Als je niet in de materie zit, is het begrijpelijk dat je al gauw door de bomen het bos niet meer ziet. Als dat zo is, wil ik je adviseren om vooral een assurantietussenpersoon te zoeken. Die kan vaak de diverse polissen goed vergelijken (en afsluiten) en je een advies geven over wat je wel in niet nodig hebt in jouw situatie. Ze zijn meestal niet duurder qua afsluitkosten van diverse vergelijkingssites etc.
Typisch worden dit soort verzekeringen afgesloten bij een hypotheek, soms verplicht door een bank als er een hypotheek op twee inkomens wordt afgesloten met 100% financiering en vaak alleen voor de top 20% van de waarde (het verschil tussen de afgesloten hypotheek en de waarde in een executieverkoop). De uitkering wordt dan ook verpand aan de hypotheekverstrekker. Uit de TS begrijp ik dat dit in ieder geval niet het zo is.
Vrijwillig is een ORV ook verstandig, maar dat is behoorlijk afhankelijk van je persoonlijke situatie (inkomen, vermogen, lasten) en wensen. Hierboven zijn de diverse varianten al aardig goed geschetst.
Mijn twee 'tips':
- Kiezen voor een 30-jaars termijn maakt de premie relatief een stuk duurder. Bedenk goed of je die laatste 5 of 10 jaar wel nodig hebt. Voor mezelf heb ik een ORV van 20 jaar afgesloten. Tegen die tijd heb ik zelf meer dan voldoende vermogen én de hypotheek is voldoende laag, dat mijn partner met kinderen haar prima kan redden mocht ik in jaar 21 overlijden. Kijk dus goed waar je risico's liggen.
- Een afnemende uitkering is goedkoper en wordt vaak gekoppeld aan de hoogte van de hypotheek. Maar, bedenk goed voor jezelf of de achterblijvende partner voldoende inkomen heeft om te leven als de hypotheeklasten wordt doorgestreept. Bij een iets kortere termijn dan 30 jaar, is de gelijkblijvende uitkering niet veel duurder qua premie. Ikzelf heb een gelijkblijvende uitkering voor 20 jaar, maar voor een waarde van 2x de oorspronkelijke hypotheek.
In aanvulling op bovenstaande tip van @
Rubbergrover1. Theoretisch klopt het. Indien de premie is onttrokken aan het vermogen van de erflater, valt de uitkering binnen de erfenis en is derhalve belast. Daarom werd voorheen de premie op het leven van de een betaalt door de ander en vice versa. In de praktijk is hier echter een praktische oplossing voor met goedkeuring van de staatsecretaris: premiesplitsing op de polis en betaling van een gezamenlijke rekening is voldoende om de uitkering onbelast plaats te laten vinden.
(Voorgaand dus bij kruislings afsluiten. Wil je alleen een verzekering op het leven van de een, dan moet de betaling echt door de ander worden gedaan.)
(Nog een aanvulling op dit stuk: e.e.a. is ook afhankelijk van de vermogensrechtelijk situatie, die is bij samenlevers anders dan bij huwelijken/partnerschappen. Kortom, als je dit niet van jezelf weet, laat je adviseren..).
[
Voor 7% gewijzigd door
JanHenk op 09-12-2020 09:14
]