Advies coax vervangen door cat6

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi10
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-04 12:40
Beste Tweakers,
Eind december ga ik overstappen van Ziggo naar Budget Alles-in-1. Omdat ik in mijn huidige woning tot nu toe alleen Ziggo heb gehad, moet ik een oude coaxkabel vervangen door een utp-kabel om tv te kunnen kijken. Daarbij heb ik jullie advies nodig hoe ik deze situatie het beste kan aanpakken.

De hoofdaansluitingen van KPN en Ziggo zitten in de meterkast. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYD5CC8XDj8WhbJWHPKUnJiCsbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQMuNMk0weKyJmbHeD9VINi4.jpg?f=fotoalbum_large
Op dit moment loopt er vanuit het ISRA-punt een dunne telefoonkabel naar de woonkamer en vanuit het AOP een coaxkabel naar de woonkamer. Ze lopen samen door een buis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUI6uEdNZnNKP02iOyAh9NyjeC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psKopXkPU8uFZetSxqXQwCHn.jpg?f=fotoalbum_large
De kabels komen in de woonkamer uit en zijn afgewerkt op een wandcontactdoos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veZaX2TowlYoaL65AFr-RRvL3bM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4U93nr1UxG43wSIGbyq7sZR.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de beste verbinding moet ik de grijze telefoonkabel in de meterkast doorknippen en daar de router van Budget aansluiten. Vervolgens ga ik de tv aansluiten.

Ik was van plan om de oude kabels in de buis te vervangen door een nieuwe cat6 kabel. Aan het uiteinde van de nieuwe kabel in de meterkast wilde ik een RJ45-connector plaatsen en die rechtstreeks op de router aansluiten. In de woonkamer wilde ik de oude telefoonaansluiting vervangen door een RJ45 wandcontactdoos en vanuit daar met een korte utp-kabel de tv-ontvanger aansluiten.

Ik vraag mij af: is dat wel handig? Ik wilde een cat6 met een stugge kern gebruiken, alleen na wat research lees ik dat je een stugge kabel het beste voor de wandcontactdozen kunt gebruiken en een soepele kabel voor de connectoren. Echter in dit filmpje (YouTube: kleurcode / UTP stekker aan kabel zetten) gebruiken ze weer een stugge kern bij een connector. Andere mensen zeggen ook dat het prima kan zolang je een geschikte connector hebt. Vandaar mijn verwarring, ik wil voorkomen dat de iTV van KPN in de toekomst gaat storen.

Een alternatief: ik zou de router eerst in de woonkamer kunnen aansluiten. Echter als de verbinding instabiel blijkt, zal ik hem toch naar de meterkast moeten verplaatsen. Bovendien wil ik de router liever niet in de woonkamer hebben dus ik pak het liever gelijk goed aan, ook voor de toekomst.

Alvast bedankt voor jullie tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou in de meterkast niet eindigen met een losse kabel met connector maar met een wanddoosje waar je vervolgens een soepele kabel in doet die naar je modem gaat. Dat is veel makkelijker afmonteren en eventueel later te wijzigen.

Zo'n doosje:
Afbeeldingslocatie: https://img.informatique.nl/750/55779801.jpg

De UTP zou ik trekken door deze aan de coax te verbinden zodat je de coax als trekdraad kunt gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vervangen zou idd de beste optie zijn, maar je kunt ook nooit meer terug tenzij je weer dure coax trekt. Wil je dat later evt wel kunnen, zou ik voor een MoCa setje gaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi10
@sypie Ik dacht ook wel eens inderdaad aan zo'n doosje in de meterkast. Is zo'n ding makkelijk te plaatsen, gewoon op de wand?

@The Eagle De coax mag er wat mij betreft permanent uit. Ik erger me aan Ziggo vanwege hun monopoliepositie (lage uploadsnelheid, minder HD-zenders t.o.v. KPN). Vdsl heeft hier een prima snelheid van 100down/30up en ik kan kiezen uit meerdere providers. Zodra er glasvezel komt, stap ik daar gelijk op over dus zal de coax niet meer nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Puur vanuit gemak redenerend:
Probeer het eerst met de modemrouter over bestaande infra in de woonkamer. Is dat snel en stabiel: prima. Zo niet kun je altijd nog aan de slag.

MoCA is een optie, maar een relatief dure. UTP trekken is altijd betere keus. Mbt 'terug' - alle providers gaan richting all-IP, de vraag is alleen op welk termijn. Sowieso is linear TV ook iets dat buiten bejaardenhuis z'n beste tijd wel gehad heeft. Ik zou gewoon bestaande koperpaar en coax vervangen door goede Cat6 stugge U/UTP met koperen kern.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05 20:19
domi10 schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:26:
@sypie Ik dacht ook wel eens inderdaad aan zo'n doosje in de meterkast. Is zo'n ding makkelijk te plaatsen, gewoon op de wand?
Ben geen @sypie maar kan je wel antwoorden op die vraag.
Ja zo'n doosje is super simpel te plaatsen, door die onderbak (het opbouwdeel dus eigenlijk) 2 schroefjes kruislings op je houten want vastzetten, kabeldoorvoer doorprikken (zitten van die soort plastic dopjes in die je zo eruit tikt), 2 kabeltjes doosje in en dan afmonteren op je netwerk frame (het metalen deel).

Let wel op je bent bij dergelijke doosjes een LSA tool nodig, kost maar paar euro maar bestel die wel mee, anders heb je straks alles thuis om het netjes te doen behalve de tool om het te monteren.
@The Eagle De coax mag er wat mij betreft permanent uit. Ik erger me aan Ziggo vanwege hun monopoliepositie (lage uploadsnelheid, minder HD-zenders t.o.v. KPN). Vdsl heeft hier een prima snelheid van 100down/30up en ik kan kiezen uit meerdere providers. Zodra er glasvezel komt, stap ik daar gelijk op over dus zal de coax niet meer nodig hebben.
Als je 1000% zeker weet dat ziggo er niet weer komt kan je alles demonteren/eruit halen.
Je kunt je coax als trekkabel gebruiken, maar ik adviseer toch echt om even een trekveer aan die coax vast te maken en die erdoor te trekken, aan die trekveer monteer je dan later je UTP weer om die door de buis heen te werken.

Tipje van mij, trek direct 2 utp-kabels door die buis heen i.p.v. 1, het is bijna dezelfde moeite, het is niet de kosten en het is altijd makkelijk (scheelt je evt een eerste switch aankopen).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trainz2009
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-05 22:17
Kijk eerst of er überhaupt beweging zit in de coaxkabels. Hier is het vervangen uiteindelijk niet gelukt omdat de hele meuk na 20 jaar klem zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi10
@dion_b Ik kan inderdaad eerst proberen de router in de woonkamer aan te sluiten. Als het daar werkt, hoef ik geen geld aan de nieuwe bekabeling uit te geven.

@Annuk Bedankt voor de tip over een LSA tool, die voeg ik toe aan het lijstje. En ik overweeg ook een trekveer te gebruiken, die kan ik eventueel bij de bouwmarkt huren. Coax mag er wat mij betreft uit. De kabel lag er al toen ik in de huidige woning ben komen wonen. Sommige zenders zijn echter onregelmatig aan het storen. Vanwege de onregelmatigheid denk ik dat het aan de 4g-straling ligt dus ik was toch van plan om de kabel te vervangen. Toen bedacht ik dat ik net zo goed naar het KPN-netwerk kan overstappen en gelijk een utp-kabel kan trekken.

@trainz2009 Ook handig, zal er deze week naar kijken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:21
Persoonlijk zou ik niet proberen de coax te vervangen maar de telefoonkabel, dat is veel simpeler in dit geval.
En dan gewoon afmonteren op een doos op de plek waar nu de telefoon aansluiting zit, dus gewoon in die inbouwdoos.
Dus een inbouw Utp doos en afdekplaatje gebruiken, zo te zien kun je peha gebruiken dat zelfs in de bouwmarkt te koop is.
Als je toch bezig bent zou ik kijken of je er twee kabels in kunt krijgen.

En zeker niet een connector op een kabel gaan prutsen.

Als het onverhoopt niet gaat lukken dan kun je altijd nog een MoCa setje kopen en ethernet over coax gaan gebruiken.
Ook kun je dan nog weer makkelijk terug naar Ziggo mocht je over een paar jaar weer terug willen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 07-12-2020 10:25 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi10
@Ben(V) Om het mezelf niet onnodig moeilijk te maken was ik eerst van plan om die twee oude kabels te vervangen door een nieuwe utp-kabel. Coax erin laten is natuurlijk een mogelijkheid, dan kan ik ook weer terug naar Ziggo. Alleen wordt het niet lastig om slechts een van die twee kabels te vervangen? Ik ben bang dat de nieuwe kabel dan ergens vast komt te zitten en/of een van hen of beide beschadigd raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:21
Ik zei telefoonkabel vervangen, die heeft een eigen buis of wordt de vaste telefoon nog gebruikt?

Zo ja dan in de telefoon buis een utp kabel erbij trekken, dat moet makkelijk kunnen want die telefoonkabels zijn dunner.
En dan monteer je dat af op twee keystones in een inbouwdoos (1x Rj11 + 1x Rj45)

[ Voor 81% gewijzigd door Ben(V) op 07-12-2020 11:52 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:28
Ben(V) schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:48:
Ik zei telefoonkabel vervangen, die heeft een eigen buis
De coax- en telefoonkabel lopen bij TS door dezelfde buis. Je zult ze er allebei uit moeten halen voor je de nieuwe kabel(s) trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• domi10
De twee kabels lopen inderdaad door één buis. Bedankt voor al jullie tips, ik heb voor mezelf een plan van aanpak opgesteld:
Op de activatiedag van Budget ga ik zoals @dion_b zei het modem eerst in de woonkamer aansluiten. Als de verbinding snel en stabiel blijkt, prima dan laat ik het zo. Toevallig is een vriend van mij ook onlangs van kabel naar dsl overgestapt, ook in de woonkamer aangesloten ipv meterkast en het werkt prima bij hem.
Als het toch niet goed werkt, verplaats ik het modem naar de meterkast. Ik heb Ziggo bewust nog een week langer laten doorlopen dus kom toch niet zonder internet te zitten.
Als het modem in de meterkast komt, trek ik een stugge cat6 kabel. In de meterkast werk ik die af op een opbouwdoos en in de woonkamer op een inbouwdoos. Vanaf de wcd komen nog korte kant-en-klare internetkabels naar het modem en de tv-ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:17
Zo te horen heb je er weinig kennis van.

Je kunt natuurlijk ook op werkspot een klus zetten: 2 netwerkkabels trekken door 1 leiding waar momenteel coax en telefonie doorheen gaat. Incl aansluiten.

Je hoeft dan zelf alleen de doosjes en de kabel te halen.

Je bent dan naar schatting ongeveer 50 euro kwijt voor het werk maar dit bespaar je weer door geen trekveer en lsa tool te halen.

Wel goed de reviews lezen bij de electricien.

Edit: Mocht je het toch zelf doen: kabels trekken lukt vrijwel nooit als je het helemaal alleen gaat doen. Dus vraag dan iemand om je erbij te helpen.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchKel op 07-12-2020 13:05 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi10
Ik heb een LSA-tool al op het bestellijstje geplaatst en ik ben ook van plan een trekveer te huren. En ik wilde dit sowieso niet in mijn eentje uitvoeren. Een klus op werkspot zetten lijkt mij een beetje overdreven: de meterkast en de woonkamer zitten op dezelfde verdieping en de afstand schat ik maximaal 10 meter.
Pagina: 1