TWVerkuil schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:31:
Goedemorgen allemaal,
Nogmaals dank voor alle geleverde input. Ik heb even alle input in een grafiekje gezet om te kijken waar nou de behoefte ligt. Opvallend is dat jullie het duurder maken van het drinkwater als goed werkende oplossing zien en dat een verbruik-dashboard (dmv slimme meters) daarbij kan helpen. Het gebruik van regenwaterzuivering (afkoppelen van regenpijp en waterfilter) wordt niet echt genoemd als oplossing.
[Afbeelding]
oei, dit voelt aan als de idiote contra productieve klote politieke invulling.
als ik lees: word er gezegd dat water zo goedkoop is dat het gewoon lastig is om regentonnen/opslag of andere oplossingen te kunnen financieren, en dan word er van gemaakt het moet duurder want dat willen jullie.
als ik lees: word er gezegd, slimme meters, geen hond die er echt naar kijkt. (op natuurlijk een aantal duurzame tweakers na, niet iedereen is henk en ingrid zal ik maar zeggen.) dan komt er een slimme oplossing, die weer geen hond gaat gebruikken.
dit vind ik wel erg wishfull thinking.
en zo krijg je elk onderzoek wel de kant op die je wil.
(niks persoonlijks hoor, maar dit hoor ik al jaren en elke keer weer het zelfde.

)
voor mij moet je het water probleem eerst opsplitsen in 2 problemen.
1. water wat je binnen krijgt van je lokale leverancier.
2. water je huis vervuild of niet weer verlaat.
tja kijk ik dan naar mij zelf.
ik gebruik een +/-80m3 per jaar met 2 personen dus een 110l/d (best veel).
en ja ik spoel mijn poep gewoon met perfect drinkwater naar buiten.
dit is best wel idioot, het drink water wat binnen komt in mijn regio is van erg hoge kwaliteit, mijn poep is dat zeker niet.
en hier gaat echt de 1 van de grote hoeveelheid van het water na toe.
(je spoelt stiekem toch wel een aantal keer per dag de toilet door, en dat zijn stiekem veel liters.
mijn beste gok is dat er ongeveer 14m3 per jaar is, maar ik probeer het te loggen, hier heb ik meer tijd voor nodig.)
dan kijk ik naar mijn kamer planten (die heb ik veel).
een heel stel moeten regenwater hebben, kraan water bevat te veel kalk.
maar dan nog gaat er per week 8liter water naar de kamer planten.
0,5m3 per jaar. pinda's aan water dus.
dan hebben we de tuin, jep ik zit op zand grond, moet 7 meter diep voor grond water.
dus in de zomer, knal daar gaat een 40m3 per jaar in. en dan probeer ik nog zuinig te zijn ook.
die droge zomers is gewoon veel water de tuin in hier.
(ik weet niet of alle cijfers helemaal kloppen, doe het uit het hoofd, is te lang geleden dat ik het allemaal precies heb uit gerekend, maar grof weg voor het punt wat ik wil maken.)
dan de prijs: ongeveer 0,65€ per m3, dit is echt pinda's
80x0,65=52€ wat ik aan water betaal.
ja ik betaal wel een erg hoog vastrecht +/-250€, waar door het jaar bedrag nog redelijk hoog is een +/-300€ totaal.
als ik dan de helft bezuinig op de water kosten, dan betaal ik nog (52€/2)+250€ = 275€.
voor maar 25€ per jaar, tja daar kan ik amper(zeg maar niet) een systeem aanleggen die mijn 50% bespaart.
veel mooier zou zijn: als het vastrecht maar 50€ zou zijn en de variabelen kosten 250€.
dan krijg je de volgende situatie:
1m3 water kost dan 3,12€
80m3 x 3,12€ + 50€ = 300€.
dan blijf ik dus even veel betalen voor het water.
ga ik dan wel flink zuinig aan doen, en maar de helft aan water gebruiken.
dan bespaar ik me 40m3x3,12€=125€ per jaar.
ahaa, nu beginnen waterzakken in de kruipruimte een beetje interessant te worden.
in 10 jaar tijd is dit 1250€, toch een bedrag om over na te gaan denken.
maar het kan nog mooier: ik betaal ook een riool heffing.
gebruik ik meer water, dan gebruik ik ook meer riool.
zet een stuk riool heffing over naar de tapwater prijs en misschien kunnen we er dan een 4€ per m3 van maken. het word nog beter om zuinig aan te doen.
grofweg bekeken, een "gewone" burger gaat dan niet meer betalen voor het water.
een slordige verspiller betaald er wel voor. (eigen schuld dikke bult.)
conclusie:
dus nee de prijzen hoeven niet omhoog, maar wel beter verdeeld te worden.
dan kan ik te miste iets fatsoenlijks doen en het aanpakken.
tot die tijd, jammer dan, heb veel meer ander laaghangend fruit waar ik liever mijn geld in stop.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)