Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritrulez
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-07 15:51
Beste mede-tweakers,

Ik ben op zoek naar een upgrade netwerkwise. Momenteel heb ik een Linksys EA7500 die op korte afstand prima 5 Ghz presaties levert, maar gewoon niet dekkend is voor een woning met betonnen vloeren. Verder zou deze een afzonderlijk 2,4 Ghz SSID moeten broardcasten maar veel apparaten zien om welke reden dan ook dat netwerk niet. (Hij staat niet op channel 12 of 13) Daarom heb ik bij aankoop van de woning UTP getrokken, er is een aansluiting op de zolder en er is er een in de garage (die ligt dichter bij de tuin zodat ik zomers buiten een goed signaal heb) deze wil ik dus als backhaul gebruiken. In de garage en op zolder hangen nu TP-Link WR1043 routers (die tot 450Mbps gaan).

Wat is voor mij de beste oplossing wat jullie betreft; Wifi-6 is geen must goede Wifi AC en N/G zijn belangrijker. Wat WEL een must is is dat alle punten een goede handoff doen (en dus ook 1 gedeeld SSID hebben). De grootste irritatie aan de huidige setup is dat ik wanneer ik in de schuur ben en me naar zolder verplaats; ik nog steeds met het zwakker signaal van de schuur ben verbonden en dus handmatig met een ander accespoint moet verbingen.

TLDR: Mesh-systeem met ethernet backhaul of AP's die ook als Mesh zijn in te zetten (dus 1 SSID en goede handoff) voor 300 euro.

...

Tot nu toe bekeken:

TP Link Deco M9 Plus (3-pack @ 296 euro)
Linksys Velop Mesh WiFi System tri-band (3-pack @ 259 euro)
Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack @ 130 dus 390 euro totaal)
Andere Ubiquiti suggesties zijn welkom

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-07 14:56
Waarom wil je Mesh?
Je kan "1 SSID en goede handoff" ook zonder Mesh krijgen, bijvoorbeeld bij Ubiquiti APs
Omdat Mesh gebruikt maakt van dezelfde bandbreedte als je gewone wifi apparaten.
Tevens is draadloze communicatie minder betrouwbaar dan bedraad.
Dus als je al kabels hebt liggen, zou ik daar absoluut de voorkeur aan geven.

Ik zou gewoon 2 of 3 "Ubiquiti UniFi AP AC" doen, via 1 centrale Unifi controller (dan heb je "1 SSID en goede handoff" met tevens firmware updates vanaf 1 locatie).
Dit hoeft geen Cloudkey te zijn, kan ook gewoon op een PC of laptop draaien (hoeft niet 24/7, alleen als je wat wilt veranderen)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yori1989
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-07 11:35
Zou je kunnen aangeven wáár je nu je router hebt staan? Staat de router ergens in een hoek, midden in de woning. Staat hij op de begane grond en of halverwege de trap naar de 1e etage?

Op zich belangrijke informatie want door de router op de juiste plek te hangen kan je al significant verschil waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritrulez
De router staat centraal in de meterkast bij de trap.

Wat is een unify controller? @GarBaGe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-07 14:56
spiritrulez schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:57:
De router staat centraal in de meterkast bij de trap.

Wat is een unify controller? @GarBaGe
De Ubiquiti Unifi Network Controller is een essentieel stuk software, wat je nodig hebt om je Ubiquiti AP's te configureren.
https://www.ui.com/downlo...k-controller-6041-windows

Dit doe je niet op de AP's zelf (zoals bij andere merken), maar via aparte software.
Hierdoor kan je eenvoudig vanaf 1 punt alle AP's in 1 keer configureren en updaten

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritrulez
Ik was al bang dat het hardware zou zijn zoals de dreammachine oid.

En met 3 APs kan ik dus gewoon met bedrade backhaul 1 SSID draaien zonder dat handsets (android telefoons/tablets) blijven steken op een AP die te ver weg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-07 13:35
spiritrulez schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:18:

En met 3 APs kan ik dus gewoon met bedrade backhaul 1 SSID draaien zonder dat handsets (android telefoons/tablets) blijven steken op een AP die te ver weg is?
Welke AP merk je ook koopt het afstellen en het juist plaatsen van je AP maakt het verschil of jou client wel of niet goed overstapt.
Voordeel als bij Ubiquiti is dat je 3 AP zeer ruim kunt configureren en vanuit 1 controller kan doen. Maar als je dit niet goed configureert of de AP op onjuiste locaties plaatst dan zal de overgang dus ook niet vloeiend lopen.

Let wel op dat cliënt nog steeds bepaald wanneer er wordt geswitcht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritrulez
@Arthion-nl Dat begrijp ik, niet alles valt of staat bij de AP's. Misschien is er met het configureren van de huidige setup ook nog wel winst te behalen maar ik zou ook graag een upgrade hebben voor een dekkend 5 Ghz netwerk (alleen mijn router in de meterkast doet dat momenteel en die reikt niet verder dan de 1e verdieping maar op zolder en in de tuin kun je het wel shaken).

Ik overweeg nu een Ubiquiti Unifi AP-AC Pro en twee UAP-AC-LITE 's. Dan gaat de Pro in de meterkast en die andere twee op zolder en in de schuur (bij tuin). Dan lijkt het mij het handigst de Pro eerst op vol vermogen te zetten en beide andere op laag vermogen. Mocht de handoff dan nog niet goed zijn dan kan ik daar wel mee spelen.

@GarBaGe De controllersoftware is nieuw voor mij maar lijkt me een ideale manier om dit te managen. Ik neem aan dat het geen probleem is dat ik dan niet 3 identieke AP's heb maar 2 verschillende?

Ik zag ook dat ik in HomeAssistant een Unifi Add-on kan toevoegen; heeft deze dezelfde functionaliteit als de Windows applicatie? Ik neem aan dat ik deze alleen gebruik wanneer ik iets in de configuratie wil wijzigen? Of heeft het nog andere voordelen om dit continu te draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:27
Als je goede roaming wilt dan moet je (in volgorde)
- meerdere accesspoints hebben die qua ssid/security goed staan ingesteld
- juiste positionering
- het liefst 5ghz only/goede bandsteerinf
- lagere linkrates uitzetten
- 802.11krv support

De unifi heeft ze allemaal behalve 802.11krv. Maar 802.11krv hoeft niet perse om goed roaming te krijgen.
Maar een losse deco m4 gaat bekabeld net zo goed werken als de unifi

Ik zou de pro vervangen door een lite, “hard schreeuwen” moet je loslaten, gaat om positionering waar een meterlast slechte plek is.

Meestaal volstaat het met 1 ap per verdieping op een centrale open plek. 3x ac lite is dan prima keus

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritrulez
laurens0619 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:44:
Als je goede roaming wilt dan moet je (in volgorde)
- meerdere accesspoints hebben die qua ssid/security goed staan ingesteld
- juiste positionering
- het liefst 5ghz only/goede bandsteerinf
- lagere linkrates uitzetten
- 802.11krv support
Bedoel je met SSID dan dat ze allemaal het zelfde ID hebben gewoon WPA2 beveiligd zijn?
5Ghz only gaat niet lukken ivm clients die alleen op 2.4 Ghz werken (laptop vrouw, Nest thermostaat)
Wat bedoel je met lagere linkrates? De rate waarmee het AP met de backhaul verbonden is (10/100/1000)?
KRV support ken ik niet, ga ik opzoeken!
De unifi heeft ze allemaal behalve 802.11krv. Maar 802.11krv hoeft niet perse om goed roaming te krijgen.
Maar een losse deco m4 gaat bekabeld net zo goed werken als de unifi
Heb nog naar de Deco M9 Plus 3 pack gekeken maar ik heb meer vertrouwen in Unifi, ook voor de toekomst wanneer ik toch mogelijk naar Wifi 6 wil gaan opschalen dan kan ik dat eventueel per AP doen en iig het hele systeem verder in stand houden omdat het centraal beheerd wordt.
Ik zou de pro vervangen door een lite, “hard schreeuwen” moet je loslaten, gaat om positionering waar een meterlast slechte plek is.
De Pro uitvoering schreeuwt toch niet per se harder? Dat zijn toch die LR uitvoeringen?
Meestaal volstaat het met 1 ap per verdieping op een centrale open plek. 3x ac lite is dan prima keus
Dit is wat de huidige bekabeling toe laat maar mijn meterkast is gelukkig vrij centraal in het huis; alleen wat verder naar de straatkant waardoor het bereik in de tuin niet toereikend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Naast ssid en wachtwoord moet de enrcyptie standaard hetzelfde zijn.
Wpa2 tkip zal niet roamen met een wpa2aes. Wpa/wpa2 ook niet met een wpa2 only. Check met bv een ssid scanner tool hoe ze geadverteerd worden.

Lage linkrates is bv 11mbit op 802.11b. Voor hoge linkrates heb je een goeie verbinding nodig, de lage lukken nog over een brakke verbinding.
Wat je nu ervaart is dat je bv met de garage nog op een 802.11b lage linkrate verbonden bent

http://wifinigel.blogspot...e-sticky-clients.html?m=1

Als je lage linkrates uitzet (heeft unifi standaard) dan wordt de clients eerder getriggered te scannen naar alternatief ap.

Dat is hetzelfde met 5ghz, dat valt eerder weg waardoor je client eerder roamt

Als je sticky clients hebt dan kan het dus helpen een 5ghz only ssid aan te maken naast een 2.4 ssid. Connect zoveel mogelijk op de 5 en wat legacy is op de 2.4. Meestal zijn die 2.4 apparaten ook wat statischer in het huis en roamen ze minder

En de pro heb je gelijk, ik las je vol vermogen zin verkeerd :)

Deco m9 heeft als die bedraad aangesloten is bijna dezelfde performance als de deco m4, alleen 3x zo duur. Als je ze bedraad kunt aansluiten dan zijn alle tri band setjes weggegooid geld (deco m9, velop tri band, netgear orbi rbk53 etc)

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 19-12-2020 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aari
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-07 11:00
Ipv op de Ubiquiti toer te gaan kun je ook eens kijken naar Omada van TP-Link. De eap225v3 bijvoorbeeld.

Doet eigenlijk precies hetzelfde alleen voor een bak minder geld.

Ik heb nu zelf 3x eap225 en de oc200 in gebruik en ben meer dan tevreden kan ik je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Persoonlijk vind ik unifi wat twijfelachtig
Het zijn prima accesspoints maar tegelijk vind ik het dna van het bedrijf een zooitje.

En het belangrijkste, 3 jaar geleden was er voor dit geld geen oplossing die kwalitatief in de buurt kwam. Dat is wel anders inmiddels, voor hetzelfde geld koop je iets als de eap.als je geen features wilt en gewoon strak wifi dan heb je voor 100 euro een deco m4 3node pakket.
Het loont om iig wat breder te kijken dan unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritrulez
Heb de eap225 even opgezocht, die zijn 69 euro. De UniFi Lite punten zijn maar 6 euro duurder.

Voor mijn gevoel heb ik voor die 6 euro met de UniFi meer mogelijkheden kwa instellingen en lijkt me het idee van centraal je accespoints beheren super handig. Ook heb ik bij UniFi een meer premium gevoel dan bij TP-Link, maar dat zit tussen mijn oren.

@laurens0619 wat bedoel je met "het DNA van het bedrijf is een zooitje?" Ik weet maar weinig over de oorsprong van UniFi. Ik weet alleen dat het Amerikaans is.

Ik heb inmiddels de UniFi AP's besteld trouwens! Mocht ik bij de installatie toch problemen hebben dan doe ik graag nog eens een beroep op jullie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ubiquiti begon super tof met straalzender (airmax) spul. Voor lage prijs super stabiele apparatuur en mooi design.
Toen kwam daar opeens de unifi lijn, eerst met de normale unifi lijn en toen de unifi ac lite etc. Top spul en de oplossing voor prosumer

Daarna kwam er van alles, diverse amplifi lijnen, unifi dream machine, videolijnen, edgerouter etc allemaal leuk maar ze beginnen iedere keer aan iets nieuws en ze maken niet af. Grote plannen maar rotte firmwares, missende features (igmp snooping in wall) of brakke iptv. Het doordachte verfijnde is er vanaf

Is het dan zo erg?
Relatief met hoe ze begonnen ja, relatief vergeleken met de rest is t prima. Vooral de unifi ac lite is een stabiel product waar je met de juiste firmware jaren plezier van hebt. Het is wat gek dat ze geen 80211krv doen mrja. De edgerouter x vind ik ook een topper maar de usg serie (inclusief dream machine) niet

Dus prima keus maar als je andere ubiquiti producten wilt kopen lees je goed in. Het is niet (vind ik) zoals bv bij apple dat alles wat je koopt van apple wel goed doordacht spul is. (De ubiquiti founder is dan wel oud apple medewerker van
apple airport apparatuur :)

Ik denk dat de ac lite nu nog de beste keuze is voor het geld. Ik heb alleen sterke twijfels of ze deze positie/imago vast weten te houden.

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 20-12-2020 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiritrulez
Bedankt voor alle info. Fijn om medetweakers te hebben die zich goed hebben ingelezen ;)

Bedankt iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:30
@spiritrulez @laurens0619 de AP's van unifi zijn nog vrijwel onverslaanbaar in prijs/kwaliteit.
De rest van de apparaten en met name inderdaad wat @laurens0619 ook al noemt de usg(pro) en de udm(pro) zijn enigszins een aanfluiting IMHO.

Let wel op dat je met bv de genoemde TP-link ap's geen DFS ondersteuning hebt een dus in geval van 80MHz brede kanalen in de 5GHz maar 1 kanaal hebt. Oftewel als ze elkaar nog net overlappen in de 5GHz kan je daarin mogelijk net kleine storingen krijgen, al verwacht ik dat dat meevalt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spiritrulez
laurens0619 schreef op zondag 20 december 2020 @ 00:04:
Het is wat gek dat ze geen 80211krv doen mrja.
Heb nog even gegraven; 802.11k/r zijn wel ondersteund met onderstaande firmware upgrade. Over V kan ik geen definitief antwoord vinden...

https://community.ui.com/...ec-4d19-83d9-8288c4e5fd14

@Annuk Bedankt voor de geruststelling ;) . Bedoel je dat DFS automatisch op zoek gaat naar een frequentieband die het minst bezet is? Zou je aanraden om dan op 5 GHz 160 MHz banden te kiezen of juist voor 80MHz zodat je minder snel last hebt van overlap? Het gaat hier natuurlijk niet om een omgeving waar continue 20+ clients data aan het pompen zijn dus het scenario waarin 2 of meer punten tegelijk (bijna) vol belast worden is niet echt aan de orde.

De levering van de AP's en een nieuwe switch staat voor dinsdag (maar het zal wel woensdag worden), hopelijk kan ik voor de kerst de boel iig draaiend hebben. Dan heb na de kerst tijd om lekker te tweaken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
@spiritrulez DFS is een systeem dat zelfstandig rond zoekt/scanned, er zijn in de 5GHz een aantal kanalen/frequenties die ook worden gebruikt door weerstations (die van de KNMI hoor, niet die htk setjes v/d lidl oid) en b.v. defensie/vliegtuig radars.

Als je AP's dan merken dat ze op een "storend" kanaal zitten springen ze automatisch over naar een ander kanaal zonder "storingen".
Het 5GHz wifi zit net even anders in elkaar dan het 2,4GHz wifi. De eerdere vergelijking met de snelweg gaat ook hier op maar hebben de verschillende kanalen niet te maken met onderlinge overlap. Hiernaast zijn de kanaalnummers ook net even anders.

5 GHz kanalen (20MHz)
  • kanaal 36 zend uit over frequentie 5180 MHz.
  • kanaal 40 zendt uit over frequentie 5200 MHz.
  • kanaal 44 zendt uit over frequentie 5220 MHz.
  • kanaal 48 zendt uit over frequentie 5240 MHz.
  • kanaal 52 zendt uit over frequentie 5260 MHz.
  • kanaal 56 zendt uit over frequentie 5280 MHz.
  • kanaal 60 zendt uit over frequentie 5300 MHz.
  • kanaal 64 zendt uit over frequentie 5320 MHz.
  • kanaal 100 zendt uit over frequentie 5500 MHz.
  • kanaal 104 zendt uit over frequentie 5520 MHz.
  • kanaal 108 zendt uit over frequentie 5540 MHz.
  • kanaal 112 zendt uit over frequentie 5560 MHz.
  • kanaal 116 zendt uit over frequentie 5580 MHz.
  • kanaal 120 zendt uit over frequentie 5600 MHz.
  • kanaal 124 zendt uit over frequentie 5620 MHz.
  • kanaal 128 zendt uit over frequentie 5640 MHz.
  • kanaal 132 zendt uit over frequentie 5660 MHz.
  • kanaal 136 zendt uit over frequentie 5680 MHz.
  • kanaal 140 zendt uit over frequentie 5700 MHz.
Wat hier meteen opvalt is dat de tussenliggende kanalen geen optie zijn om de 5GHz wifi op in te stellen. Dit zorgt ervoor dat met een breedte van 20 MHz de kanalen naast elkaar lopen zonder overlap met het eerstvolgende wifikanaal. Toch hebben de meeste 5GHz wifi apparatuur de keuze tussen een breedte van 40 MHz en 80 MHz en niet van 20MHz. Dit is om te zorgen dat hogere snelheden gehaald kunnen worden. Bij 40MHz heb je dan de keuze uit de tussenliggende kanalen 38, 46, etc.

5 GHz kanalen (40MHz)
  • kanaal 38 zendt uit over frequentie 5190 MHz.
  • kanaal 46 zendt uit over frequentie 5230 MHz.
  • kanaal 54 zendt uit over frequentie 5270 MHz.
  • kanaal 62 zendt uit over frequentie 5310 MHz.
  • kanaal 102 zendt uit over frequentie 5510 MHz.
  • kanaal 110 zendt uit over frequentie 5550 MHz.
  • kanaal 118 zendt uit over frequentie 5590 MHz.
  • kanaal 126 zendt uit over frequentie 5630 MHz.
  • kanaal 134 zendt uit over frequentie 5670 MHz.
Deze kanelen worden voor de standaard IEEE 802.11n gebruikt. Voor IEEE 802.11ac moet gebruikt worden van de 80MHz breedte. Uiteraard gaat dit ten koste van het aantal kanalen.

5 GHz kanalen (80MHz)
  • kanaal 42 zendt uit over frequentie 5210 MHz.
  • kanaal 58 zendt uit over frequentie 5290 MHz.
  • kanaal 106 zendt uit over frequentie 5530 MHz.
  • kanaal 122 zendt uit over frequentie 5610 MHz.
Net als met het 2,4 GHz wifi is men ook bij het 5 GHz wifi verplicht om qua uitzendbreedte terug te schakelen als men hiermee overlapping met andere netwerken kan voorkomen. Een andere beperking is de DFS (oftwel; dynamische frequentieselectie). In Europa is men, net als in de Verenigde Staten, verplicht om op alle 5 GHz kanalen, met uitzondering van 36, 40, 44 en 48 de DFS toe te passen. Dit betekend dat als het wifi apparaat van kanaal wisseld als deze andere signalen op het 5 GHz spectrum registreerd. Over het algemeen zijn dit militaire toepassingen en weerradar signalen. Het 5GHz wifi is op deze frequentieband de secondaire gebruiker en dient om die reden de hoofdgebruiker voor te laten gaan. De meeste apparatuur schakeld vanzelf weer terug na ongeveer 30 minuten naar het kanaal vanwaar eerst uitgezonden werd. Om hier geen last van te hebben is het verstandig om op 5 GHz tussen de kanalen 36 en 48 te blijven.
Bron: http://www.botsenbytes.nl...requenties-en-kanalen.php

Mijn tip, installeer controller versie 5.14.23 van UI.
En gebruik gescheiden SSID's (netwerknamen) voor de 2,4GHz en de 5GHz, oftewel
Spritrulez_2,4 & Spiritrulez_5 zodat je de apparaten die op 5GHz kunnen ook dedicated daarop kunt laten werken. Verder staan er ook veel tips in het [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:30
spiritrulez schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:18:

Roaming is hoofdzakelijk een clientzaak. Zolang SSID, wachtwoord en encryptiemethode identiek zijn op alle AP's zullen de meeste moderne wifi-apparaten probleemloos roamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spiritrulez
Alles hangt! Erg tevreden out of the box.

Later deze week ga ik nog even lekker tweaken; voor nu werkt alles eigenlijk al probleemloos met alles op Auto.

Thnx again allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-07 12:23

Nox

Noxiuz

spiritrulez schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:43:
[...]

Heb nog even gegraven; 802.11k/r zijn wel ondersteund met onderstaande firmware upgrade. Over V kan ik geen definitief antwoord vinden...

https://community.ui.com/...ec-4d19-83d9-8288c4e5fd14

@Annuk Bedankt voor de geruststelling ;) . Bedoel je dat DFS automatisch op zoek gaat naar een frequentieband die het minst bezet is? Zou je aanraden om dan op 5 GHz 160 MHz banden te kiezen of juist voor 80MHz zodat je minder snel last hebt van overlap? Het gaat hier natuurlijk niet om een omgeving waar continue 20+ clients data aan het pompen zijn dus het scenario waarin 2 of meer punten tegelijk (bijna) vol belast worden is niet echt aan de orde.

De levering van de AP's en een nieuwe switch staat voor dinsdag (maar het zal wel woensdag worden), hopelijk kan ik voor de kerst de boel iig draaiend hebben. Dan heb na de kerst tijd om lekker te tweaken :+
Afhankelijk van je omgeving en behoefte aan bandbreedte zou de keuze eerder moeten zijn of je 80 of 40 mhz gebruikt. Bij 40Mhz is je bereik ook ietsje pietsje beter en kan je ~200mbps verwachten op de devices met een 2x2 antenne (dure telefoons hebben dit en luxe laptops), de rest zit rond de 120mbps ofzo. Maar met 40mhz maak je je signaal snel wat stabieler. Als je een Internetabo hebt wat niet ver voorbij de 200 gaat heeft het weinig nut of als het hoofdzakelijk telefoons en tablets zijn die toch moeilijk zulke hoeveelheden data kunnen verwerken.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een SSID voor 2.4 en 5 ghz en band steering toepassen, clients kunnen soms bijvoorbeeld beroerd met 5ghz verbinden op plek x maar nog prima op 2.4 (of andersom, dat komt gek genoeg ook voor). Forceren op een frequentie is leuk als je device niet mobiel is.

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 22-12-2020 23:04 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Annuk schreef op zondag 20 december 2020 @ 01:55:
Let wel op dat je met bv de genoemde TP-link ap's geen DFS ondersteuning hebt een dus in geval van 80MHz brede kanalen in de 5GHz maar 1 kanaal hebt. Oftewel als ze elkaar nog net overlappen in de 5GHz kan je daarin mogelijk net kleine storingen krijgen, al verwacht ik dat dat meevalt.
DFS op TP-link is echt geen probleem.
Alleen de Amerikaanse versies ondersteunen geen DFS.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-07 11:00

Fiets

A.K.A. Bambi

Via marktplaats had ik een aantal Ruckus AP's op de kop getikt die het in Unleashed modus prima doen :D

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Ben(V) schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:31:
[...]

DFS op TP-link is echt geen probleem.
Alleen de Amerikaanse versies ondersteunen geen DFS.
Dan is dat aangepast dmv een firmware oid want ze ondersteunden het niet in NL/EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Ik heb er hier een TP-link EAP225 en doet prima DFS.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1