Als je nog helemaal geen verwarming hebt en een verwarmende airco, L/W warmtepomp, cv ketel of gaskachel is onmogelijk en het is een klein overdreven goed geisoleerd appartement/studio dan kan een IR paneel met thermostaat een optie zijn (zelfs als hoofdverwarming). Het product zelf noem ik zeker geen oplichting, ook niet als het bedrijf er een thermostaat aan koppelt.
Bedrijven die IR panelen verkopen prijzen het echter vaak aan als hoofdverwarming om het hele huis warm te houden. En als ze er dan een foto bij plaatsen van een jaren 60 tussenwoning en erbij schrijven dat er energiekosten bespaart worden, dan is dat denk ik oplichting want die mensen gaan een veel hogere energierekening krijgen en mogelijk ook nog een kouder huis.
Volgens mij is IR panelen als hoofdverwarming voor 99% van de huizen de slechtste manier om van het gas te gaan. (uiteraard tenzij je een appartement / studio / studentenkamer hebt met erg laag warmteverlies). Dan kun je zowel voor je eigen portemonee als voor Groningen beter gewoon gas blijven stoken.
Want vooral in de winter als het niet hard waait wordt een groot deel van de elektrische energie opgewekt met aardgas. Die aardgas gestookte energiecentrale + het stroomnet heeft een efficientie van iets meer dan 40%. Zelfs de slechtste gaskachel haalt nog veel meer dan dat, een CV ketel icm lage CV water aanvoertemperatuur haalt zelfs meer dan 100% efficientie ten opzichte van de onderwaarde.
Een IR paneel is het best als bijverwarming in een woning die al een andere hoofdverwarming heeft maar nog wel koude hoekjes van het huis. Bijvoorbeeld omdat de hoofdverwarming een palletkachel is, of airco's.
Als dat IR paneel dan niet teveel uren per jaar aan staat zou het best een kostenbesparing kunnen opleveren.
Stel bijvoorbeeld dat de bank of de werkkamer niet lekker warm wil worden dan zou een klein IR paneel bij de bank uitkomst kunnen bieden, want dan hoef je niet het hele huis een graadje warmer te stoken.
Of als bijverwarming in de badkamer zodat je je even lekker warm kunt afdrogen.
In die gevallen is een bewegingssensor veel logischer dan een thermostaat.
Voorbeeld:
https://www.verwarminghan...rarood-panelen/besparing/
Hier prijzen ze het aan als vervanger van warm water radiatoren, de meeste mensen denken dan aan gasgestookte CV met radiatoren maar in werkelijkheid kan een IR-paneel als hoofdverwarming alleen iets besparen tov elektrische radiatoren (en dan alleen als je de kamertemperatuur ook echt verlaagt). Dit is op z`n minst misleiding, het grenst denk ik aan oplichting.
https://www.google.com/se...oECAcQBA&biw=1920&bih=969Als het IR paneel niet de hoofdverwarming is dan is de meest praktische manier denk ik gewoon handmatig het paneel aan en uit schakelen zodra je er voor gaat zitten. Of als je er een bewegingssensor bij hebt die gewoon aan zetten in bijvoorbeeld oktober en uitzetten in maart. Als het een paneel is van bijvoorbeeld 500W of nog minder dan zal de kamer niet te warm worden.
Als het IR paneel wel de hoofdverwarming van de woning is dan heb je denk ik in 99% van de gevallen een verkeerde keuze gemaakt. Maar inderdaad, indien dit die 1% is dan is een thermostaat een logische aansturing. (hoeveel m3 gas verbruik je per jaar?)
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)