Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Omvormer keuze bij zonnepanelen op overkapping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:51
Beste mede-Tweakers,

In augustus heb ik zonnepanelen gelegd op mijn 2 daken: zie topic Zonnepanelen plaatsen oost-west: advies gevraagd

Dit functioneert naar volle tevredenheid!

Omdat ik al vanaf begin af aan twijfel of ik de overkapping ook niet moet vol leggen heb ik van de week de knoop doorgehakt: er komen ook panelen op de overkapping.

De overkapping in kwestie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1SpHaL8YwVwymjxydWUBR6tVs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hkjj1wRrQsrxAVKSuQW0e1te.jpg?f=fotoalbum_large

De overkapping ligt bijna exact op het zuiden. Het dak is ongeveer 6,5 meter bij 3 meter. Mijn keuze is gevallen op (bijna) dezelfde panelen als op het huis ligt:

https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-360-wp-full-black.html

Er zullen 6 panelen landscape op komen (of is 6 panelen portrait beter / mooier)?

Bekabeling zal (net als bij het huis) uitgevoerd worden in 6mm2. Ik heb ook een 3 x 4mm2 ymvk kabel besteld om van de meterkast naar de omvormer te gaan (de omvormer word dus 1 fase).

Uiteraard wil ik weer een SMA omvormer (heb voor de 2 daken van het huis ook een SMA TriPower 8.0 hangen).

Ik heb de gegevens in Sunny Design geplaatst maar die komt, heel vreemd, niet met suggesties qua omvormer. Ik kan ze wel handmatig selecteren maar ik twijfel nu wat ik moet kiezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QemkV4SnOnvLvR_KbYlQDg_N2bw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3kaFm6SEMV4DenbF4AHkSe1g.png?f=fotoalbum_large

Ze komen op het platte dak van de overkapping dus moet ook nog even kijken welk montagesysteem ik kies: misschien iemand hier met ervaring? Solarstell Connect? Van der Valk? Flatfix Fusion?

Afgelopen zomer ook bij een maatje zonnepanelen geplaatst en die had voor op de dakkapellen ook een plat dak montage systeem; dat was Van der Valk. Was een prima systeem dat je zó in elkaar klikt. Ik zou graag met beplating rondom willen en dan het liefst in het zwart (zodat het zo min mogelijk opvalt).

Alvast bedankt voor alle tips!

Beste antwoord (via BenH op 15-12-2020 06:54)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Als de lange zijde op zuid ligt zou je daar 6x450w kunnen plaatsen met de maat 1x2m is +600w tov je huidige keuze.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Als de lange zijde op zuid ligt zou je daar 6x450w kunnen plaatsen met de maat 1x2m is +600w tov je huidige keuze.

• BenH
PClop schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:44:
Dat is wel een goeie .. Ik zie alleen weinig "mooie" grote zonnepanelen. De Longi's zijn mooi zwart van kleur vandaar dat ik er eigenlijk vanuit ging om dezelfde op de overkapping te leggen. Weet jij mooi zwarte zonnepanelen met 450 Wp?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je nog iets meer ruimte hebt kan je ook 5 keer landscape doen met 3 keer portrait er naast. Dat is ook ca 2.75 x 5.4m wat denk ik net past. 8 panelen totaal.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• BenH
Gerco-M schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:25:
Als je nog iets meer ruimte hebt kan je ook 5 keer landscape doen met 3 keer portrait er naast. Dat is ook ca 2.75 x 5.4m wat denk ik net past. 8 panelen totaal.
Die volg ik even niet ..

Overigens gaat het er niet zozeer om, om het maximale aantal panelen kwijt te kunnen want in dit geval wil het oog ook wat (vanaf het balkon kijk je erop en vanaf de tuin wil ik zo min mogelijk zien).

Vergeet ook niet dat ik al 32 panelen van 350 Wp op het woonhuis heb liggen :X

panelen van 2 meter lang (3 op een rij) lijkt me wel weer heel erg interessant maar die vind ik dus niet helemaal zwart (zoals de Longi's wel zijn) ..

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

BenH schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:30:
[...]

Die volg ik even niet ..

Overigens gaat het er niet zozeer om, om het maximale aantal panelen kwijt te kunnen want in dit geval wil het oog ook wat (vanaf het balkon kijk je erop en vanaf de tuin wil ik zo min mogelijk zien).

panelen van 2 meter lang (3 op een rij) lijkt me wel weer heel erg interessant maar die vind ik dus niet helemaal zwart (zoals de Longi's wel zijn) ..
Ik dacht aan 6 op een rij, maar ja geheel zwart? je zou het frame nog zwart kunnen spuiten ;)

• BenH
PClop schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:19:
[...]

Ik dacht aan 6 op een rij, maar ja geheel zwart? je zou het frame nog zwart kunnen spuiten ;)
6 op een rij is ook een idee maar voor een beetje een hoek moet je ze dan aan de achterkant wel relatief hoog maken.

Dan is 2 rijen van 3 wel mooier. Maar ik zie bij bijna alle 2 x 1 meter panelen nog best veel zilveren lijntjes aan de voorkant .. Alleen VN-Solar heeft wel mooie, bijna, zwarte:

https://www.vn-solar.com/product/sd-144-410m/

zijn wel "maar" 410 wp maar wel 60 meer dan de 360 Longi's ..

Voordeel om alsnog voor de Longi's te gaan: mocht er ooit 1 op het woonhuis stuk gaan dan zou ik die van de overkapping als reserves kunnen aanhouden en op de overkapping dan weer nieuwe plaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door BenH op 14-12-2020 11:29 ]

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Zonnepanelen gaan "nooit" stuk, ja na een giga hagelbui zo als een aantal jaren terug, maar dan zijn die op de overkapping ook overleden.
Doe maar gewoon je eerste ingeving, die blijft toch tussen je oren hangen als de beste
ikzelf zou niet malen om uiterlijk, maar jij wel, is ook prima.
(y)

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

BenH schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:30:
[...]

Die volg ik even niet ..

Ik bedoelde dus 5 panelen in landscape bovenop elkaar, en dan daarnaast 3 panelen in portret bovenop elkaar. Iets als onderstaand dus.
Zelfs als je er zicht op hebt zal het niet tegenvallen denk ik, als de panelen net zo "all black" zijn als onze Trina 330Wp all black dan valt de orientatie aardig weg als ze strak op elkaar gemonteerd zijn met zwart montagemateriaal en ziet het er best mooi uit.

Maar als je inderdaad met 6 panelen voldoende hebt en er niet meer nodig hebt dan is 6 sneller monteren. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7fHrUlS3gYuvTh2MpEpTKWp6kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0XRf4Zu1IcRygDiabM38yP7.jpg?f=fotoalbum_large

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• BenH
Gerco-M schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:38:
[...]

Ik bedoelde dus 5 panelen in landscape bovenop elkaar, en dan daarnaast 3 panelen in portret bovenop elkaar. Iets als onderstaand dus.
Zelfs als je er zicht op hebt zal het niet tegenvallen denk ik, als de panelen net zo "all black" zijn als onze Trina 330Wp all black dan valt de orientatie aardig weg als ze strak op elkaar gemonteerd zijn met zwart montagemateriaal en ziet het er best mooi uit.

Maar als je inderdaad met 6 panelen voldoende hebt en er niet meer nodig hebt dan is 6 sneller monteren. ;)

[Afbeelding]
Ah! Zo had ik nog niet gedacht. Je hebt dan wel een redelijk hoge "schans" vrees ik (of je moet ze bijna plat leggen)

Bedankt voor de tip in ieder geval!

• BenH
PClop schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:19:
Zonnepanelen gaan "nooit" stuk, ja na een giga hagelbui zo als een aantal jaren terug, maar dan zijn die op de overkapping ook overleden.
Doe maar gewoon je eerste ingeving, die blijft toch tussen je oren hangen als de beste
ikzelf zou niet malen om uiterlijk, maar jij wel, is ook prima.
(y)
Daar heb je een punt. Uiterlijk is in dit geval wel belangrijk gezien ik er vanaf de bovenverdieping op "kijk".

Dan blijft nog steeds de vraag: welke omvormer? SMA 2.0 of SMA 2.5?

• BenH
Keuze is gemaakt: het worden 6 Longi Solar panelen van 360 Wp met een SMA 2.0 omvormer. Met een beetje geluk morgen en anders overmorgen binnen!

Bedankt voor alle tips zover!
Pagina: 1