Exorcist schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:44:
[...]
Je geeft in je post aan dat een meerkanaalsversterker sowieso het onderspit delft t.o.v. een stereo-versterker. Dat is natuurlijk pertinent onjuist. Het hangt af van veel factoren, en prijs is misschien een indicatie maar geen feit. Zo doe je het wel overkomen en dat is wat ik bedoel met aannames.
Gesteld wordt, zoals ik het lees althans, dat een versterker die (ook) gemaakt is om meer dan stereo uit te sturen per definitie onderdoet voor een pure stereo versterker. Dat is incorrect. Je kunt stellen dat een stereo versterker bedoeld en gemaakt is voor puur dat doel en dat mede daarom de versterker degelijk (en dus prijzig) is. Maar alsnog kan een high-end 5.1/7.2 versterker (of noem het maar op) een stereo versterker verslaan.
Of je het hoort is één, overigens..dat blijft een probleem bij geluid en de ervaring hierbij. Het is en blijft subjectief, al maken vele meningen vaak toch wel een half feit

.
Ik zeg dus niét dat je onzin schrijft, maar je aannames zijn ongefundeerd en meer vanuit je gevoel geschreven.
Blij dat we het eens zijn dat het beluisteren van muziek nogal onderhevig is aan smaak / mening.
Ik denk dat het juist goed is om vanuit je gevoel te schrijven in plaats vanuit specificaties. Mijn mening is gebaseerd op basis van eigen ervaringen (stereo vs multichannel receivers), maar in de hifi wereld zijn erg veel mensen het met mij eens. Het betreft hier speakers van 1000+ euro per stuk retailprijs (TS heeft een goede deal!), je kunt de speakers aansluiten op een versterker van bijvoorbeeld 150 euro, maar haal je dan alles uit je speakers? Waarschijnlijk niet. Is dat een mening? Ja tuurlijk.
Het lastige in dit soort discussies is dat als je goed wilt adviseren, dat je dan op elke adviesvraag moet zeggen: "Jah joh, het maakt allemaal geen klap uit, je moet gaan luisteren in een winkel, want geschreven adviezen voor een audiosysteem heeft geen nut!". Maar als je het zo zou gaan bekijken, dan kan er wel een slotje op elke adviesaanvraag met deze opmerking, niet echt goed voor de community zullen we maar zeggen.
Dan nog over je opmerking dat mijn aannames ongefundeerd zijn: Ze zijn niet ongefundeerd omdat ze op basis van mijn ervaringen zijn (heb ik er niet bij gezet, klopt). Ook hier is weer sprake van een mening. Bovenaan mijn verhaal staat duidelijk: "In mijn beleving", dit betekent dat alles wat volgt een mening is. Jammer dat je dit dan als ongefundeerd bestempelt puur vanwege het feit dat ik niet in elke alinea aangeef dat ik mijn mening geef (en dat dit open voor interpretatie is).
Voor een ieders verdere beeldvorming: ik heb zelf ook gekozen voor een mulichannel homecinema receiver, vanwege het feit dat de verhouding series / muziek ongeveer 70 / 30 is. Ook mijn Marantz 9.2 versterker produceert een prima stereobeeld. Maar als ik een dedicated luisterruimte zou hebben en speakers van 1000+ euro, dan zou ik zeker investeren in een goede stereoversterker!