Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TWVerkuil
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2022
De afgelopen jaren hebben we zeer droge omstandigheden gehad. Dit zal met de klimaatveranderingen alleen maar toenemen. Om op een situatie met een drinkwater tekort voorbereid te zijn is de 50L huis challenge in het leven geroepen.
Het doel is om per persoon maximaal 50 liter water per dag te verbruiken in tegenstelling tot de huidige 120 liter.

Voor de liefhebber kunnen jullie ook deze LinkedIn groep joinen:
https://www.linkedin.com/groups/12486804/

[ Voor 13% gewijzigd door TWVerkuil op 16-12-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWVerkuil
Hallo mensen,

Wij zijn Tim en Floris en zijn laatstejaars studenten van de opleiding watermanagement op de Hogeschool Rotterdam. Voor het vak Prototyping moeten wij een product maken voor een opdrachtgever. Voor ons groepje is de opdrachtgever een drinkwaterbedrijf uit de randstad, die de wens heeft dat huizen in de toekomst 50 liter water per persoon verbruikt tegenover 120 liter(!) hedendaags. Om dit te bereiken wil het drinkwaterbedrijf van ons een tool die kan laten zien welke maatregelen er bestaan om dit te bereiken en welke er per gebruiker het best past. Voorbeelden van tools waar wij al aan gedacht hebben zijn bijvoorbeeld een digitale rekentool en een digitaal modelhuis met informatie. Wij willen graag de behoefte van jullie weten wat voor soort product jullie het liefst zouden zien met betrekking tot de informatievoorziening en voorlichting over de gepersonaliseerde waterbesparende maatregelen. Wij horen graag uw suggesties in de reacties!

[ Voor 3% gewijzigd door TWVerkuil op 17-12-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Het kan aan mij liggen hoor, maar ik moest 3 keer het verhaal lezen voordat ik snapte wat jullie willen weten.
Misschien kan je de vraag wat beter uitlichten, zodat men sneller kan helpen :)

EDIT:
Je zou een rekentool en digitaal huis kunnen combineren. Dus de gebruiker het jaarverbruik in laten vullen en zijn huis en gezinssamenstelling laten samenstellen. Dus type douche, bad aanwezig, hoeveel wasjes draaien per week etc. Als men niet weet wat ze in huis hebben, korte uitleg erbij hoe ze het kunnen achterhalen.

Vervolgens geeft het modelhuis aan waar en welk product het meeste water wordt gebruikt en waar te besparen valt met welke producten? Je kan er ook tips in verwerken zoals: doorspoelen met de kleine knop voor een kleine boodschap. Dit levert x liter sparing op?

[ Voor 60% gewijzigd door jorbit op 16-12-2020 14:38 ]

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:43

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Een product? Als in een..? slimme meter? of een praktische oplossing? Rekentools zijn er al genoeg, digitale modellen daarvanuit net zoveel, maar dat is toch niet echt insteek van prototyping?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:58
offtopic:
@jorbit komt door deze zin:
Om dit te bereiken wil Dunea van ons een tool die kan laten zien welke maatregelen er bestaan om dit te bereiken en welke er per gebruiker het best past.
Wij hebben de opdracht van Dunea gekregen om een tool te maken. Deze tool laat zien welke maatregelen het beste passen bij specifieke gebruikers.

en deze zin:

Wij willen graag de behoefte van jullie weten wat voor soort product jullie het liefst zouden zien met betrekking tot de informatievoorziening en voorlichting over de gepersonaliseerde waterbesparende maatregelen.

We zouden graag willen weten wat voor tool jullie graag zouden zien. Op welke manier zou de informatie over waterbesparende maatregelen het beste overkomen?

Wat in mij opkomt:
Een tool om te laten zien welke maatregelen hoeveel geld per jaar besparen (ben een gierige hollander he :P )
Een soort spel waarbij je punten krijgt als je minder water verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 15:28

Nullifiel

╞═══════╡

Tja, een rekentool, waarin je variabelen kunt opgeven. Hoeveel en welke variabelen is een afweging die je moet maken. Bijv. hoeveel persoons huishouden, hoeveel waterpunten, stortdouch / waterbesparend,huidige/historische waterverbruik, ...
Mensen moeten het natuurlijk wel weten, kunnen en willen opgeven.

En op basis van die input kijken wat er verbeterd/geoptimaliseerd kan worden, met als stimulans een weergave wat de verbeteringen op termijn bespaart aan geld, maar eventueel ook op gebied van milieu.

Dit visualiseren werkt natuurlijk (bijna) altijd beter.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Om eerlijk te zijn heb ik geen flauw benul van mijn verbruik. Ik weet het (ongeveer) per jaar, maar niet per dag, laat staan wat een douchebeurt kost en hoeveel water mijn (af)wasmachine gebruikt. Of hoeveel water ik mijn planten geef.

Ik denk dat een belangrijke stap gezet kan worden voor middel van inzicht en vergelijkingen. Hoe goed doe ik het ten opzichte van mijn peers?

Belangrijk is wel dat het eenvoudig te gebruiken is. De P1-poort op energiemeters gebruiken mensen nauwelijks, waardoor de verwachte besparingen niet gerealiseerd worden.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dit lijkt me meer hier thuis horen: (Af)studeeronderzoeken en -enquetes - post ze hier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Persoonlijk vind ik dit een beetje onzin, water is er genoeg in NL.

Misschien eens omdenken en iets verzinnen hoe we de wateroverlast die we in NL ook hebben op kunnen vangen en gebruiken tijdens droogte.
Als je iets verzint wat de mensen zelf thuis moeten doen werkt toch niet. Neem als voorbeeld de waterbesparings TV-spotjes die al 30 jaar op TV zijn. Dat heeft niet geholpen.
Enige wat echt helpt met besparen is dingen duurder maken, maar daar ben ik ook niet echt een voorstander van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:54

Dogooder

dus...

Zoals @Krisp ook al zeg. Maak iets om het verbruik inzichtelijk te maken. Net als energieleveranciers tegenwoordig doen.
Als je dan wil motiveren om minder te verbruiken kan vergelijking met andere huishoudens goed werken. En als laatste een beloning. Maar die beloning mag natuurlijk ook een digitaal plantje zijn wat dood gaat als jij te veel water verbruikt. Maak het een spelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
De oplossing is vrij simpel, geef iedereen subsidie op een regenton, waterstop op wc, waterbesparende douchekop en kraan. In het geheel gezien zijn de kosten voor water erg laag, dus daar let ik eigenlijk niet op, daar kun je ook iets aan doen, door bijvoorbeeld de kosten op je waterrekening exponentieel duurder te maken wanneer je boven de 50 liter per bewoner komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Waar komt die 120 liter per dag vandaan? Is dat het gemiddelde verbruik in NL?

Zojuist even op de laatste jaarrekening gekeken en wij zaten afgelopen jaar op 49 liter per dag per persoon.
Weliswaar een 5 persoonsgezin, waarvan 3 kinderen onder de 10 jaar. Dus verbruik zal wellicht nog wel wat stijgen, maar meer dan verdubbelen... dat betwijfel ik toch zeer..

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWVerkuil
Hallo allemaal,

Dank voor alle reacties in zo'n korte tijd. Zoals jullie zelf al aangeven zijn er tientallen verschillende maatregelen die genomen kunnen worden om een huis 'waterbesparend' te maken. Echter zijn veel toepassingen vrij prijzig en ingrijpend. Er zijn mogelijkheden om de regenpijp af te koppelen op een bassin en dit water te filteren om te gebruiken als douch, bad, wasmachine, toilet en vaatwasser water. Kortom met de technische innovaties kunnen we morgen een ultra zuinig huis bouwen.

Dit is in de perfecte situatie waar geld geen rol speelt en de ruimte in het huis nog vrij in te delen is. Wij willen daarom meer bewustzijn creëren door een online platform met context, producten, verbruik calculator en ook een tool waarmee je op basis van jouw behoefte (comfort? regenwater gebruiken? budget?) maatregelen worden aangedragen.

@Memphisto Dit is inderdaad het totale drinkwaterverbruik van huishoudens in NL gedeeld door het aantal inwoners. Hier een plaatje ter verduidelijking

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdN_yLbNCpClIOvwJOA7fu0n3AA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SXhAF2zBVwkfWbAokor59j9M.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nullifiel

Nullifiel

╞═══════╡

Je kan natuurlijk ook bij hun concurrenten (af)kijken.
Mijn waterleverancier heeft bijv. zoiets: https://www.hoeveelzoveel.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:33

H12

Die 120l/p/dag wordt al jaren/decennia aangehouden om de riolering op te dimensioneren. Het gemiddelde verbruik is volgens mij de laatste jaren al aan het dalen en ligt meer omstreeks de 107 l/p/dag (Waternet in 2016). Directe edit, misschien ook niet, Vitens geeft nog heel simpel 120l/p/dag aan en verwacht zelfs een stijging (bron). He, echt waar, zijn we zoveel meer zwembaden/regendouches/jacuzzi's gaan gebruiken.

Voor jullie uitwerking moet het voor iedereen bruikbaar zijn en gaat dat het makkelijkst met directe bewustwording en de gevolgen, water is te goedkoop en ik denk dat veel mensen zicht geen zorgen maken over de link van drinkwater-grondwater-oppervlaktewater-ecosysteem(en RWZI). En die bewustwording creëer je, zoals dus al blijkt, niet met een website of spotje (wij zaten vorig jaar op 46l/p/dag en verbruiken/besparen heel bewust).
Heel simpel zou je sensoren in iedere leiding/eindpunt kunnen plaatsen en dan een groot dashboard in de woonkamer. Je verbruikt nu ....l/s door te ...., dat kost €.... en dat is vandaag al ...m³. Dit is ....% boven je target.
De waterprijs 500% verhogen zou ook al helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel

Nullifiel

╞═══════╡

Memphisto schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:46:
Waar komt die 120 liter per dag vandaan? Is dat het gemiddelde verbruik in NL?

Zojuist even op de laatste jaarrekening gekeken en wij zaten afgelopen jaar op 49 liter per dag per persoon.
Weliswaar een 5 persoonsgezin, waarvan 3 kinderen onder de 10 jaar. Dus verbruik zal wellicht nog wel wat stijgen, maar meer dan verdubbelen... dat betwijfel ik toch zeer..
Ik ga wat gemiddelden betreft vaak aardig mee met de kudde, zo ook wat waterverbruik betreft besef ik dan net. Kijkend naar mn jaarverbruik, zitten we hier gemiddeld per persoon op inderdaad ongeveer 120L per dag.
Flink meer dan verwacht :X

Moet wel zeggen dat dit in niet-corona-tijden wel wat lager zal zijn. Ik werk al sinds maart full time thuis en mijn vriendin is een hele periode bij huis geweest.
En met klussen aan de keuken en CV-installatie is er ook wel flink wat water doorheen gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:13

Yucon

*broem*

Ernemmer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:33:
Persoonlijk vind ik dit een beetje onzin, water is er genoeg in NL.
Zo heb ik er ook lang over gedacht, maar dat gaat voorbij aan het feit dat dat water diep uit de grond komt en niet voldoende gecompenseerd wordt door regen. Die wordt namelijk vaak zo snel mogelijk naar de rivieren afgevoerd.

Dat gezegd hebbende is makkelijk haalbare besparing een prima idee. Maar voor de ingewikkeldere besparingen kun je misschien beter inzetten op het in de tuinen laten bezinken van schoon afvalwater en regenwater. Dat gaat nu te vaak ook het riool in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
Yucon schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:16:
[...]

Zo heb ik er ook lang over gedacht, maar dat gaat voorbij aan het feit dat dat water diep uit de grond komt en niet voldoende gecompenseerd wordt door regen. Die wordt namelijk vaak zo snel mogelijk naar de rivieren afgevoerd.
Daarom ook de tegeltax voor betegelde tuinen. Als je zelf het hemelwater snel afvoert moet je er extra voor betalen voor het winnen ervan.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

LordSinclair schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:26:
[...]

Daarom ook de tegeltax voor betegelde tuinen. Als je zelf het hemelwater snel afvoert moet je er extra voor betalen voor het winnen ervan.
Oja, direct belasting heffen *O*

Tegels maken niets uit, als er tenminste maar geen afvoerputje is. Ik durf er geen percentages aan te hangen maar het is in ieder geval niet heel ongebruikelijk om er geen te hebben. Meestal loopt het gewoon het zand naast de tegels in.

Ik dacht meer aan regenpijpen die op de riolering uitkomen. Als je die afkoppelt en via een bezinkbak (= gewoon een kuil met zand of grind) in de tuin laat uitkomen win je ook flink wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 09:25
Het is totaal niet interessant om je daarmee bezig te houden. Water is veel te goedkoop om op te bezuinigen. Als je echt iets wilt doen, dan zouden alle huizen snel een slimme watermeter moeten krijgen, dat is de enige manier waarop mensen inzicht kunnen krijgen. Maar inzicht is 1, besparen is andere koek.

Ik heb zelfs wel eens gedacht aan een berichtje na een douchebeurt. Aangezien mijn kinderen de neiging hebben om lang te douchen. Je zou met Home Automation die de slimme meters uitleest, na elke douchebeurt een berichtje kunnen versturen: deze douchebeurt kostte EUR ... aan water en gas. Maar dan moet je ook nog weten wie er douchte en of er niet in huis nog iets anders bezig was wat water gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Yucon schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:58:
[...]

Oja, direct belasting heffen *O*
Dan doen we het anders. Dan maken we de waterprijs duurder en geven we iedereen subsidie die positief bijdraagt aan het grondwaterpijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

LordSinclair schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:08:
[...]

Dan doen we het anders. Dan maken we de waterprijs duurder en geven we iedereen subsidie die positief bijdraagt aan het grondwaterpijl.
Subsidie? Nee dank je. Niet nog meer rondpompen van geld. Van die onzin word een compleet ambtenaren legioen in stand gehouden. Samen met dat toeslagen geleuter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

PhilipsFan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:02:
Het is totaal niet interessant om je daarmee bezig te houden. Water is veel te goedkoop om op te bezuinigen. Als je echt iets wilt doen, dan zouden alle huizen snel een slimme watermeter moeten krijgen, dat is de enige manier waarop mensen inzicht kunnen krijgen. Maar inzicht is 1, besparen is andere koek.

Ik heb zelfs wel eens gedacht aan een berichtje na een douchebeurt. Aangezien mijn kinderen de neiging hebben om lang te douchen. Je zou met Home Automation die de slimme meters uitleest, na elke douchebeurt een berichtje kunnen versturen: deze douchebeurt kostte EUR ... aan water en gas. Maar dan moet je ook nog weten wie er douchte en of er niet in huis nog iets anders bezig was wat water gebruikte.
Ik zou eigenlijk wel een tijdklok op de warmwatertoevoer willen zetten. En dat is serieus. Met een waarschuwingslampje 1 minuut voor het einde.

Het gaat dan niet perse om van de 4 minuten 3 minuten te gaan. Maar als je al 15 minuten naar de helft kunt terugschroeven is dat een flinke winst.

Samen met waterbesparende stortbakken. Het huidige systeem werkt stom; ze staan standaard op standje verspilling en je moet op een knop drukken om zuiniger te zijn. (= stoppen met spoelen). Dat moet precies andersom. Standaard een kleine spoeling en een extra knop indrukken als ehm 'omstandigheden dat vereisen' :+

Ik hoop dat ik niemand teleurstel dat de belastingsmogelijkheden met deze oplossingen maar beperkt zijn })

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 16-12-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

50 liter? Volgens mij zitten we daar wel onder. Een regenton voor de tuin en dingen schoon te maken scheelt al veel. Toiletten hebben waterbesparende stortbakken, we douchen niet superlang. Nieuwe afwas en vaatwasmachine.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Marzman schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:16:
Een regenton voor de tuin en dingen schoon te maken scheelt al veel.
Denk je dat? Doe voor de lol eens een gok hoeveel liter je per jaar bespaart? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:31
120 liter? Wij gebruiken gemiddeld 7 kuub in de maand, gezin met 2 kids. Dat is dus 58 liter pppd. Daar doen we verder geen enkele moeite voor; we hebben wel bespaarknop op het toilet en niemand heeft zin om de zooi in de badkuip op te ruimen, dus we douchen altijd. Autowassen gebeurt met water uit de waterton (ter voorkoming van kalkvlekken) en voor de tuin hebben we een puls.
Alleen in mei zitten we altijd op 10 kuub omdat dan 3 kuub voor het zwembad nodig is. Voor nog geen drie euro maandenlang lol in de tuin. :*)

Btw volgens onze waterleidingmaatschappij gebruikt een gemiddeld gezien 100kuub per jaar. Dus maar net iets meer dan wij. Wat dus vér onder die genoemde 120 liter zit, want dat zou 175 kuub per jaar zijn.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:19
PhilipsFan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:02:
. Als je echt iets wilt doen, dan zouden alle huizen snel een slimme watermeter moeten krijgen, dat is de enige manier waarop mensen inzicht kunnen krijgen.
Ja want met de slimme stroommeter ging iedereen ook ineens minder stroom verbruiken..

Wij zijn met 2 personen, laatste factuur was 65m3, dus 89liter per persoon per dag. Dat is riant onder het gemiddelde.

[ Voor 14% gewijzigd door No Hands op 16-12-2020 17:02 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWVerkuil
Wat ik uit de reacties begrijp is dat het sentiment om meer water te besparen niet echt gedragen wordt. De meeste van jullie hebben al een lager waterverbruik zonder aanpassingen en anderen hebben nog niet echt inzicht.

Ik denk dat het meer inzichtelijk maken van het waterverbruik met slimme meters, net als bij elektriciteit, een goede stap voorwaarts zou zijn. Het lastige alleen is dat het water in Nederland zo goedkoop is dat het niet triggered om daar direct iets mee te doen, want er is immers als genoeg gezeik rondom gas en elektriciteit.
Momenteel moet het meer een principieel ding zijn denk ik, net als het 'groene stroom' verhaal. Meer betalen voor hetzelfde, maar wel met de gedachte dat het beter is voor de wereld. Op dit moment kost een waterbesparend huis geld en in verhouding te veel in vergelijking met het drinkwater uit de kraan.

Het drinkwaterbedrijf heeft aangegeven dat er ook kansen zijn voor de consumenten. Als het drinkwaterbedrijf minder hoeft te investeren in de infrastructuur en zuiveringsinstallatie, er ook financieel middelen vrijkomen om de consument tegemoet te komen in de kosten die gemaakt worden. @H12 ik ben het met je eens dat gepersonaliseerde data veel beter werkt en het drinkwaterbedrijf is ook bereid om hier in mee te denken.

Alleen blijft het toch eigenlijk belachelijk dat wij ons drolletje wegspoelen met drinkwater? Probeer dat maar eens wijs te maken aan iemand die in een land woont waar drinkwater wel schaars is.

- Ik zou graag van jullie willen weten wat jullie ertoe zou zetten om water te gaan besparen?
- Is behoud van comfort van belang (upfall shower vs. waterbesparende douchekop met zwakkere straal)?
- Als je zou gaan besparen, hoe zou je dit dan gaan doen mbt het zoeken van de juiste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 09:25
No Hands schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:58:
[...]

Ja want met de slimme stroommeter ging iedereen ook ineens minder stroom verbruiken..
Je quote selectief, want ik zei meteen al dat inzicht stap 1 is, maar besparen veel moeilijker. Besparen op water kan eigenlijk alleen door een zuinige stortbak en korter douchen. Je zou nog wat kunnen besparen met een zuinige wasmachine en vaatwasser, maar mijn ervaring is dat die zuinige apparaten vaak de boel niet schoon krijgen of zelf vervuild raken en dus vaker moeten draaien (en daarmee de besparing teniet doen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

TWVerkuil schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:08:
Wat ik uit de reacties begrijp is dat het sentiment om meer water te besparen niet echt gedragen wordt. De meeste van jullie hebben al een lager waterverbruik zonder aanpassingen en anderen hebben nog niet echt inzicht.

Ik denk dat het meer inzichtelijk maken van het waterverbruik met slimme meters, net als bij elektriciteit, een goede stap voorwaarts zou zijn. Het lastige alleen is dat het water in Nederland zo goedkoop is dat het niet triggered om daar direct iets mee te doen, want er is immers als genoeg gezeik rondom gas en elektriciteit.
Momenteel moet het meer een principieel ding zijn denk ik, net als het 'groene stroom' verhaal. Meer betalen voor hetzelfde, maar wel met de gedachte dat het beter is voor de wereld. Op dit moment kost een waterbesparend huis geld en in verhouding te veel in vergelijking met het drinkwater uit de kraan.

Het drinkwaterbedrijf heeft aangegeven dat er ook kansen zijn voor de consumenten. Als het drinkwaterbedrijf minder hoeft te investeren in de infrastructuur en zuiveringsinstallatie, er ook financieel middelen vrijkomen om de consument tegemoet te komen in de kosten die gemaakt worden. @H12 ik ben het met je eens dat gepersonaliseerde data veel beter werkt en het drinkwaterbedrijf is ook bereid om hier in mee te denken.

Alleen blijft het toch eigenlijk belachelijk dat wij ons drolletje wegspoelen met drinkwater? Probeer dat maar eens wijs te maken aan iemand die in een land woont waar drinkwater wel schaars is.

- Ik zou graag van jullie willen weten wat jullie ertoe zou zetten om water te gaan besparen?
- Is behoud van comfort van belang (upfall shower vs. waterbesparende douchekop met zwakkere straal)?
- Als je zou gaan besparen, hoe zou je dit dan gaan doen mbt het zoeken van de juiste oplossing?
Je lijkt er een principekwestie van te maken. Als een euro die in waterbesparing geinvesteerd wordt minder milieuwinst oplevert dan een euro in (random voorbeeld) zonnepanelen, waarom zou je dan die waterbesparing pushen?

Het voorbeeld van de regenton hierboven was wel interessant. Ik ben van mening dat dat vrijwel geen zoden aan de dijk zet. Zo'n ton kan niet meer dan z'n inhoud bevatten. Je hebt het water met name in droge perioden nodig dus dat zijn ook de momenten dat zo'n ton compleet leegraakt zonder bijgevuld te worden.. dat betekent dus dat je per jaar pak hem beet 4 volle regentonnen aan water uitspaart. Dat is best behoorlijk weinig terwijl zo'n ton relatief duur is. Vervolgens zie je vaak dat mensen in hun hoofd de door hun genomen maateregelen bij elkaar optellen bij het bepalen of ze nog meer willen doen. Dan snij je jezelf dus behoorlijk in de vingers als daar allemaal nauwelijks milieutechnisch renderende dingen tussen zitten. Zoiets als 'ach ik kan toch wel op vliegvakantie. Het is maar 1x per jaar, en ik breng tenslotte ook m'n glas al naar de glasbak'.

Dus begin eens met goed uit te leggen waarom die waterbesparing een goed idee zou zijn? :)

De waterkosten zijn al onwaarschijnlijk laag. Het waterbedrijf heeft dus ook vrijwel geen mogelijkheden om consumenten significant tegemoet te komen. Daarmee is dat ook direct al geen trigger meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 16-12-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 09:43

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

TWVerkuil schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:08:

Afgelopen jaar 103m3 verbruikt, dat is op 1,5m3 precies bij de 50m3 per jaar.

Dus simpel gezegd op je vragen: niets? :P Ik zit al op de 'gewenste' quotum.

Echter, dit gaat nu juist weer flink omhoog, omdat ik nu juist (flink) ga besparen op drank, ipv bronwater of 'water met een smaakje' in de winkel te kopen, drink ik nu hoofdzakelijk gewoon kraanwater met een smaakje, tegenstrijdig met doel om minder water te gebruiken, maar factor 10 grotere besparing (goed, dat is als het tegenzit max 1m3 per jaar, maar gaat om principe :P).

Besparen doe je niet zonder investering, kan je investeringen lang en breed verdedigen, gros van de mensen kijkt gewoon naar kosten vs uitgaven. 400 euro extra voor een WC die mij 20m3 per jaar bespaard? 0,0 waard. Onder zo'n miezerig straaltje te gaan staan voor 30 euro per jaar? Denk je zelf. Klinkt kortzichtig, maar genoeg mensen die ik zo hoor praten.

Ik heb nooit begrepen waarom WC water 'schoon' water moet zijn, misschien het risico dat er honden/katten uit drinken? Waarom niet gewoon douchwater of regenwater? Geen idee, ergens zal wel iemand het idee hebben bedacht dat zoiets niet mag/kan/hoort/zou moeten. Iets wat je ook bijna nergens thuis ziet, wandurinoir, die gebruiken volgens mij de helft bij een kleine beurt, openbare toilets staan er vol mee maar thuis is het maar hopen dat ze de 'stopknop' of 'ecoknop' op de WC gebruiken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWVerkuil
@Yucon Het is inderdaad lastig. Vooralsnog is het aandeel drinkwater dat verbruikt wordt door ons consumenten maar een klein deel van de totale watervoorraad van NL. Het waterbesparend zal voornamelijk voor onszelf zijn aangezien de aanhoudende droge periodes en ontoereikende bijvulling van het grondwater in de natte periodes ertoe leiden dat de drinkwaterbedrijven moeite hebben om ons met water te voorzien. Let wel, dit speelt voornamelijk in de randstadgebieden waar de bevolkingsgroei aanzienlijk toeneemt in tegenstelling tot de meer landelijke gebieden.

De regenton is een bekende maatregel en doet naast waterbesparing veel meer. Het vertraagt namelijk ook de afvoer van het regenwater op het riool, waardoor we bij extreem natte periodes minder snel natte voeten krijgen. Nogmaals dit geldt alleen voor stedelijke gebieden, aangezien daar de infiltratiecapaciteit lager is door de verharding. Zoals in het overzicht ziet wordt hier de tuin niet meegerekend.

De investeringen die het drinkwaterbedrijf moet doen in de infra en waterzuivering zijn juist zeer fors (capaciteit moet de komende decennia verdubbeld worden). Ik denk dat er wel een incentive gegeven kan worden als het verbruik wordt gemeten per periode en alles wat boven de 50 liter p.p.d. uitkomt, 500% duurder wordt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Als je kijkt hoeveel water er nodig is voor de veeteelt/landbouw dan heeft het eigenlijk niet echt zin om thuis moeilijk te gaan doen met waterbesparing, als het gaat om zoetwater dan.
Onderzoekers van de Universiteit Twente hebben het complete waterverbruik van vleeskoeien op een rij gezet. Voor de productie van 100 gram rundvlees is 1.540 liter water nodig, is de uitkomst van hun studie.
Wat ik wel belachelijk vind is bijvoorbeeld de tuin sproeien met drinkwater, en daar is inderdaad met hemelwateropvang bijvoorbeeld veel in te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:19
TWVerkuil schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:32:
@Yucon Het is inderdaad lastig. Vooralsnog is het aandeel drinkwater dat verbruikt wordt door ons consumenten maar een klein deel van de totale watervoorraad van NL. Het waterbesparend zal voornamelijk voor onszelf zijn aangezien de aanhoudende droge periodes en ontoereikende bijvulling van het grondwater in de natte periodes ertoe leiden dat de drinkwaterbedrijven moeite hebben om ons met water te voorzien. Let wel, dit speelt voornamelijk in de randstadgebieden waar de bevolkingsgroei aanzienlijk toeneemt in tegenstelling tot de meer landelijke gebieden.
Als we er gewoon voor zorgen dat al het regenwater in de grond komt in plaats van riolen, dat lijkt me al een goed begin. Dus tegeltax voor voor en achtertuinen.
De regenton is een bekende maatregel en doet naast waterbesparing veel meer. Het vertraagt namelijk ook de afvoer van het regenwater op het riool, waardoor we bij extreem natte periodes minder snel natte voeten krijgen. Nogmaals dit geldt alleen voor stedelijke gebieden, aangezien daar de infiltratiecapaciteit lager is door de verharding. Zoals in het overzicht ziet wordt hier de tuin niet meegerekend.
Een regenton is meestal zinloos. Als ie vol is is ie vol en er komt pas besparing/voordeel uit als ie afgetapt wordt. Dus tuin ermee water geven, de auto wassen, etc. Dat doet bijna niemand. Het vertraagd ook geen regenwater met het riool inkomen. Daarvoor moeten alle tonnen voor elke regenbui eerst snel leeggetapt worden.
De investeringen die het drinkwaterbedrijf moet doen in de infra en waterzuivering zijn juist zeer fors (capaciteit moet de komende decennia verdubbeld worden). Ik denk dat er wel een incentive gegeven kan worden als het verbruik wordt gemeten per periode en alles wat boven de 50 liter p.p.d. uitkomt, 500% duurder wordt ?
het enige wat mensen op verbruik laat letten is dat verbruik onbetaalbaar maken. Gas wordt duur, dus mensen gaan isoleren. Maak water maar 2 keer zo duur, dan wordt het een heel ander idee als je met kraanwater je gazon gaat staan besproeien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
sjaakwortel schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:41:
Wat ik wel belachelijk vind is bijvoorbeeld de tuin sproeien met drinkwater, en daar is inderdaad met hemelwateropvang bijvoorbeeld veel in te winnen.
Probleem is wel dat het sproeien juist nodig is als het niet regent en dan zet zo'n ton van 100 liter niet heel veel zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Ik denk dat mensen er pas naar gaan kijken als het (bijna) rendabel is. Zolang water nog zo goedkoop wordt aangeboden zal niemand dit doen. Dus misschien als we deze investeringen terugzien in de rekening dat men er wat aan gaat doen.

• TWVerkuil
Goedemorgen allemaal,

Nogmaals dank voor alle geleverde input. Ik heb even alle input in een grafiekje gezet om te kijken waar nou de behoefte ligt. Opvallend is dat jullie het duurder maken van het drinkwater als goed werkende oplossing zien en dat een verbruik-dashboard (dmv slimme meters) daarbij kan helpen. Het gebruik van regenwaterzuivering (afkoppelen van regenpijp en waterfilter) wordt niet echt genoemd als oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ng6l2cchfMpcoAmcnZtmHVZIYzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IXEZ7B9yYqIA2CwKKc9AHFoO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door TWVerkuil op 17-12-2020 08:32 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wie zegt dat er een behoefte is? Misschien vinden mensen het wel prima zo.

Ik hoef geen pisbak aan de muur in plaats van een normaal toilet, ik hoef geen tijdklok op mijn douche (dat doe je maar lekker op de camping), drinkwater duurder maken zal er alleen voor zorgen dat minima nog minimaler worden en helemaal geen cent meer overhouden, rekentools zijn handig maar houden alleen rekening met ideale situaties.

Bewustwording is deel 1 van de oplossing. Andere oplossingen moeten in ieder geval geen geld gaan kosten anders voeren de Hollanders dat toch niet uit. Zuinig, weet je nog?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

sypie schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:45:
Wie zegt dat er een behoefte is? Misschien vinden mensen het wel prima zo.

Ik hoef geen pisbak aan de muur in plaats van een normaal toilet, ik hoef geen tijdklok op mijn douche (dat doe je maar lekker op de camping), drinkwater duurder maken zal er alleen voor zorgen dat minima nog minimaler worden en helemaal geen cent meer overhouden, rekentools zijn handig maar houden alleen rekening met ideale situaties.

Bewustwording is deel 1 van de oplossing. Andere oplossingen moeten in ieder geval geen geld gaan kosten anders voeren de Hollanders dat toch niet uit. Zuinig, weet je nog?
Je kan natuurlijk wel met meerdere tarieven of schalen gaan werken, dat grootverbruikers meer betalen.

Van de andere kant denk ik dat er meer winst te behalen valt bij de kleding en vleesindustrie dan bij de consument.

/▌

• TWVerkuil
@sypie Ik ben het inderdaad met je eens dat de behoefte voor waterbesparing vrij laag is. Bewustwording is de logische stap, maar op welke manier krijgen we dat dan voor elkaar ?

Moeten nieuwe huizen al waterbesparend ready worden gerealiseerd voor verkoop/verhuur? incl. dashboard dat het dagelijkse verbruik bijhouden? Drinkwaterprijs per gebruikersschaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Ontzie daarin de overheid en gemeentes zelf ook niet. Hier in mijn dorp heeft men onlangs het hele centrum tot de laatste centimeter voorzien van steen.

Wat betreft verbruikscijfers van *iets* vind ik altijd wel dat je naar de footprint van mensen moet kijken en niet naar 1 metertje op 1 bepaalde locatie. Zo is het nogal makkelijk voor iemand die 3x per week baantjes gaat trekken in het zwembad (mits dat open zou zijn) om zijn verbruik lager in te schatten, want dan douche je dus buitenshuis en je hebt ook een aandeel in de zwembad liters. Zo ook momenteel het verschil tussen thuiswerkers en mensen die nog op het werk zijn.

---------------

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mistraller schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:41:
[...]

Ontzie daarin de overheid en gemeentes zelf ook niet. Hier in mijn dorp heeft men onlangs het hele centrum tot de laatste centimeter voorzien van steen.

Wat betreft verbruikscijfers van *iets* vind ik altijd wel dat je naar de footprint van mensen moet kijken en niet naar 1 metertje op 1 bepaalde locatie. Zo is het nogal makkelijk voor iemand die 3x per week baantjes gaat trekken in het zwembad (mits dat open zou zijn) om zijn verbruik lager in te schatten, want dan douche je dus buitenshuis en je hebt ook een aandeel in de zwembad liters. Zo ook momenteel het verschil tussen thuiswerkers en mensen die nog op het werk zijn.
Ja als je op het werk naar het toilet gaat scheelt veel, en als je douchet bij het zwembad of de sportclub scheelt dat. Maar ze willen ook dat je een tuin hebt ipv tegels ivm regenwater en dat kost ook weer water, tegels hoef je geen water te geven ;) )

/▌

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als het aandeel drinkwater dat door consumenten verbruikt wordt relatief klein is, waarom kom je dan bij mij als consument aan m'n kop zeiken? Welke beparingen kunnen de daadwerkelijke grootverbruikers realiseren en hoe worden die aangesproken?
Door de rekening en ongemak van energiebesparingen/vergroening eenzijdig bij de consument te leggen creëer je geen draagvlak.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

TWVerkuil schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:00:
@sypie Ik ben het inderdaad met je eens dat de behoefte voor waterbesparing vrij laag is. Bewustwording is de logische stap, maar op welke manier krijgen we dat dan voor elkaar ?

Moeten nieuwe huizen al waterbesparend ready worden gerealiseerd voor verkoop/verhuur? incl. dashboard dat het dagelijkse verbruik bijhouden? Drinkwaterprijs per gebruikersschaal?
Even bot gezegd: op een paar weken in de zomer na, maakt het geen zak uit hoeveel drinkwater er verbruikt wordt. In de zomer mag er best een boetetarief komen voor mensen die denken de tuin te moeten sproeien 24/7, of die een zwembad op gaan zetten als er wordt gewaarschuwd voor droogte.
Alleen moet je oorzaak-gevolg dan wel duidelijker koppelen, en niet pas na een jaar gaan bekijken of er bijbetaald moet worden. Real-time monitoren, en grootverbruikers tijdens droogte gelijk een incasso dezelfde week.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Yucon

Yucon

*broem*

LordSinclair schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:10:
[...]

Probleem is wel dat het sproeien juist nodig is als het niet regent en dan zet zo'n ton van 100 liter niet heel veel zoden aan de dijk.
Als je iets met opvangen en gebruiken doet is doorspoelen van het toilet logischer. Daarvan is de vraag namelijk gelijker over het jaar verdeeld. En het is nog niet eens zo vreselijk lastig toe te passen als je het in een verbouwing meeneemt.

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 17-12-2020 10:11 ]

• Mistraller
Jeroenneman schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:01:
[...]

Even bot gezegd: op een paar weken in de zomer na, maakt het geen zak uit hoeveel drinkwater er verbruikt wordt. In de zomer mag er best een boetetarief komen voor mensen die denken de tuin te moeten sproeien 24/7, of die een zwembad op gaan zetten als er wordt gewaarschuwd voor droogte.
Alleen moet je oorzaak-gevolg dan wel duidelijker koppelen, en niet pas na een jaar gaan bekijken of er bijbetaald moet worden. Real-time monitoren, en grootverbruikers tijdens droogte gelijk een incasso dezelfde week.
Een boetetarief voor een zwembad gaat niet werken. Als ik in plaats van 3 euro 15 euro moet betalen om dat zwembadje vol te krijgen, dan gaat het op een hete dag alsnog gevuld worden hoor. Ga maar na, die mensen die dat op een hete dag pas doen, die hebben net á 200 euro een zwembad gekocht, dan kan dat bedrag voor het water zelf er ook nog wel bij.
En dat is dan heel leuk, die extra euro's, maar daar vul je de watertekorten niet mee aan.

Als je een iets grotere tuin hebt dan sla je gewoon een puls. Ga maar controleren wie er zelf grondwater oppompt of niet... ondoenlijk. Bij ons zat dat die pomp er toen we het huis kochten; ding levert 4x zoveel water dan er max uit de kraan komt. We zetten hem wel bewust in; niet elke hete dag, en pas na zonsondergang.
We hebben het voor het zwembad ook nog geprobeerd, maar dan ben je een heleboel chemicaliën verder voordat het water ontdaan is van alle ongewenste stofjes, da's ook niet de way to go.

Hier in de gemeente was ooit de rioolwaterheffing gekoppeld aan het waterverbruik. Om onbegrijpelijke redenen zijn ze daarmee gestopt. Dat vond ik namelijk best een goede reden om bewust te verbruiken.

---------------

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mistraller schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:17:
[...]

Een boetetarief voor een zwembad gaat niet werken. Als ik in plaats van 3 euro 15 euro moet betalen om dat zwembadje vol te krijgen, dan gaat het op een hete dag alsnog gevuld worden hoor. Ga maar na, die mensen die dat op een hete dag pas doen, die hebben net á 200 euro een zwembad gekocht, dan kan dat bedrag voor het water zelf er ook nog wel bij.
En dat is dan heel leuk, die extra euro's, maar daar vul je de watertekorten niet mee aan.

Als je een iets grotere tuin hebt dan sla je gewoon een puls. Ga maar controleren wie er zelf grondwater oppompt of niet... ondoenlijk. Bij ons zat dat die pomp er toen we het huis kochten; ding levert 4x zoveel water dan er max uit de kraan komt. We zetten hem wel bewust in; niet elke hete dag, en pas na zonsondergang.
We hebben het voor het zwembad ook nog geprobeerd, maar dan ben je een heleboel chemicaliën verder voordat het water ontdaan is van alle ongewenste stofjes, da's ook niet de way to go.

Hier in de gemeente was ooit de rioolwaterheffing gekoppeld aan het waterverbruik. Om onbegrijpelijke redenen zijn ze daarmee gestopt. Dat vond ik namelijk best een goede reden om bewust te verbruiken.
Met boete bedoel ik dan ook niet een lullige 15 euro. Maar als je verbruik tov normaal opeens verdubbelt, terwijl er wordt gewaarschuwd voor droogte, dan mag je flink dokken wat mij betreft. Eerder richting de 250 euro boete.

Mensen stoppen pas met ongewenst gedrag als ze het voelen in de portemonnee.

Kun je wel weer investeren in overcapaciteit.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Voor echt sproeien wel, maar voor plaatselijk water geven aan de planten kom ik met een ton van 220 liter toch een eind (na een regenbui zit die weer vol). Ik heb nog gekeken voor zo'n 1000 liter ding maar die was net 5 cm breder dan het paadje naast mijn veranda.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 16:13
TWVerkuil schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:31:
Goedemorgen allemaal,

Nogmaals dank voor alle geleverde input. Ik heb even alle input in een grafiekje gezet om te kijken waar nou de behoefte ligt. Opvallend is dat jullie het duurder maken van het drinkwater als goed werkende oplossing zien en dat een verbruik-dashboard (dmv slimme meters) daarbij kan helpen. Het gebruik van regenwaterzuivering (afkoppelen van regenpijp en waterfilter) wordt niet echt genoemd als oplossing.

[Afbeelding]
oei, dit voelt aan als de idiote contra productieve klote politieke invulling.

als ik lees: word er gezegd dat water zo goedkoop is dat het gewoon lastig is om regentonnen/opslag of andere oplossingen te kunnen financieren, en dan word er van gemaakt het moet duurder want dat willen jullie.

als ik lees: word er gezegd, slimme meters, geen hond die er echt naar kijkt. (op natuurlijk een aantal duurzame tweakers na, niet iedereen is henk en ingrid zal ik maar zeggen.) dan komt er een slimme oplossing, die weer geen hond gaat gebruikken.

dit vind ik wel erg wishfull thinking.
en zo krijg je elk onderzoek wel de kant op die je wil. ;)
(niks persoonlijks hoor, maar dit hoor ik al jaren en elke keer weer het zelfde. ;) )

voor mij moet je het water probleem eerst opsplitsen in 2 problemen.
1. water wat je binnen krijgt van je lokale leverancier.
2. water je huis vervuild of niet weer verlaat.

tja kijk ik dan naar mij zelf.
ik gebruik een +/-80m3 per jaar met 2 personen dus een 110l/d (best veel).
en ja ik spoel mijn poep gewoon met perfect drinkwater naar buiten.
dit is best wel idioot, het drink water wat binnen komt in mijn regio is van erg hoge kwaliteit, mijn poep is dat zeker niet.
en hier gaat echt de 1 van de grote hoeveelheid van het water na toe.
(je spoelt stiekem toch wel een aantal keer per dag de toilet door, en dat zijn stiekem veel liters.
mijn beste gok is dat er ongeveer 14m3 per jaar is, maar ik probeer het te loggen, hier heb ik meer tijd voor nodig.)

dan kijk ik naar mijn kamer planten (die heb ik veel).
een heel stel moeten regenwater hebben, kraan water bevat te veel kalk.
maar dan nog gaat er per week 8liter water naar de kamer planten.
0,5m3 per jaar. pinda's aan water dus.

dan hebben we de tuin, jep ik zit op zand grond, moet 7 meter diep voor grond water.
dus in de zomer, knal daar gaat een 40m3 per jaar in. en dan probeer ik nog zuinig te zijn ook.
die droge zomers is gewoon veel water de tuin in hier.

(ik weet niet of alle cijfers helemaal kloppen, doe het uit het hoofd, is te lang geleden dat ik het allemaal precies heb uit gerekend, maar grof weg voor het punt wat ik wil maken.)
dan de prijs: ongeveer 0,65€ per m3, dit is echt pinda's
80x0,65=52€ wat ik aan water betaal.
ja ik betaal wel een erg hoog vastrecht +/-250€, waar door het jaar bedrag nog redelijk hoog is een +/-300€ totaal.
als ik dan de helft bezuinig op de water kosten, dan betaal ik nog (52€/2)+250€ = 275€.
voor maar 25€ per jaar, tja daar kan ik amper(zeg maar niet) een systeem aanleggen die mijn 50% bespaart.

veel mooier zou zijn: als het vastrecht maar 50€ zou zijn en de variabelen kosten 250€.
dan krijg je de volgende situatie:
1m3 water kost dan 3,12€
80m3 x 3,12€ + 50€ = 300€.
dan blijf ik dus even veel betalen voor het water.

ga ik dan wel flink zuinig aan doen, en maar de helft aan water gebruiken.
dan bespaar ik me 40m3x3,12€=125€ per jaar.
ahaa, nu beginnen waterzakken in de kruipruimte een beetje interessant te worden.
in 10 jaar tijd is dit 1250€, toch een bedrag om over na te gaan denken. ;)

maar het kan nog mooier: ik betaal ook een riool heffing.
gebruik ik meer water, dan gebruik ik ook meer riool.
zet een stuk riool heffing over naar de tapwater prijs en misschien kunnen we er dan een 4€ per m3 van maken. het word nog beter om zuinig aan te doen.

grofweg bekeken, een "gewone" burger gaat dan niet meer betalen voor het water.
een slordige verspiller betaald er wel voor. (eigen schuld dikke bult.)

conclusie:
dus nee de prijzen hoeven niet omhoog, maar wel beter verdeeld te worden.
dan kan ik te miste iets fatsoenlijks doen en het aanpakken.
tot die tijd, jammer dan, heb veel meer ander laaghangend fruit waar ik liever mijn geld in stop. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

migjes schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:29:
[...]
zet een stuk riool heffing over naar de tapwater prijs en misschien kunnen we er dan een 4€ per m3 van maken. het word nog beter om zuinig aan te doen.
Je kan veel van dit water eigenlijk ook voor je tuin gebruiken. Toiletwater zou ik niet doen, water waar groente in gewassen is (of waar ik mijn espressofilter mee schoon spoel) dat kun je zeker gebruiken. Zelfs douchewater is niet zo erg voor je tuin en afwaswater (zolang er geen vet in zit).

/▌

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-06 21:19

Freakie1NL

Grote Baas

Yucon schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:18:
[...]

Denk je dat? Doe voor de lol eens een gok hoeveel liter je per jaar bespaart? :)
Wij hebben hier een zwaar gesubsidieerde regenton in de tuin. Een 100 liter ton, is in principe zo vol. En in de hoog zomer binnen 4 a 5 dagen leeg voor alleen watervoorziening planten.

Nadeel is dat het dan een aantal weken goed droog blijft en ik toch drink water gebruik voor besproeien planten. Al met al denk ik dat ik er maximaal 1000 liter per jaar mee bespaar. Wetende dat 1m3 circa 80 cent is, haal je een besparing er nooit financieel uit. Nogmaals bij ons zwaar gesubsidieerd. Anders hadden we het nooit gedaan. Goed voor het milieu is zeker een streven maar einde van de maand moet ik toch de rekeningen betalen en dat kan niet in do-good. Dus geld blijft altijd het hoofd component.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Marzman schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:37:
[...]

Je kan veel van dit water eigenlijk ook voor je tuin gebruiken. Toiletwater zou ik niet doen, water waar groente in gewassen is (of waar ik mijn espressofilter mee schoon spoel) dat kun je zeker gebruiken. Zelfs douchewater is niet zo erg voor je tuin en afwaswater (zolang er geen vet in zit).
dit doe ik al veel, hoe denk jij dat ik met maar 40m3 aan water mijn tuin in leven houd. ;)
en ook de koffie zelf, die word hier gebruikt als mest stof (is een erg prettige op mijn zand grond).

zelfs het condens water uit de warmtepomp word al gebruikt voor de kamer planten.
(kalk vrij water is goed voor mijn tilantia's en bromelia's (inc ananas).
als ik dit moet kopen ben ik al snel 0,40€ per liter kwijt, dat is pas een prijs.
dat is dus 400€ per m3. >:) )

dus ja, het meeste doe ik al. ;)

edit:
de tuin heeft mij dit jaar 12,5 flessen rode wijn opgeleverd.
(helaas ben ik daar van weer 6 flessen van kwijt, ik kweek de druiven, mijn schoonvader maakt de wijn.)
reken ik de 40m3 aan water er voor, dan is dat 26€ of heeft elke fles wijn mij 2,10€ gekost.
maar ik haal veel meer uit de tuin natuurlijk als wijn. >:)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 17-12-2020 10:48 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• TWVerkuil
@migjes dank voor je kritische en scherpe opmerking. Ben het met je eens dat de grafiek een verkeerd beeld schetst zonder context.
[...]

veel mooier zou zijn: als het vastrecht maar 50€ zou zijn en de variabelen kosten 250€.
dan krijg je de volgende situatie:
1m3 water kost dan 3,12€
80m3 x 3,12€ + 50€ = 300€.
dan blijf ik dus even veel betalen voor het water.

ga ik dan wel flink zuinig aan doen, en maar de helft aan water gebruiken.
dan bespaar ik me 40m3x3,12€=125€ per jaar.
ahaa, nu beginnen waterzakken in de kruipruimte een beetje interessant te worden.
in 10 jaar tijd is dit 1250€, toch een bedrag om over na te gaan denken. ;)

conclusie:
dus nee de prijzen hoeven niet omhoog, maar wel beter verdeeld te worden.
dan kan ik te miste iets fatsoenlijks doen en het aanpakken.
tot die tijd, jammer dan, heb veel meer ander laaghangend fruit waar ik liever mijn geld in stop. ;)
Wat betreft de hoge aansluitkosten en het betalen voor wat je daadwerkelijk afstort op het riool. Dit hebben wij ook aangegeven bij het drinkwaterbedrijf en zij staan hier positief in. Er kan ook gekozen worden voor een kleinere watermeter door lager verbruik, wat ook weer in kosten scheelt. Deze constructie, lagere vaste aansluitkosten en hogere variabele kosten voor verbruik, zou mooi zijn. Dit laatste zou eventueel nog gekoppeld kunne worden aan een variabel tarief voor het verbruik. Dus als je 0-50l verbruikt +0%, 50-80L + 25%, 80-120L + 50%, 120L> + 100%

• Marzman
  • Niet online

Marzman

migjes schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:44:
[...]

dit doe ik al veel, hoe denk jij dat ik met maar 40m3 aan water mijn tuin in leven houd. ;)
en ook de koffie zelf, die word hier gebruikt als mest stof (is een erg prettige op mijn zand grond).

zelfs het condens water uit de warmtepomp word al gebruikt voor de kamer planten.
(kalk vrij water is goed voor mijn tilantia's en bromelia's (inc ananas).
als ik dit moet kopen ben ik al snel 0,40€ per liter kwijt, dat is pas een prijs.
dat is dus 400€ per m3. >:) )

dus ja, het meeste doe ik al. ;)

edit:
de tuin heeft mij dit jaar 12,5 flessen rode wijn opgeleverd.
(helaas ben ik daar van weer 6 flessen van kwijt, ik kweek de druiven, mijn schoonvader maakt de wijn.)
reken ik de 40m3 aan water er voor, dan is dat 26€ of heeft elke fles wijn mij 2,10€ gekost.
maar ik haal veel meer uit de tuin natuurlijk als wijn. >:)
Ik heb een regenton van 220 liter waar ik denk ik wel twee weken mee doe als die vol zit (met een goede regenbui zit die vol). In de zomer bewaar ik ook wel water dan kan ik wel een maand doen met die regenton. De meeste droge periodes moeten dan wel te overbruggen zijn.

Ik wilde eigenlijk een 1000 litervat. Dat had dezelfde prijs als mijn regenton (gebruikt vat, zelf schoonmaken), maar het paste helaas net niet bij de regenpijp. Dan zou ik er ook een dompelpomp in kunnen gooien en de tuinslang er op gebruiken :p

/▌

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06:26

LankHoar

Langharig tuig

evilution schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:56:
[...]

Als het aandeel drinkwater dat door consumenten verbruikt wordt relatief klein is, waarom kom je dan bij mij als consument aan m'n kop zeiken? Welke beparingen kunnen de daadwerkelijke grootverbruikers realiseren en hoe worden die aangesproken?
Door de rekening en ongemak van energiebesparingen/vergroening eenzijdig bij de consument te leggen creëer je geen draagvlak.
@TWVerkuil ik mis een reactie op bovenstaande. Dit slaat m.i. de spijker op de kop namelijk. En dat gevoel dat consumenten maar gepusht worden om hun leven steeds milieubewuster in te delen, terwijl grootverbruikers grotendeels buiten schot liggen, dat bekruipt me wel vaker. Zelfde met van het gas afgaan, uitstoot van personenwagens etc. Er is gewoon veel meer winst te behalen door elders te focussen. En voor er een slimmerik zegt dat een denkwijze als deze de verantwoordelijkheid ontloopt: zeker niet, ik draag echt mijn steentje bij (qua waterbesparing helemaal, als veganist zijnde), maar kunnen we onze pijlen alsjeblieft richten op plekken waar de grootste doelwitten zijn? Dan hebben we ruim meer kans om raak te schieten. Waarom zouden we veel moeite steken in het terugdringen van een erg klein deel van het totale watergebruik?

En overigens, mocht iedereen 1 of meerdere dagen per week plantaardig gaan eten, dan zul je al ruim meer dan 70 liter per dag aan water besparen. Kijk hier bijvoorbeeld eens: http://thewaterweeat.com/

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• migjes
@TWVerkuil
het is wat kritisch en misschien een beetje hard.
mijn excuus er voor. (zachte heel meesters maken stinkende wonden. ;) )

maar wat mij betreft:
vastrecht of aansluit kosten (meterhuur, buis, afvalwater etc etc), die moeten super veel omlaag.
en de variabelen kosten (m3 gebruik) moeten super omhoog.

een variabele tarief voor gebruik, dat is veel te lastig en te moeilijk in te voeren.
(ik zou aan het water bedrijf meteen door voeren dat ik met 5 man in dit huis woon om zo onder de 50l/d per man te blijven. >:) )
en dit is eigenlijk niet eens nodig, mensen gaan vanzelf allemaal regentonnen kopen als de m3 prijs omhoog gaat.
en dit kan gewoon voor de gewone burger kosten neutraal, het is de wils kracht van de leveranciers die in de weg zit en al heel lang.

dit doen veel echte tuin liefhebbers al, gewoon omdat regenwater vaak beter is voor de planten.
zelfs een beetje schoon afvalwater met wasmiddel is beter voor de planten.
Marzman schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:03:
[...]

Ik heb een regenton van 220 liter waar ik denk ik wel twee weken mee doe als die vol zit (met een goede regenbui zit die vol). In de zomer bewaar ik ook wel water dan kan ik wel een maand doen met die regenton. De meeste droge periodes moeten dan wel te overbruggen zijn.

Ik wilde eigenlijk een 1000 litervat. Dat had dezelfde prijs als mijn regenton (gebruikt vat, zelf schoonmaken), maar het paste helaas net niet bij de regenpijp. Dan zou ik er ook een dompelpomp in kunnen gooien en de tuinslang er op gebruiken :p
ach een 220liter is ook leuk, wie het kleine niet eert is het grote niet weert. ;)
het is helaas maar 0,22m3, en in prijs is dat 14ct, veel kun je er niet mee doen. :-(

ik heb zelf nog een oud toilet die is aan gelegd tijden de bouw.
met van die jaren 80 tegels met vieze plaatjes er in van blote vrouwen. ( Wikipedia: Rorschachtest ;) )
dus die wil ik nog gaan verbouwen.

kan ik meteen een waterzak in de kruip ruimte leggen, van 4 bij 6.
heb ik een +/-12m3 opslag en redelijk wat drogen periode overbruggen om de wc te kunnen spoelen.
en misschien een beetje tuin besproeiing kunnen doen.
(ongeveer 3m3 nodig per persoon voor de wc.)
dit is wel duur, komt gouw op een 2 a 3k€ uit.
dus kosten effectief, nop. leuk, jep. ;)

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
[...]

Mmm, definieer nodig. Wij sproeien ons gras amper, werd wel een beetje gelig in de zomer. Maar na een paar regenbuien weer prachtig groen. Onze buren daarentegen sproeien bijna dagelijks in de zomer.

Op het gebied van tuinberegening kan ook nog wel een flinke inhaalslag gemaakt worden. Het is niet zo hard nodig als sommige mensen denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWVerkuil
@LankHoar Klopt, hier moet ik nog even op reageren. Het is inderdaad zo dat grootverbruikers (en dan met name de agrarische sector) een probleem zijn in NL. De agrarische sector produceert enorm veel waarvan ±75% (bron) geëxporteerd wordt. Echter is deze discussie moeilijk, want wij consumenten bepalen de vraag naar de producten. Wij kunnen in principe het waterverbruik van de grootverbruikers bepalen door ons koopgedrag aan te passen door ipv een biefstuk een stukje kip te eten (werd ook al eerder benoemd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aK0lmGrbrbRfCS8glFgb6UJkWAs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nhU8v6wqfGc36ayhhsp2oXVL.png?f=fotoalbum_large

• migjes
@TWVerkuil en @LankHoar
de agrarische sector, ik snap het niet?

kijk ik in de randstad, dan zie ik bij elke landbouw kas gewoon er naast een hoop zand met een zeil er in.
waar regenwater met vele m3 in bewaard worden die van de kassen afkomen.
bijna iedere kas die heeft dat wel in een 1 of andere hoek.
dus die gebruiken al aardig regen water, waar het kan.

kijk ik in Brabant, ja waar we meer varkens hebben als mensen.
(en van sommige mensen vermoed ik dan ook nog dat het eigenlijk varkens zijn, maar dat terzijde.)
dan zie ik geen enkele schuur met een water opslag.
ze hebben ruimte zat om die opslag te maken, dat is het probleem niet.
kunnen varkens geen regenwater drinken?
of hebben ze hier een andere water bron?
of klopt het plaatje wel, maar is het water nodig voor het voedsel van de varkens?
(ik denk het laatste, en dan is die wel erg vertekenend in dit verhaal.
en is het grootse deel dus eigenlijk al regenwater, de mais velden hier worden echt niet met kraanwater besproeit. ;)
die sproeien ze echt zeldzaam en vaak nog met eigen bronnen als ze dat al doen in nood gevallen.)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
TWVerkuil schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:00:

Moeten nieuwe huizen al waterbesparend ready worden gerealiseerd voor verkoop/verhuur?
Bewustwording zul je moeten doen door langdurig naar buiten te treden en niet in een topic op Tweakers.

Nieuwe huizen zouden, net als gasloos, verplicht een installatie kunnen hebben om een grijswatercircuit te hebben. Dat scheelt al het nodige drinkwater. Dus hemelwater opvangen en dat gebruiken voor toilet, autowassen en tuinbesproeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06:26

LankHoar

Langharig tuig

TWVerkuil schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:33:
@LankHoar Klopt, hier moet ik nog even op reageren. Het is inderdaad zo dat grootverbruikers (en dan met name de agrarische sector) een probleem zijn in NL. De agrarische sector produceert enorm veel waarvan ±75% (bron) geëxporteerd wordt. Echter is deze discussie moeilijk, want wij consumenten bepalen de vraag naar de producten. Wij kunnen in principe het waterverbruik van de grootverbruikers bepalen door ons koopgedrag aan te passen door ipv een biefstuk een stukje kip te eten (werd ook al eerder benoemd).

[Afbeelding]
Hoezo moeilijke discussie? Als 75% geëxporteerd word, dan komt slechs een kwart door "ons" gebruik ;) Export aan banden leggen helpt ook met het stikstof probleem, wat indirect ook weer helpt met het huizentekort. Dus nogmaals: waarom de druk op consumenten leggen, en niet op de bedrijven dmv regelgeving/hogere kosten naarmate je grootverbruiker bent? Laat vlees dan op zijn beurt maar weer duurder worden (en subsidie laten verdwijnen), dan neemt het gebruik daarvan hopelijk ook af.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Joris748 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:28:
[...]

Op het gebied van tuinberegening kan ook nog wel een flinke inhaalslag gemaakt worden. Het is niet zo hard nodig als sommige mensen denken.
Volgens mij gebeurd dat al minder als vroeger, ik zie veel meer verdorde veldjes nu overal in de maanden juli en augustus vergeleken met mijn kindertijd (eind jaren '70 en jaren '80). Het ziet er nu een beetje uit als hoe het toen was in Zuid Frankrijk als we daar op vakantie waren.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
sypie schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:11:
[...]

Bewustwording zul je moeten doen door langdurig naar buiten te treden en niet in een topic op Tweakers.

Nieuwe huizen zouden, net als gasloos, verplicht een installatie kunnen hebben om een grijswatercircuit te hebben. Dat scheelt al het nodige drinkwater. Dus hemelwater opvangen en dat gebruiken voor toilet, autowassen en tuinbesproeien.
dit is al een aantal keer geprobeerd.
maar als je 500 huizen neerzet en in 1 huis is een Teun de beun bezig, die het grijs en normaal water toch per ongeluk doorverbind, dan heb je de popen aan het dansen in 500 huizen met vervuild drink water.
in theorie is dit heel simpel, in de praktijk gaat het elke keer weer fout. :-(

gelukkig hebben wel veel Vinex wijken een gescheiden afvoer van water.
waar regenwater word afgevoerd met een aparte rioolbuis en vaak ook gewoon de vijvers de wijk in.
(en ook hier regent het klachten in die wijken, mensen mogen daar eigenlijk niet hun auto wassen op straat.
en kom niet aan hun auto. ;) )

bij flatgebouwen worden hier ook steeds meer wadi's aangelegd.
een simpele kuil waar het regenwater van het dak in stroomt bij grote buien.
soms is het zo simpel, dat je het haast niet kan bedenken hoe effectief het is. ;)
LankHoar schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:13:
[...]
Hoezo moeilijke discussie? Als 75% geëxporteerd word, dan komt slechs een kwart door "ons" gebruik ;) Export aan banden leggen helpt ook met het stikstof probleem, wat indirect ook weer helpt met het huizentekort. Dus nogmaals: waarom de druk op consumenten leggen, en niet op de bedrijven dmv regelgeving/hogere kosten naarmate je grootverbruiker bent? Laat vlees dan op zijn beurt maar weer duurder worden (en subsidie laten verdwijnen), dan neemt het gebruik daarvan hopelijk ook af.
tja simpel toch daar is 1 afkorting voor: VVD :P

• Mistraller
Jeroenneman schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:21:
[...]

Met boete bedoel ik dan ook niet een lullige 15 euro. Maar als je verbruik tov normaal opeens verdubbelt, terwijl er wordt gewaarschuwd voor droogte, dan mag je flink dokken wat mij betreft. Eerder richting de 250 euro boete.

Mensen stoppen pas met ongewenst gedrag als ze het voelen in de portemonnee.

Kun je wel weer investeren in overcapaciteit.
Heel leuk maar je kunt zelf wel invullen dat dit onmogelijk is. Watermeters zijn niet slim, de stand wordt 1x per jaar vastgesteld. Bovendien met wel duizend haken en ogen. Zomaar een dwarsstraat; een expat die na maanden afwezigheid thuiskomt. Waterverbruik van 0 naar veel in 1 dag. Administratief volkomen onhaalbaar. Kunnen ze bij de blauwe enveloppenfabriek over meepraten.

Kan je beter de waterdruk verlagen.
Marzman schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:23:
[...]
Voor echt sproeien wel, maar voor plaatselijk water geven aan de planten kom ik met een ton van 220 liter toch een eind (na een regenbui zit die weer vol). Ik heb nog gekeken voor zo'n 1000 liter ding maar die was net 5 cm breder dan het paadje naast mijn veranda.
1000 liter is niet veel, een uurtje de puls aan, dan zit ik al op dik drie kuub. (Zonder al die sproeiers (20 nozzles) pompt ie 4 á 5 kuub in het uur) De hele rij woningen pompt hier overigens z'n grondwater zelf op.
Wij zijn een van de weinigen die dit niet dagelijks doen in de zomer, en selectief, dus bv soms alleen het gras.

Dat hadden we hier maar in al hun wijsheid hebben ze het nu aan de WOZ gekoppeld 8)7 Alsof ik meer ga piesen in een groter huis. Maar omdat de gemeente geen zin meer had om extra cijfertjes op te nemen in de berekening, zijn ze er maar mee gekapt. https://archief.hadeejer....olheffing-met-een-luchtje Sommige gemeentes doen dit overigens wel.

Kortom. Ik zie meer in de prijs van water algemeen duurder maken, voor het bedrijfsleven de tarieven omhoog, aanwezigheid puls opnemen in het vastrecht of wellicht via de OZB. Rioolbelasting laten afhangen van regenwaterontkoppeling én waterverbruik.

---------------

• Marzman
  • Niet online

Marzman

migjes schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:27:
[...]

dit is al een aantal keer geprobeerd.
maar als je 500 huizen neerzet en in 1 huis is een Teun de beun bezig, die het grijs en normaal water toch per ongeluk doorverbind, dan heb je de popen aan het dansen in 500 huizen met vervuild drink water.
in theorie is dit heel simpel, in de praktijk gaat het elke keer weer fout. :-(
In Vlaanderen is dat al verplicht bij nieuwbouw.
https://www.vlaanderen.be...-bij-nieuwbouw-en-herbouw

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mistraller schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:35:
[...]

1000 liter is niet veel, een uurtje de puls aan, dan zit ik al op dik drie kuub. (Zonder al die sproeiers (20 nozzles) pompt ie 4 á 5 kuub in het uur) De hele rij woningen pompt hier overigens z'n grondwater zelf op.
Wij zijn een van de weinigen die dit niet dagelijks doen in de zomer, en selectief, dus bv soms alleen het gras.
Mijn vader pompt ook grondwater op, maar de 'waterissue' los je daarmee niet op (het mag ook niet meer altijd). Alleen voor jezelf is dat inderdaad wel gemakkelijk. Als iedereen een vat van 1000 liter zou hebben dan heb je een buffer als er te veel regen valt (minder kans op overstromingen) en kan dat water gebruikt worden bij droogte.

Een uurtje de puls aan dat doe ik niet, mijn planten zitten redelijk bij elkaar en die kan ik gewoon water geven bij de plant.

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 17-12-2020 12:42 ]

/▌

• Kets_One
  • Niet online
Even offtopic:
Ik ben niet overtuigd dat deze challenge wel een echte uitdaging is...

Persoonlijk leven we met zijn vieren (gezin) in een nieuwbouwwoning en gebruiken we gemiddeld al 54 liter per persoon/dag zonder dat we extreme maatregelen hiervoor genomen hebben.
En als ik het kan, dan kan zonder twijfel de overgrote hoeveelheid van huishoudens dat zonder moeite bereiken. Alleen een kleine gedragsaanpassing nodig :9

Wat we wel sowieso doen:
- Om de dag douchen (gaat niet voor iedereen mogelijk zijn, beroepsafhankelijk)
- Waterbesparende douchekop en kranen waar dit kan
- ECO programma's op vaatwasser en wasmachine gebruiken

Wellicht is het een idee om 25 liter/persoon/dag als challenge te nemen.
Dat zo (voor mij) echt een uitdaging zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Kets_One op 17-12-2020 12:56 ]

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Om de dag douchen vind ik al vrij extreem om eerlijk te zijn. Ik wil dat toch wel elke dag doen, en bij warm weer 2 x. Op zich kun je wel letten op de tijsduur van het douchen. Je kan er 15 minuten onder gaan staan, maar 2 of 3 kan ook.

/▌

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

leuke theorie maar praktisch gezien .. loop je tegen veel hindernissen aan. om grijs water te gebruiken.

Hoe sla je "genoeg" grijswater op .. met 4 tot 16 kuub (zak in kruipruimte) ga je het echt niet redden..

Daarnaast heb je slibvorming, verontreinigingen die je weg wil filteren .. bv mijn zwembad filter(pomp) haalt al niet algen/roest of kalk weg. dus mijn bad blijft gekleurd bij het vullen / filteren .. dan moet je extra fijne filter materiaal toepassen of andere methodieken toepassen.

Gevolg is belangrijker --> dat je "gekleurde" aanslag / vuil op bv kleding, wc krijgt .. en "eco" wasjes/vaatwassers verwarmen niet "heet" genoeg om bacterien te doden .. en/of je spullen verstoppen eerder (sproeiers oid) ..
Dus je moet je wc/wasmachine/vaatwasser eerder vervangen !

In bestaande huizen die meer impact hebben dan nieuwbouw daar is in 99% onbegonnen werk om leidingwerk te vervangen dat is zo ingrijpend dat je nachtmerries krijgt..

@TWVerkuil je zou voor de grap is eens een dag of 2 bij een water filtratie bedrijf de rondleiding(en) mee moeten lopen ..

Wij gebruiken 120m3 per jaar / 365 = 329L ?? per dag .. (yikes) .. meeste zit echter in "grijswater" verbruik lees waar ik perfect over zou kunnen stappen als de rant hierboven niet aan de hand zou zijn..
en we gaan niet erg verkwistend overweg met water kan ik je zeggen. zwembad vul je ook maar 1x per seizoen .. (+ 25% verdampings/speel verlies)

Maar ik zie geen effectieve manier om dit rendabel genoeg te veranderen ..

[ Voor 17% gewijzigd door vso op 17-12-2020 13:03 ]

Tja vanalles

• Marzman
  • Niet online

Marzman

vso schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:59:
leuke theorie maar praktisch gezien .. loop je tegen veel hindernissen aan.

Hoe sla je "genoeg" grijswater op .. met 4 tot 16 kuub (zak in kruipruimte) ga je het echt niet redden..

Daarnaast heb je slibvorming, verontreinigingen die je weg wil filteren .. bv mijn zwembad filter(pomp) haalt al niet algen/roest of kalk weg. dus mijn bad blijft gekleurd bij het vullen / filteren .. dan moet je extra fijne filter materiaal toepassen of andere methodieken toepassen.

Gevolg is belangrijker --> dat je "gekleurde" aanslag / vuil op bv kleding, wc krijgt .. en "eco" wasjes/vaatwassers verwarmen niet "heet" genoeg om bacterien te doden .. en/of je spullen verstoppen eerder (sproeiers oid) ..
Dus je moet je wc/wasmachine/vaatwasser eerder vervangen !

In bestaande huizen die meer impact hebben dan nieuwbouw daar is in 99% onbegonnen werk om leidingwerk te vervangen dat is zo ingrijpend dat je nachtmerries krijgt..

@TWVerkuil je zou voor de grap is eens een dag of 2 bij een water filtratie bedrijf de rondleiding(en) mee moeten lopen ..
In vlaanderen wordt dat bij nieuwbouw denk ik ingegraven. Dat kan onder je tuin of terras. Maar dat is volgens mij vooral voor hemelwater, grijswater is afvalwater?

Je moet er dan ook rekening mee houden als je te zuinig doet dat je leidingen dat niet zo leuk kunnen vinden. Die zijn gemaakt om water af te voeren waar een beetje troep tussen kan zitten en zijn niet bedoeld voor troep die nat is. Dan zitten ze zo verstopt.

/▌

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Marzman schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:02:
[...]

In vlaanderen wordt dat bij nieuwbouw denk ik ingegraven. Dat kan onder je tuin of terras. Maar dat is volgens mij vooral voor hemelwater, grijswater is afvalwater?

Je moet er dan ook rekening mee houden als je te zuinig doet dat je leidingen dat niet zo leuk kunnen vinden. Die zijn gemaakt om water af te voeren waar een beetje troep tussen kan zitten en zijn niet bedoeld voor troep die nat is. Dan zitten ze zo verstopt.
In BE/Vlaanderen stappen veel huishoudens weer over van dit "grijs' water om de redenen die ik noem .. kleding/vaat/wc die "kalk" aanslag vertoont (ipv wit extreem bruin gekleurd)

Tja vanalles

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 16:29
Ik dacht dat wij niet zoveel water verbruiken maar als ik mijn verbruik over 2019 bekijk komt dat uit op een totaal van 143 m3, oftewel 390l per dag, 195 liter per persoon. Overigens heb ik in 2019 wel heel veel de tuin gesproeid. In 2020 veel minder dus ga er vanuit dat ons verbruik dit jaar lager zal uitvallen.

Maar wij eten wel zeer weinig vlees. Ik denk gemiddeld over het hele jaar 1 a 2x per week, in de zomer iets meer vanwege barbecues. Ook wassen wij waarschijnlijk meer dan gemiddeld omdat we wasbare luiers gebruiken voor onze 1 jarige dochter. Dat is beter voor het milieu, maar kost je wel water bij elke wasbeurt. Overigens kost de productie van een wegwerp luier ook ongeveer 35 liter water, dus zelfs met al het wassen verbruik je netto uiteindelijk minder water. Dat zie je alleen niet terug in je eigen verbruik.

50 liter per dag lijkt me voor ons dus echt totaal niet haalbaar.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Marzman
  • Niet online

Marzman

vso schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:09:
[...]

In BE/Vlaanderen stappen veel huishoudens weer over van dit "grijs' water om de redenen die ik noem .. kleding/vaat/wc die "kalk" aanslag vertoont (ipv wit extreem bruin gekleurd)
Dan zou ik het ook niet gebruiken daarvoor :) Het is wel verplicht volgens mij, maar natuurlijk oncontroleerbaar. Als het water op is moet het ook kunnen werken met kraanwater dus dat zal ook aangesloten zitten.

In Vlaanderen is water wel een groter probleem dan in Nederland, in de zomer van 2018 werd er nog gesproken over een afschakelplan zoals er ook is voor de stroom. Daarna heb ik er niets meer over gehoord (ook niet dat ze meer water op gaan slaan).

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 17-12-2020 13:40 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Marzman
mijn neef bouwt een huis in België.
(nou ja, hij laat het bouwen, kan nog geen spijker in een plank slaan.)
er is een put geslagen, maar water was bruin en word niet gebruikt.
dus put is er dus voor de vergunning, niet meer niet minder. :-(

wel watert hij heel zijn dak af in de tuin, dit is eigenlijk veel belangrijker. ;)

@Ozzie
lol, is wel even schrikken he.
maar een tuin, ja dan gaat het hard.

wil je besparen, dan kun je het beste kijken naar warm water bereiding.
je hebt vele m3 gas nodig om 1 m3 water te verwarmen.
1m3 gas is even duur als 1m3 water.
dit bespaart dus vele malen meer als allen maar een beetje water besparing.
een water besparende douche kop bespaart dus wel op water maar in geld is het dus eigenlijk het gas wat je bespaart. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door migjes op 17-12-2020 13:46 ]

• Mistraller
@Ozzie Daarom, kijken naar 1 metertje, op 1 locatie, dat is symbool politiek.
Je moet kijken naar je totale footprint. Maw, hoeveel resources gebruik je ongeacht locatie. Is allemaal bijzonder lastig te meten, maar als je als land niet eens een uniforme afspraak voor elkaar krijgt dan kan je niet van burgers verwachten dat ze het op micronivo wél oplossen.
Al die challenges op het gebied van water, stroom en brandstof ten spijt, meer dan een spelletje is het niet, milieu is er niet mee gebaat.
@vso Dat is vaak geen kalk maar roest. Is ook wat je bij zwembaden ziet als je grondwater toepast, en het met chloor behandelt.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

TWVerkuil schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:33:

[Afbeelding]
Dit geeft nog steeds geen beeld van waar we het over hebben. Hoe zit het nu met waterwinning en -verbruik in Nederland? Maar eens even google aangeslingerd, kom ik uit bij: https://www.clo.nl/indica...ing-en-verbruik-nederland

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLKtMvL1ptsRHhGKP8-FZaKR5To=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JZKFx4f1EsVFtsK2PqzSx2hS.png?f=fotoalbum_large

Nogmaals, waarom kom je bij mij? En hoezo is de agrarische sector een groot probleem, waar blijkt dat uit? Hoe gaat minder vlees eten hier een significant verschil maken?

En:
Afgezien van fluctuaties in de koelwaterhoeveelheden lijken de winning en het gebruik van water de afgelopen veertig jaar op hetzelfde niveau te zijn gebleven.
Welk probleem probeer je op te lossen?

[ Voor 3% gewijzigd door evilution op 17-12-2020 13:51 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ons verbruik jaarlijks gemeten van Okt tot Okt is gestegen van 106 naar 126 m3 met 4 personen.
Van ruim 70L pp pd naar 86L pp pd.

Daar zitten wel 2 factoren bij die bijdragen aan het verschil:
Lange warme zomer met 2 kleine kinderen, dus wat vaker water in het zwembadje

Werken thuis waarbij de WC op kantoor niet meer gebruikt wordt. Met andere woorden: een stijging is dan ook te verwachten. Vaker zaken schoonmaken omdat we veel meer thuis zijn geweest. (Ook geen vakantie etc.. 3 weken op de camping in de zomer, scheelt uiteraard meetbaar op een jaar voor je thuisverbruik.)

Verder, gezien de kosten, heeft het mijn inziens weinig zin om te focussen op verdere besparing voor ons.
Al onder het gemiddelde dus er valt niet al te veel meer te behalen. Ik verwacht dat mijn energie ergens anders in steken meer oplevert voor zowel mij persoonlijk als voor het milieu.

@evilution Water gebruikt voor koeling heeft in theorie weinig impact, omdat er met het water niet veel gebeurd. Zuivering etc is dan niet nodig. Dat zal misschien niet voor de volle 100% gelden, maar wel voor een groot deel. Dus je schema is waardevol, maar niet al het waterverbruik heeft dezelfde impact.

[ Voor 15% gewijzigd door Hann1BaL op 17-12-2020 13:51 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

migjes schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:42:
@Marzman
mijn neef bouwt een huis in België.
(nou ja, hij laat het bouwen, kan nog geen spijker in een plank slaan.)
er is een put geslagen, maar water was bruin en word niet gebruikt.
dus put is er dus voor de vergunning, niet meer niet minder. :-(

wel watert hij heel zijn dak af in de tuin, dit is eigenlijk veel belangrijker. ;)
Ik dacht dat er gewoon een bak ingegraven werd voor het hemelwater met een overloop naar het grondwater en dat er dan dus geen grondwater in die bak zit? Met bruin water kun je niet zo veel, misschien de tuin sproeien maar zelfs daar wil je geen bruine aanslag op :)

Mijn huis staat ook in Vlaanderen, maar is uit '71. Dus ik hoef dat allemaal niet te doen.
Hann1BaL schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:49:
@evilution Water gebruikt voor koeling heeft in theorie weinig impact, omdat er met het water niet veel gebeurd. Zuivering etc is dan niet nodig. Dat zal misschien niet voor de volle 100% gelden, maar wel voor een groot deel. Dus je schema is waardevol, maar niet al het waterverbruik heeft dezelfde impact.
Wat dacht je van verwarming? Eigenlijk is het ook best een verspilling om warm douchewater zo het riool in te laten lopen als we warm water nodig hebben in de radiatoren. Ik kan me best voorstellen dat hier betere systemen voor te bedenken zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Marzman op 17-12-2020 13:55 ]

/▌

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Marzman schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:52:
[...]

Wat dacht je van verwarming? Eigenlijk is het ook best een verspilling om warm douchewater zo het riool in te laten lopen als we warm water nodig hebben in de radiatoren. Ik kan me best voorstellen dat hier betere systemen voor te bedenken zijn.
Mee eens dat het zonde is van de warmte, maar dat is wel een andere discussie, niet minder waardevol overigens. Het grootste probleem met het volume van water is dat er veel water gezuiverd moet worden en dat geldt voor koeling niet zo zeer.

• migjes
Marzman schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:52:
[...]
Ik dacht dat er gewoon een bak ingegraven werd voor het hemelwater met een overloop naar het grondwater en dat er dan dus geen grondwater in die bak zit? Met bruin water kun je niet zo veel, misschien de tuin sproeien maar zelfs daar wil je geen bruine aanslag op :)
zijn meerdere methodes te verzinnen, en alles hangt ook af van de locatie.
zit je op zand/klei/leem of nog andere ondergrond.
het is allemaal anders. (en dan hebben we het nog niet gehad over Vlaanderen of Wallonië. :? )
Mijn huis staat ook in Vlaanderen, maar is uit '71. Dus ik hoef dat allemaal niet te doen.
o, ja dat is waar ook.
maar geeft niks hoor, niemand is perfect. O-)

maar dan kun je nog wel je regen pijpen van het dak zoveel mogenlijk in je tuin laten afwateren.
met een simpele drainage box (voor als je onhandig bent, een handig mens verzint iets beters.) kun je al veel water toevoegen aan je grond water.
dit ontlast het riool al flink. ;)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

migjes schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:01:
[...]

maar dan kun je nog wel je regen pijpen van het dak zoveel mogenlijk in je tuin laten afwateren.
met een simpele drainage box (voor als je onhandig bent, een handig mens verzint iets beters.) kun je al veel water toevoegen aan je grond water.
dit ontlast het riool al flink. ;)
Ik heb een regenton, die ontlast de eerste 220 liter. Mijn huis staat op kleigrond, dus het lijkt me niet zo'n goed idee het hemelwater van het dak in de tuin te lozen. Dat loopt niet weg :)

/▌

• TWVerkuil
Ik begrijp de discussie rondom de vraag wie nou de echte verbruikers zijn, de industrie is hier natuurlijk #1, en waarom de consument daar dan voor moet opdraaien. Buiten het feit dat de consument niet de grootste directe verbruiker is van water, verbruiken we nog steeds te veel vergeleken met andere landen. De zoetwatervoorraad werkt hetzelfde als de regenton die een aantal maal eerder is benoemd, want ja we hebben natte periodes maar de droge periodes nemen toe. Kortom, de cumulatieve watervoorraad neemt met de toename van droogte af tot er niet meer genoeg is voor iedereen.

De 50L Challenge is tot stand gekomen naar aanleiding van het watertekort in Zuid-Afrika (day zero) waar een waterrantsoen is ingevoerd van 50l per dag per persoon. Het drinkwaterbedrijf wil dus verkennen hoe wij ons zouden kunnen voorbereiden als in de toekomst die dag bij ons aan zou breken. Nu is het nog een keuze om water te besparen, maar wellicht is het over 50 jaar wel een verplichting.

Aan de hand van al de input die jullie hebben gegeven zijn we met het volgende gekomen:
1. De plaatsing van een 'slimme' watermeter die realtime het verbruik registreert.
2. Een dashboard gekoppeld aan de 'slimme' watermeter die de data realtime weergeeft en dagelijks registreert.
3. De dagelijkse data wordt gekoppeld aan een variabel tarief, welke afhankelijk is van het aantal liters dat verbruikt wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z24lv2sYbp7Jpi3WspykVNgVNk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4USvwlSNDpqxQ3BlXyilhVVo.png?f=fotoalbum_large

De berekening is zo gemaakt dat de jaarlijkse kosten, door het verlagen van het vastrecht, bij een gem. verbruik van 120L p.p.p.d. hetzelfde blijft. BIJ je minder verbruik bespaar je aanzienlijk, omdat de variabele kosten dan lager worden EN bij een hoger verbruik stijgen de variabele kosten exponentieel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0ma2owcl_3HU7EbgscXEKN75CU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLZ0IId8J9yNKUpHtxTR0bNx.jpg?f=fotoalbum_large

Wat vinden jullie hier van?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja zoiets, die tool lijkt me dan gewoon een app op je telefoon die communiceerd met je slimme watermeter. Daar hoef je geen tablet voor aan de muur te hangen ;)

Het waterbedrijf kan ook nog wat gamification in de tool stoppen. Een echte challenge en als je die haalt dat je dan iets krijgt (korting ofzo).

/▌

• Mistraller
TWVerkuil schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:25:
Ik begrijp de discussie rondom de vraag wie nou de echte verbruikers zijn, de industrie is hier natuurlijk #1, en waarom de consument daar dan voor moet opdraaien. Buiten het feit dat de consument niet de grootste directe verbruiker is van water, verbruiken we nog steeds te veel vergeleken met andere landen. De zoetwatervoorraad werkt hetzelfde als de regenton die een aantal maal eerder is benoemd, want ja we hebben natte periodes maar de droge periodes nemen toe. Kortom, de cumulatieve watervoorraad neemt met de toename van droogte af tot er niet meer genoeg is voor iedereen.

De 50L Challenge is tot stand gekomen naar aanleiding van het watertekort in Zuid-Afrika (day zero) waar een waterrantsoen is ingevoerd van 50l per dag per persoon. Het drinkwaterbedrijf wil dus verkennen hoe wij ons zouden kunnen voorbereiden als in de toekomst die dag bij ons aan zou breken. Nu is het nog een keuze om water te besparen, maar wellicht is het over 50 jaar wel een verplichting.

Aan de hand van al de input die jullie hebben gegeven zijn we met het volgende gekomen:
1. De plaatsing van een 'slimme' watermeter die realtime het verbruik weergeeft.
2. Een dashboard gekoppeld aan de 'slimme' watermeter die de data realtime weergeeft en dagelijks registreert.
3. De dagelijkse data wordt gekoppeld aan een variabel tarief, welke afhankelijk is van het aantal liters dat verbruikt wordt.

[Afbeelding]

De berekening is zo gemaakt dat de jaarlijkse kosten, door het verlagen van het vastrecht, bij een gem. verbruik van 120L p.p.p.d. hetzelfde blijft. BIJ je minder verbruik bespaar je aanzienlijk, omdat de variabele kosten dan lager worden EN bij een hoger verbruik stijgen de variabele kosten exponentieel.

[Afbeelding]

Werkt hetzelfde als bij zonnepaneel bezitters. Het eerste jaar kijk je ernaar om, tweede jaar vergeet je de batterijen, en nog een jaar later denk je, wat zonde van de grondstoffen, dat stomme kastje, want dan is het kapot/firmware gaar, oid.

Water is minder een luxeproduct dan bijvoorbeeld elektriciteit. En zolang de prijs van een kuub zo laag is, zal je echt heel erg veel moeten verhogen, wil dat ook maar iets doen met het gedrag. En dan nog, dan krijg je uitzondering op uitzondering op uitzondering. Onuitvoerbaar ben ik bang.

---------------

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

@Hann1BaL , goed punt. Laten we het schema even anders bekijken:
Zout water kun je niet drinken dus laten we buiten beschouwing. Dan hebben we ong. 8000 miljoen kuub water beschikbaar, zo'n 10% gebruiken we voor drinkwater, 120 miljoen kuub voor de agrarische sector en 900 miljoen kuub voor overige processen. Maar liefst 6000 miljoen kuub wordt gebruikt voor koeling.
Zoals je terecht stelt, heeft dat weinig impact, en het wordt weer teruggeloosd als oppervlakte water. En is daarmee dan ook weer beschikbaar als drinkwaterbron.

Er wordt gedaan alsof water een schaars goed is maar dat is het niet. We hebben zat water hier, dus waarom moet ik besparen?
Als er al schaarste zou zijn, is ook duidelijk dat besparingen in de industrie veel meer zoden aan de dijk zetten dan de consument op kosten jagen.

[ Voor 3% gewijzigd door evilution op 17-12-2020 14:40 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mistraller schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:36:
[...]

Werkt hetzelfde als bij zonnepaneel bezitters. Het eerste jaar kijk je ernaar om, tweede jaar vergeet je de batterijen, en nog een jaar later denk je, wat zonde van de grondstoffen, dat stomme kastje, want dan is het kapot/firmware gaar, oid.

Water is minder een luxeproduct dan bijvoorbeeld elektriciteit. En zolang de prijs van een kuub zo laag is, zal je echt heel erg veel moeten verhogen, wil dat ook maar iets doen met het gedrag. En dan nog, dan krijg je uitzondering op uitzondering op uitzondering. Onuitvoerbaar ben ik bang.
Met afval scheiden is het toch ook gelukt. De meeste mensen doen dat nu wel, maar je kan het ook niet doen en 3 of 4 x zo veel betalen. En het is ook niet dat x 4 zo onbetaalbaar is (ik heb volgens mij 70 euro voor een jaar betaald).

/▌

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Marzman schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:07:
[...]

Ik heb een regenton, die ontlast de eerste 220 liter. Mijn huis staat op kleigrond, dus het lijkt me niet zo'n goed idee het hemelwater van het dak in de tuin te lozen. Dat loopt niet weg :)
Helemaal niet? of gewoon heel langzaam? Volgens mij valt er zo'n 700 liter per vierkante meter per jaar in NL. Als je nou na elke regenbui dat ding heel langzaam in je tuin laat leeglopen en dus de regenton min of meer als buffer laat werken. Zou dat voor jou, en wellicht in de vinexwijken ook, niet laaghangend fruit zijn?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Michael_OsGroot schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:38:
[...]

Helemaal niet? of gewoon heel langzaam? Volgens mij valt er zo'n 700 liter per vierkante meter per jaar in NL. Als je nou na elke regenbui dat ding heel langzaam in je tuin laat leeglopen en dus de regenton min of meer als buffer laat werken. Zou dat voor jou, en wellicht in de vinexwijken ook, niet laaghangend fruit zijn?
Langzaam denk ik, afgelopen lente stonden alle grasveldjes hier een tijdje blank, in de garage zit ook een put met daarin de watermeter en die moest ik toen ook leegpompen. Ik heb dus liever niet extra water in mijn tuin.

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 17-12-2020 14:53 ]

/▌

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Mistraller schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:44:
@vso Dat is vaak geen kalk maar roest. Is ook wat je bij zwembaden ziet als je grondwater toepast, en het met chloor behandelt.
NOFI maar droom verder, chloor heeft in deze geen moer ermee te maken. dat is een discussie die hier ook dat betreft niet hier thuishoort. (chloor heeft ALLEEN op algen) kalk/roest of ander oorzaken waar de waterkleur niet meer helder bij is zijn hele andere oorzaken ..

En belangrijker met een "simpele" filter haal je deze miniscule verontreiniging ook niet uit het water .. teminste niet voor zwembaden .. (zandfilterpomp/of de papieren cartridige filter) ..
het zwembad topic zijn dit soort zaken een leuke terugkerende discussie en zoektocht naar "filtratie" methodes, overgens donker / koud water krijgt geen alg.. (licht en warme temp nodig om te overleven) als het water te koud is word het weer helder als je een vast zwembad hebt weet je dit wel ..

Ander topic die raakvlakken heeft is bv "waterontharders" afhankelijk v.d setup ben je ook aardig wat $$ kwijt aan de installatie en bijbehorende media

En je wilt ook niet wekelijks een betere(lees dure) filter vervangen voor je dit miniscule meuk ..of liters/kilo's aan "klonter" producten verbruiken ..

Anyway deze miniscule aanslag/verontreiniging zie je wel terug in de vaat/wasmachine en wc / badkamer omdat daar vele liters die passeren genoeg restanten achterlaat (denk aan normale kalk aanslag in je leiding water../waterkoker enzv)

en maak eens je regengoten schoon .. als je geen bomen hebt waarom zijn ze dan toch zwart ?en laag slib gevormd ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

TWVerkuil schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:25:

1. De plaatsing van een 'slimme' watermeter die realtime het verbruik registreert.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je heel eerlijk rauwe feedback wil vind ik het erg vergezocht en eigenlijk ook naar een gewenst resultaat toeredenerend. Als ik eerlijk ben daalt door dit soort redeneringen m'n bereidheid tot waterbesparing juist, want als er blijkbaar geen in mijn ogen goede redenering te bedenken is dan is het blijkbaar niet zo dringend.

Terwijl dat niet helemaal terecht is. Uit dat plaatje met herkomst/verbruik zie je duidelijk dat wel degelijk een groot deel van het opgepompte grondwater bij huishoudens terechtkomt. Met het oog op daling van het grondwaterpeil is het zeker zinvol daar iets aan te doen.

Heb je cijfers kunnen vinden over hoe de slimme stroommeter het stroomverbruik heeft doen dalen? Daarmee heb je een stuk betere argumentatie in handen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Marzman schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:07:
[...]
Mijn huis staat op kleigrond, dus het lijkt me niet zo'n goed idee het hemelwater van het dak in de tuin te lozen. Dat loopt niet weg :)
We moeten af van het idee dat er een one size fits all oplossing is. :)

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Leuk idee vooral als dat gekoppeld wordt aan het energieverbruik voor - bijvoorbeeld - het warme water. Liefst per verbruiker (kraan) inzichtelijk. Wat kost 1 douchebeurt?

Wij verbruiken aanzienlijk boven gemiddeld, lang badderen of douchen helpt de stress weg te laten vloeien, kosten vs gezondheid dus. Tuin: pompen is een beperkte optie (slootwater kan als er water in de sloot staat) maar een puls, ongeacht diepte, levert roest en dus bruine planten op. Die roest regent ook nooit meer weg. De noodzakelijke ontijzeringsinstallatie is €€.

Regenwater: wordt nu op de sloot afgevoerd. Zou gebruikt kunnen worden maar 20 kuub opslag om droge perioden te overbruggen is een hele investering.

Beprijzing is natuurlijk een methode al zal daarvoor minimaal een vervier tot vertienvoudiging nodig zijn, iets dat je alleen via belastingen (beleid) kunt realiseren.

Is het niet een haalbare oplossing om meer lokaal te zuiveren en te hergebruiken? Te weinig watergebruik in toiletten leidt tot verstopping daarom hebben we ook bewust niet voor de meest zuinige reservoirs gekozen (lange afvoer naar persleiding).

Waterbesparing in een land waar schaarste niet gevoeld wordt (in de portemonnee) is moeilijk zonder positieve (early adopters) of negatieve prikkels (nakomers). En de negatieve prikkels werken pas als er veel van komen. In West Europa (en in de USA, zie de recente douchekoppen regelgeving) zijn en blijven we gemiddeld luxedieren.

• Yucon

Yucon

*broem*

DjoeC schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:19:
[...]
Zou gebruikt kunnen worden maar 20 kuub opslag om droge perioden te overbruggen is een hele investering.
Een zwembad achtige bak laten metselen is vreselijk duur. Maar de meeste huizen hebben een kruipruimte.. Zou een stevige kunststof zak in die kruipruimte niet een aardige betaalbare vorm van buffering kunnen zijn?

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
water besparen heeft weinig nut als de rioolheffing zo duur blijft. water zelf kost niet zoveel

ik gebruik ongeveer 13 kuub per jaar maar kan wel over 300 kuub rioolheffing betalen.

ik woon alleen en doe 1x per week de was soms wat langer, douchen hooguit 3-5 minuten. de afwas sja stapel alles op en dan pas de afwas dus mischien ook 1x per week. spoel wel alles af moet ik zeggen anders gaat het stinken. heb geen planten in huis en een boompje in de tuin die af en toe wat krijgt als het te droog is.
wc heeft knop voor waterbesparing en de douchekop ook. en koffie ongeveer een pot per dag. zit denk ik op 40 liter per dag.

Anoniem: 91634

Wat 50 liter??
Hoe kun je uberhapt zoveel water verbruiken?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Die tegels zijn nodig om buiten te kunnen zitten. Het probleem is niet die 30 m2 aan tegels, het probleem is dat kavels niet groter zijn dan dat en er dus niets overblijft voor groen.

Zolang er water de zee in stroomt en het zuiveren van water zeer goedkoop is zie ik geen reden om op woestijnrantsoen te gaan. Afgelopen zomer, terwijl Rutte zegt dat je je handen kapot moet wassen, klaagt het waterbedrijf dat er 7% meer verbruikt wordt.

Wist je trouwens dat er in procenten meer belasting zit op drinkwater dan op bier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 91634 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:23:
Wat 50 liter??
Hoe kun je uberhapt zoveel water verbruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ag0B0wrd4Z9jX7TUHiYIYmPqyjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sB4o1wysNfBDTB02P1i14VCQ.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

/▌

Anoniem: 91634

Hele goede bespaar tip!
Heb jij iets van een warme pomp?

Ik heb hier zo ecolution 50 warmtepomp terug win systeem. Normaal zit het slangetje van condenswater aangesloten op het afvoer.

Wat ik heb gedaan is het slangetje in een jerrycan gestopt. Hier in vang ik zo 6 liter demie water op per dag!
Dit water is vrij van kalk en is ideaal vooral het schoonmaken. Ik gebruik dit onder andere om mijn ramen mee te wassen die ik vervolgens niet meer droog hoef te trekken vanwege gebruik van dit demie water. Ook was ik mijn auto er mee, enz.
En dan te bedenken dat andere mensen hiervoor speciaal een dure water ontharder kopen en andere dit demie water zo het riool in laten lopen . Het gaat om zo 40 liter per week.
Ik heb aan 1 jerrycan een tuinslang aan vastgemaakt zodat ik mijn hoge druk spuit op kan aansluiten. Dit verbruik ik dus voor het wassen van auto en 1x maand ramen en kozijnen afspuiten.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Yucon schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:47:
[...]

Een zwembad achtige bak laten metselen is vreselijk duur. Maar de meeste huizen hebben een kruipruimte.. Zou een stevige kunststof zak in die kruipruimte niet een aardige betaalbare vorm van buffering kunnen zijn?
De kruipruimte wordt hier al voor diverse doelen gebruikt - maar het is op zich een goed idee....

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:04

Termy

valt er nog wat te fragge?

Is het niet gewoon een stuk makkelijker om vanuit de EU bv regelgeving te maken die gebruik aan banden legt? Denk aan het verbod op de gloeilamp en het beperken van het vermogen van stofzuigers. Zover ik begreep is die regel van het maximale vermogen van stofzuigers een fantastisch voorbeeld van hoeveel impact zoiets heeft. De zuigkracht is amper veranderd maar het vermogen meer dan gehalveerd wat een substantiële besparing van jaarlijks elektriciteitsverbruik heeft opgeleverd.

Doe dit ook met douchekoppen, wasmachines en andere meuk die water verbruiken en het gaat voor de consument ongemerkt. Soort van is dit vast al het geval met de energielabels en zo maar dat is niet hetzelfde als gewoon domweg verbieden zoals bij de stofzuigers. Tenzij dat al zo is natuurlijk, daar ben ik iig niet mee bekend.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.