Advies voor multiroom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-10 10:09
Ik zoek een goede multiroom oplossing
Situatie: begane grond met optie voor bedrade aansluiting. 1e verdieping: geen draad. 2e verdieping : geen draad. Op 1e en 2e verdieping moet de verbinding dus draadloos met ethernet aansluitingen voor pc en tv. Het is voor mijn ouders, dus het moet goed blijven werken nadat het eenmaal is geconfigureerd. Budget is 500 euro. Heb verschillende reviews gelezen met voor- en nadelen van de verschillende systemen maar kan niet de juiste keuze maken. Kan iemand mij een goed advies geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je wil een oplossing voor meerdere kamers? Dus je wil een huis in plaats van een studio appartement? Het is niet heel duidelijk wat je wil...

Als je bedoelt dat je media wil consumeren op meerdere plekken in je woning dan moet je eerst even weten wat je precies verwacht:

- Beeld en Geluid of alleen Geluid?
- Moet het synchroon zijn of individueel per unit te regelen?
- Waar komt je media vandaan, is het een NAS of Internet bron of een VCR ofzo?
- Ga je het met een computer of telefoon gebruiken, of iets anders (bijv. stand-alone)?
- Kan je zelf wat in elkaar zetten of moet het kant-en-klaar zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-10 22:29
gezien we hier op tweakers.net zitten en niet in de mediamarkt, is mijn advies toch "laat kabels aanleggen en zet een accespoint op elke verdieping"

"ja maar dat kan niet" ... laat is een goeie electricien langskomen ..
als je bv op elk verdiep een tp link eap 225 (ala 75€/stuk) + switchie (ala 30€) zet, heb je nog zat budget over voor een electricien

[ Voor 4% gewijzigd door ijske op 05-12-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
Bekabeling is NIET mogelijk. Ik snap zelf ook dat bekabeling beter is, maar dat kan dus niet.

Op de begane grond kan het multiroom systeem bedraad aangesloten worden op het ziggo modem. Hier is 200mbit down en 20mbit up.

De wens is draadloos internet op 1e en 2e verdieping met mogelijkheid een apparaat via ethernet aan te sluiten. Stabiel internet van 20mbit down en 2mbit up zou voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
Configureren kan ik zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:53
Aangezien je ziggo hebt, ligt er geen coax naar boven? Dan zou moca een optie zijn

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
Er ligt op beide verdiepingen coax. Wat zou ik dan het beste kunnen kiezen? Ik ben niet bekend met moca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hirschmann heeft bijvoorbeeld MoCA-produkten in het assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
ewal schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:42:
Bekabeling is NIET mogelijk. Ik snap zelf ook dat bekabeling beter is, maar dat kan dus niet.

Op de begane grond kan het multiroom systeem bedraad aangesloten worden op het ziggo modem. Hier is 200mbit down en 20mbit up.

De wens is draadloos internet op 1e en 2e verdieping met mogelijkheid een apparaat via ethernet aan te sluiten. Stabiel internet van 20mbit down en 2mbit up zou voldoende zijn.
Echter het probleem ligt er wel bij dan niemand hier jou kan garanderen dat je deze nummers gaat halen met welke mesh setup dan ook als je geen bekabelde aansluitingen maakt.
Op papier ziet mesh systemin er erg goed/leuk uit maar de praktijk blijft de ervaringen erg wisselend en ik zou me handen niet in het vuur willen steken met zulke garanties.

Zoals @laurens0619 al aangeeft kun je kijken naar moca en in combinatie van losse AP's of bedrade mesh setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ewal schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:56:
Er ligt op beide verdiepingen coax. Wat zou ik dan het beste kunnen kiezen? Ik ben niet bekend met moca.
https://www.coolblue.nl/p...ver-coax-adapter-set.html
https://www.coolblue.nl/p...ia-over-coax-adapter.html

Met 3 van deze units heb je voor 200 euro gigabit ethernet op je coax punten.
Koop dan bv de deco m4 van ziggo ebij voor 100 euro en zet 1 node beneden (bekabeld via utp), zet daar beneden ook een coax moca adapter.
De volgende 2 nodes kun je dan bij de coax punten via de moca adapter aansluiten

Heb je voor 300 euro een strakke verbinding

Of doe het andersom, koop eerst de deco en kijk of je tevreden bent met de snelheden. Als je geluk hebt dan kun je wel het volgende halen als
Ze draadloos zijn gekoppeld:
Woonkamer 400mbit
1e hop/verdieping: 200
2e hop/verdieping: 80

Echter 0 garanties. Combinatie met moca gaat een vele stabielere ervaring geven

Zie ook dit topic voor mensen met ervaring van puur draadloos aansluiten zonder moca
Mesh met grote verschillen in internetsnelheid

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 06-12-2020 07:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:37
Ik begrijp niet waarom je al direct uitsluit dat utp niet kan. Ik heb hier ook (bijna) zonder boren overal utp gekregen. Soms via een leiding waar coax in zit een utp ernaast getrokken. Langs verwarming buizen en achter gordijn met gootje in de hoek en wat lengtes kabel over zolder en door de kruipruimte. Nu ken ik je situatie niet maar als je het echt stabiel wilt krijgen van is kabel echt het overwegen waard ook al komen er dan soms wat kabelgootjes op de plinten.

[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 06-12-2020 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:53
jongetje schreef op zondag 6 december 2020 @ 08:07:
Ik begrijp niet waarom je al direct uitsluit dat utp niet kan. Ik heb hier ook (bijna) zonder boren overal utp gekregen. Soms via een leiding waar coax in zit een utp ernaast getrokken. Langs verwarming buizen en achter gordijn met gootje in de hoek en wat lengtes kabel over zolder en door de kruipruimte. Nu ken ik je situatie niet maar als je het echt stabiel wilt krijgen van is kabel echt het overwegen waard ook al komen er dan soms wat kabelgootjes op de plinten.
Helemaal mee eens, antenne kabels zijn ook kabels en electriciteitsbekabeling is dat ook en die zijn ook ooit op de doelplek aangekomen.

Ik heb thuis het perspectief omgedraait. Coax er uit UTP er in overal high end wifi en tv kijken doe je via de ziggo to go op je slaapkamer, alleen io de benden verdieping is de tv nog met coax aangesloten en dat heb ik met een speciale dunne hoge kwaliteitscoax gedaan zodat de utp kabel mee kon in dezelde leiding.

Dus mogelijk complex of omvangrijk qua project maar nooit onmogelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door mash_man02 op 06-12-2020 13:02 . Reden: typo ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:30
Op de eerste verdieping is in bijna elk huis een lege leiding die bedoel is voor een telefoon in de hoofdslaapkamer.

Daar is meestal heel simpel een netwerkkabel in te trekken en dan plaats je daar een in-wall accesspoint, goede kans dat je dan op zolder ook wel bereik heb maar dat moet je gewoon uitproberen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ewal
Jullie blijven doorgaan over kabels trekken maar dat wil ik niet en is ook niet mijn vraag! Ik vraag advies wat de beste draadloze multiroom oplossing is. Dat bedraad beter is snap ik zelf ook wel..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:53
Niet kunnen en niet willen zijn 2 totaal verschillende dingen in mijn beleving, maar dat is dan nu wel duidelijk, je wilt het niet en dat nog wel met een uitroep teken tegen personen die je belangeloos proberen te helpen.

je beste optie zo in ieder geval een systeem zijn met een gescheiden "backhaul" dan hou je de meeste bandbreedte open, maar je blijft ook met de beste platformen afhankelijk van interferentie en uiteraard signaal sterktes. Dus Ik zou in eerste instantie eens geen meten hoe veel signaal/ruis je gaat halen op 5Ghz op de bedachte opstel plekken, dat gaan met name een groot deel van je mesh performance bepalen.

Tevens zul je ook moeten gaan kijken aar je omgeving, des te meer wlan netwerken je als ziet, des te groter de kans op dynamische storing en dus ook dynamische performance voor jou mesh systeem.

Mesh systmen met gescheiden backhaul zijn over het algemeen wel wat duurder, ik zou zelf danal snel naar https://amplifi.com/alien gaan kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door mash_man02 op 06-12-2020 13:42 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
ewal schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:20:
Jullie blijven doorgaan over kabels trekken maar dat wil ik niet en is ook niet mijn vraag! Ik vraag advies wat de beste draadloze multiroom oplossing is. Dat bedraad beter is snap ik zelf ook wel..
Euh lees mijn post dan eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:42
ewal schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:20:
Wees niet zo koppig, iedereen probeert je hier te adviseren en te helpen, zonder je persoonlijk te kennen en/of de situatie geheel te kennen.
Dit gezegd hebbende...

Je kunt mesh proberen, met 0 garantie dat er iets nuttigs overblijft achter de laatste hop. (€100 voor een TP-link M5 setje via ziggo)

Dan kan je flink investeren en Moca gaan gebruiken, werkt prima mits de coaxkabels en connectoren ook van enigszins goede kwaliteit zijn. (€100 voor een TP-link M5 setje via ziggo + ~€300 voor wat Moca spullen, buiten de kabels en connectoren gelaten, moet dat ook vernieuwd reken er dan nog zo'n ~€100 extra voor om dat te vervangen/verbeteren)

Dan kan je nog geld besparen maar dan moet je ff de handen uit de mouwen steken door de coax te vervangen voor utp, waar nodig als je geen trekveer oid hebt, knoop je de utp aan de coax en trek je deze er met beleid (en kabelglijmiddel) door. (€100 voor een TP-link M5 setje via ziggo + ~€80 voor utp Cat6 (doos 100m) + RJ45 connectoren + een tool om die te persen, en dan een beetje handenarbeid)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
Wellicht is mijn vorige post iets anders overgekomen dat ik bedoelde, maar het is niet dat ik koppig ben, het is voor familie die gewoon geen "gedoe" willen. Als het voor mezelf was had ik de kabels al lang getrokken. Maar er is wel budget, vandaar dat ik in dit geval zoek naar de meest stabiele draadloze oplossing. En ik zie bij de reviews van de verschillende producten allemaal voors en tegens, maar kon er geen vinden zonder negatieve reviews, vandaar dat ik de vraag om advies hier neer legde.

Mijn eigen voorstel was 1 kabel trekken naar zolder en daar een Ubiquiti Unifi AP-AC-PRO aansluiten en nog eentje in de meterkast ( deze bevind zich naast de trap op de begane grond ) zodat de 1e verdieping genoeg dekking van boven of beneden zou hebben. Maar de kabel naar zolder trekken zit er helaas niet in.

Ik ben in ieder geval weer een stukje wijzer geworden mbt Moca, wat ik nog niet kende, dus bedankt voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Wil je zo min mogelijk werk met grootste kans op slagen, koop dan een netgear orbi rbk53

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@ewal Ik snap het probleem, enerzijds moet het perfect maar het mag geen gedoe geven en ook niet al te veel kosten. Ergens sta je voor een bijna onmogelijke opgave, want het geen gedoe (lees kabel trekken) zorgt voor een complexere oplossing die gevoelig is voor storingen en bij de eerste de beste storing heb jij het niet goed gedaan. Maakt dit heel erg goed duidelijk dat het niet de DE oplossing is waar jij achter staat. Maar dat het kan maar ook dat het gevoeliger is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1