MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Huis leeg opleveren is 1 a 2 dagen werk en nog een 1000 euro voor een verhuisbedrijf om een rondje met je inboedel te rijden. Als je het leeg opgeleverd documenteert (foto's) heb je aantoonbaar naar de letter van de regeltjes van het leeg opleveren gehandeld. Als je daarmee de constructie werkend kan maken is dat wellicht een klein offer die het overwegen waard is.Jeroenneman schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:59:
https://www.deleeuw.nl/bl...rente-te-ontlopen-mag-dat
Ik zou kijken of je adviseur hier überhaupt aan mee wil werken, en of je vriendin gegarandeerd een hypotheekofferte krijgt. Riekt namelijk naar schijn, want je gaat het huis natuurlijk niet leeg opleveren.
Ik vraag me al het hele topic af, wat er eigenlijk gebeurt als degene die het huis bezit (nu de TS, na verkoop z'n vriendin) plotseling sterft. ---> "ze is papiertechnisch niet meer dan een ''inwoner''. Ja we hebben de rekening waar we samen geld op storten en huis, boodschappen e.d. van betalen, maar ze heeft nergens 'recht op'."
Na verkoop aan de vriendin geldt omgekeerd hetzelfde. Persoonlijk zou ik me hierover meer zorgen maken, dan de rente van de hypotheek.
Na verkoop aan de vriendin geldt omgekeerd hetzelfde. Persoonlijk zou ik me hierover meer zorgen maken, dan de rente van de hypotheek.
Hoezo? Als je dood bent hoef je je nergens meer druk over te maken. En neem aan dat het huis dan op naam van de vriendin juist de gewenste situatie is voor 99.9% van de mensen.
Misschien moet degene die "overblijft" en "nergens recht op heeft" zich ergens druk over maken. Bijvoorbeeld waar te wonen.Hielko schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:51:
Hoezo? Als je dood bent hoef je je nergens meer druk over te maken. En neem aan dat het huis dan op naam van de vriendin juist de gewenste situatie is voor 99.9% van de mensen.
----> als degene die het huis bezit, plotseling sterft. (wie zijn de erfgenamen?)
[ Voor 9% gewijzigd door Vanoverdegrens op 18-12-2020 13:19 ]
Vooraf testament laten opstellen lost dit probleem wel op.Vanoverdegrens schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:14:
[...]
Misschien moet degene die "overblijft" en "nergens recht op heeft" zich ergens druk over maken. Bijvoorbeeld waar te wonen.
----> als degene die het huis bezit, plotseling sterft. (wie zijn de erfgenamen?)
Alleen dan komt de erfbelasting wel om de hoek kijken.
Maar juist dat testament is er al die jaren al niet. En staat nu ook niet bovenaan de "to do list". Daar wilde ik op wijzen.Hann1BaL schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:29:
[...]
Vooraf testament laten opstellen lost dit probleem wel op.
Alleen dan komt de erfbelasting wel om de hoek kijken.
Erfbelasting komt altijd om de hoek kijken, om het even wie er erft. (wel verschillende percentages en vrije voeten)
Als @brianb vanmiddag op weg naar huis tegen een boom rijdt en dood is, heeft z'n vriendin volgens mij een paar meer "probleempjes" dan hem vanavond geen kusje voor het slapen te kunnen geven.
[ Voor 17% gewijzigd door Vanoverdegrens op 18-12-2020 13:36 ]
Klopt. Ik doel meer op: Dat komt om de hoek kijken OMDAT ze naar deze constructie kijken IPV samen het huis bezitten, waarbij de helft van het huis sowieso op je naam staat.Vanoverdegrens schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:32:
[...]
Erfbelasting komt altijd om de hoek kijken, om het even wie er erft. (wel verschillende percentages en vrije voeten)
@Hann1BaL aha, op die fiets. Maar de huidige situatie is natuurlijk de minste van alle opties.