Tabellen maken in python

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• wernerrr
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-10-2024
Hallo

Ik ben al een tijd bezig met cursussen via Microsoft om zelfstandig python/data science te leren.
De eerste stappen in Python heb ik inmiddels gezet en ben bezig met een vervolg cursus. Bij deze vervolg cursus loop ik al een paar dagen vast. Ik denk dat ik de import functie moet activeren.

In Visual studio code heb ik mini-lab geimporteerd. Dit zijn opdrachten die ik moet maken voor mijn cursus.
Nu wil ik ook zelf tabellen maken om meer ervaring op te doen. Maar ik kom er helaas niet uit.

Naast Visual studio code heb ik anaconda (met beginners functie) gedownload. Echter roept dit meer vragen op als antwoorden. Ik heb dit gedownload om numpy of panda te gebruiken maar verder kom ik niet.

Bijv als ik dit invoer krijg ik een foutmelding
from datascience import *
import numpy as np
path_data = '../../../../data/'
np.set_printoptions(threshold=50)

Dit is een tabel die ik door de onderstaande formule zou willen importeren:

# As of Jan 2017, this census file is online here:
data = 'http://www2.census.gov/programs-surveys/popest/datasets/2010-2015/national/asrh/nc-est2015-agesex-res.csv'

# A local copy can be accessed here in case census.gov moves the file:
# data = path_data + 'nc-est2015-agesex-res.csv'

full_census_table = Table.read_table(data)
full_census_table

partial_census_table = full_census_table.select('SEX', 'AGE', 'POPESTIMATE2010', 'POPESTIMATE2014')
partial_census_table

us_pop = partial_census_table.relabeled('POPESTIMATE2010', '2010').relabeled('POPESTIMATE2014', '2014')

Ook het onderstaande kan ik nergens vinden voor interactive opdrachten, misschien heeft iemand ervaring met deze cursus?

Een interactieve versie van deze eenheid met de naam central-limit-theorem.ipynb vindt u in uw virtuele omgeving. Als u uw online Visual Studio Codespaces-omgeving nog niet hebt ingesteld voor het leer traject "Foundations of Data Science", raadpleeg dan de eerste unit Setup.

Zou iemand mij verder willen helpen?

Werner

Alle reacties

• lodu
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 14:14
Als allereerste, gebruik dit als je code post: Overzicht van UBB-codes #tag_code

Ten tweede, ik snap niet wat er niet werkt? of is het probleem dat je die file niet kan vinden? in dat geval zou ik gewoon even googlen op de file oid.

• wernerrr
Als ik het onderstaande invoer:

import numpy as np
path_data = '../../../../data/'
np.set_printoptions(threshold=50)

Dan krijg ik:

ModuleNotFoundError: No module named 'numpy'

• wernerrr
Bij de tweede krijg ik:

NameError: name 'Table' is not defined

Ik al veel veel gegoogeld maar ik kom er gewoon niet uit.
Ik wil graag een tabel maken, bewerken of invoegen.

• lodu
Gebruik nou die code tags, dit is onleesbaar.

Bash:
1
conda install numpy
o.i.d. voor die ModuleNotFoundError.

En voor die NameError
ipv
Python:
1
probeer eens
Python:
1
from datascience import Table

• wernerrr
ik begreep niet wat je met code tags bedoelde. Ik had de link gelezen maar daar staat niet in hoe ik code tags aan kan maken.

Eerste:
conda install numpy
^
SyntaxError: invalid syntax

Tweede:
ModuleNotFoundError: No module named 'datascience'

• lodu
wernerrr schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:14:
ik begreep niet wat je met code tags bedoelde. Ik had de link gelezen maar daar staat niet in hoe ik code tags aan kan maken.
"Syntax: [code=language,line,tabwidth,filename] for (i = 0; i < 4; i++) { .. } [/code]"

• lodu
Eerste:
conda install numpy
^
SyntaxError: invalid syntax
Je moet dit in je commandline doen, wellicht kan je via anaconda GUI het ook doen.
Tweede:
ModuleNotFoundError: No module named 'datascience'
Python:
1
conda install datascience

als die package bestaat.

Zou de conda documentatie gewoon gaan lezen, ik weet vrij zeker dat dit daar alleemaal in staat.
https://docs.conda.io/pro...est/user-guide/index.html

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het topic gaat over Python problematiek (programeertaal), en niet over een Window Client OS. Ik verplaats het topic dan ook maar even naar de buren van: Softwareontwikkeling

Daar is het beter op zijn plek. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• wernerrr
Ik heb de handleiding gelezen maar krijg nog steeds de foutmeldingen
Waarom krijg ik ook een NameError bij het toevoegen van een tabel?

"flower = Table().with_columns('Number of petals', make_array(8, 34, 5))"

---------------------------------------------------------------------------
NameError Traceback (most recent call last)
<ipython-input-12-1b3946907590> in <module>
----> 1 flower = Table().with_columns('Number of petals', make_array(8, 34, 5))

• wernerrr
Hoe maak ik een Tag code met "Syntax:
code: filename
1
 for (i = 0; i < 4; i++) { .. }
". Ik heb niet veel ervaring hiermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jammo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11:38
Als je foutmeldingen zijn:
ModuleNotFoundError: No module named 'numpy'
en

en je weet niet wat het probleem is, dan raad ik je toch aan om even opnieuw te beginnen met je eerste stappen in Python.
Nu ken ik de betreffende cursussen niet, maar dit lijkt mij toch echt wel de basis en als je de basis niet begrijpt dan heeft het nog niet veel zin om verder te gaan.

• Pachango Boy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-04 11:56
We weten inderdaad niet hoe de cursus is opgedeeld en het kan dus zijn dat TS nog maar net de logica achter het programmeren ziet.

Met de laatste versie van numpy zijn wel wat problemen. Misschien kan je proberen te downgraden naar 1.19.3.

python -m pip install numpy==1.19.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrxLgPhd0iNU0Bde0L2yD8NVugc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J61QIXm9UfHy5iXnfmc0INJa.png?f=fotoalbum_large

VS Code kan voor beginners soms ook een beetje overweldigend zijn. Ik kan me nog voorstellen dat je mogelijk de verkeerde interpreter geselecteerd hebt.

Als je linksonder op je 'Python' versie klikt, zou je bovenaan een lijstje met geïnstalleerde interpreters moeten vinden. Misschien dat nu niet je juiste conda-omgeving is geselecteerd, waardoor numpy niet gevonden wordt.

Voor een introductie van Python in VS Code zou ik je deze video van Corey Schafer willen aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:57

Croga

The Unreasonable Man

Als de cursus zo weinig zegt over hoe je je werk omgeving moet voorbereiden dan denk ik dat het slim is eerst eens te kijken naar een cursus die daar wél op in gaat.

Persoonlijk ben ik mijn python/datascience reis begonnen op Udemy met deze:
https://www.udemy.com/cou...mp/learn/lecture/10784322

Daar wordt niet alleen in gegaan op basis concepten die ten grondslag liggen aan datascience maar ook op hoe je een werk omgeving in kunt richten. Met dat als basis ga je dit soort uitdagingen zonder problemen voorbij.
Het is helemaal niet raar dat je niet op "conda install...." komt als je geen idee hebt dat er een Anaconda platform schuil gaat achter python (als dat in deze Microsoft training überhaupt het geval is natuurlijk. Je hebt helemaal geen Anaconda/conda nodig om python code te bouwen in VSCode)

Mijn advies aan TS: Doe die Udemy training eens. Letterlijk van de eerste basis principes van datascience tot en met neural networks in Tensorflow. Van complete n00b (zoals ik was toen ik hier mee startte) tot bij het CBS aan de slag kunnen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernerrr
Bedankt voor de reacties. Ik denk inderdaad dat ik een tussenstap mis in mijn cursussen. Een kaartspel maken kan ik al maar over het instellen van de omgeving heb ik bijna niks over gehad. Ik heb alleen emoji geïnstalleerd en geïmporteerd.

Maakt het nog iets uit of je vs in de browser gebruikt of geïnstalleerd heb op de computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

wernerrr schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:31:
Bedankt voor de reacties. Ik denk inderdaad dat ik een tussenstap mis in mijn cursussen. Een kaartspel maken kan ik al maar over het instellen van de omgeving heb ik bijna niks over gehad. Ik heb alleen emoji geïnstalleerd en geïmporteerd.

Maakt het nog iets uit of je vs in de browser gebruikt of geïnstalleerd heb op de computer?
Dat kan heel veel uitmaken. Ik ken VS in de browser niet, maar als die code helemaal niet lokaal bij jezelf draait (wat zeer aannemelijk is) dan heeft het waarschijnlijk helemaal geen zin om lokaal numpy proberen te instaleren omdat je code heel ergens anders draait.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernerrr
Ik heb vs gedownload en daar werk ik meestal mee. Voor opdrachten uit mijn cursus moet in de browser wel gebruiken. Maar zelf oefenen doe ik in de gedownloaden vs.

- Ik heb numpy gedowngrade maar dat werkte niet, zelfde resultaat
- volgens mij staat de omgeving goed ingesteld. Ik heb een nieuwe Conda omgeving aangemaakt en daar Numpy op geïnstalleerd. Als ik deze omgeving kies in VS dan krijg ik een andere foutmelding met hetzelfde resultaat. (zie hieronder). In het Engels heb ik de trouble shooter geprobeerd.
- Ik heb gekozen voor microsoft omdat dit Nederlands is. Ik ben gestart in het Engels maar dat vond ik erg moeilijk omdat sommige onderwerpen al vrij moeilijk zijn. Helaas hebben die geen uitgebreide uitleg om de omgeving in te stellen. Ik heb al veel op google gezocht.
-------

Please note and check the following:

* The Python version is: Python3.8 from "C:\Users\werner\anaconda3\envs\numpyomgeving\python.exe"
* The NumPy version is: "1.19.2"

and make sure that they are the versions you expect.
Please carefully study the documentation linked above for further help.

Original error was: DLL load failed while importing _multiarray_umath: Kan opgegeven module niet vinden.

-----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH

DHH

wernerrr schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:23:
Ik heb vs gedownload en daar werk ik meestal mee. Voor opdrachten uit mijn cursus moet in de browser wel gebruiken. Maar zelf oefenen doe ik in de gedownloaden vs.

- Ik heb numpy gedowngrade maar dat werkte niet, zelfde resultaat
- volgens mij staat de omgeving goed ingesteld. Ik heb een nieuwe Conda omgeving aangemaakt en daar Numpy op geïnstalleerd. Als ik deze omgeving kies in VS dan krijg ik een andere foutmelding met hetzelfde resultaat. (zie hieronder).
Welke code heb je nu geprobeerd uit te voeren?

Maak ook even een leeg Python bestandje aan, kopieer onderstaande code erin en voer deze uit in VS Code:
Python:
1
2
3
4
5
import sys
import numpy as np

print('Python: ', sys.version)
print('Numpy: ', np.__version__)

Mocht dit niet werken (no module named numpy) dan weet je dat je of de verkeerde interpreter hebt geactiveerd*, of je hebt numpy niet in de juiste omgeving geinstalleerd.
wernerrr schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:23:
- Ik heb gekozen voor microsoft omdat dit Nederlands is. Ik ben gestart in het Engels maar dat vond ik erg moeilijk omdat sommige onderwerpen al vrij moeilijk zijn.
Hoe lastig dat misschien ook is, ik zou proberen daar doorheen te bijten. Sowieso is het een hele goede manier om je Engels (voor dit soort zaken) op een hoger niveau te brengen, wat je in de toekomst kan helpen om ook andere technische problemen op te lossen, maar anderzijds heb je ook gemerkt dat veel informatie in het Nederlands ook moeilijk verkrijgbaar is.

In mijn ervaring is de Nederlandse vertaling vaak ook juist onduidelijk geschreven, vooral omdat de Python (en vele andere) syntax toch in het Engels is en sommige termen zich heel lastig naar het Nederlands laten vertalen, waardoor die vertaling alleen maar voor onduidelijkheid zorgt.

edit:
*stond "geinstalleerd"... ik zet 2 jokers in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernerrr
Ik denk dat ik weet wat er niet goed gaat, over het algemeen gaat het schrijven van code goed. Daar heb ik ook nog geen hulp bij nodig gehad maar wellicht is het inderdaad beter om een Engelse cursus te volgen.

Ik heb voor Numpy een aparte omgeving aangemaakt. Maar die omgeving geeft aan dat Python niet geinstalleerd is. De naam van de omgeving is Python 3.8.5 64 bit ("numpy: conda").

Kan het zijn dat je niet kunt werken in een met conda in een Visual studio code omgeving?
Of komt het omdat ik de verkeerde opdrachtprompt heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernerrr
Als ik dit goed geinstalleerd heb kan ik deze cursus afmaken.
Dit is het enige wat ik nodig heb om extra te oefenen, vandaar dat ik hoop dat het op deze manier lukt.
Helaas staat het in mijn cursus niet beschreven hoe dit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernerrr
Ps: Als ik de invoer krijg ik hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 08:54
Volgens mij haal je vanalles door elkaar en voor ons is niet duidelijk waar je nu zit te werken; online in code spaces of offline in VS code met Anaconda. Als dat laatste, dan is ook niet duidelijk waar je de commando's aan het intikken bent; is dit in een .py file in het editor scherm of op de terminal?

Hoe dan ook probeer je twee packages te gebruiken; een numpy package dat algemeen beschikbaar is en een of ander datascience package (ik gok deze: https://github.com/data-8/datascience).

Om dit lokaal te laten werken, moet je een Anaconda omgeving aanmaken met beide packages, bijvoorbeeld zo:

code:
1
2
3
4
conda create -n datascience-cursus python=3.8
conda activate datascience-cursus
conda install numpy
pip install datascience

(deze statements 1 voor 1 op de Anaconda prompt intypen)

Om te testen of het werkt:
code:
1
2
3
4
5
python
--- Python start op ---
import numpy
from datascience import Table
exit()

Als dit werkt is je omgeving op orde, om het werkend te krijgen in VS Code:

Start VS code op en zorg dat linksonder "Python 3.8.xxx ('datascience-cursus': conda)" staat; zie rode circkel uit post van @DHH . Als er iets anders staat, klik erop en selecteer alsnog de datascience-cursus omgeving. De code die je in de editor typt wordt nu uitgevoerd in de correcte omgeving als je op het groene pijltje rechtsboven in de editor drukt.

De terminal onder in beeld staat niet altijd automatisch meteen op de goede omgeving. Type hier eerst weer het conda commando om de omgeving te activeren:

code:
1

Als je nu Python intypt op de terminal, zit je ook in de goede omgeving.

Hopelijk is het zo duidelijker... Overigens zie ik dat ze Jupyter Notebooks gebruiken (.ipynb) dus dan is VS code niet heel handig. Dan kun je beter jupyter notebook installeren in je conda omgeving lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH

DHH

Ik zou toch nog even kijken naar die video van Corey Schafer die ik eerder gelinkt heb. Daar worden enkele basisbeginselen van VS Code i.c.m. Python uitgelegd en volgens mij gaat dat je wel een stuk verder brengen.

Succes! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernerrr
Ik gebruik offline Visual studio code met anaconda
Ik gebruik .py file in de editor scherm

De stappen die je beschrijft heb ik exact opgevolgd.
Bij de test geeft de opdrachtprompt geen fouten aan

Linksonder staat de juiste omgeving in het blauw.
Als ik dan import numpy as numpy probeer krijg ik dezelfde foutmelding.

Dan voer ik in de terminal de onderstaande code in.

Code
code:
1

conda : The term 'conda' is not recognized as the name of a cmdlet, function, script file, or operable program. Check the spelling of the name, o
r if a path was included, verify that the path is correct and try again.
At line:1 char:1
+ conda activate datascience-cursus
+ ~~~~~
+ CategoryInfo : ObjectNotFound: (conda:String) [], CommandNotFoundException
+ FullyQualifiedErrorId : CommandNotFoundException

Dan krijg ik deze foutmelding.

De video ga ik bekijken maar gaat erg snel in het Engels voor een lake die er net mee start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernerrr
Ik heb voor mijn eerste cursus ook VS gebruikt, vandaar. In mijn huidige cursus wordt er gewerkt met VS codespace, de ipynb bestanden moeten hierin worden geimporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernerrr
Ik wil iedereen bedanken voor de hulp, maar ik geeft het op.
Aan de hand van de video heb ik een aantal aanpassingen gedaan.
Nu geeft hij aan dat python niet meer geinstalleerd is.

Toch bedankt voor het meedenken!!
Pagina: 1