Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimd1988
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15-04-2023
Als leek zijnde heb ik afgelopen week de TP-Link Deco M5 gekocht bestaande uit 3 units. Die heb ik gisteravond in gebruik genomen. Alles werkt (in de ogen van een leek) prima. 1 Unit heb ik in de meterkast bij de router geplaatst, 1 unit op het kantoortje boven en 1 unit op zolder.
Nou heb ik per verdieping een verschil in de internetsnelheid. Ongeveer per verdieping neemt het met 40Mb/s af. Beneden heb ik 100-120 Mb/s, boven 80-90 Mb/s en op zolder 35-40Mb/s.

Vraag 1: hoe kan dat, en kan ik dat verschil ook verkleinen?
Vraag 2: is het raadzaam om het WIFI signaal van m'n ISP-router uit te zetten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik heb een wat beperkte ervaring met deze mesh systemen maar zover mijn kennis gaat is dit ongeveer wat je mag verwachten.

Antwoord 1:
Probleem is dat het signaal vanaf unit 1 > unit 2 > unit 3 gaat via wifi, echter zend hij zelf ook wifi uit. Doordat je met wifi over 2 andere apparaten ga zakt die snelheid behoorlijk in.

Hoe kun je dit verbeteren: door alle 3 de accespoints bedraad aan te sluiten

Antwoord 2:
Ik zou de wifi in je ISP router uitzetten, deze zit die van de TP link alleen maar in de weg waarschijnlijk.

Heb recent bij een kennis hetzelfde systeem ingesteld maar hij had gelukkig netwerk beschikbaar op beide verdiepingen. De M5's zijn dus bedraad aangesloten en functioneren probleemloos.
Belangrijk detail is wel dat je unit 2 en 3 moeten doorlinken vanaf unit 1.
Dus netwerkkabel vanaf de ISP router naar deco unit 1, vanaf unit 1 met een kabel naar unit 2. Direct vanuit je ISP router/switch unit 2 en 3 aansturen geeft problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimd1988
Waar ik zojuist achter kwam is dat ik 'em had ingesteld als router, (ik had gisteravond ook een nieuw netwerk opgezet) zojuist wijzigde ik 'em naar AP maar hij zond nog steeds het z'n eigen wifi-signaal uit(Ik zag het ISP-wifi netwerk maar ook het gisteravond opgestelde netwerk. Dat vond ik nogal vreemd en heb 'em nu om praktische redenen maar weer teruggezet naar de router-functie. Moet ik later op de avond nog even verder naar kijken maar... klopt dit gedrag wel? Ik zou toch verwachten dat als ik een AP instel het bestaande wifi-netwerk wordt uitgebreid en niet ook nog het nieuwe netwerk moet worden uitgezonden?

Ik kan wel een kabel trekken naar de 1ste verdieping maar niet naar de zolder, daar heb ik helaas geen loze leiding. Ik kan wel via het stroomnet een netwerk naar zolder maken, als ik 'em daarop zou aansluiten. Zou dat wel schelen in de snelheid op zolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimd1988
Goed, ik heb nu de wifi van m'n ISP-router uitgezet en de TP link in AP. Alles werkt nog steeds prima. Wat ik alleen nu erg vreemd vind is dat het lijkt alsof m'n internet trager is geworden. Het signaal van m'n ISP-router zond beneden 100-120Mb/s uit, als ik via de Ookla speedtest een meting doe redt ie net 40Mb/s. Doe ik een test via de TP link app, dan haal ik altijd standaard 120Mb/s.

Hoe zit dat precies? Ik heb via de TP link app ook al netwerkoptimalisaties gedaan maar de snelheid blijft rond de 40Mb/s. Nou moet ik wel zeggen dat ik dat op zolder voorheen niet had, daar mocht ik m'n handjes knijpen met 5Mb/s maar moet ik het nou zo zien dat het mesh systeem je internetsnelheid verdeeld over het aantal units? In dat geval zou een 120/3 op 40Mb/s een redenering zijn, of het logisch is... dat hoor ik graag van mensen die er meer van afweten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
JA dit is volgens verwachting, iedere hop haalt 1/2 van de bandbreedte weg. Op de eerste verdieping is dat dus 1/2 en de 2e verdieping 1/4. Echter niet van 120 (wat je internet snelheid is?) maar je interne bandbreedte.

Dat kan bv 200 > 100 > 50 zijn.
Omdat je internet snelheid echter ~100 is zie je 200(effectief 100)>100(effectief 100)>50 (effectief 50)

Wil je dit verbeteren? dan kun je paar dingen proberen:
- Zorgen dat je nodes elkaar beter zien door ze strategisch neer te zetten. Liefst in 1 lijn onder elkaar (en niet in de meterkast!!!). Ik heb situaties gezien waar 400>200>100 best haalbaar was.

- De nodes zoveel mogelijk bekabeld aansluiten, dit werkt het beste. Het liefst minimaal de node op de 1e verdieping zodat de keten nog maar 1 node is maximaal
- Je set vervangen voor een tri band setup zoals de netgear orbi rbk53, deco m9 plus, linksys velop tri band. Je bandbreedte gaat nog steeds per hop omlaag maar je houdt netto meer over.

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 29-11-2020 11:16 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:00
Snelheid van 2,4 Ghz-band 400 Mbit/s
Snelheid van 5 Ghz-band
867 Mbit/s

Je snelheid zou dus minimaal 100mbit moeten zijn als je alles goed via WiFi verbonden hebt op 2,4ghz en 220mbit op 5 ghz. Waarschijnlijk gebruikt de deco niet eens zelfde WiFi als backbone als WiFi voor gebruikers, dus zou je nog veel hoger moeten zitten.

Heb het idee dat je je deco's niet goed hebt ingesteld.

Heb je alle stappen in de app gevolgd bij aansluiten?

Als je de decos die boven staan in de deco app opent, waar zijn die mee verbonden volgens app?

Bij mijn m4 ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmUulgFl9shRYWmyD-L0Gt1Q-XE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2IIQitxhXTHNjZ4NgHz5jnm.jpg?f=fotoalbum_large

Graag dat posten van al je nodes.

Bij mij zie je dus dat er een vol signaal is tussen mijn eerste en 2e node.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyriel85 op 29-11-2020 11:18 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimd1988
Cyriel85 schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:14:
Snelheid van 2,4 Ghz-band 400 Mbit/s
Snelheid van 5 Ghz-band
867 Mbit/s

Je snelheid zou dus minimaal 100mbit moeten zijn als je alles goed via WiFi verbonden hebt op 2,4ghz en 220mbit op 5 ghz. Waarschijnlijk gebruikt de deco niet eens zelfde WiFi als backbone als WiFi voor gebruikers, dus zou je nog veel hoger moeten zitten.

Heb het idee dat je je deco's niet goed hebt ingesteld.

Heb je alle stappen in de app gevolgd bij aansluiten?

Als je de decos die boven staan in de deco app opent, waar zijn die mee verbonden volgens app?

Bij mijn m4 ziet dat er zo uit:
[Afbeelding]

Graag dat posten van al je nodes.

Bij mij zie je dus dat er een vol signaal is tussen mijn eerste en 2e node.
Ik heb via KPN een 100Mb/s glasvezel liggen. Dit is hoe de deco's met elkaar zijn verbonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndAzjlWrnIWv6bn7VJ4pdjDEnGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqN3vmSukbRi2wFpB2mOqbUB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wpxh65AI3cx6iDd1AgQB3cgb930=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86fc0R3ejRDOV4rHOScXEqZq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEIgkwhl62_hiBFksGQvbFHVsLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwEFAunu1vXuMUuZqdkKevx8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimd1988
En dit is wat ik via de app (TP link en Ookla) doorkrijg aan snelheden terwijl ik gewoon in de woonkamer zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZsD3GBLqaV2WUp9r41lwXGyWro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XA8mbaGi0PHs2ilWJiWc9x5A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weLVG_6BTXJwB6zLfGkcd61hYOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqeUKNLqM4WKA2iSaVP9DdJg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dus het ding op zolder is met de woonkamer verbonden, dat heeft toch niet heel veel nut?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimd1988
Diegene op zolder is verbonden via een stroomnetwerk adapter die beneden in de router hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
pimd1988 schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:32:
Diegene op zolder is verbonden via een stroomnetwerk adapter die beneden in de router hangt.
Die stroomnetwerk adapters zijn wel erg slecht voor een stabiele verbinding is mijn ervaring. Mijn deco doet 't beter alles via WiFi, dan computer bedraad via powerplug.

Dus vraag me af of je die er tussen moet houden.

Verandert er iets al je de kabel tussen node en router in meterkast verandert? En andere poorten?

En wat is je snelheid met laptop direct in poort van node geplugt?

Kan me voorstellen dat het verschil in snelheid ligt aan dat de app 120 meet, maar dat is de aansluiting van de node.
De 40 is over WiFi, wellicht met slechte WiFi verbinding met node?

Verder vind ik de verbinding tussen de node woonkamer en slaapkamer ook niet fantastisch. Bij mij heeft alles binnen 3 strepen berijk op elkaar. Enkel die in de garage heeft 2 strepen.
Nodes dichter bij elkaar plaatsen kan helpen. Zorgen voor minder materiaal er tussen ook. (vloeren kan je weinig aan doen, maar niet in kasten, naast speakers etc)

[ Voor 47% gewijzigd door Cyriel85 op 29-11-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimd1988
Ik ga vanavond even kijken of/hoeveel het scheelt als ik de hoofddeco niet in de meterkast maar naast de tv plaats. De deco op zolder heb ik inmiddels van de stroomnetwerk-adapter gehaald.

Wat me daar nu van opvalt is dat die het signaal oppakt van de woonkamer ipv de slaapkamer...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poNTqkyj4zkiXQxGIboSBgDztgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgPJCqXzpd6LVuWicKHtUdjE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik zou eens wat testjes doen met enkel het ding in de woonkamer, als dat goed gaat de volgende aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
pimd1988 schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:49:
Ik ga vanavond even kijken of/hoeveel het scheelt als ik de hoofddeco niet in de meterkast maar naast de tv plaats. De deco op zolder heb ik inmiddels van de stroomnetwerk-adapter gehaald.

Wat me daar nu van opvalt is dat die het signaal oppakt van de woonkamer ipv de slaapkamer...

[Afbeelding]
Ja dat is gek, zou als ze een beetje boven elkaar staan inderdaad logischer woonkamer - slaapkamer - zolder zijn.

Maar de node in de woonkamer, als je daar dicht bij bent, is de verbinding dan wel snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Plaatsing is het aller belangrijkste.
Als de deco op zolder connect met die in de woonkamer dan ziet hij die gewoon beter.
Zie dit plaatje van tp link als advies over plaatsing.
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1446/

Om nog even terug te komen over die Ap mode.
Als je dat wilt gebruiken samen met de wifi van de router, moet je de wifi exact gelijk instellen als de deco, dus dezelfde wpa instellingen en hetzelfde ssid.
En je moet uiteraard de kanalen allemaal zelf instellen en ook allemaal verschillend en dus ook niet op auto.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
Zou de tplink en isp router niet beide WiFi laten uitzenden.

WiFi van isp router uit. Dan is er enkel nog de keuze of de isp router als router moet fungeren of alse bridge. En dan de tplink als router of als AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimd1988
Ik heb de hoofddeco verplaatst van de meterkast naar de tv en dat deed wonderen.

Ook op de slaapkamer is het een stuk beter geworden volgens Ookla.

Alleen de zolder is nog het minst. De unit op zolder maakt nu iig wel verbinding met diegene in de slaapkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omLZHLlxazIUB3G_Q2ulq7kLnOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnKcNvG7kny04kVsworkGdt9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Mooi! Welke snelheden haal je nu op iedere verdieping?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimd1988
In de woonkamer en slaapkamer 120Mb/s alleen op zolder blijft het rond de 30-40Mb/s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
pimd1988 schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:51:
In de woonkamer en slaapkamer 120Mb/s alleen op zolder blijft het rond de 30-40Mb/s
Kijk of je die van de zolder dichterbij die van de slaapkamer kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
pimd1988 schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:51:
Helemaal normaal, de zolder is twee hops weg van de main deco, dus je houd nog een max een kwart van de maximale snelheid over.

Los je enkel op met een kabel.

Ik gebruik hier de Ziggo Connectbox in de meterkast en een EAP225 als bedraad accesspoint die in het trappenhuis op de eerste verdieping hangt en daarmee heb ik overal dus ook op zolder de maximale snelheid.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ben(V) schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:52:
[...]

Helemaal normaal, de zolder is twee hops weg van de main deco, dus je houd nog een max een kwart van de maximale snelheid over.

Los je enkel op met een kabel.

Ik gebruik hier de Ziggo Connectbox in de meterkast en een EAP225 als bedraad accesspoint die in het trappenhuis op de eerste verdieping hangt en daarmee heb ik overal dus ook op zolder de maximale snelheid.
Ja maar we weten niet wat de maximale snelheid is, we weten alleen de max internet snelheid.
Wie weet heeft de slaapkamer deco nog wel 200mbit, dan moet iets van 80 toch wel lukken op zolder.

Ik zou dus ook even goed naar verbindingskwaliteit kijken en kijken of je hem anders kunt neerzetten.
Of de clients laten verbinden met de slaapkamer node en de zolder node weghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimd1988
Dit is wat ik maximaal meet in de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4ZQmtApUhkq5ikt5FGPNkdrt9Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kvf5NdGpX5YKc0Pfhi5seAGO.png?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik achter de maximale snelheid komen? Zoals @laurens0619 zegt, we weten de max internetsnelheid die binnenkomt maar niet de max. internetsnelheid.

De router die ik heb is dus zo’n Kpn Xperia box v10a. Wat kan ik daarin nagaan aan settings om te kijken of ik er wel de maximale snelheid uithaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimd1988
Zijn er verder nog mogelijkheden om de snelheid op zolder omhoog te krijgen? De enige manier hoe ik ‘em op zolder bekabeld kan krijgen is via een stroomnet-adapter maar daar hoor ik dus wisselende verhalen over, los van het gebruiksgemak. Degenen die ik heb zijn van die Devolo 1200Mbps dingen. Is dat nog iets of zijn er betere op de markt verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Je kunt moca via coax doen als je dat hebt liggen

Maar heb je mu al gekeken in de app met hoeveel streepjes die verbonden is en geprobeerd ze dichter/boven elkaar te zetten? Waar staan ze nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
pimd1988 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:02:
Zijn er verder nog mogelijkheden om de snelheid op zolder omhoog te krijgen? De enige manier hoe ik ‘em op zolder bekabeld kan krijgen is via een stroomnet-adapter maar daar hoor ik dus wisselende verhalen over, los van het gebruiksgemak. Degenen die ik heb zijn van die Devolo 1200Mbps dingen. Is dat nog iets of zijn er betere op de markt verkrijgbaar?
Test eerst eens die Devolo op zolder door er een laptop in de prikken, als dat goed gaat kan je het accespoint er in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimd1988
Ik heb nu alle deco's zoveel mogelijk als maar kan boven elkaar gezet. Als ik dan op zolder een kabel trek van de deco naar m'n laptop haal ik ongeveer 90Mb/s wat prima is. Over wifi op zolder blijft het rond de 40Mb/s.

Ik vind het prima zo. Dit werkt beter dan via zo'n stroomnet netwerk adapter.

Hartelijk dank allemaal voor jullie input en het meedenken. Ik ben een blij mensch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
pimd1988 schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:11:
Ik heb nu alle deco's zoveel mogelijk als maar kan boven elkaar gezet. Als ik dan op zolder een kabel trek van de deco naar m'n laptop haal ik ongeveer 90Mb/s wat prima is. Over wifi op zolder blijft het rond de 40Mb/s.

Ik vind het prima zo. Dit werkt beter dan via zo'n stroomnet netwerk adapter.

Hartelijk dank allemaal voor jullie input en het meedenken. Ik ben een blij mensch.
Dat is gek! 90mbit is wel een beetje wat ik verwachtte maar dat zou je draadloos dan ook moeten halen. Is je laptop op zolder wel verbonden met je zolder ap?

Edit: nee foutje, je ap op zolder pakt dus 90mbit op van de 1e slaapkamer en dat wordt door single radio mesh 40mbit. Dit is het dan

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 30-11-2020 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zit je wel op de 5GHz-band verbonden met je Deco? In 2.4GHz zou je (met de gare en niet aan te passen instellingen van de Deco) theoretisch link rate van 300Mbps en echte throughput van 200Mbps kunnen halen, maar alleen met een redelijke client en vooral in een betonbunker op de hei zonder buren. In praktijk is een handjevol tientallen Mbps beste wat je in 2.4GHz kunt verwachten.

Geef anders eens aan op zolder welke RSSI (signaalsterkte) je ervaart en op welk kanaal je verbonden bent. Dan wordt snel genoeg duidelijk wat de situatie is. Als je de link rate (/ data rate) weet is dat ook nog een pre. Op een Windows client kun je het met netsh wlan show interface achterhalen, op de Mac met airport -I, op een Android device met de app WiFi Analyzer Open Source Edition, en op iOS met een ander device :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimd1988
@dion_b bedoel je dat ik de 2.4Ghz uit moet zetten? Nu staan ze beiden aan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimd1988
Ik heb nu 2.4Ghz uitgezet voor het hoofdnetwerk en voor het gasten netwerk heb ik 5Ghz uitgezet. Bekabeld en wifi uit haal ik nu op zolder 100-120Mb/s en ook op de slaapkamer haal ik over 100+ Toch weer mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimd1988
Alleen jammer dat m’n Sonos het dan niet meer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dat is wel een heel mooi resultaat voor een single node radio mesh set!
Ik had verwacht dat de Deco zelf zo slim zou zijn om wat band steering te doen als je er naast zou staan maar schijnbaar werkt dat niet zo feilloos.

Waarschijnlijk heb je nu dus:
Woonkamer: 400 mbit (netto 120 door internet abo)
Slaapkamer: 200mbit (netto 120 door internet abo)
Zolder: 100 mbit

Zo zie je maar dat die halvering bij single radio mesh niet perse een probleem hoeft te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimd1988
@laurens0619 hoezo single node? Ik geloof dat je het niet goed interpreteerd :)

Op zolder heb ik m'n Macbook bekabeld naar de Deco unit, de Deco unit op zolder zelf maakt via de wifi verbinding met de unit op de slaapkamer en die weer met de unit in de woonkamer.

Helaas moet ik toch de 2.4Ghz aanhouden omdat anders m'n Sonos niet bereikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pimd1988 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:39:
@dion_b bedoel je dat ik de 2.4Ghz uit moet zetten? Nu staan ze beiden aan namelijk.
Nee, altijd eerst uitzoeken wat er speelt voordat je lukraak dingen gaat doen. Ik wil weten waar je mee verbindt. Nu je 2.4GHz uitgeschakeld hebt en prestaties omhoog springen wordt trouwens duidelijk dat je inderdaad op 2.4GHz zat, maar dat had je ook voor die ingreep kunnen achterhalen.
pimd1988 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:09:
Alleen jammer dat m’n Sonos het dan niet meer doet.
2.4GHz uitschakelen lijkt me ook geen haalbare oplossing.

Hamvraag: waarom verbindt je client device met 2.4GHz als er prima 5GHz beschikbaar is. Kun je informatie geven over het apparaat (telefoon? laptop?) waar je 100Mbps mee ervaart op 5GHz als 2.4GHz uit staat, maar veel minder als het met 2.4GHz verbindt?

Allicht kun je een voorkeur op dat apparaat instellen voor 5GHz. Of dat kan en zo ja hoe hangt af van welk apparaat het is (en indien laptop: welk WiFi-adapter erin zit).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimd1988
dion_b schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:09:

Hamvraag: waarom verbindt je client device met 2.4GHz als er prima 5GHz beschikbaar is. Kun je informatie geven over het apparaat (telefoon? laptop?) waar je 100Mbps mee ervaart op 5GHz als 2.4GHz uit staat, maar veel minder als het met 2.4GHz verbindt?
Dat probeer ik nu ook uit te vogelen.

Gaat in eerste instantie om een MacbookPro 16" 2019 en Macbook Air (is minder belangrijk, moet ik over een maand toch inleveren), een iPhone XS, een iPhone SE en een Windows laptop.

Wat betreft de iPhones en de MBP16" die draaien allen de laatste OS versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pimd1988 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:14:
[...]

Dat probeer ik nu ook uit te vogelen.

Gaat in eerste instantie om een MacbookPro 16" 2019 en Macbook Air (is minder belangrijk, moet ik over een maand toch inleveren), een iPhone XS, een iPhone SE en een Windows laptop.

Wat betreft de iPhones en de MBP16" die draaien allen de laatste OS versie.
Al die apparaten zitten liever op 2.4GHz dan 5GHz? Dat lijkt me vreemd...

Even focussen op de Windows laptop. Opties hangen af van exacte chip/driver. Kun je op die laptop even uitdraai doen van: netsh wlan show interface, dat geef o.a. de nodige info hier.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimd1988
Mijn fout, ik keek verkeerd. Alle Mac OS devices en iOS devices zitten keurig op de 5Ghz frequentie.

De Windows laptop van m'n vrouw kijk ik morgen even naar op welke frequentie die zit.

[ Voor 19% gewijzigd door pimd1988 op 01-12-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimd1988
Oke, nu vraag met dezelfde strekking. Ik heb m’n internetsnelheid omhoog gegooid maar 500Mb/s bij KPN.

Om het nu wat meer stap voor stap aan te pakken. Ik meet met m’n iPhone de volgende snelheid terwijl ik op de 5Ghz zit beneden in de woonkamer (dus vlak bij de deco unit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbfQ8_VzDVoLqZI1WMtDHTWyzBw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MIbVh33PFT9Ax5umivCF6xmV.png?f=fotoalbum_large

Ik had natuurlijk geen 500 verwacht maar meer dan 400 had ik eigenlijk wel verwacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pimd1988 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:43:
Oke, nu vraag met dezelfde strekking. Ik heb m’n internetsnelheid omhoog gegooid maar 500Mb/s bij KPN.

Om het nu wat meer stap voor stap aan te pakken. Ik meet met m’n iPhone de volgende snelheid terwijl ik op de 5Ghz zit beneden in de woonkamer (dus vlak bij de deco unit).

[Afbeelding]

Ik had natuurlijk geen 500 verwacht maar meer dan 400 had ik eigenlijk wel verwacht...
Allereerst staat de snelheid van je LAN volledig los van je WAN (internetverbinding), een Ookla speedtest test end-to-end en het is de zwakste schakel in die keten die bepaalt wat je meet. Om hier iets zinnigs over te zeggen moet je (kunnen) duiken in de inviduele schakels om te bepalen waar wat gebeurt.

Daarvoor is - zoals ik al eerder aangaf - een device op iOS veruit slechtste keuze aangezien je totaal niets onder de motorkap kunt inzien. Windows of MacOS bieden veel meer mogelijkheden.

We weten dat een enigszins moderne iPhone goede specs heeft (2x2 MIMO WiFi-ac), en dat dat zelfde specs zijn als de Deco M5 (ook 2x2 MIMO WiFi-ac). Daarmee is max link rate 866Mbps te halen, waar je netto ongeveer 2/3 van kunt overhouden. Absolute max bij perfect signaal en nul drukte in het kanaal is dus zo'n 550Mbps. In dezelfde kamer op paar meter (horizontale!) afstand kun je uitgaan van perfect signaal, maar geen drukte in het kanaal? Dat is allerminst zeker. Je hebt zelf meerdere apparaten in huis, en de Deco's werken altijd in de drukste vier kanalen van de 5GHz, dus grote kans dat je ook netwerken van buren meepakt. Je haalt ruim de helft van maximale snelheid van je internetverbinding. Dat zou prima conform verwachting kunnen zijn.

Wat je je vooral af moet vragen is hoe ver je wilt gaan om snelheid over WiFi te maximaliseren. Het kan altijd wel, maar kost vaak meer moeite, tijd en geld dan het oplevert. Voor maximale snelheid wil je gewoon een kabeltje erin. Wat zou je op de iPhone willen doen dat je met 300Mbps niet kunt doen? Als je daar geen scherpe antwoord op hebt zou ik het vooral zo laten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimd1988
Ja daar zat ik ook aan te denken. Ik kijk het van de week even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Helemaal eens met bovenstaande

Echter meten is weten
Druk ff een kabel in de bekabelde main node beneden en sluit je macbook bedraad aan kijk hoe hard die gaat :)

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 01-12-2020 22:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:32
pimd1988 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:46:
@laurens0619 hoezo single node? Ik geloof dat je het niet goed interpreteerd :)

Op zolder heb ik m'n Macbook bekabeld naar de Deco unit, de Deco unit op zolder zelf maakt via de wifi verbinding met de unit op de slaapkamer en die weer met de unit in de woonkamer.

Helaas moet ik toch de 2.4Ghz aanhouden omdat anders m'n Sonos niet bereikbaar is.
Het Sonos gebeuren kun je loskoppelen van je eigen netwerk m.b.v. Sonos Boost of door één (1) van de speakers bekabeld aan te sluiten. Dan zet Sonos zijn eigen 2,4 GHz SonosNet op.
Pagina: 1