Huis verkopen aan woningbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09 16:14

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Topicstarter
Beste medetweakers,

in de wijk waar mijn moeder woont gaan al langer de geruchten dat de woningbouw de huizen zou willen kopen om te slopen en er iets compleet nieuws neer te zetten. we hadden beide gedacht dat het niet zoeen vaart zou lopen maar vandaaag kreeg ze een brief of ze hier contact over mochten opnemen. iemand hier ervaring mee hoe dit in zijn werk gaat? mijn moeder wil in principe niet verhuizen aangezien ze hier al haar hele leven woont, het een groot huis is met tuin (ze heeft 2 honden) en een garage maar uiteraard als het bod goed is zou je stom zijn om het niet te overwegen (mijn moeder is al redelijk op leeftijd, het huis is niet echt goed onderhouden enz.)

nu heb ik een aantal vragen specifiek:

-Hoe word het huis getaxeerd en gaat de woningbouw daar vaak onderzitten of juist boven?
-Moet de woningbouw voor vervangende ruimte zoeken?
-hoeveel tijd gaat hier meestal overheen?
-algemene tips zijn altijd welkom ;-)

Uiteraard ga ik eerst het gesprek aan met de woningbouw maar ik wil graag al enigsinds voorbereid aankomen.

bedankt voor de hulp alvast

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ehhh, de woningbouw moet niets, en je moeder moet ook niets.

Het is een aankoopverzoek/bod. De politie komt je niet uit huis zetten.

Luister naar het aanbod, is het niks, zeg je nee en ga je verder met je leven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:52
Als je echt interesse hebt zou ik sowieso ook zelf een taxateur in de hand nemen. Voor de andere details, de woningbouw wil iets van jullie dus dat is allemaal onderhandelbaar lijkt mij.

Dus bepaal voor jezelf een uitgangspunt wanneer het acceptabel is om te verhuizen. Kan me voorstellen dat een modern huis wel fijn is als je wat ouder wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zou vooral kijken naar wat voor impact een verkoop en verhuizing op je moeder heeft die al op leeftijd is.
Als ze er fijn woont, vooral zo houden.

Bij huurwoningen heb je hier vaak hele toestanden mee waar genoeg over te vinden is. Bij koopwoningen had ik er nog niet van gehoord, maar dat maakt de positie heel anders. Je moet helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:39:
Ehhh, de woningbouw moet niets, en je moeder moet ook niets.

Het is een aankoopverzoek/bod. De politie komt je niet uit huis zetten.

Luister naar het aanbod, is het niks, zeg je nee en ga je verder met je leven.
ok, duidelijk! ik hoor wel vaker verhalen dat je eigenlijk "verplicht" bent om te verkopen en dat ze anders naar de rechtbank gaan en dan alsnog gelijk krijgen...maar dat heb ik alleen maar van horen zeggen vandaar dat ik hier even advies kom inwinnen (uiteraard is dit ook "van horen zeggen ;) )

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Topicstarter
Ascension schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:42:
Als je echt interesse hebt zou ik sowieso ook zelf een taxateur in de hand nemen. Voor de andere details, de woningbouw wil iets van jullie dus dat is allemaal onderhandelbaar lijkt mij.

Dus bepaal voor jezelf een uitgangspunt wanneer het acceptabel is om te verhuizen. Kan me voorstellen dat een modern huis wel fijn is als je wat ouder wordt :)
ik zou zo goed als zeker verkopen zelfs als het bod redelijk is, niet eens perse goed omdat ze makkelijker wat kleiner kan wonen in mijn ogen en ze er inderdaad in een modern huis echt zwaar op vooruit gaat maar voor haar ligt het anders en zij moet beslissen inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:59
Ik denk dat hier het volgende geldt:
Mijn principe over mijn huis is (ik woon er met plezier en het heeft wat ik nodig heb): elk huis is te koop tegen de juiste waarde. In dit geval moet je helemaal niks, dus is de prijs waarvoor hij van eigenaar zal wisselen hoger zijn dan wanneer 'je er vanaf zou moeten' omdat het bijvoorbeeld te klein is.

In dit geval zou ik lekker achterover gaan hangen en de woningbouw met een aanbod laten komen. Wellicht bieden ze een giga mooi bedrag waar je zelf (je moeder dus) dus beter van zult worden, dan is het het overwegen waard. Anders lekker laten hangen en afwachten wat er op de middellange termijn gaat gebeuren. Als de woningstichting veel belang heeft gaat hun prijs vanzelf omhoog tot een moment dat je wel zin hebt om toe te happen en te verhuizen. (overigens kijk eens voor de grap naar de film 'Publieke Werken', zover zou ik het niet laten komen :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Nutterd schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:43:
ok, duidelijk! ik hoor wel vaker verhalen dat je eigenlijk "verplicht" bent om te verkopen en dat ze anders naar de rechtbank gaan en dan alsnog gelijk krijgen...
Onteigening kan alleen een overheid, en dan slechts moeizaam. Bijvoorbeeld om een Betuwelijn aan te leggen.

Een woningbouwcorporatie heeft in juridische zin niks meer te vertellen aan een huiseigenaar, dan een buurman die een A4'tje in je brievenbus doet dat 'ie het huis wel zou willen kopen.

Edit: blijkbaar weten woningcorporaties de overheid hier dus soms wel toe te bewegen, zie verderop.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 07-12-2020 22:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:55
Lekker blijven zitten, als de woningbouw de wijk saneert en de buurt lekker gentrificeert, wordt het huis alleen maar meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:19

Dido

heforshe

Nutterd schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:43:
ok, duidelijk! ik hoor wel vaker verhalen dat je eigenlijk "verplicht" bent om te verkopen en dat ze anders naar de rechtbank gaan en dan alsnog gelijk krijgen...maar dat heb ik alleen maar van horen zeggen vandaar dat ik hier even advies kom inwinnen (uiteraard is dit ook "van horen zeggen ;) )
Het is uiteindelijk zeker mogelijk om via de rechter een onteigening af te dwingen, maar dan ben je wel ettelijke jaren verder. Dan moet er wel een zwaarwegend (maatschappelijk) belang zijn waar ze de rechter van kunnen overtuigen - denk aan een enkele huiseigenaar die de aanleg van een volledige snelweg tegenhoudt. Voor die tijd zal er al meerdere keren een bod zijn gedaan en op informele wijze geprobeerd zijn je moeder over te halen om te verkopen.

Echt niets om je druk over te maken, tenzij je (of je moeder) goede reden heeft om koste wat kost niet uit dat huis te willen.

Rustig afwachten waar ze mee komen, en vervolgens de afweging maken wat je wilt. En je vooral niet laten opjagen of onder druk laten zetten.:)
Gebanned schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:50:
Lekker blijven zitten, als de woningbouw de wijk saneert en de buurt lekker gentrificeert, wordt het huis alleen maar meer waard.
Dat is wel heel kort door de bocht. Als het een goed onderhouden villa is die in de nieuwe wijk een positieve blikvanger is, klopt dat meestal wel.
Maar als het (vergeleken met de nieuwbouw ernaast) een bouwval is, wordt de verkoopprijs bepaald door de grondprijs minus de sloopkosten. En dan is het maar de vraag of de grondprijs genoeg stijgt om over winst te kunnen spreken.

Sowieso valt dit onder speculeren met je woning. Dat is meestal af te raden. Spoeculeren met vastgoed is prima, maar niet als je er zelf in woont :)

[ Voor 25% gewijzigd door Dido op 07-12-2020 12:54 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Topicstarter
Gebanned schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:50:
ja ze hebben eigenlijk de hele wijk aangepakt, de straat van mijn moeder en nog 3 straten moeten nog gebeuren...

bedankt voor de tips, en uiteindelijk had ik het "goed" aan willen pakken...eerst het aanbod afwachten en dan met mijn moeder overleggen wat en hoe ze het wil. maar het is toch fijn om even bevestiging te krijgen aangezien dit niet iets is wat je wekelijks doet haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wilke schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:47:
[...]

Onteigening kan alleen de overheid, en dan slechts moeizaam. Bijvoorbeeld om een Betuwelijn aan te leggen.

Een woningbouwcorporatie heeft in juridische zin niks meer te vertellen aan een huiseigenaar, dan een buurman die een A4'tje in je brievenbus doet dat 'ie het huis wel zou willen kopen.
Dat klopt niet. De woningwet voorziet hier in. Zie bijvoorbeeld https://www.vbtm.nl/weblo...door-een-woningcorporatie voor wat uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Praten kan je altijd doen. Vervolgacties daarna zijn geheel vrijblijvend.
Tijdens het praatje kan je aanhoren welke plannen ze hebben met de straat. Zijn de huizen dusdanig oud, dat ze er gewoon een nieuw blok willen neerzetten die aan de huidige regelgeving voldoet? Of zijn het nu allemaal vrijstaande woningen met ruime tuin en willen ze er straks een (of wellicht twee) rijtjes woningen neerzetten (lees: meer woningen op dezelfde grond plaatsen).

Verder is de woningbouw jou of je moeder niks verplicht qua verdere afhandeling, tenzij je daar expliciet afspraken over maakt. Als jij je huis verkoopt, hoeven de kopers toch ook geen andere woonruimte voor jullie te zoeken?

Ook zou ik niet blind varen op de informatie die je krijgt. Laat je ook door een eigen partij (taxateur) inlichten. Of zet -als je het toch voor een goede prijs wilt verkopen- op Funda. Dan gaat de markt zijn werk doen. Dan kom je er gauw genoeg achter, of het aanbod van de woningbouw marktconform is of niet. Wilt de woningbouw het heel graag hebben zullen ze vast ook wel een bod doen. Maar als er een gek meer biedt, kom je er ook achter of de woningbouw nog gekker is. Uit zichzelf zullen ze nooit het allerhoogste bod neerleggen, want zij willen zo goedkoop mogelijk kopen om vervolgens zo duur mogelijk te verkopen / verhuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:17

Honesty

kattenneus!

Sammy_tukker schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:45:
Ik denk dat hier het volgende geldt:
Mijn principe over mijn huis is (ik woon er met plezier en het heeft wat ik nodig heb): elk huis is te koop tegen de juiste waarde. In dit geval moet je helemaal niks, dus is de prijs waarvoor hij van eigenaar zal wisselen hoger zijn dan wanneer 'je er vanaf zou moeten' omdat het bijvoorbeeld te klein is.

In dit geval zou ik lekker achterover gaan hangen en de woningbouw met een aanbod laten komen. Wellicht bieden ze een giga mooi bedrag waar je zelf (je moeder dus) dus beter van zult worden, dan is het het overwegen waard. Anders lekker laten hangen en afwachten wat er op de middellange termijn gaat gebeuren. Als de woningstichting veel belang heeft gaat hun prijs vanzelf omhoog tot een moment dat je wel zin hebt om toe te happen en te verhuizen. (overigens kijk eens voor de grap naar de film 'Publieke Werken', zover zou ik het niet laten komen :) )
Recenter dan publieke werken is natuurlijk dat stel uit Rotterdam wat ook niet wilde verkopen aan de woningbouwstichting en daar toch wel veel spijt van heeft gehad. Je wilt niet jarenlang op een bouwplaats wonen, maar als een stichting ons huis zou willen hebben zal ik sowieso horen wat ze te zeggen of te bieden hebben en dan kijk ik wel wat ik doe.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wil je moeder daarna nog kopen, of is huren ook prima.

Ze zit natuurlijk in een prima positie om eisen te stellen.

Dus bv een huurwoning die voldoet aan haar eisen.
Of bv een tijdelijke huurwoning om als alles klaar is terug te keren in een woning naar keuze in haar straat.

[ Voor 24% gewijzigd door jack zomer op 07-12-2020 13:23 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:05
Ze hoeft uiteraard niet te verkopen, maar als mensen rondom haar wel verkopen heb je natuurlijk wel het risico dat ze rondom het erf van je moeder gaan bouwen. Of ze daar gelukkig van wordt is ook weer de vraag.. bouwplaats, nieuwe buren, wellicht meer inkijk e.d.

Dus ik zou, zelfs als je niet wil verkopen, wel navragen wat de plannen zijn voor het gebied zodat je een weloverwogen keuze kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:11
Misschien heb ik iets gemist maar is jouw moeder nu eigenaar of huurder? Als er sprake is van een woningbouwvereniging lijkt het mij dat het om huurwoningen gaat. Dan valt er toch niks te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Topicstarter
jannus66 schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:28:
Misschien heb ik iets gemist maar is jouw moeder nu eigenaar of huurder? Als er sprake is van een woningbouwvereniging lijkt het mij dat het om huurwoningen gaat. Dan valt er toch niks te verkopen?
Zij is eigenaar en heeft het huis gekocht, een jaar of 25 geleden hebben ze de mogelijkheid gehad om het huis te kopen van de woningbouw en mijn vader en moeder hebben dit toen gedaan samen met nog 2 andere in de straat, de rest zit nog allemaal gehuurd. nu wil de woningbouw het dus terugkopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nutterd op 07-12-2020 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:57
Het kan een heel mooi aanbod zijn, helemaal als ze ook vervangende woonruimte weten aan te bieden. De woningbouw zal natuurlijk het liefst een nieuw rijtje neerzetten, maar als je het te hard speelt is er een mogelijkheid dat ze om jou heen gaan werken.

Dan krijg je dit soort scenario's https://www.metronieuws.n...loopproject-in-rotterdam/ en dat zit je moeder als nog 3 jaar in de puinzooi.

Gewoon lekker naar dat gesprek gaan, niets tekenen en kijken wat ze zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
Recentelijk heb ik mijn woning aan de woningbouwvereniging verkocht. Een compleet andere situatie, daar het een koopgarant woning betrof.

De verkoopprijs is bepaald door een taxateur welke ik zelf mocht uitkiezen. De taxateur heeft de waarde bepaald en dit is ook gelijk het bedrag van overname geworden. Het was in mijn ogen een goede waarde bepaling. Maar wat een taxateur helaas niet kan inschatten is wat de gek er voor geeft. Uit ervaring weet ik dat de gek er +- 20K meer voor over had.

Zelf heb ik de woning 7 jaar geleden voor 150K gekocht. Ik heb hem verkocht voor 215K en hierna is hij de vrije markt op gegaan en verkocht voor 235K.

Moraal van het verhaal, probeer uit te vinden wat de woning op de vrije markt zou doen als de verkoopprijs bepaald wordt door een taxateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
@Donderpoes Daar heb je verkoopmakelaars voor.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
eamelink schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:55:
Dat klopt niet. De woningwet voorziet hier in. Zie bijvoorbeeld https://www.vbtm.nl/weblo...door-een-woningcorporatie voor wat uitleg.
Aha, zo leer je nog eens wat! Hoewel als ik die link zo lees, klopt wat ik zeg vooral in theorie niet - moet een koninklijk besluit aan te pas komen om dit voor elkaar te krijgen. Voordat je daar bent zullen er nog wel een paar meer briefjes in de brievenbus hebben gezeten, op zijn zachtst gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wilke schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:58:
[...]

Aha, zo leer je nog eens wat! Hoewel als ik die link zo lees, klopt wat ik zeg vooral in theorie niet - moet een koninklijk besluit aan te pas komen om dit voor elkaar te krijgen. Voordat je daar bent zullen er nog wel een paar meer briefjes in de brievenbus hebben gezeten, op zijn zachtst gezegd.
Dat is zeker zo, dit zijn geen snelle processen. De kans dat ze in 2021 haar huis al kwijt is lijkt me minimaal. Maar, de kans dat ze in 2030 nog in haar huidige huis zit, lijkt me ook minimaal :)

Zeker als de woningcorporatie al een groot deel van de wijk in handen heeft, is dit in principe iets wat ze gewoon gaat lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou gewoon kijken wat ze bieden en wat de marktwaarde is en wat een vervangende woning kost. En dan kun je nog beslissen het niet te doen.

Volgens mij kun je niet verplicht zijn aan de woningbouw te verkopen. Het kan wel anders zijn als er een snelweg door je huis geplanned wordt of als Nederland een oorlog verliest.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 07-12-2020 15:18 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Donderpoes schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:40:
Recentelijk heb ik mijn woning aan de woningbouwvereniging verkocht. Een compleet andere situatie, daar het een koopgarant woning betrof.

De verkoopprijs is bepaald door een taxateur welke ik zelf mocht uitkiezen. De taxateur heeft de waarde bepaald en dit is ook gelijk het bedrag van overname geworden. Het was in mijn ogen een goede waarde bepaling. Maar wat een taxateur helaas niet kan inschatten is wat de gek er voor geeft. Uit ervaring weet ik dat de gek er +- 20K meer voor over had.

Zelf heb ik de woning 7 jaar geleden voor 150K gekocht. Ik heb hem verkocht voor 215K en hierna is hij de vrije markt op gegaan en verkocht voor 235K.

Moraal van het verhaal, probeer uit te vinden wat de woning op de vrije markt zou doen als de verkoopprijs bepaald wordt door een taxateur.
Als het om een koopgarant woning gaat dan heb je 'm zelf gekocht van de woningbouw 7 jaar geleden; dan heb je er ook minder voor betaald toentertijd dan een 'normale vrije markt'-woning...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-09 11:42
Houdt er rekening mee dat verhuizen (en iets anders kopen) ook geld kost en het inrichten van wat anders ook. Het aanbod moet dus wel een eindje boven marktconform zijn. Anders is je "winst" zo op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Los van eventuele discussies over de verkoop - je geeft aan dat je moeder op leeftijd is en dat het huis niet geweldig onderhouden is. Punt één zal er niet beter op worden, en punt twéé zal je moeder gezien haar leeftijd niet zelf doen, en laten plegen is ook een dure grap.

Ik zou het zien als een heel mooi moment om eventuele winst te incasseren, en een fijne nieuwe "laatste" woning te zoeken, helemaal naar de wensen van je moeder. Als de woningbouw een marktconforme prijs biedt is dat mooi, en als ze er overheen gaan, nog beter. Drie jaar met een bouwput om je huis heen doet ook geen wonderen voor je woongenot, zeg maar.

Verhuizen is gedoe en het is duur (Wat @TacoTaco terecht opmerkte), maar op je 70e (ik roep maar wat) is het makkelijker dan op je 85e.

[ Voor 6% gewijzigd door TMDC op 07-12-2020 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderpoes
Harrie_ schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:02:
[...]

Als het om een koopgarant woning gaat dan heb je 'm zelf gekocht van de woningbouw 7 jaar geleden; dan heb je er ook minder voor betaald toentertijd dan een 'normale vrije markt'-woning...
Dat klopt, maar dat is niet belangrijk, want dit wordt in een later stadium verrekend. De bedragen die ik noem zijn de "vrije markt" waarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Topicstarter
TMDC schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:12:
Los van eventuele discussies over de verkoop - je geeft aan dat je moeder op leeftijd is en dat het huis niet geweldig onderhouden is. Punt één zal er niet beter op worden, en punt twéé zal je moeder gezien haar leeftijd niet zelf doen, en laten plegen is ook een dure grap.

Ik zou het zien als een heel mooi moment om eventuele winst te incasseren, en een fijne nieuwe "laatste" woning te zoeken, helemaal naar de wensen van je moeder. Als de woningbouw een marktconforme prijs biedt is dat mooi, en als ze er overheen gaan, nog beter. Drie jaar met een bouwput om je huis heen doet ook geen wonderen voor je woongenot, zeg maar.

Verhuizen is gedoe en het is duur (Wat @TacoTaco terecht opmerkte), maar op je 70e (ik roep maar wat) is het makkelijker dan op je 85e.
dat gaat ook zeker mijn advies zijn! maar uiteindelijk mag zij zelf beslissen natuurlijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Donderpoes schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:30:
[...]

Dat klopt, maar dat is niet belangrijk, want dit wordt in een later stadium verrekend. De bedragen die ik noem zijn de "vrije markt" waarden.
Donderpoes schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:30:
[...]

Ik kan het niet helemaal volgen. Je geeft aan dat je woning wellicht 20k meer opgebracht zou hebben als je 'm op de vrije markt verkocht zou hebben i.p.v. aan de woningbouw via koopgarant. Mijn punt is meer dat als je diezelfde woning niet gekocht zou hebben van de woningbouw maar ook op de vrije markt van een particulier dat je er dan waarschijnlijk meer voor betaald zou hebben. Je doet in je post net alsof je voor 20k het schip in bent gegaan, maar het lijkt me vrij aannemelijk dat je die 20k al 'verdiend' hebt toen je de woning zo goedkoop aankocht van de woningbouw 7 jaar geleden.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 15:36
Wilke schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:47:
[...]

Onteigening kan alleen de overheid, en dan slechts moeizaam. Bijvoorbeeld om een Betuwelijn aan te leggen.

Niet echt, zelfs gemeentes kunnen dit. Voorbeeld:
https://www.bd.nl/tilburg...ter-vreedeplein~ab48fc03/
„Het maatschappelijk belang van de voortgang van het nieuwbouwproject Pieter Vreedeplein is veel groter dan het belang van de eigenares van het pand”, aldus de rechtbank.
Het gaat hier dan niet om een woning, maar dan nog. Het nieuwbouwcomplex is destijds óm het (vervallen..) gebouw heen gebouwd totdat deze juridische strijd na jaren eindelijk klaar was. Voor een woning zal het nog moeilijker gaan, maar om als dame op leeftijd maanden in een bouwput te zitten word je ook niet vrolijk van.
Ligt er ook een beetje aan of buren wel hun biezen pakken en zij als enige over blijft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
Gemeentes zijn overheden.

Je hebt ook nog de Rijksoverheid inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donderpoes
Harrie_ schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:37:
[...]

[...]

Ik kan het niet helemaal volgen. Je geeft aan dat je woning wellicht 20k meer opgebracht zou hebben als je 'm op de vrije markt verkocht zou hebben i.p.v. aan de woningbouw via koopgarant. Mijn punt is meer dat als je diezelfde woning niet gekocht zou hebben van de woningbouw maar ook op de vrije markt van een particulier dat je er dan waarschijnlijk meer voor betaald zou hebben. Je doet in je post net alsof je voor 20k het schip in bent gegaan, maar het lijkt me vrij aannemelijk dat je die 20k al 'verdiend' hebt toen je de woning zo goedkoop aankocht van de woningbouw 7 jaar geleden.
Ik weet zeker dat de woning 20k meer opgebracht heeft op de vrije markt, omdat de woningbouw hem direct doorverkocht heeft op de vrije markt.

Ik heb de woning gekocht voor 150k (getaxeerde waarde) maar i.v.m. koopgarant heb ik daarover een korting (eigenlijk een uitgestelde betaling) gekregen, zeg 25k, dus wat ik op het moment van kopen op tafel heb gelegd is 125k. Nu bij verkoop terug aan de woningbouw is hij getaxeerd op 215k. De 25K korting die ik gekregen heb, heeft ook 25K korting (mijn uitgestelde betaling) voor de woningbouw opgeleverd, 215K - 25K = 190K wat ze mij betalen om hem over te nemen. Over die 190K is nog een winstdeling van toepassing, waardoor ik uiteindelijk 175K op mijn bankrekening heb gekregen en dan nog aflossen van de hypotheek.

Maar dit is niet interessant verder voor dit topic, daarom werkte ik met de getaxeerde waardes, dus de 150k en de 215k. Vrije markt heeft hij 235k opgeleverd.
Alles wat ik hiermee wilde zeggen dat de TS niet blindelings de woning moet verkopen voor de getaxeerde waarde (als de woningbouw het zo zou willen regelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
BastaRhymez schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:08:
Uit zichzelf zullen ze nooit het allerhoogste bod neerleggen, want zij willen zo goedkoop mogelijk kopen om vervolgens zo duur mogelijk te verkopen / verhuren.
Dan heb je het principe van woningbouwcorporatie niet begrepen. Het gaat hier niet om een projectontwikkelaar, waarop jouw stelling meer van toepassing zou kunnen zijn. Een woningbouwcorporatie bouwt grosso modo voor de sociale huur sector, daar is per definitie niet 'zo duur mogelijk' op van toepassing.

Niemand heeft er belang bij om zo hoog mogelijke kosten te maken. Dat is des te meer het geval als de toekomstige inkomstenstroom afgetopt is op een bepaald maximum. Dus dat ze niet het hoogste bod neer zullen leggen lijkt me dan wel weer waar, maar het sentiment dat ze vervolgens zo duur mogelijk verkopen/verhuren past niet echt bij een woco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@rbaidjoe oke, misschien is de term "zo duur mogelijk verhuren" niet goed gekozen. Maar ook een woco moet onder aan de streep geld over houden. Dus ze gaan wel voor "maximalisatie" van het aantal woningen die wellicht inderdaad in de sociale huur terecht komen.

Woco's zullen niet grotere woningen voor minder geld aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Mijn ervaring met zo'n woningcorperatie: Wat ze je bieden, kan een stuk hoger. Ga niet gelijk in gesprek met ze maar laat ze maar zweten. Als ze 200.000 bieden, is er ruimte tot 250.000.

Je bod kun je bijvoorbeeld "ophogen" door te zeggen dat (tijdelijk) huren duur is. Dubbele lasten eventueel. Verhuiskosten. Nieuw huis vinden kost ook weer een aankoopmakelaar, notaris, enz.

[ Voor 34% gewijzigd door mierenfokker op 08-12-2020 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Geen idee hoe oud je moeder is, maar als ze al meer op leeftijd begint te raken zou ik ergens een leuke huur appartement zoeken. Het geld uit het huis kan je eventueel alvast bij leven doorschenken naar de kinderen zonder belasting daarover te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 13:33
Als je normaal een ander huis wil kopen, ben je blijkbaar je oude huis zat, jij geeft aan dat je moeder fijn woont, dan mag van mij je moeders huis goed geld opbrengen om al de verhuis ellende te vergoeden, het is niet niks, verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:30:
Geen idee hoe oud je moeder is, maar als ze al meer op leeftijd begint te raken zou ik ergens een leuke huur appartement zoeken. Het geld uit het huis kan je eventueel alvast bij leven doorschenken naar de kinderen zonder belasting daarover te betalen.
ja ze is 65 dus voorlopig mag ze hopenlijk nog zelf van het geld genieten...ze heeft het nooit heel breed gehad dus dat zou dan wel weer een welkom iets zijn...haar angst is dat ze haar honden weg moet doen op een appartement en wil het liefst een kleine tuin maar daar vinden we wel iets op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
lijkt mij een mooie kans om de woningbouw "uit te knijpen" je moeder een mooie zak met geld voor haar huis regelen of misschien kan je het anders om regelen

- woningbouw koopt het huis voor x bedrag
- woningbouw regelt ook een nieuwe (koop) woning
- moeder blijft over met x bedrag vanwege overwaarde

huis zeker zelf laten taxeren, kost je misschien nu even geld maar kan je op de lange termijn in een onderhandeling gemak van hebben. misschien ook niet onverstandig om een verkoop makelaar eens te vragen naar je opties. ga er heen dat je het huis wil verkopen (niet melden dat er al een koper is :P) en kijk wat daar uit komt

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:08
Ga vooral met de woningbouw in overleg. Vooral als je moeder nu in een niet geweldig onderhouden huis zit is dit de kans om een beweging naar een passende woning te kunnen maken. Daarbij kan de woningbouw mogelijk ook assisteren bij het aanbieden van een leuke woning. Dubbele winst is dan het geld en een nieuwere woning. Win-win.
Pagina: 1