Aankoop 49" monitor, welke is voor mijn gebruik de beste?

Pagina: 1
Acties:

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10-2025
Beste allen,

Ik vind die huidige 49" monitoren prachtig. Ik werk al jaren met twee 24" Dell monitoren op mijn bureau, maar na 15 jaar is het wellicht eens tijd voor iets nieuws.

Wat is voor mij belangrijk? Het meeste van mijn werk is gewoon desktop werk, office pakket, videoconferencing en ter ontspanning toch ook behoorlijk wat Youtube. Gaming momenteel weinig tot niets, maar dat kan altijd weer oppikken. (en hou ik dus ook rekening mee! - gezien mijn vorige monitors nu al meer dan 15 jaar meegaan...)

Ik zie dat er nogal wat verschil is in de curve van de verschillende 49" monitoren. De Dell U4919DW heeft een kromming van 3800R, de LG 49WL95C-W ook.

Dat lijken mij meer effectief de "office" 49" monitoren te zijn, gezien het ook de enige 2 IPS monitoren van dit type zijn. Aan de andere kant halen die maar 60 Hz en lijkt gaming hierop maar beperkt mogelijk.

Dan heb je de andere types met VA schermen zoals de Samsung C49RG90 die 1800R is, en duidelijk meer gericht op gaming. Hij heeft wel een Displayport aansluiting meer én haalt 120Hz.

Uiteindelijk zijn er dan nog de monitoren van 1000R zoals de Samsung Odyssey G9, maar dat is voor mijn gebruik té gecurved.

Ik ben in feite wel gecharmeerd van die Samsung C49RG90 (noemen ze deze ook nog de CRG9?), maar ik vraag me af of 1800R al niet te gecurved zal zijn voor office toepassingen. Aan de andere kant heb ik wel al in reviews van de LG en de Dell gelezen dat sommigen de curve van die monitoren te subtiel vinden waardoor ze ook voor office toepassingen té veel links en rechts moeten kijken omdat het niet in hun gezichtsveld zit.

Ik ben wel beperkt door de grootte van mijn bureau. Die is een maatmeubel en kan niet worden gewijzigd. Het is zeker breed genoeg, maar is wel (slechts) 70 cm diep. Momenteel staan mijn huidige monitoren ook ietwat gecurved in mijn richting, en dat betekent dat het scherm aan de buitenzijde op 23 cm van de muur staat. (en dus 47 cm van mij af). Dat vind ik prima.

Maar daarom zou ik wel eens willen weten als zo'n monitor, zowel de LG, Dell als de Samsung C49RG90 met zijn rug tegen de muur staat, hoeveel cm de beide buitenkanten dan naar voor komen. (zou iemand me zo'n monitor dat misschien eens voor mij willen opmeten?) Dat is super belangrijk voor mij gezien mijn beperkte bureau ruimte, maar ik vind die info nergens terug.

Iedere insteek is welkom! :)

Dank!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hier ervaring met 3x scherm die allen naar mij toegedraaid zijn (2x 24 verticaal en 1x 27 horizontaal) en een setup met een 49" curved scherm van Philips. Beide gebruikers zijn het er over eens: de setup met 3 monitoren werkt aanzienlijk ergonomischer. De curve van het grote scherm is niet toereikend wat ons betreft. Ik zou nog eens een keer nadenken of je dit wel echt wilt. Nog een nadeel van een curved 49" scherm is wanneer je deze via DP aansluit, de schermposities altijd worden verloren wanneer het beeldscherm uit gaat (Slaapstand, standby oid). Het is een gedoe om alle vensters weer op de juiste positie te krijgen, helemaal als je er een stuk of 40 open had staan.

Samengevat: het ziet er leuk uit zo'n groot beeldscherm, maar juist voor office werk is het niet zo praktisch ten opzichte van drie schermen.

De 1800R van mijn Philips 49" gaat overigens 10 cm naar voren aan de zijkant. Met rug tegen de muur van 17 cm in het midden (muur-voorkant scherm), maar 27 cm aan de zijkanten.

[ Voor 9% gewijzigd door wcduck op 14-12-2020 20:50 ]

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Multiboxer
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-12-2025
BartDG schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:35:

Maar daarom zou ik wel eens willen weten als zo'n monitor, zowel de LG, Dell als de Samsung C49RG90 met zijn rug tegen de muur staat, hoeveel cm de beide buitenkanten dan naar voor komen. (zou iemand me zo'n monitor dat misschien eens voor mij willen opmeten?)
Bij mijn LG komt het uit op 5cm.
Ik heb em vastgemaakt aan de muur dus regel ik de afstand tot mijn scherm door mijn bureau dichter of verder te zetten.

Hoe het eruitziet : https://imgur.com/a/LRUwPoY

• BartDG
wcduck schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:44:
Hier ervaring met 3x scherm die allen naar mij toegedraaid zijn (2x 24 verticaal en 1x 27 horizontaal) en een setup met een 49" curved scherm van Philips. Beide gebruikers zijn het er over eens: de setup met 3 monitoren werkt aanzienlijk ergonomischer. De curve van het grote scherm is niet toereikend wat ons betreft. Ik zou nog eens een keer nadenken of je dit wel echt wilt.
Daarom dat ik net dat scherm zou kiezen waarvan de curve groter is dan bij de "office" widescreens. Ik gebruik ook maar 2 schermen; en dan nog 24". Daarvan valt de huidige curve in feite nog mee.
Nog een nadeel van een curved 49" scherm is wanneer je deze via DP aansluit, de schermposities altijd worden verloren wanneer het beeldscherm uit gaat (Slaapstand, standby oid). Het is een gedoe om alle vensters weer op de juiste positie te krijgen, helemaal als je er een stuk of 40 open had staan.
Dat is een goed punt, eentje om over na te denken in ieder geval. Maar ik denk dat ik dat wel kan doen werken. Bij die schermen kan je ze toch indelen in bepaalde vooral bepaalde rasters? Dat kan je in ieder geval zeker met de Dell of de LG, niet zeker voor de Samsung. (maar dan is er altijd nog iets als DisplayFusion)
De 1800R van mijn Philips 49" gaat overigens 10 cm naar voren aan de zijkant. Met rug tegen de muur van 17 cm in het midden (muur-voorkant scherm), maar 27 cm aan de zijkanten.
Super! Excact de gegevens die ik nog had! Bij mij momenteel is het ook 17 cm in het midden en 23 cm aan de zijkanten. 27 cm zou nog perfect te doen zijn op mijn bureau. Bedankt voor deze geruststelling!

• BartDG
Multiboxer schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:28:
[...]

Bij mijn LG komt het uit op 5cm.
Ik heb em vastgemaakt aan de muur dus regel ik de afstand tot mijn scherm door mijn bureau dichter of verder te zetten.

Hoe het eruitziet : https://imgur.com/a/LRUwPoY
Dus bij 1800R tegenover 3800R komen de uiteinden ongeveer dubbel zo veel naar voor. Goed om weten bedankt!
Indrukwekkende setup trouwens, erg nice! _/-\o_

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 19:44

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

wcduck schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:44:
Nog een nadeel van een curved 49" scherm is wanneer je deze via DP aansluit, de schermposities altijd worden verloren wanneer het beeldscherm uit gaat (Slaapstand, standby oid). Het is een gedoe om alle vensters weer op de juiste positie te krijgen, helemaal als je er een stuk of 40 open had staan.
Wow hier wil ik meer van weten! Dat klinkt echt te bizar. Wel goed om te weten want ik zit ook te denken aan een andere monitor (30-40 inch)! Treed dit op bij alle monitoren (ook <49 inch) aangesloten via DP? Zijn er andere voorwaarden (scherm grootte, Windows 7/8/10, NVidia / AMD)?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
webfreakz.nl schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:07:
[...]

Wow hier wil ik meer van weten! Dat klinkt echt te bizar. Wel goed om te weten want ik zit ook te denken aan een andere monitor (30-40 inch)! Treed dit op bij alle monitoren (ook <49 inch) aangesloten via DP? Zijn er andere voorwaarden (scherm grootte, Windows 7/8/10, NVidia / AMD)?
Dit is een bekend probleem van Windows. Bij het uitschakelen van een monitor (bijvoorbeeld net voordat de pc in slaapstand gaat), zal Windows de monitor specs omzetten naar een dummie-monitor met een resolutie van 1024x768. Het gevolg is dat alle openstaande vensters naar dit kleine beeldscherm worden getransporteerd. Bij het opnieuw aanzetten van de monitor wordt de echte monitor weer actief. Echter, de verkleinde schermen blijven linksboven in de verkleinde stand staan.

Ik heb veel naar oplossingen gezocht, minimaal 5 verschillende softwarepaketten geprobeerd (in DisplayFusion aangeschaft). Niets werkte echt lekker, totdat ik vorige week het euvel op wist te lossen met een register hack, waardoor de resolutie van de dummie monitor opgehoogd kan worden. Zie mijn post in dit topic:
Geen dual monitor met displayport en monitor uit?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:18

br00ky

Moderator Harde Waren

• BartDG
Na veel wikken en wegen kan ik zeggen dat het uiteindelijk de LG 49WL95C-W is geworden. Omdat ik moet eerlijk zijn met mezelf en toegeven dat deze voor mijn gebruik (99% officegebruik) het meest logisch is. Ik vind het wel jammer dat ze die niet hebben in een kromming van 1800R, maar aan de andere kant houd ik zo wel mijn IPS scherm en dat is me toch ook wel wat waard.

De LG heb ik gewoon gekozen omdat hij iets goedkoper is en makkelijker te vinden dan de Dell, want tussen die 2 had ik eigenlijk geen voorkeur.

[ Voor 19% gewijzigd door BartDG op 16-12-2020 10:24 ]

Pagina: 1