Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Tja101
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-12-2023
Beste Tweakers,

Wij denken er over na om zonnepanelen te laten plaatsen met een opbrengst van ca. 3250kWh. Hiermee hebben we iets meer t.o.v. het huidige gebruik (3000kWh). Onze opgroeiende dochter gaat tenslotte steeds iets meer gebruiken. Nog geen plannen om op korte termijn een warmtepomp aan te schaffen (CV is pas 3j jong).

We hebben nu de eerste offerte van Zonneplan liggen die er volgens mij als leek, in vergelijk met bijvoorbeeld solar-bouwmarkt, best aardig uitziet.

Het plan is de panelen op zowel het oost- als westelijk dak te leggen. Op beide daken zitten wat beperkingen. Oost heeft een dakraam, een pijpje van de droger en de cv "schoorsteen". West heeft een dakopbouw. Verder geen schaduw van bomen o.i.d.

We hebben aan de westkant ook wel wat ruimte op de uitbouw (plat dak) maar dat is wat lastiger met ramen lappen, schilderwerk en opstap naar het dak van de garage. Vandaar is er gekozen voor de schuine delen.

De offerte is met optimizers opgemaakt, een paar huizen verderop ligt sinds vorige week een soortgelijke opstelling maar dan zonder optimizers. Ik heb deze mensen al gesproken en ook zij hebben getwijfeld tussen met of zonder optimizers.

Wanneer ik hier wat topics doorlees zie ik toch ook best wat kenners zeggen dat in de meeste gevallen prima een systeem zonder optimizers kan, ook bij oost-west plaatsing.

Hopelijk kan iemand ons wat verder helpen, dank vast voor het meedenken _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlP07kYJsddcSPPDJ5deX4gmeo4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nHo7QoQUAzQyWhji2wYgqYGT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/of0MInQIBsbHT0xCllCEAPpvDCw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eiC9wQ46TUE6QvZr05tiad5i.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x32VW2Gt_7Wm5z9BdetnDVW443c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FtH3RGBQpOf04MpsD7i4xrYv.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QmdXY_zzksWSXX0MBYAUYZIQPc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NjABd9bxRCyRT2rvQ9i93bmn.png?f=fotoalbum_tile

...

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Optimizers is inderdaad niet nodig op alle panelen.

Je kan er op paneel 9 en 10 een paar plaatsen (tigo of vergelijkbaar), maar dan nog heeft het weinig meer opbrengst.

Plaats de panelen op een SMA. Die heeft Shadefix en dan heb je geen optimizers nodig.
Een 3.6 is zwaar genoeg.
@busscherski kan het voor je invullen of doe het zelf even.
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ kies nieuw project. en dan handmatig (dus niet via foto)

Heb je 1 of 3-fase in huis?

Ga maar na: de schaduw komt wanneer de zon er niet meer goed op staat.
Vandaar hebben optimizers niet zo veel zin.
En bypass diodes icm shadefix lost dat probleem ook op.

Je hebt ook verlaagde ventilatiepannen
https://www.groene-energi...ventilatie-afvoeren/p-1a/
Die gaan haaks door je dak, dus wellicht moet het gat ietsjes groter.

Meer panelen is beter (= betere Vmpp = hogere efficiency. )
Onder je dakraam passen er ook nog wel misschien. En anders een kleiner maatje.

En een leverancier die zegt: zonnepanelen van zonneplan 325 Wp zou ik al laten schieten. Welk merk???
Dat is wel een heel ruim begrip

[ Voor 59% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2020 17:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:54
Vraag sowieso nog wat meer offertes op, minimaal een stuk of 4 zodat je wat vergelijkingsmateriaal hebt.
Je zit met deze op €1,11/Wattpiek (€5030/4550Wp), dat moet nog wel wat scherper kunnen.

Laat je ook niet (door jezelf?) opjagen, panelen wekken deze wintermaanden toch nauwelijks wat op.

• Tja101
Dank beiden, fijn om wat advies van onafhankelijke kenners te krijgen .

@AUijtdehaag
We hebben 1 fase.
Even uitgaande van ca. €50,- per optimizer heb ik dus al snel een aantal extra panelen wat dus beter is?
Bedoel je met die verlaagde ventilatiepan ter vervanging van het pijpje van de droger? Dat pijpje mag er sowieso wel af, we hebben geen droger meer. Wellicht kunnen er dan nog wel een paar extra panelen bij.

@ThinkPad Zeker, we vragen nog wel wat offertes op. De planning is dat het er medio maart op moet zitten dus geen haast! En die €1,11/Watpiek, wat zou netjes zijn (met en zonder optimizers)?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Meer panelen brengt inderdaad meer op dan optimizers.
Neem een omvormer die zelf ook doet aan schaduwmanagement zoals een goodwe (1x per uur zoekende naar een optimale mppt) of een SMA (1x per 6 minuten)

Sommigen kunnen dat veel beter uitleggen dan ik:
WackoH in "PV systeem op steil dak"

Voor een 1-fase omvormer is 11 panelen ideaal per mptt ingang, maar zal hij het ook prima doen vanaf 6 panelen (liever ietsjes meer) t/m 13 panelen.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:25
Solaredge Omvormer heeft een bepaalde minimale spanning nodig om aan te slaan. Volgens mij was advies dan 8 panelen bij elkaar voor hoogste opbrengst. Je hebt nu 8 aan de ene, 6 aan de andere, kun je daar ook 8 van maken?

• Tja101
@AUijtdehaag Goede tip, ik zal me daar eens verder in verdiepen.

@swhnld Dat wordt lastig i.v.m. opbouw en zonneboiler panelen (dak op het westen). Zou er eventueel 2 op het platte dak van de uitbouw kwijt kunnen.

Zijn er specifieke bedrijven die jullie zouden adviseren om een offerte op te vragen of wellicht wat algemene tips waar op te letten bij de talloze aanbieders? Ik krijg namelijk wel een beetje vreemde smaak in de mond dat er direct optimizers worden geoffreerd terwijl dat blijkbaar helemaal niet nodig is. Is dat onkunde of simpelweg extra omzet/winst ten koste van een echt klantgericht advies? Beiden kwalijk maar vooruit.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:54
Ik ben laatst voor m'n ouders bezig geweest, zie hier voor de prijzen die ik geoffreerd kreeg: Zonnepanelen op binnenste dak van twee-onder-één-kapwoning

Gewoon zoeken op 'zonnepanelen <jouwwoonplaats>' en een paar lokale partijen aanschrijven.
SolarEdge is het paradepaardje van installateurs heb ik het idee, het wordt bijna standaard aangeboden. Pakken ze lekker veel winst op denk ik.

• AUijtdehaag
  • Niet online
De meeste sturen we naar
solar-bouwmarkt punt nl
winkelman hengelo
sun-solar oss
zonnekompas utrecht

Dan kan je zelf je keuze maken.

Maar welke regio woon je?

Solar-edge zal wel een mooie marge zijn voor de installateurs.
En men is voorzien van toekomstig werk, als er weer eens een optimizer sneuvelt.
Ook heeft men inzage in je systeem (verplicht aan internet hangen voor de 25 jaar "garantie")
Zonder internet vergoeding...
Hopelijk bestaat je installateur nog gedurende de 25 jaar. Of solar edge... (vendor lock-in)
Bij een stringomvormer hang je zo een nieuwe op, zonder merkgebonden te zijn.
Je hoeft er zelfs niet je dak voor op.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2020 21:26 ]

• Tja101
@ThinkPad Ik heb wat lokale partijen gevonden die ik ga aanschrijven, dan maar eens rustig vergelijken.

@AUijtdehaag Ik woon in Zeewolde, Utrecht in dit geval de dichtstbijzijnde maar hun site opent (momenteel althans) niet.

Van optimizers neem ik dankzij jullie in ieder geval afscheid. Met de opstelling van de panelen zoals geoffreerd heb ik nauwelijks schaduw. Hooguit in de wintermaanden op een paar panelen wanneer de opbrengst toch al minimaal is. Met het weghalen van het pijpje van de droger kan ik uberhaubt geen schaduwbron meer bedenken.

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik vind het ook prijzig, ik was voor 12 panelen van 325 W. zonder optimizers rond de 3.500,- (ex BTW) kwijt.

Heb je al eens gedacht aan dubbel serie i.p.v. parallel (=optimizer)?

De meerprijs van optimizers is vaak de paar % meer opbrengst niet waard, naast de kans op uitval vande optimizers en dat je ze na X-jaar weer moet vervangen.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:27
Hier voor 3900 ex BTW klaar geweest voor 18 x 320WP panelen zonder optimizers en met installatie (= ~0,68 cent per WP). Kortom: vind deze offerte verre van scherp..!

• Tja101
Dat is fors voordeliger, scheelt snel 2 jaar terugverdientijd. Ik heb nog wat huiswerk te doen in ieder geval!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:18
ID-College schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:49:
Hier voor 3900 ex BTW klaar geweest voor 18 x 320WP panelen zonder optimizers en met installatie (= ~0,68 cent per WP). Kortom: vind deze offerte verre van scherp..!
Waar, als ik vragen mag?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Tja101 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:30:

@AUijtdehaag Ik woon in Zeewolde, Utrecht in dit geval de dichtstbijzijnde maar hun site opent (momenteel althans) niet.
https://www.zonnekompas.nl/contact/

Website is 2012 laatst geupdate.
Ik denk dat ze het te druk hebben met panelen leggen. ;)

Maar ik ben niet van het goedkoopste nemen.
Neem liever iets kwalitatiefs, wat niet met weinig zonlicht staat te klapperen in de ochtend. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-12-2020 22:11 ]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:27
Solar outlet!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Voor 6 oost + 8 west panelen van 325 Wp op een 45 graden dak zal een 3 kW omvormer met 2 ingangen voldoende zijn.
Is dit nog je favoriete legplan?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Tja101
@busscherski Ik twijfel nog een beetje of ik niet naar 8 oost / 8 west moet gaan nu ik toch laat leggen. Het pijpje van de droger kan weg en dan is de ruimte er ook.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Tja101
met 2x8x3??Wp dan kun je ook 2 stringen parallel maken op 1mpp.
een 2,5kW omvormer kan dan zelfs.

dit kan allemaal goed, een 320Wp paneel levert maar een 250W NOCT.
en door oost-west met 45 graden lever je maar zelden meer als 2,5kW. in de top.

zie ook mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large

maar ik zelf zou ook een 3kW omvormer kiezen voor die paar centen extra, en dan meteen 2x een mpp.
(pas wel op met de te goedkope omvormers.
soms zijn de mpp's ook begrenst op een x vermogen, en dat staat niet altijd eerlijk in de datasheets.
dit zie je in mijn set tussen de 15:30 en 18:00 gebeuren, en max van 2000W of 2100VA met een 3kW omvormer. ;)
met een te goedkope omvormer met 2 mpp's had je beter een 2,5kW omvormer kunnen kopen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ja de installatie en omvormerkosten heb je toch al.
Gewoon 8+8 leggen.
De laatste jaren kom ik geen omvormers meer tegen die maar de helft van het vermogen per input kunnen verwerken. Alle nieuwe modellen 3 kW omvormer met 2 mppt's zijn goed.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Wat AUijtdehaag ook zegt, je kan altijd een optimizer van Tigo of HoneyBee nemen als een bepaald paneel toch teveel schaduw heeft, die optimizers kosten 35 euro ex en kan ook gebruikt worden als je bv. maar 1 of 2 nodig hebt, ze werken in principe met alle omvormers m.u.v. SolarEdge, SolarEdge werkt enkel met hun eigen optimizers en een minimale string lengte van 8 stuks.

Ik zou zeker meerdere offertes aan gaan vragen, denk dat je gauw 1000 euro goedkoper kan.

[ Voor 8% gewijzigd door HSA.Solar op 18-12-2020 01:01 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• Tja101
Verhelderend allemaal, bedankt! Volgende stap is dat ik een aantal offertes van 2x8x3??Wp met een 3kW omvormer met 2 mppt's ga aanvragen. Eventueel nog tips welke merken een nette prijs-kwaliteit leveren en wellicht belangrijker nog, welke vooral niet?
Pagina: 1