Shell V-Power motor reiniging, marketing of voordeel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 15:12
Ik tankte voorheen altijd de goedkoopste benzine die er was (95 e10), maar sinds kort ben ik es gaan experimenteren met 98 benzine via een B-merk voor de afwisseling.
En dat reedt al veel soepelder; minder schokkerig.

Toen reedt ik een keer langs een Shell pomp en die verkopen geen 98, maar daar heet het Shell V power.
Toen ben ik een tijdje deze gaan uitproberen en deze rijdt net zo soepel als het B-merk 98; dezelfde KM-range en soepelheid. Dus ik wou al bijna terugschakelen naar de goedkope 98, maar toen las ik op de website van Shell dat deze V-power ook nog 2 andere voordelen heeft: snellere prestaties en motorreiniging.

Die snellere prestaties boeien mij niks, want ik rij altijd rustig (en ik merkte het ook niet toen ik het gas indrukte); maar voor de motorreiniging zou ik het wel willen doen. Alleen dat kan ik niet zo 1,2,3, verifiëren.

Ik probeer er nu achter te komen of dit echt een reinigende functie heeft, maar ik vind geen eenduidig antwoord. Voor de prestaties heb ik al meerdere keren gelezen dat het flauwekul is (het zou maar 3% schelen omdat de normale motoren er helemaal niet op zijn afgesteld, tenzij je een F1 auto hebt).

Voor de reinigende functie vond ik nog deze tekst terug van een ''kenner'':

''V-power heeft een laag zwavel gehaald, zogoed als geen zwavel zelfs. Het is een feit, ik herhaal, EEN FEIT dat het dus beter is voor je motor, MAAR HET IS MARGINAAL. Maar het is beter. Deze brandstof is vooral goed voor de direct inegspoten benzine motoren dus de GDI , FSI en Multijets onder ons. Voor de normale motoren is het vooral goed voor de kathalysator. Want zwavel tast de kathalysator aan (ook al is dat weer heel miniem)''

Ik betaal nu wel 1.50/L voor de v-power terwijl het B-merk 98 maar 1,25/L kost.
Ik tank 2 keer per maand dus ik betaal nu 20 euro/maand extra. Als mijn motor echt significant beter onderhouden blijft, vind ik het dit wel waard. Overigs tank ik wel in DUI, weet niet of die v-power anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het grootste gedeelte is marketing.
Het homeopathische ;) vingerhoedje met additieven op een complete tankwagen met 98 zal niet superveel toevoegen.

95 vs 98 zal nu met het bijmengen van bio-dingen wel een groter verschil maken dan voor de e10 introductie.

Volgens mij is er nog wel ergens hier een topic over al de superfuels.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 09:43
Ik tank ook standaard V-Power 98. Ethanol heeft een lagere calorische waarde waardoor je auto sinds de invoering van E10 sowieso een paar procent minder zuinig is. En V-Power heet wel E5 (max 5% ethanol) maar bij V-power zit er 0% in.

Bij mij is V-power 10% duurder dan 95 dus ik zie het maar als 5% zuiniger en 5% beter voor de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-05 01:00
Inderdaad iets betere energetische eigenschappen en langer houdbaar bv winterstalling van motorfiets ,oldtimer ,grasmachine. Ook nog minder vocht in de tank .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:38
De "kenner" is van facebook? Hoofdletters, 2x herhalen dat het een feit is, spelfouten. Zoek je bronnen beter zou ik zeggen. Maar ja, 98 is iets beter ja. Zal het in de praktijk iets uitmaken? Waarschijnlijk niet als je je auto regelmatig gebruikt.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:45
Wikipedia: Placebo (middel)
Een placebo slaat in die betekenis op een positief psychisch effect dat optreedt door vertrouwen in de heilzame werking van een behandeling (bijvoorbeeld meer gevoel van welbehagen of opluchting). De placebo zelf geneest of verbetert echter niets.
;)

[ Voor 61% gewijzigd door ThinkPad op 06-12-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:53
oldie127 schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:49:
Inderdaad iets betere energetische eigenschappen en langer houdbaar bv winterstalling van motorfiets ,oldtimer ,grasmachine. Ook nog minder vocht in de tank .
Dat komt omdat sinds de introductie van E10 verplichting alle premium brandstoffen op basis van euro98 zonder ethanol zijn. Voorheen was dit bij de meesten op basis van euro95 en was het vooral 99% marketing.
Niet dat de gemiddelde Nederlandse auto wat met euro98 doet, maar omdat euro95 inferieur is gemaakt qua energiewaarde, verbranding en houdbaarheid, zijn die premium brandstoffen nu wel premium.
Tov euro98 bij die paar pompen die het aanbieden zit weinig tot geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:21
Geen idee eigenlijk.

Ik tank Vpower omdat mijn auto geen E10 lust (lees: mag hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
_JGC_ schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:25:
[...]

Dat komt omdat sinds de introductie van E10 verplichting alle premium brandstoffen op basis van euro98 zonder ethanol zijn. Voorheen was dit bij de meesten op basis van euro95 en was het vooral 99% marketing.
Niet dat de gemiddelde Nederlandse auto wat met euro98 doet, maar omdat euro95 inferieur is gemaakt qua energiewaarde, verbranding en houdbaarheid, zijn die premium brandstoffen nu wel premium.
Tov euro98 bij die paar pompen die het aanbieden zit weinig tot geen verschil.
In sommige "premium brandstof" zit gewoon ethanol, een zoektocht op internet zal je leren welke dat zijn :)

Euro95 bestaat eigenlijk niet meer: het is euro89 wat door ethenol een vergelijkbare RON waarde heeft vergeleekbaar met Euro95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 23:58
Ik heb in diverse wagens V-Power geprobeerd en eigenlijk nooit echt een verschil gemerkt op welk vlak dan ook.
Prestaties boeien mij totaal niet, verbruik is meegenomen en juist die dingen zijn vrijwel niet merkbaar.

Bij mijn huidige wagen (2004 1.6 Focus) lijkt hij wel wat soepeler te lopen dan voorheen.
Ik blijf het ook gewoon gebruiken.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Ik tank al jaren v-Power Racing. Nu in Duitsland ‘E100’ of hoe ze het ook noemen.

Ik tank vlak over de grens v-power voor de prijs van e10 in Nederland. Makkelijke keus dus.

Voor mijn gevoel loopt de auto lekker soepel maar ik heb dan ook geen ervaring met andere benzines de afgelopen tijd. Zit vaak tussen de oren denk ik.

[ Voor 29% gewijzigd door Incognitum op 06-12-2020 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 23:58
Zou zeker ook mee kunnen spelen.
Mijn eerste auto was een Honda Prelude (1e gen) waar ik bij ons in de straat de tank volgooide.
In die tijd ging in de vakantie altijd de pomp op slot en dus noodgedwongen ergens anders gaan tanken.
Dit is toen de Shell geworden en mijn Prelude liep hierop merkbaar een heel stuk fijner.
Maar dan hebben wij het over ergens in de jaren 80/90 :P

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:59

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Linkdumpen zonder bijdrage? Een mod zou hier moeite mee kunnen hebben. Oh, wacht...

OT: Voorzover mijn onderzoek destijds ging zijn de voordelen wel echt, maar zoals hier al eerder geroepen zijn ze marginaal. Het is wel zo dat kwaliteitsbenzine zonder ethanol stabieler is en langer 'goed' blijft (winterstalling bv).

De echt grote voordelen van hogere octaangetallen buit je pas uit al je een motor hebt die 1) zijn instellingen daarop aan kan passen en b) dermate veel vermogen heeft dat je een verschil van, zeg, 5% makkelijk voelt. Da's mijn kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 18:55
YakuzA schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:16:
Het grootste gedeelte is marketing.
Het homeopathische ;) vingerhoedje met additieven op een complete tankwagen met 98 zal niet superveel toevoegen.

95 vs 98 zal nu met het bijmengen van bio-dingen wel een groter verschil maken dan voor de e10 introductie.

Volgens mij is er nog wel ergens hier een topic over al de superfuels.
Waar haal jij deze wijsheid allemaal vandaan dan?

In mijn ervaring haal ik met premium benzines en diesel vaak een beetje meer km, en een rustiger loop. Verder inderdaad altijd met winterstalling van motoren. Naar mijn mening zouden ze juist deze brandstoffen moeten verplichten ipv dat waardeloze sludge veroorzakende e10.

[ Voor 22% gewijzigd door pennywiser op 06-12-2020 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Ik heb tijden getankt bij een witte pomp en daarna bij Shell. Eerlijk gezegd heb ik nooit iets gemerkt van het beter rijden van de auto, zuiniger etc. Ik tank nu altijd bij BP maar dat komt omdat deze de goedkoopste in de buurt is. met brandstof van BP merk ik ook geen verschil.

Of er echt iets in zit, ik zou het niet weten, maar het is mij het geld niet waard door mijn eerdere ervaringen. Autorijden is duur genoeg en ik neem aan dat alle brandstoffen aan minimale vereisten horen te voldoen. Als bepaalde brandstoffen echt beter zouden zijn dan neem ik aan dat fabrikanten dat ook aan zouden prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Anoniem: 258387 schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:44:
Ik heb tijden getankt bij een witte pomp en daarna bij Shell. Eerlijk gezegd heb ik nooit iets gemerkt van het beter rijden van de auto, zuiniger etc. Ik tank nu altijd bij BP maar dat komt omdat deze de goedkoopste in de buurt is. met brandstof van BP merk ik ook geen verschil.

Of er echt iets in zit, ik zou het niet weten, maar het is mij het geld niet waard door mijn eerdere ervaringen. Autorijden is duur genoeg en ik neem aan dat alle brandstoffen aan minimale vereisten horen te voldoen. Als bepaalde brandstoffen echt beter zouden zijn dan neem ik aan dat fabrikanten dat ook aan zouden prijzen.
BP en Shell hadden altijd een goede euro 95. Nu dat E10 is geworden is ook dat een stuk mindere kwaliteit dan voorheen. Het verschil premium - normale brandstof is het grootst bij vergelijking met euro 95 Tinq of Tango of zelfs euro 91 zoals ze in Dld hebben of hadden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silent Thunder
sig69 schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:05:
De "kenner" is van facebook? Hoofdletters, 2x herhalen dat het een feit is, spelfouten. Zoek je bronnen beter zou ik zeggen.
Mwah, beetje denigrerend toch.

Ja ach, ik had die quote er even bijgehaald omdat er nogal wat ''technische onderbouwing'' in zat; wat wellicht helpt in deze discussie voor te (de)bunken.

Het kan best een praktisch opgeleide LTS-er zijn met een 4 in Nederlands, maar die wel alles weet van autotechniek. Dus ik zou niet te snel oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Voor mijn motor tank ik nu wel 98. De Motoplus heeft onderzoek gedaan en geconstateerd dat het niet bepaald goed is om met de nieuwe 95 je mtoor lange tijd weg te zetten. Dus voor winterstalling is het sowieso beter, en gezien ik dit jaar triest weinig heb kunnen rijden is 't ook wel beter geweest 't hele jaar door. Merk geen verschil met rijden zelf eigenlijk.

Voor de auto, mwoa.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Silent Thunder schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:48:
[...]

Mwah, beetje denigrerend toch.

Ja ach, ik had die quote er even bijgehaald omdat er nogal wat ''technische onderbouwing'' in zat; wat wellicht helpt in deze discussie voor te (de)bunken.

Het kan best een praktisch opgeleide LTS-er zijn met een 4 in Nederlands, maar die wel alles weet van autotechniek. Dus ik zou niet te snel oordelen.
Nee dat zie je helemaal verkeerd, als iemand spelfouten maakt, hoe kan die dan nog verstandige dingen zeggen ?

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Anoniem: 258387 schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:44:
Als bepaalde brandstoffen echt beter zouden zijn dan neem ik aan dat fabrikanten dat ook aan zouden prijzen.
Ja, daar gaat het juist om. Shell prijst het dus aan.
Dat de v-power dus een motor reinigende functie heeft voor 25 cent meer, kortweg gezegd.
Investeer ik dus 20 euro per maand extra en onderhoud ik mijn auto dan beter? Of kan ik net zo goed dat geld besparen. Onderhoud vind ik heel belangrijk, maar draagt deze benzine er significant aan bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Silent Thunder schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:52:
[...]

Dat de v-power dus een motor reinigende functie heeft voor 25 cent meer, kortweg gezegd.
Investeer ik dus 20 euro per maand extra en onderhoud ik mijn auto dan beter? Of kan ik net zo goed dat geld besparen. Onderhoud vind ik heel belangrijk, maar draagt deze benzine er significant aan bij?
Het verbrandt veel schoner dan E10 los van de Co2 en geeft mede daarom een rustiger loop zoals je zelf ook merkt. Rustiger loop betekent minder slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Als je meer betaald hebt, dan heb je al snel het gevoel dat iets beter is...

Er is geen enkele wetenschappelijke studie die aantoont dat bv 98 tanken beter is of minder verbruik oplevert in een motor die normaal op 95 draait.

De rest is voor Facebook en petrolheads.
Van mij krijgen ze die 25ct extra niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:44
Ben zelf absoluut geen auto expert/kenner ,en heb ook geen wetenschappelijke kennis van brandstof samenstellingen etc.. Omdat ik ook nieuwsgierig was naar de invloed van E10/98 etc., heb ik zelf onlangs ook eens een tijdje geëxperimenteerd met verschillende brandstoffen.

Ik woon zelf aan de Belgische en Duitse grens, en heb in beide landen een Shell station op +- 10 minuten afstand. Heb een tijdje meerdere volle tanks getest met reguliere E10 , E98 (shell v-power) en E5 (Shell v-power racing) (RON100).
Prijzen variëren +- rondom 1,22EU voor E10, 1,41 voor E98 en 1,50 voor E5. (wisselt natuurlijk dagelijks ;) )

Ik rij een Toyota Auris Hybrid.

Met de E98 (V-power) en E5 (V-power Racing) merkte ik enerzijds dat het rijden meer 'soepel/vloeiender' verliep. (lastig uit te leggen).
Daarnaast haal ik méér KM's uit een volle tank E98 en E5. Zeker 150-190 KM meer range dan reguliere E10.

Ander verschil merkte ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pennywiser schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:55:
[...]

Het verbrandt veel schoner dan E10 los van de Co2 en geeft mede daarom een rustiger loop zoals je zelf ook merkt. Rustiger loop betekent minder slijtage.
Heb je daar bewijs van ?

En daarmee bedoel ik niet ... een of andere zelfverklaarde expert die een motor open doet en naar de kleurtjes van de afzetting kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Tommie12 schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:58:
[...]

Heb je daar bewijs van ?

En daarmee bedoel ik niet ... een of andere zelfverklaarde expert die een motor open doet en naar de kleurtjes van de afzetting kijkt.
Volgens mij moet je daar dan juist wel naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
fender89 schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:57:
Ben zelf absoluut geen auto expert/kenner ,en heb ook geen wetenschappelijke kennis van brandstof samenstellingen etc.. Omdat ik ook nieuwsgierig was naar de invloed van E10/98 etc., heb ik zelf onlangs ook eens een tijdje geëxperimenteerd met verschillende brandstoffen.

Ik woon zelf aan de Belgische en Duitse grens, en heb in beide landen een Shell station op +- 10 minuten afstand. Heb een tijdje meerdere volle tanks getest met reguliere E10 , E98 (shell v-power) en E5 (Shell v-power racing) (RON100).
Prijzen variëren +- rondom 1,22EU voor E10, 1,41 voor E98 en 1,50 voor E5. (wisselt natuurlijk dagelijks ;) )

Met de E98 (V-power) en E5 (V-power Racing) merkte ik enerzijds dat het rijden meer 'soepel/vloeiender' verliep. (lastig uit te leggen).
Daarnaast haal ik méér KM's uit een volle tank E98 en E5. Zeker 150-190 KM meer range dan reguliere E10.

toon volledige bericht
150km meer range.... op pakweg 500-600 km. Dan levert het 25% verbruiksbesparing op... spijtig dat niemand dat echt kan bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
pennywiser schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:59:
[...]

Volgens mij moet je daar dan juist wel naar kijken.
Dat kan een factor zijn, maar dan wel met 2 dezelfde autos met dezelfde motoren en steeds hetzelfde traject.

(Liefst eigenlijk 2*10 autos)

Zo’n studie heb ik nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:44
@Tommie12

Ik tank inderdaad meestal als ik op of rondom de 600KM gereden heb. Meestal heb ik dan nog een kwart tank over op de teller. (Boordcomputer geeft na een volle tank meestal 610KM range aan. Daar zit uiteraard een veiligheidsmarge op)
Met E89/E5 zat ik menigmaal op 750 a 780 KM gereden km;s , alvorens ik nog een kwart in de tank over had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Tommie12 schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:01:
[...]

Dat kan een factor zijn, maar dan wel met 2 dezelfde autos met dezelfde motoren en steeds hetzelfde traject.

(Liefst eigenlijk 2*10 autos)

Zo’n studie heb ik nog niet gezien.
True. Ik ga zelf het meest af op de rustiger loop met Vpower. Dit is toch wel merkbaar met al mijn auto's motoren tot nu toe. Diesel is het meest merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Silent Thunder schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:52:
[...]

Ik bedoel meer dat autofabrikanten dat veel meer zouden aanprijzen. Als brandstof X echt stukken beter is voor behoud van de motor lijkt me dat je als brandstoffenverkoper dat aanprijst maar ook als fabrikant van auto's?

Ik rijd auto's gemiddeld 2 jaar, ik weet niet of je door 'slechte' brandstof te tanken in 2 jaar je motor minder goed in onderhoud hebt. Ik merk er in ieder geval niets van, ik hoor mijn garage er ook nooit over en ik houd wel een paar honderd euro in mijn zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Anoniem: 258387 schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:13:
[...]

Ik bedoel meer dat autofabrikanten dat veel meer zouden aanprijzen. Als brandstof X echt stukken beter is voor behoud van de motor lijkt me dat je als brandstoffenverkoper dat aanprijst maar ook als fabrikant van auto's?
Ja daar heb je gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 19:13

CaDje

Framedrops for life

De vraag is of een direct ingespoten verbrandingsmotor iets heeft aan additief in de brandstof. Als je echt denkt dat het helpt zou je ook gewoon een flesje brandstofadditief kunnen kopen en deze aan de reguliere E95 brandstof kunnen toevoegen.

[ Voor 5% gewijzigd door CaDje op 06-12-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Nu online
fender89 schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:57:

toon volledige bericht
Moderne en auto's en auto's met veel vermogen (al dan niet met turbo) hebben baat bij betere brandstof dan de voorgeschreven minimum van het minimum.
dat heeft allemaal te maken met de elektronica die dan maximaal de ontsteking kan vervroegen waardoor de motor maximaal en efficiënt kan presteren :)

Al het gaat om de maximale houdbaarheidsdatum (motoren met carburateurs ipv injectie, buitenboord motoren, auto's/motoren die langere tijd stilstaan): wegblijven van alles waar ethanol inzit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
om precies te zijn, deze 3 premium brandstoffen bevatten geen ethanol ook al staat er E5 op: Shell Vpower, BP ultimate en Esso Synergy Supreme +,

Aangezien de verbrandingswaarde van ethanol 2/3 bedraagt als van benzine kom je er dus ook 2/3 afstand minder ver mee en verdien je hier dus wat terug van de hogere literprijs. Komt nog bij dat het spaarsysteem bij dit soort premium benzines hoger is, bijvoorbeeld bij BP ultimate krijg je 2x zoveel freebees en zo heb je bijna de duurdere prijs eruit. Uiteindelijk doe je het omdat de ethanol vrije brandstof beter is voor je motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Laatst online: 06-05 21:40
Tommie12 schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:57:

Er is geen enkele wetenschappelijke studie die aantoont dat bv 98 tanken beter is of minder verbruik oplevert in een motor die normaal op 95 draait.

Als ik met mijn 107 uit 2008 met 2 ton op de teller euro 95 tank, dan gaat voordat de tank leeg is het emissie lampje branden. (Catalyst System Efficiency below treshold).

Laat ik de melding resetten en tank ik V-power (op advies van mijn garage), dan blijft de melding weg.

Nee, dit is geen wetenschappelijk studie, maar het maakt bij mij wel degelijk verschil.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pennywiser schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:40:
[...]

Waar haal jij deze wijsheid allemaal vandaan dan?

In mijn ervaring haal ik met premium benzines en diesel vaak een beetje meer km, en een rustiger loop. Verder inderdaad altijd met winterstalling van motoren. Naar mijn mening zouden ze juist deze brandstoffen moeten verplichten ipv dat waardeloze sludge veroorzakende e10.
O.a. De zin en onzin van premium brandstoffen
En verder zijn er ook wel kassa en andere consumenten programma’s die uitgezocht hebben wat er nu extra bij in gaat.

De hoeveelheid additieven lijkt iig onder de 1 liter op 10.000 liter brandstof te zijn, vandaar dat ik het homeopatisch met een knipoog noem.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
aljooge schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:02:
om precies te zijn, deze 3 premium brandstoffen bevatten geen ethanol ook al staat er E5 op: Shell Vpower, BP ultimate en Esso Synergy Supreme +,

Aangezien de verbrandingswaarde van ethanol 2/3 bedraagt als van benzine kom je er dus ook 2/3 afstand minder ver mee en verdien je hier dus wat terug van de hogere literprijs. Komt nog bij dat het spaarsysteem bij dit soort premium benzines hoger is, bijvoorbeeld bij BP ultimate krijg je 2x zoveel freebees en zo heb je bijna de duurdere prijs eruit. Uiteindelijk doe je het omdat de ethanol vrije brandstof beter is voor je motor.
Total Excellium.

True, mn Shell geeft aan dat je met Vpower Co2 neutraal rijdt. Nee je moet niet alles zomaar geloven, maar waarom zou ik het niet geloven. Men zou de E10 moeten afschaffen en premium brandstoffen en de methode de ze kennelijk gebruiken om dit c02 neturaal te maken verplicht maken. Iedereen blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
YakuzA schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:10:
[...]

O.a. De zin en onzin van premium brandstoffen
En verder zijn er ook wel kassa en andere consumenten programma’s die uitgezocht hebben wat er nu extra bij in gaat.

De hoeveelheid additieven lijkt iig onder de 1 liter op 10.000 liter brandstof te zijn, vandaar dat ik het homeopatisch met een knipoog noem.
Eens, ik denk ook dat het niet zo heel gek veel is, maar toch merk je wel degelijk effecten, zoals hierboven ook weer iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pennywiser schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:28:
[...]

Total Excellium.

True, mn Shell geeft aan dat je met Vpower Co2 neutraal rijdt. Nee je moet niet alles zomaar geloven, maar waarom zou ik het niet geloven. Men zou de E10 moeten afschaffen en premium brandstoffen en de methode de ze kennelijk gebruiken om dit c02 neturaal te maken verplicht maken. Iedereen blij.
Shell investeert idd voor 1 of 2 cent per liter die je zelf extra betaald in het planten van een boompje.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrie150
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-07-2021
SniperGuy schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:40:
[...]

Moderne en auto's en auto's met veel vermogen (al dan niet met turbo) hebben baat bij betere brandstof dan de voorgeschreven minimum van het minimum.
dat heeft allemaal te maken met de elektronica die dan maximaal de ontsteking kan vervroegen waardoor de motor maximaal en efficiënt kan presteren :)

Al het gaat om de maximale houdbaarheidsdatum (motoren met carburateurs ipv injectie, buitenboord motoren, auto's/motoren die langere tijd stilstaan): wegblijven van alles waar ethanol inzit.
Dit kan ik volledig onderschrijven. Mijn getunede Mini 1.5 turbo (van 136 naar 180pk) loopt gewoon niet goed op E10 en als een zonnetje op E5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tommie12 schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:59:
[...]

150km meer range.... op pakweg 500-600 km. Dan levert het 25% verbruiksbesparing op... spijtig dat niemand dat echt kan bevestigen.
De calorische waarde van 95e10 is flink lager dan 98e0.

Op de 98e0 krijg je meer energie uit de knal en rijd je dus een x% zuiniger idd.
Zoek gewoon even op alle rijtesten die bij de e10 introductie werden gedaan en je hebt zo het goede getal te pakken.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Nee, die nou weer net niet. Total excellium is weer de uitzondering onder de premium benzines en die bevat 5% ethanol

Voor 0 moet je de premium benzines van shell, bp of esso hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:59
aljooge schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:49:
[...]

Niet per se hoor. De E5 euro98 van de meeste ‘budget-merken’ is ook gewoon ethanolvrij, zoals bijvoorbeeld die van Tamoil en Fieten Olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
YakuzA schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:32:
[...]

Shell investeert idd voor 1 of 2 cent per liter die je zelf extra betaald in het planten van een boompje.
Je zegt het volgens mij wat cynisch maar dit is wel hoe heel veel CO2 neutraliteit in de praktijk wordt uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
aljooge schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:49:
[...]

Nee, die nou weer net niet. Total excellium is weer de uitzondering onder de premium benzines en die bevat 5% ethanol

Tnx wist ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pennywiser schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:02:
[...]

Je zegt het volgens mij wat cynisch maar dit is wel hoe heel veel CO2 neutraliteit in de praktijk wordt uitgevoerd.
Tenzij je het boompje 3,2 miljard jaar laat staan en dat boompje weer aardolie wordt, is dat natuurlijk gewoon puur voor de bühne ;)

(En waarschijnlijk wordt dat boompje over 10 jaar weer als ‘biomassa’ verbrand :) )

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 06-12-2020 16:13 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
YakuzA schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:12:
[...]

Tenzij je het boompje 3,2 miljard jaar laat staan en dat boompje weer aardolie wordt, is dat natuurlijk gewoon puur voor de bühne ;)

(En waarschijnlijk wordt dat boompje over 10 jaar weer als ‘biomassa’ verbrand :) )
Kennelijk beschik jij over de feiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:20
fender89 schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:02:
@Tommie12

Ik tank inderdaad meestal als ik op of rondom de 600KM gereden heb. Meestal heb ik dan nog een kwart tank over op de teller. (Boordcomputer geeft na een volle tank meestal 610KM range aan. Daar zit uiteraard een veiligheidsmarge op)
Met E89/E5 zat ik menigmaal op 750 a 780 KM gereden km;s , alvorens ik nog een kwart in de tank over had.
Dat is gewoon niet mogelijk zonder je rijstijl dramatisch aan te passen. Het zal max. 2-3% kunnen schelen energetisch.

Groter voordeel kan zijn om langere stukken te rijden i.pv. korte ritjes, dat scheelt een slok op een borrel. dan heb je zo 20% bezuiniging te pakken. Verder houd je dan ook de motor een stuk schoner omdat hij goed opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 18:05
YakuzA schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:12:
[...]

Dat zou kunnen.

Maar wat ook kan is dat men de drogere plekken op aarde van bomen voorziet, en dat heeft heel veel voordelen. Zoals Justdiggit.

Het is dan ook 1 van de simpelste manieren van CO2 reductie en vermoedelijk ook goedkoper dan meeste andere opties.

Ik geloof dat Shell met Staatsbosbeheer werkt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Silent Thunder schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:50:
En dat reedt al veel soepelder; minder schokkerig.
Dit is met alle respect natuurlijk onzin. Je bent vooringenomen duidelijk. "Speciale" brandstof zorgt niet voor soepeler en ""minder schokkerig" verbranding t.o.v. "gewone" brandstof. Flauwekul. Ik kan nogmaals zeggen: met alle respect maar in principe is alles wat wij moeten aannemen kansloos als men alles zo maar gelooft.

Nog niet alles doorgelezen. Mogelijk is het inzicht wel ingedaald. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bart2005 op 06-12-2020 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De "kenner" zou ik niet als betrouwbare bron beschouwen, er wordt namelijk over zwavelgehalte gesproken in benzine, maar benzine in de EU moet al sinds 2009 volledig zwavelvrij zijn (url=https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/archief/1650-nu-al-zwavelarme-benzine]bron[/]. Daarnaast noemt hij benzine- en dieselmotoren in één adem, terwijl de beide brandstoffen en motorgroepen niet te vergelijken zijn. (het zwavel-verhaal klopt wel deels voor diesel).

Dat je zuiniger rijdt op 98 komt door het vrijwel volledig ontbreken van ethanol, en daardoor een iets hogere calorische waarde per liter, niet omdat de kwaliteit per definitie beter is. Het octaan-getal zegt namelijk helemaal niks over de kwaliteit van de benzine, maar alleen iets over de klopvastheid. Dat premium brandstoffen ook een hoger octaan hebben, hangt eerder samen dat deze brandstoffen getankt worden door mensen die sowieso een auto hebben waarbij octaan van belang is en die over het algemeen beter onderhouden worden (denk aan exotische auto's, sportauto's klassiekers, etc).

Voor Jan Modaal voldoet gewone euro95 doorgaans prima.

Als laatste punt, of V-Power, BP Ultimate of Total Exellium echt voordeel hebben, is 100% afhankelijk van de auto. Verreweg het gros van de motoren heeft er eigenlijk geen profijt van, domweg omdat de ECU geen gebruik kan maken van de hogere klopvastheid. Voor atmosferische motoren die voor Euro95 bedoeld zijn, haal je vrijwel nooit winst, turbo en compressor motoren kunnen eventueel wel wat winst halen, als de ecu de turbo-druk kan verhogen. Maar ook dat is zeldzaam bij een doorsnee productieauto.

Wel helpen additieven bij het tegen gaan van kool-afzetting in de motor, maar ook dat is relatief marginaal en kan je je afvragen of de meerprijs per liter opweegt tegen 1 keer per jaar een flesje additief in de tank gooien en daarmee hetzelfde te bereiken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Bart2005 schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:57:
[...]

Dit is met alle respect natuurlijk onzin. Je bent vooringenomen duidelijk. "Speciale" brandstof zorgt niet voor soepeler en ""minder schokkerig" verbranding t.o.v. "gewone" brandstof. Flauwekul. Ik kan nogmaals zeggen: met alle respect maar in principe is alles wat wij moeten aannemen kansloos als men alles zo maar gelooft.

Mwah, misschien trek je mijn verhaal net wat uit context.

Ik heb ook gezegd dat ik geen verschil merk tussen b-merk 98 en shell v-power.

Ik merk wel een verschil tussen (e10) 95 en 98. Het zijn geen grote verschillen (want de auto rijd sowieso altijd prima); maar ik merk gewoon dat hij net wat meer verfijning heeft in het lopen. Meer smooth en de kleine schokjes die ik wel es merkte zijn weg. Dat is gewoon een constatering.

Enige pluspunt voor mij om door te gaan met v-power is als het blijkt dat dit op termijn goed zou zijn voor de motor ivm de geadverteerde motorreining.

Want ik ben iemand die niet elke 3jr een andere auto heeft, ik rij mijn auto's altijd op tot het einde.
Daarom vind ik goed onderhoud belangrijk.
En als die v-power daarbij kan helpen is het mij misschien wel die 20 euro max per maand waard.
deepbass909 schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:17:

Wel helpen additieven bij het tegen gaan van kool-afzetting in de motor, maar ook dat is relatief marginaal en kan je je afvragen of de meerprijs per liter opweegt tegen 1 keer per jaar een flesje additief in de tank gooien en daarmee hetzelfde te bereiken.
Oke, dat is voor mij wel nuttige info.

[ Voor 13% gewijzigd door Silent Thunder op 06-12-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
YakuzA schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:38:
[...]

De calorische waarde van 95e10 is flink lager dan 98e0.

Op de 98e0 krijg je meer energie uit de knal en rijd je dus een x% zuiniger idd.
Zoek gewoon even op alle rijtesten die bij de e10 introductie werden gedaan en je hebt zo het goede getal te pakken.
Iets kan het schelen, maar geen 25%.....
In Brazilie rijdt zowat iedereen op ethanol, en op 100% ethanol verbruik je ca 10% meer dan met super.
Als er 10% ethanol in e10 zit, dan scheelt het misschien 1-2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 20-04 20:38
Silent Thunder schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:19:
[...]

Enige pluspunt voor mij om door te gaan met v-power is als het blijkt dat dit op termijn goed zou zijn voor de motor ivm de geadverteerde motorreining.

Want ik ben iemand die niet elke 3jr een andere auto heeft, ik rij mijn auto's altijd op tot het einde.
Daarom vind ik goed onderhoud belangrijk.
En als die v-power daarbij kan helpen is het mij misschien wel die 20 euro max per maand waard.
Hoe vaak ging de auto uiteindelijk weg doordat de motor (mechanisch) op was? Ik vermoed niet vaak.

Als je het blok goed wil houden kun je beter tijdig olie wisselen, goed warm rijden, wisselende belastingen gebruiken (niet permanent <2500 toeren rijden dus, trek hem af en toe eens door).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Bart2005 schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:57:
[...]

Wij moeten van jou dus alles maar aannemen, ipv eigen waarneming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tommie12 schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:23:
[...]

In Brazilie rijdt zowat iedereen op ethanol, en op 100% ethanol verbruik je ca 10% meer dan met super.
Volgens autobild zit het tussen de 3% en 8% extra verbruik voor e10 tov normale euro95.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:35
Ik tank al jaren V-Power en BP Ultimate.

BP Ultimate ging in mijn Civic coupe die ik toen had. Wat ik daar vooral merkte dat ik wat meer koppel tot mijn beschikking had. En zolang ik rustig reed, dus ook een groter bereik had.

Helaas in de lease auto's die ik daarna heb gehad, kon ik helaas geen premium brandstof tanken door de tankpas.

Sinds een aantal jaren hebben we weer een privé auto, eerst een Peugeot 108 en nu een Astra Twintop.

Na een tijd zijn we bij de 108 een paar keer de V-Power gaan tanken, om te zien of er een verschil merkbaar was. Gemiddeld genomen, reden we ongeveer 15% verder op een tank, terwijl het V-Power ongeveer 10% duurder is bij de pomp hier om de hoek.

Sinds juli hebben we dus een Twintop nu en blijven daar ook V-Power mee tanken. Gezien het huidige verbruik, zal er bij deze auto niet veel verschil in verbruik zitten, gok ik. Maar als we langer op de autoweg rijden, zitten we qua verbruik gunstiger dan wat de fabrieksopgave is. (Fabriek is 5,8 / 100km, wij doen 5,2 / 100km).

Ervan uitgaand dat deze brandstoffen beter voor de motor zijn, blijven wij deze tanken.

En zoals al eerder gezegd is, de extra airmiles punten o.i.d. compenseren ook al weer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
pennywiser schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:26:
[...]

Wij moeten van jou dus alles maar aannemen, ipv eigen waarneming?
Nou ja mensen moeten gewoon niet alles geloven. Het is 100% marketing in principe. En de "ervaringen" vooral anekdotisch "bewijs". Minder "schokjes"... Dat wil je vooral geloven als je denkt dat er iets veranderd is. Je gaat dan dingen die er niet zijn automatisch opmerken.

Wat je niet ziet is keiharde cijfers. Die publiceert de verkoper niet en de gebruiker ook niet. Vandaar uitsluitend marketing. Waardoor de gebruiker zich wat beter voelt en de verkoper er wat meer aan verdient. Meer is het m.i. niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Bart2005 op 06-12-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Bart2005 schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:52:
[...]

Nou ja mensen moeten gewoon niet alles geloven.
Dat doe ik toch ook niet, daarom probeer ik mij er toch in te verdiepen?

Ik zeg niet dat ik er 100 procent in meega, maar ik sluit het ook niet uit. Ik wil er gewoon meer van weten om te beslissen of ik ermee door ga of niet.

Ik tankte vroeger het goedkoopste van het goedkoopste slootwater wat je maar ergens kon krijgen, en dat was oke. Maar sinds ik op 98 rij, merk ik wel een verschil dat de auto, zoals gezegd, meer verfijning heeft in de loop.

[ Voor 46% gewijzigd door Silent Thunder op 06-12-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
[...]

Nou ja mensen moeten gewoon niet alles geloven. Het is 100% marketing in principe. En de "ervaringen" vooral anekdotisch "bewijs". Minder "schokjes"... Dat wil je vooral geloven als je denkt dat er iets veranderd is. Je gaat dan dingen die er niet zijn automatisch opmerken.

Wat je niet ziet is keiharde cijfers. Die publiceert de verkoper niet en de gebruiker ook niet. Vandaar uitsluitend marketing. Waardoor de gebruiker zich wat beter voelt en de verkoper er wat meer aan verdient. Meer is het m.i. niet.
Volgens mij ben ik prima in staat om te beoordelen of iets harder of zachter schokt dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Silent Thunder schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:19:
maar ik merk gewoon dat hij net wat meer verfijning heeft in het lopen. Meer smooth en de kleine schokjes die ik wel es merkte zijn weg. Dat is gewoon een constatering.
Die niet hoeft te kloppen. De mens is heel makkelijk te beïnvloeden. Ik denk zeker te weten dat als er wel eens iets "schokt" dat dat niet door het gebruik van "gewone" brandstof gaat maar komt door een bobbel in de weg of zoiets. Je fantasie gaat m.i. met je op de loop juist omdat je weet dat je duurdere benzine hebt getankt en daarvan verwacht dat dat verschil maakt.

Laten we wel wezen: de verkoper van die brandstof claimt die voordelen ook niet. Het blijft bij vage beweringen juist omdat ze de vermeende betere prestaties niet waar kunnen maken. Gewoon omdat er helemaal geen verschil is. Die vullen wij zelf wel in. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Laatst online: 07-05 12:51

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Onlangs heeft mijn vriendin de Peugeot 107 eens volgegooid met benzine van Shell i.p.v. die van Esso. Het verschil was wel duidelijk te merken: ze rijdt normaliter 1:18 met die benzine van Esso, terwijl ze nu 1:21 reed met de benzine van Shell. Betreft hetzelfde rijtraject.

Ik rijd bij voorkeur op 98. In Nederlands van BP of Shell en in Duitsland van Argos/Aral. Allemaal prima spul en mijn motor draait ook echt iets rustiger. Dat merk je overigens niet direct, aangezien je ECU zich langzaam aanpast op het mengsel (als je nog oude benzine hebt in je tank)

Of het verschil maakt op gebied van ‘reinigen’ weet ik niet. Tussen onderhoudsbeurten maak ik namelijk zelf altijd het brandstofsysteem van onze auto’s schoon, soms met de hand (gashuisklep) en soms met een systeemreiniger (nat en droog).

In de familie hebben we wel GDI auto’s en die raken minder vervuild als ze op 98 rijden. Dat werd destijds overigens ook aanbevolen als brandstof.

Ik denk dat het echt samenhangt tussen motortype+software+brandstof :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 09:50
Silent Thunder schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:59:
[...]

Dat doe ik toch ook niet, daarom probeer ik mij er toch in te verdiepen?

Ik zeg niet dat ik er 100 procent in meega, maar ik sluit het ook niet uit. Ik wil er gewoon meer van weten om te beslissen of ik ermee door ga of niet.

Ik tankte vroeger het goedkoopste van het goedkoopste slootwater wat je maar ergens kon krijgen, en dat was oke. Maar sinds ik op 98 rij, merk ik wel een verschil dat de auto, zoals gezegd, meer verfijning heeft in de loop.
Het hangt ook van je auto af, heeft deze bijvoorbeeld een klopsensor om pingelen van de motor te detecteren en bijvoorbeeld het ontstekingstijdstip hierop aan te passen, zal je motor inderdaad beter lopen op benzine met een hoger octaangehalte. Deze voorziening zie je vooral op wat modernere auto's en auto's met turbo motoren. het kan dus zijn dat je met sommige auto's helemaal niet merkt en bij sommige auto's en veel verschil in koppel en motorloop ervaart.

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent Thunder
Michael Knight schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:11:

Ik denk dat het echt samenhangt tussen motortype+software+brandstof :)
Daar zit denk ik ook een kern van waarheid in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 23:06
Tommie12 schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:57:

Mijn motorfiets met carburateurs start na een weekje stilstaan echter voor geen meter op E10 brandstof ;) Zo slecht zelfs, dat ik hem tig keer moet aanlopen (want lege accu na alle pogingen). Met 98 is het zelfs na meerdere maanden een kwestie van accu aansluiten en hij is met een paar pogingen aan.

De prestaties heb ik inderdaad niet kunnen ervaren. Wellicht is dit iets voor sportwagens. Die fiets heeft 75pk wat voor gebruik in de stad en 80-wegen toch echt méér dan zat is (de enige plekken waar ik ermee rijd).

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
fonsoy schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:43:
[...]

Mijn motorfiets met carburateurs start na een weekje stilstaan echter voor geen meter op E10 brandstof ;) Zo slecht zelfs, dat ik hem tig keer moet aanlopen (want lege accu na alle pogingen). Met 98 is het zelfs na meerdere maanden een kwestie van accu aansluiten en hij is met een paar pogingen aan.

De prestaties heb ik inderdaad niet kunnen ervaren. Wellicht is dit iets voor sportwagens. Die fiets heeft 75pk wat voor gebruik in de stad en 80-wegen toch echt méér dan zat is (de enige plekken waar ik ermee rijd).
Met carburateurs is het sowieso anders.

E10 zorgt voor een armer mengsel. Een carb past zich hier niet op aan. In een injectiesysteem gaat dat wel goed, de computer spuit gewoon wat meer in (vandaar het hogere gebruik). Maar een motor met carb gaat dus een slag armer lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik had destijds wel gewoon BP Ultimate in mijn LPG auto. Ding startte op benzine, kort stukje rijden en dan over op LPG, om vervolgens gewoon doelloos benzine rond te pompen met uitgeschakelde injectoren.
Met 95/E5 ging dat altijd prima, maar met E10 liep dat ding heel erg beroerd, zodra ie dan over was op LPG was er niks meer aan de hand.

Heb nu een simpele 1.4 8V motor die het een worst zal wezen wat er getankt wordt. ECU van dat ding is ook nog niet heel erg geavanceerd, zo nu en dan gaat het motorstoringslampje branden, krijg je bij het uitlezen geen storking terug en zodra je de storingen dan wist is het lampje uit 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Nu online
timberleek schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:52:
[...]

Met carburateurs is het sowieso anders.

E10 zorgt voor een armer mengsel. Een carb past zich hier niet op aan. In een injectiesysteem gaat dat wel goed, de computer spuit gewoon wat meer in (vandaar het hogere gebruik). Maar een motor met carb gaat dus een slag armer lopen.
Bij carburateurs komt het voornamelijk omdat E10 benzine de vlotterkamers en sproeiers aankoeken (vergommen) waardoor starten en lopen van een carburatie motor na langere tijd waardeloos zal worden.
Injectie drukt gewoon met een paar bar de benzine door de injectors, terwijl carburatie op het onderdruk principe werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
SniperGuy schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:42:
[...]

Bij carburateurs komt het voornamelijk omdat E10 benzine de vlotterkamers en sproeiers aankoeken (vergommen) waardoor starten en lopen van een carburatie motor na langere tijd waardeloos zal worden.
Injectie drukt gewoon met een paar bar de benzine door de injectors, terwijl carburatie op het onderdruk principe werkt.
Dat klopt, dat ontken ik ook niet.

Maar bij injectiesystemen gaat het enkel om vervuiling (voordeel van de systeemdruk even daargelaten), maar bij ongeregelde systemen klopt het mengsel ook niet meer. Extra puntje om op te letten. De verschillen zijn niet zo groot dat alles meteen aan gort loopt. Maar met name bij (oude) luchtkoelers is extra hitte meestal geen wens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Laatst online: 06-05 21:40
[...]

Nou ja mensen moeten gewoon niet alles geloven. Het is 100% marketing in principe.
In principe 100% marketing? Die zin klopt sowieso al niet, maar door het niet toevoegen van bio-ethanol heb je een betere verbranding, dus beter verbruik.

En je kan kletsen wat je wil, maar als ik in onze Mini Cooper V-Power tankte, dan liep dat ding beter dan op Euro95.

En ik ervaar hetzelfde met onze 107, zoals ik eerder al schreef.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
[...]

Onzin. Er is een reden waarom elke sportauto minimaal 98 tankt.
Zeker turbo motoren hebben meer te winnen met 98 dan met 95. Mijn 555 is afgesteld op 98. Als ik een half jaar op 95 ga rijden gaat het blok naar de klote wegens timing issues.

https://practicalmotoring...g-use-higher-octane-fuel/
https://www.motorist.sg/a...our-money-on-premium-fuel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Michael Knight schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:11:
Onlangs heeft mijn vriendin de Peugeot 107 eens volgegooid met benzine van Shell i.p.v. die van Esso. Het verschil was wel duidelijk te merken: ze rijdt normaliter 1:18 met die benzine van Esso, terwijl ze nu 1:21 reed met de benzine van Shell. Betreft hetzelfde rijtraject.
Hoe kan ze nou 15% zuiniger rijden door simpelweg te wisselen van pomp? Wat waarschijnlijker is, is dat ze bij het tanken bij de nieuwe pomp de tank net even wat zorgvuldiger heeft afgetopt met een litertje extra en misschien wat zuiniger weggereden bij de verkeerslichten, dan dat de benzine van Shell 15% meer energie bevat.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

CodeCaster schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:09:
[...]

Hoe kan ze nou 15% zuiniger rijden door simpelweg te wisselen van pomp? Wat waarschijnlijker is, is dat ze bij het tanken bij de nieuwe pomp de tank net even wat zorgvuldiger heeft afgetopt met een litertje extra en misschien wat zuiniger weggereden bij de verkeerslichten, dan dat de benzine van Shell 15% meer energie bevat.
Waarschijnlijk heb je niet meegekregen dat er soms nog wel eens verschil zit in kwaliteit van benzine. Ik heb zelfs klagende klanten gezien bij diverse pompen die aan de kassa zeiden dat ze minder kilometers haalden bij die pomp.. (ook mijn ervaring, dus nooit meer teruggekomen daar.)

En daarbij: Als je, zoals wij doen, het aantal gereden kilometers deelt door het aantal getankte liters is verkeerd aftanken toch helemaal niet aan orde? Wij rijden de tank nooit leeg. Dat is namelijk ook slecht voor de beandstofpomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Michael Knight schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:00:
[...]

Waarschijnlijk heb je niet meegekregen dat er soms nog wel eens verschil zit in kwaliteit van benzine. Ik heb zelfs klagende klanten gezien bij diverse pompen die aan de kassa zeiden dat ze minder kilometers haalden bij die pomp.. (ook mijn ervaring, dus nooit meer teruggekomen daar.)

En daarbij: Als je, zoals wij doen, het aantal gereden kilometers deelt door het aantal getankte liters is verkeerd aftanken toch helemaal niet aan orde? Wij rijden de tank nooit leeg. Dat is namelijk ook slecht voor de beandstofpomp.
Meest gangbare methode is idd tanken tot afslag en dan getankte aantal liters delen door kilometers die je gereden hebt.
Probleem daarmee is dat elke pomp op een ander moment afslaat en je dus een vertekend beeld hebt van het aantal gereden kilometers op een tank. Alleen als je elke keer op exact dezelfde plaats bij dezelfde pomp gaat staan tanken is die meting correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Michael Knight schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:00:
[...]

Waarschijnlijk heb je niet meegekregen dat er soms nog wel eens verschil zit in kwaliteit van benzine.
Dat heb ik zeker wel, ik zeg alleen dat ik een verschil van 15% nogal veel vind, en dat ik het waarschijnlijker vind dat er meer factoren van invloed zijn dan enkel de benzinekwaliteit.

Zelfs exact hetzelfde traject kan een behoorlijk verschillend verbruik hebben door wind en de manier van optrekken.
Ik heb zelfs klagende klanten gezien bij diverse pompen die aan de kassa zeiden dat ze minder kilometers haalden bij die pomp.. (ook mijn ervaring, dus nooit meer teruggekomen daar.)
Tsja, ik heb ook wel eens klagende mensen voor me gezien bij de supermarkt, maar wat zegt dat? Hoe zorgvuldig is de bij die anekdotes gebruikte meetmethode ?
Natuurlijk wel. Het aantal liters dat je tankt, hoeft niet het aantal liters te zijn dat je hebt verreden. De ene pomp slaat eerder af dan de ander, je stopt je tank niet elke keer even vol.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

CodeCaster schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:26:
[...]

Dat heb ik zeker wel, ik zeg alleen dat ik een verschil van 15% nogal veel vind, en dat ik het waarschijnlijker vind dat er meer factoren van invloed zijn dan enkel de benzinekwaliteit.

Zelfs exact hetzelfde traject kan een behoorlijk verschillend verbruik hebben door wind en de manier van optrekken.

[...]

Tsja, ik heb ook wel eens klagende mensen voor me gezien bij de supermarkt, maar wat zegt dat? Hoe zorgvuldig is de bij die anekdotes gebruikte meetmethode ?

[...]

Natuurlijk wel. Het aantal liters dat je tankt, hoeft niet het aantal liters te zijn dat je hebt verreden. De ene pomp slaat eerder af dan de ander, je stopt je tank niet elke keer even vol.
toon volledige bericht
Bij de 107 kun je slechts enkele keren ‘doortanken’, waarop waarop er echt niets meer ingaat... je hoort de benzine dan ook echt bovenij zitten bij de vuldop. Ik ga er dus even van uit dat er iedere keer dezelfde hoeveelheid inzit.

En anders neem ik de proef wel een keer op de som door mijn eigen cans af te vullen en met de eigen pomp af te tanken.. :) leuk projectje :D

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

CodeCaster schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:26:
[...]

15% is zeker veel, al haal ik die variatie ook wel, zelfs 20% als ik naar mijn BMW kijk. Die heeft in 7 maanden tijd geschommeld van 1:9,94 tot 1:12,32. Vrijwel altijd dezelfde pomp, vrijwel altijd Shell (de extremen sowieso) en altijd Euro95 in het E10 tijdperk (2019). Er zijn meer factoren van invloed dan alleen de benzine en een variatie in verbruik toerekenen aan alleen de benzine is eigenlijk onmogelijk.

Een 107 is door de motor, aerodynamica en algemene bouwwijze heel gevoelig voor wind, rijwind, luchtdruk, gewicht e.d.
[...]

[...]

Dat is een vrij kleine variatie die waarschijnlijk wegvalt in de ruis veroorzaakt door andere factoren. Een pomp slaat namelijk af op het moment dat het benzine tegen luchtretour (het kleine gaatje) komt van het vulpistool. Op het moment dat daar een klein vacuüm ontstaat, slaat de pomp af. Schuim e.d. laat het pistool iets eerder afslaan, dus even een seconde wachten (het schuim is heel snel weg) en nog een keer en je tank zit echt wel vol en iedere keer zo goed als even vol.
ShellGhost schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:02:
[...]

Onzin. Er is een reden waarom elke sportauto minimaal 98 tankt.
Zeker turbo motoren hebben meer te winnen met 98 dan met 95. Mijn 555 is afgesteld op 98. Als ik een half jaar op 95 ga rijden gaat het blok naar de klote wegens timing issues.

https://practicalmotoring...g-use-higher-octane-fuel/
https://www.motorist.sg/a...our-money-on-premium-fuel
Dit is een generalisatie van de bovenste plank.

Jouw 555 rijdt met een hogere turbo-druk, waardoor de compressieverhouding boven de 11:1 komt en detonatie (pingelen) ontstaat. Maar dat is niet de norm. De Fiat 1.4 Turbo die hier voor de deur staat draait prima op Euro95 en heeft zo goed als zeker geen profijt van 98. De ECU heeft domweg niet de adaptatieruimte om de druk te verhogen of de ontsteking zo ver te vertragen dat het voordeel van 98 merkbaar wordt.

En iedere sportauto heeft zeker niet per definitie 98 nodig. Op de snelste modellen na kan vrijwel iedere Porsche sinds de jaren 70 bijv. op Euro95 rijden en Porsches, zeker de 911's en Boxters worden toch echt wel tot de sportauto's gerekend.

Hoger octaan kan zelfs nadelig werken, omdat de verbrandingssnelheid lager ligt bij een lagere compressie. Je verliest dus juist vermogen.

Voor benzine geldt daarom altijd, volg het advies van de fabrikant van de motor of tuner op. Geeft die aan dat je Euro95 moet tanken, dan is dat de brandstof om te gebruiken en ga je geen betere prestaties (meer vermogen of minder verbruik) halen door over te stappen op 98.
Kanttekening is wel dat sinds de invoering van E10 de calorische waarde per liter van Euro95 met zo'n 7% is gedaald en als gevolg daarvan een liter Euro95 tegenwoordig eigenlijk niet meer gelijk is aan een liter 5 jaar geleden, en daardoor wel een verschil in verbruik is ontstaan. Maar dat ligt dus niet aan het octaangetal, maar puur aan de bijmenging van ethanol.
Tommie12 schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:23:
[...]

Zo kan en mag je niet rekenen. Chemisch gezien spelen er meer factoren die calorische waarde en de afgifte van de energie beïnvloeden dan alleen de som van de individuele componenten in een mengsel. Sommige stoffen versnellen de afgifte (accelerators), sommige remmen juist (inhibitors).
De grap is dat daar ook het grootste verschil tussen Euro95 en 98 zit. Het reageert alsof het 95% of 98% octaan bevat (en geëxtrapoleerd naar bijv. LPG dat 102 octaan is), maar het zegt op zich niks over de werkelijke waarde. Het is tegenwoordig vooral een kwestie van additieven die een benzine de specifieke eigenschappen geeft.
timberleek schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:24:
[...]

Hoe vaak ging de auto uiteindelijk weg doordat de motor (mechanisch) op was? Ik vermoed niet vaak.

Als je het blok goed wil houden kun je beter tijdig olie wisselen, goed warm rijden, wisselende belastingen gebruiken (niet permanent <2500 toeren rijden dus, trek hem af en toe eens door).
Goed onderhoud moet hoe dan ook prioriteit nummer 1 zijn. Goede olie (ja, daar zit enorm veel verschil in), tijdig wisselen, en inderdaad wisselend belasting (ja, de Italian tune-up heeft echt effect).

Ik laat bij dit soort discussie graag vaak deze foto's zien:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1733/41558086285_49ff371951_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1749/41558086425_f0b50ac776_b.jpg

Dit zijn de nokkenassen van mijn BMW motorblok, die op het moment van de foto's richting de 400.000km had gelopen. Wat hier bijzonder aan is, is dat het werkelijk brandschoon is, er is geen aanslag van verbrandde olie te zien. Hij is daarnaast op vermogen getest, en van de 170pk had hij er nog 182pk over (dus ja, meer dan fabrieksopgave, getest op ordinaire Shell 95).

Terug naar de oorspronkelijke vraag, hebben premium brandstoffen dan wel nut? Het kan in ieder geval geen kwaad en de reinigende werking is door meerdere onafhankelijk laboratoria aangetoond (TNO heeft dat ooit bijv. voor BP Ultimate gedaan). Met de invoering van E10 kan het zinvol zijn om over te stappen, sommige motoren, zeker van 10 jaar of ouder, hebben soms problemen met E10.

Ow, en ook niet onbelangrijk, je hebt 2 soorten E10, namelijk goedkope, zoals van Haan (Blue One) en gewone 95. Het verschil is de kwaliteit van de ethanol. Goedkope E10 heeft een hoger watergehalte en ook dat kan een negatieve invloed hebben. Zie je bij een pomp 2 soorten E10, dan heeft de goedkopere variant een hoger water gehalte en die zou ik persoonlijk sowieso vermijden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik moet eigenlijk ook E5 tanken met een auto uit 2015 (VW Golf GTE) en dat is op aanraden van de dealer. Ik wil het liefst ook Shell V-Power erin gooien want ik weet van vroeger dat de motor veel soepeler liep, schoner was qua uitstoot (o.a. bij uitlaat te zien), kon standaard 50 km meer op een volle tank rijden, lage toeren was de motor veel soepeler en pakte de versnellingen beter op. Dus sowieso raad ik het aan maar om nou 10 tot 20 cent meer voor te gaan betalen, nee bedankt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:54
Mijn benzineauto kreeg op een gegeven moment last van stotteren bij vol gas in derde versnelling of hoger. Er brandde geen storingslampje of dergelijk.

Ik heb toen bij de garage een diagnose laten vaststellen en het bleek dat de oorzaak lag bij het tanken van benzine bij de zogenaamde witte pompen. Bij witte pompen verkopen ze restbrandstof waar geen additieven in zitten. Dit brandstof kan bepaalde onderdelen zoals injectoren beperken in hun normale bedrijf.

Op aanraden van de garagist heb ik een aantal tank beurten v-power getankt en het probleem was verholpen. De additieven in premium brandstof hebben in mijn geval wel gewerkt.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:09
Lasmibalsingh schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:53:
Mijn benzineauto kreeg op een gegeven moment last van stotteren bij vol gas in derde versnelling of hoger. Er brandde geen storingslampje of dergelijk.

Ik heb toen bij de garage een diagnose laten vaststellen en het bleek dat de oorzaak lag bij het tanken van benzine bij de zogenaamde witte pompen. Bij witte pompen verkopen ze restbrandstof waar geen additieven in zitten. Dit brandstof kan bepaalde onderdelen zoals injectoren beperken in hun normale bedrijf.

Op aanraden van de garagist heb ik een aantal tank beurten v-power getankt en het probleem was verholpen. De additieven in premium brandstof hebben in mijn geval wel gewerkt.
En kort daarna werden zeker de bougies vervangen? :)

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:54
Morpheusk schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:56:
[...]

En kort daarna werden zeker de bougies vervangen? :)
Het lag niet aan de bougies. Die waren afgelopen juni al vervangen en tijdens de diagnose werden deze nogmaals bekeken en beoordeeld. Ook werd er geen storing gevonden van misfire of dergelijk.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Lasmibalsingh schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:53:

Komt bekend voor. Onze V60 had precies dezelfde klachten. Na een aantal keer tanken bij een goedkope pomp, Sakko, begon de Volvo wat te stotteren. Zelf niet de link gelegd, dus naar de garage gegaan met de klachten.

De Volvo na laten kijken en is uitgelezen. Niks gevonden wat de problemen kon verklaren. Gesprek met de monteur ging richting de benzine en op zijn advies bij Shell getankt en een paar keer v power. Bij de 2e keer tanken was het probleem weg en trok de auto weer soepel op. Sindsdien ook geen problemen meer gehad. Dan maar een paar euro meer kwijt bij Shell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
Pannekoek81 schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:20:
Komt bekend voor. Onze V60 had precies dezelfde klachten. Na een aantal keer tanken bij een goedkope pomp, Sakko, begon de Volvo wat te stotteren. Zelf niet de link gelegd, dus naar de garage gegaan met de klachten.

De Volvo na laten kijken en is uitgelezen. Niks gevonden wat de problemen kon verklaren. Gesprek met de monteur ging richting de benzine en op zijn advies bij Shell getankt en een paar keer v power. Bij de 2e keer tanken was het probleem weg en trok de auto weer soepel op. Sindsdien ook geen problemen meer gehad. Dan maar een paar euro meer kwijt bij Shell.
Tankte je daarvoor E10? Want dan is het tanken van E5 waarschijnlijk al voldoende, hoeft geen Shell te zijn. Bij de Tango hier is de E5 al zo'n 30ct duurder, VPower doet daar nog eens 6-8ct bovenop.

Elke keer E5 tanken is mij tegenwoordig te gortig, maar zal het komende keren weer eens doen. Vroeger toen het verschil nog zo'n 8-10ct was tankte ik altijd 98.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
TheBrut3 schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:39:
[...]

Tankte je daarvoor E10? Want dan is het tanken van E5 waarschijnlijk al voldoende, hoeft geen Shell te zijn. Bij de Tango hier is de E5 al zo'n 30ct duurder, VPower doet daar nog eens 6-8ct bovenop.

Elke keer E5 tanken is mij tegenwoordig te gortig, maar zal het komende keren weer eens doen. Vroeger toen het verschil nog zo'n 8-10ct was tankte ik altijd 98.
Ja dat was E10. Tango ben ik nog niet heen gereden. Tank meestal maar 1x per maand. Rij niet heel veel en de Volvo heeft een grote tank (70 liter). Zal zodra deze “leeg” is eens langs de Tango.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brandon0083
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-04 09:50
Voor degene die in de grensregio met Duitsland wonen en geïnteresseerd zijn, je kunt in Duitsland bij Shell een abonnement afsluiten (Smart Deal) en daarmee V Power voor de prijs van Euro 95 E5 tanken +-25c verschil per liter. Het abonnement kost 120 euro (100 euro met kortingscode BMWJT20) en daarmee kan je 1800L per jaar tanken en je kan verlengen als het op is. je hebt de investering terugverdient als je +-400L getankt hebt.
Ik tank het ondertussen al een dik jaar en ben positief verrast en tevreden.
https://www.shellsmart.com/smart/index.html?site=de-de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Concours
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-09-2023
Alle benzines bestaan als basisproduct uit dezelfde samenstelling. Tinq, Tango en andere goedkopere merken hebben heus geen eigen raffinaderijen, of olietankers. Iedereen koopt hun brandstof uit dezelfde opslagtanks als ieder ander merk doet. Daarna voegen ze hun eigen additief toe aan de brandstof. Shell V-Power wordt vanuit het basisproduct gemengd met additieven welke de motoren schoner houden en omdat er geen ethanol is toegevoegd, zal het verbruik percentueel zuiniger zijn. Bruto netto zal je met een premium benzine iets verder weg komen. Als je dezelfde afstand onder dezelfde omstandigheden wilt rijden met E10 zal je iets meer moeten tanken. Uiteindelijk ben je dan hetzelfde bedrag kwijt. Ga ervan uit dat V-Power in ieder geval beter is voor de verbrandingsmotor qua reinigende en beschermende eigenschappen. Hecht je daar waarde aan dan tank je premium brandstof. Kan je dat niets schelen, dan tank je zo goedkoop mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-05 03:20

HSG

Ik heb vandaag mijn auto (renault captur 2 2022) bij de dealer opgehaald voor een onderhoudservice A+B. Daarbij is er ook brandstofreiniging uitgevoerd. Ik merk wel een enorm verschil tussen toen ik de auto naar de dealer bracht en toen ik deze weer opgehaald had. Trekt weer soepel en lekker op, schokt niet meer en maakt veel minder lawaai.

Ze hadden mij aangeraden om superplus98/vpower te tanken omdat daar minder tot geen bio-ethanol in zat en ook beter voor je motor is.
Pagina: 1