Moi_in_actie schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:50:
Wij hebben eveneens een situatie met vloerverwarming op de begane grond, radiatoren in de rest van het huis. We wonen er slechts met zn 2en op dit moment, maar vanwege Corona nu wel beiden thuiswerkend (dus verwarming vaker aan). Wat specs:
- Half vrijstaand, woonoppervlak ~215m2 (waarvan ~110m2 begane grond), ~900m3 inhoud (ik gok 300m3 begane grond minus hal)
- Vloerverwarming met 12cm isolatie eronder, aangelegd in: goede vraag, eind jaren 90 denk ik
- Beglazing: HR++ (U-waardes tussen 1.1 en 1.4 door het hele huis)
- Geen spouwisolatie, wel dak isolatie in een groot deel
2 van de 4 slaapkamers gebruiken we zo goed als niet. Een hiervan is onze was-/strijkruimte, de ander een logeerkamer. Overige kamers zijn de hoofdslaapkamer en een grote werkkamer (38m2).
Wij hebben in de zomer van 2019 een nieuwe ketel laten installeren (Vaillant), we stoken nooit heel warm (overdag max 18.5-19 graden, savonds max 20) en we maken wel goed gebruik van een (gesloten) haard die met ventilatoren warmte circuleert door de woonkamer. De oude ketel was een oud beestje uit 1998 (gok dat de vloerverwarming tegelijk daarmee is aangelegd) met een 80 liter boiler erin. Ons gasverbruik met de oude ketel was zo'n 1600-1700m3 per jaar (1700m3 kwam door kapotte driewegklep, waardoor ie zelfs in april/mei nog vrolijk ongevraagd de leidingen warm stookte).
Met de nieuwe ketel zitten we dit jaar (eerste volle jaar met die ketel) op dit moment in de eerste 11 maanden op 1012m3. Ik verwacht dat we het jaar gaan afsluiten met ongeveer 1300m3, aangezien we vorig jaar in december 298m3 verbruikt hebben).
Terugkomend op de vraag van TS
Wat ik graag zou willen weten is wat je als aanvoertemperatuur hebt ingesteld voor het water? Bij ons heb ik de ketel nu ingesteld op 57 graden. Dit is voor ons meer dan genoeg om de boel warm te krijgen, aangezien de thermostaat vóór de vloerverwarming toch alles aftopt op 35 graden. De radiatoren in de hal (zelf aangelegd, flink overgedimensioneerd) en badkamer bijvoorbeeld krijgen de boel prima warm, ondanks dat 57 graden voor die radiatoren vrij laag is.
Indien dit bij jullie nog op 70+ graden ingesteld staat, zou je eens kunnen proberen om dit te verlagen naar 65 of 60 graden en daarbij kijken of het daarbij nog aangenaam warm wordt overal.
Verder een vraag: heeft jullie nieuwe ketel toevallig een "comfort" instelling of iets dergelijks? Zo ja, dan zou ik die in ieder geval uitzetten. Deze stand zorgt er meestal voor dat ie het warme tapwater wat op temperatuur houdt. Fijn/handig, omdat je dan heel snel warm water hebt als je de kraan/douche open draait, maar kost je wel enkele tientallen kuubs aan gas per jaar.
Daarnaast de vraag: hoe stoken jullie nu? Werken jullie net als voorheen (met alleen radiatoren) met de thermostaat, zijn b.v. sochtends direct naar 20 graden zetten en snachts helemaal naar 15? Die methode werkt niet goed bij vloerverwarming, die is meer gebaad bij een meer consistente temperatuur en langzame stijging. Zoals eerder gezegd, wij zetten de thermostaat overdag nooit hoger dan 18.5 graden, meestal schiet de temperatuur dan nog 0.5 graden door. 's Avonds gaat ie iets warmer (haard helpt mee) tot rond de 20 graden, snachts gaat ie meestal naar 18 graden (bij 17.5 springt ie dan aan).
Tenslotte vermoed ik dat die buitenvoeler misschien de boosdoener kan zijn. Ik heb zelf geen ervaring met die dingen, maar het zou me niet verbazen als deze te "onregelmatig" de ketel aanspoort tot verwarmen, wat zoals ik hierboven al schreef, niet efficiënt is met vloerverwarming. Maar goed, wellicht dat anderen die wel zo'n buitenvoeler hebben hier meer over kunnen zeggen.
Al met al is 1500m3 niet schokkend hoog (wellicht wel wat hoog voor een tussenwoning van die afmeting), maar wanneer je voorheen rond de 1100m3 zat en nu ineens 40% hoger is dat wel opmerkelijk.