50 Liter Huis Challenge

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 6.093 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:06
vso schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:54:
[...]

NOFI maar droom verder, chloor heeft in deze geen moer ermee te maken. dat is een discussie die hier ook dat betreft niet hier thuishoort. (chloor heeft ALLEEN op algen) kalk/roest of ander oorzaken waar de waterkleur niet meer helder bij is zijn hele andere oorzaken ..

En belangrijker met een "simpele" filter haal je deze miniscule verontreiniging ook niet uit het water .. teminste niet voor zwembaden .. (zandfilterpomp/of de papieren cartridige filter) ..
het zwembad topic zijn dit soort zaken een leuke terugkerende discussie en zoektocht naar "filtratie" methodes, overgens donker / koud water krijgt geen alg.. (licht en warme temp nodig om te overleven) als het water te koud is word het weer helder als je een vast zwembad hebt weet je dit wel ..

Ander topic die raakvlakken heeft is bv "waterontharders" afhankelijk v.d setup ben je ook aardig wat $$ kwijt aan de installatie en bijbehorende media

En je wilt ook niet wekelijks een betere(lees dure) filter vervangen voor je dit miniscule meuk ..of liters/kilo's aan "klonter" producten verbruiken ..

Anyway deze miniscule aanslag/verontreiniging zie je wel terug in de vaat/wasmachine en wc / badkamer omdat daar vele liters die passeren genoeg restanten achterlaat (denk aan normale kalk aanslag in je leiding water../waterkoker enzv)

en maak eens je regengoten schoon .. als je geen bomen hebt waarom zijn ze dan toch zwart ?en laag slib gevormd ?
"Droom verder." Hou je het een beetje respectvol graag.
Volgens mij gaat het natriumhypochloriet toch echt een reactie aan met het ijzer, en als ik het goed heb volgens deze chemische reactie. Vormt dus ijzeroxide oftewel roest+zout. Zelfs RVS mag in zwembaden niet meer gebruikt worden door chloor aantasting.

Maar goed. Kalk is WIT en is dus op zichzelf niet de oorzaak van bruine vlekken. En de temperatuur van water zal geen chemische of organische reactie opwekken op zichzelf.

De smurrie in je dakgoot is verder aangewaaid zand en grit dat van je pannen af komt, aangevuld met aangewaaid en gegroeid organisch afval.

Maar goed, dit voegt inderdaad, net zoals de jouwe, bijzonder weinig toe aan het topic.

@Yucon Kruipruimte is niet altijd gebruikelijk. Op zandgronden wordt vaak zonder kruipruimte gebouwd. Terwijl dat wel de plekken zijn waar het water snel de grond in zakt. Ik heb in elk geval geen kruipruimte. Daarom kan ik niet eens bij mijn afwatering, de HWA zit in de spouw bij het grootste dak (ivm muur op erfgrens) en verdwijnt direct onder het huis. Afkoppelen gaat dus niet eens lukken hier.
Voor wateropslag kan je ondergrondse tanks kopen trouwens, ook in betonnen uitvoering zodat je hem bijvoorbeeld gewoon onder je oprit kunt positioneren. Ik zou daar nog eerder voor kiezen dan een zak in de kruipruimte eerlijk gezegd, als ik zoiets zou willen.
Zie bijv hier. https://www.dbcom.nl/regenwatertanks.htm

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 18-12-2020 01:58 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

TWVerkuil schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:25:
Ik begrijp de discussie rondom de vraag wie nou de echte verbruikers zijn, de industrie is hier natuurlijk #1, en waarom de consument daar dan voor moet opdraaien. Buiten het feit dat de consument niet de grootste directe verbruiker is van water, verbruiken we nog steeds te veel vergeleken met andere landen. De zoetwatervoorraad werkt hetzelfde als de regenton die een aantal maal eerder is benoemd, want ja we hebben natte periodes maar de droge periodes nemen toe. Kortom, de cumulatieve watervoorraad neemt met de toename van droogte af tot er niet meer genoeg is voor iedereen.

De 50L Challenge is tot stand gekomen naar aanleiding van het watertekort in Zuid-Afrika (day zero) waar een waterrantsoen is ingevoerd van 50l per dag per persoon. Het drinkwaterbedrijf wil dus verkennen hoe wij ons zouden kunnen voorbereiden als in de toekomst die dag bij ons aan zou breken. Nu is het nog een keuze om water te besparen, maar wellicht is het over 50 jaar wel een verplichting.

Aan de hand van al de input die jullie hebben gegeven zijn we met het volgende gekomen:
1. De plaatsing van een 'slimme' watermeter die realtime het verbruik registreert.
2. Een dashboard gekoppeld aan de 'slimme' watermeter die de data realtime weergeeft en dagelijks registreert.
3. De dagelijkse data wordt gekoppeld aan een variabel tarief, welke afhankelijk is van het aantal liters dat verbruikt wordt.

[Afbeelding]

De berekening is zo gemaakt dat de jaarlijkse kosten, door het verlagen van het vastrecht, bij een gem. verbruik van 120L p.p.p.d. hetzelfde blijft. BIJ je minder verbruik bespaar je aanzienlijk, omdat de variabele kosten dan lager worden EN bij een hoger verbruik stijgen de variabele kosten exponentieel.

[Afbeelding]

Wat vinden jullie hier van?
Fijn dat je de discussie begrijpt. Jammer dat je die verder compleet negeert en vasthoud aan je idee dat de consument de lasten sowieso maar moet dragen en grootverbruikers buiten schot blijven.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessante vraag .. 50 liter per persoon.

Aangezien ik geen idee had, maar even mijn verbruik opgezocht: 133 kuub, voor 2 personen. Dat is dus 180 liter pp per dag .. best veel.
Dan ga je ook meteen denken .. waaraan. Douchen .. tsja .. ik heb een regendouche, maar die draai ik dicht als ik me inzeep. Mijn vrouw niet, maar die douched 1 x per dag, ik 2, omdat ik dagelijks sport.

Vaatwasser, wasmachine .. redelijk recent, 2 persoonshuishouden .. kan toch niet buitensporig zijn.
Koffie e.d. laat ik maar buiten beschouwing (hoewel ik heel wat wegtank).

Het is uiteraard wel zo dat deze zomer de tuin geregeld besproeid moest worden. Dat zou de reden dus kunnen zijn.

Ik ben wel een beetje allergisch voor opmerkingen 'dan moeten ze het water maar 5 x zo duur maken'. Dat is dezelfde redenering die achter de regulerende energieheffing zit, maar 'eens' (bij mij al jaren), is de rek eruit: als je overal led lampen hebt, op inductie kookt, het licht niet onnodig laat branden kune je niet meer stroom besparen, en dan komt die almaar steigende heffing hard aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:46

The Executer

Lekker belangrijk!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:09:
Interessante vraag .. 50 liter per persoon.

Aangezien ik geen idee had, maar even mijn verbruik opgezocht: 133 kuub, voor 2 personen. Dat is dus 180 liter pp per dag .. best veel.
<knip>
Zo zat ik hier dus ook te rekenen. Wij gebruiken 100m3 per jaar voor 4 personen (2 volwassenen, 2 kinderen), omgerekend 68 liter water per dag. Zomers zwembad van 1500 liter, was altijd thuis de auto's, om de 2 dagen douchen, vaatwasser bijna elke dag i.v.m. brood en fruitbakjes van de kinderen, pannen etc, tuin sproeien.

Op zich al niet verkeerd, die 68 liter. Het zet je wel aan het denken: Waar kan ik nog op besparen? Misschien wat korter douchen (Onze douche is al zeer zuinig met water), minder lang de tuin sproeien (kwartiertje ipv 20 minuten). Omdat we al redelijk zuinig leven heb je al niet veel ruimte om te verbeteren. Volgens waternet is het gemiddelde verbruik van een 4 persoons huishouden 191 m3, 130L/dag/persoon. Daar zitten wij dus al flink onder!

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Volgens mij is de consument wel degelijk voor het grootste deel verantwoordelijk.
Het plaatje van @evilution laat juist zien waarom. Ja industrie gebruikt (niet eens verbruikt denk ik) veel oppervlakte water. Maar dat is geen drinkwater. Dat is uit een meer of rivier/kanaal water gebruiken en er weer terug in laten stromen.

Als het droge zomers zijn (en die krijgen we steeds meer) dan gaat het om schaarste in het drinkwater leiding netwerk. En het plaatje laat juist zien dat daar huishoudens het meeste van verbruiken. En de landbouw een klein deel. Daarnaast mag de landbouw ook vrij weinig, die hebben allerlei regels in de hete zomers. Die zijn daar ook behoorlijk mee bezig en mogen niet zomaar akkers irrigeren. Dat is ook de reden dat je bij een kas vaak zo'n waterdepot al ziet, simpele goedkope effectieve oplossing.

Dus kijken naar de hete zomers, dan is het het drinkwaternet wat het gevaar heeft om uiteindelijk in delen van het land stil te vallen. De rest van het jaar zou je het kunnen zien als een milieubelasting/kosten dingetje, maar volgens mij gaat het om het gevaar van stilvallen in de zomer.

Ik ben helemaal voor om een kostenverplaatsing te doen van minder rioolheffing en dat te verplaatsen naar waterkosten. Zo wordt het netto niet duurder, en is er toch een financiele prikkel.

Dan inhoudelijk. Douchen en wc doorspoelen blijft het grootste verbruik. De rest is de moeite niet waard, of je vaatwasser nou 5 of 10 liter gebruikt.
Wc's met regenwater doorspoelen is relatief simpel als je het leidingwerk open hebt. En zouden mensen ook wel gaan doen als water substantieel iets kosten.
Met douchen kunnen kleine besparingen relatief makkelijk behaald worden (met zuinige douchekop e.d.) maar de grote klappers ala een recycle douche zijn erg duur en verdienen zich in Nederland niet terug (ondanks dat je ook zeer veel energie bespaart). Dat vind ik echter wel iets om vanuit overheid te stimuleren, omdat het innovatie is en wat meer gemeengoed zou moeten worden (lees: veel betaalbaarder zou moeten worden)

Ach, een schrale troost is dat mensen echt wel actie gaan ondernemen als ze in een hete zomer hun drol niet weggespoeld krijgen omdat er geen waterdruk meer is :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:15:
Ik heb aan 1 jerrycan een tuinslang aan vastgemaakt zodat ik mijn hoge druk spuit op kan aansluiten. Dit verbruik ik dus voor het wassen van auto en 1x maand ramen en kozijnen afspuiten.
Is het zo'n grote jerrycan of heb je minder water nodig om de auto te wassen dan ik denk?

En heb je daar niet een extra waterpomp voor nodig?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:45
Volgens mij kom ik dan wel redelijk in de buurt...

Toevallig 3 weken geleden de rekening gekregen van vitens: 73 m3 aan water. Jaar daarvoor was het 69 m3.

Huishouden van 4 (2 kids van 4 en 6 die om de dag douchen of een bad nemen (Niet helemaal vol maar een laagje)

Verder douchen wij elke dag met een besparende douchekop Ik douche maar 3 minuutjes en mn vriendin zon 10.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zo 'supergoedkoop' is water ook niet trouwens, ik betaal 71 euro per drie maanden in Vlaanderen als tussentijdse aanrekening. Er staat helaas niet op hoe veel daarvan vastrecht is en het is ook niet gebaseerd op mijn daadwerkelijk gebruik (ik denk dat het gebaseerd is op de vorige eigenaar zelfs nog).

Ik ga dit weekend eens kijken wat mijn startwaterstand was en wat ik per dag verbruik :) Ik heb het voor stroom en gas wel gedaan, maar voor water niet. En als het meer is dan ik dacht ga ik mijn ecodouchekop opzoeken in de garage (de douchekop die er nu hangt zat in mijn huis zoals ik het kocht). Maar eigenlijk denk ik dat het wel meevalt. We douchen niet zo lang.

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 18-12-2020 10:07 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Mistraller schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 01:49:
[...]
Volgens mij gaat het natriumhypochloriet toch echt een reactie aan met het ijzer, en als ik het goed heb volgens deze chemische reactie. Vormt dus ijzeroxide oftewel roest+zout. Zelfs RVS mag in zwembaden niet meer gebruikt worden door chloor aantasting.

Maar goed. Kalk is WIT en is dus op zichzelf niet de oorzaak van bruine vlekken. En de temperatuur van water zal geen chemische of organische reactie opwekken op zichzelf.

De smurrie in je dakgoot is verder aangewaaid zand en grit dat van je pannen af komt, aangevuld met aangewaaid en gegroeid organisch afval.

Maar goed, dit voegt inderdaad, net zoals de jouwe, bijzonder weinig toe aan het topic.
Hoewel we beide beetje offtopic dreigen te gaan, en ik ook niet wil verzanden in wellus nietus. Ge-OH toch even een reactie. immers je reageer serieus / gefundeerd

je herhaalt/bevestigd deels mijn verhaal alleen daarin kloppen een aantal zaken niet zegt mijn ervaring.
ik ga expres niet in details zodat we niet alsnog tever off-topic gaan.
over "water chemie" nodig ik je uit om in het zwembad topic daarover eventueel verder te discusiere, waar je ook terug kan lezen bv RVS en andere meuk in het water weldegelijk kan of niet kan.. en er zijn daar redelijk veel discussies en dus ook informatie te vinden erover.

Terug on-topic mijn doel was meer dat: Er diverse oorzaken en veroorzakers zijn dat Hemel Water opvang niet zo simpel en rendabel is gedacht word en er relatief veel meer redenen zijn om het niet te doen, om daarmee je kraanwater verbruik vanuit de waterleverancier te verminderen.

ik heb het diverse malen uitgerekend ik kom ongeveer uit op een kostenpost van 5 tot 10,- per m3 voor het gebruik van grijs water dat ik opvang ofzo. en dan is dat voorzichtig geschat.. op basis van ons huidig verbruik.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:57:
[...]

Is het zo'n grote jerrycan of heb je minder water nodig om de auto te wassen dan ik denk?

En heb je daar niet een extra waterpomp voor nodig?
Voor de hogedruk spuit gebruik ik een Jerrycan van 20 liter die ik op de hoge drukspuit aansluit. De jerrycan zit ik op een krukje van zo 60cm hoog zodat doormiddel van zwartekracht het water in de hogedrukspuit loopt. Vervolgens zet ik de hogedruk spuit aan en die gebruik ik dan als pomp.

Voor auto wassen gebruik ik zo 60 liter water.
(Ik ben erg royaal met water en ik vind zelf dat ook prima kan gezien om gratis opgevangen condens water gaat. Ook is het dat ik geen zin heb ik krassen van een zandkorreltje die in mijn was spons terecht is gekomen.)

Ramen maandelijks afspuiten zo 10 liter voor 4 raam partijen. Maar dit komt ook doordat de ramen al erg schoon zijn wanneer je dit maandelijks doet en de kozijnen in de was hebt staan.

Maar geloof zeker dat met minder water kan, maar zolang liters van dit condens water hebt per dag verbruik ik het liever dan dat ik het zo rechtstreeks het riool in laat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:42:
[...]

Voor de hogedruk spuit gebruik ik een Jerrycan van 20 liter die ik op de hoge drukspuit aansluit. De jerrycan zit ik op een krukje van zo 60cm hoog zodat doormiddel van zwartekracht het water in de hogedrukspuit loopt. Vervolgens zet ik de hogedruk spuit aan en die gebruik ik dan als pomp.

(Ik ben erg royaal met water en ik vind zelf dat ook prima kan gezien om gratis opgevangen condens water gaat. Ook is het dat ik geen zin heb ik krassen van een zandkorreltje die in mijn was spons terecht is gekomen.)

Ramen maandelijks afspuiten zo 10 liter voor 4 raam partijen. Maar dit komt ook doordat de ramen al erg schoon zijn wanneer je dit maandelijks doet en de kozijnen in de was hebt staan.

Maar geloof zeker dat met minder water kan, maar zolang liters van dit condens water hebt per dag verbruik ik het liever dan dat ik het zo rechtstreeks het riool in laat lopen.
Dat is wel interessant als de hogedrukspuit dat er doorheen trekt, dan ga ik een ander kraantje op mijn regenton zetten waar ik de tuinslang op kan aansluiten (en die kan op mijn hogedrukspuit). Ik moet alleen wel een filter ergens hebben dan dan er geen zand of bladeren door mijn hogedrukspuit gaan :)

Dan kan ik met regenwater mijn auto wassen, het dak van de veranda in de lente schoonmaken, de schutting, de tegels. Ik moet alleen even kijken hoe vol hij zit en wanneer er regen voorspelt is dan, maar in de lente regent het superveel.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 18-12-2020 11:16 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Marzman,

Bij hogedruk spuit zal ik wel heel voorzichtig zijn met vervuiling. Zover ik weet is de pomp van een hogedrukspuit niet bestand tegen zand.
Ik vond dit via google.
https://www.kranzle.be/20...20weinig%20water%20krijgt.

Daar staat wel weer dat regenwater weer geen ijzer bevat wat vervolgens juist de levensduur verlengd van je hoge druk spuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:28:
@Marzman,

Bij hogedruk spuit zal ik wel heel voorzichtig zijn met vervuiling. Zover ik weet is de pomp van een hogedrukspuit niet bestand tegen zand.
Ik vond dit via google.
https://www.kranzle.be/20...20weinig%20water%20krijgt.

Daar staat wel weer dat regenwater weer geen ijzer bevat wat vervolgens juist de levensduur verlengd van je hoge druk spuit.
Op zich kan ik dat wel filteren denk ik, maar het komt van een plat dak samen met alle rommel die daar op kan blijven liggen :) Of de tuinslang bovenlangs in de ton hangen (met een filterstukje), ik lees op internet ook dat het al werkt als de slang gewoon in het water ligt.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al wat voor je gevonden.
https://www.vvs-online.nl...s-voor-hogedrukreinigers/

Het schijnt wel vaker te worden gedaan HD reiniger op waterton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:38:
Ik heb al wat voor je gevonden.
https://www.vvs-online.nl...s-voor-hogedrukreinigers/

Het schijnt wel vaker te worden gedaan HD reiniger op waterton.
Thanks. Er zijn zelfs mensen die water uit een slootje gebruiken met een hogedrukspuit (lijkt me niet bevordelijk, maar als je verder geen wateraansluiting hebt)

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 18-12-2020 11:42 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:06
Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:42:
[...]

In mijn vorige huis deed ik dat ook atijd, met een regenton van 220 liter, en dat ging perfect. Hogedrukspuit heeft immers de aanvoerdruk niet echt nodig. Met 1 ton van 220 liter kon ik precies het hele terras schoonspuiten :) en natuurlijk ook voor tal van andere zaken gebruikt. De ton stond ongeveer 40 cm hoog. Er paste een emmer onder de kraan.

Nu had ik wel een goed aanvoerfilter op de ton trouwens, dus het regenwater kwam al gefilterd in de ton.
https://www.dbcom.nl/regenwaterfilters.htm (de T33)

Verder zat de kraan iets boven de bodem (meeste tonnen hebben dat) dus eventueel toch nog aanwezig zand kan dan bezinken. En in zo'n ton heb je natuurlijk geen wervelingen want het staat stil.
(Wel afdekken uiteraard ivm vuil en muggenoverlast)

Onze huidige woning heeft meer zon op het terras dus sneller droog en dus minder algen aangroei. Ik gebruik de spuit dus nog maar heel weinig.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.