Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• DoctorXeno
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-12-2020
Hallo allemaal,

Mijn plan is om een aantal infrarood panelen aan te schaffen. Nu kun je daarbij thermostaten
kopen die de boel regelen.

Nu ben ik al in het bezit van een Toon van Eneco, wat ik een erg fijn apparaat vind.

Ik zou die dus graag willen gebruiken om die panelen aan te sturen. Het probleem is
dat ik hier eigenlijk niets over kan vinden op het internet.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

mvg. Jeroen

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

DoctorXeno schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:37:
Hallo allemaal,

Mijn plan is om een aantal infrarood panelen aan te schaffen. Nu kun je daarbij thermostaten
kopen die de boel regelen.

Nu ben ik al in het bezit van een Toon van Eneco, wat ik een erg fijn apparaat vind.

Ik zou die dus graag willen gebruiken om die panelen aan te sturen. Het probleem is
dat ik hier eigenlijk niets over kan vinden op het internet.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

mvg. Jeroen
Dat zal gewoon een aan/uit signaal zijn lijkt mij? (maar dan op 220V)
een IR paneel staat of aan of uit.

Nu vraag ik me alleen af hoeveel zin het heeft een thermostaat aan een IR paneel te koppelen. De warmte is immers zeer plaatselijk en in 1 richting voelbaar. Je zal dan ook plaatselijk moeten meten lijkt mij. Maar ga je voor de sensor zitten, dan registreert die nooit dat het 'warm' is.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 15-12-2020 20:41 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• DoctorXeno
Dat zal gewoon een aan/uit signaal zijn lijkt mij? (maar dan op 220V)
een IR paneel staat of aan of uit.
Ja dat klopt... Je kan er dus een thermostaat bij kopen speciaal voor die panelen.
Maar het liefst laat ik ze via Toon lopen zodat ik niet alleen de temperatuur kan
regelen maar ook het verbruik kan zien en bijhouden.

https://www.smarthomesupp...20met%20een%20thermostaat.

[ Voor 19% gewijzigd door DoctorXeno op 15-12-2020 21:06 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:28
je kan toch niks via Toon laten lopen? Dat is toch gewoon een ding wat je meter uitleest en er een grafiekje van maakt zodat het er leuk uitziet?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mwa hij kan ook Hue lampen aansturen en “slimme” stekkers uitlezen en schakelen. Echter op basis van temperatuur niet. Dan moet je over naar domotica, wellicht dat er iets te rooten valt aan de Toon. Het Toon topic al doorgenomen?

• paQ
  • Nu online

paQ

Sja wellicht in homebridge of domoticz, maar dan nog ontgaat me het nut van een thermostaat aan een ir paneel.
Hooguit icm een bewegingssensor bijv.
Als thermostaat <x, en beweging, dan schakel ir paneel in.

• DoctorXeno
je kan toch niks via Toon laten lopen? Dat is toch gewoon een ding wat je meter uitleest en er een grafiekje van maakt zodat het er leuk uitziet?
Toon is een slimme thermostaat. Je gas en stroom verbruik word bijgehouden en nog veel meer.

Heeft me al honderden euros bespaart.

Maar ik denk dat ik er al uit ben... Als ik de stuurstroom van ketel module(24v) naar cv ketel aansluit
op een relais die 230v door kan schakelen is het waarschijnlijk geregeld.

https://www.amazon.nl/gp/...smid=A3MWTOW3Y5FBF1&psc=1

[ Voor 9% gewijzigd door DoctorXeno op 15-12-2020 23:43 ]

• DoctorXeno
Sja wellicht in homebridge of domoticz, maar dan nog ontgaat me het nut van een thermostaat aan een ir paneel.
Hooguit icm een bewegingssensor bijv.
Als thermostaat <x, en beweging, dan schakel ir paneel in.
Infraroodverwarming voel je direct, net als de stralingswarmte van de zon. Stralingswarmte wordt opgeslagen door meubels, wanden en vloeren, die deze warmte ook weer afgeven aan de lucht. Zo wordt de kamer comfortabel warm en kan de verwarming geregeld worden met een thermostaat.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-11 23:47
Wat @paQ schrijft, een thermostaat aan een IR paneel slaat inderdaad nergens op.
Een bewegingssensor wel, zodat het paneel aan gaat als er iemand in de buurt is.

Als je het huis warm wilt stoken met een IR paneel in plaats van CV ketel kost het veel meer energie en euro's.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• DoctorXeno
Prima... in iedergeval bedankt voor de reacties. Laat nog wel weten of het werkt voor de mensen
die hier ook een oplossing voor zoeken.

Waar een forum voor bedoelt is.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:32
Ik had laatst een soortgelijke vraag gesteld in het infraroodpanelen topic Ervaringen infraroodverwarming maar dan over koppeling met domotica.

Helaas geen antwoord op gehad nog dus ik ben benieuwd of het je gaat lukken!

En dat een thermostaat met een infraroodpaneel geen zin heeft lijkt me onzin. Of zijn al die bedrijven die pakketten met infraroodpanelen + thermostaten verkopen allemaal oplichters?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• busscherski
@DoctorXeno @Ramon
Jullie negeren basis natuurkunde.

Om de thermostaat de gewenste temperatuur te laten bereiken moet een IR paneel precies evenveel energie leveren dan een andere verwarming. (tenzij je de thermostaat in direct zicht zet van de stralingsbron maar dan blijft het gewoon kouder in huis).

Feit is dat energie uit een gas gestookte CV, warmtepomp of stadsverwarming ongeveer 2x goedkoper en 3x milieuvriendelijker is.

Steek je energie beter in beter in bewegingsensoren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• No Hands
busscherski schreef op woensdag 16 december 2020 @ 00:16:
Wat @paQ schrijft, een thermostaat aan een IR paneel slaat inderdaad nergens op.
Een bewegingssensor wel, zodat het paneel aan gaat als er iemand in de buurt is.

Als je het huis warm wilt stoken met een IR paneel in plaats van CV ketel kost het veel meer energie en euro's.
Ik heb een infraroodpaneel in mijn badkamer met een thermostaat eraan. Dat werkt super.
Maar dat komt waarschijnlijk omdat de infraroodwarmte wordt opgenomen in tegels etc en dan weer wordt afgestaan aan de lucht.
Een infrarood paneel los in een ruimte zonder dat daarmee massa wordt opgewarmd zal met een thermostaat denk ik ook minder handig werken.

• busscherski
@No Hands

Ja natuurlijk wordt het wel warm.

Maar als je er een ander verwarmingsysteem dat je toch al hebt er voor zou uitschakelen ben je meestal niet zo handig bezig.

• No Hands
Ja dat klopt, dan is een infraroodpaneel geen winst, tenzij je het hebt om PV af te fakkelen.

• paQ
  • Nu online

paQ

DoctorXeno schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:48:
[...]

Infraroodverwarming voel je direct, net als de stralingswarmte van de zon. Stralingswarmte wordt opgeslagen door meubels, wanden en vloeren, die deze warmte ook weer afgeven aan de lucht. Zo wordt de kamer comfortabel warm en kan de verwarming geregeld worden met een thermostaat.
Ik denk dat de convectie-opwarming te verwaarlozen is bij een ir paneel.

Maar inderdaad. Schakelrelais als je het puur op je thermostaat wilt houden, en anders in domotica aansturen met slimme stekkers op basis van [vul maar in]

• Ramon
busscherski schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:14:
@DoctorXeno @Ramon
Jullie negeren basis natuurkunde.

Om de thermostaat de gewenste temperatuur te laten bereiken moet een IR paneel precies evenveel energie leveren dan een andere verwarming. (tenzij je de thermostaat in direct zicht zet van de stralingsbron maar dan blijft het gewoon kouder in huis).

Feit is dat energie uit een gas gestookte CV, warmtepomp of stadsverwarming ongeveer 2x goedkoper en 3x milieuvriendelijker is.

Steek je energie beter in beter in bewegingsensoren.
De vraag is toch gewoon of een infraroodpaneel gekoppeld kan worden aan een thermostaat? Niet of dat nou zuinig of onzuinig is? Dus tis me een raadsel waarom je zo reageert...

En offtopic maar ik heb hier een ouderwetse gaskachel en ik denk niet dat die met bewegingssensoren kan aansturen.

• busscherski
Ramon schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:07:
[...]

De vraag is toch gewoon of een infraroodpaneel gekoppeld kan worden aan een thermostaat? Niet of dat nou zuinig of onzuinig is? Dus tis me een raadsel waarom je zo reageert...

En offtopic maar ik heb hier een ouderwetse gaskachel en ik denk niet dat die met bewegingssensoren kan aansturen.
9 van de 10 keer waarderen mensen ongevraagd advies wel.
Kennelijk is dit die tiende keer.

Ik ging er vanuit dat je centrale verwarming of standsverwarming hebt. Maar ook als je een oude gaskachel hebt zie ik geen reden om een IR paneel aan te sturen met een thermostaat.
Vandaar dat ik moeite deed om je hiervoor te behoeden.

• Ramon
busscherski schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:49:
[...]

9 van de 10 keer waarderen mensen ongevraagd advies wel.
Kennelijk is dit die tiende keer.

Ik ging er vanuit dat je centrale verwarming of standsverwarming hebt. Maar ook als je een oude gaskachel hebt zie ik geen reden om een IR paneel aan te sturen met een thermostaat.
Vandaar dat ik moeite deed om je hiervoor te behoeden.
Maar dat blijft mijn vraag staan; al die bedrijven die thermostaten verkopen i.c.m. infraroodpanelen lullen uit hun nek? En hoe voorkom je dan dat de temperatuur in de ruimte die je verwarmt blijft oplopen als de panelen aan staan?

Maar ik geef zo toe dat ik slecht scoor op natuurkunde :o dus iets meer uitleg is welkom.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:48
DoctorXeno schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:42:
[...]

Toon is een slimme thermostaat. Je gas en stroom verbruik word bijgehouden en nog veel meer.

Heeft me al honderden euros bespaart.

Maar ik denk dat ik er al uit ben... Als ik de stuurstroom van ketel module(24v) naar cv ketel aansluit
op een relais die 230v door kan schakelen is het waarschijnlijk geregeld.

https://www.amazon.nl/gp/...smid=A3MWTOW3Y5FBF1&psc=1
Ik denk niet dat het zo makkelijk werkt omdat het een opentherm aansluiting is, die is wel compatible met een aan/uit ketel, maar daar kun je volgens mij niet zomaar een ssr mee sturen.
Daar moet nog wat bij.

• busscherski
Ramon schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:04:
[...]

Maar dat blijft mijn vraag staan; al die bedrijven die thermostaten verkopen i.c.m. infraroodpanelen lullen uit hun nek?
Als je nog helemaal geen verwarming hebt en een verwarmende airco, L/W warmtepomp, cv ketel of gaskachel is onmogelijk en het is een klein overdreven goed geisoleerd appartement/studio dan kan een IR paneel met thermostaat een optie zijn (zelfs als hoofdverwarming). Het product zelf noem ik zeker geen oplichting, ook niet als het bedrijf er een thermostaat aan koppelt.

Bedrijven die IR panelen verkopen prijzen het echter vaak aan als hoofdverwarming om het hele huis warm te houden. En als ze er dan een foto bij plaatsen van een jaren 60 tussenwoning en erbij schrijven dat er energiekosten bespaart worden, dan is dat denk ik oplichting want die mensen gaan een veel hogere energierekening krijgen en mogelijk ook nog een kouder huis.

Volgens mij is IR panelen als hoofdverwarming voor 99% van de huizen de slechtste manier om van het gas te gaan. (uiteraard tenzij je een appartement / studio / studentenkamer hebt met erg laag warmteverlies). Dan kun je zowel voor je eigen portemonee als voor Groningen beter gewoon gas blijven stoken.
Want vooral in de winter als het niet hard waait wordt een groot deel van de elektrische energie opgewekt met aardgas. Die aardgas gestookte energiecentrale + het stroomnet heeft een efficientie van iets meer dan 40%. Zelfs de slechtste gaskachel haalt nog veel meer dan dat, een CV ketel icm lage CV water aanvoertemperatuur haalt zelfs meer dan 100% efficientie ten opzichte van de onderwaarde.

Een IR paneel is het best als bijverwarming in een woning die al een andere hoofdverwarming heeft maar nog wel koude hoekjes van het huis. Bijvoorbeeld omdat de hoofdverwarming een palletkachel is, of airco's.
Als dat IR paneel dan niet teveel uren per jaar aan staat zou het best een kostenbesparing kunnen opleveren.
Stel bijvoorbeeld dat de bank of de werkkamer niet lekker warm wil worden dan zou een klein IR paneel bij de bank uitkomst kunnen bieden, want dan hoef je niet het hele huis een graadje warmer te stoken.
Of als bijverwarming in de badkamer zodat je je even lekker warm kunt afdrogen.
In die gevallen is een bewegingssensor veel logischer dan een thermostaat.

Voorbeeld:
https://www.verwarminghan...rarood-panelen/besparing/
Hier prijzen ze het aan als vervanger van warm water radiatoren, de meeste mensen denken dan aan gasgestookte CV met radiatoren maar in werkelijkheid kan een IR-paneel als hoofdverwarming alleen iets besparen tov elektrische radiatoren (en dan alleen als je de kamertemperatuur ook echt verlaagt). Dit is op z`n minst misleiding, het grenst denk ik aan oplichting.
https://www.google.com/se...oECAcQBA&biw=1920&bih=969
Ramon schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:04:
En hoe voorkom je dan dat de temperatuur in de ruimte die je verwarmt blijft oplopen als de panelen aan staan?
Als het IR paneel niet de hoofdverwarming is dan is de meest praktische manier denk ik gewoon handmatig het paneel aan en uit schakelen zodra je er voor gaat zitten. Of als je er een bewegingssensor bij hebt die gewoon aan zetten in bijvoorbeeld oktober en uitzetten in maart. Als het een paneel is van bijvoorbeeld 500W of nog minder dan zal de kamer niet te warm worden.

Als het IR paneel wel de hoofdverwarming van de woning is dan heb je denk ik in 99% van de gevallen een verkeerde keuze gemaakt. Maar inderdaad, indien dit die 1% is dan is een thermostaat een logische aansturing. (hoeveel m3 gas verbruik je per jaar?)

Pagina: 1