Vervanging van Netgear Orbi RBR50

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mijn vraag
Nadat ik goedkope repeaters had van mijn provider wilde ik degelijke multiroom wifi. Ik kocht dus een Netgear Orbi RBR50 + satelliet. Ondertussen ben ik dat ding zat, en wel om twee redenen:
1. Het ding heeft een DNS proxy waardoor Pi-Hole/AdGuard Home slechts 1 client ziet: de router.
2. Je kunt de 2.4 en/of 5 GHz niet individueel aan of uitzetten (alleen de SSID broadcast) en blijkbaar hebben fabrikanten het nog niet op orde dat ze een shared SSID aan kunnen waardoor ik sommige apparaten niet kan koppelen.
Ik ben dus op zoek naar een andere multi-room wifi oplossing. En het gaat me dus naast de hardware features dus ook vooral om de firmware/software opties: iets dat je niet zo 123 kunt zien of testen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een heel scala aan apparaten (denk 12 apparaten heavy use, telefoons, streaming, computers) en daarnaast nog veel domotica (denk 15 apparaten). Een aantal zijn bedraad (voordeel van de Orbi is dat elk station 3 poorten heeft).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al wat rondgekeken maar qua basis functionaliteit lijken ze vrijwel het zelfde te zijn, het gaat juist om de details.
Uit principe wil ik geen Google producten in huis, ook de bonkige Asus AiMesh valt af (ze staan helaas in het zicht). Ik heb ooit begrepen dat TP-Link vrij privacy onvriendelijk is, maar heb dat zelf niet gelezen in de overeenkomst.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik denk dat het beter is om dit te verplaatsen van Client Software Algemeen naar de netwerkburen :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:21
Ik zou je vraag eens hier stellen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2039340

Ik ben zelf fan van Ubiquiti APs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:51
Bij al die mesh systemen is de main een router (dus geen proxy maar router).
Het effect is dat in mesh mode je alles achter die main moet aansluiten, omdat je anders twee verschillende subnets hebt.

Wel kun je veel van die dingen in AP mode zetten.
Maar bottom line zijn en blijven het gewoon repeaters.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
@loeberce en waarom ben je daar precies fan van?
Ben(V) schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:52:
Bij al die mesh systemen is de main een router (dus geen proxy maar router).
Het effect is dat in mesh mode je alles achter die main moet aansluiten, omdat je anders twee verschillende subnets hebt.

Wel kun je veel van die dingen in AP mode zetten.
Maar bottom line zijn en blijven het gewoon repeaters.
Ik heb je post nu 2x gelezen en ik heb eigenlijk geen idee waar je antwoord op geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het is een antwoordt op jouw punt 1.
Doordat de main Oribi een router is zal alles wat achter die main Orbi hangt (dus al je wifi) in een ander netwerk hangen.
Die orbi heeft dan een wan kant (connectie naar de router van je provider) en een eigen lan kant (de wifi en zijn wifi clients).
Als die pi-hole dan rechtstreeks op je provider router hangt dat ziet die pi-hole dat Orbi lan netwerk niet, maar enkel de wan kant van die main Orbi.

Oplossing is die Orbi in AP mode zetten (als hij die functionaliteit heeft).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:21
iAR schreef op woensdag 16 december 2020 @ 07:25:
@loeberce en waarom ben je daar precies fan van?
Makkelijk in te stellen, niet heel duur in aanschaf en het werkt heel goed, ook qua roaming tussen verschillende APs. En als je verder wilt tweaken, dan is die mogelijkheid er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31
Voor punt 1 zou ik gewoon een andere router ervoor zetten (edgerouter X) en de netgear in AP mode zetten.
Punt 2 snap ik niet helemaal, wil je gewoon een apart SSID hebben voor de 2.4?
Wat bedoel je met clients die niet verbinden? Ik weet dat de netgear orbi wel eens kanaal 13 wilt pakken, dat werkt niet met alle clients. Als dit het probleem is kun je het probleem dus oplossing door het van auto naar een vast kanaal te zetten.

Het probleem is dat je accesspoints draadloos verbonden zijn met elkaar (toch?). Er zijn maar weinig setjes die hier goede performance uit weten te halen waarbij de netgear orbi toch de frontrunner is.
Daarbij, mesh setjes zijn vaak consumentenspul waar je dus weinig kunt instellen. Datzelfde krijg je bijvoorbeeld bij een tp link deco (Daar kun je ook geen apart SSID instellen voor de 2.4)

Als je alles bekabeld kunt verbinden dan gaat er een wereld voor je open, ik zou dat eerst overwegen.
Wil je mesh/draadloos blijven dan moet je wel een set met dedicated backhaul radio hebben (tri band) zoals de netgear orbi of de deco m9
Waar je naar zou kunnen kijken is de amplifi, de standaard setjes hebben geen dedicated radio maar de alien router geloof ik wel. De amplifi is geen unifi maar je kunt erl wel wat dingen mee instellen.

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 16-12-2020 10:20 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:14:
Voor punt 1 zou ik gewoon een andere router ervoor zetten (edgerouter X) en de netgear in AP mode zetten.
Het liefst heb ik een niet nóg een apparaat. De modem staat ook al in bridge en 4 apparaten is wel echt overkill.
Punt 2 snap ik niet helemaal, wil je gewoon een apart SSID hebben voor de 2.4?
Wat bedoel je met clients die niet verbinden? Ik weet dat de netgear orbi wel eens kanaal 13 wilt pakken, dat werkt niet met alle clients. Als dit het probleem is kun je het probleem dus oplossing door het van auto naar een vast kanaal te zetten.
Ik wil de optie en vrijheid hebben om 2.4 en/of 5 onafhankelijk van elkaar aan of uit te zetten en/of voor elke frequentie een apart SSID in te stellen. Apparatuur die met 2.4 verbind kan helaas niet altijd goed met één SSID voor beide frequenties overweg.
Het probleem is dat je accesspoints draadloos verbonden zijn met elkaar (toch?). Er zijn maar weinig setjes die hier goede performance uit weten te halen waarbij de netgear orbi toch de frontrunner is.
Daarbij, mesh setjes zijn vaak consumentenspul waar je dus weinig kunt instellen. Datzelfde krijg je bijvoorbeeld bij een tp link deco (Daar kun je ook geen apart SSID instellen voor de 2.4)
Waarom hebben die apparaten niet gewoon een advanced knop?
Als je alles bekabeld kunt verbinden dan gaat er een wereld voor je open, ik zou dat eerst overwegen.
Wil je mesh/draadloos blijven dan moet je wel een set met dedicated backhaul radio hebben (tri band) zoals de netgear orbi of de deco m9
Waar je naar zou kunnen kijken is de amplifi, de standaard setjes hebben geen dedicated radio maar de alien router geloof ik wel. De amplifi is geen unifi maar je kunt erl wel wat dingen mee instellen.
Mijn Orbi's zijn nu ook bekabeld aangesloten. Hetzelfde geld voor apparatuur als NAS en Apple TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ah je hebt alles bedraad aangesloten?
WAarom heb je dan een Orbi setup?

In dat geval gewoon een setje accesspoints kopen met een aparte router. Waarom aparte router? Je router zet je het liefste in je meterkast waar je niet je accesspoints neer wilt zetten.

Dus gewoon de traditionele tweakers setup:
- Edgerouter X in meterkast
- Switch op bekabelde punten
- Unifi AC lite op de switch bij de bekabelde punten

Dat geeft je alle vrijheid

Je opmerking waarom ze geen advanced knop hebben moet je niet aan mij vragen maar aan Netgear. Ik zeg alleen hoe het is ;) Je hebt gewoon meer eisen dan de gemiddelde consument dus dan moet je geen consument apparatuur kopen maar semi prof apparatuur zoals de unifi

Ik snap je 2.4/5ghz probleem nog steeds niet.
Verbinden clients niet? Gaan ze op de verkeerde frequentie zitten?

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 16-12-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:34:
Ah je hebt alles bedraad aangesloten?
WAarom heb je dan een Orbi setup?
Omdat ik ook draadloze apparaten heb, zoals domotica, iPhones en omdat 1 AP niet voldoende is... :?
In dat geval gewoon een setje accesspoints kopen met een aparte router. Waarom aparte router? Je router zet je het liefste in je meterkast waar je niet je accesspoints neer wilt zetten.
Nou ja, waarom. Als je router tevens een AP is/kan zijn dan hoeft dat niet. Daarnaast is dat met bekabeling weer lastig...
Ik snap je 2.4/5ghz probleem nog steeds niet.
Verbinden clients niet? Gaan ze op de verkeerde frequentie zitten?
Dat moet je aan de fabrikant van de producten vragen. Blijkbaar kunnen ze een zelfde SSID op 2.4 en 5 niet filteren. Maar ook: misschien wil ik wel al mijn domotica op een apart 2.4 SSID en mijn iPhone, Macs op 5 GHz.
Ben(V) schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:11:
Het is een antwoordt op jouw punt 1.
Doordat de main Oribi een router is zal alles wat achter die main Orbi hangt (dus al je wifi) in een ander netwerk hangen.
Die orbi heeft dan een wan kant (connectie naar de router van je provider) en een eigen lan kant (de wifi en zijn wifi clients).
Als die pi-hole dan rechtstreeks op je provider router hangt dat ziet die pi-hole dat Orbi lan netwerk niet, maar enkel de wan kant van die main Orbi.

Oplossing is die Orbi in AP mode zetten (als hij die functionaliteit heeft).
Ik heb niets aan mijn provider modem hangen.
Ik denk dat de verwarring komt door het feit dat een DNS proxy niet zo veel voorkomt, blijkbaar. Elders op een fora had het ook 6 post nodig voordat iemand het door had. Leesvoer.

[ Voor 34% gewijzigd door iAR op 16-12-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
- Ik snap best waarom je meerdere accesspoint hebt, maar een orbi koop je normaal alleen als je ze onderling draadloos gaat verbinden. Ga je ze bedraad verbinden dan zijn het nogal beperkte en dure accesspoints. Maar daar ben je inmiddels zelf achter gekomen ;)

- Door multi AP set te kopen die EN geavenceerd is EN waar een node als router kan spelen beperk je jezelf behoorlijk. De set die het meest in de buurt komt is de amplifi. Haal je die wens weg dan is er veel meer mogelijk voor minder geld. Voor nu zou ik zeggen dat de amplifi de beste keuze is :)
Amplifi kan aparte SSID instellen
Amplifi heeft aparte utp poorten
Amplifi heeft een hoge WAF
Amplifi kan, denk ik, custom dns settings aan (moet je zelf even checken)
https://community.amplifi...rride-isp-dns-settings/14

- Ik snap je 2.4 probleem nog steeds niet, wat gaat er nou mis?

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 16-12-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:03:
- Ik snap best waarom je meerdere accesspoint hebt, maar een orbi koop je normaal alleen als je ze onderling draadloos gaat verbinden. Ga je ze bedraad verbinden dan zijn het nogal beperkte en dure accesspoints. Maar daar ben je inmiddels zelf achter gekomen ;)
Laten we het er op houden dat de markt vol zit met allerlei vage apparaten. Ik had een nieuwe router nodig én ik had sowieso 2 AP's nodig. Een vriend had ze en was tevreden + de aanbieding was prima.
Dat je er amper wat op kan instellen en dat er een dns proxy in zit maakt ze nog minder aantrekkelijk.
Overigens waren de Orbi's draadloos met elkaar verbonden (want locatie DSL) en nu zijn ze bedraad verbonden (want locatie COAX).
- Door multi AP set te kopen die EN geavenceerd is EN waar een node als router kan spelen beperk je jezelf behoorlijk. De set die het meest in de buurt komt is de amplifi. Haal je die wens weg dan is er veel meer mogelijk voor minder geld. Voor nu zou ik zeggen dat de amplifi de beste keuze is :)
Ergens vind ik het dus vreemd dat dit zo'n niche is. De Connectbox van Ziggo is irritant om in te stellen (port forwarding en ip-binding), dus moet ik een extra router. Maar dan moet ik dus de wifi van de router weer uitzetten om accespoints te gebruiken. De Orbi (oa) leek een goede oplossing want router/ap + ap.
- Ik snap je 2.4 probleem nog steeds niet, wat gaat er nou mis?
Dat je geen controle hebt over iets wat met wifi te maken heeft.
Overigens heeft het automatische kanaal voor 2.4 wel geholpen waardoor het device de wifi wél kan vinden. Dus dat is fijn :)
Ben wel benieuwd hoe dat verhaal met kanaal 13 zit. Is kanaal 13 het probleem (vanuit Orbi) of voor bepaalde devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
IP Poort forwarding en custom DNS is niche, en maar goed ook. Even 2 topics van de afgelopen maanden:
- Iemand was afgesloten van het netwerk > Hij bleek een bak port forwardings ingesteld te hebben en had daardoor waarschijnlijk gehackte apparaten.
- Iemand had trage dns respons > Zijn dns hing open aan het internet en werd gebruikt voor amplification attack

Dus nee, ik vind het alleen maar een goede zaak dat deze advanced functies niet gebruiksvriendelijk op consumenten spul zit ;)

Kom je bij semi enterprise spul uit dan willen semi enterprise mensen vaak gescheiden functies. Het is namelijk niet logisch om een router en wifi te combineren in een apparaat. Een router staat namelijk vaak centraal in een meterkast waar je Wifi decentraal op verschillende locaties in het huis staat.

Kanaal 13 is een kanaal wat je niet wereldwijd mag gebruiken. Als je dus apparatuur hebt wat geen kanaal 13 praat, dan werkt het spul niet. Meeste apparatuur kiest eieren voor zn geld en gaat dus niet op kanaal 13 zitten. Netgear doet dat wel

Als je wifi problemen nu zijn opgelost dan zou ik gewoon lekker de orbi houden (je hebt ze tenslotte al betaald) en gewoon een losse router neerzetten van 4 tientjes. Krijg je super veel flexibiliteit mee.
Dat je dan toch aparte apparaten gebruikt, tja ik zou je principes gewoon opzij zetten ;)
Of een paar Amplifi nodes aanschaffen

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 16-12-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:09:
IP Poort forwarding en custom DNS is niche, en maar goed ook. Even 2 topics van de afgelopen maanden:
- Iemand was afgesloten van het netwerk > Hij bleek een bak port forwardings ingesteld te hebben en had daardoor waarschijnlijk gehackte apparaten.
- Iemand had trage dns respons > Zijn dns hing open aan het internet en werd gebruikt voor amplification attack

Dus nee, ik vind het alleen maar een goede zaak dat deze advanced functies niet gebruiksvriendelijk op consumenten spul zit 😉
Onzin. Je kunt het op je Ziggo Connectbox of KPN Experia box zo instellen. En dat werkt op de Orbi ook prima. Behalve dan dat er een DNS proxy inzit. Sommige settings op de Orbi zijn dubieus op consumenten spul, terwijl de beperkingen voor SSID's vreemd zijn (vind ik).
Kanaal 13 is een kanaal wat je niet wereldwijd mag gebruiken. Als je dus apparatuur hebt wat geen kanaal 13 praat, dan werkt het spul niet. Meeste apparatuur kiest eieren voor zn geld en gaat dus niet op kanaal 13 zitten. Netgear doet dat wel
Apart. Zeker in relatie tot ons vorige discussie punt.
Als je wifi problemen nu zijn opgelost dan zou ik gewoon lekker de orbi houden (je hebt ze tenslotte al betaald) en gewoon een losse router neerzetten van 4 tientjes. Krijg je super veel flexibiliteit mee.
Dat je dan toch aparte apparaten gebruikt, tja ik zou je principes gewoon opzij zetten ;)
Of een paar Amplifi nodes aanschaffen
Ik houd nog steeds het probleem met beperkingen van SSID en de DNS proxy. Ik zou eventueel Pi-Hole/AdGuard de DHCP kunnen laten overnemen, maar dat lijkt mij nu weer ingewikkeld en vragen om problemen voor als de Pi of NAS uit valt of iets dergelijks.

[ Voor 5% gewijzigd door iAR op 16-12-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb het idee dat je het niet _wilt_ begrijpen of je eigen visie belangrijker is dan wat er mogelijk is.

Ik denk dat je ik genoeg aanknoppingspunten heb gegeven om verder te gaan. Mijn advies: laat je eigen gedachten eens los, lees een goed wat mensen schrijven, probeer het te begrijpen (tip: knip je problemen op en lees je in ipv aannames te doen waar het aan ligt), en volg het advies wat hier gegeven wordt. Of niet, maar vraag dan ook niet om advies ;)

Lees dit ook maar eens even:Wikipedia: XY problem

Succes!

[ Voor 41% gewijzigd door laurens0619 op 16-12-2020 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:20

Nox

Noxiuz

Ik denk dat je veel meer plezier hebt aan een paar AP's van TP-Link, Ubiquiti e.a. platforms voor de pro-sumer of toegankelijke zakelijke markt waar je lekker alles kan instellen. Waarom TP-Link privacy-onvriendelijk zou zijn weet ik niet. Er is een draadje van TP-Link AP's hier, je hebt ze al vanaf 8-9 tientjes geloof ik.

Verwacht overigens van deze prosumerspullen niet dat je een gescheiden SSID kan instellen. Ik heb ondertussen honderden AP's onder beheer en nog geen enkele keer problemen gehad dat een single-band device niet op een dual-band AP kon connecten vanwege dit. Die ziet het SSID op 5Ghz niet eens. Je kunt dan ook lekker je gang gaan later als je wel besluit met vlans te werken om wat voor reden dan ook.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Het is enige tijd geleden, ondertussen mijn Homey voor niets om laten ruilen: blijkt dat deze één ssid met 2.4 en 5 niet aan kan (probleem 2 in mijn TS; ondanks de tip van @laurens0619 over het WiFi kanaal. Wordt ook meerdere malen bevestigd op het Homey forum). Wellicht dat dit ook bij een ander apparaat een probleem vormt, aangezien die ook nog problemen veroorzaakt. Ik wil dus het 2.4 en 5 ghz netwerk als 2 ssid’s kunnen uitzenden. @Nox twee van mijn apparaten zien het gecombineerde ssid gewoon niet. Handmatig het ssid invullen werkt wel, maar niet stabiel.
Ik wil daarom nu toch mijn Orbi nog inwisselen voor iets anders. Probleem 1 van mijn TS bestaat ook nog steeds. Waarvoor ik dus liever een nieuwe router/mesh systeem koop dan een andere modem (wat in het vrije keuze-nieuwsbericht ook tot problemen kan leiden lees is).

Ik heb de zaken in het topic nogmaals door gelezen en het zal de terminologie zijn, maar 100% snappen doe ik het nog niet. Daarnaast, no offense, maakt @laurens0619 wat aannames waardoor ik je punt niet begrijp. Bijvoorbeeld over een eigen, lokale, dns server instellen of de locatie van mijn router waardoor de combi router/WiFi niet logisch is.

De situatie is nu als volgt:
Ziggo ConnectBox (router, WiFi uit) > Orbi Router (AP-mode, WiFi aan) > Orbi Satellite
Aan beide orbi’s hangen bedrade (NAS, pc’s, media spelers) als draadloze (telefoons, tablets, domotica) apparaten, momenteel is de satellite wel bedraad aangesloten aan de Orbi router, dat was overigens niet zo). Ik wil de Ziggo ConnectBox liefst in bridge-mode.

De vraag is dus nog steeds welk multi-room WiFi systeem werkt wel met gescheiden ssid’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Gewoon alleen die Ziggo Connectbox als modem/router houden en losse Accesspoints kopen.

Die mesh systemen zijn het probleem, dus een Netgear mesh vervangen door een ander mesh systeem zal dezelfde of weer andere problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:25:
Gewoon alleen die Ziggo Connectbox als modem/router houden en losse Accesspoints kopen.

Die mesh systemen zijn het probleem, dus een Netgear mesh vervangen door een ander mesh systeem zal dezelfde of weer andere problemen opleveren.
Ik wil niet als een zeur overkomen maar:
1. Ik gebruik nu de Ziggo box als router, de Orbi's staan al in AP-mode.
2. Wat is dat precies het probleem van die mesh systemen volgens jou?
3. En van welke access points kun je wel het ssid scheiden? En werken niet met een dns-proxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@iAR jij hebt last van het X>Y probleem :)
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/qbnykdfmte951.jpg

Jij opent een topic dat je 2.4 en 5ghz ssid wilt splitsen en dat dat je probleem is.
Terwijl je een topic had moeten openen dat je homey niet goed werkt met je netgear orbi (dat is je echte probleem namelijk)

Nou dat gezegd hebbende.
Afaik kan de homey helemaal geen 5ghz wifi (tenminste dat zegt the interwebs). Dat je voor 2.4 en 5ghz hetzelfde ssid hebt kan dus niet het probleem zijn.

Echter nu ik weet wat echt je probleem is kan ik ook een oplossing geven:
- Veel iOT achtige apparaten (zoals een homey) kan er niet meer omgaan als er meerdere accesspoints zijn met hetzelfde SSID. Of ze verbinden met het verkeerde of ze verbinden helemaal niet. Erg vervelend.
Wat je kunt doen is:
- Meerdere SSID in de lucht. Dus bv "ThuisWifi" die actief is op ieder accesspoint maar daarbij ook 3 losse SSID voor alleen je statische "iot" apparaten. Dan krijg je dus:
"Thuiswifi" (laptops/phones/alles wat wel kan roamen)
"Thuiswifiap1" (alleen iot achtige apparaten in de buurt van ap 1)
"Thuiswifiap2" (alleen iot achtige apparaten in de buurt van ap 2)

Dit kan de netgear orbi echter niet, een deco ook niet. Een unifi wel.

Wat veel mensen doen is op hun provider modem (bv Connectbox) een 2e netwerk in de lucht brengen, puur voor de iot achtige apparaten en hiermee het device koppelen. Dan krtijg je dus:
"Thuiswifi" (netgear orbi, voor je roamende devices)
"THuiswifiIOT" (Connectbox, voor je iot device)

Dan moet je homey natuurlijk wel bij je experiabox (of wat je ook hebt) kunnen maar op de 2.4 is dat meestal geen probleem.

Nu lees ik ook nog een 2e probleem dat sommige apparaten het netwerk niet zien. Is dat nog actueel?

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 26-05-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:07:
@iAR jij hebt last van het X>Y probleem :)

Jij opent een topic dat je 2.4 en 5ghz ssid wilt splitsen en dat dat je probleem is.
Terwijl je een topic had moeten openen dat je homey niet goed werkt met je netgear orbi (dat is je echte probleem namelijk)

Nou dat gezegd hebbende.
Afaik kan de homey helemaal geen 5ghz wifi (tenminste dat zegt the interwebs). Dat je voor 2.4 en 5ghz hetzelfde ssid hebt kan dus niet het probleem zijn.
Ik snap je xy punt. Hoewel ik in mijn TS aangeef dat apparaten een gecombineerd ssid niet aan kunnen en dat dik daarom het ssid wil splitsen. Maar waarschijnlijk was dat niet expliciet genoeg. Het klopt inderdaad dat het apparaat de Homey is. Er is er overigens nog een die moeite heeft. Maar om te voorkomen dat we het teveel daarover gaan hebben... vanuit de Homey community is het redelijk duidelijk dat een gecombineerd ssid de oorzaak is. Dat kreeg ik ook terug van de helpdesk over dat andere apparaat.

Daarnaast haalde ik in mijn TS nog een probleem aan: de DNS proxy van de Orbi. Het antwoord dat je geeft is dat ik mijn DNS server niet moet veranderen naar een Pi-Hole omdat andere mensen in de afgelopen twee maanden hier problemen mee hebben en hun DNS server verbonden is aan het internet. Hoe is dat een antwoord op mijn vraag?

Ondertussen heb ik elders de oplossing al gevonden, die jij ook aandraagt: het wifi netwerk van mijn Ziggo box aanzetten, alleen de 2.4 radio.
Echter nu ik weet wat echt je probleem is kan ik ook een oplossing geven:
- Veel iOT achtige apparaten (zoals een homey) kan er niet meer omgaan als er meerdere accesspoints zijn met hetzelfde SSID. Of ze verbinden met het verkeerde of ze verbinden helemaal niet. Erg vervelend.
Wat je kunt doen is:
- Meerdere SSID in de lucht. Dus bv "ThuisWifi" die actief is op ieder accesspoint maar daarbij ook 3 losse SSID voor alleen je statische "iot" apparaten. Dan krijg je dus:
"Thuiswifi" (laptops/phones/alles wat wel kan roamen)
"Thuiswifiap1" (alleen iot achtige apparaten in de buurt van ap 1)
"Thuiswifiap2" (alleen iot achtige apparaten in de buurt van ap 2)

Dit kan de netgear orbi echter niet, een deco ook niet. Een unifi wel.
Als we het dan hebben over die producten van Ubiquiti die al eerder in het topic voorbij kwamen dan hebben we het volgens mij over accesspoints. De Ziggobox doet dan alsnog dienst als router en daarmee los ik het dns probleem niet op. Maar wat nu uit verschillende reacties duidelijk wordt, is dat je blijkbaar op Orbi's, Deco's, etc de 2.4 en 5 Ghz ssid's niet kunt regelen.
Nu lees ik ook nog een 2e probleem dat sommige apparaten het netwerk niet zien. Is dat nog actueel?
Dat is het probleem als ik een 2.4 / 5 gecombineerd netwerk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@iAR Een gecombineerd SSID voor 2.4/5ghz kan het probleem niet zijn. Die homey kan geen 5ghz lezen.
Als de servicedesk je dat verteld heeft dan hebben ze het of fout of je hebt het verkeerd begrepen van ze :)

Het probleem is meerdere accesspoints met hetzelfde SSID.

Als jij het wilt oplossen dan moet je :
- Geavenceerde accesspoints kopen zoals de ubiquiti unifi (hiermee los je je homey probleem op)
- Een losse router kopen zoals de edgerouter x (hiermee los je je dns probleem op)

maw, dit; laurens0619 in "Vervanging van Netgear Orbi RBR50"

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 26-05-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:45:
@iAR Een gecombineerd SSID voor 2.4/5ghz kan het probleem niet zijn. Die homey kan geen 5ghz lezen.
Als de servicedesk je dat verteld heeft dan hebben ze het of fout of je hebt het verkeerd begrepen van ze :)

Het probleem is meerdere accesspoints met hetzelfde SSID.

Als jij het wilt oplossen dan moet je :
- Geavenceerde accesspoints kopen zoals de ubiquiti unifi (hiermee los je je homey probleem op)
- Een losse router kopen zoals de edgerouter x (hiermee los je je dns probleem op)

maw, dit; laurens0619 in "Vervanging van Netgear Orbi RBR50"
Het antwoord van Athom was:
Bedankt dat je contact met ons hebt opgenomen met dit probleem.

Helaas kan Homey niet overweg met 5GHz WiFi netwerken, zoals je zelf ook vastgesteld hebt.

Hiernaast is het bij ons bekend dat het in sommige gevallen kan zijn dat Homey niet goed kan verbinden als het 2,4GHz en 5GHz netwerk hetzelfde SSID hebben. Tot mijn spijt kunnen we hier op kort termijn niets aan doen, het is echter aan Development doorgegeven.

Mijn oprechte excuses voor het ongemak wat dit je oplevert, ik had je graag aan een definitieve oplossing geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@iAR Bijzonder antwoord.
Zijn eerste gedeelte klopt, het apparaat kan niet overweg met 5ghz wifi.
Daarom conflicteert het ook met zijn 2e antwoord > het kan verstoring opleveren.

Hoe kan iets verstoring opleveren als het hele ding geen 5ghz kan ontvangen?
Precies > Niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

iAR schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:01:
Het is enige tijd geleden, ondertussen mijn Homey voor niets om laten ruilen: blijkt dat deze één ssid met 2.4 en 5 niet aan kan (probleem 2 in mijn TS; ondanks de tip van @laurens0619 over het WiFi kanaal. Wordt ook meerdere malen bevestigd op het Homey forum). Wellicht dat dit ook bij een ander apparaat een probleem vormt, aangezien die ook nog problemen veroorzaakt. Ik wil dus het 2.4 en 5 ghz netwerk als 2 ssid’s kunnen uitzenden. @Nox twee van mijn apparaten zien het gecombineerde ssid gewoon niet. Handmatig het ssid invullen werkt wel, maar niet stabiel.
Ik wil daarom nu toch mijn Orbi nog inwisselen voor iets anders. Probleem 1 van mijn TS bestaat ook nog steeds. Waarvoor ik dus liever een nieuwe router/mesh systeem koop dan een andere modem (wat in het vrije keuze-nieuwsbericht ook tot problemen kan leiden lees is).

Ik heb de zaken in het topic nogmaals door gelezen en het zal de terminologie zijn, maar 100% snappen doe ik het nog niet. Daarnaast, no offense, maakt @laurens0619 wat aannames waardoor ik je punt niet begrijp. Bijvoorbeeld over een eigen, lokale, dns server instellen of de locatie van mijn router waardoor de combi router/WiFi niet logisch is.

De situatie is nu als volgt:
Ziggo ConnectBox (router, WiFi uit) > Orbi Router (AP-mode, WiFi aan) > Orbi Satellite
Aan beide orbi’s hangen bedrade (NAS, pc’s, media spelers) als draadloze (telefoons, tablets, domotica) apparaten, momenteel is de satellite wel bedraad aangesloten aan de Orbi router, dat was overigens niet zo). Ik wil de Ziggo ConnectBox liefst in bridge-mode.

De vraag is dus nog steeds welk multi-room WiFi systeem werkt wel met gescheiden ssid’s.
Welke 2 apparaten zien geen ssid's?

Als je laptop en telefoon en tablet etc. allemaal die netwerken zien zou ik toch eens bij een toko gaan klagen als ze geen essid ondersteunen bestaande uit diverse bssid's. Dat mag na een jaar of 10-15 toch wel eens gemeengoed worden.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

laurens0619 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:00:
@iAR Bijzonder antwoord.
Zijn eerste gedeelte klopt, het apparaat kan niet overweg met 5ghz wifi.
Daarom conflicteert het ook met zijn 2e antwoord > het kan verstoring opleveren.

Hoe kan iets verstoring opleveren als het hele ding geen 5ghz kan ontvangen?
Precies > Niet
Daar heb je het nog wel mis, als je features als band balancing gaat gebruiken en je met 802.11v geforceerd clients naar 5ghz wil verhuizen wanneer clients dat niet ondersteunen gaat het fout. Allicht denkt een device dat wel indien in een probe request verkeerde info staat. Dit is ook met MFP het geval, als het sort-of ondersteund wordt gaat het fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hmm ik moet toch even terugkomen op mijn eerste punt :P (na het lezen van wat forums)

Band Steering zou theoretisch namelijk nog roet in het eten kunnen gooien.
https://community.netgear...and-Steering/td-p/1747961

@Nox Je was net wat sneller dan ik ;) maar dat komt dus niet direct door hetzelfde SSID maar door band steering. Ik denk niet dat de homey 802.11v kan praten (maar ook dat is een aanname)

Dat is ook wel mijn ervaring. Features als 802.11krv/band steering moet je vaak uitzetten bij oudere/iot clients. Die gaan daar vaak op nat.

Als ik kijk naar hoe band steering werkt:
With Band Steering enabled the AP's beacon frames do not advertise the wireless network. Client devices performing a passive scan will qualify the SSID as hidden.

If the AP hears a probe request from a wireless client on the 2.4GHz band while band steering is enabled, it only responds if it has not heard anything on the 5GHz band from that same client in the last 60 seconds. The AP promiscuously listens for all probe requests, association requests and re-association requests sent by all clients. If a 2.4GHz probe is received, the AP will not respond if it has heard any of the aforementioned frame types on the 5GHz band in the last 60 seconds. If it has seen any of them, the AP will only send a probe response advertising the wireless network in response to a 5GHz probe once it gets one. This steers the client to the 5GHz band (see Figure 1 below). If the AP hears probes from a wireless client on 2.4GHz only, it will respond with a probe request advertising the network.
Dan kan dit goed je probleem zijn. Je hebt het er namelijk ook over dat de netwerken soms niet zichtbaar zijn.

[ Voor 89% gewijzigd door laurens0619 op 26-05-2021 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

laurens0619 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:11:
Hmm ik moet toch even terugkomen op mijn eerste punt :P (na het lezen van wat forums)

Band Steering zou theoretisch namelijk nog roet in het eten kunnen gooien.
https://community.netgear...and-Steering/td-p/1747961

@Nox Je was net wat sneller dan ik ;) maar dat komt dus niet direct door hetzelfde SSID maar door band steering. Ik denk niet dat de homey 802.11v kan praten (maar ook dat is een aanname)

Dat is ook wel mijn ervaring. Features als 802.11krv/band steering moet je vaak uitzetten bij oudere/iot clients. Die gaan daar vaak op nat.
Ik vind het daarentegen wel behoorlijk prutswerk als de Orbi geforceerd clients verhuisd en daarmee of geen rekening houdt met n-only clients of dat de Orbi daarbij ook nog eens de verkeerde VHT capabilities meegeeft. Persoonlijk zou ik het probleem lekker bij Athom neerleggen, ze hebben duidelijk zitten beknibbelen bij een apparaat van 400 euro op een dual band chipsetje en een antenne. 5Ghz is vrij gemeengoed voor alles wat niet als ultra-budget te boek staat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Nox ik denk niet dat de orbi geforceerd clients aan het moven is maar het is wel kwalijk dat band steering/802.11krv zonder telnet niet uit te zetten is. Op ubiquiti apparaat heb ik ook genoeg gedoe gehad met band steering en ook daar lees ik het devies > zet het uit en laat de client het oplossen.
Band steering zie ik ook als iets experimenteels dus ik snap netgear niet dat ze dat in productie draaien

Helemaal eens, het probleem is brakke/gevoelige wifi van de Homey. Echter dat is iets waar de TS waarschijnlijk geen invloed op heeft en daarom de focus maar om het Wifi meer compatbile achtig te maken.

Daarom denk ik nog steeds dat een unifi ap setup + edgerouter een goed idee is, hiermee kun je de wifi omstandigheden ideaal maken voor Homey, het gevoelige kindje :P

@iAR je kunt dit dus nog proberen op je netgear setup:
Telnet into your ORBI Router and type these cmds from ORBI telnet terminal:

(Please check out this link for telnet and related information.)

config get enable_band_steering (Note: This should return 1, which is the default value)
config set enable_band_steering=0
config commit
reboot

To re-enable band steering, do this:

config set enable_band_steering=1
config commit
reboot

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 26-05-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een gecombineerde ssid is wel een probleem, ihet s een heel knullig implementatie van die homey devices.

Die homey ziet het ssid en probeert te connecten naar dat ssid, als de router dan antwoordt op de 5 Ghz band (de router probeert de beste connectie eerst) dan zegt die homey niet dat hij geen 5 Ghz aankan maar weigert zonder meer te verbinden en dan is het over en uit.
Dit is een populaire vertaling van wat er onder water gebeurd, maar het komt er op neer dat die homey zooi geen ssid kan sharen met de 5Ghz band.

De oorzaak is dus gewoon die homey en de oplossing is geen mesh systemen gebruiken, die Ziggo box kan prima op elke band een ander ssid maken en alle normale AP's kunnen dat ook prima.

Overigens heeft dit alles niets met je pi-hole te maken dat is weer een heel ander probleem.
Doordat de Ziggo Connectbox geen mogelijkheid heeft om zelf een DNS adres in te stellen gaat een pi-hole niet zomaar werken.
Om dat voor elkaar te krijgen moet je die pi-hole een fixed ipadres geven en als DNS alsmede DHCP server configureren en de Ziggo Connectbox moet dan DNS sever voor die pi-hole geconfigureerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nee, een gecombineerd ssid op de 2.4ghz/5ghz is een indicatie dat je te maken hebt met een netwerk waar waarschijnlijk band steering op actief is. Het gecombineerd SSID is niet het probleem, het probleem is band steering. (of multi ssid/bssid,802.11krv). Ja als je een aparte SSID instelt dan stopt band steering (meestal) ook, maar dan heb je nog steeds te maken met het 802.11krv/multi ssid/bssid wat roet in het eten kan gooien. Beter om de problemen bij de kern op te lossen.

Als je een gecombineerd 2.4/5ghz SSID hebt zonder band steering, dan gaat dat geen invloed hebben of het wel/niet werkt. Het homey device kan het 5ghz netwerk simpelweg niet ontvangen.

Mesh gaat over de wireless uplink dus staat hier los van. Dit kun je prima werkend krijgen op een mesh set mits je zaken als band steering, 80211krv kunt uitzetten en eventueel dedicated SSID per ap kunt instellen

[ Voor 73% gewijzigd door laurens0619 op 26-05-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Nox schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:42:
[...]

Ik vind het daarentegen wel behoorlijk prutswerk als de Orbi geforceerd clients verhuisd en daarmee of geen rekening houdt met n-only clients of dat de Orbi daarbij ook nog eens de verkeerde VHT capabilities meegeeft. Persoonlijk zou ik het probleem lekker bij Athom neerleggen, ze hebben duidelijk zitten beknibbelen bij een apparaat van 400 euro op een dual band chipsetje en een antenne. 5Ghz is vrij gemeengoed voor alles wat niet als ultra-budget te boek staat 8)7
Je kunt het probleem wel bij Athom neer leggen, maar als die er al 2 jaar niets aan willen doen... Orbi is ook sowieso raar. Die DNS proxy, wifi kanaal 11+ gebruiken. Maar goed, als elk apparaat een domme feature heeft moet je er als gebruiker helaas wel mee dealen.
Ik heb Athom in ieder geval laten weten dat ze voor niets mijn Homey hebben omgeruild want het ligt aan hun brakke wifi implementatie.

Ik heb nu mijn Homey aan de Ziggo box hangen. Helaas is het 2.4 signaal voor het andere apparaat te zwak (te grote afstand). Dus ik zal eens kijken of ik de band steering nog uit kan zetten.
Pagina: 1