Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2163
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-05-2021
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw bij het tweakers forum dus sorry voor mijn fouten alvast en wijs me er vooral op leer ik ook nog eens wat😁

We hebben op het moment een semi-smart home met automatische verlichting (ikea), slimme deurbel (ring), beveiligingscamera's (ring), een aantal google home's en verschillende slimme stopcontacten. De laatste tijd ben ik aan het kijken geweest naar de toepassingen van een raspberry pi of eventuele arduino aangezien de betrouwbaarheid van de verschillende systemen soms te wensen over laat, ik zou liever één centraal systeem maken met behulp van bijvoorbeeld domoticz. Ik ben op dit gebied nog redelijk onwetend en wilde graag vragen wat er aan wordt bevolen als ik alles op één systeem wil zetten in eigen beheer, het maakt me niet zo veel uit als er dingen vervangen/aangekocht moeten worden en bijvoorbeeld programmeren op een raspberry pi wil ik met alle plezier leren.

En hoe ik eigenlijk op het idee kwam om helemaal opnieuw te beginnen: onze vijver loopt aardig snel leeg en nu weet ik dat er of met een raspberry of met een arduino een schakeling te maken is dat deze binnen bepaalde waterniveau's blijft door zelf bij te vullen, dit leek me wel een mooi begin project, zodat ik vanuit daar de rest kan opbouwen

Mijn vragen in het kort dus:
- wat raden jullie aan als smart home systeem in eigen beheer
- waar kan ik het systeem het beste op laten draaien
- wat zijn de onderdelen die ik nodig zal hebben
- suggesties voor het maken van de automatisch vullende vijver?

Alvast bedankt iedereen die me wil helpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:30

Ik zou eens kijken naar zowel Domoticz als Home-Assistant en kijk welke je het makkelijkste en mooiste vind

Beide draaien goed op een Raspberry Pi 4 - 4GB. Dat is ruim voldoende voor een domotica systeem.
Het is wel aan te bevelen om niet de SD kaart te gebruiken maar een SSD ivm de vele disk activiteit

• Raspberry Pi 4 - 4GB
  • SSD (250GB is ruim voldoende)
  • SATA-USB converter
  • Goede Power supply
  • Tijdelijk SD kaartje van 16GB oid.
  • Netwerk kabel
Deze moet iemand anders beantwoorden 😀

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De pi laten varen en meteen over op odroid c4.
AUijtdehaag in "huis domotica welk systeem."

Dan heb je alles in 1 kastje en op elkaar afgestemd.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel2163
AUijtdehaag schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:49:
De pi laten varen en meteen over op odroid c4.
AUijtdehaag in "huis domotica welk systeem."

Dan heb je alles in 1 kastje en op elkaar afgestemd.
Top, bedankt voor de info, zou ik mogen vragen waarom odroid c4 beter is dan een pi? Heb er zelf nog nooit van gehoord namelijk😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel2163
daxy schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:14:

Ik zou eens kijken naar zowel Domoticz als Home-Assistant en kijk welke je het makkelijkste en mooiste vind

Beide draaien goed op een Raspberry Pi 4 - 4GB. Dat is ruim voldoende voor een domotica systeem.
Het is wel aan te bevelen om niet de SD kaart te gebruiken maar een SSD ivm de vele disk activiteit

• Raspberry Pi 4 - 4GB
  • SSD (250GB is ruim voldoende)
  • SATA-USB converter
  • Goede Power supply
  • Tijdelijk SD kaartje van 16GB oid.
  • Netwerk kabel
Deze moet iemand anders beantwoorden 😀
En op beide systemen kunnen camera's lampen deurbellen etc aangesloten worden of zitten er beperkingen aan de functionaliteit? (Ik zou dan eigenlijk het systeem met de vijver bv willen toevoegen en de slimme meter koppelen aan het systeem leek me ook nog wel een goed idee, kan dat?)

En zou ik daarnaast dan nieuwe lampen en alles nodig hebben of werkt domoticz / home-assistant ook met de zigbee aangestuurd lampen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Marcel2163 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:28:
[...]

Top, bedankt voor de info, zou ik mogen vragen waarom odroid c4 beter is dan een pi? Heb er zelf nog nooit van gehoord namelijk😁
Omdat de odroid niet afhankelijk is van sd kaartjes of een hulp oplossing met externe ssd of hdd.
Wat ook weer belastend voor de vaak waardeloze voeding die meegeleverd wordt bij bepaalde webshops.

Een odroid heeft al een emmc kaartje erop zitten welke (tot nu toe, > 3/4 jaar op C4 en >3 jaar op N2) nog nooit problemen heeft gegeven.

Ik heb nog een paar pi3,s liggen als je wilt prutsen, maar die verhuizen naar de klikko wss.

Dat je er nog niet van gehoord hebt?
Dan zoek je niet goed genoeg.

Odroid C4 of N2+ of anders een NUC.
Maar geen pi aub.

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:19:
Ik heb nog een paar pi3,s liggen als je wilt prutsen, maar die verhuizen naar de klikko wss.
Offtopic: Hardware die je niet meer gebruikt kun je verkopen, weggeven, naar de kringloop brengen en als je er echt vanaf moet kun je deze deponeren in de recyclebak voor kleine huishoudelijke apparaten. Elektronica hoort absoluut niet thuis bij het restaval! :X

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 11:44
Wat ik zou doen, en wat bij mij nu al een jaar erg stabiel draait is het volgende:
- Hardware : Raspbery Pi + Texas Instruments LAUNCHXL-CC26X2R1 ZigBee adapter
- Software: MQTT, zigbee2mqtt en Node-RED, eventueel OpenVPN voor gebruik buiten huis

Hierbij ondersteund zigbee2mqtt bijna elk type lamp of schakelaar, sensor, ongeacht het merk, zo lang het dus maar ZigBee ondersteund. Om alles te automatiseren gebruik ik Node-RED, hiermee maak je binnen een web omgeving flows aan. Denk hierbij aan het inschakelen van de verlichting als het donker word. Daarnaast ondersteund Node-RED ook andere producten zoals RING, Sonos, SolarEdge, enz. Dus alle aparaten in een systeem.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik moet zeggen dat mijn Domoticz beleving aardig is opgeknapt sinds ik het (gevirtualiseerd via Proxmox) op een NUC draai en niet meer op een (toegegeven, ietwat oudere) Pi. Het kan prima hoor, maar er was altijd wel iets. Nu al tijden rock-solid. Geen angst meer voor haperende sd kaartjes en ik backup gewoon elke nacht de VM dus als er wat gebeurd (wat nog niet is voorgekomen) is restoren easy (en ja dat test ik wel). Maarja, goedkoper is het wel, zo'n Pi dus dat is ook wat waard, zeker als je begint. Maar hou het in je achterhoofd, zo duur is een NUCje ook weer niet 2e hands.

Qua Domoticz of HA, het is bijna een Mac vs Windows discussie, maar ik ben zelf heel visueel ingesteld en kan heel slecht programmeren in code (wel visueel a la Blockly) en ik ben na een omzwerving naar HA weer terug naar Domoticz gegaan. Bevalt me stukken beter, ik haal voor mezelf veel sneller resultaat merk ik. Maar probeer ze gewoon.

Hoe je een vijver bijvult... moet kunnen hoor. Gaat wel wat geknutsel opleveren denk ik. Zelf geen ervaring mee.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35
Servor schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:46:
Ik moet zeggen dat mijn Domoticz beleving aardig is opgeknapt sinds ik het (gevirtualiseerd via Proxmox) op een NUC draai en niet meer op een (toegegeven, ietwat oudere) Pi. Het kan prima hoor, maar er was altijd wel iets. Nu al tijden rock-solid. Geen angst meer voor haperende sd kaartjes en ik backup gewoon elke nacht de VM dus als er wat gebeurd (wat nog niet is voorgekomen) is restoren easy (en ja dat test ik wel). Maarja, goedkoper is het wel, zo'n Pi dus dat is ook wat waard, zeker als je begint. Maar hou het in je achterhoofd, zo duur is een NUCje ook weer niet 2e hands.

Qua Domoticz of HA, het is bijna een Mac vs Windows discussie, maar ik ben zelf heel visueel ingesteld en kan heel slecht programmeren in code (wel visueel a la Blockly) en ik ben na een omzwerving naar HA weer terug naar Domoticz gegaan. Bevalt me stukken beter, ik haal voor mezelf veel sneller resultaat merk ik. Maar probeer ze gewoon.

Hoe je een vijver bijvult... moet kunnen hoor. Gaat wel wat geknutsel opleveren denk ik. Zelf geen ervaring mee.
HA gaat komende zondag hun 1.0.0 release presenteren op de Home Assitant Conference.

Ik het een aantal jaren geleden ook HA geprobeerd, en uiteindelijk bij Domoticz gebleven, Een paar maanden geleden toch weer HA geprobeerd voor m'n nieuwe huis, en heb daar toch veel plezier van.
Er is ook veel veranderd, een stuk meer kan nu via de GUI in plaats van alleen via code. Een beginnende gebruiker zal niet snel code hoeven te gebruiken. HA is daar de afgelopen jaren erg sterk in gegroeid, vandaar dat ze nu dus ook klaar zijn voor de eerste 1.0 release.

Overigens doe ik nu juist bijna alles in de code, maar dat hoeft dus niet..

Home Assistant configuratie

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:43
Ik heb Domoticz gedraaid een tijd en weinig mee gedaan. Pas over gegaan op OpenHAB en buiten dat het toch iets moeilijker leek om te leren, valt dat wel mee.
Nu bezig met Node-Red te koppelen hieraan.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:06
Zelf heb ik jaren Domoticz gedraaid, toen overgestapt naar Home-assistant, en niet meer teruggekeken.
Waarom Home-assistent ontwikkeld een stuk sneller door, Domoticz blijft erg achter. Daarnaast vind ik de blocky niet heel prettig werken.

Home assistant draai ik icm met Node-red, met NR lijkt op het uiterlijk van blocky maar werkt een miljoen keer beter.

Dit draait op Unraid Erg fijne makkelijke server software. Dit alles draait op een zuinige intel i3 processor. Zie dit tweakers topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2163
Super bedankt voor alle informatie! Ik heb ook even een beetje rondgekeken voor de pi / odroid / nuc oplossingen en bedacht me toen dat we op werk nog een aantal oude nuc's hebben liggen, ik ga proberen of ik er een van deze mee kan nemen en anders zal het waarschijnlijk een odroid worden.

Ik vroeg mij nog wel even af of de zigbee adapter en andere adapters gewoon zonder problemen op alle 3 de apparaten werken? Of zijn er voor elke apparaat andere adapters. En mocht het zo zijn dat het wel allemaal universeel is, is dan de 'Texas Instruments LAUNCHXL-CC26X2R1 ZigBee adapter' die eerder genoemd werd een goede oplossing of raden mensen iets anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
nieuws: Home Assistant komt met eigen hardwarekit op basis van Odroid N2+

Voor zigbee zou je zoiets kunnen aanschaffen
pricewatch: ConBee II Zigbee USB gateway

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-12-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel2163
Ik ben even aan het kijken geweest geweest met alle adviezen en heb nu een linux installatie op een oude laptop draaien waar ik HA op draai, werkt super! Nu wilde ik het voor betrouwbaarheid wellicht overzetten naar een odroid n2+ maar begon te twijfelen of deze wel sneller zou zijn dan de laptop cpu (laptop is een AMD A6, heb persoonlijk weinig verstand van AMD chips).
Ook zag ik ergens voorbij komen dat ik beter unraid kon gebruiken ipv linux, even checken of dit waar is hier natuurlijk:).

Daarnaast heb ik wel een aantal problemen met de laptop installatie en zag ik dat bij bv pi's alleen een sd kaart nodig hebben en zichzelf helemaal opzetten voor de rest, zou dit ook mogelijk zijn op de laptop? (Bijvoorbeeld de add-ons werken niet bij mij)

Kijken of jullie me nog kunnen helpen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jup99
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-08 14:31
Beetje late reactie :)

Ik heb altijd gebruikt gemaakt van Domoticz, sinds ongeveer een jaartje overgestapt naar Homey.

Homey is een alles in 1 oplossing waarbij diverse protocollen werken (Zigbee, ZWave, Klik-aan Klik-uit, etc)
Alles is mooi te regelen met flows die makkelijk en overzichtelijk (grafisch) zijn te maken.

Geen zelfbouw dus, maar kant en klare oplossing. (Niet echt hoog tweakers gehalte dus :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

AUijtdehaag schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:19:
[...]

Omdat de odroid niet afhankelijk is van sd kaartjes of een hulp oplossing met externe ssd of hdd.
Wat ook weer belastend voor de vaak waardeloze voeding die meegeleverd wordt bij bepaalde webshops.

Een odroid heeft al een emmc kaartje erop zitten welke (tot nu toe, > 3/4 jaar op C4 en >3 jaar op N2) nog nooit problemen heeft gegeven.

Dat je er nog niet van gehoord hebt?
Dan zoek je niet goed genoeg.

Odroid C4 of N2+ of anders een NUC.
Maar geen pi aub.
Ik heb nu een 3b draaien maar dat kan idd beter.
Wireshark is bv onbruikbaar en laat het gehele spul vastlopen. Maar zolang hij alleen Domoticz en PiHole draait werkt het goed. Blocky is voor mij fijner dan codeertaal omdat ik dat niet gewend ben om te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 02-02-2021 16:37 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Pagina: 1