schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:46:
Hallo allemaal,

"Je hebt gewoon een omvormer nodig die je 230V omzet naar 24V, met minimaal 1A output.

Een exacte (plug-n-play) replacement vinden zal waarschijnlijker een stuk moeliijker zijn, maar wie weet kan een andere Tweaker hier wel nog iets vinden..."

En dan moet ik een soortgelijke AC transformator vinden en zelf de oude connector vervangen door de nieuwe (afknippen en aan elkaar verbinden). Ik zie ook meerdere reacties die daarin meegaan. Dat is een stuk beter dan mijn huis in brand steken. :)

@99ruud99: Het zijn wel heel bijzondere lampen die ik nergens meer kan vinden...

[Afbeelding]

En @blokker1: Er staat echt LED op de doos:

[Afbeelding]

Bedankt allemaal! Ik ga ermee aan de slag.
Ik denk niet dat mijn antwoord het beste is. Zoals aangehaald door anderen had ik over het hoofd gezien dat de adapter geen DC output, maar AC. Afhankelijk van wat er exact in die lichtjes zit kan het dan wel werken, maar er is ook kans van niet. Als je een van die twee zou kopen om uit te proberen, zou ik zeker niet gaan knutselen ermee, want dan kan je ze niet terugsturen mocht het niet blijken te werken.

PS: Als je mensen wilt taggen, moet je bij de @ een naam selecteren, zodat @azerty omgezet wordt naar
code:
1
[~azerty]
, anders werkt het tag systeem niet. Zal daardoor zijn dat ik het niet gezien heb.
Pagina: 1