Zonnepanelen plaatsen oost-west: advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-06 10:11
Beste Tweakers,

ik lees al jaren mee in dit forum: vooral het duurzame energie forum vind ik super interessant. De tijd is nu gekomen om zelf zonnepanelen te leggen.

De panelen komen op 2 daken te liggen: een dak op oost en een dak op west. Afgelopen weekend heb ik het dak op het westen leeg gehaald en de Ubbink Solar indak montageset gemonteerd. Gisteren ook een begin gemaakt aan het dak op het oosten; deze hoop ik deze week af te maken.

Het montagesysteem staat dus vast. De panelen zelf heb ik eigenlijk ook al bepaald maar als er betere panelen / adviezen zijn dan hoor ik deze graag uiteraard! De panelen die ik wil monteren:

https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-350-wp-full-black.html

Er komen in totaal 14 panelen op west en 18 panelen op oost. Google maps foto van mijn huis:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MfKj9bN/Screenshot-2020-09-08-at-07-53-36.png

de 14 panelen komen dus onder de heatpipes die ik al heb liggen. Een preview van de twee daken:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/W5qygGN/99-BEEF98-5149-41-C6-8-F26-97237506198-A-1-105-c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LxWpPKD/D7-FE36-E2-04-AA-4853-8473-302386-DFF7-D2-1-105-c.jpg

Het dak op het oosten staat een grote eik voor maar die wil ik sowieso drastisch gaan snoeien. De walnoten boom ga ik ook snoeien maar niet zo drastisch als de eik. Op het west dak heb ik een schoorsteen (en nee die kan niet weg ;-) ).

Ik twijfel dus of ik (een aantal?) optimizers moet toevoegen, het alleen met 2 strings af kan (oost / west) of dat ik met micro omvormers aan de gang moet.

De omvormer dacht ik in eerste instantie een 8k of 10k omvormer te pakken maar Sunny Designer laat een aantal opties zijn waardoor ik ga twijfelen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/r6vQ5md/Screenshot-2020-09-08-at-07-44-53.png

Een 10k omvormer zou dus het meeste rendement behalen?

De omvormer komt in de technische ruimte. Ik heb ymvk 4mm2 kabel besteld om van de meterkast naar de omvormer te gaan.

De meterkast (3 - fase) heb ik begin van dit jaar al vervangen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Ky742Xh/PHOTO-2020-02-26-15-24-36.jpg

(Het kastje boven de meter heb ik uiteraard vervangen voor een nieuwe: het oog wil tenslotte ook wat :P)

Ik heb 6mm2 solar kabel besteld om van de omvormer naar de zonnepanelen te gaan. Mc4 tang is ook in de pocket. Maar daar komt het volgende vraagstuk: hoe ga je het aansluiten? Parallel? In serie? Uiteraard weer afhankelijk van welke omvormer(s) / optimizer je neemt ..

Ik zag overigens bij solar-bouwmarkt ook een paneel waar ze vol lof over zijn:

https://www.solar-bouwmar...full-black-110347466.html

Zelfde prijs, 20 WP minder maar hij lijkt wel minder zwart? Ook las ik dat de Longi Solar panelen een lichte blauwe gloed over zich hebben? Lijkt mij niet echt een probleem ..

Ik zou dus graag willen weten of ik aan bovenstaande panelen goed doe en welke omvormer(s) / optimizers jullie zouden adviseren.

Even wat extra info:

- ik heb twee jaar geleden een Panasonic T-Cap monoblock 16kw warmtepomp geplaatst
- Sinds maart staat er een Elektrische auto voor de deur

Het stroomverbruik is dus best fors.

Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door BenH op 14-09-2020 07:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-06 21:39
Indak dus de dakpannen gaan eraf?
Hoe wordt het weer waterdicht?
Sowieso de MC4's met zo'n clipje aan het paneel klikken zodat je maximale afstand tot je dak hebt.

Je zou ook voor een 8 kW omvormer kunnen kiezen. Topt heel iets af maar dat kost je al snel minder dan de meerprijs van de 10 kW versie. Vergelijk de jaaropbrengst maar, de 8 kW versie heeft dan al snel een beter financieel rendement.

Heb je gezien dat de Longi's groter zijn dan de meeste 60 cells panelen?

Optimisers zou ik in geval van DIY weglaten. Als het prima werkt met SMA Optitrac is het goed. Dan heb je geen extra elektronica op je dak dat kapot kan. Toevoegen kan alsnog.

Nette meterkast trouwens

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
Indak: dakpannen gaan er af inderdaad! Even een voorproefje:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CQghSCz/B94459-AD-AE28-4-FA6-A187-D93409-B81-E24-1-105-c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BfKKJpv/37-B057-BA-6-C2-F-4-E18-B965-B1-FAFE80-DE78-1-105-c.jpg

De platen worden straks door de montagerails die erop komt netjes rechtgetrokken (lijkt nu een grote bende qua platen). De bekabeling wil ik netjes langs de montagerails monteren. Waar kun je die clipjes krijgen om de mc4 stekkers aan het paneel te klikken?

Daar twijfel ik dus ook over. Meerprijs van een 10k vs 8k is € 200,00 bij https://www.winkelman-zon...s/?display=tiles&merk=SMA.

Het is wel aan te bevelen om een SMA omvormer te nemen i.v.m. Optitrac? Toevoegen kan inderdaad altijd nog. Je klikt optimizers er toch als ware gewoon tussen?

De Longi's zijn 1776 x 1052: daar heb ik nu het dak wel op ingericht qua indak montage systeem. Een kleinere maat kan dus altijd, groter niet (200 x 100 kwam niet lekker uit op het dak).

Bedankt voor je tips zover!

Meterkast is ook wel heel fijn zo. had geen zin om alles in twee kastjes te proppen dus dan maar iets meer uitgeven maar nu wel lekker de ruimte en het ziet er ook veel strakker uit. Denk dat ik ook nog een extra kWh meter installeer voor de zonnepanelen: toch ruimte zat :-)

Edit:

Hoe zit het eigenlijk met maximaal aantal panelen per string? Moet ik daar nog rekening mee houden? En zaken als opstartspanning etc.?

[ Voor 5% gewijzigd door BenH op 14-09-2020 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-06 21:39
Ik ken ze alleen voor Clickfit

https://www.warmteservice...1jlkqiWpiBggaAsgmEALw_wcB

Voor mijn eigen gemoedsrust zou ik een onbrandbare laag tussen de connector en je dak willen. Heb je dat al? Anders overwegen om op die locatie dunne staalplaten van bijvoorbeeld 300x300x0.5 mm op het dak te plaatsen bij de MC4's.

De 8 kW variant zal zo'n 10 kWh per jaar aftoppen vergeleken met de 10 kW variant. Voor het exacte getal, zie je simulatie.
Hoeveel jaar kost het om daarmee 200 euro terug te verdienen? (ongeveer 100 jaar).

Optimisers zijn ook gewoon aangesloten met MC4 connectoren. Kan alsnog.
Ik denk niet dat je de meerprijs van SMA tov Goodwe terugverdiend. Maar vind SMA wel mooier. Als de SMA langer meegaat verdien je het wel terug.

18 om 14 panelen is prima voor een 3 fase omvormer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Voor BenH een gepasseerd station. Maar voor het geval iemand soortgelijke plannen heeft.
Overigens, misschien is juist in deze toepassing (veiligheid ivm indak en mogelijk schaduw van bomen, Solar edge of micro-omvormers (Enphase, APS) een optie?

Op het dak van m'n nieuwe garage wilde ik zonnepanelen 'indak' plaatsen omdat het mooier is, en gewoon voor de aardigheid.

Initieel had ik ook dat Ubbink Solar systeem in gedachten. Tot ik ging rekenen wat het in totaal zou gaan kosten! Ik zou meer geld kwijt zijn aan de montage-materiaal dan aan de panelen zelf. Dat vond ik niet kloppen.

Vervolgens nog even naar een zelfbouw op basis van plastic golfplaat gekeken (is er ook op rol). Maar dat werd wel erg houtje-touwtje.
Het aha-moment was toen ik clickfit Evo Staaldak tegenkwam.

Op de plek waar nu de panelen zitten, heb ik stalen dakplaten (damwandprofiel) geplaatst. Daar worden dan de montageprofielen voor de panelen opgeschroeft. Dit gebruikt maar weinig materiaal en is daarom goedkoop en duurzaam.

Extra voordelen zijn brandwering (stalen plaat tussen panelen en dak), aarding (met wat mitsen en maren zoals in een ander draadje staat) en hopelijk wat afscherming (de APS micro-omvormers storen op de FM band).

Kabels heb ik met tie-wraps aan de panelen vastgezet (door de verschillende gaatjes die er voor montage en aarding in zitten).

Ik ben best tevreden over het concept: Esthische voordelen van een indak, maar niet de nadelen (geen brandwerend laag tussen panelen en dakbeschot). :)

Het is wel meer werk dan boven op de pannen (vooral ik zelf de regenwaterafvoer aan de zijkant moest bedenken en maken).

Verbeterpuntje is nog de aarding. In een ander topic is voor bij gekomen dat dit in beginsel via de stalen dakplaten moet kunnen, maar dat de overgangen tussen de verschillende onderdelen niet gegarandeerd geleidend zijn.
Maar, omdat ik met micro-omvormers werk, is de maximale DC spanning maar max. 40V. Dat voel je nauwelijks.
Bij een string-omvormer zou ik de frames via een draad aarden.

[ Voor 7% gewijzigd door WackoH op 14-09-2020 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenH
busscherski schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:57:

Voor mijn eigen gemoedsrust zou ik een onbrandbare laag tussen de connector en je dak willen. Heb je dat al? Anders overwegen om op die locatie dunne staalplaten van bijvoorbeeld 300x300x0.5 mm op het dak te plaatsen bij de MC4's.

De 8 kW variant zal zo'n 10 kWh per jaar aftoppen vergeleken met de 10 kW variant. Voor het exacte getal, zie je simulatie.
Hoeveel jaar kost het om daarmee 200 euro terug te verdienen? (ongeveer 100 jaar).

Optimisers zijn ook gewoon aangesloten met MC4 connectoren. Kan alsnog.
Ik denk niet dat je de meerprijs van SMA tov Goodwe terugverdiend. Maar vind SMA wel mooier. Als de SMA langer meegaat verdien je het wel terug.

18 om 14 panelen is prima voor een 3 fase omvormer.
Ik heb nog geen onbrandbare laag tussen de connector en de HDPE laag. Ik heb hierover ook contact gehad met Ubbink omdat ik ook twijfelde over brandbestendigheid. Zij konden mij vertellen dat de laag goed tegen warmte kan. Maar dat is een beetje "wij van wc-eend" verhaal ..

Misschien inderdaad wel een goeie om een plaat aan de montagerail te bevestigen waar ik de mc4 connector bovenop leg (de connector komt dan als ware tussen het zonnepaneel en de metalen plaat).

Overigens monteer ik alles zelf zodat ik zeker weet dat alle stekker verbindingen goed zijn. In principe hoef je zelf alleen het eerste en laatste paneel aan te sluiten, maar toch .. Heb al zoveel prutswerk van installateurs gezien dat ik het liever zelf doe.

10 kWh aftoppen is echt de moeite niet! Dus dat word gewoon een SMA TriPower 8KW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
WackoH schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:41:
Voor BenH een gepasseerd station. Maar voor het geval iemand soortgelijke plannen heeft.
Overigens, misschien is juist in deze toepassing (veiligheid ivm indak en mogelijk schaduw van bomen, Solar edge of micro-omvormers (Enphase, APS) een optie?

Op het dak van m'n nieuwe garage wilde ik zonnepanelen 'indak' plaatsen omdat het mooier is, en gewoon voor de aardigheid.

Initieel had ik ook dat Ubbink Solar systeem in gedachten. Tot ik ging rekenen wat het in totaal zou gaan kosten! Ik zou meer geld kwijt zijn aan de montage-materiaal dan aan de panelen zelf. Dat vond ik niet kloppen.

Vervolgens nog even naar een zelfbouw op basis van plastic golfplaat gekeken (is er ook op rol). Maar dat werd wel erg houtje-touwtje.
Het aha-moment was toen ik clickfit Evo Staaldak tegenkwam.

Op de plek waar nu de panelen zitten, heb ik stalen dakplaten (damwandprofiel) geplaatst. Daar worden dan de montageprofielen voor de panelen opgeschroeft. Dit gebruikt maar weinig materiaal en is daarom goedkoop en duurzaam.

Extra voordelen zijn brandwering (stalen plaat tussen panelen en dak), aarding (met wat mitsen en maren zoals in een ander draadje staat) en hopelijk wat afscherming (de APS micro-omvormers storen op de FM band).

Kabels heb ik met tie-wraps aan de panelen vastgezet (door de verschillende gaatjes die er voor montage en aarding in zitten).

Ik ben best tevreden over het concept: Esthische voordelen van een indak, maar niet de nadelen (geen brandwerend laag tussen panelen en dakbeschot). :)

Het is wel meer werk dan boven op de pannen (vooral ik zelf de regenwaterafvoer aan de zijkant moest bedenken en maken).

Verbeterpuntje is nog de aarding. In een ander topic is voor bij gekomen dat dit in beginsel via de stalen dakplaten moet kunnen, maar dat de overgangen tussen de verschillende onderdelen niet gegarandeerd geleidend zijn.
Maar, omdat ik met micro-omvormers werk, is de maximale DC spanning maar max. 40V. Dat voel je nauwelijks.
Bij een string-omvormer zou ik de frames via een draad aarden.
toon volledige bericht
Ik heb ook gekeken naar GSE integrated montage systeem maar daar zit deels helemaal geen afdekking tussen je dakbeschot en het zonnepaneel. Het Ubbink Solar indak systeem is inderdaad prijzig maar ik heb, via Marktplaats, een partij onderlaag rollen op de kop kunnen tikken. En toen werd het ineens wél interessant. Heb ook gekeken naar eerst damwand platen bevestigen of zelf in de weer gaan met een epdm onderlaag maar toen dit op mijn pad kwam, vond ik het wel fijn om een kant en klaar systeem te gebruiken.

De montage rails wil ik sowieso aarden. Moet nog even kijken wat ik daarvoor ga bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
Zou ik overgens niet zoiets aan de montagerails kunnen maken?

https://www.onlinestaal.n...2pLQy5EAYYBiABEgLhBPD_BwE

Afzagen op een centimer of 20 (?) en dan de connector daarin leggen?

Ik zou zelfs nog een aluminium koker kunnen pakken: zelfde materiaal als de montage rails.

En als de mc4 connector erin zit zou ik hem van beide kanten kunnen vullen met steenwol. Dan kan er weinig gebeuren lijkt me ..

[ Voor 30% gewijzigd door BenH op 14-09-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
GSE heb ik inderdaad ook als eerste maar gekeken. Maar dat systeem had niet de juist afmetingen voor de panelen die ik wilde hebben.

Bij Ubbink Solar vond ik de HDPE onderlaag duur, maar ook de metalen delen. Het totaal wordt natuurlijk anders als je de HDPE goedkoop op de kop hebt kunnen tikken.

Ik vind het wel een slim idee om de connectoren in een metalen koker te leggen en die aan de profielen vast te maken. Wel op de e.e.a. manier voorkomen dat de kabels op de rand kunnen doorschuren (beweging door wind?) en zo een kortsluiting naar de aarde veroorzaken. Het middel moet niet erger dan de kwaal worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenH
WackoH schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:05:
GSE heb ik inderdaad ook als eerste maar gekeken. Maar dat systeem had niet de juist afmetingen voor de panelen die ik wilde hebben.

Bij Ubbink Solar vond ik de HDPE onderlaag duur, maar ook de metalen delen. Het totaal wordt natuurlijk anders als je de HDPE goedkoop op de kop hebt kunnen tikken.

Ik vind het wel een slim idee om de connectoren in een metalen koker te leggen en die aan de profielen vast te maken. Wel op de e.e.a. manier voorkomen dat de kabels op de rand kunnen doorschuren (beweging door wind?) en zo een kortsluiting naar de aarde veroorzaken. Het middel moet niet erger dan de kwaal worden
Ik denk als ik de koker daarna volstop met steenwol of iets, dan kan de kabel ook niet gaan schuren op de rand lijkt me? Wel zorgen dat de kabel dan in het midden van de koker komt te liggen.

Aluminium kokers zijn denk ik het mooiste: dat werkt hetzelfde als de rails en zal niet roesten. Zal ze even bestellen. 40 x 40 zal toch wel groot genoeg zijn voor een mc4 connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-06 11:01
Hallo @BenH,

Ik heb je topic met veel plezier doorgelezen en ik sta op het punt ook het ubbink systeem op mijn dak te plaatsen. We zijn bezig met een dakrenovatie en momenteel staat alles in onderdakfolie nog zonder pannen. Ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingen nu het er wellicht al een poosje op ligt?

Mvg,
Daan

Liefhebber van embedded hardware en software

Pagina: 1