12 naar 7 volt zonder te klooien met 5 volt

Pagina: 1
Acties:
  • 425 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
Zie topic.

Het schijnt mogelijk te zijn . Maar ik heb nog nergens een diagram ervoor gezien. Wie o wie die elektronica doet kan mij verder helpen?

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 29-07 10:07
Op zondag 12 augustus 2001 18:05 schreef Sir_Floppy het volgende:
Zie topic.

Het schijnt mogelijk te zijn . Maar ik heb nog nergens een diagram ervoor gezien. Wie o wie die elektronica doet kan mij verder helpen?
Volgens mij, don't kill me if i'm wrong, kan dat met een vast spanningsregelaar. Die wordt alleen erg heet dus je moet er wel een heatsinkje op gooien.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 12 augustus 2001 18:05 schreef Sir_Floppy het volgende:
Zie topic.

Ehm....
Ik neem aan dat je het in je systeem wil gebruiken... en die 12 volt van de voeding aftrekken? ZONDER die 7 volt te krijgen door de 12volt EN de 5volt te pakken?

Kortom: Je wilt met de 0V en 12V op de één of andere manier 7 volt krijgen...

Heje een extra printje nodig...

ben aan het zoeken... zal ik zo posten

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:48
Gewoon een weerstandje ertussen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

ik denk dat je zoiets als dit bedoelt :?

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:36
Op zondag 12 augustus 2001 18:09 schreef GarBaGe het volgende:
Gewoon een weerstandje ertussen...
Dat kan maar dan mag de beslating niet varieeren, en niet te groot zijn.
een paar mili ampere heb je zo nodig, zal je weerstandje je niet in dank afnemen als je er niet eentje heb van een paar wat.
Ook niet de mooste oplossing

1+1+1 = 1

• Joto
  • Laatst online: 18-08 16:36
kijk een naar een 7807 spannings stablizator
anders een 7805, goed verkrijgbaar, met 3 diodes in de ground lijn

1+1+1 = 1

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 12 augustus 2001 18:20 schreef Joto het volgende:
kijk een naar een 7807 spannings stablizator
anders een 7805, goed verkrijgbaar, met 3 diodes in de ground lijn
Indeed... daarvan heb ik dus een link naar een schemaatje gepost.... die dingen redden 5A en dus heel wat meer dan met alleen een weerstandje....

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:04

Exirion

Gadgetfetisjist

No offense, maar 'klooien' met 5V is stukken simpeler dan het maken van een spanningstabilisator. Gewoon tussen 12V en 5V aansluiten is toch niet zo'n probleem? :?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Badger
tnx peeps ik ga er gelijk ff naar kijken en dan volgende week op naar DIL:)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 12 augustus 2001 18:28 schreef Exirion het volgende:
No offense, maar 'klooien' met 5V is stukken simpeler dan het maken van een spanningstabilisator. Gewoon tussen 12V en 5V aansluiten is toch niet zo'n probleem? :?
mee eens........ mja........ hij vraagt erom........

• Badger
ik heb hier een 12 volt 120 mm sunon liggen en die wil niet starten met de 7 volt truck
(ik heb een enermax 431 watt). Op 12 volt doet ie het echter prima en aan een labvoeding ook perfect op 7 volt en lager. Kennelijk vraagt die fan net iets te veel van de 5 volt als je de truck gebruikt. Aangezien je meer kan trekken van je 12 volt motten we die ff ombouwen.

Lees hier meer over dat probleem

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:59
Lijkt me sterk dat, dat het probleem is - en dit de oplossing. Een PC voeding kan meestal tientallen amperes leveren op de 5V lijn- die fan heeft waarschijnlijk niet meer dan 1A nodig.

Verwijderd

Voor een fan kun je beter een pwm motorregeling gebruiken, (pulsebreedte regeling) b.v met een multivibrator

Een fan op een te laag voltage komt moeilijk op gang zit er een beetje veel stof in dan komt die niet meer op gang. met en pwm heb je daar minder last van en je kunt hem eenvoudig met een potmeter afregelen op de gewenste snelheid.

bij een 7807 heb je een hoop verlies wat in warmte wordt omgezet een pwm heeft dat niet...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:25
k heb wel zo'n baybus schematje voor 8 0 12 V

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~nadir123/fanb.jpg

Repareren doe je zo.

• Badger
waar denk jij dan het probleem te liggen?

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 29-07 10:07
Op zondag 12 augustus 2001 19:00 schreef Sine het volgende:

[afbeelding]
die heb ik dus eergisteren afgemaakt. werkt errug goed moet ik zeggen. Was er ook erg blij mee dat ie af was. hierdoor kan je dus je fan schakelen tussen 8v, 12v en uit. Zo gaat je fan tenminste aan op de laagste stand en je voeding slaat niet af zoals het zou doen als je stroom van je 5v pakt.

• Sine
Op zondag 12 augustus 2001 19:00 schreef Sir_Floppy het volgende:
waar denk jij dan het probleem te liggen?
ik neem aan dat je dit probleem bedoelt ?

aan rare construcries met 5V misschien ??

geen id

probeer het eens met een 7808 kost een knaak dat ding

of anders ff zo testen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
         |-------|        
+12V  0----| 7808  |-------|
         |_______|   |       
           |         |
           |         | +
           |      _______
           |      | FAN |     
           |      |_____|
           |         |
gnd   0--------------------

(bagger schema but u get the point)

krijgt ie meteen 8V ipv 7

dat zou ook al een probleempje kunnen oplossen

Repareren doe je zo.

• Badger
yup aangaande dat topic

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
hoe krijg je nu eik "gewoon" 7 volt uit je PSU? de 5 en de 12 volt in 1 draad en dan aansluiten op de aarde toch?

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 12 augustus 2001 20:59 schreef Dr.Q het volgende:
hoe krijg je nu eik "gewoon" 7 volt uit je PSU? de 5 en de 12 volt in 1 draad en dan aansluiten op de aarde toch?
nee.... de 5 volt wordt dan je '-' en de 12 volt wordt je '+'
De zwarte draad gebruik je dan gewoon helemaal niet... alleen de gele en de rode gebruik je dan

• cyclone
  • Laatst online: 21-08 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Op zondag 12 augustus 2001 19:00 schreef Sine het volgende:

[afbeelding]
Je kunt dit schema toepassen met elk ic uit de 7800 serie dus van de 7805 t/m de 7824 ( en dus ook een 7807 ) vrij simpel .. alleen je kunt deze jongens ongekoeld niet zwaarder belasten dan 1A .. wel ff daar opletten !

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Badger
hmm ik kom totaal voor 2 120mm sunons à 0,28A op 0,56A en plus 3 80mm à 0,19A wordt dat zelfs 1,13A. Dus dat wordt koelen of doe ik mijn 80mm fans met 7 volt truck en de rest via IC 7808.

Wat is eigenlijk de beste methode om zo'n IC te koelen. Er een fan op hangen is no option aangezien het allemaal netjes in een bay moe passen

• cyclone
  • Laatst online: 21-08 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Koelen doe je door hem gewoon op je case hangen ( wel ff een electrisch isolatie plaatje tussen doen ).

Je kunt er ook een koellichaampje op plakken die kun je dan weer kopen waar je de 78XX ic vandaan haalt.

makkelijk dus

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Sinlath
  • Laatst online: 03-06 18:40
koellichaampje kost 1,95 keb er zaterdag een gehaal en die werken goed, je kan er een ramsinkie opgooien moet net passen

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Ik denk dat ik weet waarom hij een andere oplossing wilt.
Misschien heb ik hetzelfde probleem. Ik wil mijn 2x HP Delta's op 7 Volt laten lopen, maar dan doet die toerentalmeting het niet meer. Ik denk dat dat ding een null-referentie moeten hebben. Is die LM7807 de oplossing? versie 07 is 7 volt en versie 05 is 5 volt. right?

• Sine
Op maandag 13 augustus 2001 23:01 schreef Rogge het volgende:
Ik denk dat ik weet waarom hij een andere oplossing wilt.
Misschien heb ik hetzelfde probleem. Ik wil mijn 2x HP Delta's op 7 Volt laten lopen, maar dan doet die toerentalmeting het niet meer. Ik denk dat dat ding een null-referentie moeten hebben. Is die LM7807 de oplossing? versie 07 is 7 volt en versie 05 is 5 volt. right?
Jep alleen de 7807 bestaat geloof ik niet

wel de 7808

En om die dingen te koelen
er zit een metalen plaatje aan en dat kun je gewoon ergens tegen je kast schroeven
(middelste pootje is immers massa en dat pootje is intern doorverbonden met dat plaatje)

Repareren doe je zo.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Lijkt me een prima idee zo'n spannings regelaar. Dan gaan we eerst een paar wat warmte maken in die regelaar die we dan weer gaan wegblazen met een langzaam lopende fan. Hmmm....zou het niet slimmer zijn om het gewoon helemaal niet te doen? Dan hoef je tenminste die extra hitte niet af te voeren. Veel handiger is gewoon voor een paar $7 een Panaflo fan te kopen. Die zijn zo stil dat je niet hoeft te regelen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Badger
Het verschil is 3,50 uitgeven of 40 piek.
Jij mag kiezen :P En dat ding gaat echt niet warm worden. Ik knal er maximaal 0,56A doorheen en pas bij 1A moet je koelen :)
Vandaag ff getest met 1 van die sunons: hij start en blijft draaien! Morgen ff verder knutselen

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 13 augustus 2001 23:35 schreef Ortep het volgende:
Lijkt me een prima idee zo'n spannings regelaar. Dan gaan we eerst een paar wat warmte maken in die regelaar die we dan weer gaan wegblazen met een langzaam lopende fan. Hmmm....zou het niet slimmer zijn om het gewoon helemaal niet te doen? Dan hoef je tenminste die extra hitte niet af te voeren. Veel handiger is gewoon voor een paar $7 een Panaflo fan te kopen. Die zijn zo stil dat je niet hoeft te regelen.
Nee... peltier-elementen zijn lekker.... die dingen produceren meer warmte dan ze wegenemen van de processor. Goed je processor wordt dan wel koeler maar je kast des te warmer.....

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Op maandag 13 augustus 2001 23:38 schreef wfvn het volgende:

[..]

Goed je processor wordt dan wel koeler maar je kast des te warmer.....
Het is idd niet slim om peltiers met lucht te gaan koelen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 13 augustus 2001 23:38 schreef Sir_Floppy het volgende:
Het verschil is 3,50 uitgeven of 40 piek.
Jij mag kiezen :P En dat ding gaat echt niet warm worden. Ik knal er maximaal 0,56A doorheen en pas bij 1A moet je koelen :)
Je vergeet iets:

Je stuurt er 0.56 A doorheen. En daarbij gebruikt het ding ook nog iets voor zichzelf, dan kom je ongeveer op 0.6 A. Samen met de 5 Volt die je er over laat vallen is dat 3 Watt. Daar heb je misschien geen koellichaam voor nodig, maar het blijft warmte die je moet afvoeren.

Mensen geven hier honderden guldens uit aan extreme koelers om nog een halve graad lager te komen. Het slimste is om in eerste instantie zo weinig mogelijk warmte te maken.

En een Panaflo kost geen 40 piek. Hij is iets minder dan 20 piek. Dan is het verschil in geld ineens niet zo groot meer.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 13 augustus 2001 23:38 schreef wfvn het volgende:
Nee... peltier-elementen zijn lekker.... die dingen produceren meer warmte dan ze wegenemen van de processor. Goed je processor wordt dan wel koeler maar je kast des te warmer.....
Wie heeft het over een Peltier? Ikke niet, een Panaflow is een zeer goede, goedkope en extreem stille fan. Meer niet. Die kan je op 12 volt laten lopen zonder dat je hem hoort.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 14 augustus 2001 09:31 schreef Ortep het volgende:

[..]

Wie heeft het over een Peltier? Ikke niet, een Panaflow is een zeer goede, goedkope en extreem stille fan. Meer niet. Die kan je op 12 volt laten lopen zonder dat je hem hoort.
Nee ik heb het over peltier...
jij hebt het over het slimmer zijn om die print niet te gebruiken omdat je kast er alleen maar warmer van wordt....

mgoed... laat ook maar...........
Pagina: 1