Welke geluidinstallatie moet ik kiezen voor muziek en gaming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjeldcake
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-12-2020
Hoi allemaal!

Ik heb gisteren mijn allereerste PC gebouwd en daar heb ik mijn hele oude stereo speakers op aangesloten. Ik wilde eerst de pc goed hebben en daarna verder kijken naar het geluid, wat ik dus nu wil doen.

De PC heb ik gebouwd om mee te kunnen gamen, maar ik vind muziek luisteren ook erg fijn en belangrijk dus ik wil natuurlijk voor beide een zo goed mogelijke ervaring (voor een niet te hoog budget). Ik heb zelf erg weinig verstand van waar ik naar moet kijken (een vriend heeft ook geholpen met de PC) dus ik vroeg mij af of iemand een aanrader heeft of mij kan helpen met het uitzoeken van een goede installatie.

Ik zou denken dat een goede surround installatie beter is in alle gevallen maar ik heb ook gelezen dat stereo in sommige gevallen wel beter kan zijn aangezien de kwaliteit van de speaker zelf hoger is (quality over quantity). Klopt dat of is dat in deze day and age wel een beetje achterhaald.
...

Processor AMD Ryzen 7 3700X
Moederbord AMD Gigabyte X570 AORUS ELITE
VGA Sapphire Radeon RX 5700 XT NITRO+
1061990 Corsair PSU RM750

Een paar dingetjes die in mijn PC zitten
...

https://www.bol.com/nl/p/...dlRDuQ.1_4.7.ProductTitle Een vriend van mij had deze gevonden. Hele goede reviews, maar ik zie ook dat muziek wat minder is en ze zijn esthetisch simpelweg niet zo mooi

https://www.bol.com/nl/p/...PzpKNA_0_3.7.ProductTitle Dit is ook eentje. Een tweedehands model die misschien ook wel interessant kan zijn maar van deze weet ik dus niet zeker of deze goed voor gaming zal zijn.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:37

DjVe

Hatsaflats!

Voor de tweede set heb je nog wel een versterker nodig. Dat realiseer je je wel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjeldcake
Dat had ik mij nog niet gerealiseerd! Dankjewel, goed punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjeldcake
pricewatch: Sony BDV-E2100

Deze was mij ook opgevallen. Het kastje zou er voor moeten zorgen dat de surround goed aangestuurd kan worden. Hoe zien jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:55

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies ik verhuis het topic die kant op v AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-07 22:23

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Echt goed geluid kost geld.

Veel surroundsetjes van een paar honderd zijn gemaakt om een filmervaring te geven: Sissende tweeters en een dreunende subwoofer. Ze doen vaak prima wat ze moeten doen, maar dat is niet noodzakelijk een natuurgetrouwe weergave van het geluid. Iets waar ze vaak falen is dat de subwoofer voor alle bas gebruikt wordt en de tweeters alleen hoge tonen weer kunnen geven. Dat is niet hoe het bedoeld is. In een goede installatie komt ook bas uit ieder hoek en wordt de subwoofer alleen voor sublaag gebruikt.

Een hifi-installatie is bedoeld voor een natuurgetrouwe weergave en er is veel aandacht besteed dat de weergave op alle frequenties zuiver is. Hifi-installaties zijn traditioneel stereo, maar surround is mogelijk. Luister je muziek dan zou ik zonder meer voor stereo hifi gaan. Kijk je films, dan een surround-setje.

Bij computerspellen speelt denk ik een rol wat voor spellen je speelt: Ik denk dat je voor strategiespellen bijvoorbeeld het best een hifi-setje kunt hebben. Speel je evenwel eerstepersoonsknallers, dan wil je kunnen horen wat achter je gebeurt en is een surround-setje logischer.

Nieuw is niet altijd beter. Als je op Marktplaats een goede hifi-stereoversterker met goede hifi-luidsprekers kunt kopen dan maakt dat menigmaal gehakt van een nieuw setje van een paar honderd euro. Het meeste nieuwe spul onder de 1000 euro is vooral gemikt op een filmervaring en voldoet niet aan wat je hifi kunt noemen. Als je echt goed nieuw audiospul wilt, dan moet je iets tussen de 1000 en 2000 euro investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Oude stereo speakers zijn vaak stuk beter dan die 5.1 meuk setjes van tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedenkelijk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-08-2023
Koop geen speakers maar investeer liever in een goede externe DAC zoals de aune x1s samen met een AKG7xx of beyerdynamic

Per definitie zullen speakers altijd imperfect geluid produceren om dat je te maken hebt met plaatsing en reflecties.

Voor het zelfde bedrag haal je VELEN malen beter geluid uit een goede koptelefoon.

Als je wilt weten welke producten momenteel populair zijn neem dan een kijkje op: https://drop.com/ de audiofielen bepalen daar zelf de winkel selectie.

[ Voor 19% gewijzigd door Bedenkelijk op 06-12-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedenkelijk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-08-2023
Met dit setje haal je meer helderheid uit je headset dan je mobo ooit zal kunnen produceren, je kan niet meer terug als je eenmaal een dedicated dac hebt ervaren:

https://www.schiit-europe...dphone-amp-and-preamp-eu/
+
https://www.schiit-europe...3-affordable-do-all-dacs/
+
pricewatch: Sennheiser HD 599 (Ivoor)

Dit is een hele veilige combi om aan te raden. Van hier uit kan jeje eigen smaak ontwikkelen en eenvoudig mix en matchen zonder dat de componenten de beleving teveel kleuren.

[ Voor 32% gewijzigd door Bedenkelijk op 06-12-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:59

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zou voor muziek en casual gamen kijken naar een actief stereosetje van bijvoorbeeld edifier of hercules voor 100-150 euro en daarnaast een koptelefoon kopen voor fps gamen en voice chatten indien nodig.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Je hebt een budget van 300 - 400 euro in gedachte?

Dan ben ik het wel eens met @DirtyBird - koop voor gamen een goeie headset van rond de 100 euro, zoals bijvoorbeeld de HyperX Cloud II Red, en koop voor de muziek een paar monitors van 200 - 300 euro, waarbij je de lat wel iets hoger kan leggen dan Edifiers of Hercules monitors met bijvoorbeeld de JBL 305P MKII. Muziek klinkt dan echt onvergelijk veel beter dan over de 5.1 setjes die je tot nu toe gevonden hebt. Mocht je nog wat geld over hebben dan zou je dat in een DAC voor je speakers kunnen stoppen, bijvoorbeeld de DAC's die @Bedenkelijk adviseert, maar ook een Topping D10 komt in aanmerking, deze is voor zo'n 90 euro te vinden.

[ Voor 39% gewijzigd door martyw op 06-12-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 21:56
Elke versterker met een paar redelijke (echt niet de ultradeluxe) boxen zal al een wereld van verschil maken.

V&A aangeboden: Onkyo TX-SR333 Zwart
V&A aangeboden: Dali Zensor 1 (Zwart)
V&A aangeboden: Wharfedale Diamond 10 CS Rosewood (Bruin)
V&A aangeboden: Boston Acoustics VR3 reference
V&A aangeboden: Boston Acoustics ASW 250 (Zwart)

Dat heb je al iets fatsoenslijks al je die 2 torens kwijt kan qua ruimte.
Maar eerst beginnen met die 2 zuilen en een versterker zal je qua geluidskwaliteit ook al een heel eind op weg helpen. Kun je later alsnog de surroundspeakers toevoegen.

Persoonlijk niet zo weg van de headset optie voor gamen. Heb zelf de Hyper X cloud 2. Leuk dingetje, maar haalt het echt niet bij de kwaliteit uit mijn surround set.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:20
@kjeldcake Je hebt niet aangegeven wat jij verstaat onder "muziek" of onder "goed klinken".

Het probleem: Muziek klinkt voor iedereen anders op welke speakers dan ook. Daarnaast: Ga je muziek streamen, ga je MP3's FLAC's, HD-Audio, DSD afspelen? Voor MP3 is elke geluidsinstallatie prima. VOor klassieke muziek in HD-audio of DSD helpt het om een wat betere klasse te hebben.

Hoe goed zijn je oren? Wel of niet beschadigd door harde muziek nu of in het verleden? Wat is je budget? Wil je persee luidsprekers aan je PC of wil je er een stereo (surround) installatie bij?

Leeftijd? Wil je iets dat 20-30 jaar meegaat of hoe serieus zie je dit. Als kwaliteit van muziek echt belangrijk is: pak wat specifieke dingen uit je muziek collectie en ga eens in een goeie hifi winkel luisteren (mits binnen budget) naar luidsprekers en/of een combinatie. "Goed" in de PC wereld is echt iets anders als "goed" in de hifi wereld. Mijn PC speakers zijn inmiddels 20 (?) jaar oud: Altec Lansing, Staan niet eens meer in de pricewatch maar klinken prima. De huiskamerspeakers (en versterker) zijn een andere klasse en dat hoor je. Heel goed dynamisch bereik, laag zonder subwoofer - al komt er misschien nog wel een keertje eentje. We gebruiken de installatie trouwens ook voor TV geluid.

Hier kun je gebruikte of demo surroundsets vinden, bijvoorbeeld:https://hifi.nl/tweedehan...ccasion-surround-set.html NB: Ik ken deze set niet maar hij is vast te beluisteren. En als uitsmijter en goede reden om toch weer met beide benen op de grond te komen als je echt serieus bent is dit Tweakers topic: Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht de moeite van het doorkijken waard.

PS: Geef aan de speakers minimaal het bedrag uit dat je uitgeeft aan de versterker, liefst nog meer. De electronische circuits zijn prima, de kwaliteit komt uit de klankkast en de beweging van de conussen.

[ Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 06-12-2020 21:55 ]

Pagina: 1