7 Volt probs?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
Ik heb hier een HQ08 met bijbehoren 300Watt AOpen voeding. Ik sluit op 1 van de voedingstekkertjes een 12cm sunon (type KDE1212PMS3-6A) aan op 7V. Normaal zou die moeten gaan draaien. Echter bij mij schokt die af en toe wat. Op 12V werkt hij wel normaal.

Ik heb al de multimeter erbij gepakt en die geeft ook 7 Volt aan. Andere fan van hetzelfde type gepakt en die doet het ook niet. Toen een Dr.Kooler fannetje van 5cm gepakt en die deed het wel op 7V.

Wat is hier aan de hand :?
WHELP!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
Mischien kan die gewoon niet helemaal lekkerop 7 volt, en draait die het beste op 12 volt, je hebt immers 2 geprobeerd met de zelfde uitkomst..

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Badger
ik heb al contact gezocht met iemand anders die hetzelfde type had en die had geen problemen

• The Dolf
  • Niet online
Op zaterdag 21 juli 2001 15:27 schreef Sir_Floppy het volgende:
ik heb al contact gezocht met iemand anders die hetzelfde type had en die had geen problemen
idd
bij mij werkt ie perfect vanaf 2,6V

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Misschien start ie alleen op 12v op. Daarna kun je hem wel op 7v zetten.

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 10:00
Je kan ook nog proberen op die twee fa's parallel te schakelen misschien ben je dan van je probleem af??!! :P

• Badger
beide mogelijkheden al geprobeerd:

results: none

Verwijderd

en als je hem een zetje geeft?
ik denk eerlijk gezecht dat je fan gewoon niet wil draaien op 7v, fuckit :)

• Badger
Een zetje helpt niet. Deze fans moeten volgens tests bij Sunon al op 5V starten

Verwijderd

Uhh.
niet om het één of ander,
maar is dat soms een kaal systeem zonder echt een moederbord erin .. ??

Zo'n voeding heeft eigenlijk een mimimum belasting nodig van een paar amperes op de 3.3 en 5 volt, en daarbij komt nog eens dat zonder andere apparaten eraan, de voeding misschien protesteert dat je een verbinding maakt tussen de 5 en 12 volt. Met andere apparaten eraan is dat geen probleem van wege de hogere stroom die al loopt door de andere apparaten...

Met andere woorden, probeer het eens met een 'echt' systeem , dat werkt...
:P

• Badger
Dat was in een compleet systeem...

• Badger
reply van sunon
Beste ***** ********,
De suon ventilator die jj hebt aangeschaft is 12Volt met een startspanning
van 9,6Volt.
Hij zal dus niet starten met 5Volt.

Met vriendelijke groet,
Eric van Ingen

Enfin ik op met mijn werk testen met een labvoeding en jawel hij werkt op 7Volt.

Err nu ben ik echt verward :?

Verwijderd

Tsja, ik denk dat jij dus gewoon buiten de specs aan het knoeien bent. Hij draait wel, maar niet echt lekker.... En je kunt het Sunon ook moeilijk gaan verwijten als dat ding ook eigenlijk een startspanning van 9,6 volt heeft.

De meeste fans hebben een startspanning van 8 volt en kunnen 7 volt wel zonder problemen aan. En bij 5 volt hebben de meeste fans al een zetje nodig!

• Badger
Dat ik buiten de marges aan het prutsen ben is duidelijk. Maar waarom vertikt ie het in mijn systeem op 7 Volt te werken en aan een labvoeding wel? En bij andere mensen lukt het wel in 1 keer? Ik begin nu ernstig mijn voeding te verdenken

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Op maandag 23 juli 2001 17:15 schreef Sir_Floppy het volgende:
Dat ik buiten de marges aan het prutsen ben is duidelijk. Maar waarom vertikt ie het in mijn systeem op 7 Volt te werken en aan een labvoeding wel? En bij andere mensen lukt het wel in 1 keer? Ik begin nu ernstig mijn voeding te verdenken
Is die lab voeding ook een schakelende voeding ? zoals Hooi al zeer correct opmerkte zijn deze voedingen een beetje eigenzinning en niet te vergelijken met de al oude trafo voedingen.
Een schakelende voeding kan vreemd reageren bij vage belastingen ( en zeg nou zelf voor 7 volt istie nou niet echt gebouwd ) dus ik zou het ook in de voeding gaan zoeken.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

10 Volt startspanning ?? Voor een KD 1212 fan ??
Dat zou beter kloppen bij een KD x 24xx fan, een 24 volt fan.

Zo raar heb ik het nog niet gehoord eigenlijk..
*zucht* .. ;)
Lang leve Sunon niet dan..

Verwijderd

Umhh, kijk..
Ik reageer zo verbijsterd, omdat ik hier een 48 Volt Papst heb die vrolijk start bij 12 Volt. Ik geloof dat 7 wat te gortig wordt voor 'um, maar 10 Volt vindt 'ie ook nog best.

En dan zou een 12 Volt 120mm fan niet starten bij spanningen die onder de negen volt liggen ?? Alle 120 mm's die ik hier heb doen het zelfs op 5 Volt.
3 x Papst en 1 x Panaflo 120 mm. heb ik ter beschikking..... allemaal happy op 5 volt.
(8>

• Badger
Hmm kunnen jullie het type en merk voeding geven. Ik denk dat mijn voeding (AOpen 300Watt) niet tegen het geslurp aan energie uit de HDD-voeding kan en er daardoor voor zorgt dat de fans niet willen draaien.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

mmmmmm voordat je nou metteen een nieuwe voeding gaat kopen moet je eens kijken met een multimeter wat de spanningsval is bij belasting

De spanning zakt altijd iets op het moment dat je een voeding gaat belasten een paar tienden van een volt ... maar misschien zakt jou spanning wel een paar volt in en dan hou je niet zoveel meer over.
Kortom misschien is je voeding gewoon wel stuk en moet je hem ff ruilen , dat heet in goed nederlands geloof ik garantie :)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Badger
garantie zit er niet meer op :) Heb nml ff wat roostertjes weggesloopt :p

En dadelijk zitten er 4x 80mm, 2x 120mm, CCFL, 2 HDDs, 1 brander, 1 CDrom, TV-kaart, videokaart, netwerkkaart, geluidskaart, 4 USB devices, mobo, proc, 1x 60mm delta op 1 voeding. Dus mijn persoon denkt dat een sterkere voeding geen onverstandige keuze is >:)

Of is deze voeding voldoende en valt er via 1 of ander apparaatje te voorkomen dat deze spanningsval optreedt?

Verwijderd

Kijk,
dat die voeding het moeilijk heeft zou best kunnen, tenslotte zijn niet alle voedingen perfect.

Maar dat het aansluiten van een fannetje genoeg is om problemen te veroorzaken, wil er bij mij niet in.
Want dan zou je ook geen USB apparaat kunnen gebruiken, geen CD kunnen branden, geen data van de harde schijf lezen, een CDrom of zelfs maar een floppy lezen. Dat zou dan allemaal niet gaan, omdat het ook stroom verbruikt op een vergelijkbaar niveau.
:Y)

• Badger
maar goe dan is het probleem nog steeds nie opgelost.

Hooi welke voeding heb je?

• Badger
Nah probleem is opgelost:)
Mijn voeding is idd te zwak om alles aan te kunnen en zeker helemaal met een paar fannetjes erbij :)

Op http://www.tdl.com/~netex/cases/ps.html#Calculating%20the%20Power%20Consumption%20of%20a%20PC staat een tabel met hoe je verbruik van je systeem kan bereken. Ik ging igg met gemak over het aantal ampere en watt heen >:)

Verwijderd

Hier zit een Enermax 430 watt in.
Maar die AOpen's zijn AMD goedgekeurd, wat je van die Enermax niet kunt zeggen...

(D'r zit hier trouwens ook meer zooi in de machine..)

• Badger
Sommige Enermax duiken ook op in de recommended list van amd (uitgaande van 900 Mhz en ATX).
En gezien de eisen die AMD stelt zit het met de andere enermax voedingen ook goed

Verwijderd

Op vrijdag 27 juli 2001 06:21 schreef Sir_Floppy het volgende:
Sommige Enermax duiken ook op in de recommended list van amd (uitgaande van 900 Mhz en ATX).
En gezien de eisen die AMD stelt zit het met de andere enermax voedingen ook goed
Mhh kweenie..

Ik kijk alleen naar de 'zwaarste' AMD cpu in de lijst, nu de TB1400. Daar staat geen Enermax bij.

En hier duikt met een Duron als ik de duimschroeven aandraai (1122 Mhz bij Vcore 2.25) de 5 volt op een ongezonde manier omlaag, richting 4,51 volt zelfs.

Vandaar dus dat ze terecht niet bij de TB1400 lijst staan wat aanbevolen voedingen betreft....

• Badger
Bij Space Promotion staat er wel bij dat ze
geschikt zijn voor AMD en P4

(AMD en Pentium 4 (ATX 2.03) geschikt)

En ik kan altijd nog die HQ08 modden naar een extra voeding voor de fans enzo >:)
Pagina: 1