Geen dual monitor met displayport en monitor uit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Ik had twee monitoren op één videokaart aangesloten met DVI. Windows 7 zag altijd twee monitoren, ook als de tweede monitor uit stond.
Nu ik heb ik (dezelfde) twee monitoren op één videokaart aangesloten met displayport. Als ik nu mijn tweede monitor uit zet dan zegt windows "oh, je hebt maar één monitor dus?" en zet alle vensters van het tweede scherm op het eerste. Bij aan- of uitzetten van het tweede scherm gaat het eerste ook even op zwart en krijg ik een "device connect" of "device disconnect" geluid.
Dat vind ik vervelend, als het tweede scherm uit gaat dan mag alles daar blijven staan. Windows hoeft niet te doen alsof ik dan maar één scherm heb, dat tweede is gewoon nog verbonden.

Ook in de display settings, bijvoorbeeld bij screen resolution staat er maar één scherm als het tweede uit is. Ik heb "multiple displays" of "Extend these displays" staan.

Is dit een "feature" van displayport? Of zijn er settings om dit gedrag te verhinderen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:56
Welke videokaart, welke monitoren, welk os, hoe precies aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:51
In Windows 10 heb ik dat niet dus misschien eerst maar eens upgraden. Is veel veiliger ook want W7 krijgt geen updates meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:48

Marc H

- - Is wakker - -

Nee, dit komt waarschijnlijk door de videokaart. Waarschijnlijk gebruik je nu een onboard intel videokaart, en die doet dat. AMD en Nvidia kaarten doen dat niet.

Intel volgt een of andere specificatie die de anderen negeren, maar wil het niet aanpassen Het is iets waar voor zover ik weet nog geen oplossing voor is, behalve een andere videkaart.

[ Voor 36% gewijzigd door Marc H op 06-12-2020 11:13 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
@Nielson @Marc H
pricewatch: Palit GeForce GTX 1650 GP (met DrMOS) met 2x pricewatch: HP LA2405WG Zwart
Windows 7 ultimate, Geforce driver versie 457.51.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Hmm, het is nog vervelender: als ik het primaire scherm uit zet terwijl de computer aan is en het dan weer aanzet zijn alle vensters naar 640x480 gekrompen. Tot zover de vooruitgang dus. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleHenkie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-10 21:42
Marc H schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:10:
Nee, dit komt waarschijnlijk door de videokaart. Waarschijnlijk gebruik je nu een onboard intel videokaart, en die doet dat. AMD en Nvidia kaarten doen dat niet.

Intel volgt een of andere specificatie die de anderen negeren, maar wil het niet aanpassen Het is iets waar voor zover ik weet nog geen oplossing voor is, behalve een andere videkaart.
Zowel mijn oude R9 390 als mijn nieuwe 3080 doen dit wel, dus het heeft niet zoveel te maken met onboard, Intel, Nvidia of AMD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dit is inderdaad een bekend probleem met Displayport aansluitingen. Het heeft mij tot waanzin gedreven. UIteindelijk DisplayFusion aangeschaft, die de posities van de vensters onthoudt. Helaas werkt dit ook niet helemaal optimaal, aangezien bij het aanzetten van de monitor enige tijd nodig heeft om alle vensters weer op de juiste locatie te zetten. Al het geflikker van die schermen die naar voren knallen (60 schermen open ofzo vond ik irritant).

Alternatieve oplossing 2:
de monitor die af en toe wordt uitgezet niet via displayport aansluiten, maar via HDMI, DVI of VGA.

Alternatieve oplossing 3:
Gebruikt een actieve DP dud. Ben even de correcte term vergeten voor dit apparaat. Bij uitzetten monitor geeft dit alsnog een signaal naar je DP port in je PC. Daardoor wordt hij intern niet uitgeschakeld. Vaak hebben overigens BenQ monitoren deze instelling in het service menu staan. Dat is helemaal ideaal, want dan heb je dit apparaat niet nodig.

Alternatieve oplossing 4, voor probleem bij enkel DP scherm die in slaapstand gaat of wordt uitgezet dat alle schermen verkeerd worden gepositioneerd (deze gebruik ik):
pas het register aan. Als de DP monitor wordt uitgezet (of slaapstand), zal WIndows 10 de monitor naar een standaard monitor omvormen met de resolutie van 1024*768 (of iets dergelijiks). Alle vensters die open waren dienen dus precies op dat schermpje te passen. Daarom worden ze verplaatst. De register hack zorgt ervoor dat het monitor profiel van dit "DP uit-scherm" dezelfde resolutie houdt. Hierdoor worden de vensters niet verplaatst.

De reg hack:
Find this key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Configuration\SIMULATED_something_something_long_string\00

Should be similar on your computer. Just search for SIMULATED as this is the "monitor" that is used when DP is off. And then change values of PrimSurfsize.cx and PrimSurfsize.cy to your resolution.
Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Configuration\SIMULATED_8086_1912_00000000_00020000_30E03^DF3E3D9A6A9CA84732752C071526C713

Side note: verander ook de NOEDID versie van de "uit- monitor". Elke registerwaarde heeft overigens een 00 en een -00 versie (even boom groter maken). Verstandigst is eigenlijk alle monitoren die je in HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Configuration\ vindt te verwijderen, dan opnieuw opstarten. Dan verschijnt er een nieuwe monitor. Vervolgens monitor uitzetten. Dan verschijnt de "uit-monitor". Bij deze uit-monitor dus de resolutie aanpassen.

Succes

Tis laat, dus beetje kort door de bocht en incoherente tekst, maar wilde je even snel helpen gezien de frustratie die het mij heeft gegeven afgelopen maanden.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Pagina: 1