• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 20:35

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Winter is coming. Volgens mij waren we het er in het herfst topic wel over eens dat de herfst ons verlaten heeft. Tijd voor het volgende seizoen. Vanmorgen de eerste grondvorst en een mooi laagje ijs hier in het westen dus prima startdag voor dit topic.

Het vorige winter-verzamel-topic was sinds 2006 niet meer aangeraakt en veel foto-links waren zo dood als een pier. Daarom was een verse start wel zo lekker.

Dus laat de winter maar komen en post hier je mooie winterplaten. Oh en we horen natuurlijk ook weer graag wat je van de foto's van je voorgangers vindt. 8)

Laat ik zelf gelijk de aftrap maar nemen. Vanmorgen dus eindelijk een mooi laagje ijs overal. Dus snel naar de duinen voordat het ijs verdwenen was. Gelukkig was ik nog ruim op tijd om wat mooie platen te schieten.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:17
Mooi die rijp! Het aantal winterse foto's wat ik heb gemaakt is letterlijk op 1 hand te tellen, plus ze dateren alweer van 2017. We hebben dan ook al even geen lange mooie winters gehad.

Morgen dan toch maar eens met frisse tegenzin wat eerder m'n warme bed uit. De weersverwachting klinkt hoopvol.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 15:47

Deathchant

Don't intend. Do!

@sys64738 Dat is een zeer scherpe, crispy foto! Gefocusstacked?

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

LA-384 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:54:

Morgen dan toch maar eens met frisse tegenzin wat eerder m'n warme bed uit. De weersverwachting klinkt hoopvol.
Ik zit/lig ook te twijfelen. Weerplaza 'harmonie' kaart geeft idd lichte vorst aan voor morgenochtend MET mist, maar helaas ook flink wat bewolking. Tja... :?

Mooie Plaatjes   

• LA-384
ehtweak schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:27:
[...]

Ik zit/lig ook te twijfelen. Weerplaza 'harmonie' kaart geeft idd lichte vorst aan voor morgenochtend MET mist, maar helaas ook flink wat bewolking. Tja... :?
Als je naar de eerste foto kijkt, heb je niet echt zon nodig voor een winters plaatje. Enige waar ik nog over twijfel is de lokatie. Ik kan maar op 1 plek tegelijk zijn en kan kiezen uit 5 en weet van geen van allen of het de moeite waard is. :-(

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@Deathchant Yep. Een stack van 6 platen (a 43 MP per stuk. Dus 250 miljoen pixels samengesmolten tot 1 plaat ;-) ).

Morgen beloofd weer mooie ochtend te worden. Kort nachtje slapen dan maar en weer op pad. Jullie hopelijk ook. Zie de resultaten wel verschijnen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik ben blij dat ik binnen gebleven ben. Het is grauw, grijs en kil.
't Heeft hier wel gevroren, maar het is inmiddels al weer boven nul. En behalve op de auto's bar weinig rijp op de planten buiten.

Maar voor diegenen die meer mazzel hadden met de atmosferische condities; ik ben benieuwd naar de foto's!

Mooie Plaatjes   

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Bij ons was het zondagochtend ook nog erg mooi (terwijl wij aan de kust normaal als laatste op de winter getrakteerd worden). Was om half 9 al in de duinen (aka mountainbikers play ground :-))

Er lag mooi laagje ijs op de struiken en het gras. Dus even wat lokaal vee op de gevoelig plaat gezet. Die beesten zijn zo lekker nieuwsgierig.

[Voor 4% gewijzigd door sys64738 op 11-12-2020 11:32]

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:13
Erg leuk, met die kopjes zo. En lekker ijzig sfeertje. Ik wil ook wel zo'n jas ;)

Uit uw onvrede hier:

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-05 13:23
@sys64738 De dames van de wol. Mooie en ook leuke plaat, de rijp in het gras geeft het allemaal net dat winterse karakter (ook de lucht trouwens).

Vanochtend in de mist was het akelig koud, maar joggers gaan altijd door:
jogger in the mist by Henk48, on Flickr

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@Walker78 Ja. Mist is altijd goed. En niemand zei dat foto's nemen altijd comfortabel was. Das juist de charme. Vind deze plaat wel geslaagd. Het grote niets. Alles verdwijnt in de mist. Om het minimalistische extra kracht bij te zetten, zouden de lijnen (slootjes en pad) idealiter rechtdoor gelopen hebben. Maar dat zijn details.

Zelf had ik nog een winterse macro die tegelijk geschoten was met mijn vorige plaat. Inmiddels er ook aan toe gekomen deze te bewerken en post en ben er wel weer blij mee. Nou maar hopen op een goede en lange winter met lekker veel van dit soort tafereeltjes.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Wel een beetje van hetzelfde kaliber als in je openingspost, maar wederom een prachtige plaat! Ik heb vreemd genoeg nog nooit gefocusstacked....Doe je dan gewoon een stuk of 6 foto's op f/1.4 of f/2 maken en dan steeds een blaadje dieper focussen en dan in PS stacken, of in LR?

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Deathchant schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:10:
Wel een beetje van hetzelfde kaliber als in je openingspost, maar wederom een prachtige plaat! Ik heb vreemd genoeg nog nooit gefocusstacked....Doe je dan gewoon een stuk of 6 foto's op f/1.4 of f/2 maken en dan steeds een blaadje dieper focussen en dan in PS stacken, of in LR?
F1.4 is wel erg optimistisch. Bij macro is F2.8 al heel wat maar F4 is ook prima anders heb je echt 0 aan scherptediepte. En dan inderdaad vooraan beginnen en langzaam je camera iedere keer paar mm naar achter bewegen tot je alles hebt. En dat twee of drie keer doen, zodat je wat ruimte hebt voor fouten.

Daarna in LR de foto's uitzoeken zodat je elk laagje hebt (als je dit door PS laat doen met 50 foto's, ben je wel even bezig). Dan allignen en stacken in PS inderdaad. Soms gaat PS de fout in en kun je proberen met de hand de boel te redden. Beetje pielen met je masks en layers

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sys64738 Je twee ijzige bloemen zijn goed geslaagd; prima voorbeeld van een goed gelukte stacking operatie. :)

Die schaapjes in het kille landschap doen me veel minder. Zal wel zijn omdat ik dat soort taferelen vaak genoeg zelf zie en het niet de moeite waard vind om het vast te leggen.

Mooie Plaatjes   

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
De winter en herfst zijn dit jaar omgedraaid.... Eind december en het lijkt wel herfst. Lekkere windkracht 9 erbij. Top.

Voor degene die vergeten zijn hoe winter er ook al weer uitzag, hier nog maar een plaat uit het "archief". 9 december, toen de winter nog wel leek te gaan komen. Alles bedekt met een mooi dun laagje ijs en heerlijk kalm en windstil. Je kunt de kou bijna voelen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sys64738 Je 'Frozen and Calm' is heerlijk triest en troosteloos.
En daarmee bedoel ik dat 'ie goed gelukt is! d:)b

Mooie Plaatjes   

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-05 16:34
Hier in de Belgische Hoge Venen gelukkig al wel wat sneeuw, dus wat foto's om in de sfeer te komen. :)

Was tijdens een wandeling, dus niet ontzettend veel tijd om het perfecte plaatje te maken helaas, daarvoor moet ik nog eens terug.

• Walker78
@sys64738 'frozen and calm' doet me op één of andere manier denken aan een sci-fi film, alsof er iets gevaarlijks in die verschijning steekt. Maar los daarvan een mooi, sfeervol en inderdaad rustig beeld.

@MrSenne aardige plaatjes, komt allemaal wel wat grauw over. Maar zoals je zelf al aangeeft, nog eens terugkomen om het af te maken, misschien met wat meer sneeuw en een zonnetje erbij (?)

Van een paar dagen geleden, op één van die mistige dagen:
houseboat with 'Amsterdam Bridge' in the background by Henk48, on Flickr

[Voor 15% gewijzigd door Walker78 op 21-01-2021 14:16]

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@Walker78 Te grauw (?) en mistig voor mij. Weinig interessants te ontdekken in de foto wat echt de aandacht trekt. Ook de auto links op de brug maakt het bijvoorbeeld rommelig. Je "skaters in a Dutch landscape" (2009) trekt mij meer bijvoorbeeld :D Zonde dat dit geen jaarlijks fenomeen meer is :(

@sys64738 Ik denk dat het misschien aan mijzelf ligt want ook deze trekt mij niet. Te droevig :) Wel mooi scherp.

Ik denk dat ik beter in het "[Verzamel] Lente / zomer" topic kan kijken :o :P

Default blanke hetero

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
@Ebayzo Vind de foto van @Walker78 juist interessant / leuk (vooral door de woonboot), en een fijne sfeer geven door de mist.

...

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:42

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Hopelijk valt er snel veel sneeuw, elke keer als ik wakker word hoop ik een witte wereld te zien maar helaas..

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.”

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 21:25

Karel V

Een simpele ziel

Stuk voor stuk qua compositie lekkere platen @MrSenne. Alleen de kleuren van de eerste twee foto's ogen niet helemaal naturel, daarin lijkt je derde foto het meest geslaagd. Grijs en grauw kan de lucht soms ook wel echt zijn met sneeuw, maar het wit van de sneeuw oogt of te grijs of te blauw. Die blauwe tint kan ik me overigens wel voorstellen als het tegen de avond loopt. Daar heb ik zelf ook last van, duidelijk hieronder te zien vanaf foto 3. Passen die kleuren bij de temperatuur en het moment van de dag? Ik weet het eigenlijk niet. Daarom vraag ik me af of het nu wenselijk is om die blauwe zweem te compenseren.

Ik heb hieronder een eerste poging gedaan om foto's te maken in de sneeuw tussen 4 uur en avondschemering in. Of die poging geslaagd is laat ik liever aan jullie oordeel over.

1.

2.

3.

4.

5.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05 21:39
@Karel V Ik vind nummer 4 het mooiste van het stel, de compositie werkt hier fijn en je kijkt goed weg. Had misschien iet scherpen gekund?
Nummer 5 heeft ook wel wat maar mist net iets. Ook de kleuren vind ik wat gek.

Nummer 1 had ik denk ik liever in landscape formaat gezien zodat de focus meer ligt op het pad wat tussen de bomen doorkronkeld. De bovenkant van de foto vind ik te druk.

Zelf geprobeerd een typisch scandinavisch winter landschap vast te leggen.

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-05 22:34
@Karel V Mijn favorieten zijn 1, 4 en 5 al vind ik de kleuren bij zowel 4 als 5 niet mooi. De eerste krijgt een heel andere sfeer als je de bovenkant eraf haalt.

@MattiB Wederom kenmerkende foto's van je. In de tweede foto's vind ik wel heel weinig te zien, die vind ik niet echt spanning.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik vind foto 2 juist een schoolvoorbeeld van less is more. Ik zie die foto direct voor me, in groot formaat, aan iemand z'n muur. Klasse @MattiB d:)b Je bent voor mij één van de weinige fotografen op Tweakers waarvan de foto's me eigenlijk altijd (positief) verbazen :P

The devil is in the details.

• MRIdev
Hahn schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:25:
Klasse @MattiB d:)b Je bent voor mij één van de weinige fotografen op Tweakers waarvan de foto's me eigenlijk altijd (positief) verbazen :P
Dat zeker.

• MattiB
@Hahn bedankt voor het compliment :)

@MRIdev De leegte is juist wat ik hier probeer te laten zien. Dat in combinatie met een wat heiige sfeer en één boompje wat je aandacht trekt.
Ik was zelf op zoek naar een nog duidelijkere alleenstaande boom met wat meer contrast , maar kon die niet zo snel vinden.

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Hahn schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:25:
Ik vind foto 2 juist een schoolvoorbeeld van less is more. Ik zie die foto direct voor me, in groot formaat, aan iemand z'n muur. Klasse @MattiB d:)b Je bent voor mij één van de weinige fotografen op Tweakers waarvan de foto's me eigenlijk altijd (positief) verbazen :P
Ik had hem al ge-DMed :) Echt een top foto!

Default blanke hetero

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@Karel V Mooie platen hoor. Vooral 1, 4 en 5 zijn zeer fraai. Heerlijk dat winterse gevoel. Je voelt de kou van bijna van je scherm af komen.

@MattiB Weer schitterend. Allebei fantastisch. Bij plaat 1 leiden die groenere bomen rechts heel klein beetje af dus daar moet je volgende keer even met de hand wat sneeuw op doen ;-) Maar inderdaad zouden ze allebei niet misstaan als grote print boven je bank. Top.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De voorspelingen van de echte winter zijn daar. Voor dag of 5 echt winterweer in Nederland. Overdag onder nul, en sneeuw vanaf a.s. zaterdagavond ( boven de rivieren)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Yep. Winter is coming :Y)

Ik verheug me ook al op de stortvloed aan prachtplaten die we hier de komende week gaan zien. Kunnen we eindelijk @MattiB een keer jaloers maken 8)

• MattiB
sys64738 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:35:

Ik verheug me ook al op de stortvloed aan prachtplaten die we hier de komende week gaan zien. Kunnen we eindelijk @MattiB een keer jaloers maken 8)
Challenge accepted >:)

Hier momenteel bijna 50cm sneeuw en -17C O-)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zat te denken aan plekjes op de Veluwe met sneeuw. Maar als de wegen er naar toe dan onbegaanbaar zijn, wordt het alweer een stuk lastiger.
En dan nog, moet het ook nog een beetje opklaren, liefst een stralend zonnetje op een besneeuwd, diep bevroren landschap. 8)

@MattiB Jij hebt bij voorbaat al gewonnen! Wij missen hier die loslopende elanden en het meer geaccentueerde landschap. ;)

[Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 04-02-2021 22:33]

Mooie Plaatjes   

• LA-384
sys64738 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:35:

De voorspelling:
https://skiinformatie.nl/wp-content/uploads/2018/01/Fiss-Fleur-Suurmond1-e1516524961289.jpeg

Realiteit:
https://pbs.twimg.com/media/A9fhczzCQAAO8bl.jpg

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Aha; HET verschil tussen verticale versus horizontale sneeuwhoogte! :)

Zo te zien wordt het slechts een kortstondige piek:
https://www.knmi.nl/neder...ngen/weer-en-klimaatpluim

[Voor 50% gewijzigd door ehtweak op 04-02-2021 23:23]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik ben me al aan het voorbereiden. De snowboots staan al klaar. :+

Kwam nog een plaatje van 11 jaar geleden tegen:

Toen zag het er zo uit, bij ons in de straat. 8)

Mooie Plaatjes   

• LA-384
Eindelijk winterse platen :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd.

Ben zelf wel buiten geweest, maar dan vooral sneeuwschuiven & -ruimen/verplaatsen. Zodat de duinen bij onze voor- en achterdeur weer een beetje begaanbaar worden. ;)
Maar met windkracht 8 alhier, stuift het weer redelijk snel dicht. :-(

Ik wacht nog ff een paar dagen met foto's maken. Vind het nu nogal grijs en somber. Voor a.s. woensdag en donderdag wordt zonnig en koud weer voorspeld. Hopelijk dan wat betere fotomaak gelegenheid.

Mooie Plaatjes   

• LA-384
ehtweak schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:09:
Ik wacht nog ff een paar dagen met foto's maken. Vind het nu nogal grijs en somber. Voor a.s. woensdag en donderdag wordt zonnig en koud weer voorspeld. Hopelijk dan wat betere fotomaak gelegenheid.
Had ik die luxe maar. Ik heb werk wat ik niet thuis kan doen, dus ben de hele week van huis overdag :(

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:02
Ook maar een bijdrage dan. Het was redelijk bar en boos buiten, maar desondanks toch wat platen geschoten tijdens een wandeling door de plaatselijke natuur.

Winter 2021 - 1 by Rob van Loon, on Flickr

Winter 2021-2 by Rob van Loon, on Flickr

Winter 2021-3 by Rob van Loon, on Flickr

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Hogader Vooral die eerste foto; 'Winter 2021 - 1'; die straalt op een treffende manier het koude, het gure, het kille weer uit! Goed gezien. d:)b

Mooie Plaatjes   

• MattiB
@Hogader je eerste is mooi, iets meer contrast /hooglichten en hij is helemaal af

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:43
Mooie foto's hier :) Wil er graag ook een paar delen

• koornee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 22:41
Gewoon hier in de straat:

Beauty is everywhere | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
@koornee Kijk dat is het verschil tussen een fotograaf zoals jij, en een aanklooier zoals ik. Ik had er naar gekeken en gedacht "Jammer dat het hele gezicht niet in beeld is" en doorgelopen. :)

Mijn foto's:

[Voor 75% gewijzigd door Jackie Moon op 07-02-2021 19:30]

• LA-384
ParaDroid2 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:59:
Mooie foto's hier :) Wil er graag ook een paar delen
[Afbeelding]
Bijzonder, waar kijk ik naar? Gewoon een bevroren druppel buitenkant raam?

• ParaDroid2
Yes :) Op deze foto is deze ook te zien:

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:02
Vanmorgen de MTB gepakt om een rondje door de sneeuw te fietsen. En met zulke mooie omstandigheden kan ik het dan toch niet laten om af en toe even stil te staan voor een kiekje. Uiteindelijk 61km gefietst. Op Strava staan nog wat andere (en varianten) foto's. Dat is hier

[Voor 13% gewijzigd door wisselwerking op 07-02-2021 22:49]

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava

• jd1987
  • Laatst online: 27-05 12:52

jd1987

cliquefotografie.nl

@wisselwerking Hele fijne platen qua sfeer, lekker moody! Ik durfde het zelf niet aan om voor landschappen op pad te gaan. Dus gewoon lekker met het gezin gaan sleeën in het park om de hoek. Mooie test voor tracking en eye-af met mijn nieuwe Z6 en 85mm F1.8G :)

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mooie plaatjes hoor d:)b

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Mooie platen hoor. En we kunnen nog wel even paar dagen door. Straks biedt het ijs ook nog hele bak nieuwe mogelijkheden.

@LA-384 Mooie platen hoor. Die met die bomen vind ik erg mooi. Maar die met die drie bomen op je Flickr stream vind ik nog tikkie mooier zelfs.

@Hogader Oh. Die drie bomen in het niets.... nice hoor (ik zie een thema ;-) )

@ParaDroid2 Die eerste macro is mooi. De andere platen zijn met iets te "woonwijkerig".

@koornee Niet om direct aan de muur te hangen maar wel heel leuk gevonden.

@Jackie Moon Mooie platen. En die slee :-)

@wisselwerking Mooie serie. De kou komt er echt vanaf. Die laatste vind ik het mooist maar ze zijn allemaal niet misselijk. En dapper hoor, 61 km fietsen met dit weer.

@jd1987 Leuke plaat. Hij steekt alleen wel heel erg af tegen de achtergrond. Is ie ingeflitst of zo? En hij mag van linksboven wel stukje ingecropt van mij. Ben je die "vlekken" links ook meteen kwijt en hij staat wat mooier in het midden.

Vandaag eindelijk ook even tijd gevonden/gemaakt om op pad te gaan. Heerlijk weer, paar wolken, mooie ondergaande zon en nog meer dan genoeg sneeuw. Alles wat je nodig hebt voor een rustige winterplaat (hoewel ik van het weekend ook graag op pad zou zijn gegaan).

• LA-384
@sys64738 Mooi die lange schaduwen. Fijne sfeerplaat.

Ik baal zelf zo hard dat ik niet vrij kan zijn nu. Dit zijn eigenlijk de mooiste dagen met het nog witte en op sommige plaatsen maagdelijke sneeuw, de blauwe lucht en de frisse winterzon. Ik heb wel een lang weekend voor de boeg, maar ben bang dat het dan alweer minder wit is, iig alles wat geen grond is, zal grotendeels sneeuwvrij zijn. Dan hopen we maar op goed ijs, hoewel dat er ook niet in lijkt te zitten met al die vastgevroren poedersneeuw :-(

• wisselwerking
@sys64738 mooie tegenlicht plaat! Zo lekker die lange schaduwen.

Het is momenteel nog wel genieten van het winterweer. Helaas is in het noorden niet heel veel gevallen, maar toch nog genoeg voor wat leuke plaatjes. Dus vanmiddag na het (thuis)werk nog even snel de MTB gepakt voor een rondje. Oude compact achterin de zak (want hard fietsen en sneeuw gaat niet altijd goed samen) en gaan met die banaan.

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 14:19
Gisteravond even bij de dijk bij ons geweest :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

_jero_813 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:36:
Gisteravond even bij de dijk bij ons geweest :)
En, mogen we ook weten waar die 'dijk bij ons' is? ;)

Vooral de foto met het gekrulde en verijsde draad vind ik bijzonder. Goed gezien. d:)b

Mooie Plaatjes   

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 21:19

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

ehtweak schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:51:
[...]

En, mogen we ook weten waar die 'dijk bij ons' is? ;)

Vooral de foto met het gekrulde en verijsde draad vind ik bijzonder. Goed gezien. d:)b
Ik denk dat ik op de eerste foto het Paard van Marken op de achtergrond herken, dus de foto zal ergens in de buurt van Uitdam gemaakt zijn zou ik schatten?

[Voor 6% gewijzigd door SnoeiKoei op 10-02-2021 11:26]

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 14:19
@ehtweak @SnoeiKoei
Klopt, dat is inderdaad de vuurtoren van Marken, dit is het laatste stukje dijk waar aan beide kanten het water is, nabij de 2 windmolens.

• ParaDroid2
sys64738 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:04:

@ParaDroid2 Die eerste macro is mooi. De andere platen zijn met iets te "woonwijkerig".
Haha dat klopt, het is een park hier in de woonwijk. Morgen even kijken of ik wat verder kan gaan, om wat mooiere plaatjes te schieten :)

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:46
@jero_813 Heel apart om te zien zo. Helaas geen dijk bij ons

@wisselwerking mooie plaatjes voor een compact. Prachtige kleuren.

@sys64738 heerlijk winters sfeertje! Precies zoals je het wilt zien

Herefords koeien op de Borkeld in Markelo. (Fuji X-T20 + XC 50-230)

[Voor 5% gewijzigd door Tomas_ op 11-02-2021 15:32]

X-S10, Viltrox XF 13mm, XF23mm 1.4 LM WR, XC 50-230, AW8, Model 3

• Sjaak_Afhaak
  • Laatst online: 09:33
@Tomas_ Ja lekkere platen hoor, vooral de eerste en de laatste wat mij betreft.

Ik ben normaal een sucker voor landschapjes, maar deze winter vielen m'n landschap-shots een beetje tegen al zeg ik zelf. Ik doe een gooi met een abstracte plaat:

Hier staat tekst

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:32:
@Tomas_ Ja lekkere platen hoor, vooral de eerste en de laatste wat mij betreft.

Ik ben normaal een sucker voor landschapjes, maar deze winter vielen m'n landschap-shots een beetje tegen al zeg ik zelf. Ik doe een gooi met een abstracte plaat:

[Afbeelding]
Thanks!, enne mooi gevonden deze!!

X-S10, Viltrox XF 13mm, XF23mm 1.4 LM WR, XC 50-230, AW8, Model 3

• wisselwerking
@_jero_813 Bijzonder fenomeen om te zien. Blijft echter lastig om dat ook fotografisch goed tot uitdrukking te laten komen. Voorkeur voor de eerste, omdat die wat meer context mee geeft

@Tomas_ Winter, maar toch kleur en dan ook nog matchende kleuren (koeien en bomen). Vooral de eerste spreekt mij daarbij aan. Persoonlijk zou ik liever iets meer ruimte aan de bovenkant willen hebben, maar heel storend is dat niet

@Sjaak_Afhaak Goed gezien (en mooi formaat O+)

Nog een kiekje van dinsdag.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@wisselwerking Die haakse steiger foto vind ik wel erg aan de rozige kant. En naar mijn idee net wat teveel vertekening; die hoek van de steiger 'klopt' niet.

@Sjaak_Afhaak Je sneeuw/ruitjes patroon is idd een interessant 'ding'. Wellicht wat meer contrastrijk maken en/of wat experimenteren met wat specifieke zwart/wit conversies?

@Tomas_ Vooral die 1ste foto van de Herefords vind ik fraai. Komt vooral omdat er nog 1 groene boom tussenstaat. Die had van mij nog wel ietsje opgelicht mogen worden.

En dan nu wat mooi-weer-ijsplaatjes van bij ons, achter de dijk. :+

Atlijd handig; zo vanuit de voortuin, het ijs op. De zeilboot zit toch vast. ;)

Simpele ijszeiler; maar wel effectief.

Meeting op het ijs, tussen de schaatsers en de ijszeilers. :)

[Voor 37% gewijzigd door ehtweak op 11-02-2021 21:01]

Mooie Plaatjes   

• Maikel86
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-05 08:51
Dit winterse weer leent zich echt om te fotograferen! Wat een platen laten jullie zien

@Sjaak_Afhaak mooi abstract!
@wisselwerking voor mij wat te roze, maar scherpte is mooi!

Dan nog eentje van mij van afgelopen week

Doorkijk by M Verm, on Flickr

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Maikel86 Fraai; zo'n ijzig lijstje! 8)

Ik zie dat aan jullie kant van het Markermeer al de nodige schotsen liggen. Aan onze kant (Lelystad) is het nog 'schoon'. Dat zal komende week, met de wind die gaat draaien, wel anders worden.

Wellicht dat deze situatie (uit 2009) weer terugkomt:

En ja hoor, een ongeluk kon niet uitblijven:
https://www.omroepflevola...bij-ongeluk-met-ijszeiler

Ik was vandaag weer wezen kijken en schrok hoe druk het was met schaatsers, ijszeilers, wandelende mensen op het ijs en zelfs racete er af en toe een quad tussendoor.
Zeg nog tegen mijn vrouw: "nou, dat er nog geen ongeluk gebeurd is..." En 2 uurtjes later horen we de traumaheli landen. :-(

Ook lag er al de nodige troep her en der. Want de jeugd had campingstoeltjes en tafeltjes op/langs het ijs geplaatst en zat, compleet met dreunende boombox aan het bier en de afhaalpizza.
En je raadt het al, de rotzooi bleef liggen... :(

[Voor 46% gewijzigd door ehtweak op 15-02-2021 11:34]

Mooie Plaatjes   

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

@ehtweak Ik vind je foto qua compositie prima, maar de bewerking ligt mij persoonlijk niet zo. Ik zou wat meer contrast toevoegen om het minder een grijze massa te laten zijn en het zware vignette aan de zijkant doet voor mij afbreuk aan de foto. Ook wel benieuwd hoe deze het in kleur doet :)

Ik wilde nog graag een landschap fotograferen in deze unieke omstandigheden, maar had een erg drukke week. Ik vond zondag nog een gaatje, maar had er niet zo zin in om met 50 fotografen dezelfde foto te maken bij de Afsluitdijk of Marken voor dat ene moment dat ik kon. Ik koos er daarom voor om de zonsopkomst mee te pakken bij Molen De Vlinder, die nog hoog op mijn to-do lijstje stond:

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jd1987 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:38:
@ehtweak Ik vind je foto qua compositie prima, maar de bewerking ligt mij persoonlijk niet zo. Ik zou wat meer contrast toevoegen om het minder een grijze massa te laten zijn en het zware vignette aan de zijkant doet voor mij afbreuk aan de foto. Ook wel benieuwd hoe deze het in kleur doet :)
U vraagt, wij draaien. :)
Het is wel een foto uit 2009 hè!
Ik ben dus benieuwd of deze week de ijsschotsen weer deze kant op gaan komen...

Hier zelfde standpunt, maar dan met veel grotere scherptediepte en in kleur:

FloesMarkermeer by Erik Haak, on Flickr
Je kunt nog net de windmolens richting Enkhuizen zien, op de achtergrond.
Ik koos er daarom voor om de zonsopkomst mee te pakken bij Molen De Vlinder, die nog hoog op mijn to-do lijstje stond:

[Afbeelding]
Prima toch! Typisch Hollands plaatje. d:)b

Mooie Plaatjes   

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

@ehtweak Haha lekker man, beide echt veel beter zo!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:33

lasharor

7 december 2004

Was alweer van Januari in Monschau (Duitsland). Wel aardig geluk denk ik, vind vooral de kleur van de huizen etc mooi met die rood/bruine ramen.

• Walker78
@Maikel86 Frisse en koude plaat, leuk doorkijkje en goeie compositie.

@jd1987 Dat ochtendlicht is mooi gevangen naar de rechter beneden hoek doet naar mijn smaak wat afbreuk aan het geheel, het neemt nogal veel aandacht in beslag zonder dat het op zich iets toevoegt. Zo te zien ligt het daar nog helemaal open, anders had je misschien even op het ijs kunnen springen voor een net iets andere kijkhoek ;)

@ehtweak de kleurenversie vind ik wat aansprekender dan de zw/w maar toch verbaast die wat vale kleur van het ijs me. Kun je dat met een selectie en 'levels' in Photoshop niet wat helderder maken of is dat juist niet wat je wil?

@lasharor lekkere plaat, inderdaad mooi, zoals de ramen in de sneeuw getekend worden.

Gisteren, fietsend op weg naar Schagen, kwam ik langs deze vervallen schuur:
winter landscape by Henk48, on Flickr

[Voor 3% gewijzigd door Walker78 op 22-02-2021 09:01]

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Het is voorlopig weer gedaan met de winter. Maar gelukkig hebben we de foto's nog. En wat een foto's weer. Mooi hoor.

@wisselwerking Mooi de bruin/gele riet met die grijze lucht. Die steiger is heel mooi onderwerp maar vind het ijs niet zo denderend. Keer terug voor een (zomerse) long exposure.

@_jero_813 Mooi fenomeen en ook lekker vastgelegd. Vooral die met het "draadje" erin is erg mooi.

@Tomas_ Arme beesten ;-) (kunnen er waarschijnlijk stuk beter tegen dan wij....). Mooie platen en heerlijk wintersfeertje.

@Sjaak_Afhaak Heel goed gezien. Erg mooie abstracte plaat.

@wisselwerking Je horizon staat netjes recht maar de scheve lijnen van de steiger maken het te rommelig voor mij.

@ehtweak Das geen verkeerd uitzicht zo bij je in de achtertuin. IJspret is altijd goed.

@Maikel86 Heel leuk doorkijkje dat je gevonden hebt. Ik zou zelf alleen de lucht van linksboven beetje incroppen. Dan staat je doorkijkje iets meer links bovenin wat zorgt voor iets meer evenwicht in je foto.

@ehtweak Die schotsen zijn allebei echt heel mooi. Geen favoriet, gewoon allebei top. En tja, ik verwonderde me ook al dat er bij ons op het meer geen ongelukken gebeurd zijn met ijszeilers. Snoeihard overal tussendoor alsof ze alleen op de wereld zijn terwijl dat toch echt niet het geval was.

@jd1987 Had hem op Flickr ook al gefaved. Wat een mooi tafereeltje. Heerlijk kleuren en prima compositie.

@lasharor Fraai. Die huizen zijn inderdaad mooi. Heb je ook nog wijdere versie? Ik wil wel meer van die huizen zien...

@Walker78 Mooi en lekker troosteloos. Goed gevangen.

Zelf vooral een het schaatsen geweest en toen tochmaar geen camera-gear meegenomen. Maar heb er nog wel paar van mijn wandeling van de week ervoor. Gewoon in mijn lokale duinen maar alles wordt mooier als er lekker laagje sneeuw op ligt.

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

@jd1987Een verstandige keuze. De warme kleuren versus het koude contrast doen het erg goed in je foto. Een rustieke foto in een winters landschap. Prachtig beeld.
@lasharorMooie omgeving zo met die witte wereld en die historisch ogende gebouwen. Qua sfeer top. Die toren op de achtergrond vind ik niet helemaal lekker kijken en ik vraag me af of een horizontale foto tot net onder die toren hier een betere keuze was geweest. Ik vind het wel een ansichtkaart waardige foto.
@walker78Leuk als persoonlijke herinnering van de winter 2021. De foto was sterker geweest en had meer sfeer gekregen als die op een eerder moment was genomen met een dikker pak sneeuw. Nu zie je niets meer liggen op het dak en in de takken van de boom.
@sys64738Mee eens. Het wit werkt magisch, zeker in combinatie met de laaghangende zon en de langgerekte schaduwen. Wat betreft die schaduwen vind ik dat je in je vorige foto beter geslaagd bent om daar krachtig gebruik van te maken. Dat trekt je als het ware de foto in. Dat mist hier een beetje. Het hek geeft het plaatje enige idylle maar de achtergrond geeft me een onrustig beeld om naar te kijken. Ik word door het lijnenspel zowel naar links als rechts geleid. Desondanks een prima winters plaatje waar je tevreden mee mag zijn alleen net zonder die woow-factor van je vorige foto.

Het leven begint zonnig maar hoe eindigt het in de winter?

Het focuspunt heb ik in een reflex hoogst ongelukkig veel te ver naar voren gekozen en links vind ik de foto net te krap, maar het moment wilde ik jullie toch niet onthouden.

[Voor 13% gewijzigd door Karel V op 16-02-2021 11:25]

• Sjaak_Afhaak
  • Laatst online: 09:33
Ik vind het echt een prettige plaat om naar te kijken. Die meneer had er voor het winters plaatje niet eens in gehoeven, maar hij maakt het wel af :)

Toch wel een persoonlijk dingetje voor me. In m'n vorige post in dit topic gaf ik aan dat ik nog niet tevreden was met m'n winterse landschapjes. Dat knaagde, dus daar moest ik wat aan doen.

Nu staat er een boom in een weiland nabij de Maas, aan de rand van het oh zo schone Vierlingsbeek (NB), en die heb ik op een frisse ochtendwandeling op de foto gezet. Dit was in november 2009.
Helaas is afgelopen december m'n vader overleden aan kanker, en is deze foto op de rouwkaart gezet.
Gezien de prachtige winterlandschapjes, maar nog niet de mijne, ben ik afgelopen zondagochtend om 6:00 uit bed gekropen, heb m'n thermo-ondergoed aangetrokken (nog gekocht voor één van de winterse FGA meet in de waterleidingduinen, vele jaren geleden), en ben naar die plek gegaan. In eerste instantie hoopte ik een shot met de zon achter de boom te kunnen doen, dat bleek te lang te duren. Het tegenlicht-shot met het silhouette van de boom zat er niet in. Dan maar deze plaat:

Hier staat tekst

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Sjaak_Afhaak Ten eerste gecondoleerd, ontzettend klote dat je vader bent verloren aan die klote ziekte.
Je foto is wel mooi, normaliter ben ik niet zo van de blauwe sneeuw, maar hier legt het wel die koude ochtend goed vast. Overigens, we kunnen niet op je foto klikken, maar hij oogt wat onscherp, althans bij de boom.

@lasharor Mooi monschau, dat is me wel bekend aangezien het niet zo ver rijden is van bij mij uit.

@Karel V Wel een leuke plaat zo verder, maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik de oude man wel of niet iets vindt toevoegen. Ik vind de plek in de foto waar hij staat qua compositie juist ervoor zorgen dat hij niet echt het onderwerp is, en ergens ook weer wel.

Hier wat foto's van mij van mijn woonplaats. In linkjes zet ik ook de herfst-variant ernaast. Is wel leuk ter contrast.
Het was helaas flink aan het sneeuwen en helaas wat mist hier en daar, maar teveel dehazing vond ik niet mooi. Dus kep het maar erbij gelaten. Ook: de lens heeft enorme last van CA, dus dat komt in sneeuwomgevingen echt uitstekend tot zijn recht :'( . Kijk er maar effe doorheen :P

1:

De herfst versie hier

2:

De herfst versie hier

3:

4:

5:

6:

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-05 23:54
@deathchant leuke plaatjes! Vooral #6 vind ik erg prettig en rustig.

Hier twee van mij van vanochtend:

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

@Sjaak_AfhaakRustige compositie en evenwichtige kleuren in je foto. Mooi ook hoe de boom grotendeels los komt en afsteekt tegen de lucht op de achtergrond. Jammer dat naar rechts lopen deze keer geen optie was. In de herfst foto zie je inderdaad dat het daar helemaal compleet is en samenkomt als je de zon kunt combineren met de boom, je sterke schaduwen krijgt en de takken los hebt van de takken van de bomen op de achtergrond. Terechte keuze om die foto te kiezen voor een rouwkaart. Hij is prachtig. Sterkte verder met het blijvende verlies.
@DeathchantHerkenbaar die, door het sneeuwen, vergrijsde en matte achtergrond. Persoonlijk vind ik dat ook niet zo prettig kijken. Goed te zien aan het effect in de herfst foto hoe dat extra contrast je foto zo’n boost kan geven.
Foto 4, 5 en 6 hebben mijn voorkeur. Juist omdat je daarin het contrast hebt gezocht met de nog aanwezige kleuren in de bladeren en de besneeuwde achtergrond. Bij foto 5 vind ik daarnaast die donkere contouren in de boomstammen erg mooi en die dwarsliggende stammen in het midden trekt je oog als het ware de foto in en geeft een mooi rustpunt. Mijn favoriet.
Bij foto 6 vind ik de achtergrond afleiden van je voorgrond. De boom had wat mij betreft, net als bij foto 4, door een krappe dof helemaal geïsoleerd mogen worden van de achtergrond.
@SaketeJe eerste foto vind ik de mooiste. Je kleuren zijn daar met elkaar in evenwicht. In je tweede foto zie je dat het middenstuk fel uitlicht en sterk de aandacht trekt terwijl daar niet echt een onderwerp te ontdekken valt. Over die smalle strook sprieten op de voorgrond twijfel ik een beetje. Vind je de foto zelf fijner met of zonder?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een bijzondere winterfoto:

LelystadRainbow by Erik Haak, on Flickr

Doordat het Markermeer nog behoorlijk koud is (de ijsschotsen zijn nog maar net gesmolten) ontstaat er mist. En blijkbaar is ook een regenboog mogelijk in de mist (had 'm zelf nog nooit zo gezien).

Hedenmiddag; een bijzondere mix van zon, mist, koude en warmte. Met als resultaat een mistregenboog. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +6Henk 'm!

• MRIdev
Commentaar van de pagina voor mij, op volgorde dus sommige komen een paar keer voorbij.

@wisselwerking
Beide erg mooie foto's! Bij de eerste vind ik de blauwe en oranje kleuren een mooi contrast geven. Bij de tweede vind ik vooral naast de steiger veel toevoeging geven aan de foto. Meestal vind ik dat wat saaie foto's maar door de vormen en kleur maakt het deze wat spannender zonder af te leiden.

@_jero_813
Mooi om te zien hoe het water alles inpakt en mooie structuren maken. De tweede was misschien wat sprekender geweest als je een stapje naar rechts had gedaan. Nummer 3 vind ik de beste.

@Tomas_
De eerste en vind ik het beste, gevolgd door de tweede. De laatste had je denk ik wat sterker kunnen maken door de buik van de andere koe eraf te knippen.

@Sjaak_Afhaak
Hier hou ik wel van!! Heb je zwart-wit geprobeerd en dan het contrast opgevoerd? Eventueel met nevel verwijderen (als je Lr gebruikt)

@wisselwerking Ook mooi :)

@ehtweak Mooi winterkiekjes. De laatste had ik denk ik wat hoger genomen zodat het riet niet voor de mensen en boot zo zitten. Nu zit het in de weg.

@Maikel86 Leuk doorkijkje, maar door het vieze ijs om de rand maakt het er niet mooier op.

@ehtweak De eerste bewerking vind ik het sterkst. Het maakt het abstracter. Het blauwe vind ik afleiden in de kleurenversie.

@jd1987 Mooi plaat. Als ik het groot bekijk en wat inzoom en linksonder eraf "knip", dan is die denk ik sterker.

@lasharor Een keer wat anders :). Kijkt lekker weg.

@Walker78 Je foto is tegenstrijdig. De sloot leidt je ogen naar de achterkant van de foto, maar je onderwerp staat ervoor.

@sys64738 Belichting op orde. Ik twijfel of ik links er rechtsaf moet slaan ;)

@Karel V Goed gezien! Je eigen commentaar beschrijft het al goed.

@Sjaak_Afhaak Hij lijkt niet zo scherp, maar ik kan hem niet groot bekijken.

@Deathchant Nummer 5 is de beste van het stel. Je vergelijking met de herfst is episch

@Sakete Je foto's missen een onderwerp en de kleuren vind ik niet zo.

@ehtweak Topper! Erg mooi. Het natuurfenomeen, de kleuren en hoe de boog en het pas naar hetzelfde punt leiden.

Zelf actief geweest tijden het winterweer met zowel schaatsen en wandelen.en daarvan hieronder wat foto's naast twee Testcases die ik gepost heb. Meestal probeer ik opportunistisch te werk te gaan en maak wat we mooi lijkt. Zodoende drie onderwerpen.

Abstract
1.
20210212-DSC08332 by Roger Wilco, on Flickr

2.
20210213-DSC08364 by Roger Wilco, on Flickr

Landschp
3.
20210212-DSC08251 by Roger Wilco, on Flickr

4.
20210207-DSC08159 by Roger Wilco, on Flickr

Architectuur ;).

5.
20210207-DSC08154 by Roger Wilco, on Flickr

6.
20210207-DSC08156 by Roger Wilco, on Flickr

7.
20210207-DSC08194 by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LA-384
@MRIdev Persoonlijk vind ik de abstracte foto's het best geslaagd. Ik vind sowieso dat je door de tijd heen diverse bijzondere foto's weet te maken. Naar mijn mening heb je duidelijk oog voor detail en zie jij onderwerpen waar menigeen (waaronder ikzelf) aan voorbij zou lopen. Zo ook je testcase van laatst, bijzondere, unieke foto's, stuk voor stuk. Dat wilde ik even kwijt :)

• MRIdev
@LA-384 Dankjewel :) :) :) :) :) Leuk om te horen!

Zonder alle kritieken die hier gegeven worden had ik je compliment nooit bereikt. _/-\o_

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LA-384
Hoewel sommigen al met lente-foto's aan komen zetten, heb ik nog een paar winterse foto's kunnen maken vanochtend. Geïnspireerd door @MRIdev heb ik ook de abstracte kant van ijs proberen vast te leggen.

[Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 06-03-2021 16:11]

• MRIdev
@LA-384

Bij de eerste wordt de compositie denk ik beter als linksonder en een stuk rechtsboven eraf gesneden worden. Wat ik jammer vind ik dat de luchtbellen in het ijs niet helemaal scherp zijn.

De tweede vind ik echt tof! Is dat met een macrolens?

De derde is de minste. ik denk dat het takje een mooi onderwerp is, alleen zit er omheen veel afleiding.

Alleen jammer dat de mooiste er niet bij hebt gezet, op flickr; DSCF9736.

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@MRIdev Is die dijk van Wageningen? Alle dijken lijken natuurlijk op elkaar, dus kan het mis hebben :D

Default blanke hetero

• MRIdev
@Ebayzo Nee, in de buurt van Zaltbommel

• LA-384
@MRIdev
Bedankt voor je feedback! Van de eerste heb ik een serie foto's gemaakt met focus-stacking in het achterhoofd. De hele stack had een tè scherpe foto vond ik (werd onrustig), maar ik kan eens proberen de stack te verkleinen.

Tweede is idd met een macro lens, maar het is minder macro dan je wellicht zou denken. Ik denk dat dat stuk op de foto ongeveer 5cm moet zijn geweest. Ik wist niet goed wat ik er mee wilde, maar achteraf had ik dichterbij moeten fotograferen. De foto is nu sterk gecropped.

Deze bedoel je?

Wat spreekt je meer aan aan deze foto?

[Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 08-03-2021 19:29]

• MRIdev
@LA-384 Ik moest even over je vraag nadenken om mijn gedachte te omschrijven en ik denk dat het volgende het ongeveer is.

De kleuren en structuren zijn over (bijna) de hele foto hetzelfde, behalve rechtsonder lijkt wat af te wijken. Dat kan kan ook door de kleinere scherptediepte komen. De lijnen komen en gaan ook allemaal vanaf het onderwerp in het midden, de luchtbellen in de lichtere stuk in het midden. Er is weinig dat stoort en afleidt en toch is er veel op de foto te ontdekken door de details.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@LA-384 Die 'DSCF9736' foto ik zelf ook best wel speciaal. Je weet in eerste instantie niet goed waar je naar kijkt, en dat intrigeert.
Vervolgens is het wel duidelijk dat het iets bevroren is, maar wat nou precies... Afijn, dat maakt dan ook niet meer uit; het blijft interessant om naar te kijken.
En, als je 'm groter bekijkt, had het imho zelfs een 'raar' iets uit b.v. een Star Trek aflevering kunnen zijn. 8)

Dit is ook een winterfoto, maar dan van 18 (!) jaar geleden.
Gemaakt met een Nikon D100, tijdens de wintersport vakantie in maart 2003.

Westgipfel01 by Erik Haak, on Flickr

Het is niet zozeer een fantastische foto; maar wat ik wel opvallend vind is die 'ouderwetse' uitstraling. Die was blijkbaar (?) inherent aan de toenmalige gebruikte DSLR.
Iemand hier een verklaring voor, waar dat aan kan liggen?
Ligt dat aan de toenmalige gebruikte CCD sensor? Het gebruikte objectief? De toen gangbare, door Nikon gebruikte, RAW conversie?

[Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 10-03-2021 22:40]

Mooie Plaatjes   

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@LA-384 3 mooie platen hoor. Waarbij ik voor de middelste ga. Lekker minimaal. Hij mag wel vierkant van mij, zonder die zwarte balk rechts.

@ehtweak Mooi hoor. Mooie afwisseling van licht en schaduw. En van rots en sneeuw. Ook is ie lekker scherp. Fraai.

• MRIdev
Ondanks dat er al wat posts tussen zitten. Mocht er iemand naast LA-384 kritieken geven op mijn foto's zou ik prijs stellen.

• LA-384
@ehtweak Ik kan niet zeggen dat de foto een oude uitstraling heeft, waar doel je dan precies op?

Wat mij bij de grote foto wel opvalt is dat er wat stukken onscherp zijn die dat beter niet hadden kunnen zijn, maar op het formaat zoals in dit topic valt dat niet op.

Een ander opvallend gegeven is de combinatie grijze lucht, zonbelichte bergtoppen en grauwe voorgrond. In m'n hoofd geeft dat even kortsluiting.

Prima foto van een mooi onderwerp verder.

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:46

bobcom

Dedicated dabbler

ehtweak schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:36:
......
[Afbeelding]
Westgipfel01 by Erik Haak, on Flickr

Het is niet zozeer een fantastische foto; maar wat ik wel opvallend vind is die 'ouderwetse' uitstraling. Die was blijkbaar (?) inherent aan de toenmalige gebruikte DSLR.
Iemand hier een verklaring voor, waar dat aan kan liggen?
Ligt dat aan de toenmalige gebruikte CCD sensor? Het gebruikte objectief? De toen gangbare, door Nikon gebruikte, RAW conversie?
Great minds shoot alike >:) 20 juli 2003, Nikon D100, met Tamron 28-300 lens (enige dat niet gestolen was van mijn analoge outfit). Had nog niet eens van cropfactor gehoord, maar de foto's die er uitkwamen leken wel wat op die van de F801s. Analoge uitstraling?

Valdichiana gezien vanaf Montepulciano

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
@MRIdev zal er een paar uit pikken voor je:
2 vind ik erg leuk gedaan, dat heeft wel wat.
3 vind ik gewoon een mooie winterse sfeer hebben, mooie plaat
4 is mij wat te onrustig door het water. dat maakt hem wat grauwbruin en winderig in plaats van winters.

@LA-384 ik vind met name je tweede wel intrigerend, wat is het eigenlijk? :P

Zelf had ik er nog een paar liggen van een wandeling waarin ik wat aan het kiekjes schieten was. Niet m'n meest interessante werk (understatement) maar zo vaak is er geen wintertopic wat loopt dus ik gooi ze er toch nog maar even in.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MRIdev
@Gonadan Geef ik hem meteen terug ;). 3 en 4 vind ik de beste. Bij de derde wordt ik nieuwsgierig wat er om de hoek ligt. Bij de tweede lijkt (op mijn telefoon) de sneeuw wat grijs.

• LA-384
Gonadan schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:30:
@LA-384 ik vind met name je tweede wel intrigerend, wat is het eigenlijk? :P
Een stukje smeltend ijs van een voormalig bevroren plas water ;)

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik vind je eerste twee foto's inspirerend! Ik vind zelf de winter vaak lastig om te fotograferen omdat de natuur kaal is. Maar je detailshots zijn erg mooi gelukt, zeker ook met zwart-wit!

Ik krijg er zin van om weer te gaan rommelen in ieder geval :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-05 15:47
Schopje?

Mooie winterse beelden de afgelopen dagen, wie doet mee? wie heeft al wat foto's gemaakt? ik trap af voor winter 2022/2023;
Koningin Vorst by Rudy's kiekjes, on Flickr

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik vind wel dat je een beetje moet wegbewegen van de naam "kiekjes", want je foto's zijn wel meer dan "slechts n kiekje" (y) .
Prachtige winterse foto, waarbij de boom echt loskomt van de achtergrond, ookal is de achtergrond niet volledig weggeblurred. Precies zoals ik het mooi vind (y) Als ik iets te zeiken zou moeten hebben, dan vind ik dat de bovenkant wat veel "lege" ruimte heeft (ik zou em croppen, maar ik snap heel goed waarom je dat niet doet -> dan snijd je de toppen van de achtergrond-boom af).

[Voor 27% gewijzigd door Deathchant op 14-12-2022 21:17]

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:13
Nah, we hebben gewoon een wintertopic! O+

@rudyman85 : heerlijk hoe die boom zo bekleed is met dat zachte witte laagje. Doet me denken aan een gewei. Suggestie om hem van boven iets te croppen vind ik wel een goede. Met name omdat het licht op de takken linksboven aardig de aandacht wegtrekt van je onderwerp. Het contrast tussen dat licht en de koude van de boom is wel erg fijn en als je vindt dat dat teveel verloren gaat door te croppen zou je het in de overgebeleven delen nog wat meer kunnen benadrukken in de nabewerking.

Ik had in het landschappen topic al een foto geplaatst uit een serietje dat ik zaterdag op landgoed Hoekelum geschoten had. Bij deze nog een paar.

Hoekelum #2 by Klaas Tuin, on Flickr

Hoekelum #3 by Klaas Tuin, on Flickr

Hoekelum #4 by Klaas Tuin, on Flickr

Hoekelum #5 by Klaas Tuin, on Flickr

Ik ben benieuwd wat er morgen te zien is. Her en der wordt er sneeuw voorspeld, zag ik!

Uit uw onvrede hier:

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:42

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Een aantal foto's van de afgelopen dagen, het was vanmiddag tijdens de wandeling zelfs warm in het zonnetje :o

"Gemaakt door mijn vader"

"Gemaakt door mijn vriendin"

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.”

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-05 15:47
Deathchant schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:16:
Ik vind wel dat je een beetje moet wegbewegen van de naam "kiekjes", want je foto's zijn wel meer dan "slechts n kiekje" (y) .
Prachtige winterse foto, waarbij de boom echt loskomt van de achtergrond, ookal is de achtergrond niet volledig weggeblurred. Precies zoals ik het mooi vind (y) Als ik iets te zeiken zou moeten hebben, dan vind ik dat de bovenkant wat veel "lege" ruimte heeft (ik zou em croppen, maar ik snap heel goed waarom je dat niet doet -> dan snijd je de toppen van de achtergrond-boom af).
Erg bedankt voor je fijne reactie! Het is puur hobby :) voor mij gewoon mooie kiekjes waarin ik (vooral compositie technisch) wil verbeteren. Ik ga de foto proberen een beetje te croppen. Bedankt voor de tips hierboven!

@klaaas mooie serie, mis iets van contrast..

[Voor 7% gewijzigd door rudyman85 op 15-12-2022 11:33]

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee