B&W 705 S2 en receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 933 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0p
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 20:48
Ik kan voor een mooie deal aan 2 x een B&W 705 S2 komen echter heb ik een receiver welke wat ouder is. Het gaat om een Yamaha home cinema receiver welke een aansturing heeft van 130 Watt per kanaal. Nu weet ik dat de B&W speakers redelijk hongerig zijn mbt power. De receiver gaat een keer vervangen worden maar nu nog even niet. Ga ik problemen ondervinden?

Ik kan dit setje voor rond de 1000 a 1200 euro krijgen vandaar dat ik hier wel snel actie op wil ondernemen.

Type receiver: Yamaha RX-V1700
https://www.cnet.com/products/yamaha-rx-v1700/specs/

[ Voor 8% gewijzigd door r0p op 09-12-2020 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nee, waarom zou je problemen ondervinden? Ben je van plan om de receiver 24 uur per dag op vol volume aan te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0p
TMDC schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:23:
Nee, waarom zou je problemen ondervinden? Ben je van plan om de receiver 24 uur per dag op vol volume aan te zetten?
De B&W's schijnen een behoorlijk sterke amp nodig te hebben om tot leven te komen. Echter kom ik niet goed tegen hoe sterk deze amp dan moet zijn. Dus vroeg mezelf af of iemand ervaring ermee heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Ik zal het topic open laten maar de eigen inzet is wel minimaal. Met wat zoeken is het antwoord zo te vinden, het staat zelfs in de FAQ. Het noemen van welk merk en type receiver zou toch ook in de TS gemeld moeten worden. Nu gaat het allemaal wel goed komen met het vermogen maar de ene 130 Watt is de andere niet. Als je naar de creatief gemeten waardes kijkt dan kan het zomaar eens heel wat minder zijn. Maar zoals gezegd maakt dat niet uit, met gemiddeld gebruik heb je aan een paar Watt genoeg. Echt lastig aan te sturen speakers worden niet meer gemaakt in dit segment. De genoemde B&W met 88 dB gevoeligheid en een laagste punt in de weerstand van 3,7 Ohm zijn mijns inziens ook geen exoten. Kreten dat de speakers baat hebben bij een krachtige amp zijn veelal meer marketing of eigenaren die hun speakers specialer af willen doen dan ze echt zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 09-12-2020 13:32 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0p
FeaR schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:26:
Ik zal het topic open laten maar de eigen inzet is wel minimaal. Met wat zoeken is het antwoord zo te vinden, het staat zelfs in de FAQ. Het noemen van welk merk en type receiver zou toch ook in de TS gemeld moeten worden. Nu gaat het allemaal wel goed komen met het vermogen maar de ene 130 Watt is de andere niet. Als je naar de creatief gemeten waardes kijkt dan kan het zomaar eens heel wat minder zijn. Maar zoals gezegd maakt dat niet uit, met gemiddeld gebruik heb je aan een paar Watt genoeg. Echt lastig aan te sturen speakers worden niet meer gemaakt. Kreten dat de speakers baat hebben bij een krachtige amp zijn veelal meer marketing of eigenaren die hun speakers specialer af willen doen dan ze echt zijn.
Mijn excuus heb het orginele bericht even aangevuld met type receiver en een link naar de specificaties. Ok dat stelt me gerust. Misschien praten we dan over een paar % aan verbetering voor de audiofiel. Ik heb ook geen extreem grote kamer dus verwacht ook niet extreem veel vermogen te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40

Jag

Het hele idee dat speakers veel vermogen nodig hebben om tot leven te komen, is simplistisch gedachtegoed van niet techneuten mijns inziens. Tuurlijk zijn er wel max output verschillen, maar die verschillen zijn klein en pas relevant als je echt de grens op wilt zoeken. En als je dat wilt kan je überhaupt beter andere speakers uitzoeken. Die hele fixatie op dat vermogen, ik begrijp het niet zo, er is zoveel meer te beleven in de (audio) wereld :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-09 11:17
In mijn beleving hebben audiofiele speakers met een prijskaartje als deze wel degelijk baat bij een gedegen integrated stereoversterker of andere dedicated stereo setup.

Met een dedicated stereo-oplossing komen speakers als deze gewoon beter tot leven dan met de eerste de beste home cinemareceiver (no offense). Zeker als je een luisterruimte hebt waarbij de speakers niet vlakbij muren staan en je ze op de juiste (oor) hoogte plaatst.

Kijk ook naar hoe 7.2 / 9.2 receivers zijn opgebouwd en geprijsd: 7 of 9 kanalen voor 500 euro of een stereoversterker met 2 kanalen voor 500 euro. Je mag er vanuit gaan dat de stereoversterker van betere componenten is voorzien en dat er meer aandacht is gegaan naar het stereogeluid wat ze produceren dan een vergelijkbare (qua prijs) homecinema receiver.

Maar zoals altijd geldt natuurlijk: hifi is nogal aan smaak onderhevig. Als je de 705 speakers nu voor een goede prijs kunt krijgen, dan kun je overwegen om ze te kopen, aan te sluiten op je huidige setup en later kijken naar een upgrade voor je versterker. Als je je speakers meeneemt naar een winkel met een luisterruimte, dan kun je verschillende versterkers uitproberen.

Succes!

Edit: en zoals eerder al gezegd: staar je niet blind op wattages. Een goede stereo versterker met 2 x 70 watt kan best een veel betere klank produceren dan een homecinema met 7 x 130 watt.

[ Voor 7% gewijzigd door GoeiedagEem op 09-12-2020 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

GoeiedagEem schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:52:
In mijn beleving hebben audiofiele speakers met een prijskaartje als deze wel degelijk baat bij een gedegen integrated stereoversterker of andere dedicated stereo setup.

Met een dedicated stereo-oplossing komen speakers als deze gewoon beter tot leven dan met de eerste de beste home cinemareceiver (no offense). Zeker als je een luisterruimte hebt waarbij de speakers niet vlakbij muren staan en je ze op de juiste (oor) hoogte plaatst.

Kijk ook naar hoe 7.2 / 9.2 receivers zijn opgebouwd en geprijsd: 7 of 9 kanalen voor 500 euro of een stereoversterker met 2 kanalen voor 500 euro. Je mag er vanuit gaan dat de stereoversterker van betere componenten is voorzien en dat er meer aandacht is gegaan naar het stereogeluid wat ze produceren dan een vergelijkbare (qua prijs) homecinema receiver.

Maar zoals altijd geldt natuurlijk: hifi is nogal aan smaak onderhevig. Als je de 705 speakers nu voor een goede prijs kunt krijgen, dan kun je overwegen om ze te kopen, aan te sluiten op je huidige setup en later kijken naar een upgrade voor je versterker. Als je je speakers meeneemt naar een winkel met een luisterruimte, dan kun je verschillende versterkers uitproberen.

Succes!

Edit: en zoals eerder al gezegd: staar je niet blind op wattages. Een goede stereo versterker met 2 x 70 watt kan best een veel betere klank produceren dan een homecinema met 7 x 130 watt.
Dat zijn een bak met aannames zeg, hallo.
Ja, en andersom ook 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0p
GoeiedagEem schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:52:

Succes!

Heb je zeker gelijk in. En er gaat zeker een upgrade aan komen waarbij ik misschien ook moet kijken naar een separate amp en processor. Ik kijk vooral veel films en series en natuurlijk ook top als muziek goed klinkt. Daar is een pure stereo versterker wel beter in. Iets zoals Rotel bijv. Heb nu een M1 set van B&W en wil langzaam gaan upgraden naar de 700 serie. De versterker die ik nu heb was toendertijd iets van 1000 a 1200 euro meen ik. Geen rotzooi maar ook geen top of the line.

Alleen alles wat je leest online is behoorlijk verwarrend. En heb op dit moment even geen 4-5k voor een nieuwe amp apart liggen haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoeiedagEem
Exorcist schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:33:
[...]

Dat zijn een bak met aannames zeg, hallo.

[...]

Ja, en andersom ook 8)7
Ik geef in mijn advies duidelijk aan dat het mijn mening is, een mening die overigens door veel audiofielen gedeeld wordt, maar dat terzijde. Tevens geef ik aan dat speakerplaatsing erg belangrijk is en dat TS het beste kan gaan luisteren als hij zijn receiver wil gaan upgraden. Ik snap dus niet helemaal waarom je dit post zonder er verder inhoudelijk op in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0p
GoeiedagEem schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:37:
[...]

Ik geef in mijn advies duidelijk aan dat het mijn mening is, een mening die overigens door veel audiofielen gedeeld wordt, maar dat terzijde. Tevens geef ik aan dat speakerplaatsing erg belangrijk is en dat TS het beste kan gaan luisteren als hij zijn receiver wil gaan upgraden. Ik snap dus niet helemaal waarom je dit post zonder er verder inhoudelijk op in te gaan.
Ik ben het zeker met je eens. Ook heeft elke receiver weer zijn eigen sound in combi met een speakerset. Dit zal een bouw project worden waarin ik over langere tijd componenten bij elkaar spaar. As weekend kan ik de speakers een paar dagen te leen krijgen en eens thuis uit proberen. Hou bewust nog even de boot af met het kopen van een nieuwe receiver totdat men de HDMI 2.1 bugs eruit heeft. En het kan best zijn dat ik in de toekomst met een separate stereo versterken en surround versterker moet werken als ik the best of both worlds wil.

Hopelijk is het geluid nu te pruimen en kan ik alvast genieten. Optimaliseren komt later. Dure hobby dat audio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

GoeiedagEem schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:37:
[...]

Je geeft in je post aan dat een meerkanaalsversterker sowieso het onderspit delft t.o.v. een stereo-versterker. Dat is natuurlijk pertinent onjuist. Het hangt af van veel factoren, en prijs is misschien een indicatie maar geen feit. Zo doe je het wel overkomen en dat is wat ik bedoel met aannames.

Gesteld wordt, zoals ik het lees althans, dat een versterker die (ook) gemaakt is om meer dan stereo uit te sturen per definitie onderdoet voor een pure stereo versterker. Dat is incorrect. Je kunt stellen dat een stereo versterker bedoeld en gemaakt is voor puur dat doel en dat mede daarom de versterker degelijk (en dus prijzig) is. Maar alsnog kan een high-end 5.1/7.2 versterker (of noem het maar op) een stereo versterker verslaan.

Of je het hoort is één, overigens..dat blijft een probleem bij geluid en de ervaring hierbij. Het is en blijft subjectief, al maken vele meningen vaak toch wel een half feit :).

Ik zeg dus niét dat je onzin schrijft, maar je aannames zijn ongefundeerd en meer vanuit je gevoel geschreven.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:54
@TS, gewoon doen! Jouw Yamaha RX-V1700 zal als start de luidsprekers prima kunnen aansturen. Later kan je altijd nog een goede dedicated stereoversterker of een betere AV-reciever kopen.
Ik ben vooral muziekliefhebber en heb jaren mijn Infinity Kappa 7 luidsprekers aangestuurd met een Yamaha RX-V1400 (redelijk vergelijkbaar met de 1700) en dat ging prima.
Wel is het zo dat ook de Infinity's "beter verdienen". Daarom heb ik sinds kort een Denon X6500h gekocht en nu komen de luidsprekers pas echt tot leven. Het geluid komt nu veel meer los van de boxen en is echt strakker. Hier op Tweakers wordt veel beweerd dat elke versterker in princiepe gelijk is, maar dat is met hoge kwaliteit versterkers en dito luidsprekers volstrekt niet waar.
In dezelfde prijsklasse kan uiteraard een dedicated stereoversterker beter zijn dan een AV-reciever. Maar gemiddeld gesproken zal je voor een AV-reciever qua stereo-kwaliteit ongeveer het dubbele neer moeten tellen t.o.v. een stereoversterker.
Ik hen hier wel voor gekozen, omdat ik naast goede muziekweergave ook graag films kijk met meerkanaalsgeluid.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

• GoeiedagEem
Exorcist schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:44:
[...]

Je geeft in je post aan dat een meerkanaalsversterker sowieso het onderspit delft t.o.v. een stereo-versterker. Dat is natuurlijk pertinent onjuist. Het hangt af van veel factoren, en prijs is misschien een indicatie maar geen feit. Zo doe je het wel overkomen en dat is wat ik bedoel met aannames.

Gesteld wordt, zoals ik het lees althans, dat een versterker die (ook) gemaakt is om meer dan stereo uit te sturen per definitie onderdoet voor een pure stereo versterker. Dat is incorrect. Je kunt stellen dat een stereo versterker bedoeld en gemaakt is voor puur dat doel en dat mede daarom de versterker degelijk (en dus prijzig) is. Maar alsnog kan een high-end 5.1/7.2 versterker (of noem het maar op) een stereo versterker verslaan.

Of je het hoort is één, overigens..dat blijft een probleem bij geluid en de ervaring hierbij. Het is en blijft subjectief, al maken vele meningen vaak toch wel een half feit :).

Ik zeg dus niét dat je onzin schrijft, maar je aannames zijn ongefundeerd en meer vanuit je gevoel geschreven.
Blij dat we het eens zijn dat het beluisteren van muziek nogal onderhevig is aan smaak / mening. _/-\o_

Ik denk dat het juist goed is om vanuit je gevoel te schrijven in plaats vanuit specificaties. Mijn mening is gebaseerd op basis van eigen ervaringen (stereo vs multichannel receivers), maar in de hifi wereld zijn erg veel mensen het met mij eens. Het betreft hier speakers van 1000+ euro per stuk retailprijs (TS heeft een goede deal!), je kunt de speakers aansluiten op een versterker van bijvoorbeeld 150 euro, maar haal je dan alles uit je speakers? Waarschijnlijk niet. Is dat een mening? Ja tuurlijk.

Het lastige in dit soort discussies is dat als je goed wilt adviseren, dat je dan op elke adviesvraag moet zeggen: "Jah joh, het maakt allemaal geen klap uit, je moet gaan luisteren in een winkel, want geschreven adviezen voor een audiosysteem heeft geen nut!". Maar als je het zo zou gaan bekijken, dan kan er wel een slotje op elke adviesaanvraag met deze opmerking, niet echt goed voor de community zullen we maar zeggen.

Dan nog over je opmerking dat mijn aannames ongefundeerd zijn: Ze zijn niet ongefundeerd omdat ze op basis van mijn ervaringen zijn (heb ik er niet bij gezet, klopt). Ook hier is weer sprake van een mening. Bovenaan mijn verhaal staat duidelijk: "In mijn beleving", dit betekent dat alles wat volgt een mening is. Jammer dat je dit dan als ongefundeerd bestempelt puur vanwege het feit dat ik niet in elke alinea aangeef dat ik mijn mening geef (en dat dit open voor interpretatie is). 8)7

Voor een ieders verdere beeldvorming: ik heb zelf ook gekozen voor een mulichannel homecinema receiver, vanwege het feit dat de verhouding series / muziek ongeveer 70 / 30 is. Ook mijn Marantz 9.2 versterker produceert een prima stereobeeld. Maar als ik een dedicated luisterruimte zou hebben en speakers van 1000+ euro, dan zou ik zeker investeren in een goede stereoversterker! 8)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Dit topic gaat op slot. De intiele vraag van TS ging over vermogen en die vraag heeft het antwoord gehad. De discussie betreffende hoorbare verschillen tussen meerkanaals dan wel stereo apparatuur zal nooit ten einde komen en past beter in / kan beter verder in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 10-12-2020 10:18 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.